BMW 135i raakt een turbo kwijt, wordt groener

Auteur: , 55 Reacties

Als je een 135i koopt dan zal je eerste zorg misschien niet direct het verbruik zijn, maar door de immense CO2 hype waar we momenteel last van hebben is een beetje minder (zo'n 10%) uitstoot natuurlijk nooit verkeerd. En daarom heeft BMW besloten om de twin-turbo 3.0 zescilinder (N54) van de 135i te vervangen door het gloednieuwe single-turbo "TwinPower" 3.0 zescilinder (N55) blok dat we al kennen uit de 535i (GT).

Mensen die vrezen dat dit nieuwe blok zorgt voor minder vermogen kan ik geruststellen. De 135i levert nog steeds 306 pk en 400 Nm en dat koppel wordt zelfs 100 toeren per minuut eerder bereikt. Het maximale koppel van 400 Nm staat tot je beschikking van 1.200 tot 5.000 toeren per minuut. De naam TwinPower van deze nieuwe motor slaat overigens op het feit dat er een twin-scroll turbo is gemonteerd. Verder is dit blok ook voorzien van Valvetronic, Vanos en direct injectie.

Maar er zijn meer nieuwtjes te bespeuren wanneer deze vernieuwde 135i in de lente van 2010 in productie gaat. Zo is de 6-trapsautomaat afgeschaft en daar is een 7-traps Double-Clutch transmissie (DCT) voor in de plaats gekomen. Ook heeft BMW ervoor gekozen om met de paddels aan het stuur logischer te maken. In plaats van dat je aan elke kant van het stuur 2 hendels hebt zit er nu links een hendel op terug te schakelen en rechts eentje om op te schakelen. Mensen die nog wel over hun linkerbeen beschikken kunnen ook nog kiezen voor een handgeschakelde 6-bak.

Ook heeft BMW besloten om het HiFi System Professional te vervangen door een Harman Kardon Surround Sound System. Deze nieuwe motor zal overigens in Geneve ook debuteren in de gefacelifte 335i coupe en cabrio. De 335i krijgt trouwens niet de 7-traps DCT, maar een 8-trapsautomaat. De nog heftigere 335is (340 pk) krijgt wel twee turbo’s (N54) en een 7-traps DCT.



55 reacties

-edit: rechts is omhoog, links is omlaag, thnx!-

maar verder is het een mooi alternatief! goede technologie!
Wat een lelijke motor weer, plastic kappie erop verpest het uitzicht weer.
Ze hebben daar in Duitsland eindelijk ook de Twin-Scroll Turbo gevonden.
Renault gebruikt dit al jaren voor hun 1.5dCi, 2.0dCi en al hun benzine TCE motoren.
@Waxweazel: en nog 20 andere merken….
@Waxweazel:
Renault heeft ze al langer maar die gaan ook altijd kapot, bmw gebruikt ze pas als ze echt betrouwbaar zijn.
Waarom halen ze die geniale motor er nou weer uit…
BMW is fout bezig.
@Panamera: leg mij dan eens uit waarom het nieuwe N55 blok minder is dan het oude N54 blok. Ik zie namelijk geen problemen.

Het nieuwe blok:
– Levert eerder zijn volledige trekkracht
– Heeft een DCT bak
– Is zuiniger

Ga er dus maar vanuit dat de 135i met deze auto sneller (door DCT) is en zuiniger. Al zal het verschil in prestaties minimaal zijn.

Ik beide motoren nog niet aan de hand kunnen voelen, maar jij misschien wel?
@robbie: yep, groot gelijk, de 135i wordt alleen verbeterd, dit betekent gelukkig wel dat BMW door blijft gaan met grote motoren in een kleine auto , ipv die driecilinders.
ik ben geen bmw kenner, maar dat dasboard lijkt wel uit een opel corsa van 2002 enkel het schermpje wijkt af..
jammer, maar blijft toch wel een goed blok denk ik.
@ robbie: ik vind dit eigenlijk ook helemaal geen probleem en hij zal misschien ook wat lichter zijn.
laat maar komen!
@Robbie: Helemaal mee eens
Waarom levert BMW dit blok alleen in de 135i coupe en niet in de hatchback?
De hatchbak ziet er echt beter uit.
Sorry autoblog, het groene nieuws mag weer ophouden de wereld word helemaal niet warm door de autos met dubbele turbo’s en 6 cilinders:

http://frontpage.fok.nl/nieuws/366277/1/1/100/komende-30-jaar-wordt-het-een-stuk-kouder.html

Wat ben ik blij, houden ze eindelijk op met die lelijke elektrische conceptauto’s.
@SuperSSam: Hahahaha, dat zal echt briljant zijn als het waar is. Kunnen die ecohippie boeren ook weer terug kruipen onder hun rots en ons benzineslurpers geven. Met pluimen uit de uitlaat graag :D
Zal vast een soepel blokje zijn maar wanneer houd het een keer op. Zie staan 335is met 340 PK in een normale sedan:S doe even gezond, dan heb je toch geen M3 meer nodig. even een aanpasbaar onderstel met hardcore modus en je bent klaar
Altijd mooi meegenomen dit natuurlijk.. Hopelijk zien we dan binnenkort het 35is blok ook terug in de 1-serie als een soort sportvariant waar al tijden over gespeculeerd wordt!
Eindelijk hebben ze bij BMW het licht gezien met de DCT (DSG) en een logischere manier van schakelen met de flippers achter het stuur
@Waxweazel: ik heb nog met zo’n 1.5dci rondgereden en eerlijk gezegd: ze mogen hem houden!
Betrouwbaarheid beter door maar 1 turbo of juist minder omdat het ding complex is? Verder prima specs en lagere uitstoot is ook goed voor de (lagere)belastingen.

Is het geluid hetzelfde of niet? Vaak is schoner ook duidelijk hoorbaar en dat is toch wel relevant voor een sportieve auto…
Alleen maar voordelen lijkt het, iedere keer beter, waar houdt het op! 1200 toeren in overbrenging 8, en dan 200 cruisen…
In het gelinkte artikel van de 535i(GT) staat overigens nog wel in dat het een twinturbo is.
@e60: dat is een foutje van collega Ricardo ;) De nieuwe 5 Serie (en 5 Serie GT) gebruiken als eerste BMW modellen dit nieuwe single-turbo blok. De eerst volgende is dus de 1 Serie er daarna zal de 3 Serie volgen.

En het zou mij niks verbazen als ook de gefacelifte X5, X6 en nieuwe X3 dit blok krijgen.
ohhjee we hebben een autokenner in chris?
Hoelaat moet je eten van mamma?
x30i, x35i, x35is, Mx….. Wat een idiotie daar in Munchen.
De spijker op de kop: een hype waar we last van hebben. Alle producenten uit allerlei marktsegmenten storten zich erop, natuurlijk uit winstbejag.
400Nm vanaf 1200 toeren en 300 pk, dat zijn toch machtig leuke waarden! Daar kun je bijna geen diesel meer voor kopen :P
blijft toch wel een lekkere auto… alles boven 300pk in zo’n auto is leuk, dubbele turbo of niet :)

@Vincenzo: eerst “mama” leren spellen, dan pas reageren ;-)
@Waxweazel en anderen.

Ik vraag me af of Renault Twin Scroll turbo’s gebruikt op de 1,5 en 2,0 Diesels.
Diesels hebben een lagere uitlaatgas temperatuur dan benzine motoren. Dat maakt het mogelijk een turbo te gebruiken met verstelbare leidschoepen. Die kun je door het motor management laten instellen op snel oppakken bij lage toerentallen en veel lucht bij hogere toerentallen. De meeste dieseltjes hebben tegenwoordig zo’n turbo.

Bij de benzine motoren tref je ze alleen bij de Porsche 911 Turbo en GT2. In die turbo’s zitten namelijk schreeuwend dure materialen verwerkt waardoor ze de hoge uitlaatgas temperaturen van een benzine motor wel aan kunnen.

Wat betreft Twin Scroll;
Heel lang zijn de 4 (of in dit geval 6) uitlaatpijpen bij elkaar gevoegd tot 1 pijp, waarop de turbo werd aangesloten. Die leverde in de praktijk nooit de prestaties welke ze in de theorie berekend hadden. Uiteindelijk heeft men ontdekt dat uitlaatgas pulsaties zich niet alleen bewogen richting en door de turbo, maar ook van de ene uitlaatklep richting die van een andere cilinder. Pulsaties van de ene cilinder werkten de andere cilinder dus tegen. Toen ze uitgezocht hadden welke cilinders echt voor problemen zorgden, hebben ze de uitlaatpijpen 2 aan 2 (of in geval van deze BMW 3 aan 3) bij elkaar laten komen in 2 gescheiden pijpen en deze aangesloten op een turbo met 2 gescheiden ingangen: de TwinScroll turbo.
@ Ramshoek:
Zoek het eens op, maar de turbo’s die Renault gebruikt bij al hun nieuwe motoren, zijn voorzien van een twin-scroll turbo. Daarom dat de 2.0dCi ook het hoogste specifieke vermogen heeft voor een single turbo dieselmotor.
De nieuwste Megane RS250 gebruikt ook zo een twin-scroll turbo, staat zo in hun persmededeling.
@Waxweazel:

dat hoge specifieke vermogen valt me behoorlijk tegen! 180 pk en 400 nm voor de renault tegeover 177 pk en 350 nm voor de BMW 320d. De BMW is nu al sneller dan de renault, laat staan als ze ook die twinscroll gebruiken.
Lijkt me een fantastische motor (evenals die met 2 turbo’s), maar het blijft gewoon een zeer mislukt model.

Gelukkig is de design afdeling van BMW zich aan het herstellen met de nieuwe 5-serie (en ook de 7 t.o.v. de voorganger). Misschien komt er ook wel een nieuwe 1 serie dat geen gedrocht is om te zien rijden. Lijkt me echt een heerlijke motor..
Wordt een leuk karretje, doe mij maar die met handbak!
waarbij ik nog moet zeggen dat het koppel bij de BMW 250 tmp eerder beschikbaar komt en de pk’s 250 tmp later
tmp = tpm
sorry foutje :P
@ BramBMW :

Die motor is dan ook al 2 jaar oud ;)
De Renault conceptcar Ondelios had zelfs 201 pk uit diezelfde single turbo dCi. Technologie staat niet stil, enkel zijn er sommigen die gewoon achterlopen op anderen.
“Mensen die nog wel over hun linkerbeen beschikken kunnen ook nog kiezen voor een handgeschakelde 6-bak.”

of je remt met links zoals het hoort ;)
2 turbo’s op die 6 in lijn was echt masterlijk , jammer dat ze nu een stapje terug doen :(
kom op mensen!! Het is toch appels met peren vergelijken!?

Twin Scroll turbo’s is een techniek die al langer bestaat, en door meerdere auto fabrikanten is toegepast. Echter. als we het over duurzaamheid en degelijkheid hebben, van Renault toch heel echt snel af. luister maar eens naar een 10 jaar oude renault of BMW als die voorbij rijd. ik heb zelf een BMW 330D gehad met 392.000km die pas vier jaar oud was. ik heb hem weggedaan met 423.000km en probleemloos gereden. aan die auto was niet te merken dat hij al zoveel had gereden. dat doet nagenoeg geen enkele Renault na.
Het is idd. gek, dat BMW altijd een goedkoop uitziend interieur plaatst.. laten ze dat nu eens eerst onder handen nemen!
@Henk: Een BMW is een bij het uitbrengen al een klassieker. een tijdloze auto die er na 20 jaar nog steeds goed uitziet, al die newage autos zoals Renualt of Ford zijn een mode item, en na een paar jaar al weer gedateerd. Kijk maar eens hoeveel BMW E36´s er nog rond rijden. vergelijk dat eens met bv. een renault 21 of een Ford Sierra.
dit model verkoopt toch ook niet heel goed, in ieder geval de coupe, de cabrio is nog te doen….
Alleen maar verbeteringen hoor ik in het artikel. Mooi zo.
@NLBUURMAN:
Een 4cillinder met turbo moeten ze ook nog een keer maken :D een 2 litertje met pakweg 250pk en 300Nm is een leuke en zuinige instapper!

@flyingd:
tja, premium-bakken he… lol
Wil zelf nog wel een leuke e30 opmaken (uiteraard M3 of 325i of 320is of 318is)
Renualt of Ford kan je toch niet met een BMW vergelijken.. daarbij is het een persoonlijke mening, dat een BMW tijdloos is, want ik ken maar weinig BMW’s die er na 20 jaar goed uitzien, laat staan goed rijden! Maar het ging puur over het interieur, waar Mercedes en Audi wel “tijdloze” kwaliteit laten zien.
@Henk: Daar moet ik je gelijk geven. dat is geen vergelijking. En dat is pressies mijn punt.
Ook moet ik je gelijk geven als het gaat om persoonlijke mening. maar gelukkig delen vele die met mij.
over audi en tijdloos!? er is toch een periode geweest dat ze opgehemelde VW´s produceerden.
blokje lijkt me prima in orde. zou meer energie steken in in het in- en exterieur. das 3 * kilo utrecht tango.
Al die hypermoderne interieurs tegenwoordig, dat is idd. ook niet tijdloos. Soms weten ze gewoon niet meer wat te verzinnen en het zal ook niet zo lang meer duren, voorat we allemaal in een plastieken doos rijden, die geheel recyclebaar is. Ben niet zo’n BMW man, maar een Z4M mag er wezen!
Dus, minder uitstoot, één turbo minder, kleiner turbogat, zelfde vermogen. Mooi toch :)

@ flyingd:
Je hebt wel gelijk hoor, daar niet van.. maar om een E46 nou te vergelijken met een Sierra? Die moet je qua segment en leeftijd meer vergelijken met een E34 denk ik, misschien zelfs een E28.
@robbie
Ik dacht dat de nieuwe 7serie al een twinscrol 3.0l had met 326pk!
BMW über alles
Noch BMW, noch Audi, noch Mercedes zijn tijdloos.. althans buiten beschouwing van enkele modellen.

Ik als BMW liefhebber vind juist het sobere karakter aan het interieur goed. Moest ik graag kermisverlichting zien bijvoorbeeld zou ik resoluut voor een Audi gaan. Of als ik voor élk functie/handeling in de wagen een apart knopje wil, zodat mijn dashboard uit minstens 150 knopjes bestaat, had ik voor een Mercedes gekozen.

BMW houd het simpel, to-the-point, no-nonsense…
Daarnaast is de dashboard van een bimmer ook een slechte ‘afleider’ in het pikdonker, ter vergelijking met een Audi.
Het gaat uiteindelijk om het auto rijden, niet waar?
@BMW über alles: helemaal mee eens.
@Robbie

De nieuwe heb ik (natuurlijk) nog niet aan de tand kunnen voelen, de oude (N54) wel, en dat vond ik een geniale motor.
Chiptunen die 135i dan houd zelfs nieuwe M3 E92 je niet bij tot de 160km p/u
aardig gek als je het mij vraagt…
@Niels:
vind ik niet gek, vind ik eerder leuk…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).