Veiling: Bugatti Type 22 Brescia, altijd in meer gelegen

Auteur: , 70 Reacties

Dit is niet zomaar een hoop oud ijzer. Dit is een Bugatti Type 22 Brescia uit 1925, die al sinds 1937 op de bodem van Lago Maggiore lag. Een paar maanden geleden is de auto opgedoken en nu wordt ie geveild. Projectje voor de zomer?

Een Fransman in Nancy kocht deze auto nieuw in april 1925, waarna hij naar Zwitserland verhuisde. Hij betaalde daarbij geen invoerrechten op de auto, hartstikke link natuurlijk. Toen de beste man in 1937 weer verhuisde liet hij de Bugatti achter bij een stel Zwitsers. Zij waren bang dat de autoriteiten de illegale auto zouden ontdekken en wisten niet wat ze ermee aan moesten. Omdat er toen nog geen eBay of Marktplaats was duwden ze de auto maar in Lago Maggiore, dan waren ze er tenminste van af.

De auto heeft meer dan zeventig jaar op 57 meter diepte gelegen. In juli 2009 werd hij opgetakeld, zoals je in onderstaande filmpjes kunt zien. Het ding ziet er hopeloos uit – hij lag op z’n linkerzij, waardoor die redelijk goed bewaard is gebleven, maar de rechterflank is compleet weggevreten. Toch moet de auto in feite te restaureren zijn: ongeveer 20% ervan is nog te gebruiken, waaronder de helft van het chassis en veel aluminium onderdelen.

De waarde van de Bugatti wordt op dit moment geschat op €70.000 tot €90.000, en da’s best veel voor een hoop roest. Maar de volledige opbrengst van de auto gaat naar de Damiano Tamagni Foundation, een stichting die zich inzet tegen geweld onder jongeren, vernoemd naar een duiker uit Ascona die een jaar geleden het slachtoffer werd van zinloos geweld. Koop je deze Bug en herstel je hem in ere, dan ben je dus dubbel nobel bezig. Bieden kan bij Bonhams.

Met dank aan iedereen voor de tips!



70 reacties

Wat een verhaal
mooi is dat
Mooi verhaal zo! Ben benieuwd op in het IJsselmeer ook nog een oude Spyker op de bodem ligt!:D
@JohnA:

Hahha met het geld wat ze daar op verdienen kunnen ze Saab kopen hahaha.
Dat is niet meer te restaureren.
Hé kijk je krijgt er een gratis skelet bij…
Hmmm € 70.000,- tot € 90.000,-… koopje.. :?
wat is dat toch met bugatti’s en meeren http://www.youtube.com/watch?v=4NJmB1F2mdE
@ GOD: Restaureren niet… Maar je moet eens zien wat ze allemaal rond een typeplaatje kunnen bouwen! Overigens wordt vermoed dat de carrosserie (of wat daar van over is) ook niet de oorspronkelijke is. Er zijn aanwijzingen dat die ergens in de jaren ’20 aangepast of zelfs compleet vervangen is.
Dit stond toch ook op Quote.nl?
@Dimitri: yep, er zijn inmiddels echter wat extra plaatjes beschikbaar.
@ Dimitri: Dus?
Die komt in aanmerking voor Overhaulin’
@ Klassiekerrally
Ja dat was het mooie van die tijd toen waren de body en carrosserie nog los van elkaar.
Is hij toevallig gevonden in Ascona? Ik ga daar geregeld op vakantie. Dat was in de jaren ’20 ’30 en ’40 het Saint Tropez van Zwitserland. Toen reden er veel Franse en Italiaanse playboys met hun ‘waar’ te pronken. Leuk verhaal!
@ JPM: yep!
Denk dat ’t vooral een goede investering is, ‘m weer opbouwen(uiteraard zo origineel mogelijk) zorgt voor een behoorlijke waardestijging vermoedt ik.. Moet je wel geld en tijd hebben en erg handig zijn..
Het grappige is dat Bugatti’s in de jaren ’50 geen klap waard waren. Ze werden weggedaan als oud ijzer!
Niks meer aan doen, is prachtig zo!
@Appelscha: zo op die foto’s waar alle zooi er af is gehaald vind ik het ook wat hebben. Het is wel fascinerend om te zien wat 70 jaar onder water doet met een auto. Je kan ook zien dat het een prachtige auto moet zijn geweest. Je bent alleen wel gek als je hier 70-90.000 e voor neer gaat leggen
Svenska Aeroplan AB
FAN-TAS-TI-SCHE foto’s!
Gewoon niks aan doen, en zo neerzetten in zeg… de lobby van je sjieke hotel o.i.d.

Kunst!
@ Appelscha en SAAB
koop een oude opel als je roest mooi vind. :lol:
nee ff serieus ik vind het zo ook vet mooi, maar zal nu 100x harder gaan roesten nu die uit het water is toch?
Je moet natuurlijk de invoerrechten en rente betalen, het stoffelijk restant van de Bugatti is niks waard
@ Paul: Omdat dat er ‘no reserve’ geldt, is de auto waard wat de gek er voor geeft. Is het hoogste bod een tientje (yeah, right), is ‘ie een tientje waard. Ik ben bang dat ‘ie buiten mijn budget gaat vallen…
Hehe, ik was hiet live getuige van.

Ik zat daar op de boulevard op een terras toen hij aan land werd gebracht, kon alles volgen! Prachtig gezicht, had bijna iets idyllisch, helaas mijn camera niet bij me toen :(
@ Pizza Luigi: Ik zoek nu naarstig naar een plaatje met ‘EPIC FAIL’ er op! :mrgreen: ;)
Een kat in ’t nauw maakt rare sprongen – en er zullen vast wel meer idiote dingen met edelvoitures gedaan zijn. Maar toch vraag ik me af: wat voor mongool moet je zijn om zo’n ding in de plomp te dumpen?

Lago Maggiore ligt redelijk in de buurt van Italie, dacht ik zo – daar was ook in die tijd toch vast wel iets te regelen zodat je er nog wat aan kon verdienen?
Geert Schoots
Als er nog maar een naamplaatje aanzit dan is hij altijd nog als officiële auto te classificeren alleen dat maakt het al een waardevol ding, ik maak me sterk dat als je alles er dan nieuw op laat maken je misschien nog goedkoper uit bent dan een compleet originele. Maar dat hang een beetje af van de exclusiviteit van dit model.
@ Potver7: Lago Maggiore ligt in Zwitserland én in Italië. De invoerrechten waren destijds hoger dan de waarde van de auto. Zie ook mijn opmerking over de waarde van Bugatti’s in de jaren ’50.
Volgens mij zit er water in de rechterkoplamp :-)

Wel een maf idee dat het ding zeventig jaar lang op de bodem van het meer heeft gelegen. Er klopt volgens mij iets niet aan het verhaaltje. Wie duwt er nu zomaar een auto een meer in, omdat hij bang is invoerrechten te moeten betalen?
Weet iemand toevallig:

1. Hoe ze erachter kwamen dat daar een Bugatti op de bodem van het meer lag?
2. Waarom/wie de Bugatti uit het water wordt gehaald, zo een kraan regelen, wat duikers inhuren etc is allemaal ook niet goedkoop.
@ JPM: De Bugatti is in de jaren ’60 door duikers ontdekt en gold jarenlang als trekpleister voor de duiksportliefhebbers.
@Klassiekerrally: Dat je de verleiding kan weerstaan om een linkje te plaatsen joh! :o Autoblog is hier wel heel laat mee. ;)
Starten lopen denk
Tinus Tussengas
Geweldig!
jaja…
wel zonde trouwens!
Dat ding moeten ze niet restaureren, maar gewoon in het museum zetten en er lekker naar kijken.
Ik heb laatst nog filmpjes gezien van engelse plaatwerkers die hele bodies van oude auto’s met de hand kloppen, en uiteraard niet van het origineel te onderscheiden is. Denk dat een miljonair die 90.000 betaald en hem naar zo iemand brengt. Tegen de tijd dattie klaar is kost de auto een paar ton, maar dan heb je ook wat.
@ Svenska Aeroplan AB
Idd, gewoon zo in de woonkamer zetten, prachtig :)
Moet ik wel even een grotere woonkamer regelen dan :p
ziet er als nieuw uit van oud vrouwtje geweest perfect onderhouden
Als ik ergens dat geld vandaag krijg en weet wat de restauratie gaat kosten bij een professioneel restaurateur, vervolgens krijg te weten of ik dan een meerwaarde heb waarmee ik de kosten kan terug betalen; dan doe ik het wel.
@Lucb: goh .. jij moet een spannend leven hebben joh ..
Dat valt toch niet meer te restaureren:p
Plastic laagje erover heen laten spuiten en in je achtertuin neer zetten:D
@Lucb
Je moet natuurlijk wel nog steeds met een serieus startkapitaal beginnen é en ik denk niet dat de banken voor zo’n lening staan te springen.

Mooi ding zo en ook zo laten. Ik denk dat restauratie enkel afbreuk zal doen aan de originaliteit (qua authentieke en esthetische).

CCX
Wow! Prachtvondst! Hopelijk wordt hij helemaal gerestaureerd.
Eerlijk gezegd zou ik zoiets juist niet restareren en alleen laten conserveren om zo als kunst neer te zetten.
Volgens mij mag hij nou de komende 70 jaar wel in een zinkbad liggen..
kom op boys .. dit is gewoon schroot ..
waard geen rochel ..


stop de emo-verwijfing op autoblog.nl ..
Even een avondje in een badje met Cola laten liggen dan komt het helemaal goed met die roest.
@ Citrofiel: Ik ben juist laat met het plaatsen van een berichtje over de veiling. Het bericht over het bergen van de Bugatti was hier ook te lezen.
Maar maak je geen zorgen! Ik ga het helemaal goed maken met meer info over deze Bugatti en over veel andere geweldige auto’s die op dezelfde veiling onder de hamer gaan 8)
@Klassiekerrally: Het bericht over het bergen kan ik op AB niet vinden. En het is vreemd dat er dan ook geen linkje naar in de tekst staat.
is toch goedkoper dan een veyron:P
Oh, ik zou toch zweren dat het hier wel geplaatst is… Ben bijna klaar met mijn versie… Momentje nog!
Wielen rechts er weer op APK’tje en rijden maar!
Nee ik zou hem als kunst-object zo bewaren.
@GOD
Het roest juist minder aan de open lucht dan in het water, en dan nog kun je hem wel ergens mee coaten. Ik denk dat het nog best een goed idee is om hem als kunst ergens in de lobby van een duur, artistiek hotel te zetten.
Zou dit verkocht worden? Zou der geen geld voor over hebben.
@ Flapkees: Verplaats je even in de doelgroep. Dit of een schilderij in je woonkamer (die dan natuurlijk iets ruimer is dan in de gemiddelde Vinex-wijk). Wat kies je?
@ lincoln

Haha ik zat nog te wachten tot je met zo een reactie zou komen!
@JPM:
leuk he ..
en statistisch gezien zou ik hier de eerste koper van dat schroot zijn ..

niet voor 70.000 .. maar denk wel dat ik er het meest voor over heb ..
@ Klassiekerrally

Wat brengt een mooi gerestaureerde Brescia eigenlijk op, heeft u ening idee?
Ik had net Edd China van wheelerdealers aan de lijn en die zag het ook niet zitten.
@Svenska Aeroplan AB
Inderdaad
Gewoon zo laten
Schitterend!
@Klassiekerrally: Denk toch dat een schilderij meer bij mijn stijl past. Ik heb liever een hele exclusieve oldtimer die het dan nog wel doet, dan zoiets..
omdat er bugatti op staat is dit stuk roest ineens tienduizenden euro’s waard??? wat een gekken..
@ JPM: Ik heb geen flauw idee… Ze worden niet zo vaak aangeboden.
@ Flapkees: Daar zit wat in.
@ ben: Je slaat de spijker op z’n kop.
Eej daar bne ik altijd op vakantie. Helaas kan ik niet zo ver duiken anders had ik m gevonden:P
@Jobdebink: ik kom ook maar 53 meter te kort :S
wel raar dat het zo veel waard is, en een replica dan minder…
Blanke lak d’r overheen, 50.000 keer héél heet wassen, en je hebt ’s werelds meest indrukwekkende presse papier :P
Wat SAAB zegt natuurlijk, zo laten. Antieke moderne kunst dit! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).