TV-Tip: Victor Muller vanavond bij Pauw & Witteman

Auteur: , 41 Reacties

Victor is inmiddels echt een held in Zweden (AKA Victory Muller) en mede daarom is hij vanavond te gast bij Pauw en Witteman. Reden genoeg om te kijken. En voor ons extra reden om nu nog even een overzicht te geven van de laatste ontwikkelingen wat betreft de overname van Saab.

Victor was vanmiddag al te horen bij BNR. Daar maakte hij terloops nog even bekend dat ze afgelopen jaar een bod hebben gedaan op Brawn GP (WTF), maar uiteindelijk door Mercedes zijn afgetroefd… Eind november deed hij een eerste bod op Saab en ja, de aanhouder wint (Nulla tenaci invia est via). Hij heeft de overname van Saab zelfs gedaan zonder de gebruikelijke hulp van een zakenbankier! De oprichter en CEO van Spyker heeft zich alleen bij laten staan door het juridisch adviesbureau Allen & Overy.

In Zeewolde zijn de Saab-fans even wezen buurten met Zweedse hapjes. Victor was daar echter niet bij aanwezig, hij zat nog in Trolhattan. Alhoewel Victor een ware god is bij de werknemers van Saab (logisch, ze blijken nog een baan te hebben), de binnenlandse pers lijkt zoals altijd wat sceptischer. Want wie betaalt er nu eigenlijk voor Saab? Het spoor loopt volgens De Pers dood bij een drie dagen oude, bijna lege BV, gevestigd in de Baarnse villa van Spyker-topman Victor Muller. De echte investeerder blijft onbekend, al zijn er geruchten dat de betrokkenheid van Vladimir Antonov niet zal verdwijnen.

Vanwege de deal met Saab is Victor van 0 naar 100 miljoen gestegen, dankzij 5 uur slaap! Dat maakt hem een nieuwe binnenkomer in de Quote 500. Volgens de VEB zijn er echter nog veel onduidelijkheden en men heeft zeven prangende vragen beschreven die door Spyker en haar bestuursvoorzitter Victor Muller op korte termijn, dat wil zeggen voor de aandeelhoudersvergadering van 12 februari aanstaande, moeten worden beantwoord. We houden het nieuws natuurlijk in de gaten, inclusief de uitzending van vanavond. Om 22:55 op Nederland 1!



41 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Ik wou het nog tegen jullie zeggen dat je dat even op de site moet aankondigen maar t is nu al vanzelf gedaan. Goedzo. Ik ga ook kijken, kijk bijna altijd al P en W hoor dus niet zo vreemd ;)
als je wint heb je vrienden ..

gelukkig is hij voor vrienden net zo vatbaar als voor vijanden ..
en trek ie zijn eigen plan ..
en aan 7 prangende vragen heeft ie een broertje dood ..
@lincoln: Inderdaad, hij trekt zijn eigen plan. Eigenwijs en tegen de stroom in. Het levert veel weerstand op, maar de aanhouder wint. Gewoon een echte ondernemer.
Ja, en u eens hopen dat hij niet door het gros wordt afgebrand. Hij heeft temminste lef en bekijkt alles positief. Zie maar weinig nederlanders een aankoop doen van dit caliber. We verkopen liever alles, zoals FOKKER,KLM, LIPS, etc. We moeten een beetje respect hebben voor degenen die hier de maak industrie in ere houdt, we kunnen niet allemaal manager zijn.
@PAN: word up!
@PAN: Je hebt gelijk. terwijl velen het niet durven doet hij het. En als het lukt, dan is hij de winnaar. Lukt het niet, dan is hij niet eens een verliezer. Omdat hij een prachtig merk een toekomst gunt. het is zo makkelijk, om een dergelijke ondernemer de grond in te trappen. Terwijl hij wel zijn nek uit steekt en zijn best doet om een stuk auto historie te redden en uit zijn as te laten herrijzen.
En lege bv’s ach… er zijn er zoveel in Nederland. ik heb er ook een, plus een leeg huis… Lekker belangrijk…
@PAN: Ben het met je eens.
Victor is inderdaad een man die laat zien hoe het ook kan. Hopelijk valt het zowel voor Spyker als voor Saab positief uit.
@PAN: wat maakt Spyker/Saab dan in Nederland? Helemaal niks! Spykers worden in Engeland gebouwd en Saabs in Zweden.
Goed van je flamingo. Ik ga zo boterkoek eten
Ben het volledig met PAN eens. Victor is gewoon een ras echte ondernemer.

Offtopic, Victor is de oprichter en CEO van Spyker Cars, en niet van Spyker. Dat is failliet gegaan in 1925.
@toyptaprius,

Je doet nou net of hij het doet om het merk Saab van zijn ondergang te redden, het is genoeg een commerciele stap van hem om geld te verdienen en niet om de held van sweden te zijn.
Gewaagd en riskant, leuk als het lukt maar niet verbaasd als het mislukt

@ Pan
Een positieve kijk is ook niet alles net zoals een negatieve kijk. Een realistische kijk is nog altijd beter, maar of Victor nou zo realistische is…..
@jann: Nou, wat is het alternatief? En natuurlijk is het ook een commerciele stap. Je bent immers een ondernemer en geen filantroop..
Ik had hem al op de agenda staan!
Leuk weetje misschien nog: Jeroen Pauw rijdt een schitterende Cabriolet: een Saab 9-3 Aero!
Ik ben geen fan van muller en zal het nooit worden ook. Het verhaal van risico nemen en je nek uitsteken wordt heel anders als hier (finaciele) slachtoffers bij vallen. Ik vind het vreselijk jammer maar het gaat niet goedkomen met Saab. Overigens is het dus onduidelijk met wiens geld hij dat enorme risico neemt. En dat Muller industrie in Nederland brengt…Hij heeft zojuist de productielijn van Spyker naar Engeland getransporteerd.
Prop

Ik ga nu een chocolaatje uit de kast piakken
Jammer dat ik nog niet even snel wat aandeeltjes Spyker heb gekocht. Die waren gisteren 80% in waarde gestegen, maar eindigden dik 40% hoger. Ik ga vanavond zeker kijken!
Leuk, met geleend geld cq. geleende investering ineens de Quote500 binnen te vallen…

Maargoed, Spyker en Saab kan een gouden combinatie zien. Hoe het straks afloopt? De tijd zal het leren. Ben wel blij dat Muller weer een origineel merk wil maken van Saab, want gedrochten als een Saab 9-3x horen gewoon niet in het Saab-gamma!
Er is gevraagd hoe hij aan het geld is gekomen. Natuurlijk gaf halfgod Muller geen antwoord op. Staat niet zo leuk in de media als blijkt dat het een Russische -niet al te fijne- bank is natuurlijk. Wel schattig dat mensen dit zien als een overwinning. Vond dat ook al zo schattig toen Wouter Bos de ABN-AMRO kocht. Ja, maar we hebben het heel goedkoop gekocht.


Het is een beetje als een saab voor 10 euro kopen. Die 10 euro heb je geleend van een pooier waarvoor je eerst je moeder, je zus en je kleuterjuf af hebt moeten staan.

Tenslotte kom je aan bij de schroothoop in Trolhattan en wat zie je?

Een gedeukte oude saab zonder motor of interieur die enorm stinkt.
@Benjamin1: Ik neem aan dat GM wel de financierders weten, die wilden namelijk een garantie dat er geen Russen betrokken waren.. En al zouden het wel Russen zijn, interesseert mij niet, er zit ook een kans in dat jij op Russische brandtof rondrijd, dus dan heb je het nog meegefinanciert ook nog;)
@Toonster: Net alsof het GM boeit waar het geld vandaan komt. Die cashen 400 miljoen voor een wrak en lopen vervolgens weg.
@Benjamin1: LOL! Met jou kan ik praten ;)

I know, ik sta bekend als een Spyker/Saab criticus/cynicus, maar ik de lees de laatste tijd toch wel heel erg meningen van ‘gerenomeerde’ mensen die er ook zo hun twijfels bij hebben. Het feit dat Muller via een omver geld ophaalt bij ‘anonieme’ investeerders zegt mij al genoeg.

http://www.businessweek.com/news/2010-01-28/spyker-s-muller-may-struggle-for-cash-to-revive-saab-update2-.html
@robbie: hoeft niks te zeggen. Niet iedereen wil erdoor in de picture staan. En als het uiteindelijk toch allemaal niet mooi loopt dan zitten de investeerders iig niet met een ingedeukt imago of met journalisten voor de deur
Hoop dat het lukt, beiden mooie merken.

Helaas wordt de overname door veel “kenners” gezien als “gedoemd om te mislukken”. Ik zou het jammer vinden als die negatieve berichtgeving dit vermoeden waarheid laat worden. (Laat het boeltje dan ten ondergaan door slechte bedrijfsvoering ofzo, maar niet door negativiteit van derden…)
haha die pan van hierboven, maak-industrie…het enige wat NL maakt zijn fietsen en klompen.
@vincenzo: Niet helemaal waar natuurlijk. Nederland kent wel degelijk een grote industrie waarin wij uitblinken. Nederland levert voor miljarden euro’s aan andere landen. Wat is dat dan zoal? Met stip op 1: Bier. (Heineken). Dan verder veel Fotoapparatuur, Meet, regel en analyse apparatuur en heel veel Medicinale en farmaceutische producten (Akzo e.d.) Dus dat klompen verhaal is wel erg kortzichtig…
Yo voor 400 miljoen een lekke tent kopen met een hypotheek van 1,6 miljard! Goed plan..
De ultieme gok van Victor, maar goed … denk je nou echt dat ie dit zou doen zonder een doordacht plan?
LONG LIVE SAAB.
Eerst komt men aan met “zonde voor zo’n prachtig merk om te verdwijnen!” en dan steekt iemand zijn hart/hand/geld uit en dan is het nog niet goed. Tuurlijk is het twijfelachtig of het überhaupt wel goed komt met Saab (als ze nog niet goed verkopen bv) maar wees blij dat Saab iig niet meer dood is..
Svenska Aeroplan AB
@ Benjamin1: het boeit GM erg veel waar dat geld vandaan komt… Het hele Saab-verhaal heeft zo lang geduurt omdat GM de zekerheid van het voortbestaan van Saab wil.

Waarom? GM heeft de verplichting 10 jaar onderdelen te leveren voor Saab die onder GM zijn verkocht. Ze hebben koste-wat-het-kost het ‘BMW/Rover scenario’ willen voorkomen. BMW verkocht Rover, de koper na 2 jaar failliet en BMW had de verantwoordelijkheid weer terug voor de onderdelen-levering!

Dus GM gelooft erin, de Zweedse regering gelooft erin, de EIB gelooft erin, etc. Alle betrokken partijen zijn heus niet over 1 nacht ijs gegaan in dit verhaal. Natuurlijk komen er nu critische verhalen, zijn er altijd. Maar laat de kortzichtigheid svp achterwege…
@Svenska Aeroplan AB: praat geen poep man! Het ‘BMW/Rover scenario’ waar jij over praat bestaat helemaal niet!

BMW verkocht MG/Rover in 2000 en pas in 2005 ging de boel failliet, dat is dus ruim 5 jaar en niet 2 jaar zoals jij zegt. Daarnaast hoeft BMW helemaal niet op te draaien voor de levering van onderdelen. Verkocht is verkocht. De laatste eigenaar mag daar zorg voor dragen. In dit geval worden de onderdelen gelevert door het onafhankelijke bedrijf XPart http://www.xpart.com dat is voortgekomen uit het oude MG Rover concern.

Saab heeft als ik het mij goed herinner ook zo’n afdeling en dat bedrijf kan bij een faillisement dus een doorstart maken en onderdelen blijven leveren.

Juist dit soort onderdelen van een failliet bedrijf zijn interessant aangezien ze er zeker van zijn dat ze nog lange tijd onderdelen kunnen leveren voor auto’s die toch al rond rijden.
alfa mannetje
Ik zal blij zijn als ik starks alks belastingbetaler niet de boel hoef op te ruimen. De econoie , die zat tegen , daar kan ik ook niets aan veranderen….aldus muller . ( en ik heb al nog nooit een cent verdient …)
Van ‘haute finance’ heb ik weinig kaas gegeten. Wel weet ik, als kleine ondernemer, dat er vroeg of laat gewoon poen verdiend moet worden. Als ik de financiele analyses zo lees (goed artikel, mooie doorkliks, bedankt!) blijf ik bij mijn oorspronkelijke gevoel: hoe kan je in hemelsnaam van twee zo zware ‘bleeders’ ooit een winstgevende winkel maken? Als dat lukt, eet ik net als Carlos mijn hoed op. Beloofd, bij de eerste euro schone winst.
Freewarefreak: en niet te vergeten multinationals zoals Philips, Shell, Tomtom, Trust, Unilever, AkzoNobel, Océ, Reed Elsevier, Ahold en nog zo veel meer. Vincenzo moet denk ik eens afvragen wat zijn landje produceert. Ik weet in ieder geval al welk land er economisch gezien beter voor staat.
Svenska Aeroplan AB
GM’s head of European operations, Nick Reilly, insisted today his “first desire” was to sell Saab, pointing out that shutting the business would cost GM between €50m and €100m. But the sticking point, he said, was that bidders needed to show the “financial depth” to guarantee a supply of parts to Saab customers for at least a decade.

“It’s not a matter of us looking for money for it,” said Reilly, speaking at the Detroit motor show, where he warned that European car sales were likely to drop by up to 10% this year. “It’s a matter of somebody having enough financial depth to run the company.”

bron: http://www.guardian.co.uk/business/2010/jan/12/general-motors-saab-sale
– positief : Och, een splinternieuw model dat zeker 10 jaar meekan, een image dat wat makkelijk opgepoetst kan worden met de link naar het verleden, grote Zweedse mannen die Olle en Knolle of Gunnar heten en die ervaring hebben met auto’s bouwen en een stevige naam.
– negatief : Centjes om de company te runnen, dealernet in de wereld, de lease maatschappijen, waar iedere medewerker minstens 4 calculators heeft!, de echte grote jongens, dat die niet gaan proberen SAAB plat te drukken.
– conclusie : het kan, maar SAAB moet dan een duidelijk, Zweeds ambachtelijk degelijk en eigenwijs imago terug zien te winnen.
Svenska Aeroplan AB
@ de Sjonnies: Precies, dat is altijd het punt geweest. Het kan, maar zal vreselijk moeilijk worden.
Het gaat ook in tegen de huidige stroom, maar dat past misschien wel weer goed bij Saab…

Time will tell!
In de eerste plaats is er geen hypotheek van 1,6M, hoogstens één van 400/500M.
Müller kun je in ieder geval geen gebrek aan handelsgeest verwijten, want hij koopt voor €400M een bedrijf dat 1,6 Miljard aan activa bezit zonder verdere uitstande schulden. Daarbij is het bedje voor wat betreft de autoproductie al gespreid. De lijn voor de NG9-5 staat er al, de cabrio’s lopen al van de band, er is in 2009 een brede schuldensanering geweest (beschermd faillissement) en de 9-4x komt daar in de loop van dit jaar ook nog bij. Eens schonere lei kan bijna niet.

Als dat allemaal in de soep loopt, dan liquideert Muller de handel alsnog, en is het niet heel lastig om de geïnvesteerde gelden in ieder geval weer linksom of rechtsom terug te krijgen. VM is misschien autogek, maar gestoord is hij niet. Zoals Svenska AB ook al stelt: als de (rechts geörienteerde) Zweedse regering het wel ziet zitten terwijl ze zonder blikken of blozen Volvo naar de oost laten gaan en garant staan voor 400M, zal er wel iets kloppen in dat businessplan.

Daarbij, wat is er nu ineens zo verschrikkelijk aan het feit dat investeerders liever niet genoemd willen worden? Iemand bekend met het begrip privacy? In de financiële wereld is het doodnormaal dat backers onbekend blijven en nu ineens moet VM al zijn kaarten op tafel mikken? Waar dacht je dat de investeringsgroep met aan kop FIAT het geld vandaan haalt om met Chrysler het bed in te duiken? Het is al vaker gezegd, maar Spyker is in deze niet anders dan een vehikel om één en ander op te tuigen. Doet VM slim. Hij had het waarschijnlijk ook vanuit een andere constructie kunnen doen, maar Spyker profiteert nu enorm van de publiciteit. (Koenigsegg ging ook uit van zo’n constructie.)

Het kan natuurlijk allemaal nog steeds misgaan, maar je kunt in ieder geval diep buigen voor de handelsgeest en de durf die VM ten toonspreidt. Wars van conventies, wars van kleinzielige Nederlandse bekrompenheid ziet hij een kans en pakt-ie ‘m. Daarnaast begrijpt hij ook wat een merk als Saab nodig heeft, en ik hoop persoonlijk dat-ie het ook voor elkaar kan krijgen. Gewoon omdat ik het ‘m gun. If not, jammer, maar dan hebben ze het in ieder geval geprobeerd. Koud de stekker eruit door een incompetente amerikaanse moloch als GM is een stuk roemlozer. Financieel is het tot 2016 afgetimmerd, daarna is het afwachten. Maar goed, Toyota kan dan net zo goed afgegleden zijn naar bedenkelijke niveaus ;) Het fijne van een kleine fabriek is dat je flexibel ben en niet zit met verschrikkelijke overheadkosten.

Ik ben een liefhebber van het merk en bezitter, maar realistisch genoeg om te weten dat Saab écht beter zal moeten doen dan ze de laatste jaren hebben gedaan om nog bestaansrecht te mogen houden de komende jaren.
@Robbie: tot nu toe heb je er categorisch naast gezeten met je geblaat. Maakt je kritiek steeds minder waard en je cynisme lachwekkend.
De toekomst zal leren wat het gaat de worden, de dood of de gladiolen maar voorlopig ben je een slecht orakel gebleken
Ik wacht tot het hem een keer lukt. Hij heeft al zoveel mislukkingen meegemaakt bij zaken die zo slecht nog niet waren, als hij nu de juiste mensen op de juiste plek heeft zou het best eens kunnen lukken.
Toch wel knap van hem hoor! Mochten best meer mensen zijn met zoveel lef en doorzettingsvermogen;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).