Is de Mercedes E63 AMG beter dan de Cadillac CTS-V?

Auteur: , 113 Reacties

De Cadillac CTS-V wist onlangs de BMW M5 in een thuiswedstrijd nipt te verslaan. Nu mag deze supersedan het opnemen tegen de heetste E-klasse sinds jaren: de E63 AMG. Benieuwd wie er in deze vergelijkingsvideo als winnaar uit de bus komt?

Opnieuw waren de heren van Motortrend op het Willow Springs circuit in Californië te vinden voor een vergelijkend warenonderzoek. De welbekende CTS-V met 550 pk en 747 Nm moet nu partij gaan bieden aan een zeer gewaagde tegenstander. De E63 AMG heeft iets minder aan vermogen onder de kap: 525 pk en 630 Nm. En kan deze opgevoerde E-Klasse weerstand bieden aan het geweld van de CTS-V? Of krijgt ook deze Duitser een roundhouse kick in das gesicht? Check het filmpje om er achter te komen.



113 reacties

JA! zonder twijfel.

discussie klaar.
JA!
Tijd om die CTS V maar eens tegenover de RS6 te zetten. Dat vind ik toch wel dé concurrent, qua vermogen in ieder geval.
@Desmosedici: In de AutoReview van januari staat de CTS-V al tegenover de RS6, en verliest nipt!
Nou, eigenlijk vallen deze sedans moeilijk te vergelijken… Liever 2 Europeanen tegen elkaar…
@Timmie: Omdat…?

En wat loopt iedereen nu te janken over een nieuwe M5? Dacht dat dit een vergelijk was tussen een E63 AMG en een CTS-V. En als we toch die gedachtengang aan gaan houden, dan kunnen we ook wel weer vooruit denken naar de nieuwe RS6, E63 AMG en CTS-V, want die maken weer gehakt van de nieuwe M5.

Prima test, behoorlijk duidelijk, alleen als je ’t vergelijk met de M5 terug kijkt en met deze test vergelijkt, dan zitten er wat verschillen in performance van de CTS-V (zal wel te maken hebben met omstandigheden). Mijn voorkeur gaat uit naar de E63 AMG, (ook al was die langzamer geweest ;) ).
tuurlijk, zonder twijfel!
En 100x mooier!
wacht maar tot de nieuwe M5 uitkomt. die maakt gehakt van die e63 amg en de cadillac CTS-V
@geertje: Uhhmm .. http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/25/video-de-mercedes-e63-amg-is-beter
De nieuwe M5 is er..
Maar de AMG blijft beter :)
Allebij erg vette auto’s, maar ik zou toch kiezen voor de Benz.
De AMG E63 vind ik stukken mooier dan de standaard kar, ik twijfel hier sterk, voor het geluid zou ik de Merc kiezen. Toch, ik wil graag de nieuwe M5 eens zien!
Is de vraag uberhaupt nodig?
@ geertje

en de RS6 !`
@Punk: De RS6 komt meestal in de tweede helft van de productiecyclus. Dus dat gaat nog wel even duren.
ja maar .. ja maar .. ja maar .. die MB had winterbanden ..
Blijkbaar wel dus.

En damn wat ziet ie er goed uit in die donkere lak. w00t
En dan komt er straks weer een nieuwe M5. En zo kan je wel door blijven gaan. Eigenlijk zouden concurrenten allemaal tegelijkertijd op de markt moeten komen :P De E AMG wint maar de Caddy blijft ijzersterk! Maar wat is dat gaas ordinair zeg!
@Lincoln, precies :P
En nu even het prijsverschil s.v.p.
@Jordi: Prijsverschil is irrelevant als de vraag is welke auto beter is, prijs-kwaliteitsgewijs is de Cadillac beter maar dat proberen ze hier niet uit te zoeken ;)
Biefstuk met pepersaus
Nothing drives like a Benz :>
Geen wedstrijd natuurlijk.
het lijkt mij nu op het moment wel eerlijk als deze auto’s volgend jaar het nog eens gaan opnemen tegen de nieuwe M5. de huidige M5 is al wat jaartjes oud en inderdaad, de RS6. die moeten we ook niet vergeten. dan wil ik nog weleens zien welke auto dan de echte supercar wordt. ik gok de M5…
Tuurlijk de Mercedes! Dat is gewoon de auto die je moet hebben :D Ziet er meer chique uit (ondanks de AMG bodykit) dan de CTS-V, die gewoon te opzichtig is voor een Cadillac.
Mocht ik kiezen werd het uiteraard de E63 AMG.. Oké, moest een poosje wennen aan het uiterlijk maar DAT icm dat fenomenale V8-gehamer, de acceleratie en de wegligging is voor mij niet te versmaden.

Desalniettemin wint de Cadillac CTS-V.. Terrecht. Al liggen ze qua acceleratie en topspeed ongeveer gelijk! Prima prestatie en dat geeft ook wel aan dat we deze beul niet moeten onderschatten. Prima wegligging, lekker geluid alleen het uiterlijk is voor mij een dikke min.. (heb ik al eens eerder aangegeven.)

Voor de rest niets dan lof voor beiden auto’s!
is de e65 amg niet de heetste e?
@TINUS: De E65 bestaat niet. (helaas) Voor een V12 in een de E-class moet je maar langs Brabus.. (Brabus EV12 S)

OT: Ik zie trouwens dat de Benz sneller het circuit rondt dan de Cadillac. Nipt maar dat geeft ook aan dat beiden goed opgewassen zijn tegen elkaar.
als ik mocht kiezen ??
doe ze mij allebei in goedkoopste package ..
dan mag je voor de rest van het geld een maandje in Yab-Yum verblijven ..

iedereen blij ..
@TINUS: E65? Die is er niet :P Iig niet officieel. Alleen de S, CL en SL hebben een 65.

@Jordi: als je goed heb geluisterd zegt ie aan het einde dat het aan de kijker is om te bepalen of de 20K dollar duurdere E63 z’n meerprijs waard is. Effe omrekenen aub via google oid.
@geertje: “wacht maar tot de nieuwe M5 uitkomt. die maakt gehakt van die e63 amg en de cadillac CTS-V”

Dat kun jij niet weten. Ik ook niet en (bijna) niemand kan dat. Natuurlijk, er zal flink wat gespijkerd worden qua wegligging en power maar de nieuwe M5 is er (nog) niet..
@Benz..: We kunnen met de blik op de geschiedenis wel zeggen dat het waarschijnlijk is dat BMW een betere sportsedan gaat ontwikkelen dan Mercedes-Benz.

Mercedes heeft alleen altijd al betere auto’s gehad in de klasse CL, SL en S en dat heeft BMW met een nieuwe 7 serie zelfs niet weten te keren.

Dit komt doordat BMW en Mercedes beiden een bepaald karakter hebben wat weer bij verschillende typen auto’s het beste past.

BMW’s beste auto’s: M3 sedan, M5 en Z4
Mercedes’beste auto’s: SL, CL en S
Audi’s beste auto’s: RS4(Avant), RS6(Avant) en R8
Waar is de RS6, de ultieme sportsedan/sportstation!
De RS6 is in de vs niet leverbaar, dus daarom kunnen ze hem daar niet testen.

En je mag verwachten dat de nieuwe m5 wel beter is dan de vorige m5. Dus die zal wel mee kunnen strijden met deze 2. Hoop alleen dat die wat beter klinkt dat de x6m!?!?

Persoonlijk zou ik voor een klasse lager gaan, een m3 of c63. Maar denk dat ik nooit voor dat dilemma komt te staan.
Nieuwe M5 bla blabla, zullen we het voor het gemak houden op het vergelijken van nu bestaande auto’s?

Nette prestatie van de Benz, al is het verschil wel erg minimaal. Ik had toch wel verwacht dat ze er iets meer umpf in zouden proppen zodat het verschil groter zou zijn! Ook met de op komst zijnde M5 in het achterhoofd. Ik bedoel, als je die 6.2 gewoon 570pk laat leveren dan is ie in de E toch geen concurrent voor de SLS?

Maar ja, wat weet ik er van? :lol:
Kwa looks en status heeft de Benz sowieso al gewonnen. Ook al staat ie stil met een lekke band.
Nee, American Power 4Life! :-)
De AMG is de mooiere auto, zeker qua interieur.. Als er geen financiële kant aan zou zitten, zou ik zondermeer de E63 kopen.. Alhoewel dat slechts erg nipt is.. EN juist omdat het zo nipt is zou ik die dus nooit kopen als ik voor de keuze zou staan, maar gewoon genoegen nemen met de (hééél) ietsjes minder perfecte CTS-V, waarmee je meteen in Nederland een opvallender auto hebt en dat vind ik eigenlijk ook wel leuk:)

Tegelijkertijd ben ik het wel met Burdy eens; ik zou ook liever gaan shoppen een klasse lager, dan heb je zat ruimte en het is allemaal nog wat lichter en sportiever:) Doe me in de klasse de RS4 B7 maar..
Cadillac CTS-V : 6.2 V8 Supercharged +/- 550 pk.
Mercedes E63 AMG : 6.2 V8 N/A +/- 525 pk.

Hoe kan het dat de Cadillac met de zelfde motorinhoud en een supercharger er boven op maar 30 pk extra heeft. Als Mercedes een supercharger boven op de 6.2 zetten (hoeft eigenlijk niet eens, SLS heeft 571) dan stijg je toch ver boven de 600 pk uit. Zo blijkt maar weer dat Duitsers over het algemeen de betere motoren maken dan Amerikanen. (op de handgemaakte USA-blokken na dan misschien)
@AMG Powerrr:
hoe kan het dat je geen basis-kennis motortechniek hebt ??

o,nee .. laat maar zitten ..
dat heeft standaard niemand die zijn bek vol met peekaas heeft ..
@AMG Powerrr:

Je kunt jouw verhaal wel in twijfel trekken. Je zegt dat de handgebouwde USA blokken beter zijn.. En de 6.2 AMG is al een handgebouwd blok, in tegenstelling tot de 6.2 vette motor.. Je trekt dus iig de conclusie dat een handgebouwd USA blok beter is dan een handgebouwd AMG blok en daarmee haal je je eigen stelling onderuit..
En nu tegen de Dodge Charger SRT8 ;)
@Avenger,

de Cadillac zal de SRT8 afmaken.
@AMG Powerrr

Hetzelfde blok ligt ook in de Corvette ZR-1 met 640pk. Heeft niks met kunnen te maken, enkel markt positionering.
@Huubje,

dan hadden ze beter de Cadillac standaard rond de 600 pk kunnen meegeven, dan zal deze nog veel beter verkopen als normaal omdat je dan rond de 50 a 100 pk boven de concurrentie zit.
stelletje zielepoten pppffff.
Cadillac? :lol:..
Mercedes natuurlijk 8)
@EJS,

ja daar bedoel ik de echte Big Block’s mee. De 6.2 van AMG is sowieso beter dan andere blokken. :twisted: Mercedes heeft qua motoren een sterkere kaart in handen dan GM, dat toch het blok van de Vette in veel te veel verschillende modellen (met en zonder supercharger (had dan een N/A 6.2 in de nieuwe CTS-V gehongen, er is dan vast ook wel 550 pk uit te halen) levert. Denk dan aan de CTS-V (oud en nieuw), de Escalade, Hummer H2, en in de normale Corvette zit ook geen supercharger (is dus perfect voor een CTS-V). Bij Mercedes leggen ze de 6208 V8 alleen in de AMG modellen van het merk, in plaats van logge auto’s die echt helemaal niets met sportiviteit te maken hebben (Escalade, H2) Dus ik blijf erbij dat ik nog steeds voor de Benz gaat. 8)
@AMG Powerrr: in welke modellen van GM komt dat blok dan allemaal voor ??
@AMG Powerrr:

Dat werd niet duidelijk uit je eerdere relaas, wat dan dus te vaag was..

Bovendien durf ik ’t sterk in twijfel te trekken, dat het amg blok beter is dan het ‘vette blok.. Het AMG blok zuipt als de tyfus en presteert nauwelijks beter, zelfs niet in de toptrim in de sls.. Het is dus weliswaar het modernste blok, maar of het het beste blok is daar twijfel ik toch behoorlijk aan..
De huidige rs6 weegt 2 ton, dus die maakt geen schijn van kans.
cts-v = corvette tis sneller-veel. die amrikanen hebben het hoog in hun bol, want mercedes kan ook de motor uit de slr halen en die erin leggen. boe amerikaan
@killioq,

zo bedoel ik mijn argument ook. Plak er ook een S/C op de AMG en de CTS-V is nergens meer.
Als als als…allemaal domme praatjes van mensen die dingen niet goed kunnen beargumenteren. En een wijs man zei eens: horsepower sells cars, torque wins races.

OT: coole test met twee beulen van auto’s. Als ik persoonlijk zou moeten kiezen tussen de twee zou ik toch voor de CTS-V gaan omdat het uiterlijk mij meer aanspreekt. De W212 vind ik geen bijzonder mooie auto, vooral niet als je hem vergelijkt met zijn voorganger.
Een typisch gevalletje lood (525 pk) om oud ijzer (550 pk).
Toch maar lood dan.
@lincoln,

moeilijk he, lezen. Staat gewoon in mijn post.

@EJS,

haha, AMG is zelfs economischer (14% toch) geworden. Ik heb het sterke vermoeden dat een GM 6.2 net wat meer lust. En zoals ik al zei, met een S/C op de AMG is de pk meter met gemak boven de 600 te krijgen. Zet dat blok dan in een SLS en dan heb je wel een mooie concurrent voor de ZR1!
@AMG Powerrr:

het AMG blok is van begin af aan al in opspraak vanwege de stevige dorst die ’t blok heeft, de lsX blokken zijn volgens mij zo’n beetje de zuinigste in hun klassen, ondanks hun (relatief) simpele design..
@EJS,

ach jaa dat zou inderdaad wel kunnen ja. Maar het is ook wel nodig om zulk soort blokken bij de tijd te houden, anders worden ze meteen verbannen uit Amerika. Idioten daar met hun hybride gezeik.
@AMG Powerrr: Je weet dat dat LS9/LSA blok alleen maar in de ZR1 en de CTS-V hangt en in geen ander GM product?
@AMG Powerrr:

Als dat zou was zouden de lsX blokken ook wel veel boller gestaan hebben van de modernere technieken, dit valt echter hard mee..

Dit wil overigens niet zeggen dat ik de 6.2 blokken van AMG niet mooi vind hoor, één van de mooist klinkende blokken van de afgelopen jaren en de prestaties zijn ook beslist niet mis;)
@Wessee,

en de LS9 is weer een doorontwikkeling van andere LS* modellen. En die zitten in H2’s en Escalades.

@EJS,

dat ben ik dan weer volledig met je eens!
@AMG Powerrr: Het is een opnieuw gebouwd blok, met andere technieken, gebaseerd op het blokdesign van een LS3, ja. Maar het is in geen enkel opzicht hetzelfde blok. Of noem jij het Dino V12 blok uit de Ferrari 456 ook hetzelfde blok als het blok uit de Enzo?
Of even in jouw straatje: jij vind de MB M113/155 familie ook 1 pot nat. Ook al ligt er 1 telg in de SsangYong Chairman en een andere telg in de SLR?
Iedereen roept RS6, de C63 AMG maakt gehakt van de RS6.
@pica:

De C63 zit in (bijna) alle opzichten in een heel ander segment.. Bedoelde je miss de E63?
In related news:

The Cadillac CTS sedan outscored its competition from Audi, Acura, Mercedes-Benz and Lincoln in a Consumer Reports competition of luxury sedans over $50,000. The CTS was given an “Excellent” overall road test score of 84, four points better than the closest competitor. CR says that the CTS gives up next-to-nothing to its overseas competition, adding “the ride is supple and controlled and handling is agile and sporty.” The Cadillac’s 3.6-liter V6 and six-speed automatic were also given kudos for punchy acceleration and smooth shifting.

The Acura RL came in second with a “Very Good” road test score of 80. The Acura was given high marks for technology but was marked down for a less than sporty ride and a less than best-in-class rear seat. The Mercedes E350 and Audi A6 3.0T followed with “Very Good” scores of 79. Interestingly, CR says the E350 was marked down because it didn’t handle as well as the last generation E-Class, adding “handling is still capable, but not exceptional, and the ride isn’t as absorbent as before.” The A6 is given generally high marks all around including interior, ride and handling, but its performance evidently wasn’t enough to elevate it to the head of the class.


http://www.autoblog.com/2010/01/05/cadillac-cts-wins-i-consumer-reports-i-luxury-sedan-comparo/
@Wessee,

ik gaf maar een voorbeeld. En hadden wij het niet over het blok van de CTS-V (dus de 6.2 LS9) en de E63 AMG (6.2 M156)? Dat blok is niet een doorontwikkeling van iets wat in de prehistorie modern was. Vanaf het begin af aan opgebouwd voor prestaties, terwijl de 6.2 in een Hummer (voorbeeld) nou niet erg prestatiegericht is. (ovegirens wel een lekker blok hoor)
@AMG Powerrr: Kan je wel een fonkelsplinternieuw ontwikkeld blok hebben versus een prehistorisch blok, maar wat doet dat er toe als ze qua prestaties en verbruik elkaar amper ontlopen? En wat doet het er toe dat een LS3/LSA/LS9 ook in andere wagens gebruikt wordt?

De M156 is ook in de R klasse gebruikt, maakt dat het een minder goede motor? Kom op zeg!
in de benz ziet her er teminste niet zo amerikaans uit.
@meneersander: En in de Cadillac niet zo duits? Haha, heb je nog een paar open deuren om in te trappen? :lol:
@C6_R: ja zoeits
@AMG Powerrr, de Duitsers maken betere motoren? Onderbouw je mening.
@C6R,

maar in de R-klasse was het ook meteen een luxepaard. Maar wel met AMG prestaties. Een Escalade of H2 heeft nou niet Corvette prestaties.

@Cardesigner,

BMW: 2.0 twin-turbo diesel (123d), 3.0 twin-turbo diesel (535d), 4.4 twin-turbo benzine (X5 xdrive50i), 5.0 V10 (M5), 4.0 V8 (M3
Porsche: zo’n beetje alle motoren zijn sehr gut.
VAG: 1.4 TSI (Golf), 2.0 TSI (Golf GTI), 5.0 V10 TDI (Touareg), 6.0 V12 TDI (Q7), 5.2 V10 TFSI (R8 V10), 4.2 V8 TFSI (R8 V8), 3.0 TFSI (S5), 2.5 TFSI (TT-RS, 3.6 VR6 (Passat R36), 8.0 W16 (Bugatti Veyron), 4.0 W8 (oude Passat).
Mercedes: alles van AMG, en met de overige motoren zijn zeker ook niet mis.

Need I say more?
@AMG Powerrr: Beetje vreemd om er zomaar wat motoren uit te pikken… In princiepe zijn alle motoren wel goed en ze worden grotendeels op dezelfde productielijn in elkaar gezet in dezelfde farbriek van dezelfde materialen (benzine en diesel verschillend natuurlijk).

Als je kijkt naar prestatie’s en verbruik is het logisch dat alleen de laatste/nieuwste blokken het beste zijn natuurlijk…
Geef mij maar die E63 en dan knallen (auf der Deutsche Autobahn).
Ik ga voor de Mercedes.
En nou echt niet omdat ie hier 0,0001sec sneller was maar omdat ik hem een stuk mooier vind.
Sportief en toch nog elegant.
Caddy’s design ligt mij niet.
@HippieKnaus: Precies.. Elk merk heeft zo haar modellen.
@AMG Powerrr, een H2 weegt ook wat meer dan een Vette…

En die motoren zijn wellicht geavanceerder, maar dat maakt ze nog niet beter, en dan doel ik met name op de betrouwbaarheid.
@AMG Powerrr: Een aantal motoren opsommen en er dan sehr gut achter schrijven dat is toch geen onderbouwen? Zo kan ik het ook: Alle duitsche motoren sehr schlecht, alle amerikaansche motoren ausstechend. Need I say more? :roll:

Doe nou niet zo moeilijk, wees blij met de overwinning van je Benz en ga niet lopen beweren dat de ene motor slechter is dan de andere omdat die ook in een Hummer heeft gezeten. Al had GM de LSA in een postkoets gestoken, dat veranderd verder geen kont aan de motor…
@C6_R,

Victory for the Benz! Well done Mercedes. //zeikmodus aan// een Amerikaanse motor zou dan excellent moeten zijn ipv. ausstechend. //zeikmodus uit//
@Cardesigner,

ik moet zeggen dat ik weinig kapotte M156’s heb gezien. Net zoals ik trouwens ook weinig kapotte LS’jes gezien.
ik vind de mercedes e63 amg een van de meest geslaagde amg modellen ooit, op de sl en sls na natuurlijk
respect voor beiden auto’s maar je kan ze eigelijk niet vergelijken, geen enkel land kan auto’s bouwen zo als de amerikanen maar je kan ze gewoon niet echt vergelijken hier word de Golf as de meest praktische auto gezien, in mijn ogen is dat een amerikaanse pickup mijn Ram kan namelijk alles bedrijfswagen, aanhangwagens trekken, snel accelereren, veel gewicht laden, en dienen als gezins wagen

Ik hou van het amerikaans design dus ik zal voor de Cadillac kiezen, maar de Mercedes krijgt ook mijn respect hij heeft namelijk meer klasse hij is “sjieker” maar de cadillac mooier hij en de MB is mij ook de veel grotere kost prijs niet waard.

en stop a.u.b met te zeggen dat amerikaanse wagens brol zijn het is bewezen dat het niet waar is ik heb respect voor iedereen zijn mening zo lang hij onderbouwd is met feiten!
Zeker weten de Cadillac
Mooi circuit, mooie test, mooie wagen.
@six-trey

Lol je vraagt om onderbouwing, maar zelf onderbouw je geen drol.

En amerika maakt de beste auto’s? HAHA die is nieuw!

Maar goed ik ga niet pretenderen dat ik een onderbouwing heb, omdat ik geen zin heb in een welles en niettes discussie.

De echte autoliefhebbers weten hoe de autowereld in elkaar zit.
@Relief: met oogkleppen achter de Duitsers aanrennen? Dat zijn geen autoliefhebbers hoor.
@Relief:
leer lezen: geen enkel land bouwt auto’s zo als amerika niet dat zij de beste auto’s bouwen
Die amerikanen gaan natuurlijk niet de mercedes dik laten winnen. Ik denk dat die testers een leuk bedragje op hun rekening krijgen van cadillac (of eigenlijk GM). Dat de mercedes net wint op het circuit is om het geloofwaardig te houden.
@oboema1: Ja hoor, ik vroeg me al af wanneer de eerste kwam die zo’n reactie plaatste. Als Amerikanen een Europese vs een US auto testen dan worden ze altijd beticht van valsspelerij. Als Europese lui hetzelfde testen dan wordt het aangenomen als absolute waarheid. Best arrogant en hypocriet…
MB Nuff said
had ik hier al gereageerd? nee? ok.

de Caddy s.v.p die lijkt niet op een taxi van een afstandje. al is de MB 0,blabla beter/sneller/premium etc. etc. heeft te maken met de looks enz.
Geef mij maar de Mercedes i.p.v. dat goedkoop uitziend stuk amerikaan met zijn dashboard uit de jaren 80. Amerikanen zullen nooit objectief zijn in een vergelijkingstest. Zelf al zetten ze er een lamborghini Murcielago tegenover, dan nog zou dat CTS-V geval winnen volgens hun.
@oniwo: “dashboard uit de jaren 80”

Objectief gezien is die uitlaat BULL CRAP!

Grapjas! :lol:
Ja hoor, en Europeanen zijn de koningen van deze wereld. Grow up.
Altijd de Benz ipv de Caddy
Al was de Caddy 10x zo snel
There’s no substitute for european engineering
WOOHOOOOO YEAH BABY!!

AMG to the rescue! Ookal kunnen ze voor het eerst door een bocht, ik ga m’n vrouw op ebay zetten in ruil voor E63
@ mezelf: uitlaat? Uitlating of uitspraak bedoel je?
@Wessee: De Europeanen niet.. De Yanks trouwens ook niet.

@Oboema: Dat lijkt me toch iets te ver gezocht. Houd wel even rekening met het enorme koppel van de CTS. Ik verbaasde me er ook over dat de Benz gewoon sneller het circuit rondde, meer G-krachten genereert in bochten en ook in de acceleratie gelijk meekomt met de Caddi. Minder pk’s en koppel en toch gelukt het de Mercedes..

@C6_R: Ik zeg niet dat de Motor in de Caddi beter of slechter is als die in de Benz (Dat mag de rest uitvechten) maar als je kijkt dat AMG 525 pk uit dit atmosferische V8 blok haalt (580 is max. haalbaar trouwens) terwijl de Caddi (met alle respect) niet verder komt dan 560 pk + een dikke supercharger moet je toch toegeven dat het rendement van het AMG-blok beter is.

De CTS-V zet daar overigens z’n enorme hoeveelheid koppel tegenover.

En trouwens: Laten we er vooral geen ruzie over maken, kom nou.. De één zweert bij Cadillac, de ander bij Mercedes of BMW en laten we elkaar daar naar respecteren.
Smaken verschillen immers.

De CTS-V heeft in de E63 zijn gelijke gevonden. En dan is het de vraag of de meerprijs van de AMG PowerBenz het waard is tegenover een CTS-V. In mijn ogen is deze dat ook weldegelijk..

Autoblog, organiseer eens een Big Test: E63 AMG vs. M5 vs. CTS-V vs. RS6 vs. XFR.. :)
@Benz..: Gaan we die discussie weer aanzwengelen? Die plaat is toch ondertussen wel grijs gedraaid? Of je nou een bepaald aantal pk haalt uit een V8 met supercharger, een V6 met turbo of een kom met goudvissen. Lekker belangrijk!
Input (kilogrammen, euro’s, en liters peut) en output (pk’s en Nm’s) daar gaat het om!
@C6_R: Ik zwengel niks aan.. Ik stel alleen iets vast. Dat jij het er niet mee eens bent wil niet zeggen dat we het er maar niet over moeten hebben.

“Of je nou een bepaald aantal pk haalt uit een V8 met supercharger, een V6 met turbo of een kom met goudvissen. Lekker belangrijk!”

Oké, dus als (bijv.) de V8 ineens verdwijnt bij GM en er komt een kleinere V6 met turbo voor in de plaats vind jij dat best? Oke, prima..
Als de wagen waar die krachtbron in geplaatst wordt er niet zwakker, zwaarder, trager of onzuiniger van wordt, why not!?!? Enige wat je dan nog overhoudt is dat een V8 geluid altijd te prefereren is, maar ja, het geluid van een motor zegt weinig over hoe “goed” ie is. Da’s gewoon een subjectief criterium.
Dat klopt.. Ook ik zie liever een V8 in het vooronder dan een opgepepte V6 biturbo..

Ik nam dat even als voorbeeld maar ik blijf toch bij mijn punt. Dat wil niet zeggen dat ik een V8 blok van GM niet graag hoor want dat gebrul uit dat blok is gewoon mooi om te horen. That’s all!

“maar ja, het geluid van een motor zegt weinig over hoe “goed” ie is.”

Precies, dat zeg ik ook niet.. En iedereen heeft er weer een andere mening over.
Als we beide motoren in een ongeveer gelijke specificatie even naast elkaar leggen:

SLS AMG
571pk
650nm
1620kg
13,2L/100km gem. verbr.

CTS-V Sedan
564pk
747nm
1928kg
15,3L/100km gem. verbr.

Dan heeft de supercharged motor dus 7pk minder vermogen en 97nm meer koppel. Ook verstookt de LSA in de Caddy 16% meer benzine terwijl hij 19% meer gewicht in beweging moet brengen dan de M156 voorin de SLS. Dan vraag ik me af, wat is dan het grote voordeel van een NA 6.2 V8 ten opzichte van een supercharged 6.2 V8?
Ik weet niet of er een bijzonder groot voordeel is tenopzichte van het LSA V8 blok in de Caddi.. Ik zeg ook niet dat een atmosferisch blok beter is, ik stel alleen vast dat de AMG V8 een hoger/beter specifiek vermogen heeft. Geef een SLS een supercharger welke gelijk is aan die van de CTS-V en het verschil zal alleen maar groter worden en ook het koppel zal aanzienlijk hoger uitvallen.

Maar het verstoken van benzine heeft niet alleen te maken met het gewicht van een auto. Een lage Cw-waarde of een goede aerodynamica helpen daar ook aan mee.
Maargoed, de AMG is erg goed opgewassen tegen de CTS-V en ik denk dat de nieuwe M5 daar gewoon nog eens overheen zal gaan..

Volgens bronnen:

BMW M5 2010
578pk
720Nm koppel
topspeed: 303km/h
0-100km/h 4,5 sec.

Ook het gewicht is wat minder, evenals het verbruik van de Bimmer.
Gezien de prijs is die CTS-V toch wel een winnaar hoor! Voor de looks zou ik hem niet laten staan en hij heeft al veel concurrenten verslagen!
Hoe dan ook wel een prestatie van de E63 ;)
@JH: Aparte achtergevel al zie het er lang niet verkeerd uit..
als ik moest kiezen tussen de CTS-V of de E63 AMG zou ik iig voor de CTS-V gaan want die zie je een stuk minder rijden in NL en het is blijft een “Standaard” AMG blok !
@DuitseAuto’s: Dat filmpje is gemaakt door een AMG geilert … wat hij ook zegt

“This is the new E63 AMG, but it did’nt quiet hit my radar and I love AMG. I Think it’s pherhaps the specifications does’nt looks so special. It’s is the same V8 as it was in the last car”

Daar heeft hij wel gelijk in want AMG brengt alleen maar de 55AMG, 63AMG of de 65AMG blokken uit. Het zijn puur standaard blokken die ze in elke auto leggen.

BMW in tegendeel maakt voor (bijna) elk type auto een andere Performanceblok. alleen bij de M5 & M6 (v10) en bij de X5M & X6M (twinturbo V8) maar dit komt omdat ze in dezelfde periode gemaakt zijn.

Zoals Jeremy Clarckson ook zo mooi zei:
“The AMG models are just made for straight roads. When you turn into a corner and look in you’re mirror, there is an M car behind you that will humiliate you !”
ik rij zelf met een cadillac srx, en daarom heb ik de kans gehad om de CTSV een paar uur te gaan proefrijden, ik heb de sportwagon gaan uittesten, om de hele simpele reden dat ik deze wagen in belgie kan inschrijven als lichte vrachtwagen, en daardoor is het een wagen die binnen mijn budget valt, in nederland is de ctsv al helemaal niet te rijden,vanwege de hoge bpm, in belgie kost een standaard ctsv 74000 euro,inn nederland 180000euro,dat is pakweg 100000 euro minder dan gelijk welke wagen met dezelfde prestaties,de wagen die ik heb gaan testrijden, 1 jaar oud, gehomologeerd als lichte vrachtwagen, gasinstallatie er in huidige vraagprijs momenteel door de garage….. 47000 euro, tja, voor dat geld rijdt je met een sublieme auto. De ctsv is de wagen waar je voor je geld de beste prestaties krijgt,op dat punt ligt hij straten voor op al zijn concurrenten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).