De Cadillac CTS-V wist onlangs de BMW M5 in een thuiswedstrijd nipt te verslaan. Nu mag deze supersedan het opnemen tegen de heetste E-klasse sinds jaren: de E63 AMG. Benieuwd wie er in deze vergelijkingsvideo als winnaar uit de bus komt?
Opnieuw waren de heren van Motortrend op het Willow Springs circuit in Californië te vinden voor een vergelijkend warenonderzoek. De welbekende CTS-V met 550 pk en 747 Nm moet nu partij gaan bieden aan een zeer gewaagde tegenstander. De E63 AMG heeft iets minder aan vermogen onder de kap: 525 pk en 630 Nm. En kan deze opgevoerde E-Klasse weerstand bieden aan het geweld van de CTS-V? Of krijgt ook deze Duitser een roundhouse kick in das gesicht? Check het filmpje om er achter te komen.
113 reacties
discussie klaar.
En wat loopt iedereen nu te janken over een nieuwe M5? Dacht dat dit een vergelijk was tussen een E63 AMG en een CTS-V. En als we toch die gedachtengang aan gaan houden, dan kunnen we ook wel weer vooruit denken naar de nieuwe RS6, E63 AMG en CTS-V, want die maken weer gehakt van de nieuwe M5.
Prima test, behoorlijk duidelijk, alleen als je ’t vergelijk met de M5 terug kijkt en met deze test vergelijkt, dan zitten er wat verschillen in performance van de CTS-V (zal wel te maken hebben met omstandigheden). Mijn voorkeur gaat uit naar de E63 AMG, (ook al was die langzamer geweest ;) ).
De nieuwe M5 is er..
Maar de AMG blijft beter :)
en de RS6 !`
En damn wat ziet ie er goed uit in die donkere lak. w00t
Desalniettemin wint de Cadillac CTS-V.. Terrecht. Al liggen ze qua acceleratie en topspeed ongeveer gelijk! Prima prestatie en dat geeft ook wel aan dat we deze beul niet moeten onderschatten. Prima wegligging, lekker geluid alleen het uiterlijk is voor mij een dikke min.. (heb ik al eens eerder aangegeven.)
Voor de rest niets dan lof voor beiden auto’s!
OT: Ik zie trouwens dat de Benz sneller het circuit rondt dan de Cadillac. Nipt maar dat geeft ook aan dat beiden goed opgewassen zijn tegen elkaar.
doe ze mij allebei in goedkoopste package ..
dan mag je voor de rest van het geld een maandje in Yab-Yum verblijven ..
iedereen blij ..
@Jordi: als je goed heb geluisterd zegt ie aan het einde dat het aan de kijker is om te bepalen of de 20K dollar duurdere E63 z’n meerprijs waard is. Effe omrekenen aub via google oid.
Dat kun jij niet weten. Ik ook niet en (bijna) niemand kan dat. Natuurlijk, er zal flink wat gespijkerd worden qua wegligging en power maar de nieuwe M5 is er (nog) niet..
Mercedes heeft alleen altijd al betere auto’s gehad in de klasse CL, SL en S en dat heeft BMW met een nieuwe 7 serie zelfs niet weten te keren.
Dit komt doordat BMW en Mercedes beiden een bepaald karakter hebben wat weer bij verschillende typen auto’s het beste past.
BMW’s beste auto’s: M3 sedan, M5 en Z4
Mercedes’beste auto’s: SL, CL en S
Audi’s beste auto’s: RS4(Avant), RS6(Avant) en R8
En je mag verwachten dat de nieuwe m5 wel beter is dan de vorige m5. Dus die zal wel mee kunnen strijden met deze 2. Hoop alleen dat die wat beter klinkt dat de x6m!?!?
Persoonlijk zou ik voor een klasse lager gaan, een m3 of c63. Maar denk dat ik nooit voor dat dilemma komt te staan.
Nette prestatie van de Benz, al is het verschil wel erg minimaal. Ik had toch wel verwacht dat ze er iets meer umpf in zouden proppen zodat het verschil groter zou zijn! Ook met de op komst zijnde M5 in het achterhoofd. Ik bedoel, als je die 6.2 gewoon 570pk laat leveren dan is ie in de E toch geen concurrent voor de SLS?
Maar ja, wat weet ik er van? :lol:
Tegelijkertijd ben ik het wel met Burdy eens; ik zou ook liever gaan shoppen een klasse lager, dan heb je zat ruimte en het is allemaal nog wat lichter en sportiever:) Doe me in de klasse de RS4 B7 maar..
Mercedes E63 AMG : 6.2 V8 N/A +/- 525 pk.
Hoe kan het dat de Cadillac met de zelfde motorinhoud en een supercharger er boven op maar 30 pk extra heeft. Als Mercedes een supercharger boven op de 6.2 zetten (hoeft eigenlijk niet eens, SLS heeft 571) dan stijg je toch ver boven de 600 pk uit. Zo blijkt maar weer dat Duitsers over het algemeen de betere motoren maken dan Amerikanen. (op de handgemaakte USA-blokken na dan misschien)
hoe kan het dat je geen basis-kennis motortechniek hebt ??
o,nee .. laat maar zitten ..
dat heeft standaard niemand die zijn bek vol met peekaas heeft ..
Je kunt jouw verhaal wel in twijfel trekken. Je zegt dat de handgebouwde USA blokken beter zijn.. En de 6.2 AMG is al een handgebouwd blok, in tegenstelling tot de 6.2 vette motor.. Je trekt dus iig de conclusie dat een handgebouwd USA blok beter is dan een handgebouwd AMG blok en daarmee haal je je eigen stelling onderuit..
de Cadillac zal de SRT8 afmaken.
Hetzelfde blok ligt ook in de Corvette ZR-1 met 640pk. Heeft niks met kunnen te maken, enkel markt positionering.
dan hadden ze beter de Cadillac standaard rond de 600 pk kunnen meegeven, dan zal deze nog veel beter verkopen als normaal omdat je dan rond de 50 a 100 pk boven de concurrentie zit.
Mercedes natuurlijk 8)
ja daar bedoel ik de echte Big Block’s mee. De 6.2 van AMG is sowieso beter dan andere blokken. :twisted: Mercedes heeft qua motoren een sterkere kaart in handen dan GM, dat toch het blok van de Vette in veel te veel verschillende modellen (met en zonder supercharger (had dan een N/A 6.2 in de nieuwe CTS-V gehongen, er is dan vast ook wel 550 pk uit te halen) levert. Denk dan aan de CTS-V (oud en nieuw), de Escalade, Hummer H2, en in de normale Corvette zit ook geen supercharger (is dus perfect voor een CTS-V). Bij Mercedes leggen ze de 6208 V8 alleen in de AMG modellen van het merk, in plaats van logge auto’s die echt helemaal niets met sportiviteit te maken hebben (Escalade, H2) Dus ik blijf erbij dat ik nog steeds voor de Benz gaat. 8)
Dat werd niet duidelijk uit je eerdere relaas, wat dan dus te vaag was..
Bovendien durf ik ’t sterk in twijfel te trekken, dat het amg blok beter is dan het ‘vette blok.. Het AMG blok zuipt als de tyfus en presteert nauwelijks beter, zelfs niet in de toptrim in de sls.. Het is dus weliswaar het modernste blok, maar of het het beste blok is daar twijfel ik toch behoorlijk aan..
zo bedoel ik mijn argument ook. Plak er ook een S/C op de AMG en de CTS-V is nergens meer.
OT: coole test met twee beulen van auto’s. Als ik persoonlijk zou moeten kiezen tussen de twee zou ik toch voor de CTS-V gaan omdat het uiterlijk mij meer aanspreekt. De W212 vind ik geen bijzonder mooie auto, vooral niet als je hem vergelijkt met zijn voorganger.
Toch maar lood dan.
moeilijk he, lezen. Staat gewoon in mijn post.
@EJS,
haha, AMG is zelfs economischer (14% toch) geworden. Ik heb het sterke vermoeden dat een GM 6.2 net wat meer lust. En zoals ik al zei, met een S/C op de AMG is de pk meter met gemak boven de 600 te krijgen. Zet dat blok dan in een SLS en dan heb je wel een mooie concurrent voor de ZR1!
het AMG blok is van begin af aan al in opspraak vanwege de stevige dorst die ’t blok heeft, de lsX blokken zijn volgens mij zo’n beetje de zuinigste in hun klassen, ondanks hun (relatief) simpele design..
ach jaa dat zou inderdaad wel kunnen ja. Maar het is ook wel nodig om zulk soort blokken bij de tijd te houden, anders worden ze meteen verbannen uit Amerika. Idioten daar met hun hybride gezeik.
Als dat zou was zouden de lsX blokken ook wel veel boller gestaan hebben van de modernere technieken, dit valt echter hard mee..
Dit wil overigens niet zeggen dat ik de 6.2 blokken van AMG niet mooi vind hoor, één van de mooist klinkende blokken van de afgelopen jaren en de prestaties zijn ook beslist niet mis;)
en de LS9 is weer een doorontwikkeling van andere LS* modellen. En die zitten in H2’s en Escalades.
@EJS,
dat ben ik dan weer volledig met je eens!
De C63 zit in (bijna) alle opzichten in een heel ander segment.. Bedoelde je miss de E63?
The Cadillac CTS sedan outscored its competition from Audi, Acura, Mercedes-Benz and Lincoln in a Consumer Reports competition of luxury sedans over $50,000. The CTS was given an “Excellent” overall road test score of 84, four points better than the closest competitor. CR says that the CTS gives up next-to-nothing to its overseas competition, adding “the ride is supple and controlled and handling is agile and sporty.” The Cadillac’s 3.6-liter V6 and six-speed automatic were also given kudos for punchy acceleration and smooth shifting.
The Acura RL came in second with a “Very Good” road test score of 80. The Acura was given high marks for technology but was marked down for a less than sporty ride and a less than best-in-class rear seat. The Mercedes E350 and Audi A6 3.0T followed with “Very Good” scores of 79. Interestingly, CR says the E350 was marked down because it didn’t handle as well as the last generation E-Class, adding “handling is still capable, but not exceptional, and the ride isn’t as absorbent as before.” The A6 is given generally high marks all around including interior, ride and handling, but its performance evidently wasn’t enough to elevate it to the head of the class.
http://www.autoblog.com/2010/01/05/cadillac-cts-wins-i-consumer-reports-i-luxury-sedan-comparo/
ik gaf maar een voorbeeld. En hadden wij het niet over het blok van de CTS-V (dus de 6.2 LS9) en de E63 AMG (6.2 M156)? Dat blok is niet een doorontwikkeling van iets wat in de prehistorie modern was. Vanaf het begin af aan opgebouwd voor prestaties, terwijl de 6.2 in een Hummer (voorbeeld) nou niet erg prestatiegericht is. (ovegirens wel een lekker blok hoor)
De M156 is ook in de R klasse gebruikt, maakt dat het een minder goede motor? Kom op zeg!
maar in de R-klasse was het ook meteen een luxepaard. Maar wel met AMG prestaties. Een Escalade of H2 heeft nou niet Corvette prestaties.
@Cardesigner,
BMW: 2.0 twin-turbo diesel (123d), 3.0 twin-turbo diesel (535d), 4.4 twin-turbo benzine (X5 xdrive50i), 5.0 V10 (M5), 4.0 V8 (M3
Porsche: zo’n beetje alle motoren zijn sehr gut.
VAG: 1.4 TSI (Golf), 2.0 TSI (Golf GTI), 5.0 V10 TDI (Touareg), 6.0 V12 TDI (Q7), 5.2 V10 TFSI (R8 V10), 4.2 V8 TFSI (R8 V8), 3.0 TFSI (S5), 2.5 TFSI (TT-RS, 3.6 VR6 (Passat R36), 8.0 W16 (Bugatti Veyron), 4.0 W8 (oude Passat).
Mercedes: alles van AMG, en met de overige motoren zijn zeker ook niet mis.
Need I say more?
Als je kijkt naar prestatie’s en verbruik is het logisch dat alleen de laatste/nieuwste blokken het beste zijn natuurlijk…
En nou echt niet omdat ie hier 0,0001sec sneller was maar omdat ik hem een stuk mooier vind.
Sportief en toch nog elegant.
Caddy’s design ligt mij niet.
En die motoren zijn wellicht geavanceerder, maar dat maakt ze nog niet beter, en dan doel ik met name op de betrouwbaarheid.
Doe nou niet zo moeilijk, wees blij met de overwinning van je Benz en ga niet lopen beweren dat de ene motor slechter is dan de andere omdat die ook in een Hummer heeft gezeten. Al had GM de LSA in een postkoets gestoken, dat veranderd verder geen kont aan de motor…
Victory for the Benz! Well done Mercedes. //zeikmodus aan// een Amerikaanse motor zou dan excellent moeten zijn ipv. ausstechend. //zeikmodus uit//
ik moet zeggen dat ik weinig kapotte M156’s heb gezien. Net zoals ik trouwens ook weinig kapotte LS’jes gezien.
Ik hou van het amerikaans design dus ik zal voor de Cadillac kiezen, maar de Mercedes krijgt ook mijn respect hij heeft namelijk meer klasse hij is “sjieker” maar de cadillac mooier hij en de MB is mij ook de veel grotere kost prijs niet waard.
en stop a.u.b met te zeggen dat amerikaanse wagens brol zijn het is bewezen dat het niet waar is ik heb respect voor iedereen zijn mening zo lang hij onderbouwd is met feiten!
Lol je vraagt om onderbouwing, maar zelf onderbouw je geen drol.
En amerika maakt de beste auto’s? HAHA die is nieuw!
Maar goed ik ga niet pretenderen dat ik een onderbouwing heb, omdat ik geen zin heb in een welles en niettes discussie.
De echte autoliefhebbers weten hoe de autowereld in elkaar zit.
leer lezen: geen enkel land bouwt auto’s zo als amerika niet dat zij de beste auto’s bouwen
de Caddy s.v.p die lijkt niet op een taxi van een afstandje. al is de MB 0,blabla beter/sneller/premium etc. etc. heeft te maken met de looks enz.
Objectief gezien is die uitlaat BULL CRAP!
Grapjas! :lol:
Al was de Caddy 10x zo snel
There’s no substitute for european engineering
AMG to the rescue! Ookal kunnen ze voor het eerst door een bocht, ik ga m’n vrouw op ebay zetten in ruil voor E63
@Oboema: Dat lijkt me toch iets te ver gezocht. Houd wel even rekening met het enorme koppel van de CTS. Ik verbaasde me er ook over dat de Benz gewoon sneller het circuit rondde, meer G-krachten genereert in bochten en ook in de acceleratie gelijk meekomt met de Caddi. Minder pk’s en koppel en toch gelukt het de Mercedes..
@C6_R: Ik zeg niet dat de Motor in de Caddi beter of slechter is als die in de Benz (Dat mag de rest uitvechten) maar als je kijkt dat AMG 525 pk uit dit atmosferische V8 blok haalt (580 is max. haalbaar trouwens) terwijl de Caddi (met alle respect) niet verder komt dan 560 pk + een dikke supercharger moet je toch toegeven dat het rendement van het AMG-blok beter is.
De CTS-V zet daar overigens z’n enorme hoeveelheid koppel tegenover.
En trouwens: Laten we er vooral geen ruzie over maken, kom nou.. De één zweert bij Cadillac, de ander bij Mercedes of BMW en laten we elkaar daar naar respecteren.
Smaken verschillen immers.
De CTS-V heeft in de E63 zijn gelijke gevonden. En dan is het de vraag of de meerprijs van de AMG PowerBenz het waard is tegenover een CTS-V. In mijn ogen is deze dat ook weldegelijk..
Autoblog, organiseer eens een Big Test: E63 AMG vs. M5 vs. CTS-V vs. RS6 vs. XFR.. :)
Input (kilogrammen, euro’s, en liters peut) en output (pk’s en Nm’s) daar gaat het om!
“Of je nou een bepaald aantal pk haalt uit een V8 met supercharger, een V6 met turbo of een kom met goudvissen. Lekker belangrijk!”
Oké, dus als (bijv.) de V8 ineens verdwijnt bij GM en er komt een kleinere V6 met turbo voor in de plaats vind jij dat best? Oke, prima..
Ik nam dat even als voorbeeld maar ik blijf toch bij mijn punt. Dat wil niet zeggen dat ik een V8 blok van GM niet graag hoor want dat gebrul uit dat blok is gewoon mooi om te horen. That’s all!
“maar ja, het geluid van een motor zegt weinig over hoe “goed” ie is.”
Precies, dat zeg ik ook niet.. En iedereen heeft er weer een andere mening over.
SLS AMG
571pk
650nm
1620kg
13,2L/100km gem. verbr.
CTS-V Sedan
564pk
747nm
1928kg
15,3L/100km gem. verbr.
Dan heeft de supercharged motor dus 7pk minder vermogen en 97nm meer koppel. Ook verstookt de LSA in de Caddy 16% meer benzine terwijl hij 19% meer gewicht in beweging moet brengen dan de M156 voorin de SLS. Dan vraag ik me af, wat is dan het grote voordeel van een NA 6.2 V8 ten opzichte van een supercharged 6.2 V8?
Maar het verstoken van benzine heeft niet alleen te maken met het gewicht van een auto. Een lage Cw-waarde of een goede aerodynamica helpen daar ook aan mee.
Volgens bronnen:
BMW M5 2010
578pk
720Nm koppel
topspeed: 303km/h
0-100km/h 4,5 sec.
Ook het gewicht is wat minder, evenals het verbruik van de Bimmer.
Hoe dan ook wel een prestatie van de E63 ;)
“This is the new E63 AMG, but it did’nt quiet hit my radar and I love AMG. I Think it’s pherhaps the specifications does’nt looks so special. It’s is the same V8 as it was in the last car”
Daar heeft hij wel gelijk in want AMG brengt alleen maar de 55AMG, 63AMG of de 65AMG blokken uit. Het zijn puur standaard blokken die ze in elke auto leggen.
BMW in tegendeel maakt voor (bijna) elk type auto een andere Performanceblok. alleen bij de M5 & M6 (v10) en bij de X5M & X6M (twinturbo V8) maar dit komt omdat ze in dezelfde periode gemaakt zijn.
Zoals Jeremy Clarckson ook zo mooi zei:
“The AMG models are just made for straight roads. When you turn into a corner and look in you’re mirror, there is an M car behind you that will humiliate you !”