Lichtmetaal is uit: Mattig brengt stalen velg terug

Auteur: , 74 Reacties

Hoe retro wil je het hebben? De Duitse velgenboer Mattig vult haar 2010-collectie aan met de SSF, een knijterdegelijke stalen sportvelg van de oude stempel in de old school-formaatjes 10, 12, 13, 14 en 15 inch. Bovendien kun je hem in verschillende breedtes krijgen van 5 tot maar liefst 13 inch. Niet al deze maten vinden we al terug op hun website, maar het schijnt dat er in februari meer zullen volgen.

Lichtmetaal heet niet voor niets lichtmetaal. Het is licht, breekbaar spul en gaat daarom ook wel eens kaput. Net als dat minuscule laagje rubber dat ze eromheen monteren. Dat zal je met een stalen velg niet zo snel gebeuren. Die kun je in tijden van oorlog in een kanon kieperen om je tegenstander mee uit te schakelen en daarna gewoon weer op je auto monteren. Er is dus best iets voor te zeggen om weer lekker op kleine stalen velgen met dikke, duurzame ballonbanden te gaan rijden.

De Mattig SSF-velgen beginnen bij €139 per stuk voor de 5×10″ exemplaren (formaatje Mini Classic). Bestel ze hier en wees lekker retro-trendsettend.



74 reacties

ga weg man, dit is toch geen porum?
veelsteduur,
stalen velgen pik je overal voor een appel en een ei op.

daarbuiten zijn mooie wieldoppen mooier dan menig setje lichtmetaal. Kijk maar eens naar de w123 met wieldoppen
Ben ik toch blijer met mn lichtmetaal hoor ;)
dragrace velgen?
onder van die retro bakken zal het leuk staan maar of met het onder een opgeleukte golf of merc zou leggen, denk het helaas niet… staat wel leuker dan licht metaal onder golfje 1/2/3 maar op die nieuwe auto’s… en nog redelijk duur trouwens!
Voor onder een moderne auto is het natuurlijk niets, maar onder een klassieker; Heerlijk! Ik denk dat deze heel mooi zouden staan onder een GTV 1300’tje, mjammie.
Svenska Aeroplan AB
Best leuk!
Goede trend als het doorzet.
Maar dan wel wat betere maten…
Als ze ze nou ook als 17, 18 inch uitbrengen??

Maarja, Duits is natuurlijk kleine diameter met breeede banden!
zondagsrijder
Vind een Alfa Giulia of Volvo Amazone met stalen velgen altijd een mooi gezicht.
5×10?!
Dus 5 inch hoog en 10 inch breed :O
ff andersom ;)
Big pimpin’ met je stalen patta’s hassaaan!
Maar het zal er wel mooi uitzien op een ratrod, of een belachelijk moderne auto. :D
Best duur voor een stalen velg, neuh?
Behoorlijk aan de prijze kant idd. En op zich qua model mooi, maar maak ze dan op zijn minst van alu. Dat gezegd hebbende is de scne in Duitsland behoorlijk in opkomst, en ik weet zeker dat er markt voor is….

Ennuh, het is 10×5, niet 5×10….
Svenska Aeroplan AB
@ vla: precies! vooral dat laatste!
;)
wel gewaagd! Vind (ver)breed staal altijd wel stoer staan ism een buikschuiver :)
net even gekeken bij de vw dealer, 60 euro per stalen velg voor een passat… dus beetje heel duur!
Stalen velgen FTW!
waren ballon-banden ooit uit ??
nooit meegekregen ..
jammer net te laat voor me winterbanden….
Svenska Aeroplan AB
Ze zijn de kilometerheffing alvast voor!
Dan gaat iedereen in klassiekers rijden, en katapulteert hun omzet…

Slim!
;)
Mattig SSF… zullen de originele dan toch nog geld waard worden ??

Staan overigens goed onder een lekker goed verlaagde Renault 5 GT Turbo of VW Golf 1.
@SAAB
Shhht, de vijand leest mee :-)
Svenska Aeroplan AB
@ heidekonijn: de vijand? zo zie ik de Duitsers niet echt meer hoor…

:D
@Svenska Aeroplan AB: ik denk dat hij niet de Duitsers maar de overheid bedoelde… ;)
@CasperH: Krijgen we dan ook een kilometer heffing op after market producten? ;)
De meeste gegoten velgen wegen werkelijk kilo’s meer dan een setje stalen velgen.
Het is niet voor niets dat zo veel budget race-klassen op stalen velgen rijden; licht, duurzaam en goedkoop.
Echt LICHTmetalen velgen (lees bijv. magnesium) zijn vreselijk prijzig en zal je op weinig productie-auto’s terugvinden.
@JanJansen:

Vergeet niet dat veel raceklassen het voorschrijven Dragracen is bijvoorbeeld ook altijd stalen velgen. Je kunt er bij die velgen zeer van zijn dat er geen wielen exploderen of scheuren.
Magnesium is vaak niet eens toegelaten, vanwege de brandbaarheid en het snel optreden van haarscheuren. Voor op straat zou ik het ook niet aanraden, want sterk zijn ze echt net.
Allu is een geval apart: Daarvan zijn zoveel soorten dat het niet leuk meer is. Gesmede velgen zijn vaak wel licht, maar gegoten velgen alles behalve.
Standaard stalen velgen zijn doorgaans duurder dan de populaire alu-lichtmetalen velgen.

Bovendien kunnen ze tegen een stoot. Waar lichtmetalen velgen in stukken uit elkaar spatten en de wagen op de remmen en het onderstel crasht, zit in een stalen velg slechts een deuk waar je nog een paar meter kunt verder gaan.

Zuiver functioneel en voor mensen zonder mode complex de logische keuze.
@Linkador:

En vergeet niet dat stalen velgen met een tang, hamer en beitel weer gewoon recht te maken zijn…
Onder mijn auto zit lichtmetaal. Waarom? omdat stalen velgen bij moderne auto’s altijd zwart zijn, en er een nep lichtmetalen plastic dop op zit. Dat heb ik altijd idioot gevonden. Als de stalen velgen gewoon zilverkleurig zouden zijn dan zou ik daar best voor kunnen gaan. Jaren geleden had Audi een gewone en een gepolijste stalen velg in de aanbieding ipv. Lichtmetaal. Dat zag er erg netjes uit.
Mattig altijd wel mooi gevonden, maar zou eerder voor 15″ A3 lichtmetalo’s gaan.

http://mijnbluemotion.nl/img/misc/audi-a3-velgen.jpg
Past dit op een spaakwiel hub ;-)
ja tuurlijk .. net of je al rijdende door hebt wat voor een wielen er onder je auto zitten .. en dat de 1 beter is dan de ander ..
yeah right ..

cometische meuk ..
@lincoln:

Uiterlijk zie je weinig van, maar banden en velgen merk je des te meer van. Schrijf ik nog wel eens een artikel over op http://www.klassiekerrally.nl ….
Off-topic:
De mannen van TopGear behalve James May komen zometeen langs bij <RTL Boulevard.Met zometeen bedoel ik NU

Sorry als ik spam maar dit wilde jullie vast en zeker weten.
Je moet natuurlijk niet met je lichtmetalen velgen een stoeprandje meepakken daar kunnen ze slecht tegen.
Ik zie nog vaak huisvrouwen met de BMW of Audi van manlief knalhard over de stoeprand gaan en daar zitten meestal best leuke lichtmetalo’s onder.
En dan bij de garage gaan klagen dat de auto hobbelt…tja vind je het gek met vierkante wielen.
Peugeot monteerde onder hun sportieve “rally versie” auto’s standaard witte stalen wielen en dat met een reden.
deze trend bestaat al heel lang. google maar is voor de gein op e30 breed staal velg’ en dan met getrokken bandjes. Lekker oldschool. Is wel gaaf hoor!
Het is bagger, duur en komt uit Duitsland, dus vinden de lokale pukkelpetjes het cool. Wat een zielig gedoe.
“Er is dus best iets voor te zeggen om weer lekker op kleine stalen velgen met dikke, duurzame ballonbanden te gaan rijden.”

Ik heb nog nooit anders gereden, al meen ik mij te herinneren dat ze goedkoper waren…
Eindelijk! Een antidote voor de absurde, veel te grote en zware (lichtmetaal??) aluminium velgen. Nu wel nog in 16″, anders passen ze niet om de remklauwen van mijn N47s…
@Onehp:

Remklauwen kun je bijshaven hoor :P
Heb je ook lichtmetalen velgen met het ontwerp van stalen velgen?
Is beter dan alleen stalen velgen. Wielen horen zo licht mogelijk te zijn, dat heeft weer met de onafgeveerde massa te maken.
@Larrs:
http://www.autoscout24.nl/AllImages.aspx?id=vqqqo2wvvqfg
Mercedes zet haar taxi’s al een tijd op deze lelijke gevallen. Het is lichtmetaal, maar daar is dan alles mee gezegd.
Zeer goed idee. ’t Is lichter dan een zgn. lichtmetalen velg (dus een lager onafgeveerd gewicht), makkelijker schoon te houden, ziet er ook goed uit met een wat minder extreme velgenmaat (en dus meer rubber), is beter bestand tegen alle soorten van impact – alleen maar voordelen. Als ze dan ook nog eens in een heldere kleur worden aangeboden, dan ben ik zeker te verleiden.
Aangezien de wielophanging tegenwoordig vaak van lichtmetaal is, is het maar de vraag of stalen velgen verstandig zijn. Beter een kapotte velg dan een beschadigde wielophanging. Verder zijn goedkope alu’s zwaarder dan stalen. Goede alu’s zijn wel degelijk lichter, niet alleen magnesium. Overigens zien de meeste mensen magenesium velgen van vroeger voor staal aan.
http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads/2007/04/FF07_r123_5.jpg
@ Bobby Orlando: nee johhhhhhhh! Ik zie dit juist als tegenwicht voor de lokale pukkelpetjes! Dié willen juist 18 inch lichtmetaal op hun Escort, maar dan wel dat AutoStyle setje van E 400,-, inclusief Nankang banden!

Dit kunnen ze niet betalen…
@Svenska_Aeroplan_AB:

3x raden wie de leverancier is vanmattig in NL: Juist ja, AutoStyle, oftewel Tepper bv.
@Kevski-Style:

Kevski-Style tikt even iedereen op zn vingertjes…
volgens mij heeft die kerel zijn glazen bol niet goed genoeg opgepoetst….
nog even en de spinners zijn weer in,,
facking lelijk
Rent naar buiten en trekt wieldoppen van de velg af.
Zo, weer helemaal bij de tijd!
Staal in de winter is best wel bad-ass, in de zomer is lichtmetaal toch mooier (mits smaakvol)
hoe komen ze hier nou weer bij?

Laatste tijd ging het toch juist om de auto lichter maken?
Zodat er minder brandstof nodig is om zo’n geval in gang te brengen..
Gaat niet lopen, is mijn verwachting
@Scaglietti:

Voor optrekken en remmen wel, maar voor grote afstanden met dezelfde snelheid denk ik dat dit goedkoper rijd, en vooral minder zenuwachtig. Centrifugaalkrachten spelen daarbij een belangrijkere rol…..
@Kevski-Style: volgensmij worden ook bijna alle auto’s standaard met stalen velgen geleverd dus moet je even naar je dealert gaan en originele remklauwen halen, dan hoef je niet eens te schaven.
@Jipp:

Maar stel je wilt perse deze, dan behoord het altijd tot de mogelijkheid. Meestal gaat het alleen op de hoeken niet bij 1 velgmaat kleiner, wat dan te verhelpen is met schaven….
EDIT.: RETRO! ! !

Leuk voor onder je retro groene Opel Manta GSi Rallye!

Da’s géén brooike bakpao ofwel… JONGE! ! !

@ autoblog.: 1 ‘t’ teveel… MATIG!
Ik zie een nieuwe trend! Er rijdt hier in Dokkum een mooie Seat rond met hele brede banden onder hoogglans zwart stalen velgen en het lijkt best goed!
eindelijk leuke velgen die onder de vouwcaravan passen :)
Verbreed zwart staal onder je S500 moet kunnen.

Nou maar hopen dat het Géén trend wordt. Anders is het unieke er zo weer van af.
misschien vermelden waard dat mattig ook
best wel een dikke Opel tunert is, voorbeeld:
http://www.corsasport.co.uk/carimages/2168/mattig_kadette_1_1.jpg
Wat zal het volgende zijn? Een wuivend handje op de achterruit? Knight rider lichtjes? Of de wansmakelijke veelkleurige Irmsher zonnenband?
€ 139? Voor velgjes die normaal onder een 1ste generatie Kangoo zitten? Echt niet. Dan maar de standaard velgen. Zijn nog goedkoper ook.
Bruut, ik moet nog een setje 13*9 hebben voor mn winterbanden :P

Maar vanwege de prijs kan ik beter mn orginele stalen velgen laten vebreden…
Lekker hoor.

Als fan van Dunlops loop ik hiervoor warm. LM is mooi, maar nog sneller vuil. Deze Duitsche velgen zijn niet eens zo heel zwaar trouwens . . .

Hi Kev!
@Dinkel:

Hey Dinks :P
Kan best mooi zijn zo’n classic stijl wiel!
Leuk voor op je Alto. Maar niet voor echte auto’s.
Mashell: da’s een snob-opmerking. Je hebt waarschijnlijk geen idee . . .
http://www.driftworks.com/forum/drift-car-projects-builds/43844-my-5-5-v8-mercedes-w123-build.html dát, jongens en meisjes, rechtvaardigt deze Matige velgen. Ware het niet dat de echte retro-ride-tunert die zelf klust.
Doe mij toch maar lichtmetaal met een dun plakje rubber, al is het alleen maar uit optisch oogpunt;)
Als ze bijvoorbeeld ook 16 of 17 inch zouden uitbrengen, zouden het leuke wielen zijn voor de wintersloffen, rij je ’s winters ook niet voor lul met iniminie-wieltjes op zwart stalen wielen, met de grote moer met splitpen waar de aandrijfas mee vast zit, nog zichtbaar (veel auto’s van tegenwoordig hebben de remschijf te groot voor 14 inch).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).