Het was al duidelijk dat er *kuch* redelijk wat kritiek is vanuit verschillende hoeken op het kilometerheffingsplan van Camiel Eurlings. Jullie zijn tegen, oud-ministers zijn tegen, de ANWB is tegen en nu blijkt ook nog eens dat topambtenaren van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zijn zeer kritisch over dit 'megalomane project' van minister Eurlings.
Deze topambtenaren hebben berekend dat inmiddels zo’n 250 consultants, adviseurs en ambtenaren volop bezig zijn om het omstreden project mogelijk te maken. De totale kosten voor de invoering van het rekeningrijden komen volgens deze bronnen tot nu toe uit op circa 130 miljoen euro. De ambtenaren vinden dat minister Eurlings met betrekking tot dit project teveel zijn oogkleppen op heeft. Ze verwoorden het als volgt: “De trein van Eurlings dendert voort. Alleen ja-knikkers mogen meedoen.”
Hoe groot het wantrouwen is bij de topambtenaren zal morgen blijken als De Telegraaf met een uitgebreid verhaal op te proppen komt. Wordt dus vervolgd. (via: telegraaf.nl)
118 reacties
Alsjeblieft zeg dat hadden ze ook ff wat eerder kunnen bedenken!!!
Iets anders, @laatste zin, Wat zijn Jak-Nikkers? Beetje Rascistische opmerkingen hier op AB.nl??
Ja-Knikkers misschien?
ik dacht, ik zeg het toch even voor de zekerheid… you never know. hierbij het beeld van een jaknikker.
http://www.josopreis.nl/Canada/images/prairie/jaknikker.jpg
ja-knikkers zijn een soort spaarpotten die vroeger in kerken stonden om te collecteren voor de arme zwarten en die als je er een muntje ingooide ja-knikte..
OT: Tijd dat Camiel wakker wordt!
Of gaan we alleen maar janken ?????
en wij dan ? Moeten we dat niet zelf doen ?
Waarom allemaal om 8.30 op dezelfde weg naar de computer rennen ??????
Camiel jongen, dit is geen eigenwijsheidscompetitie, als iedereen zegt dat het niet werkt, dan werkt het niet. Jij hebt ook niet de wijsheid in pacht. Ik zal even opsommen waarom het niet werkt, dan laat ik het denkwerk verder aan jou over, jij wordt ervoor betaald, ik niet:
-Je gerbuikt het argument dat de huidige wegenbelasting oneerlijk is en daarom afgeschaft moet worden (grote auto’s betalen meer), dus kilometerheffing.
Maar, vervolgens gaan we doodleuk datzelfde ellement in de kilometerheffing stoppen (hoe meer je auto vervuilt hoe meer je betaalt, dus grote auto’s betalen meer).
Krom dus.
-De gemiddelde automobilist gaat minder betalen. Bij invoer zou dat héél misschien zo kunnen zijn, tot blijkt dat het systeem werkt en dat er minder gereden wordt, het moet allemaal wel betaald worden dus gaat de kilometerprijs omhoog.
Simpel, oneerlijk systeem dus.
-Nog een grote denkfout, minder files. Mensen moeten nu eenmaal naar hun werk, en onze maatschappij is zo ingericht dat iedereen ergens tussen 7 en 9 op z’n werk moet zijn.
Dat blijft, ook mét kilometerheffing. Goed, mensen rijden in het weekend misschien minder, en in vakanties, dus er zijn statistisch minder files, maar wat lost dat doordeweeks op?
als een minister meeleest begin jij je berichtje met Camiel Jongen?
raar hoor.
Ontopic:
Dit plan komt er nooit, de kosten zijn te hoog, het is te onbetrouwbaar en de enige reden voor invoering is het verbod op BPM, wat terecht is en de angst om accijnzen mis te gaan lopen als er over 15 jaar geen benzine meer getankt wordt.
is het antwoord NEE, dan moet je het gewooon afblazen.
je bent toch een volksvertegenwoordiger, dus moet je de mening van het volk ook respecteren en niet je eigen agenda voortzetten tegen wil en dank!
( ALSOF WE DAT NOG NIET WISTEN?..)
Had het al in het oude bericht over SAAB gepost, maar volgens mij leest niemand dat meer.
-edit: dit staat ook al in het Saab artikel. Mensen lezen dat nog steeds!-
of is het een raar idee?
De niet-veel-geld-hebbende-student ? Die kan straks (Naast de bus en trein) nergens meer heen, die kan het gewoon niet betalen. Toevallig woon ik in een afgelegen gat, waar ook in het weekend niet gereden word door de bus. En fietsen ga ik niet eens over nadenken..
Tis idd volgens mij de beste/goedkoopste oplossing, brandstof accijneren. Ik ben iig voor.
Kijk ff wat omringende EU landen doen!
Accijnzen verhogen?
Ga ik wel in België tanken…
130 Miljoen? Jonge hedde bier op ofsoo… verrekte koekwous!
@Ralph, wat verwoord je dat toch heerlijk :)
lool, zijne kilometerheffelijke hoogheid :P
Ik ben zelf ook faliekant tegen dit hele plan.
De kilometerheffing is een regeling die al meer dan tien jaar gepromoot wordt door diverse ministers en ieder van hen doet het op zijn eigen manier. Het lijkt namelijk de enige manier (door de bril van ministers gezien)om de files (statitisch gezien) naar beneden te krijgen. Ik heb geen idee of dit opgenomen was in het regeerakkoord, maar dat moet haast wel, alle regeringspartijen zijn in elk geval voor. En het grote probleem is dan ook dat de Tweede Kamer ook voor is (de regeringspartijen hebben immers de meerderheid). Als dit voorstel dus door de kamer gestuurd wordt, wordt het dus aangenomen en dan hoeft het alleen nog maar door de Eerste Kamer en langs de koningin. Nou, die laatste keurt sowieso alles goed, tenzij het wel heel etisch onverantwoord is. Dus dan is de enige hoop de Eerste Kamer, maar in de praktijk keuren die ook bijna alle wetten goed… Hoewel dit natuurlijk wel wat meer discussie op zal leveren dan gebruikelijk. Tja…
nee ik leef niet in een grot. Ik volg het nieuws uitgebreid elke dag. maar ik begon dit artikel te lezen en vroeg me af wie wanneer ja heeft gezegd tegen Eurlings om hier maar eens mee aan de slag te gaan. Ik weet dat er al heel veel ministers van VnW bezig zijn geweest met dit soort plannen en dat er al heel lang een proeftraject is.
Nogmaals staat dit in het regeerakkoord?
Jij komt ook niet veel buiten zeker? Als een petitie echt iets uithaalde waren ze allang verboden.
Kijk, dat is nu het verschil met ‘in het echt’ en op een forum. Jij weet niet wie ik ben en ik weet niet wie jij bent, we spreken elkaar dus aan met jij en jou en ‘hej jongen’. Ondanks dat ik het met je eens ben dat je gepast respect moet hebben voor mensen, benader ik Camiel op dit forum niet anders dan anderen hier. Zelf ben ik succesvol ondernemer en heb ik ook mijn sporen wel verdiend in het leven, maar ik laat me ook niet met allerlei dure titels aanspreken, simpel zat. Bovendien was het meer een vaderlijk ‘Camiel jongen’ dan een tokkie-achtig ‘hej Camiel’. Zo was het in elk geval bedoeld.
2. Om de bereikbaarheid over de weg in het algemeen en van de Randstad in het bijzonder
te verbeteren, zal het systeem van kilometerheffing (gedifferentieerd naar tijd, plaats en
milieukenmerken) in de komende kabinetsperiode – eventueel gefaseerd –
worden ingevoerd, mits aan de randvoorwaarden van het naar rato afschaffen van
bestaande belastingen (BPM, MRB, Eurovignet) en een maximale hoogte van de systeem-
en inningskosten van niet meer dan 5 % van de opbrengst wordt voldaan.
3. De netto opbrengsten van de kilometerheffing komen uitsluitend ten goede aan het
infrastructuurfonds, waaruit landelijke en regionale investeringsprojecten in de
verkeersinfrastructuur worden gefinancierd.
Ben het helemaal met je eens maar haal er geen geloof bij, dat staat hier buiten, ik ben ook Christen en voel me nu persoonlijk heel erg beledigd!
als je begint met “ik wil niemand beledigen” doe dat dan ook niet!
Midasracer is aan het reaguren op de geenstijl wijze. Dat zie je hier op autoblog steds meer. Neem er geen aanstoot aan.
Zelf vind ik de CDA ook een verschrikkelijk slechte partij, maar dat is gelukkig iets anders.
Per 2013,–> nieuwe auto’s krijgen kastje maar zijn BPM en Co2heffing vrij (zoals beloofd) en zijn dus veel goedkoper in aanschaf. Het bestaande wagenpark blijft wegenbelasting betalen zoals nu het geval is, maar rijdt zonder kastje tot ze instorten. Kan iedereen eind 2012 kiezen; koop ik een dure auto zonder heffing of een goedkope met.
Freez
De oplossing is veel simpeler:
Geen kilometerheffing invoeren, BPM en wegenbelasting afschaffen en verrekenen in de brandstof accijns
de gebruiker betaalt dan, en Camiel en ik gaan in Duitsland tanken ;)
Ik begrijp je punt en ik snap ook dat je het oneens bent met hun standpunten, ik ben het eerlijk gezegd inhoudelijk wel met je eens, het is een waardeloos kabinet. Maar het probleem is dat dit beleid echt he-le-maal niks met geloof te maken heeft. Denk om de nuance, leer anders wat gelovigen kennen, zijn hele normale mensen die ook van snelle auto’s en vette TV’s (of andere leuke dingen)houden…
Als die km heffing er niet komt, blijven ze de prijs wel anders omhoog gooien waar spijtig genoeg de meeste mensen gewoon 90 graden voorover gebukt voor blijven staan.
te verbeteren, zal het systeem van kilometerheffing (gedifferentieerd naar tijd, plaats en
milieukenmerken) in de komende kabinetsperiode – eventueel gefaseerd –
worden ingevoerd, mits aan de randvoorwaarden van het naar rato afschaffen van
bestaande belastingen (BPM, MRB, Eurovignet) en een maximale hoogte van de systeem-
en inningskosten van niet meer dan 5 % van de opbrengst wordt voldaan.
Als dat effe doortrek, wordt er gezegd dat de exploitekosten van de kilomterheffing op niet meer dan 5% van de opdracht mogen uitkomen. Kilometer heffing kosten per jaar worden na aanleg geschat op 1 miljard, dat keer 20 om te geschatte opbrengsten te berekenen is dus 20 miljard? Dan komt er nog eens bij dat de gemiddelde automobilist volgens Rijkswaterstaat 15% goedkoper uit zou moeten zijn. Dan komen we uit op de huidige inkomsten uit wegverkeerder van 20*1,15= 23 miljard? Weet iemand of dat inderdaad klopt? Verdient de overheid 23miljard aan accijnzen, wegenbelasting, bpm etc?
en nu maak je een punt :)
Goed, ik ga geen discussie aan over geloofszaken, dat is niet de bedoeling hier, ik wil je er alleen op wijzen dat je mensen beledigd, als jij dat verder geen probleem vind omdat je een paar politici niet mag vind ik prima.
Oja, ik ben ook gereformeerd, ik kom uit de ‘biblebelt’ en reken maar dat ik een zurig leventje heb met mn vette BMW, mn mooie flatscreen, mn luxe appartement, mn 4 vakanties per jaar en een goedgevulde bankrekening, ik wilde dat lol verboden was, hahaha man, doe normaal… Helaas zijn altijd en overal zeikerds te vinden zoals bijvoorbeeld die anderhalve gek die jou aansprak op lekker sleutelen, ook mijn niet-christelijke buurman is een zeikerd…
(van voor 1987 dan he)
lekker belastingvrij!
dag dag, kilometerheffing!
Het feit dat CDA en CU pretenderen vanuit een christelijke overtuiging te regeren, maakt dat mensen hun belerende, benepen, beklemmende, uitzuigerige houding zijn gaan associeren met de religieuze waarden die zij zelf zeggen uit te dragen. Misschien is het niet correct dat deze associatie gemaakt wordt, maar dat is toch voornamelijk de genoemde partijen zelf te verwijten.
(zwaar off topic, I know).
Anyway, het is volkomen duidelijk dat Camiel de km-heffing erdoorheen wil drukken, no matter what. Hij heeft eerder gezegd dat hij de heffing niet zou invoeren als er ‘onvoldoende draagvlak’ is. Mark my words, Camiel gaat het feit dat er een kamermeerderheid is gebruiken om aan te tonen dat er voldoende draagvlak is.
Ik kan alleen maar hopen dat de stemmer straks in het kieshokje niet vergeet welke politieke minkukels verantwoordelijk zijn voor de lastenverhogingen…
hallo .. een steuntrekker is een steuntrekker ..
nix meer nix minder ..
en de enige religie is geld ..
altijd en overal ..
Niet alleen vanwege het geld, maar ook voor mijn recht op mobiliteit en recht op privacy.
En dat werkt dan mooi averechts voor Eurlings en Bos. Want dat gaan ze tonnen aan belastingen mislopen.
Het is zeer nadelig voor diegene die veel de auto gebruiken. Wij hebben thuis een tweede auto die vrij weinig wordt gebruikt en dus is die nog goedkoper. Ook de eerste auto wordt niet heel vaak gebruikt, gewoon lkkr fietsen met goed weer hee.
“Veel mensen vragen waarom de brandstofaccijnzen niet worden verhoogd, in plaats van de kilometerprijs in te voeren. Dan betalen veelrijders ook meer. Een groot nadeel van een accijnsverhoging is dat het geen invloed heeft op het tijdstip en de plaats waar mensen rijden. Daarom vermindert het de files onvoldoende. Onderzoek toont aan dat de kilometerprijs met een spitstarief op extra drukke wegen, beter helpt om de files terug te dringen. Bovendien zou het verhogen van de benzineprijs mensen kunnen aanzetten om over de grens te tanken. Ondanks de kosten die een nieuw systeem met zich meebrengt, vallen de welvaartseffecten van de kilometerprijs positief uit, zo blijkt uit onderzoek van onder meer het Centraal Planbureau.”
Dit zegt overigens niet dat ik het er mee eens ben, want mensen gaan echt niet voor hun lol in de spits rijden. En dat tanken over grens: de politiek wil zo graag 1 Europa. Probeer Duitsland en Belgie ook over te halen het op die manier op te lossen, en je bent (in Nederland) van dat nadeel af. En het kost je stukken minder aan falende ICT-systemen, meetapparatuur, controle van fraude, dataopslag, privacy-gezeik en brallen met allerlei instanties.
die Kameel Eurlings zal het ook wel zo zien, van kijk, wij nederlanders zijn WEER de eerste met een verkapte belasting. ik denk dat het maar eens hoog tijd wordt dat het europese hoge gerechtshof zich met nederland gaat bemoeien. zoveel belasting en onderbelastingen als wij hebben is niet meer leuk. daar moet maar eens wat aan gedaan worden!
en zo kan ik nog wel even doorgaan; voorbeelden zat. kijk naar het geldverslindende monster wat men de HSL of Betuwelijn noemt. nog steeds niet operationeel en weer een miljard duurder. kijk naar de A73 tunnels, kosten ook miljoenen meer dan beraamt en nog steeds problemen. het is gewoon te gek voor woorden wat dit flut kabinet met ons belasting geld doet. over de balk ermee…..!
Nederland geeft daar maar gehoor aan, vandaar ook initiatieven als de km heffing .
Ook om ons kuddedieren eens uit de spits te krijegn , met dwanggeld en zo hoort het . KUDDEGEDRAG AFLEREN !
BMW , lees nog eens , er MOET iets komen want het huidige systeem kan niet meer.
Hier en bij de Telegraaf janken we alleen maar ….
KM heffing is mensen straffen die veel rijden. Want laten we wel wezen, je zit niet voor je lol op de weg maar voor je werk. Dus wie werkt die wordt gestraft. En deze socialistische statement stuit tegen mijn liberale natuur.
Mensen die bereid zijn veel te reizen voor hun werk, zijn de peilers van de samenleving en verdienen respekt. Deze mensen moeten beloond worden en niet gestraft! Maar ja, straffen en drammen zijn de steekwoorden van deze regering.
a smoke-screen for worse thing comming ..
en BPM wordt niet afgeschaft .. maak je maar geen illusies ..
Weg met die KILOMETER NON-SENSE!!!
Gewoon relax houden net als bij onze zuiden buren (Belgie)
Tabun die mack Camiel Urlings
We betalen al genoeg aan belastingen ( ook niet te vergeten belasting die verborgen zijn zoals verzekering bla bla bla)
Nogmaals, iedereen moet bijdragen volgens mij, via een combinatie van vaste en flexibele belastingen, waarbij alle middelen die hieruit voortvloeien worden aangewend voor de infrastructuur voor alle types verkeer. Dit kan eventueel zelfs nog aangevuld worden met algemene belastinggelden. En kijk es aan, zo’n systeem bestaat al overal, dus waar zijn we in godsnaam over bezig? Over belastingverhoging, niet meer, niet minder.
Deze heeft wel wienig invloed op de auto’s met een 1L motor maar alle dikke versies van bijna alle merken gaan hierdoor zwaar veeel geld meer betalen !!
zie: http://www.nieuweautoprijzen.nl en klik op grootste prijsstijging.
en in 2013 gaat de Lada Niva 46.250 euro kosten !!
da,s ziekelijk ..
en die sukkels maar denken dat de BPM verdwijnt ..
… Ik heb A gezegd, dus moet ik ook B zeggen.
… Als ik nu niet doorzet dan heb ik gezichtsverlies.
… Over 10 jaar kennen ze me toch niet meer
… maar ik kan aan mijn kleinkinderen wel zeggen dat ik de kilometerheffing heb geintroduceerd.
jaja, zo werkt dat in Den Haag
Ik denk dat we maar een autoblog partij moeten beginnen.
Geld van de auto’s naar de auto’s.
Andere dingen kunnen we bekostigen van bezuinigingen op ontwikkelingshulp, nutteloze militaire missies, ww en wao regelingen versoberen.
Defensie (ik ken de organisatie dus ik weet hoeveel stoelen er te veel zijn) reorganiseren.
Dat geld kunnen we steken in het onderwijs, gezondheidszorg en het terugkopen van de utilieteissector en de spoorwegen. Die kunnen dan zichzelf bedruipen met eventueel een kleine overheidssteun.
Om de overheid weer wat meer inkomsten te geven zie ik mogelijkheden voor mega windenergie projecten op zee, grotere gaswinningen uitgifte van industrieele gebieden zoals een extra maasvlakte en agrarische gebieden zoals een extra inpoldering van het ijselmeer.
Politieapparaat krijgt weer echte bevoegtheden. Gevangenissen worden versoberd en illegale criminelen worden direct uitgezet zonder procedering.
Nieuwe nederlanders hebben vestigingsrecht bij aantoonbaare arbeidvoorziening en bij een werkeloze periode van 9 aaneengesloten maanden of meer in de eerste 5 jaar is het jammer maar helaas. ;)
Natuurlijk zijn sommige regelingen onderhandelbaar je moet wat wisselgeld hebben dus je moet hoog in zetten ;)
doen jullie eens iets met dat linkje van @Rob USA ..
gewoon om de BPM-grap van Camiel te ontkrachten ..
Dit is postbus 51, voorlichting van de overheid!
Sinds 2008 wordt de MRB stapsgewijs verhoogt, omdat de BPM afgeschaft wordt…
Hoezo afgeschaft? De inkomsten uit BPM moeten gelijk blijven, dus (?) wordt dat maar bij de MRB geteld.
Hoezo eerlijk? Waarom moet ik meebetalen aan de auto van de minister of die van mijn buurvrouw?
In het rapport wordt compleet uitgelegd hoeveel inkomsten er komen en hoe die worden uitgegeven.
Daar wordt gewoon uitgegaan van 15% minder verkeer tijdens de spits (moet nog blijken!) en er wordt ook al even vermeld, dat het nog niet mogelijk is dat de trein/OV dit kan opvangen… in de spits!
Beetje taaie stof, maar het lezen meer dan waard.
Het enige wat je snapt is: dit MAG Niet gebeuren!!
da,s taaie meuk .. bijna niet doorheen te komen ..
als je zoveel info moet verstrekken weet je zeker dat je met leugenaars van doen hebt ..
p.s. thanks for the input ..
Het veelgeprezen alternatief voor autorijden is gewoon te duur, retourtje Eindhoven Amsterdam kost € 32,-.
Dit is een van de weinige zaken waarbij ik hoop dat het kabinet in besluiteloosheid blijft hangen.
Positieve noot: Ik vind minister Eurlings verder een erg goede minister, gewoon knallen met weguitbreiding en niet zo futloos als die vrouwen die hem voor gingen.
Van de 18 miljard die automobilisten nu al ophoesten gaat 12 miljard naar de staatskas. Lees: ambtenaren, overhead, bureaucratie en dure hobby’s van politici.
De automobilist financiert bovendien het openbaar vervoer. OV-reizigers betalen maar 1/3 van het gebruik. De andere 2/3 wordt door de automobilist bijgelegd. Wat nou betalen voor gebruik?
De overheid heeft een irrationele keuze gemaakt door rekeningrijden aan CO2-uitstoot op te hangen terwijl er nog steeds geen duidelijkheid is of CO2 werkelijk van invloed is op het klimaat.
In het bedachte model van rekeningrijden betaal je niet lineair voor uitstoot maar exponentieel. Dat is dus niet gelijk aan betalen voor gebruik, want dat hoort wel lineair te zijn.
Ik wil echt heel graag betalen voor gebruik. Want dat zou betekenen dat de miljarden die wij automobilisten allemaal bij elkaar schrapen, allemaal in infrastructuur, duurzamer vervoer en veiligheid wordt geïnvesteerd.
Het is verrekte oneerlijk dat de overheid de auto misbruikt als melkkoe. De overheid heeft maar 1 belang: uitmelken. Files interesseert ze echt niet. Milieu boeit ze echt niet.
Laten we daarom de discussie over de kilometerheffing gebruiken om de overheid flink te corrigeren: elke cent die wij betalen gaat naar onze infrastructuur. Er mag geen cent de algemene staatskas in vloeien. Dat is helemaal geen raar voorstel. Het is gewoon fair. We hebben ons lang genoeg laten afromen! De overheid moet algemene middelen financieren uit algemene heffingen.
En we staan sterk: de overheid is meer van ons afhankelijk dan wij van de overheid. De verslaving van de overheid aan ons automobilisten is namelijk 12 miljard euro waard. Laten we ze aanpakken!
Begin met de ANWB. Zij zouden bovenstaand standpunt moeten verdedigen. Ze zijn er niet voor de overheid maar voor de automobilist. Ons belang is betere infrastructuur, lagere kosten. Zolang de ANWB dit niet uitdraagt: zeg je abonnement op en vermeld er expliciet bij dat je vindt dat de ANWB het belang van de automobilist niet vertegenwoordigt. Bel: (088) 269 22 22 en binnen 2 minuten is het geregeld.
Opzeggen doet geen pijn: je bent tot en met 31-12-2010 gedekt voor de wegenwacht. Het gaat om het signaal. http://www.anwb.nl/wegenwacht/lid-worden,/voorwaarden-en-prijzen/opzeggen.html
+ de Telegraaf is echt wel de slechtste krant van Nederland, ik lees ze in zomervakanties, omdat andere kranten vaak niet te krijgen zijn. En dan heb ik plaatvervangende schaamte voor de spelfouten + de veels te opinieërende koppen.. Echt de slechtste krant die ik ooit heb gelezen ( Nedelands dan, in Duitsland en Engeland heb ik nog veel slechtere kranten gelezen.)
Vraag aan autoblog dus: waarom trekken jullie tegenwoordig zo vaak op met de Telegraaf? Ik hoop toch niet dat TMG ook al aandelen van jullie heeft gekocht, zoals bij Geenstijl al het geval is..
De verbruiker betaalt inderdaad, bijna 3 kwart van de brandstofprijs is belasting!
@Camiel: In het interview met Edwin Evers (radio 538) beloofde je om persoonlijk de stekker uit het project te trekken als blijkt dat het niet haalbaar is.
Aanwijzingen te over lijkt me, dus waar wacht je op?
Hebben jullie daar in den Haag nou niets geleerd van de betuwelijn?
Dan ben je toch al verzekerd je leven te leiden als Epic Fail..
Kan me voorstellen dat hij als jongetje (nu nog steeds) veel gepest werd, nu pakt hij jullie terug..
Zelf schuld! xD