Audi e-Tron: nieuwer en lichter

Auteur: , 66 Reacties

Na het debuut van de R8 e-Tron in Frankfurt toont Audi in Detroit een tweede elektrische conceptcar.

Deze blauwe R8-achtige is een kleinere versie, met 3,93 meter lengte is ie 33 centimeter korter dan de rode e-Tron. Dat is niet echt boeiend, het gewicht is dat echter wel. De nieuwe e-Tron weegt 1350 kilo en is daarmee 250 kilo lichter geworden! De specs zijn wel wat genuanceerder geworden. Zo zijn er 5,9 seconden nodig voor de sprint van 0 naar 100 km/u, terwijl dat eerder in 4,8 seconden mogelijk was.

De actieradius is hetzelfde gebleven, met een vol accupakket kun je een slordige 250 kilometer afleggen. Het accupakket achterin de R8 weegt 400 kilo. De twee elektromotoren leveren een gecombineerd vermogen van 204 pk , het max koppel is 2650 Nm (in plaats van de onvoorstelbare 4500 Nm).



66 reacties

Best lekker
Wordt dit de geruchtte R4, waarop ook een Porsche zou worden gebouwd?
Van achter is het nu bijna een Aston Martin!
Koen Vantomme
Basis voor een opvolger van de Porsche 914/916? Nu ze toch onder het Volkswagendak samen zitten …
ziet er goed uit
ik vind hem uberhaupt wel Aston Martin achtig, wel een mooi ding
maar vind de concept mooier
Lichter en lelijker?
best een kek karretje, maar dit is toch helemaal geen R8 meer? Ik herken het er in ieder gevak niet meer in… het is meer een model op zichzelf geworden (wat niet perse slecht is)
Hij lijkt veel op die nissan 350Z/370Z, qua vorm dan.

Maar het kan ook niet anders… Als je een auto bouwt dan lijkt hij altijd wel op een andere auto.

En waarom isie nu ineens zo veel slomer naar de honderd??
5jaar na de release zal er een VW logo op staan en dan zal iedereen hem wel mooi vinden.
Zelf vind ik hem nu al prachtig.
Ik vind hem niet echt mooi. Ook niet echt Audi. Meer Alfa ofzo…
@autoblogger: gelieve geen fout nieuws te verspreiden. Deze concept car heet helemaal geen R8 e-tron maar gewoon e-tron..
edit: dank u, is inmiddels aangepast
Nieuwe electrische tt of r5 of iets dergelijks?

wel mooi vorm gegeven.
Als dit de toekomst is blijf ik zeker niet hangen in het verleden!
Super
te kort, jammer
Ik quote niet graag een irritante kabouter, maar wat is hier nou weer het praktisch nut van?
Maak dan een TT e-tron ofzo i.p.v. een samengeperste R8. Of maak een keer een praktische elektrowaggie, een Q5 e-tron bijvoorbeeld…
waroom zo’n extreem grote grill ??? nergens voor nodig toch. of moeten de Accu’s gekoeld worden :P
-edit: nutteloze bijdrage-
a3 coupe strak gelijnd?
schitterend geval ..

vanaf nu de sjiekste sportscar op de huidige markt ..
Wat een gedrocht xD
Tja krijg je ervan met Audi. Het gaat eerst z’n eigen modellen na-apen, en dan moeten ze ineens uitwijken naar een ander merk.
Wauw een Audi? Werkelijk? Eindelijk door dat ze niet eeuwig met het zelfde design door kunne gaan?
Maar wanneer stopt nu eens iedereen met die Aston Martin lichten te kopieren:o
In mijn de mooiste moderne Audi op dit moment.
Hopelijk heeft audi echt ballen gegroeid en stoppen ze die camera’s voor spiegels ook daadwerkelijk in het productie variant.

Maar dat zal wel weer verdwijnen, net als de Diesel R8
Ziet er super mooi uit!!
He bah wat een vies ding! Vind hem helemaal niet mooi, lelijk eerder. Die E-tron concept was nog wel te doen, maar dit vind ik er niet uit zien, zo’n onsamenhangend geheel… Nee, weg er mee!
Dacht ik wel… Ze gaan een serie concept cars presenteren, telkens minder “extreem”. In deze tijden van crisis is extreem namelijk niet langer genoeg om op te vallen.
Leusden, 11 januari 2010 – Audi presenteert op de van 11 tot 24 januari gehouden North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit een even compacte (L/B/H 3,93/1,78/1,22 m) als puristische sportwagen met volledig elektrische aandrijving. De tweezitter dankt zijn lage gewicht van 1.350 kg onder meer aan de toepassing van het Audi Space frame en lithium-ion-batterijen. Rijplezier is gegarandeerd door achterwielaandrijving in combinatie met twee elektromotoren die een gezamenlijk vermogen van 150 kW/204 pk leveren. De actieradius bedraagt 250 km.

Het Audi e-tron studiemodel, dat in Detroit zijn wereldpremière viert, is al op het eerste gezicht een echte sportwagen. Dat komt door zijn uitgesproken wigvorm in combinatie met de voor sportwagens kenmerkende korte wielbasis en opvallende 19 inch wielen. Het circa 399 kg wegende accupakket met de bijbehorende randapparatuur is vóór de achteras geplaatst. Dit draagt bij aan de voor optimale rijdynamiek ideale gewichtsverdeling van 40:60. De twee elektromotoren zijn beide op de achteras geplaatst en beschikken over individuele koeling. Samen leveren deze motoren een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van maar liefst 2.650 Nm. De prestaties zijn dan ook van hoog niveau. De sprint van 0-100 km/h duurt slechts 5,9 seconden en de tussensprint van 60-120 km/h neemt slechts 5,1 seconden in beslag. Omdat het energieverbruik met het toenemen van de snelheid bovenproportioneel stijgt, is de topsnelheid begrensd op 200 km/h. De kracht van de elektromotoren kan variabel over de aangedreven wielen worden verdeeld. Dit zogenaamde torque-vectoring-systeem zorgt samen met de hoogwaardige aluminium multilink voor- en achterwielophanging, de sportieve onderstelafstemming en de directe elektromechanische besturing voor een uitermate dynamisch en precies kart-achtig weggedrag.

Opladen: thuis en onderweg

De Audi e-tron beschikt over een compact en relatief licht (399 kg) lithium-ion accupakket met een bruikbare energie-inhoud van 45 Kwh. Dit is goed voor een actieradius van 250 km. Het accupakket is via het stopcontact met huishoudstroom (230V/16 Ampère) oplaadbaar. Een complete laadcyclus duurt 11 uur. Bij gebruik van krachtstroom (400 V/32 Ampère) wordt dit teruggebracht tot 2 uur. Ook tijdens de rit worden de accu’s van de Audi e-tron opgeladen. Daartoe maakt de auto gebruik van recuperatie: de energie die vrijkomt bij het afremmen wordt dankzij een ‘intelligente’ dynamo omgezet in elektriciteit. Recuperatie wordt al met veel succes in een groot aantal productiemodellen van Audi toegepast. Deze versie van de Audi e-tron beschikt ook over een elektromechanisch remsysteem met elektrische bediende (brake by wire) remklauwen op de achteras. Dit systeem beperkt de weerstand tussen remklauw en –schijf tot een minimum en draagt zo bij aan optimale benutting van het recuperatiepotentieel van de elektromotoren.

Efficiency op alle fronten

De Audi e-tron staat in alle opzichten in het teken van maximale efficiency. Daarom maakt hij gebruik van het Audi Space Frame (ASF). Dit is sterk en veilig, maar ook zeer licht. Samen met de carrosseriedelen (dak, deuren, motorkap, zijpanelen) die zijn opgetrokken uit met koolstofvezel versterkte kunststof, draagt dit bij aan het opmerkelijk lage totaalgewicht van slechts 1.350 kg. De combinatie van ASF en carrosseriedelen van kunststof wordt binnenkort ook in serieproductie toegepast.
Voor de verwarming van het interieur maakt de Audi e-tron gebruik van een warmtepomp die zeer energiezuinig is. Ook de airconditioning valt op door een zeer laag energieverbruik. De warmtepomp en de airconditioning zijn onderdeel van een slim energiemanagementsysteem dat ook de temperatuur van de elektromotoren, de accu en de aanstuurelektronica reguleert – reikwijdte en prestaties zijn in hoge mate afhankelijk van de bedrijfstemperatuur. Bij lage temperaturen word de aandrijflijn dan ook verwarmd, bij hoge temperaturen juist gekoeld. Ook het interieur kan desgewenst voorverwarmd of gekoeld worden.

De vele verschijningsvormen van LED-verlichting

Deze nieuwe versie van de Audi e-tron heeft een volautomatisch lichtassistentiesysteem op basis van LED-technologie. Dit ‘herkent’ rij- en weersomstandigheden en past de reikwijdte en verlichtingsintensiteit daar automatisch op aan. Dat betekent onder meer dat mistverlichting automatisch inschakelt, dat tegenliggers nooit worden verblind en dat de bochtverlichting al vóór het insturen wordt geactiveerd. Opmerkelijk is ook dat de LED-elementen er, afhankelijk van de snelheid en de omgevingsfactoren, anders uitzien. Daarmee wordt LED-verlichting als het ware een actief designelement.

Functioneel interieur

Het interieur van het e-tron studiemodel is vooral functioneel – het aantal bedieningselementen is tot het hoognodige beperkt. Vrijwel alle functies van de Audi e-tron zijn te bedienen via een Multi Media Interface (MMI) met een groot display. Dit display geeft tijdens de rit belangrijke informatie zoals de resterende actieradius weer. In de bovenzijde van het stuur is een ‘touchpad’ geïntegreerd, waardoor de bediening van het MMI zelfs met de handen aan het stuur kan plaatsvinden. De Audi e-tron is naar wens te verbinden met het internet. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om het navigatiesysteem en de audioinstallatie vanuit huis/kantoor in te stellen. Daarbij beschikt het studiemodel over een WLAN-functie. Binnen de reikwijdte hiervan kan de bestuurder via bijvoorbeeld de mobiele telefoon checken of de auto goed afgesloten is.
Bij dat alles is de e-tron natuurlijk ook een echte sportwagen. Bestuurder en passgier hebben dan ook de beschikking over fraaie, volop steun biedende (lichtgewicht) sportstoelen die evenals de rest van het interieur elegantie en sportiviteit op typische Audi-wijze combineren.
@autoblogger: juist bedankt. Pas je nu dan de titel even aan? Dank u..
Hadden waarschijnlijk nog juist de tijd om het aston martin-logo van de kofferbak te halen…Origineel aub -_-
@trigger565:
Dat vind ik er ook van! Wat is dat voor een gedoe? En die willen concurreren met BMW.. Allé zij beweren toch dat ze een concurrent zijn van BMW. Hilarisch.
Audi luister naar deze reactie: niemand vind hem mooi zet hem niet op de markt!!
Maak gewoon een niuwe R8 maar met super klijne deformaties!
Gr audi fan als het zo door gaat word het lambo fan
Mooie wagen, maar ik wacht nog af tot ze met productieversies afkomen.
Weer een gemiste kans voor Audi; na de E-tron was dit de tweede mogelijkheid om eens iets anders te proberen dan de single frame grill; Audi moet toch eens met iets nieuws komen en met zulke conceptscars is dat de beste mogelijkheid…kwa design een goede auto maar niet echt opwindend of vernieuwend…jammer
@JH: Helemaal mee eens, dat grote agressieve gat voor in die Audi’s hebben we nu wel gezien. Deze daklijn echter nog niet. Nette bumper er aan, louvres weg, echte motor erin, mooie wielen en we hebben een echt nieuwe A3.
Het lijkt gewoon een 45km/u waggie… zo kort die achterkant :o
Heeft een beetje die DeLorean vibe … nu nog vleugeldeuren!

Zeer mooi gebalanceerd en strak “sterk” design

Hulde aan De SIlva en zijn crew.
wat heb je in vredesnaam aan deze auto?
een lage actieradius, erg hoge prijs, geen motorgeluid…
je zou hem alleen kunnen kopen voor het milieu en wie doet dat?
Beetje slapjes hoor, eerst onhaalbare cijfers opgeven en die vervolgens weer intrekken…
Mooi design! Zal helaas wel nooit zo op de markt komen, in feite is het niks meer dan een designstudie en een showcase voor techniek.. Maar die techniek is nog lang niet in het productiestadium dus..
NIEMAND die hierin een te heet gewassen GT-R in ziet?

Dat Audi z’n eigen ontwerpen jat voor ieder volgend model ok, dat kun je nog rechtlullen met “merkidentiteit” of zo, maar dit gaat nergens over. Mislukte grap dit, NEXT!
@w0o0dy: Ik zie er ook duidelijk een Datsun GTR in ja!
Opvallend verder dat maar zo weinig mensen de grap zien, iedereen denk dat audi serieus een auto met cartoon proporties gaat uitbrengen! :lol:
@C6_R: audi fanboys verblind door 4glimmende ringen… als het japans of amerikaans was geweest dan was ie acuut afgefakkeld.
Rare verschijning, zo’n kort kontje. Nadat je de R8 gewend bent. Maar ik zie er ook wel de volgende TT in!
ik vind ‘em echt echt niet mooi, gelijk uit welke hoek ik ernaar kijk :s
Best mooi bakkie maar die voorkant mag wel iets minder agressief. Voor de rest pracht lijnen
Best vet! Wel ff die oerlelijke velgen araf voor afleveren en het kan d’r best mee door voor een elecrowaggie
Die velgen ruilen, doe dan ‘gewone’ r8 velgen eronder.
misschien nieuwe audi r4?
to much AM,.
Nee, dit kan gewoon niet.
Trouwens, snap het gezeur over de grille niet. Toen ze die nog niet hadden hadden ze ook overal zo ongeveer dezelfde grille op hoor. BMW heeft ook gewoon altijd nieren enz.. maar vind wel dat ze bv in bumpers en lijnen meer verschillen kunnen maken. Zo was de A4 een stuk mooier en spannender geweest:

http://img57.imageshack.us/img57/5599/audia4b816rs.jpg
TSFI erin en we hebben een R4?
Laat ik duidelijk zijn. Als ik ’s morgens het bericht krijg over een conceptcar of een aangekondigd nieuw model, wil ik tegen de avond het productiemodel gezien hebben.
Leuk! Klassieke lijnen op een audi, een elektrische nog wel..
nou kom maar hoor kleuters….tis duits, ziet er hetzelfde uit als altijd…..maar wel primeur en vele reacties verzekerd.
DE MAX ! In één woord “prachtig” een sculptuur… pure klasse.

In productie A.U.B
De scherpe kantjes moeten er vanaf, maar voor de rest kan het mij wel bekoren hoor, in ieder geval een stuk mooier dan de nieuwe A8. Jammer trouwens dat er ook iemand is die een plaatje van een ingekorte R8 heeft geplaatst, want dat slaat echt nergens op. Behalve de voorkant heeft hij niets, maar dan ook echt niets van een R8…..
Lichter, lagere prestaties en TOCH dezelfde actieradius?

Ze hebben ons mooi iets op de mouw gespeld met de R8 e-Tron.
@Esprit_de_Flandre,

Dezelfde actieradius snap ik ook niet helemaal, maar dat hij minder snel is verbaast me niets. Het scheelt namelijk 109 pk tov van de op de R8 gebaseerde e-Tron (313 tov 204)…
leuk waggie, voor 3,93 meter ook lekker rap :) wel handig dat ze hem lichter hebben gemaakt, maar dat accupakket weegt nog steeds een derde van de auto… hhmmmm kan vast wel lichter binnen een paar jaar :)
Net een aston. Beetej treurig dat men de chinese copycats achterna gaat!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).