Gespot: the best of 2009

Auteur: , 58 Reacties

Niets is blijvend, aan alles komt een einde. Zo ook aan mijn artikelen voor Woensdagspotdag (Wodaspoda) bij Autoblog. Dit is de laatste week waarin ik jullie mee laat kijken in één van mijn grootste hobby’s, namelijk het spotten van auto’s. Als “begin van het einde” is hier een overzicht van mijn eigen favorieten van het afgelopen jaar.

14. Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe

Het is misschien niet zo goed te zien, maar de kleur van deze Dropdead is in werkelijkheid erg maf. Het is een soort blauwmatte zijdeglans glitter, iets dat alleen in de omgeving van de VAE kan worden verzonnen om op te vallen tussen het vele wit en “gewoon” mat. De auto stond gedurende enkele dagen in Düsseldorf geparkeerd, waar in de zomer wel vaker Arabieren komen als alternatief op Londen, Cannes en Parijs. De verhalen willen dat dit familie is van de heerser van Ajman, je weet wel, met al die oranje-zwarte wagens, en nog wel meer dan dat. Het kenteken dat op deze Rolls te zien is, is dan ook niet ver verwijderd van de gebruikelijke “666”, “999” en “66666” die zo-nu-en-dan van de ene naar de andere auto verhuist. (oorspronkelijke tekst)

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom Drophead Coupe - Foto: Jim Appelmelk

13. Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

Waar een Veyron tegenwoordig iets te gewoontjes wordt voor de best-of-the-year, blijft elk van de 1.400 geproduceerde Gullwings bijzonder genoeg voor een vermelding in dit overzicht. Dit jaar waren het zelfs twee exemplaren, hoewel er ver weg nog steeds een verband te vinden was met een evenement. Het grijze exemplaar was een bezoeker van de Antwerp Classic Salon, het lichtblauwe exemplaar reed na een evenement in Naarden nog even door Blaricum heen, net als een SSK. Daar sta je dan even oog-in-oog met vierenhalve ton aan oud ijzer, zoals liefhebbers dergelijke auto’s vaak liefkozend noemen. Vierenhalve ton in valuta dus, niet in massa. SL staat immers voor “Superleicht”, de auto woog maar 1.300 kilo. Niet veel, maar minder dan dat was destijds geen uitzondering aangezien auto’s destijds nog niet veel zware apparatuur aan boord hadden. Nog steeds was de auto geen scheurijzer, terwijl je er wel 3,5 keer zo veel voor betaalde als voor een 170 V. Het doet er ook niet zo heel erg veel toe, want inmiddels zijn de auto’s waanzinnig veel waard. (oorspronkelijke post 1, oorspronkelijke post 2)

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk

12. Bentley Azure Le Mans

De Bentley Continental R uit 1991 gaf aanleiding tot veel varianten. Een ingekorte variant met extra vermogen (Continental T) een cabriolet (Azure) en een versie met uitneembaar targadak (Continental SC) waren de grote lijnen. In detail is er dan nog erg veel uit te leggen over deze serie. Er waren facelifts en gelimiteerde oplagen. Die laatste werden uitgebracht door dealers, dan wel om iets te vieren, dan wel om een versie met verfijnde rijeigenschappen aan te bieden. De Azure Le Mans is overduidelijk een referentie naar Bentley’s overwinningen op Le Mans, die met afgeleiden van de nummer 9 uit dit rijtje werden behaald. De Azure Le Mans is en blijft een echte cruizer, maar was voor de gelegenheid wel voorzien van… Ja, van wat eigenlijk? Er zijn er maar 4 van gebouwd, wat resulteert in het feit dat er weinig te vinden is over de uitoering ervan. De twee dubbele uitlaten, roostertjes op de voorschermen, en uitgebouwde wielkasten vallen het meeste op. De auto heeft 420 pk voorin liggen, waar een Azure standaard 385 pk heeft. Andere zeldzame versies uit deze “Continental reeks” die ik eerder liet zien bij WoDaSpoDa zijn de Continental R Mulliner (134 stuks), Continental T Mulliner (23 stuks) en Continental SC (73 stuks). (oorspronkelijke post)

Bentley Azure Le Mans - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Azure Le Mans - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Azure Le Mans - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Azure Le Mans - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Azure Le Mans - Foto: Jim Appelmelk

11. Ford GT Mirage 720

Het zou een gelimiteerde oplage worden van 4.500 exemplaren. “Zelfs” dat aantal haalde men niet, maar 4.038 exemplaren vind ik zelf nog steeds indrukwekkend veel voor een auto van dit kaliber. Het is genoeg om er een aantal op te offeren aan de tuningsindustrie. Roush pakte aanvankelijk al goed uit met GT 600RE, waarvan er tien zouden moeten zijn gebouwd, later werden nog eens tien Fordjes voorzien van een extra grote turbo. Het resultaat was de Mirage 720, een versie die niet alleen sneller accelereert, maar ook sneller decellereert wegens de montage van AP remmen. Bovendien is het een koopje, vergeleken met auto’s die lang niet zo speciaal en snel zijn. Maak £179.400 over en hij is van jou. (oorspronkelijke post)

Ford GT Mirage 720 - Foto: Jim Appelmelk
Ford GT Mirage 720 - Foto: Jim Appelmelk
Ford GT Mirage 720 - Foto: Jim Appelmelk
Ford GT Mirage 720 - Foto: Jim Appelmelk
Ford GT Mirage 720 - Foto: Jim Appelmelk

10. Rolls-Royce Silver Spur Limousine (42 inch extended)

De limousine is een type auto waar de meeste autospotters maar weinig omkijken naar hebben. Geheel ten onrechte is dat niet, want het zijn vaak tamelijk “gewone”, massaal geproduceerde auto’s waar achteraf een stuk tussen is gezet. Daarnaast zijn het vaak geen nadrukkelijk zeldzame of kostbare auto’s, een Lincoln Towncar Limousine zie je in New York heel erg veel, je betaalt er dan ook maar $70K voor. Niet veel per meter. De afgebeelde Rolls is ook in New York gefotografeerd. Hoewel Jankel, een extern bedrijf, de Silver Spur verlengde, stond de auto wel in Rolls’ eigen prijslijst voor een waanzinnig bedrag. Een echte Rolls dus. Van 1984 tot en met 1988 werden er 84 exemplaren met deze maximale wielbasis geleverd, er werden 16 exemplaren met een 36 inch extensie geleverd en slechts 1 werd 14 inch uitgerekt. (oorspronkelijke post)

Rolls-Royce Silver Spur Limousine - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Spur Limousine - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Spur Limousine - Foto: Jim Appelmelk

9. Bentley 6.5 Litre Tourer

Zoals velen van jullie door de jaren heen wel is opgevallen, heb ik een zwak voor oude auto’s. Ze steken sterk af tegen de rest van het verkeer door hun volledig andere uiterlijk, en ik vind het bijzonder om te zien dat auto’s na zoveel jaren – nee, zelfs decennia – nog ingezet worden als vervoersmiddel. Deze Bentley doet het al 82 jaar, dat is al iets langer dan een gezonde Homo sapiens het doorgaans uithoudt. Niet alleen dat is bijzonder aan de auto, óók is het bijzonder dat de auto geen “replica” is, dat wil zeggen: de auto is in 1927 geleverd als zodanig, terwijl vaak chassis’ van (vergane) Bentley’s en Rolls-Royces achteraf voorzien worden van een koetswerk als deze. Zoiets heet dan een Bentley Le Mans Special. Er werden uiteindelijk 363 exemplaren verkocht van de 6.5 Litre, naast nog eens 182 stuks van de Speed Six. De meeste hiervan zullen ongetwijfeld nog bestaan, maar gezien de waarde, leeftijd en het gebruiksongemak worden dergelijke auto’s maar zeer zelden door hun baasjes ingezet.(oorspronkelijke post)

Bentley 6.5 Litre Tourer - Foto: Jim Appelmelk
Bentley 6.5 Litre Tourer - Foto: Jim Appelmelk
Bentley 6.5 Litre Tourer - Foto: Jim Appelmelk
Bentley 6.5 Litre Tourer - Foto: Jim Appelmelk

8. Rolls-Royce Silver Dawn Ghia

Enerzijds zijn Rolls-Royces altijd erg opmerkelijk, anderzijds zijn het consevatieve en traditionele designs. Totdat het design uitbesteed wordt aan een Italiaan, die doorgaans klusjes voor Fiat en Lancia op knapt. Het resultaat is een Silver Dawn met een koets die ver afwijkt van wat Rolls-Royce doorgaans levert. Slechts één koper koos voor deze koets, wat dit tot een erg bijzondere spot maakt. Jan-met-de-pet trekt zijn schouders er wellicht voor op – hoe kun je immers weten dat het om zo iets bijzonders gaat – op een Concours d’Élégance trekt de auto veel aandacht. Daar zag ik hem dan ook voor het eerst, ruim acht jaar geleden. Wat betreft bijzonderheid valt elke andere koetsopbouw van een Silver Dawn er bij in het niet, wat waarschijnlijk veel te maken heeft met het feit dat Rolls- en Bentley enthousiasts niet echt op een koets als deze stonden te wachten. Ik vind hem niet lelijk, maar een Britse body vind ik mooier. (oorspronkelijke post)

Rolls-Royce Silver Dawn Ghia - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Dawn Ghia - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Dawn Ghia - Foto: Jim Appelmelk

7. DeTomaso Pantera GTS

Het is alweer een verouderd model, zelfs de laatste versie dateert van 1995, waarvan ik precies 15 jaar geleden he boekje “Alle auto’s” kocht. Prijs: f. 278.300. Ongeveer net zo duur als een Esprit Sport 300, maar uitgerust met een krachtigere motor en schitterende Italiaanse lijnen van Tom Tjaarda. Toch werd die laatste versie lang niet zo’n succes als oudere Pantera’s, zoals de afgebeelde GTS uit 1971. Van de vele exemplaren die er toen werden gebouwd, meer dan zevenduizend, is het nog steeds erg moeilijk om er eentje on the road te vinden. Het heeft lang geduurd, tot er in mei eentje werd gesignaleerd in Amsterdam. Geel met matzwart maakt dat hij nog meer in het oog valt dan door louter de vormen. Voor de aandrijving zorgt een 5,8 liter Cleveland V8 van Ford, waarmee de auto zich beschikbaar stelde voor een rijtje Europese auto’s met Amerikaanse machinerie. (oorspronkelijke post)

DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk
DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk
DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk
DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk
DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk
DeTomaso Pantera GTS - Foto: Jim Appelmelk

6. Mercedes-Benz SSK “Halve replica”

Één van de meest legendarische auto’s van het merk Mercedes-Benz is de SSK, want in de jaren ’20 en ’30 werd er veel mee geraced, Zelfd de Mille Miglia deed de auto nog aan in 1931, het afgebeelde exemplaar is voorzien van Mille Miglia stickers als referentie. Of de afgebeelde auto daar zelf aan mee heeft gedaan is discutabel, gezien de historie van alle SSK’s. Van de 33 SSK’s zijn er niet minder dan 33 over, maar juist méér! Hoe dat kan? 4 exemplaren zijn nog steeds de oude, de rest is na schade verwerkt tot “semireplica’s”, die alsnog gigantisch veel waard zijn. (oorspronkelijke post)

Mercedes-Benz SSK - foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz SSK - foto Jim Appelmelk
Mercedes-Benz SSK - foto Jim Appelmelk

5. Lamborghini LM002

De meest opvallende Lamborghini die ik in het afgelopen jaar heb gespot is niet zo’n auto waar je doorgaans faliekant overheen kijkt, maar juist een gigantische tank van een auto. Het idee om de auto in te zetten als legervoertuig was nog niet zo gek. Amerikanen sloten in 1981 een deal om de Humvee hiervoor in te zetten – bovendien nog stukken goedkoper ook – maar Saudi Arabië nam er wel 40 op zijn rekening en Qadaffi zou er nog eens honderd hebben aangeschaft. Indrukwekkend veel aangezien de volledige productie 328 exemplaren betrof. Ook bijzonder is het dat er 10 in Nederland zijn. Ze komen alleen haast nooit buiten. Misschien uit angst voor milieuactivisten, want de 5,2 liter V12 van 455 pk drinkt de 290 liter tank in no-time leeg. Het gigantische vermogen maakte het de eerste “serieproductie” terreinauto met een topsnelheid van boven de 200 km/u. Alles bij elkaar opgeteld is het een interessant concept zonder verdere praktische toepassingen, ideaal voor liefhebbers van het uiterste van de automobielindustrie. (oorspronkelijke post)

Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk
Lamborghini LM002 - Foto: Jim Appelmelk

4. Ferrari Enzo, drie maal is scheepsrecht. Op één dag.

Dit jaar vond in Londen een opmerkelijke her-invasie plaats, namelijk die van de Ferrari Enzo, een model dat alweer een jaar of zeven oud is. Opmerkelijk noem ik het omdat ik zelf van 2006 tot en met 2008 een aantal keren in Londen ben wezen spotten zonder er ook maar ééntje tegen te komen. Met Veyrons, Carrera GT’s en LP640’s werd ik doodgegooid, een Enzo stond tot 22 augustus j.l. nog onafgestreept op de lijst. Ik moest en zou er die dag een spotten, want er reden er opeens heel wat rond. Het werden er echter drie, ENZ400 en TK7 van eerder die dag waren al eerder op AB te zien. De afsluiter van de dag was CHE74N, duidelijk een custom plate die een mededeling probeert te doen in de richting van Cheetah. De andere kentekens zijn ook duidelijk customized, TK7 moet zelfs behoorlijk duur zijn geweest gezien de lengte.

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari Enzo - Foto: Jim Appelmelk

3. Bugatti EB110 SS

Al zeer lange tijd stond deze Bugatti hoog op de to-spot list, waar een Veyron eigenlijk een makkie bleek. Dat laatste model staat dan ook niet in het rijtje “beste spots van 2009” aangezien ik dit jaar nummer 8 en 9 aan m’n collectie spots kon toevoegen. De EB110 SS liet echter langer op zich wachten, en bovendien is deze niet “massaal” te zien rondom Harrods in de zomermaanden. In de jaren ’90 was dit was de Veyron nu is: het neusje van de zalm. In de SS leverde de 3,5 liter quad-turbo V12 612 pk, te verdelen over vier wielen. Daarmee behoorde de auto tot de 350+ club, want als we de cijfers moeten geloven haalt hij 355 km/u. 0-100 zou in 3,3 seconde kunnen, een getal dat enerzijds discutabel is, maar me anderzijds vrij weinig interesseert. Op een circuit scheen de auto pas echt gehakt te maken van andere supercars, en daar draait het om.

Daarnaast is het een erg zeldzame auto. Er werden 95 EB110 GT’s gebouwd, en 31 EB110 SS’en. Enkele GT’s zijn omgebouwd naar SS’en, en na het faillissement zijn nog enkele EB110’s gebouwd van overgebleven onderdelen. In totaal is en blijft het nog steeds een heel erg zeldzaam model. Van de SS is óók nog een zilvergrijs exemplaar in Nederland. Van de GT zijn er ook nog ten minste twee bekend. Deze zijn allemaal erg moeilijk te vinden, een EB110 in het buitenland gaan zoeken geeft geen grotere kansen. Begin in Laren. (oorspronkelijke post)

Bugatti EB110 SS - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti EB110 SS - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti EB110 SS - Foto: Jim Appelmelk
Bugatti EB110 SS - Foto: Jim Appelmelk

2. Bristol Fighter

Het interessantste vind ik exclusieve auto’s van kleine, onafhankelijke producenten. En dat zie je tegenwoordig niet veel meer. De meest waanzinnige auto’s gaan tegenwoordig als warme broodjes over de toonbank, denk aan de Veyron, Murciélago (LP640), SLR en Carrera GT. Stuk voor stuk topspots, maar nog steeds niet het neusje van de zalm wat betreft exclusiviteit en zeldzaamheid. De laatste drie voorbeelden zijn bijvoorbeeld elk al meer dan duizend keer verkocht. Bristol houdt het kleinschalig, namelijk door een auto te bouwen die de meeste mensen niet kunnen, en ook niet willen betalen. De prijs voor deze excentrieke automobiel bedraagt £230.000. Dat is de prijs voor de instapper. De 8,0 liter V10 van de Viper levert hier 525 pk (550 pk door ram-air bij hoge snelheid), 75 meer dan in de Viper GTS (die oude ja!). Meer vermogen is ook nog mogelijk. Sterker nog: men levert één van de meest bizarre auto’s ooit. De Fighter T. De V10 werd voorzien van twee turbo’s, waarmee het vermogen steeg tot 1.012 pk, het koppel bedroeg 1.400 Nm na de ingreep. De topsnelheid van de aërodynamische auto – cW van slechts 0.28 – zou 435 km/u bedragen, maar men heeft de auto begrensd op 362 km/u. Blijkbaar had men geen zin om voor het kleinschalige project een compleet nieuwe set banden te laten ontwerpen. Tot dusver bekend is er slechts één T gebouwd, in totaal worden er niet meer dan 20 Bristols per jaar gebouwd. Één hiervan is inmiddels in Nederland. Afgebeeld is een in Londen gespotte Fighter. Foto’s 4,5 en 6 zijn gemaakt door Sander en Vincent van Gulik, waarvoor hartelijk dank. (oorspronkelijke post)

Bristol Fighter - Foto: Jim Appelmelk
Bristol Fighter - Foto: Jim Appelmelk
Bristol Fighter - Foto: Jim Appelmelk

Bristol Fighter - Foto: Jim Appelmelk
Bristol Fighter - Foto: Jim Appelmelk
Bristol Fighter - Foto: Jim Appelmelk

1. Koenigsegg CCR

De meest bijzondere spot van dit jaar is zonder meer deze Koenigsegg CCR, waarvan ik heel typerend geen enkele goeie foto kon maken. Zo gaat dat wel vaker met auto’s die er ècht toe doen, dat hoort bij het spotten, en bij de kick. Hoe meer je de gelegenheid hebt er foto’s van te maken, hoe minder hard het aan komt. Deze CCR is gespot op Sylt, een rijk eiland bij de grens van Denemarken en Duitsland. Hij rijdt er wel vaker rond, maar er zijn wel meer redenen om eens op het eiland te gaan kijken. In ieder geval wat betreft auto’s. Dit was echter wel het bijzonderste. Niet alleen maakt de 806 pk (wie scherpe ogen heeft ziet het in het kenteken staan) krachtige geblazen V8 de auto tot een kanon van een auto, het is óók nog eens een echte zeldzaamheid in tegenstelling tot de Enzo. Van de CCR zul je er nooit drie op een dag spotten. Het uiterlijk is net zo buitenaards, hoewel de Enzo een wel heel erg agressief neusje heeft. De CCR is de opvolger van de CC8S, de CCX volgde de CCR alweer in in 2006 op. Het was de CCR die 12 jaar, nadat een McLaren F1 het wereldrecord hoogste topsnelheid op zijn naam kreeg, zelf het record van 386.7 km/u met een verschil van 1,2 km/u versloeg. (oorspronkelijke post)

Koenigsegg CCR - Foto: Jim Appelmelk
Koenigsegg CCR - Foto: Jim Appelmelk

Morgen en overmorgen is er meer te zien, maar na vrijdag is het ècht gedaan met mijn artikelen op Autoblog. Voor vragen ben ik te mailen.



58 reacties

prachtige samenvoeging :0
Moeten we al dit moois voortaan gaan missen? :(
Echt jammer appeltje dat je weg gaat je had echt leuke artikelen !!

Dit is er ook weer eentje, ik verlang al naar de volgende :).
Die Bugatti mag de weg niet op;
Vervaldatum APK Info 18-10-2003
Off topic: Bij de Lambo staat ibn het afgelopen jaar. Moet in zijn.
edit: dank u, is inmiddels gefixt

OT:We zullen je missen appeltje…
Whaha, drie verschillende Enzo’s en alledrie rood, lekker onderscheiden van de massa! :lol:

Doe mij dan maar een oranje Ford of zo’n donkergroene Bentley…

Lekkere spots!
Gave spots Appeltje! Jammer dat je AB verlaat..
Johandemeijer
the great conjullio
echt n super vette lijst.. stuk voor stuk uniek
Wat ga je doen appel!?? Rijbewijs gehaald, eigen auto gekocht en van 1 januari 24/7 aan het toeren!?
Hey ik zie nu pas dat de nieuwe SLS AMG een nieuwe versie van de Mercedes-Benz 300 SL Gullwing is.

Ben geen mercedes kenner, maar ik vond het uiterlijk van de SLS AMG ook al iets old-skools hebben.
@dw: Als je alle berichten over de SLS had gelezen dan was dat al wat duidelijker geworden.
@ QUE gadver krijg gelijk z,n nare smaak in me mond van jou , waarom ga je niet met koos spee samen werken
Bedankt voor het wekelijkse lees/kijk/kwijlplezier ;) Ik kan wel zeggen dat ik geen enkele post heb overgeslagen. Maar Porsches en andere nieuwe Duitsers skipte ik wel.

Die antieke Bentley blijft toch maf, ik vraag me wel af wat voor ” banden daar onder (of naast) liggen. En dat uitlaatje :)
Appeltje, heel jammer dat je er mee stopt! Het was altijd erg vermakelijk en interessant om je bijdragen te lezen. Bedankt!
is die gast in die Gullwing niet jay leno?
@jeroentje: Jay Leno in een overhemd in Laren? Denk het niet… :P

@appeltje: Je nokt ermee? Aaaaawwwwh! :( Dit was altijd één van m’n favoriete items op AB. :(
mooi man!
ik snap niet hoe je het voor elkaar kan spelen om zo veel supermooie wagens te spotten?!? ik heb een paar porsche`s en ferrari`s maar meer niet!
knap hoor, RESPECT!!!
Kwijl Kwijl bij de 300 SL. In mijn ogen toch nog steeds bij verre de mooiste auto ooit gemaakt. Dit zal denk ik ook altijd wel zo blijven voor zolang ik leef.
Hele mooie lijst. Blijf de Ford GT echt een prachtig brute bak vinden!

Wat lijkt die blauwe Bugatti veel op een lambo van de zijkant zeg!
Jammer dat je stopt Jimbo!
Hoop dat wel in de toekomst wel weer wat van je gaan zien!

Was leuk om al je artiekelen te lezen
ik weet niet hoor!!!!!!!!1
maar als dit je tot 10 is.
dan vraag ik me af of je wel een auto liefhebber bent?
Die blauwe EB110 heeft een tiental jaar geleden hier in Hasselt eens in de stad gestaan. Wat lullig was, was dat de bestuurder een lange jas aanhad, ingestapt was, er een grote flap stof nog tss de deur zat en zo wegreed….
Jim, wat een spotter ben jij ! Geweldig mèt geweldige foto’s
@Paul: Appeltje heeft zich wel bewezen dus; bek dicht.

@Appeltje: Jammer, je bent zeker niet meer tegen te houden?
Mooi lijstje spots! 10 auto’s die ik allemaal graag zou bezitten..

Jammer dat je stopt met schrijven op ab! Niet alleen vanwege je foto’s, maar ook van de altijd weer leerzame verhaaltjes eromheen die bij menig ab’er vermoedelijk wel het één en ander aan extra kennis opleverde!
Dit was een mooi lijstje van de beste spots van dit jaar. Ik keek altijd uit naar de wodaspoda. Jammer dat je er mee stopt. Wat ga je doen? ben je klaar met studeren en zul je nu fulltime moeten gaan werken?
btw, wel een mooie kleur op die RR drophead. zoals EJS al zei, menig AB-bezoeker heeft nog best wel wat geleerd door je leuke verhaaltjes (ik in ieder geval wel)
@appeltje: Je nokt ermee? Aaaaawwwwh! Dit was altijd één van m’n favoriete items op AB.
Met Rogue dus. Wat ga je doen Appeltje?
Prachtige spots! Stuk voor stuk, bedankt voor al het moois dat je ons hebt laten zien door de jaren heen!
erg jammer dat appeltje stopt, genoot er altijd erg van. Hoop dat het een tijdelijke stop is.
waar is mijn zenvo:(
;)

Mooie lijst hoor.. Vooral die koenigsegg
De spots van appeltje waren absoluut het hoogtepunt van AB voor mij; gewoon een beetje kijken en wegdromen + de altijd uitgebreide informatie bij de foto’s. Spijtig dat je verwijnt appeltje. Veel succes met je nieuwe bezigheden!
de bugatti EB110 heb ik vandaag ook gezien , maar dan op een tenstonstelling over 100 jaar bugatti
er waren ook 3 veyrons namelijk een standaard , een hermes en een grand sport :p
super mooie lijst.
vooral leuke lanbo.
past goed in het rijtje,diablo,gallardo
northspotting
Is een aardig lijstje Jim, vooral die ’27 Bentley! :O jammer dat er een einde aan komt, de woensdagen waren altijd iets om naar uit te kijken. Succes met het verdere spotten in de toekomst!
Doe mij de EB 110 SS maar op plek 2! Wat een beest zeg en helemaal in het goeie kleur.

@ appeltje: Waarom stop je in godsnaam? Dit is een van de leukste rubrieken! Heeft het met de studies te maken? Alleszins bedankt voor de mooie picca’s!
Eerst Robbie’s vrijdagmiddag quiz, nu WoDaSpoDa…. jammer
6. Mercedes-Benz SSK “Halve replica”

Één van de meest legendarische auto’s van het merk Mercedes-Benz is de SSK, want in de jaren ’20 en ’30 werd er veel mee geraced, Zelfd de Mille Miglia


zelfs?:P

btw echt jammer dat je stopt. je hebt me vaak verbaasd, laatst nog met de Porsche 968 (rare achterlichten) :P

allemaal een heel mooi, goed, gezond maar vooral mooie spotsmakend 2010 toegevenst!
Altijd een genot om Appeltje z’n favoriete spots te zien, ze komen nog meer tot hun recht als ze afgedrukt zijn zoals in het jaarboek van 2007! :)
Er is nog een vergeten en dat is de bentley zagato!
Een mooie afsluiter.. Voor mij springen de Bristol Fighter, de LM002 en de orange Ford GT er wel uit!

Mooie platen Appeltje! :)
Jammer dat je stopt.
Waren altijd super artikeltjes appel.

Als je door was gegaan was je zeker nog veel bekender geworden en zouden wellicht bladen als Carros ook interesse in je stukjes hebben gekregen.
als schumacher een comeback kan maken in F1 dan blijft er altijd nog hoop dat appeltje terug zal keren als koning van de spots :)
Wow, leuke karren. Italiaanse lijnen door Tom Tjaarda, was dat junior of senior ? Senior was gewoon een Nederlander.
van die sl 300 heb ik ook nog fotos van op de dag dat ie net gekeurd werd in belgie :)
ik vind het jammer dat ie weg gaat hij spotte leuk dingen waar we allemaal van opkijken maar wel mooie auto’s
Een Koenigsegg… Wow, dat is echt een ongelooflijk gave auto! PRACHTIG! Ik wou dat ik er eens in kon rijden *droom droom*! Neemt niet weg dat de Ford GT Mirage 720, de Bentley 6.5 Litre Tourer en de Ferrari Enzo ook hoog op mijn ik-wil-ze-zien lijstje staan. En die Lamborghini… Wat een bak, dat geluid is echt ongelooflijk! DIE zou ik nu graag eens in het echt horen:D
Mmm… Jammer dat je er mee stopt. Met name je spots van klassieke auto’s kon ik altijd wel waarderen.
Zo zak ik nóg verder in de bezoekersaantallen hier! De top 50 haal ik waarschijnlijk al niet eens meer, maar nu gaan het wel drie cijfers worden…
Helaas, je posts waren altijd een leuke en leerzame toevoeging aan autoblog. Begrijpen doe ik het wel. Het werd steeds moeilijker om nog te variëren, het meeste spul heb je wel gehad. Om er dan nog een interessant item van te maken, elke week weer, is lastig. Wellicht zien we je nog een paar keer terug bij echt bijzondere spots, of moeten we daarvoor maar gewoon naar autogespot.com?
Overigens, dit item vond ik weer heel leuk om te lezen.
De zilvere EB110SS was te zien @ Dutch Quarter Mile ’09 en zal hoogstwaarschijnlijk ook te zien zijn in 2010.
http://94.100.120.71/701400001-701450000/701428201-701428300/701428213_6_wOn4.jpeg
http://www.youtube.com/watch?v=0vCdECBqSVE
Heel erg jammer dat we vanaf nu zonder topspotter verder moeten. Maar een mooi afscheid is het wel, dit rijtje superspots.
Ergens in Bussum woonde (woont?) een wazige excentrieke vent met zo’n klassieke Bentley die hem ook helemaal misbruikte, is meen ik wel eens bij een programma van Rik Felderhof geweest, zag je hem over de weilanden ploegen met dat ding :P
@ Paragon
Rijbewijs had ik al een tijdje, ik ga me meer richten op m’n studie aangezien de tijd begint te dringen. Auto koop ik later wel, ik ben nog student met OV-jaarkaart, dat is stukken handiger + beter betaalbaar.

@IksEm/XM
ik ben zelf ook minder gecharmeerd van Duitse auto’s dan van Italiaanse/Franse/Engelse, maar ik vond het wel leuk voor de compleetheid.

@F458I
Ik heb het wel deels te danken aan de vele tips van collega spotters, zoals Willem, Rogue en nog wat andere mensen die veel actief zijn in Amsterdam. Het is ook gewoon echt een hobby waar ik heel consequent tijd in heb gestoken. En die reisjes natuurlijk.

@paul
Wat was jouw top-10 van 2009 geweest dan? Bedenk je wel dat het over maar één jaar gaat, en daarnaast verschillen smaken onderling enorm. Klassiekers die ik geweldig vindt zeggen andere mensen vrij weinig, denk ik.

@mrB
M’n beslissing om met AB’en te stoppen heeft zich het afgelopen jaar ontwikkeld omdat ik niet veel meer tegen kwam dat me inspireerde tot schrijven, en ik wil wat meer tijd in m’n studie gaan steken.

@papageno
Niets specifiek nieuws, gewoon m’n tijd iets anders besteden.

@Tombnolz
Heeft onder andere met studie te maken, en met het feit dat ik niet meer zo veel inspiratie haal uit de auto’s die ik spot. Veel van wat er in het afgelopen jaar WoDaSpoDa’s zat waren modellen die al eerder behandeld waren. Zo blijf ik eigenlijk steeds ongeveer hetzelfde schrijven, tot er weer echt veel nieuwe modellen zijn.

@defenderG4
Heb helaas nog geen Bentley Conti GT Zagato gespot, maybe een keertje in Knokke.

@Citrofiel
Dat is inderdaad de voornaamste reden dat ik hier op houd. Het kan zijn dat ik in de lente/zomer weer ontzettend veel nieuws spot, een LP670-4 behoort best tot de mogelijkheden, om maar iets te noemen.

Hartelijk bedankt voor alle reacties! Ik vind het erg leuk om te lezen hoeveelw aardering er was voor WoDaSpoDa!
Dank je wel Appeltje! Altijd genoten van je artikelen.
HEY
Ik vind da Rollske van dienen Arabier van Ajman wel vet
En van die oue Enzo kan ik ook ever genieten
sorry ma die Bristol Fighter vin ik ma niks?L?*?H
;-)
Dankjewel voor je mooie samenvatting! :)

Wel veel typfouten :shock:

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).