Toyota roept 2,3 miljoen auto’s terug wegens defect gaspedaal

Auteur: , 45 Reacties

Het lijkt er sterk om dat het degelijke imago dat Toyota in de afgelopen jaren zorgvuldig heeft opgebouwd in rap tempo aan het aftakelen is. Recent hadden we al 'vloermat gate' die er voor zorgde dat 3,8 miljoen Toyota en Lexus modellen terug moesten naar de dealer. En nu komt er nog een tweede terugroepactie overheen. Deze keer gaat het niet om killer vloermatten, maar om gaspedalen die blijven 'hangen'.

In november schreven we al dat een aantal Toyota klanten niet geloofden in het killer vloermatten verhaal van Toyota. Volgens die klanten zou er ook een probleem zijn met het gaspedaal en/of de software.

Ondanks dat Toyota eerst alles ontkende blijkt er nu dus toch iets aan de hand te zijn. Zelf omschrijft Toyota het als volgt:

“Our investigation indicates that there is a possibility that certain accelerator pedal mechanisms may, in rare instances, mechanically stick in a partially depressed position or return slowly to the idle position. Consistent with our commitment to the safety of our cars and our customers, we have initiated this voluntary recall action.”

De volgende modellen vallen (in Amerika) onder de terugroepactie:

• 2009-2010 RAV4
• 2009-2010 Corolla
• 2009-2010 Matrix
• 2005-2010 Avalon
• 2007-2010 Camry
• 2010 Highlander
• 2007-2010 Tundra
• 2008-2010 Sequoia

Maar liefst 1,7 miljoen van de 2,3 miljoen auto’s die onder deze actie vallen, vallen ook nog eens onder de vloermatten terugroepactie. Die Toyota eigenaren hebben dus dubbel pech.



45 reacties

Terugroepactie = marketing + klantcontact
@autoblogger:
zo had VW een lange tijd terug voor de GOLF I
@vonstroke:
Doesn’t look premium to me.
@autoblogger:
dan is dit wel héél negatieve marketing!!!
Toyota gaat last krijgen van hun eigen succes. To get ahead is makkelijker dan die voorsprong behouden. De krisis hakt er bij Toyota harder in dan bij vele concurrenten.
Foto van een BMW pedalenset? :P
*toevoeging*
ZO had VW een lange tijd terug een actie voor de GOLF I. Iets met het dashboardkastjehendeltje ofzo. marketing.
@VonStroke..
Een gaspedaal van BMW start altijd!! vnaf de grond en hangt dus NIET.. Is dus overduideiljk geen BMW pedalenset
Hmm, volgens mij heeft de prius die klacht ook. Er is namelijk geen één die doorrijd ;)
@jack_abarth: volgens mij begrijp jij het niet helemaal… Als een gaspedaal blijft ‘hangen’ blijft het gas juist open staan!
Nou, de auto van mijn vader had dit ook het gaat om de Corolla 1.6 VVTI 01-02 (E11 Facelift)
voor dat hij da auto statte een keer helemaal op het gaspedaal duwen en dan is het weg. inmiddels is hij hiervoor ook naar de garage geweest.
@Bart_V: oeps: startte
@robbie,

En als hij nu op het hoogste punt blijft hangen?
@ robbie: haphaphap
Ooit eens meegemaakt met een Volvo 740 GLE Turbo Diesel, de kabel van het gaspedaal was geknapt waardoor het gas volledig bleef openstaan. Dat was me even schrikken zeg :)
ach ja, niks nieuws he dat ze niet meer zo betrouwbaar zijn.
@Vincenzo: als dat in 9 jaar tijd het enige mankement is (los van slijtage remmen, banden etc.) wat ook nog eens kosteloos gemaakt wordt is het wel goede service van Toyota
@jack_abarth

had de prius er maar last van;-)

en dan geen terugroepactie :twisted:
Passat1.8tsidsg
nu blijkt maar weer dat de kwaliteit van toyota’s lager is dan mensen denken!
Daarom gaan die Priussen niet vooruit, ze hebben gewoon een defecte pedaal! :D
Ik blijf toch een beetje een ‘waar hebben we het eigenlijk over’ gevoel houden.
Dat dingetje met die vloermatten kun je lekker aandikken door te stellen dat ze wel eens onder een rempedaal kunnen schuiven.Van concrete gevallen van ongelukken welke aantoonbaar te maken hebben met de vloermat, is mij niets bekend.
Daarbij rijden er op deze aardkloot vele miljoenen auto’s rond met een mattensetje van de Halfords. Een mattensetje dat eens in de week een decimetertje naar achter getrokken moet worden. So what ! Natuurlijk wil je dat niet in je nieuwe voiture, maar om nu te zeggen dat Toyota in rap tempo z’n kwalitets imago aan het verspelen is…
Een merk als VW weet al vele jaren niet boven de middenmoot uit te steken als we het hebben over storings(on-)gevoeligheid of klanttevredenheid. Toch ziet het gros van de ‘autoliefkenners’ op dit blog VW als een kwaliteitsmerk…
@ Bart V

Noem je dat service ?
@Peter: bij volvo moet je betalen om je boordcomputer te resetten. Dus oordeel zelf.
Doe dan toch maar liever een GM waar dan wel eens een spiegel/spoiler af kan gaan in de carwash maar daar ga je niet dood van, de Killer mats en een vastzittend gaspedaal daarin tegen.
@Ramshoek: is bij jou misschien niet bekend, maar wel bij de slachtoffers van die 5 die er toen bij omkwamen. Toyota zei zelf dat het een probleem was, dus dan is het toch ernstig als een vloermatje mensen gevaarlijk de weg op zet.

En je zegt het zelf al, een mattensetje dat een decimetertje naar achter moet elke week. Probeer jij dat eens heel erg goed bij de houden, bij een ogenschijnlijk onbelangrijk onderdeel. Als mensen al niet in staat zijn de vloeistoffen op goed niveau te houden, hoe kun je dan verwachten dat ze zich op die matten storten?
pot appelmoes onder het rempedaal en zak aardappelen op het gaspedaal
Ieder merk heeft te maken met terugroep acties.
Nu is het toevallig de 2e grote actie van Toyota achter elkaar. Gelukkig onderkennen ze de fout en roepen ze de auto’s terug. Er zijn genoeg fabrikanten die tijdens een beurt iets vervangen of aanpassen zodat de klant niets merkt en er geen terugroepactie hoeft te komen. Scheelt weer negatieve publiciteit.
@Supra1981: dit is dus al de 3e grote terugroep actie van Toyota … en niet om de kleinste dingetjes.
blijk maar weer, aziaten, kwaliteit van 0
@Jipp: Toyota is jarenlang een van de betrouwbaarste merken geweest. Daarom verbaast mij dit ook, al die terugroepacties. Daarbij moet wel gezegd dat Toyota ook altijd erg coulant is wat betreft garanties en reparaties.
Toyota had ook nog want meer kwaliteits probleempjes hoor de laatste tijd. http://www.tundraheadquarters.com/blog/2009/11/24/toyota-frame-rust-recall-only-partial-fix/

Lekker ..
Svenska Aeroplan AB
Tja, blijkt maar weer dat er een groooot verschil zit tussen perceptie en waarheid…

De meesten zullen nog steeds denken dat Toyota betrouwbaar is, en een VW Passat… Gelukkig weten wij autokenners beter!
Heerlijk dit nieuws , Toyota gaat echt berg afwaarts . Jammer genoeg wilt Autoweek niks van dit nieuws weten en negeren ze het gewoon . Of mogen ze dit niet van een van hun sponsor ;) .

Autoblog doet het teminste eerlijk en goed , ik ben trots op ze !
@Peter: trots? come one doe niet zo kinderachtig….
@w0o0dy: Niet indereen is fan van aziaten en mensen hebben daar goede redenen voor!
Esprit_de_Flandre
“De volgende modellen vallen (in Amerika) onder de terugroepactie”

Geen Europese of Japanse modellen?? Wil dat dan zeggen dat de Amerikaanse fabrieken slecht werk afleveren? Samen met dat Wasstraat/Carwash-verhaal zegt dat meer over de Amerikaanse productiecultuur dan over die van Toyota op zich.
Waar maakt iedereen zich toch druk om.
Toyota heeft ook eens een keer een terugroepactie, terwijl anderen dat constant hebben!
Ze horen niks voor niks bij de grootsten ter wereld, en zijn niks voor niks een van de betere verkochte merken hier in Nederland!
En toen ze vroeger in Japan werden gemaakt waren het topkwaliteit auto’s.
Nu ze overal in Europa gemaakt worden is het wat minder geworden.
Maar dat ligt aan het feit dat: EUROPEANEN GEEN AUTO’S KUNNEN BOUWEN !!!!!!!!
“Toyota has built a solid reputation for quality and reliability over the past several decades, but that streak hit the skids in 2009. Marking a first for the Japanese automaker, Toyota lead the industry in safety recalls during 2009.

According to the Detroit Free Press, Toyota’s 9 safety recalls involving 4,872,583 was tops in the industry this year. Toyota narrowly beat out Ford’s 4,521,993 recalled vehicles to take the title of most recalled automaker for the first time in company history.”


Na het winnen van de bokaal in 2009, maken ze voor 2010 ook alvast een goede start! :lol:
Achja, beter terugroepen en repareren dan ongelukken krijgen. Geef mij toch maar een BMW, weet niet waarom ik dat liever heb(A)
Ik had nog niets vernomen over gaspedalen toen deze week
dit euvel zich voordeed bij mijn Aygo!!
Dealer verbaasd:Nog nooit meegemaakt, computer
üitgelezen,alles goed! Maak maar afspraak dan gaan
we zoeken. Dat kan,als men van niets weet, lang duren en dus duur worden.Heb nu importeur gevraagd of de dealers van hem de oplossing hebben gekregemn.Ik wil dat wel weten voor ik weer de garage induik!!!!!
SjonnieKroket
hoge verkoop aantallen heeft weinig met de kwaliteit van de auto te maken. Kijk maar naar VW. De mensen denken daarbij ook dat ze ‘duitse degelijkheid’ kopen. Terwijl ze gewoon een auto kopen die ook regelmatig bij de dealer staat vanwege problemen.
SjonnieKroket
@Zwartsteen,

Nou hier heb ik ook nog nooit van gehoord, had je niet gewoon je vloermat er op liggen? Aygo gaat gewoon nooit kapot
Na contact met importeur en dealer, die zelf ook importeur raadpleegde, kreeg ik verzoek om toch naar dealer te gaan.Er wordt een nieuw gaspedaal gemonteerd!!!!!!
Was in een half uurtje gepiept.Nieuw gaspedaal met minder weerstand gemonteerd,waardoor dit sneller terugkomt/
Service van Toyota,prima. Zo zijn we dat van dit merk gewend!
rydt 8jaar toyota camry


veel auto,s gehad,rydt nu 8jaar toyota camry 2.4 met zeer veel plyzier,en zonder problemen.
heb zelf rav4 maar als het nou om de mat gaat zou ik denken haal dan de mat er uit.dan heeft het pendaal meer ruimte

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).