BMW Vision ED-concept op Brusselse beursvloer

Auteur: , 51 Reacties

Het groenste jongetje uit de BMW-klas: de Vision EfficientDynamics Concept. Wen er maar aan, want van dit hybridewonder uit Beieren gaan we nog veel terug zien.

Het mag dan een revolutionair conceptdinges wezen, de techniek die onderhuids schuilgaat is behoorlijk levensvatbaar voor toekomstige BMW’s. Om te beginnen is een deel van de hybridetechniek binnenkort aanwezig op de ActiveHybride X6. Daarnaast staat het concept model voor de toekomstige M1. 356pk en 800Nm, maar dan in het groen. Een 1.5L driecilinder oliestoker zorgt met behulp van twee elektromotoren voor een acceleratietijd van 4.8 seconden naar de honderd. De wulpse futurecar weegt amper 1.400 kilo en moet M-prestaties gaan combineren met milieugedoe.



51 reacties

ik zeg. deze techniek gelijk in productie auto’s gebruiken.
lekker groen en toch snel.

de auto zelf mag wat mij betreft in iets gangbare vorm ook komen, maar niet zoals hij daar staat.
nog te concept.
velgen passen er trouwens wel bij :P waarbij? aardbei!
Neonlampjes in je nieren… Dat wordt het helemaal bij E36 316i-volk in 2010.
@RubenBaeten:
Ja dat zou best wel eens kennen gebeuren ja.
Ik vind het er altijd zo lelijk uitzien, die jonge gasten zonder geld die hun Beemer mooi proberen te maken met de meest goedkope troep die er is.

@1’er Reihe
Precies..
Wat een geweldige auto….
groen en snel! kan het beter?
@Jur: ja het kan beter, met een 3 liter 6 in lijn en 10.000 rpm!
Maarja het milieu he…. jammer.



het zou overgens ook mooi zijn als BMW met een waterstof racer komt. Als de olie op is werkt deze niet. Hoe revolutionair die ook is.
Biefstuk met pepersaus
Hotdigididamn, 0-100 in 4.8sec. met een 1.5L met twee elektromotoren. Kijk.. BMW weet dus hoe het wel moet! ^^
laat maar kome
Juist, Audi let maar eens goed op: dit noem je pas voorsprong door techniek!
@1′er Reihe: hmm, deze BMW heeft een prachtkoppel van 800Nm, hoeveel haalt de concurrerende (en realistischere) conceptcar van audi weer? Ah juist, 4500Nm!(veel) vorsprung durch technik!
@jur Ja, en nog mooi ook.. Maar het uiteindelijke model zal, als er dat al komt,hopelijk toch wat subtieler zijn als dit :)
Echt wel een mooi ding.
Niks meer aan doen, uitbrengen, hier 1 op de stoep zetten en sleutels door de brievenbus gooien.
Hoe vaker ik hem zie, des te beter het wordt..
leuk, maar die achterkant vind ik iets te apart om normaal dagelijks mee te rijden. is dat niet gevaarlijk, als er een fietser achterop knalt omdat zij(of course) hem niet hoort is het net de keurslager die weer eens bezig is.
Heerlijke aparte wagen ! zware diss tegen audi
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/11/audi-r8-e-tron-nieuwer-en-lichter#post-33361

Vergelijkende studie v/d comments op autosnob.nl. Vooral grappig als je de Audi commentaren op deze BMW toepast.
@Pieter-Jan: Apart gevoel voor humor… Mensen spaar je de moeite.. Gewoon doorlopen, niets aan de hand!
OT: Mooi ding, jammer dat die 2 vrouwtjes uit Frankfurt er dit keer niet naast staan.. Ben ook benieuwd naar deze techniek icm die motor in een 1 serie..
Oh geil een repost voor onze belgische vriendjes.

@ Belgie

BREAKING NEWS< MICHAEL JACKSON IS DOOD EN K3 IS UIT ELKAAR!
@Benjamin1: leuk commentaar. Niks beter te doen? Heeft papa je GI Joe popje afgenomen? Geen nood, straks is Pino op tv…

ot: laat ons het vergelijken houden tot wanneer er een productieversie komt van deze BMW en Audi’s e-tron
ofja, 2560Nm voor de audi, het blijft veel meer!
Veel te futuristisch, die komt toch niet zo!
@ topdietn
je kunt het ook van de andere kant bekijken.

Audi e-Tron1: 1600kg, 4500NM 0-100 4.8sec
BMW VisionED: 1400kg, 800NM 0-100 4.8sec

bijna 4000NM meer en nog niet sneller.
over welke voorsprong heb je het dan?
Worden die conceptcars eigenlijk ook werkelijk getest op topsnelheid en sprintjes of zijn dat voornamelijk berekende gegevens?
Als je iemand aanrijdt met deze concept, kun je het slachtoffer in delen oprapen ben ik bang ;)
dit is allemaal van dat groene geneuzel van BMW, ze doen net alsof ze enorm groen zijn, maar ze hebben niet één model dat in de 14% of 20% bijtellingscategorie valt. Zo efficient zijn ze dus nog niet. Dus wat betreft energie efficientie loopt bmw achter. Eerst een echt zuinig model introduceren en dan kun je pas over voorsprong door techniek praten. Ze moeten het nu nog af leggen tegen honda, toyota en VW…
Haha gave bak! Dan moet ik toch altijd aan die auto’s uit Back to the Future II denken haha!

http://www.imcdb.org/images/001/877.jpg
http://img116.imageshack.us/img116/8396/e0070106470f2b002fd2dul7.jpg
@mc:
De BMW 320d EfficientDynamics: verbruik 4.1 l/100km. Lijkt me toch niet overdreven als we vergelijken met een prius die aan een verbruik zit van 3.9l. 4.1l is ook een heel stukje minder dan het verbruik van de Honda Civic(4.6-9.1 l/100km)

Het verbruik van de Honda accord ligt met 5.6 tot 9.8 bij sommige uitvoeringen hoger dan het verbruik van de BMW 730d die maar 6.8l verbruikt.

Zo inefficiënt zal een BMW dan toch ook niet werken?
Ik vind de auto eigenlijk een beetje SF lijken, als in, het lijkt een auto die pas over tig jaar in productie komt.

Voorkant ziet er wel gaaf uit, maar de achterkant.. (Ik heb geen flauw idee waar ik moet kijken voor de achteruit-rijlichten?)
Edit @ Mezelf: Nog zie ik deze auto liever met een flinke V8/V10..
@ IrT
Zullen we geen BMW diesel uitvoeringen vergelijken met benzine uitvoeringen van andere merken? Dat is namelijk een vergelijking die nergens op slaat. Appels en peren vergelijken. Als je het over zuinige diesels hebt van bmw moet je die maar eens vergelijken met de VW polobluemotion II. De realiteit is dat BMW nog geen zuinig dieselproductie model heeft in de 20% bijtellingscategorie, en over benzines hoeven we het nog helemaal niet te hebben..
@mezelf
de nieuwe 320D heeft dus wel 1 uitvoering die in de 20% bijtelling valt, maar dat is nog steeds geen 14%. Al met al, 1 iets zuinig model blijft toch karig voor een bedrijf wat pretendeert om zuinig te zijn.
@topdietn: Die 4500 Nm is blijkbaar relatief.
Gelezen op de topgearsite:
http://www.topgear.com/uk/car-news/audi-e-tron-concept-2010-01-12:
However, it emerged that the first E-Tron’s 3,319lb ft torque rating was measured at the wheels instead of the output shaft, which meant that, in conventional measurement, it developed something nearer to 250lb ft. So expect the new E-Tron’s actual torque figure to read somewhat lower.
@mc,
In mijn vergelijking stonden niet enkel benzine of diesel uitvoeringen. Het was een voorstelling van het hele gamma(met zowel diesel als benzine). Ik heb dit ook even voor de BMW 3 reeks(zonder de M versie) gedaan, dit komt tot (4.1 l – 9.7l). Als je echt de efficiëntie van motoren wilt gaan vergelijken moet je trouwens het specifiek brandstofverbruik nemen dus het verbruik per pk en dan zit Bmw weer heel wat beter dan bijvoorbeeld volkswagen. Want eigenlijk vergelijk je ook maar appelen met peren.

Je kan “groen” gewoon op verschillende manieren interpreteren, als je naar het absoluut gebruik gaat kijken kan je inderdaad beter de polo of andere nemen. Je mag echter niet vergeten dat er ook steeds een markt zal zijn voor auto’s (en mensen) met meer vermogen. Het is net op deze markt dat BMW inspeelt. Groen zal je inderdaad niet zijn als je een Bmw koopt dat ben je enkel als je de fiets en/of het ov gebruikt.
@ MC
Voordat je gaat lopen zeuren over dingen waar je geen verstand van heb doe dan eerst goed je research:
• Winst voor het milieu: De zuinigste en schoonste BMW ooit
• Winst voor de berijder: Krachtigste auto met 20% bijtelling
• Winst voor de wagenparkbeheerder: Lagere kosten per kilometer
• Prijs 3.290 euro onder huidige BMW 320d Sedan

Rijswijk. BMW heeft de prijs bekend gemaakt van de zuinigste BMW ooit, de 320d EfficientDynamics Edition. Hij is er vanaf 39.995 euro, waarmee de auto ruim 3.200 euro onder de huidige BMW 320d is geprijsd. De zakelijke rijder is extra voordelig uit vanwege de lage CO2-uitstoot geldt het lagere bijstellingstarief van 20%. Dat kan bijna 100 euro bijtelling per maand schelen ten opzichte van de reguliere BMW 320d. Leasen kan vanaf 799 euro per maand*. De BMW 320d EfficientDynamics Edition arriveert in het voorjaar bij de BMW-dealers.

Het gemiddelde verbruik van deze nieuwe BMW met hightech 2.0 liter dieselmotor bedraagt slechts 4,1 liter per honderd kilometer. Het geringe brandstofverbruik betekent een CO2-uitstoot van slechts 109 gram per kilometer – ongeëvenaard in het segment van de BMW 3 Serie. De BMW 320d EfficientDynamics Edition is daarmee de enige premiumsedan die binnen de 20% bijtellingregeling valt. Concurrentie binnen deze categorie – maar uit een andere prijsklasse – beschikt over minimaal 30 kW (40 pk) minder en een CO2-uitstoot die in het gunstigste geval met 5 gram meer nog altijd duidelijk hoger ligt.

Hoog vermogen, laag verbruik
Bij de BMW 320d EfficientDynamics Edition sluiten een gunstig verbruik en een lage CO2- uitstoot rijplezier dus niet uit. In tegendeel: de krachtige viercilinderdiesel levert maar liefst 120 kW (163 pk) en een koppel van 380 Nm bij 1900 t/pm. De topsnelheid bedraagt 225 km/u en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 8,2 seconden. De BMW is veruit de best presterende auto in de lagere bijtellingcategorie. De goede prestaties, de gunstige prijs en de lage bijtelling zijn leuk voor de berijder – maar ook wagenparkbeheerders zullen de auto graag verwelkomen. Het lage verbruik draagt bij aan een gunstige prijs per kilometer. Bovendien is de auto voorzien van een groen energielabel A.

Met de komst van de BMW 320d EfficientDynamics Edition in maart is het dieselnieuws nog niet compleet. In maart zal namelijk ook de vernieuwde versie van de BMW 320d zijn intrede doen. Deze versie beschikt dan over 135 kW (184 pk) en zal hiermee boven de EfficientDynamics Edition gepositioneerd worden. De scherp geprijsde BMW 318d (Corporate Lease), welke vanaf 37.640 euro verkrijgbaar is, blijft in het leveringsprogramma.
Ik blijf het een leuke conceptkar vinden… alleen vanachter lijkt me de airodymamica een beetje raar, al zal het toch ook wel zijn redenen hebben.
Ik sta op’t lijstje met potentiele kopers, al zal ik het BMW-geluid missen bij de elektrowaggies *snik*.
doe mij maar de Corvette Hybride concept
een 3L benziene 4 cilinder en een 3L waterstof 4 cilinder die aan één worden gekoppeld als een V8. Milieu vriendelijker dan een gewone 6L en met het rauwe geluid van een V8 ;)
@ six-trey
mooi ding, maar voordat de deuren dicht… ;)
@GOD: Audi was iets te optimistisch en heeft de 0-100 tijd voor de e-tron al gewijzigd in 5,9 seconden
@M-lover:
een mooie foto ivm met de aerodynamica:

http://www.autoblog.nl/gallery/BMW/Vision_EfficientDynamics/bmw-vision-efficientdynamics-concept-48.jpg

niet dat je er veel wijzer uit wordt, maar het schijnt te werken ;-)
356 pk zeg ik geen nee tegen! maar liever uit een blok als de S54 of S50
Indrukwekkende specs en cijfers.
Lelijke bak, meer space-shuttle dan auto..

Erg veel privacy heb je trouwens niet binnenin.. (helemaal niet eigenlijk)
@ Benz..

Net of je jezelf hele dagen aftrekt in de auto.
@GOD: “Net of je jezelf hele dagen aftrekt in de auto.”

Nee, dat niet. Ik doelde meer op het feit dat je normaal gesproken gewoon een dicht portier hebt in het bovenste deel een raam.
Komt er ook een BMW ActiveHybride X5 met dezelfde motor uit de ActiveHybride X6?
ik denk niet dat hybride sprotwagens het gaan worden in de nabije toekomst, ik denk dat het eerder een alernatief gaat worden voor diesel, ik bedoel er zijn ook nogaltijd geen diesel sprotwagens he
@bmwfan
Voorlopig alleen een versie van de X6 en de F01( 7 serie dus )
Ik zou er graag eens in rijden, want dit ziet er goed uit EN klinkt goed! Zou het geluid alleen ook letterlijk goed zijn? Want diesels staan niet echt bekend om hun mooie geluid…
Vlaatje zal beetje professionele video proberen maken op dit autosalon, voor Autofans.be. :P
JAWEL mensen,, DEZE AUTO GAAT IN PRODUCTIE!!
Check Autoweek..
Ik hou me aanbevolen….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).