“Langzaam rijden, want het strooizout is op”

Auteur: , 95 Reacties

Ach god, het vriest drie keer in Nederland en plotseling zitten we zo goed als zonder strooizout. Het moet niet gekker worden. Enkele gemeenten hebben nu al te maken met een tekort aan strooizout en passen daarom hun strooibeleid aan.

Zo waarschuwt Hilversum weggebruikers hun snelheid aan te passen. “We hebben geen korreltje strooizout meer”, aldus de gemeente. Rijkswaterstaat (verantwoordelijk voor de autosnelwegen) zegt dat er voorlopig nog genoeg is, maar dat ze niet meer ruim in hun voorraad zitten.

De provincie Limburg en Rijkswaterstaat overleggen momenteel over de zoutvoorraad. Er is nog geen acuut probleem, maar toch worden alvast noodscenario’s besproken voor als de voorraad ernstig slinkt. Want het zout dreigt op te raken, zei een woordvoerder van de provincie. (via: zibb.nl)

Overigens is er ook nog een alternatief voor het strooien van zout. Er bestaat namelijk zoiets als de oppervlaktedroger, dat is een vrachtwagen die voorzien is van een straalmotor (de SurfaceJet). Dit apparaat wordt al gebruikt op Schiphol. En gister is het apparaat ook ingezet op de A58 bij Breda. Ik gok wel dat deze manier van werken iets meer energie kost, maar dat is weer voor de CO2-uitstoot en dus de opwarming van de aarde.

Let de komende dagen vooral goed op bij het stoplicht:

Glad bij het stoplicht



95 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Nog een optie.. Niet wachten en praten over hoe je het zuiniger kan doen maar gewoon die zooi opnieuw bestellen bij de leverancier?
Wordt het toch tijd voor spijkerbanden?
nou das mooi… want het gaat straks als het goed is weer lkr vriezen en sneeuwen :S
hier in capelle ook geen strooizout meer:( de wegen naar school zijn super glad..
Dat filmpje is zo grappig.
er lag in het begin maar amper sneeuw op sommige plaatsen, hier was het veel meer. ik heb ze dan ook niet meer zien strooien dan anders… fail?
Daarom is het ook dikke onzin dat je in NL niet met spijkerbanden mag rijden.

Het zijn niet eens spijkers maar gewoon metalen plaatjes/punaises in de banden.
Belachelijk! Ga toch gewoon een keer schaatsen!
Ze weten toch dat er een koude periode aankwam. Je kan altijd een grote voorraad opslaan als gemeente zijnde.
Of is dat weer te erg voor de balans.
Een woord: “anticiperen”….. Sommige mensen doen het kennelijk nog steeds niet met dit weer.
Je hoort het wel vaker, gaat het sneeuwen, worden mensen voorzichtig. Dan ligt het er een tijdje, en dan worden mensen weer lakser. Want, de sneeuwval was zonder al te veel kleerscheuren doorstaan…
Spijkerbanden lijkt me niet echt een optie. Heb zo het vermoeden dat dat niet echt gezond is voor het asfalt tenzij er echt veel sneeuw/ijs ligt.
koreantaxiproductions
kun je je de terreur voorstellen als fietser?
He! Dat filmpje is in Leiden!
@Cardesigner: Dat zag ik ook al :) Willem de Zwijgerlaan.
De fabriek die het maakt heeft meer dan genoeg dus daar ligt het niet aan.
Beter dat ’t zout op is. Zeuren omdat onze auto’s zo vervuilend zijn maar ondertussen ’t grondwater wel vervuilen, way to go! Ga zand strooien ofzo.
Als het strooizout op is pak je toch gewoon ander zout?! Bijvoorbeeld Broxo zout, is er genoeg van..
Goed nieuws, nu durven de mensen die angst hebben om met dit weer te rijden helemaal niet meer de weg op! maakt het meteen een stuk veiliger en als het niet al te glad wordt schieten we ook nog eens op zonder die mensen die 10 km/h rijden op hun zomerbandjes.
@Pordon: en jij vindt van jezelf dat je wel goed kan rijden op ijs? Of is het gewoon jezelf overschatten?
@Bobby_Orlando:

Nee, Pordon denkt gewoon dat die tof is met z’n winterbanden ;)
@Ramon: Tof? Nee Slim? Ja Veiliger? Ja
@Pordon: jij ben net zo’n type dat winterbanden heeft en denkt dat jou toch niets gebeurd en gewoon de (advies)snelheid aan houdt. dat zijn nou net de gevaarlijkste.
Laat mij maar mooi 10 kmh rijden dan ben ik wel veilig op bestemming.
Dacht dat iemand van 25 toch onderhand wel verstand heeft?
@Bart_V: Nee hoor zeker niet, ik pas mijn rijgedrag aan de omstandigheden aan. Maar reed laatst achter iemand die 15 km/h reed en gewoon een file veroorzaakte en dat soort types bedoel ik. Bovendien ben ik geen 25 maar 19, weet niet waarom er op mijn profiel 25 staat maar ik zal het zo even aanpassen. Ik snap best dat mensen veilig thuis willen komen maar als je niet meer van rijbaan durft te wisselen omdat er een beetje sneeuw tussen de rijbanen ligt of met een beetje sneeuw meteen 10km/h gaat rijden ga dan gewoon niet de weg op. Heb bovendien wel enige ervaring met het rijden in de sneeuw en wat er kan gebeuren want kom al sinds m’n 10e circa. 10 weken p. jaar in Oostenrijk en heb daar toch al het een en ander gezien en meegemaakt. Dus waarom zou je daar wel met 50 kunnen rijden terwijl er in 1 dag 50 cm sneeuw valt en de wegen gewoon compleet wit zijn en hier niet? (ijzel niet meegerekend want dan moet je gewoon niet gaan rijden)
@Pordon: Helemaal gelijk mensen die bang zijn om te rijden kunnen beter van de weg afblijven met dit weer, angst veroorzaakt alleen maar ongelukken.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat als er sneeuw licht en het glad is je met een absurd harde snelheid moet gaan rijden, wat dat veroorzaakt natuurlijk ook ongelukken.

Misschien is het verstandig om bij alle rijopleidingen in NL een gratis slipcursus bij te doen erg handig en het levert ook minder ongelukken op. Veel mensen wetenniet wat te doen als ze in de slip raken en gaan uit paniek op het staan of keihard op de rem. Dat werkt dus niet.

Maar even OT: erg slecht dat het strooizout op is hier in Tilburg valt dit ook wel te merken de helft van de straten ligt nog steeds vol met sneeuw.
@Pordon: Begrijp je punt. Het komt nee op het anticiperen. Plus als je niet de weg op durft, en je hoeft echt niet weg. Blijf dan thuis…
Het voorbeeld wat jij schets, is een erg bekend probleem.
Maar ook natuurlijk overschatting, wat ik verder had geschreven.
@RJ Waren ze niet met zoiets dergelijks bezig. Rijbewijs opdelen in modules, en er kwam een module wagen beheersing, dus slipcursus? Kan mij zoiets herinneren. Alleen, niks meer over gehoord.
Maar sowieso is een slipcursus een zeer goed iets om je mee bezig te houden. Bedoel denk buiten de sneeuw om, aan aquaplaning, met een wiel in de berm terecht komen. Veel mensen weten dan niet, hoe ze moeten reageren als zoiets gebeurt.
@Pordon: ah zo, ik heb vorig jaar ook 1 week in oostenrijk gereden (had toen net mijn rijbewijs)
ik zeg niet dat ik mensen op hou maar ik ga zeker wel 40 rijden als het echt glad is

vanmorgen kwam ik wel iemand tegen die 40 ging rijden waar je makkelijk weer gewoon 60 – 70 kon

maar idd onderschat ijzel niet
Eigenlijk moeten ze helemaal geen zout meer strooien maar van die korreltjes zo als ze doen in de Alpen landen. Dat is ook veel beter voor het milieu. Nog beter is gewoon ijsvrij voor iedereen!
en als ze nou is net als in frankrijk of in de skiegebeiden met grind en zand gaan strooien…….
grind werkt zeer effectief met name op de binnenwegen.
@Jipp: dan begint iedereen weer te zeiken over steenslag ;)
@robbie: Lekker laten zeiken dan smelt de sneeuw ook.
@De Fiets: Wordt mijn auto nog smeriger… en ook nog eens steenslag… ;)
hint aan iedereen: winterbanden en wintersloffen in de achterbak voor als er sneeuw ligt, zo moeilijk is t nie.
Vorige week nog op het nieuws kort een woordvoerder van zo’n zoutdelvings fabriek gezien en die zei dat ze moeiteloos genoeg kunnen produceren, ook als het dit weer blijft.
Dus, overheid, regel je shit.
Beter niet strooien, ben je tenminste zeker dat het glad is.
Het is hier(noord-oost friesland) wel te merken dat er niet gestrooid is vooral op die klinkers is het erg glad daar ligt een laagje ijs op!! Allemaal spinnende auto’s dat ziet er best wel geinig uit!
karate kameel
gizz:

dat is inderdaad willem de zwijgerlaan :P ik woon der 1 minuut vandaan
Alsof er een oneindig voorraad aan strooizout is Autoblog. Beetje onzin gepraat :)
Tsja, in Leiden (waar ’t filmpje is gemaakt) is het strooibeleid dit jaar sowieso vrij slecht. In de eerste sneeuwperiode, toen er nog wel zout was, strooiden ze ook nauwelijks. Ze deden vooral de wegen waar mensen uit andere gemeenten langsreden zodat het iig voor hen leek alsof het allemaal op rolletjes liep…
@ robbie, laat dan als het heeft gedooit gewoon van die zuigwagens over de wegen rijden, weet je zeker dat t weg is, en op de binnenwegen waar je 30 mag heb je toch niet heel veel last van steenslag…
en robbie, van de zand mengeling die ook word gestrooit in de alpenlanden heb je geen steenslag, hier zit wel strooizout doorheen maar je hebt iig minder nodig..
ik vind dit wel een lachertje hoor strooizout op hoe dom zijn ze…..
Ik ga in strooizout handelen denk ik… Wie koopt er wat aandelen strooizout BV?
Zeg nooit meer “CO2-uitstoot en dus opwarming van de aarde”. Als journalist moet je toch ondertussen wel weten dat het niet klopt.
Hopelijk is het strooizout binnenkort echt overal op, dat scheelt alle autolakken een hoop pijn.
@Jochempie:
Behalve als de auto waar de lak op zit tegen een boom/andere auto/vangrail glijdt…
Bladblazers werken ook goed hoor ;) .
op? op? bij mij staat nog 3 kilo in de garage :? prutsers :P
Onderschat niet hoeveel strooizout er verkocht is aan particulieren. Ik zit zelf in deze business en ben onder andere afnemer van de grootste leverancier van de Benelux en het is gewoon huilen met de pet op. Waar wij vorig jaar nog ongeveer een 250.000kg verkochten en nu in de periode meer als 1.500.000kg. Deels door aangepaste marketing maar er zijn gigantisch veel bedrijven/scholen en particulieren die strooizout afnemen. Waarschijnlijk is het gewoon verkeerd ingeschat en is teveel geleverd in zakken voor particulieren/bedrijven.
@AnthonyR: Ik heb geen idee hoe de marktverdeling is in deze branche, maar het lijkt me wel een apparte business! Zijn er meerdere distributeurs in NL die zout opkopen van levernaciers in de Benelux die een monopolypositie hebben waar jullie afhankelijk van zijn? Of hoe zit deze markt in elkaar?
Mja… Als een gemeente te veel strooizout heeft (lees: een hele berg), dan kost dat te veel geld. Net alsof een grootbank geleend geld niet herinvesteerd (om zo de kosten terug te verdienen).
nou hier ook geen winterbanden. en komen er ook niet.
heb niet nieuwe gewone banden a dik 800 euro. het is wel weer even genoeg
Ik heb nergens last van eigenlijk. Heb nog niet eens winterbanden maar ik rijd dan ook hoofdzakelijk op de grote openbare wegen. Vooral binnen de bebouwde kom merk ik bijv. met het maken van een bocht dat de achterkant soms erg heen en weer wiegt met te veel gas geven.

Ach, het sneeuwt over het algemeen nooit dus al dat gezeur neem ik wel met een “korreltje zout”..
Winterbanden zijn voor de gelovigen.
@ timberleek, wanneer je een set winterbanden hebt en een set gewone banden doe je ongeveer 2 keer zo lang met je banden, mijn vader rijd zelf in een sharan, daarvoor zijn banden heel duur, verzwaard ed. Hij rijdt op winterbanden en hij doet dubbel zo lang met zijn zomer set, dus het is niet duurder om winterbanden te hebben…. alleen een investering die je moet doen maar ik merk en hooor zelf veel van mensen dat het geen overbodige luxe is, net iets meer grip op de sneeuw etc.
@ CowboyHenk, dat slaat nergens op, je merkt het verschil heel goed!
@Jipp: Helemaal met je eens! Wij hebben op al onze auto’s winterbanden liggen (klinkt alsof het er heel veel zijn maar het zijn er maar 3 voordat iemand daar iets over zegt) en het is gewoon zoveel prettiger rijden met dit weer en je moet het inderdaad meer als investering zien als extra kosten.
@jipp

het is ook een investering.

maar die ga we hier nu even niet doen.
we hebben er hier een staan met ongewone bandenmaten waardoor normale bandjes al 200+ per stuk zijn. die liggen er net onder. dus dan moet er nog zo’n investering naast. en de bedrijfsauto moet dan ook nog.

nu even niet
@Pordon: ik heb nog geen enkele chauffeur die “te traag” reed zijn auto in de prak zien duwen. Ik heb echter al wel 19-jarigen die zichzelf overschatten hun autootje tot schroot zien herleiden, en dan staan ze daar te wenen.
@Bobby_Orlando: Die zijn er zeker ook, gelukkig voel ik me niet aangesproken aangezien ikzelf wel degelijk rekening hou met omstandigheden. Misschien komt het over als overschatting maar ik rijd zelf ook liever iets te traag met glad weer zolang ik het verkeer er niet mee ophoudt want dat is toch een duidelijk signaal dat je naar omstandigheden te langzaam rijd.. Bovendien gaat het mij ook niet over het in de prak rijden van een auto maar mij gaat het er meer om dat die mensen het verkeer ophouden en daardoor al die (piep) files er komen. we zullen die mensen eens even een acceptgiro op de mat moeten leggen met de kosten van een file. Bovendien zijn het ook vaak de mensen die zo rijden de personen die totaal geen idee hebben hoe ze moeten handelen als ze toevallig wel in een slip oid geraken.
@Bobby_Orlando: Beetje kort door de bocht…. Je weet wel dat hij bedoeld, dat je je moet aanpassen aan de omstandigheden. Dat betekend ook als je 10 rijdt waar 40 makkelijk kan, je dat ook moet gaan doen.
Zelf heb ik het laatst ook meegemaakt, weliswaar niet hier in NL, maar dat zo’n gochem, 20 rijdt op een snelweg, waar 60/70 te rijden was. Je veroorzaakt, dan ook allerlei gevaarlijke omstandigheden.
@toyotaprius: dankje
@toyotaprius: en wie beslist er wat de ideale snelheid is? Degene die vindt dat er te traag gereden wordt en wenst dat anderen de door hem opgelegde snelheid rijden. M.a.w. dat de traagrijder toegeeft aan het machtsspel van degene die achter hem rijdt? Er is nog steeds een oplossing als je sneller wilt rijden: inhalen….simpel, toch?
@Bobby_Orlando: Ja ok. dat is een heikel punt. Er spelen veel natuurlijk veel zaken. Wat voor auto, winterbanden, 4 wiel aandrijving, wel of geen slipcursus gehad en ga zo maar door. Een ideale snelheid, dat is moeilijk te bepalen. Maar je kan van een chauffeur, wel verwachten dat hij of zij, ook met slechte weersomstandigheden enigszins met het verkeer kan mee komen. En dan tot een veilig niveau. Want vooral met inhalen, gebeuren juist veel ongelukken, tijdens gladheid. In mijn geval was inhalen eigenlijk geen optie, maar goed met de billen tegen elkaar.. was het er langs gaan. Anders was ik nu nog niet in Belgrado. En ik ben verre van held, met rijden in een auto, tijdens sneeuw….
Maar de discussie is wel interessant.. Wat is nu de ideale snelheid?? En wie beslist dat??
Lieve Noorderburen, wees blij dat er bij jullie gestrooid wordt! Hier in het arm Belgen-landje hebben we nog tonnen strooizout over aangezien ze toch amper strooien…

BTW: winterbanden helpen!
Vanochtend op 3FM zeiden ze dat de vrachtwagens die het zout in Duitsland op moesten halen vast zaten in de sneeuw en dus nog niet terug naar Nederland kunnen. Dus daarom hebben sommige gemeente een te kort aan zout.
@Larrs: lol en in mijn link zeggen ze dat er duitsers het daar zelfs vandaan halen :O
Nu ik het toch over acceptgiro’s heb, laten we dat meteen doen bij de mensen in Nederland die geen winterbanden hebben want dat is ook zeker een oorzaak van die gestoorde file’s bij een beetje sneeuw hier in Nederland.

Ik zeg niet dat we met z’n allen gewoon lekker door moeten blijven knallen met onze auto’s maar wat er nu gebeurd bij een paar centimeters sneeuw is absurd.
@ pordon, moet jij eens uitleggen wat er prettiger rijden is aan die winterbanden. Met winterbanden erop zul je net zo voorzichtig moeten omspringen met je voertuig. Hoogstens een extra zekerheidje. Maar wat heet, het is mij de ‘investering’ niet waard. Ik hou liever men koppie er gewoon bij.

Waar ik mijzelf overigens mateloos aan stoor, zijn de truckers die met 90 per uur knallen over een weg waar 40 à 50 per uur toch het devies is. Klootzakken zijn het, niet alleen zetten ze hun eigen leven op het spel, maar als het hele zooitje gaat neemt ‘ie anderen mee. De zogenaamde beroepschauffeurs.
@CowboyHenk: Mss. kunnen die truckers wel rijden en jij niet!
Ja, ook ik rij gewoon 80 waar het kan!
Of anders niet zeuren als je je pakje te laat is bezorgd op laatst van bestemming (werk/rij bij TNT)!
@FrankypankyV8: Schijnbaar heb jij nooit met ijzel op de weg gezeten. Ik denk wel dat je anders praat als je beginner af bent.
@CowboyHenk:
Je hebt gelijk…ik heb mijn rijbewijs maar 18 jaar en mijn grootrijbewijs slechts 11 jaar! Heb nog niet zo veel landen doorkruist in het internationale transport met ca. 175000 km per jaar… :roll:
@CowboyHenk: amen!

Die truckers zitten op zo’n tijdsdruk dat ze gewoon 90 blijven rijden zelfs als het verkeer 60-70 rijdt. Te gek voor woorden!
Ze geven in Nederland liever geld uit aan Marokkanen.
@Jort: Gefeliciteerd, jij hebt nu al de meest nutteloze reactie van 2010 geplaatst! Je kan trots op je zelf zijn!
Stigmatiseren is ook een kunst!
hou dit soort opmerkingen voor je, je bereikt er niks mee…
@ CowboyHenk je banden hebben een andere samenstelling van het rubber die niet hard word, hierdoor heb je veel meer grip op de weg door de weerstand die een zomerband dan niet meer heeft omdat deze te hard is geworden door de kou, ook zitten er kleine extra groeven in die zorgen voor extra grip. Het verschil is duidelijk te merken, met winterbanden heb je meer controle door de extra grip met name in sneeuw rijden gaat beter. Waar ik ieder jaar wintersport kun je het steeds weer zien, auto’s met winterbanden komen een stuk vals plat wat je ook in nederland hebt bedekt met ijs/sneeuw wel op waar zomerbanden je in de steek laten. Ook zie je dat winterbanden minder snel gaan glijden, en dat zie je nu veel gebeuren, je kunt je koppie er wel bij houden, maar net iets te veel gas geven op een spek gladde snelweg die vanmorgen te zien was bij rtl nieuws en een zomerband laat je in de steek, een winterband niet!
Op het 6 uur journaal lieten ze toch iets anders zien.
Als het goed is strooien ze nu met een soort van suiker dinges erbij samen met het zout.
Het blijft beter op straat liggen en het was beter voor het milieu.

Weet iemand wat ik bedoel ?
@ arim6, dat had ik ook gehoort, een stroop achtige substansie…. afkomstig uit alpenlanden of zoiets…
lol @frankypanky
Typish… Er vallen 2 vlokken sneeuw en alles ligt stil, alarm general, paniek, rellen, plunderingen…

Ze zeiden een week dat het ging vriezen en sneeuwen…
Zeggen de verantwoordelijke instanties: De sneeuwval kwam totaal onverwacht dus konden we niet preventief strooien…
We zijn 2 weken geleden naar Frankrijk geweest. Toen het hier in Belgie ‘o zo hard’ sneeuwde. Heel Frankrijk door tegen 120/130km/h.
Op de A-12 was nog geen sneeuwruimer of strooiwagen geweest… Er heeft daar 2 dagen 5-10cm sneeuw gelegen, OP DE BAAN!
Frankrijk tegen 130 door, Belgie tegen 30…
@wouter: Belgie is dan ook een veel mooier land om traag door te cruisen. Frankrijk is slechts een hindernis die je zo snel mogelijk moet nemen.
@Bobby_Orlando: Gek, dat zie ik juist andersom. Wel moet ik zeggen dat je in België überhaupt of het nou sneeuwt of 30 graden is niet harder dan 30 km/h, anders stuiter je zo het universum in met die slechte wegen daar.;):P
@Pordon: en toch blijven de hollanders door Belgie rijden, zolang het maar gratis is.
@Bobby_Orlando: Zeker! Maar dat komt meer doordat het in de weg ligt, en omrijden is weer zo vervelend he.
Ach ik kan maar 1 ding verder nog zeggen en dat is dat wij tot 10 jaar geleden ook nooit winterbanden hadden en het toch maar een keer geprobeerd hebben en dat is ons zo goed bevallen dat we niet anders meer willen in de winter.
Lol @ filmpje

Laatst met het grote algehele weer- en verkeeralarm ook, er was nog niet gestrooid, 20cm sneeuw op de weg, en de bestuurder van de Vito voor me dacht wel even vol gas een bijna haakse bocht naar een oprit van de grote weg te nemen. Resultaat? Hij slipte en kwam in de lengte dwars op de weg te staan, blokkeerde alles, waardoor ik in een Hiace (RWD, zomerbanden) de berm in moest. Liep gelukkig goed af… Mensen overschatten zich zo in dit weer.
Dat kleine beetje zout maakt echt niet zo’n schokkend verschil als het echt glad is.
Bovendien vind ik dat de overheid niet per se verantwoordelijkheid hoeft te dragen voor domme automobilisten die denken dat winterbanden overbodig zijn.
Laat ze dat strooizout lekker voor fietspaden en stoepen gebruiken en verplicht winterbanden voor automobilisten.
Toch maar even wintersloffen ophalen.. En een tip voor oa. de gemeente Hilversum: de gemeente Groningen heeft nog 1000 ton liggen.. Ze willen vast wel een paar ton kwijt voor een leuk prijsje.

Oh, maar wacht, was Hilversum nou niet juist die gemeente die zowat failliet was xD
BTW;

Geen rijtesten? Is wouter bang voor de sneeuw?
Ik heb ff gekeken, de laatste was een volvo (safe choice, maar daar lag geen sneeuw.)

In de volgende test liet wouter iemand anders rijden.

Sindsdien niks meer opgenomen??
Geen strooizout…nee, het is wèl weer in overeenstemming met de eenzijdige milieutabellen; dat de aarde alleen maar opwarmt. Maar nu er geen zout is, en dus de temperaturen erg laag zijn, zien we nimmer meer statistiekjes van onze groenhemden….gatver, wat heb ik een hekel aan dat ‘tuig’!
nee, en ik net wel op em smoel slaan met me fiets.. -edit-
Net goed, dat vieze strooizout plakt toch al overal aan vast:P MAar sneeuwvrije snelwegen zijn dan wel weer fijn… Hmm… Dilemma! (Owja, met mn fiets ben ik nog geen één keer gevallen afgelopen weken, en heb WEL gefietst!)
Ik merkte het. Het was in Utrecht zo glad dat het CBR besloot de examens maar uit te stellen. Grr.
Gelukkig heeft die berlingo plastic bumpers de schade zal daarom voor de citroen wel meevallen.
Die winterbanden is best een goed idee alleen zie ik 9 van de 10 mensen op winterbanden net zo hard rijden als in de zomer op zomerbanden wat naar mijn mening weer al het effect weghaalt.
Sneeuwbanden zijn alleen relaxt als er dikke pakken sneeuw leggen voor de rest rijd je met zomerbanden ook ”veilig” als je je maar aanpast

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).