Spyker en Saab: gaat het werken?

Auteur: , 103 Reacties

Het is nu een dag geleden dat Spyker en Saab elkaar het ja-woord gaven. Inmiddels heeft iedereen er een mening over, van aandeelhouders tot stoffige analisten, van Saab-fans tot fabrieksmedewerkers in Trollhättan. Een beknopt overzichtje van wat er speelt.

In de autoindustrie lijkt iedereen nogal sceptisch tegen de deal aan te kijken. Fiat-topman Sergio Marchionne is een van de prominenten die er niet in gelooft dat Saab ooit nog winstgevend zal worden, en al helemaal niet door toedoen van een klein bedrijf als Spyker. “We cannot build on hopes and dreams,” zei hij gisteren op een evenement in Stockholm. Dit is niet vreemd, want Marchionne gelooft immers ook dat er binnen afzienbare tijd nog maar zes spelers op de automarkt zullen zijn.

Critici smullen van de cijfers: Saab is verkocht voor $74 miljoen, waarvan $50 miljoen voor 15 februari betaald dient te worden. De rest volgt voor 15 juli. Ook krijgt GM $326 miljoen aan aandelen in het nieuw gevormde bedrijf, die uiterlijk in december 2017 teruggekocht moeten worden (en waarmee ondertussen een flink stuk dividend wordt opgestreken). De Zweedse overheid staat garant voor een lening van de European Investment Bank van €400 miljoen, en een backup-kredietfaciliteit van €150 miljoen komt van het GEM Global Yield Fund. Dit alles is volgens Spyker-topman Victor Muller voldoende voor een ontwikkelingsperiode van drie jaar voor nieuwe modellen. Ter herinnering, we hebben het hier over een verliesdraaiend bedrijf met 100 werknemers dat een verliesdraaiend bedrijf met 3.400 werknemers moet gaan aanzwengelen.

De aandeelhouders van Spyker zijn ook niet te spreken over de overname. Zij verwachten dat Spyker binnen afzienbare tijd nieuwe aandelen moet gaan uitgeven om de financiering rond te kunnen krijgen, en daar zitten ze niet op te wachten.

En uieindelijk komt het natuurlijk alleen goed wanneer men de auto’s straks ook echt gaat kopen. Over drie jaar moeten er zo’n 100.000 nieuwe Saabs per jaar weggezet worden om het merk winstgevend te maken. Saabs verkopen kelderden onlangs nog van 94.751 auto’s in 2008 naar 39.903 stuks in 2009.

Het klinkt op zich allemaal niet heel rooskleurig, maar laten we voor het gemak even niet zo rationeel denken. Wat zien we namelijk gebeuren nu Spyker Saab (voorlopig) gered heeft? Overal ter wereld gaat de bovengemiddeld trouwe aanhang van het merk helemaal los. In Zweden werd Muller als een held onthaald door de Saab-medewerkers. En ken jij een ander merk waarvan in zulke onzekere tijden nog steeds nieuwe dealers ten tonele verschijnen?

Auto’s zijn emotie, dat roepen we zo vaak. Is er in deze tijd nog plaats voor een kleine speler die een alom geliefd merk een nieuwe plaats wil geven, en zich in de meest bizarre bochten wringt om dit te bereiken? Of heeft Marchionne gelijk en rijden we straks allemaal echt in één van de zes eenheidsworsten rond die uit het slagveld overgebleven zijn? We zullen het zien, maar ik zwaai hier alvast met een Spyker/Saab-vlaggetje.

Wat videootjes dan maar. Een gesprek met Carlo Brantsen (Carros/BNR), Guido van Woerkom (ANWB) en Victor Muller dat gisteren in Pauw & Witteman werd uitgezonden kun je hier bekijken (mirror).

Victor over de overname:

Video Victor Muller

Saab-CEO Jan Åke Jonsson:

Video Jan Åke Jonsson



103 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
-edit: een beetje uitleg mag best-
Mwah, we zien wel.. ik geloof er eerlijk gezegd ook niet in.
edit: je mag meer dan 1 woord typen
Het voelt aan als de zoveelste belastingtruc van Muller. Die 400 miljoen waar de Zweudse regering garant voor staat heeft er vast iets mee te maken.
@PeugeotGTI: Muller zelf zegt dat tot de laatste euro is gespecificeerd waar dat geld aan uitgegeven mag worden. Fraude daarmee plegen door het bijv. door te sluizen naar Spyker is daardoor niet mogelijk.

Lijkt me niet dat Muller daar over liegt aangezien zulke dingen altijd uitlekken als er echt gesjoemeld wordt.
Rustig rustig moderator
Dat lijkt me geen reden voor een edit.
Ik geef antwoord op een simpele vraag.
Leuk en aardig, maar die handel gaat over een paar jaar nog steeds knetterhard kapot. Hoe Muller het financieel aan elkaar heeft weten te breien is knap, maar niet volhardend.
Ik vind het een goede actie en marketingtechnisch voor Spyker natuurlijk heel belangrijk. Ze komen nu weer overal vollop in het nieuws!
En het was volkomen ontopic ook nog :shock:
Ik zwaai met je mee Ruben!
Het is natuurlijk een beetje een lokale bierbrouwer die Heineken overneemt, maar om een of andere reden geloof ik er wel in.

De laatste jaren heb ik weinig fatsoenlijks gezien van Saab (al het mooie werk moest nog gebouwd gaan worden) en daarom vind ik het ook niet onlogisch dat de verkoopcijfers ingestort zijn.

Zodra er weer nieuwe mooie modellen worden gemaakt geloof ik er echt in dat Saab weer winstgevend kan worden.
Heb het eerder gezegd: na een (paar) jaar gaat de boel alsnog op de fles en wordt dan voor een prikkie richting Azië verscheept!
Kees de Kort op BNR vindt het een F.A.N.T.A.S.T.I.S.C.H. idee!

http://www.bnr.nl/static/jspx/play.jspx?dag=27&maand=1&jaar=2010&tijd=12:20:20&lengte=2
@sacha: Die kees de Kort met zijn MENING!
@PeugeotGTI: Leg dan eens uit waaróm het antwoord nee is. Dán heb je een reactie getypt.
@Bboekelo
Ja, en nu gaan ze véél meer van die oerlelijke SUVs verkopen van een half miljoen euro….
Wat heeft die Victor een lelijk pak aan.
@Ruben
Deed ik daarna ook, maar moest er even over nadenken.
En ’t leek me leuk, zo’n eerste post met alleen “nee”.
Had wel wat leek me.
Ben ’t trouwens wel met je eens, daarom was ik ondertussen de tweede post ook aan het tiepen.
Koop toch gewoon allemaal een nieuwe Saab als volgende auto Of een 2dehands maak je wat reclame. Dan komt het zeker goed! Ik denk dat bijv mensen die nu vaak Audi of VW kopen best is naar een ander merk kunnen gaan en dan lijkt me Saab echt geen hele andere weg. VW doet t bovendien veel te goed en mag best wat inleveren zodat we weer een prachtig merk erbij hebben!
VW mensen koop toch een Saab!
@Flamingo: Ik denk dat saab eerder van merken als opel, mitsubishi, toyota, ford, renault of citroen mensen over nemen. mensen die voorheen bijvoorbeeld een laguna of mondeo hadden. ook zouden ze best wel is wat van volvo weg kunnen snoepen. maar denk niet dat veel volkswagen/audi rijders zullen overstappen.
tuurlijk gaat het niet werken .. maar maakt dat echt wat uit ??
welnee joh ..

Victor Muller is (hoe doodmoe dan ook) een uiterst begaafde spreker ..
en doet me serieus aan Hillary Clinton denken ..
@J
Dat lijkt me duidelijk, anders ga je niet garant gaan voor zo’n bedrag. Het is alleen nog steeds geen garantie voor een succesvolle toekomst. Stel dat ze alsnog op de fles gaan, ik kan me niet voorstellen dat Muller of Spyker erop achteruit gaat. Neem alleen al de contacten in het wereldje, de expertise en meer van dat soort dingen.
Is er ook bekend wat Muller er persoonlijk aan gaat verdienen per jaar? 4 jaar lang 5 ton inkoppen is lekker meegenomen. Kan je vanuit een bubbelbad op een tropisch eiland toekijken hoe de inboedel van Saab alsnog voor een prikkie geveild wordt.
Als de 9-5 en de 9-4 aanslaan kan het zo maar eens lukken. Het zijn iig veelbelovende auto’s. De nieuwe 9-5 is zelfs voor het eerst in jaren een prachtige Saab.

En laten we hopen dat het lukt, toch een beetje trots zijn als Nederlander he!
Er is een hoop scepticisme over de overname door een klein bedrijf, maar er zijn twee zaken die Spijker zeker beter kan doen dan GM tot nu toe heeft gedaan:

1) Een van de grote krtiekpunten was dat een saab eigenlijk een vermomde Opel vectra was, met GM onderdelen. Niet echt premium dus. Dat gaat nu zeker veranderen.

2) saab neigde steeds meer naar een lelijk amerikaans design en modellen (nieuwe 9-5, dikke SUV). Op design gebied heb ik wat dat betreft veeeeeel meer vertouwen in Spijker dan in GM.

Saab is van oudsher een ‘eigenzinnig’ merk met appart design. Dat past helemaaaaal niet bij GM (bij uitstek de middemoot-worst van de autoindustrie), en veeeeel beter bij Victor Mueller en Spijker… dus wie weet…

Een probleem voorzie ik wel: de ontwikkeling van nieuwe modellen gebeurt bij alle grote concerns op gedeelde platforms. En dat kan Saab van Spijker niet krijgen. Dus wordt het ontwikkelen van nieuwe modellen heel duur…
De koersen van Spyker zijn anders dankzij het nieuws sterk gestegen, dus lang niet alle beleggers vinden het een slecht plan;-)
Ik denk dat saab weer echt een merk word wat zich misschien wel weer kan gaan meten over een tijdje met volvo. Muller weet echt wel wat hij doet, hij heeft een grote afzet markt in de vs waar hij met een beetje inspanning weer veel kan gaan verkopen. Ook zal saab binnekort denk ik met een kleiner model a la c30 komen.

Ik denk trouwens wel dat saab nog gebruik mag maken van gm platforms voorlopig.
Als Muller slim is zorgt hij er eerst voor dat de nieuwe 9-5 met meer dieselvarianten verkrijgbaar is. Typische auto eigenlijk voor leaserijders, qua budget en uiterlijk. Alleen zijn er veel leaserijders die dieselen.. dus waarom dan maar 1 dieselmodel met 160pk? Als ze echt willen verkopen moeten ze gewoon zorgen voor minstens 3 verschillende diesel motoren.
Svenska Aeroplan AB
@ Ruben: goed en fair stukje! Mn complimenten.

De enige die echt negatief is, is Sergio Marchione. Nee, die doet het lekker! Fiat draait rode cijfers momenteel, en laten we het over Lancia en Alfa (jammer genoeg) maar even helemaal niet hebben! Gelukkig heeft hij net een topdeal gemaakt met Chrysler…

Ik schaar me volledig achter deze man: ‘Nick Margetts, a Germany-based analyst at JATO Dynamics, said: “It would be nice to see it survive, but it would be a first for a brand of Saab’s size to go in the hands of a company that is not a major player.”‘

Saab is vanaf medio februari het enige merk dat onafhankelijk is van een groot concern… En natuurlijk wordt dat moeilijk, maar dat is aan de andere kant ECHT Saab en ECHT stoer!

‘Een klein merkje hield dapper stand tegen de overheersers’: Asterix en Obelix, zo zie ik het!
Svenska Aeroplan AB
@ Gekkehenkie: motor 2 is er sowieso per sept. aanstaande: 190pk/ 400nm
neen dat denk ik niet waarom zouden de mensen terug een saab kopen omdat spoyker het heeft gekocht ? dacht het niet , bovendien hebben ze het probleem dat ze met geen enkel ander groot merk samen zijn (uiteraard nu spyker het gekocht heeft) wat gaan ze in de toekomst doen als ze een nieuw model nodig hebben , het is niet voor niets dat vag zoveel gemeenschappeijke onderdelen hebben over al hun merken.
daarbij komt nog dat spyker finacieel niett zo gezond is…
mischien werkt het enkele jaren , maar voor de verdere toekomst voorspel ik niet veel goeds…
integralechubasco
slimme zakenman, tegen de stroom in kan je op veel symphatie rekenen. dan gunt iedereen je het wel… ik gun het hem ook. als ik tegen kom op straat geef ik hem een tientje, investering voor SAAB…
Slecht onderbouwt AB, huidige aandeelhouders waren denk ik best wel te spreken over die plotselinge +60% op de beurs. Daarbij hoeft Spyker Saab helemaal niet overeind te houden. Gezien GM voor drie kwart aandeelhouder wordt, en de Zweedse overheid garant staat voor de schuld.
Ik heb weinig tot geen verstand van het wereldje maar voor zover ik weet heeft Spyker zelf nog geen boekjaar ook maar een cent winst gemaakt en dan mag/kan je zo’n overname doen.

Spyker wordt ook alleen maar overeind gehouden door fout Russisch geld :P en zo’n overname is denk ik ook alleen maar gebaseerd op geld dat niet bestaat.
integralechubasco
@MDA
Ik geloof niet dat ze het roer zo gaan omgooien dat ze de huidige gamma minder ‘opel’ gaan maken. daar is gewoon het geld niet voor. Wat ze nu moeten doen is veiligstellen dat de nieuwe 9.5 goed gaat verkopen. Ik zou bijna zeggen, gooi de hele produktie op de 9.5 en laat de rest zitten voorlopig.
in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

dit geld dus ook voor spyker en saab!
@victortje: abstracte poezie .. of lul je maar wat ??
zoveel negativiteit… stel dat victor het flikt.. En saab straks een dik premium merk word.
@Laue: vanaf nu is Saab een premium merk!
@Fout, Grote concerns hebben al moeite om een SUV van 50-100.000 euro te verkopen en zij produceren een gewaagd design(vind hem zelf ook niet mooi) en weten er ook kopers voor te vinden. Verder kan Spyker door werk van Saab te gebruiken besparen op de kosten en hierdoor de winstmarge verhogen (banden inkopen voor 45 auto’s of 35.000 auto’s leverd volgens mij wel een betere positie op)
Esprit_de_Flandre
“De aandeelhouders van Spyker zijn ook niet te spreken over de overname.”

Ik denk niet dat ze aan het klagen waren toen het meer dan 70% ophoog ging naar aanleiding van de overname. Een verstandige belegger heeft ze dan verkocht, en koopt er nieuwe bij de nieuwe uitgave.

“Over drie jaar moeten er zo’n 100.000 nieuwe Saabs per jaar weggezet worden om het merk winstgevend te maken. Saabs verkopen kelderden onlangs nog van 94.751 auto’s in 2008 naar 39.903 stuks in 2009.”

Die terugval heeft veel te maken met de huidige markt natuurlijk. Die zal over drie jaar wel verbeterd zijn.

Daarnaast speelde ook dat de huidige Saabs verouderd zijn, om maar niet te spreken over die aschuwelijke 9-7X. Met Saab als onafhankelijk(er) merk én met een nieuwe designlijn à la 9-5 behoort 100.000 zeker tot de mogelijkheden (akkoord, de nieuwe 9-5 is nog een GM-product, maar o zo mooi)
Nu nog een klein model op de C30/Mito en op de Guiletta – volgens mij zijn de belangrijkste concurrenten voor Saab Volvo en Alfa – en dan komt het wel in orde.

Maar: eens het goed draait, over een jaar of 10, zal er wel weer een grote speler geïnteresseerd raken (VW, Fiat, Renault-Nissan en PSA lijken mij de grootste kanshebbers) die zich zal willen inkopen, en weer tien jaar later staan we waarschijnlijk weer even ver.
Spyker bought itself a dream, the only question is will the wake up soon enough and will they remember what they were gonna do with it while dreaming, before it turns into a daytime nightmare.
Saabs zullen in de toekomst dan misschien geen Opel-onderstellen meer gebruiken, maar ze zullen nog steeds andermans onderstellen gebruiken, wegens geen andere keuze. Ook qua motoren zullen ze moeten samenwerken met een grote speler. Als de accenten echter juist gelegd worden kunnen er nog genoeg verschillen worden gemaakt in deze componenten.

Alleen hopen dat ze niet gaan badge-engineeren zoals onder GM. Dat is natuurlijk het goedkoopste, maar zal ze niet in dank worden afgenomen door de echte fans.

Zoals den Bob het zei, over de wijlen (gelukkig) 9-2X: “In fact, I think the Swedish engineers and designers worked very hard with the Fuji people to make it into something that is very close to a real Saab.” – Bob Lutz.
@Svenska Aeroplan AB,

jij moet je naam zeker ook wijzigen in: Svenska Aeroplan AB – Spyker Automobiles :D of weet ik wat ;)
De huidige economische tijd zorgt ervoor dat er deals kunnen worden gesloten die in normaal economisch verkeer onmogelijk zijn. De heer Victor Muller heeft hierbij ook nog eens het geluk dat de Zweedse regering de hete adem in de nek voelde van de nationale vakbonden.

Bovendien kun je met dit soort overnames heel goed de aandacht afleiden van de problemen waarin je zelf verkeerd………… De problemen van Spyker vallen in het niet bij die van Saab…….. Big Pharma is daar bijvoorbeeld ook heel goed in (Shering Plough – Organon)

http://www.crisiscoach.nl
@Priamos: Organon is alweer overgenomen, het heet nu msd en is overgenomen door Merck. de grote S P op de blauwe wand in oss om de hoek van jan marijnissen is alweer weg.
Zolang als ik Saab rijdt, was het een eigenzinnig merk. Ook het GM sausje (tijdje een 9-3 uit 1999) was er, en toch was dat gevoel (zij het wat verdund) er.
Dus staat een order genoteerd voor een nieuwe 9-5 Aero. Combinatie van Spyker en Saab deed me in eerste instantie de wenkbrauwen fronsen, na afwijzen eerste bod en het terugkomen is er vertrouwen gewekt. Beiden zijn eigenzinnig genoeg, beiden weten wat ze willen, beiden weten wat de klanten willen.
Want, wijs mij eens een merk aan waarvan de gebruikers en masse de weg op gaan om te laten zien dat ze Saab een warm hart toedragen? En nee, niet alleen de krasse knarren reden er, verdomd veel modern spul er ook tussen. Ongelofelijk om een dikke 800 plus auto’s bij Muiden te zien staan. Wereldwijd is dat Nederlandse idee overgenomen en gaat nog steeds door.

Dat gevoel met die auto heb je, of heb je niet. En probeer ik dan als Saabist me “af te zetten tegenover anderen”? Me anders of beter te voelen? Nee dus, heb ik niet nodig. Ik rijd met elke auto als vervoermiddel van A naar B, soms met meer toeters en bellen erop. Rijd ik dezelfde afstand met mijn Saab, dan voelt dat geheel anders. Gekke is wel, laat iemand eens in je Saab rijden en dan gebeurt het nogal eens een keer dat zo iemand er zelf ook een koopt.
Nee ik denk niet dat het ene verliesmakende bedrijf het andere verlies makende bedrijf een goed hart onder de riem kan steken.. misschien kwakkelen ze nog een aantal jaar door en staan daarna de mensen alsnog op straat.

En wat heeft die vet een ongelofelijk 10 maten te groot lelijk pakkie aan zeg!!
weet iemand of Scania van de vrachtwagen bij de koop zit? het was toch altijd Saab-Scania
Henkie (zonder iets ervoor)
@lars: Dat is al jaren niet meer zo. Het is nu zelfs zo dat Scania bij MAN is ondergebracht. Ook heeft Saab Automobiles niets met de luchtvaartafdeling te maken.

Daarnaast denk ik dat Saab gewoon motoren en onderstellen inkoopt bij GM. Zelfs in den beginne kocht Saab zijn motoren al in bij andere merken. Ik zie dit niet als een groot probleem om “het Saab gevoel” te creëren. Een nieuwe 9-4x, 9-5 en nog een 9-1/9-3 op een klein onderstel is wellicht gewoon voldoende om er weer bovenop te komen.

Oja, ik las hier ergens dat Marchionne geen recht van spreken had, omdat de FIAT GROUP zelf ook geen winst maakt. Dit is niet helemaal waar. :)
@lars: Ik geloof dat Scania en Saab in 1995 zijn losgekoppeld, en dat Scania nu onder VAG valt. (na een minuutje wikipedia)

@lincoln: Lol! Hillary Clinton. Krijg nou wat, je kan haar nog echt in hem zien ook! :lol:
Die Sergio… laat em eerst zn eigen zaakjes eens fatsoenlijk regelen.
alfa mannetje
@autoblogger:(over marchionne..) dan heb je een wel heel beperkte zicht op de automotive ,hetgeen ik al wist . Dat hier neer te zetten is derhalve niet zo slim .
Een inhoudelijke discussie heeft derhalve ook weinig zin .
de ontwikkeling van een nieuw model/platform kost bij een beetje autobouwer al snel meer dan 500 miljoen, hoe gaat saab/spijker over 5 jaar een nieuw model betalen als ze de komende jaren alleen nog maar verlies draaien? en stel dat ze binnen enkele jaren weer wat winst maken, 500 miljoen verdienen ze niet zomaar…
@Jipp

hmmn nee misschien heb je gelijk. Naja het zou mooi zijn, er zijn zoveel VW rijders (geldt ook voor opel en Ford) en als er ook maar 1/4 deel van zou over stappen zou dat al heel mooi zijn voor Saab.
Maarja waarom koop je binnen nu en 2 jaar bv een Saab? Het is nog helemaal niet zo zeker of het merk niet alsnog ten onder gaat en Ned mensen nemen toch liever niet het risico denk ik..Wat gebeurt er eigenlijk als je over een half jaar een 9-5 koopt en het gaat over een jaar failliet? ben je dan de klos of juist niet?
@Flamingo: Het zou mooi zijn voor saab maar ik zie het eerder gebeuren bij de merken die ik al noemde. Dat risico is er idd zeker. Als je dan een saab9-5 hebt kun je je auto laten repareren bij een saab dealer voor de garantie, de saab dealer kan de kosten dan daarna bij de curator leggen als het binnen de garantie is, daarna zijn er altijd imitatie onderdelen. Je bent dus in principe niet de klos, de verkoper is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het product, als jou philips koffiezet na een half jaar er mee stopt ga je ook niet naar de philips maar naar de harense smid/expert of de blokker, toch?
Kan iemand mij vertellen wat het Saab DNA is? Zover ik weet de styling (9-5 laat dat goed zien aan de zijkant), interieur (typische roosters en sleutelgat in middenconsole) en volgens mij ook turbomotoren. Inmiddels hebben tig merken turbomotoren dus ook niet heel bijzonder mee. Waarin moet Saab Saab worden dan? Wat is er mis met platform van een ander merk?
Naja de vraag is Gaan mensen binnen nu en een paar jaar Saab kopen. Mensen hebben geen zin in gezeik, heb je vertrouwen in het merk in de handen van Victor dan is er denk ik zeker een kans dat je gaat overstappen of bij het merk blijft, heb je dat niet maar kwam Saab normaal gesproken wel in aanmerking als nieuwe auto koop je denk ik toch echt geen Saab maar juist die Ford bv. Alleen de echt fans ook al hebben ze dat vetrouwen in de toekomst van Saab niet blijven Saab kopen(das niet genoeg)
Vertrouwen.
Geloven mensen nu weer in voortbestaan van Saab? Victor moet de mensen toch echt zoveel mogenlijk gaan overtuigen dat t goed komt.
Als Saab in de handen van zegmaar Mercedes was gekomen had niemand zijn twijfels over het voortbestaan..
@ Jipp^
Helaas heb je daarin waarschijnlijk gelijk Jipp, mensen die Volkswagen of Audi rijden zijn vaak vastgeroest. Er zijn maar weinig die bewust kiezen voor een Volkswagen of een Audi, zeker op momenten dat een designtaal eenmaal echt is ingezet. Nee de meeste houden niet van vernieuwing. Ergens anders shoppen, nee dat gebeurd ook niet. Kortom eigenlijk oppervlakkige zielen….

Gelukkig doe Skoda het steeds beter en ik zou willen dat Seat ook meer kansen krijgt binnen het VAG concern. Ook meer kansen op het ontwikkelen van een goede D-segement auto, niet een reïncarnatie van een afgedankte Audi.
Ik hoop daarmee dat de verkopen binnen het VAG concern eens schuiven, maar ik hoop overigens ook dat Saab wat van die VW en Audi rijders kan afsnoepen, want de andere en meer eigenzinnige merken gun ik het niet.
@Mr. Dj M. & Flamingo: Ik denk dat saab het vooral gaat hebben van de doelgroep die ze vroeger hadden en nu volvo rijden, tevens zal een leaserijder die nu een opel astra, renault megane of focus had en nu wat meer te besteden heeft misschien een saab kiezen, ik denk dat het merk weer meer moet groeien. Ik zie trouwens ook wel gebeuren dat door de vergrijzing in nederland de verkoop van saabs behoorlijk toe gaat nemen! En seat heeft denk ik inmiddels toch al een kans gekregen binnen het vag concern met de nieuwe ibiza die er was voordat de polo er was, de exeo… ook de skoda superb vind ik heel geslaagd, in tegenstelling tot de fabia en roomster… ook mr. djm denk ik dat vw/audi rijders toen ze hun 1e model kozen toch wel bewust hebben nagedacht over hun keus en daarna het zijn blijven rijden want, je kunt zeggen wat je wilt, ze rijden super. Ik blijf erbij dat mensen die auto’s hebben met merken die soms problemen hebben zoals renault etc eerder naar saab zullen overstappen.

ik denk ook flamingo dat mensen meer in saab gaan geloven bijvoorbeeld in nederland wanneer het dealernetwerk word aangepakt en er zodra er een nieuw model is en deze goed word gepresenteerd aan het publiek. men zal bij de koop van een auto bijv een ford nu eerder kijken, he, das een saab die zie je niet veel, laat ik die is proberen.
@Mr. Dj M.: en wat vag doet is merk/model differentiatie, dan zul je nooit echt verschijvingen zien tussen de merken in het concern.
@Mr.DjM.

De pest is ook wel een beetje dat Vw en Audi bijn aonverslaanbaar zijn dus koop je dan toch een keer een Saab is je volgende auto waarschijnlijk toch weer een Vw
Ik ben wel blij dat Saab is gered .. het merk heeft toch wel een beetje een speciale plek in mijn hart.
Als Victor met een paar leuke nieuwe en betaalbare modellen komt, die vrij apart zijn maar wel goed gepositioneerd in de markt, dan denk ik dat er best een grote kans van slagen is! Als ze niet veel nieuws doen… Of dingen die niet aanslaan, dan zijn we behoorlijk de pineut:P
Ik vind de overname echt top! Het zal me erg benieuwen hoe het gaat uitpakken, maar mijn zege heeft Victor!
Echt fout gaan kan het niet, Saab was anders toch opgeheven en Spyker kan zo ook niet eeuwig doorgaan. Dus vooral niet te pestimistisch zijn mijn “nobele” mede forummers (?), maar vooral trots zijn en benieuwd waar dit heen gaat.
@ Jean.

Komt er ook bij je op dat nu zowel SAAB als Spyker mogelijk ten onder gaan?

Overigens kritiek is niet altijd pessimistisch maar soms ook gewoon realistisch. Ik raad je aan om even te lezen wat Dagblad de Pers hierover schrijft. Dagblad de Pers is nou niet een krant van het niveau wc-papier.

Spyker bestaat enkel en alleen nog doordat er steeds mensen zijn die er miljoenen in “investeren.” Bij een klein bedrijf als Spyker is dat nog mogelijk en vol te houden. Bij een groot bedrijf met 34 keer zoveel werknemers wordt dat een stuk minder gemakkelijk. De oorzaak dat er bij Spyker zoveel geld nodig is, is pure mismanagement.(Eigen ervaring)

Laat ik voorop stellen dat ik beiden, SAAB en Spyker, beter gun. Helaas is Dhr. Muller niet de juiste persoon die dat waar kan maken op de lange termijn.
@Dr.R: Als ik al jouw comments lees kan ik mij niet aan de indruk ontrekken dat jij iets persoonlijks tegen dhr Muller hebt. Dat kan hoor, we kunnen niet met iedereen vrienden zijn. Heb wel eens ergens gelezen dat als je 100 mensen ontmoet je er maar met 7 een “klik” hebt, dus zo gek is dat niet. Maar weet je zeker dat het je houding t.o.v. de zakelijke kant van dit verhaal niet vertroebeld?
alfa mannetje
@Freewarefreak: Dr. R. heeft in die zin gelijk dat patser Muller nog nooit iets gepresteerd heeft . ( ik werk en verdien netto geld …)
dat wordt hard zwengelen voor Spyker…. maar ik hoop van harte dat het ze lukt… zou echt koninklijk goed zijn!

: go Spyker! :
@ Ahura: het Saab DNA? Made in Sweden, Scandinavisch design, cockpit dashboard, fun-to-drive, Turbo (Saab heeft 4 verschillende Turbomotoren en heeft altijd aan het Turboconcept vastgehouden, kan geen enkel merk zeggen…), Veiligheid, Ergonomie(stoelen mn.), ingetogen sportief, anders-dan-anders.

Saab heeft misschien wel meer ‘eigen’ eigenschappen dan BMW, of Audi. Alleen Saab verteld het nooit zo… Het marketingbudget is natuurlijk 1/100e van de Deutschers.

Kijk, en daar komt Victor om de hoek kijken!
Je kan van hem zeggen wat je wil, maar qua marketing is het een genie, daar is iedereen het wel over eens. Financieel is het sowieso voor de komende 4 jaar dichtgetimmerd, ik neem aan dat er een passend marketingbudget in opgenomen is.

Kortom: Saab kan heel veel, maar moet het beter marketen. Victor kan niet zoveel, maar is een topper in marketing!
PS: Oh ja, en het is het ENIGE onafhankelijke automerk (van enig formaat) TER WERELD!

Absoluut uniek, en heel erg Saab!
;)
Het kan best lukken, met een goed plan, even een voorschotje:

Spyker werkt al samen met Lotus, als ze nu die nieuwe tweetakt samen doorontwikkelen en in SAAB’s gaan hangen. Echt apart, echt SAAB… diesels de deur uit, SAAB heeft geen dozijn verschillende motoren nodig, kost te veel geld

Vervolgens moet Muller eens op zoek naar die knaap man/vrouw, die de fiat multipla contructie heeft verzonnen. Nee niet om een copy te maken, maar als ik het goed heb heeft die multipla een spaceframe contructie, waarmee ie met slechts 40.000 exemplaren per jaar winstgegevens is. Als SAAB nu auto’s op die manier gaat contructuren en bouwen, kan het wat gaan worden.
alfa mannetje
De toekomst is aan kleinere modellen ( b -segment.) ….
@Freewarefreak

Ik heb niets persoonlijks tegen Dhr. Muller. Ik noem alleen de feiten. Goed in marketing is hij inderdaad. Maar met alleen marketing kun je geen autobedrijf leiden. En omdat hij zo goed is in marketing is hij ook goed in gladde praatjes verkopen.

Je kunt het geloven of niet. Het is waar, 100%. Zoals ik al zei: eigen ervaring. Het kan best goed komen met SAAB, maar dan moet hij de juiste mensen neerzetten op de juiste plaatsen. En ik betwijfel of zijn ego daar niet te groot voor is.
Muller heeft ook nog andere dingen gedaan dan het nog steeds slechtlopende Spyker (wat voor hem niet eens zo’n heel groot bedrijf was.. Dus de vraag of hij capabel is moet mensen naar mijn mening niet alleen op Spyker basseren. Ik pluk dit even van Wikipedia:
Victor R. Muller (1959) is een Nederlandse ondernemer/zakenman van onder meer het bergings- en zeesleepbedrijf Wijsmuller en het kledingmerk McGregor. Hij werd dankzij die ondernemingen multimiljonair.
alfa mannetje
Maar geen eigenaar/ oprichter en dat is toch iets anders .
@alfa mannetje: Hij is van Saab ook niet de eigenaar-oprichter ;-)
alfa mannetje
nee nergens van , nou ja spijker , hetgeen ook niet gelukt is.
@ Dr. R: zoals ik al eerder zei, die mensen zitten er al! Het Zweedse Management blijft! Anthony Lo: blijft, Jan Ake Johnsson: blijft, Erik Geers: blijft. Uiteraard zullen er mensen bij moeten komen, ik denk vooral aan ‘de inkoopkant’ omdat dat uiteraard allemaal via GM Europe liep. Ik heb daar wel vertrouwen in. Was het alleen maar dat ‘het ego van Victor’, zoals jij dat noemt, hem veeeeel geld gaat kosten…

Muller is natuurlijk een handelaar. Ik denk dat hij met het huidige plan voor de komende 4 jaar (een gespreidt bedje dus) Saab weer op de kaart gaat zetten, en dat dan 1 van de ‘grote jongens’ (VAG, PSA, Renault/Nissan) Saab graag koopt. Die zijn in de huidige tijd druk bezig hun eigen broek op te houden, maar dat kan over 4 jaar anders zijn. Dan is Victor ook blij, want maakt hij flinke winst.
Hij heeft Saab, met een huidige waarde van 1,2 miljard, gekocht voor 74 miljoen. Gewoon een goede deal dus. Vandaar dat er zoooooveel gegadigden waren om Saab over te nemen.

Kortom: de basis is gewoon goed.
Natuurlijk wordt het niet makkelijk…

Maar ik denk dat als we in de toekomst kijken (4 jaar), en het lukt is Saab gered en ondergebracht bij een groot automerk, en is NL een multi-miljardair rijker!
@ AB.nl: ik mis HET beste filmpje van allemaal!!!!

Klikkerdeklik: http://en.tackfilm.se/?id=1261572308461RA26&q=low

GE-WEL-DIG!
@Svenska_Aeroplan_AB: je mist een filmpje? Volgens mij mis je een paar weken…
Stond vorig jaar op AB: http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/24/video-victor-muller-is-een-held
We spreken elkaar over 4 jaar.
Ok, afgesproken
Kijk, zo doe je dat!
Het antwoord van Muller op Marchionne:

Sergio Marchionne – as you’ve already heard – is also skeptical about Saab’s chances under Spyker, most notably because of their small size.

“I think it’s very difficult to be a niche player and profitable. Marginal players will continue to be marginalized. We cannot build on hopes and dreams.”

Victor Muller’s answer to this was “well, we’re just going to have to prove Mr Marchionne wrong”
@Victor:
Ik hoop dat het allemaal gaat lukken, maar ik vind het in elk geval wel enorm stoer en bewonderingswaardig dat je uberhaubt het risico durft aan te gaan.
Petje af Victor!! (en heel veel succes gewenst)
Het is een slimme zet van V.M. om het in deze tijd te doen, maar eigenlijk was het slimmer geweest om Volvo en Saab bij elkaar te stoppen, want Zweden moet het voor een groot deel hebben van deze twee auto merken. Dus de staat had het gewoon moeten kopen en dan gewoon iedereen daar lekker aan het werk laten en doen wat ze moesten doen. Maar dit is ook leuk.
@ dennis: klopt misschien, maar dat past gewoon niet in de Zweedse Sociaal Democratische cultuur. In tegenstelling tot Amerika (miljarden belastingeld naar GM, etc.), zal in Zweden, met zn torenhoge belastingen, niet werken.

Check dit: over vertrouwen in de politiek gesproken!!
80% van de Zweden wil MEER belasting betalen!

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/26294/Zweden_willen_nog_meer_belastingen_betalen.html
alfa mannetje
@Svenska_Aeroplan_AB: leuk het commentaar van Muller , feit is dat Marchionne het al heeft laten zien en dikke winst maakt…..
pas op voor die oogkleppen. Muller is niet te stoppen , dat weten we.
alfa mannetje
”well, we’re just going to have to prove Mr Marchionne wrong”

Dat moet je van te voren inschatten …..zaken doen is ook een stukje rationaliteit.
Het klinkt raar en lijkt heel dom, maar ik heb er vertrouwen in, toch wel.

Ik ga een Saab kopen, met een nederlandse vlag achterop!!!
@ alfa mannetje: http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/5890112/__Fiat_hoopt_op_verlenging_sloopregeling_oude_auto_s__.html

‘Fiat is in het 4e kwartaal weer in de rode cijfers belandt’…

Oh en de nettoschuld van Fiat is 4,4 miljard…

Kortom: praat geen onzin graag.

Marchionne staat bekend als groot talent in autoland, ik volg hem en heb respect voor hem. Vooral omdat hij risico durft te nemen. Net als Muller dus eigenlijk!

Deze reactie vond ik een mooie nuchtere sneer op Marchionne’s reactie op de Saab-overname.

Niks meer, niks minder!
alfa mannetje
@Svenska_Aeroplan_AB: de vergelijking gaat natuurlijk compleet mank maar toch :

In het laatste kwartaal werd een operationele winst geboekt van 470 miljoen euro. Minder dan in het vierde kwartaal van 2008 (691 miljoen) maar toch een net resultaat. De daling was vooral te wijten aan minder verkopen in de bedrijfswagenhoek. De omzet steeg het vierde kwartaal met 3,6% naar 13 miljard euro. Dit jaar verwacht Fiat dat een operationele winst gehaald kan worden van 1,5 miljard euro, in 2009 was dit 1,06 miljard. Over heel 2009 werden maar liefst 2.150.700 personenauto’s en lichte bedrijfswagen verkocht! Dat was ongeveer hetzelfde als in het jaar ervoor.

De nettowinst zal bij die resultaten uitkomen op een bedrag ergens tussen de 200 en 300 miljoen euro. Qua totale omzet over 2010 hoopt Fiat ongeveer 52 miljard euro te halen en dat zou weer een aantal procentjes meer dan 2009 zijn. Mochten de Europese subsidies wegvallen dan zal er een operationele winst van 1 miljard euro te halen moeten zijn volgens Marchionne.
Bij Fiat moet ze niet zeuren, iedereen heeft zijn kans gehad,Muller met Spyker heeft lef..Daar heb ik mijn waardering voor..Saab en Spyker weten allebei dat dit geen kado is maar hard gewerkt moet worden, dan heb je ook meer waardering voor elkaar.Als 10% van elk VW rijder nu eens een Saab koopt is Saab uit de problemen VW merkt het toch niet ze verkopen voldoende auto,s.”Lancia forever”
alfa mannetje
Fiat
Met 964.648 geregistreerde personenauto’s verkocht Fiat in 2009 in Europa 7,2% meer dan in 2008. Het marktaandeel groeide van 6,6% in 2008 naar 7,1% in 2009.
Lancia
De Europese autoverkopen van Lancia stegen in 2009 ten opzichte van 2008 met 6,4% naar 120.658 eenheden. Het marktaandeel groeide van 0,8% in 2008 naar 0,9% in 2009.
Alfa Romeo
De verkopen in Europa van Alfa Romeo stegen in 2009 met 4,8% naar 108.720 eenheden ten opzichte van 2008. Het marktaandeel groeide van 0,7% in 2008 naar 0,8% in 2009.
alfa mannetje
Kijk , ik gun Saab alle credits , daat gaat het niet om. Al was het Zastava of wat dan ook.
De nuchtere feiten .

En dan dit : Er is al hommeles met de VEB , Muller wil de financiers niet bekendmaken , dat kan natuurlijk niet…. en dat mag ook niet .

Vele ego”s zijn op deze manier gesneuveld , hebben we het nog niet eens over de verkopen…..
alfa mannetje
citaat van jou :
”Vooral omdat hij risico durft te nemen. Net als Muller dus eigenlijk”
Nee , een succesvol ondernemer dient de ratio in acht te nemen , de realiteit kennen en weten.
@alfa mannetje:
leuk joh .. die glazen bol van je ..
welke auto-fabriek heb jij onlangs gekocht ??
alfa mannetje
geen autobedrijf , wel ondernemer , wereldwijd.
Wie was ook alweer die andere grote ondernemer die een zwak merk op de kaart zou zetten?? (Frits Kroymans)
Saab heeft een trouwe kleine fanbase, maar dat is waarschijnlijk niet genoeg om te overleven.
Als Saab nou een klein merkje was konden ze met een lage vaste kosten de ‘grote jongens’ tegemoet treden,maar ze hebben juist hele hoge kosten en een verouderd modellenpalet.
Het is Muller in al die jaren Spyker niet gelukt om winst te maken, ik zie geen concrete redenen waarom het nu met Spyker-Saab wel zou gaan lukken.
Iedereen vind het jammer dat Saab zou verdwijnen, maar niet jammer genoeg om daadwerkelijk een Saab te kopen.
Het lijkt erop dat deze overname erop is gericht om (de cijfers van) Saab op te poetsen en over een tijdje misschien met winst aan een grote partij te verkopen. Dit is een beetje de trend met kwakkelende automotive bedrijven.
Svenska Aeroplan AB
@ autoblogger: I know, maar zoooo toepasselijk op het moment!

@ alfa mannetje: tja, hoe ging het gezegde ook alweer? Je hebt leugens, grove leugens en statistiek? Erg toepasselijk in dezen… Allebei bronvermelding, en compleet andere cijfers blijkbaar. Blijkt maar weer hoe onbetrouwbaar de pers is.

@ GielMK1: dat klopt waarschijnlijk. Ik heb al eerder gepost dat ik Spyker over 5 jaar echt niet meer als eigenaar van Saab zie. Maar er ligt een dichtgetimmert plan voor de komende 4 jaar. Muller koopt voor 74 miljoen een bedrijf met een asset waarde van 1,2 miljard. In deze tijd hebben de grote autobedrijven het te druk met hun eigen broek ophouden. Kortom: over 4 jaar komt echt wel PSA, Nissan/Renault of wat dan ook aankloppen…
Svenska Aeroplan AB
Erg interessant stuk: http://www.saabsunited.com/2010/01/a-peek-inside-the-way-saab-will-operate-in-the-future.html

Hier wordt heel duidelijk uitgelegd door een leider van de vakbond hoe het kan lukken met Saab.
Svenska Aeroplan AB
Kijk! Spyker is zelfs goedgekeurd oor de Secret Service en de FBI! Antonov niet, maar die is eruit.

http://www.saabsunited.com/2010/01/dnse-us-government-halted-december-18-deal-for-saab-sale.html

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).