Deze 8 Toyota’s worden in Europa teruggeroepen [updated]

Auteur: , 64 Reacties

Toyota op je oprit? Kijk dan maar even of het een van de volgende modellen is, want dan moet je echt even je gaspedaal laten fiksen.

Dus toch! Het gaat om de Auris, Avensis, Aygo, Corolla, iQ, RAV4, Verso en Yaris die tussen februari 2005 en nu zijn geproduceerd. Deze worden allemaal in Europa gemaakt, behalve de Corolla en de RAV4. Het betreft in totaal zo’n 1,8 miljoen auto’s, waarvan ongeveer 95.000 in Nederland.

Op ons continent zijn er nauwelijks gevallen bekend van gaspedalen die blijven hangen, en in ieder geval zijn er volgens Toyota geen gewonden bij gevallen. Tadashi Arashima, CEO van Toyota Europe, zegt erover:

“We begrijpen dat de situatie u zorgen kan baren, en dat spijt ons. Bij deze verzekeren we onze klanten dat het potentiële klemmen van het gaspedaal alleen in hoogst uitzonderlijke omstandigheden voorkomt. Deze terugroepactie is uitsluitend preventief, en bedoeld om de grootst mogelijke veiligheid van onze klanten te garanderen.”

In tegenstelling tot in de VS, waar de productie van de betreffende Toyota’s werd stopgezet, kunnen de fabrieken in Europa gewoon doordraaien. Het productieproces is reeds aangepast en er rollen geen auto’s met de gewraakte gaspedalen meer van de band.

Dit roept bij ons wel een vraag op. Worden er in de Toyota Aygo andere pedalen gebruikt dan in de Citroën C1 en de Peugeot 107? Of moeten die merken hun auto’s (zo’n 50.000 in Nederland) nu ook gaan terugroepen?

UPDATE 1: Ja dus, Peugeot laat de 107 ook even langskomen bij de dealer. Citroën zal ongetwijfeld volgen.

UPDATE 2: Toyota heeft er zojuist onderstaand persbericht uitgestuurd. Op hun website blijven ze actuele mededelingen doen over de kwestie.

Toyota gaat in Nederland ongeveer 95.000 auto’s terugroepen naar de dealer voor een aanpassing aan het gaspedaal, dat in zéér zeldzame gevallen trager dan verwacht kan terugkeren in de ruststand. Tot nu toe zijn in Europa 26 meldingen op 1.800.000 auto’s. In tegenstelling tot hetgeen in de media wordt gemeld, zijn geen ongelukken gebeurd. Het betreft, zo benadrukt Toyota, een preventieve aanpassing om zo de allerhoogste veiligheidsstandaard voor haar klanten, hun passagiers en andere weggebruikers te garanderen.

Ongelukken zijn niet gebeurd en bij Toyota importeur Louwman & Parqui zijn twee meldingen bekend van een niet optimaal werkend gaspedaal. Eigenaren van auto’s die worden teruggeroepen, ontvangen op korte termijn persoonlijk een brief waarin hen de vervolgstappen wordt uitgelegd.

De terugroepactie betreft uitsluitend de onderstaande acht modellen, met hun respectievelijke productiedata.

Model, Geproduceerd tussen

* Toyota AYGO februari 2005 – augustus 2009
* Toyota iQ november 2008 – november 2009
* Toyota Yaris november 2005 – september 2009
* Toyota Auris oktober 2006 – januari 2010
* Toyota Corolla oktober 2006 – december 2009
* Toyota Verso februari 2009 – januari 2010
* Toyota Avensis november 2008 – december 2009
* Toyota RAV4 november 2005 – november 2009

Het oplossen van deze kwestie heeft absolute prioriteit voor Toyota. Inmiddels hebben de ingenieurs en ontwerpers de oplossing gevonden die de kwaliteit garandeert die de klant van Toyota kan en mag verwachten. Toyota onderzoekt nu op welke wijze deze oplossing zo snel mogelijk geïmplementeerd kan worden in de auto’s. De procedure rond (en de uitvoering van) de terugroepactie wordt op korte termijn met de eigenaren van de betrokken voertuigen gedeeld. Zij ontvangen persoonlijk bericht.

Pieter van der Velden, algemeen directeur van Toyota importeur Louwman & Parqui: “Bij Toyota zijn we trots op de geroemde kwaliteit van onze auto’s. En die kwaliteit mag nooit ter discussie komen te staan. Daarom zullen we er alles aan doen om de kwaliteit te waarborgen.”

Toyota voert continu vele modificaties door aan haar modellen. Tijdens dergelijke running changes worden vele kleine aanpassingen gedaan, zoals bijvoorbeeld het wijzigen van een gaspedaal. Medio januari werd duidelijk dat de sinds augustus 2009 volgens planning geleidelijk vervangen gaspedalen, in zéér zeldzame situaties mogelijk niet optimaal functioneerden.

Tadashi Arashima, President en CEO van Toyota Motor Europe: “Niets is belangrijker voor Toyota dan het implementeren van een juiste oplossing voor de mogelijke problemen met het gaspedaal. Wij begrijpen dat de terugroepactie waarschijnlijk onrust met zich meebrengt. U mag er dan ook op vertrouwen dat we alles op alles zetten om zo snel mogelijk een Toyota waardige oplossing te bieden.”

Op de homepage van http://www.toyota.nl wordt de informatie over de terugroepactie voortdurend bijgewerkt. Als er na het lezen van deze informatie toch nog vragen zijn, kunnen berijders en eigenaren van een Toyota contact opnemen met het Toyota Informatie Center.



64 reacties

Svenska Aeroplan AB
Zozo…
Ben erg benieuwd wat dit verder voor invloed gaat hebben op de cijfertjes van Toyota dit jaar…
De meeste Toyota rijders rijden zo traag als dikke poep door een trechter. Met 60 de snelweg op, je kent het wel. De Toyauto’s met vastzittend pedaal pik je er dus zo uit!
Eigenlijk dus al Toyota’s volumemodellen. Gaat lekker. Goed dat je het zegt, de C1 en 107 hebben volgens mij niets dan uiterlijke verschillen, dus zullen wel hetzelfde gaspedaal hebben. PSA stopt het in de doofpot, of is het nog niet doorgedrongen?
1,8 miljoen auto’s in Europa en 2,3 miljoen auto’s in de VS is geen kattenpis. En dan heb ik het nog geen eens over de vloermatten recallactie…
een vriendin van mij haar bomma heeft een Aygo gekocht, omdat die geen optie’s had :P als ze hierachter komt xD De vrouw wou zelfs geen electrische ruiten of portieren!
@zdev: LOL ! :-)
echt5 super kwalitiet word daar gebouwd zeg, blijkt maar weer dat je beter geen jap rijdt.
Het was toch zo dat er meerdere leveranciers waren voor de gaspedalen? Dat kan dus zo zijn dat Peugeot/Citroen van de andere leverancier hebben gebruik gemaakt.
Echt balen voor Toyota. Zal een deuk in hun imago geven. Uit veel testen komt vaak Mazda betrouwbaarder uit de bus. Dus hup naar de Mazda-dealer. Kunnen ze wel gebruiken..
als ik rijd zit het gaspedaal altijd vast in onze toyota… lijkt maar niet harder te kunnen:D
Een snelle rekensom leert me dat het in Nederland om zo’n 155.000 auto’s zal gaan. Niet weinig zeg maar…
hmm, heb met n prius ook een keer en vastzittend gaspedaal gehad.. Ben benieuwd of ze die ook nog terug gaan roepen.
Haha wat een comotie om niets.
Als je gas blijft vast zitten, kun je nog altijd wel je koppeling in drukken en remmen. Dus dat hier dodelijke slachteroffers door zijn gevallen, heeft niets met de auto’s te maken maar met de bestuurders.
Voor de rest prima dat ze auto hiervoor terug roepen, stukje service en extra veiligheid gevoel voor de klant.

Maar ik vind dat zeer erg word overdreven door de media. Hebben ze eindelijk keer nieuws in de kranten, maargoed ze moeten maar doen
@Henk:
Niet alle Toyota’s hebben een koppelingspedaal.
AUTOMATEN.
En het kan heel snel gaan hé.
@Henk: Zal wel lekker gaan als je een automaat rijdt. Druk je toch gewoon de koppeling effe in.
+50.000 stuks van de Citroen C1/Peugeot 107. In totaal zal het in Nederland dus gaan om zo’n 200.000 aut’s.
Het blijven Toyota’s he!
Het punt van Aygo-107-C1 is idd een zeer goeie vraag.

Wat ik vreemd vind is dat ze twee verschillende gaspedalen gebruiken in dezelfde modellen en tegelijkertijd.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/01/29/video-hoe-herken-je-een-gevaarlijk-toyota-gaspedaal
Dat de aantallen te groot zijn voor één leverancier zou kunnen verklaren waarom er twee versies zijn, maar waarom dan niet de CTS in Aygo, Yaris en Corolla en Denso in Avensis, RAV en iQ bvb? Of per productieland, Denso in Europese fabrieken, CTS in de Amerikaanse en Japanse.

Lijkt me gewoon vreemd. Misschien is er wel een logische reden. Iemand van Wijlen Opel Antwerpen hier die daar meer van weet?
Wat ik mij al een tijd afvraag over terugroepactie:

Zij die de herstelling al zelf laten uitvoeren hebben wegens stuk, krijgen die dan hun geld terug?
Zo zie je maar weer dat ieder merk wel eens wat probemen heeft. Ook de zo betrouwbare Jap, het is trouwens niet het enige probleem de laatste tijd bij Toyota, naast dit en het vloermattenincident ook nog problemen met roetfilters (wel merk heeft die niet??) en olieverbruik bij sommige diesels.
Dit zal hun imago zeker geen goed gaan doen.
@Esprit

Ik denk dat de fabrikant te maken heeft met of een bepaald onderdeel op dat moment op voorraad is. Als het er niet is, dan moet er een onderdeel gezet worden van een ander merk.

Je kan dan de onderdelen per land verdelen, maar als een bepaald onderdeel niet meer te leveren is dan moet je de productie voor dat land stopzetten. Of toch weer een onderdeel van een ander merk gebruiken en dan zit je precies weer met hetzelfde.
Dit is niet bepaald goede reclame voor Toyota.
En Lexus?
@KaCh1ng: Er worden geen Lexussen teruggeroepen.
De aandelen van Toyota zijn al 20% gezakt sinds vorige week en in totaal heeft de terugroep actie al 250 miljoen dollar gekost. Dat nummer gaat dus nog verder omhoog omdat dat niet de laatste 2 ronden bevat. Daarnaast imago schade, afkopen dealers ect ect … idd .. het kwartaal van Toyota zal dramatisch zijn.

In de VS zijn er al acties van andere merken … rentevrije lening als je een Toyota inruilt ect ect.
Waarom lees ik hier niets over de problemen bij het premium merk Mercedes?

http://www.nu.nl/economie/2169266/veel-problemen-met-nieuwe-motor-mercedes.html

Is geen jap dus we houden het maar stil?
@slak: jawel hoor, daar hebben wij in OKTOBER 2009 al over geschreven:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/15/nieuwe-mercedes-dieselmotor-heeft-een-kinderziekte
Wij kunnen er ook niks aan doen dat de Nederlandse media achter de feiten aanloopt en oude koeien uit de sloot gaat halen…
@slak:
Ow een speciaal zuinig milieu-model Mercedes-motor introductie 2009 waarvan de Delphi(=Lucas=ENGELS!) verstuivers gaan lekken waardoor de Benz niet harder als 60 wil (liever dat dan alleen maar vol gas!) en in enkele gevallen afslaat.
50.000 Mercedes wereldwijd, tegenover MILJOENEN Toyota’s.
Heb je toevallig een Toyota?
Geef mij maar een kabeltje die een carburateur of een regulateur bedient in plaats van plastic zooi dat aan sensortjes en computertjes vast zit. K*t meuk
Erg jammer dat dit heeft kunnen gebeuren inderdaad. Aan de andere kant: alle credits voor Toyota dat ze ook daadwerkelijk alles terugroepen en gewoon repareren. Er zijn maar weinig fabrikanten die dit doen en je gaat mij niet vertellen dat andere merken nooit dergelijke problemen hebben. Ik hoop voor Toyota dat de terugroepactie hetzelfde effect heeft als destijds met de introductie van de allereerste Lexus (de LS) in de VS: goede reclame voor het merk plus een reputatieboost. Natuurlijk, op de korte termijn zal het Toyota’s reputatie geen goed doen. Op de lange termijn kan het wellicht anders uitpakken.
Yes! Laat de prijzen maar zakken! Kan ik eindelijk die Corolla T-sport kopen hehe
PSA (peugeot/citroen) hoeft er niet wakker van te liggen als de 107/c1 moet worden teruggeroepen , want het zijn allemaal andere onderdelen , peugeot/citroen onderdelen passen overgens niet op een ford mondeo

SNAPIE!
op naar VAG
Carros.nl meldt dat ook Peugeot de 107 gaat terugroepen! Van Citroen nog geen bericht… (www.carros.nl)
Oma: Yaris 2006. Vandaar dat ze zo snel rijd…..
Wat dachten jullie Daihatsu? Daihatsu Sirion en Daihatsu materia maken allebij gebruik van het platform van de Yaris, inclusief complete running gear….
@Kevski-Style: Goed punt! Van hen zullen we dan binnenkort ook wel horen…
2010, is dus niet het jaar van Toyota..
Officieel: Toyota gaat in Nederland ongeveer 95.000 auto’s terugroepen naar de dealer voor een aanpassing aan het gaspedaal, dat in zéér zeldzame gevallen trager dan verwacht kan terugkeren in de ruststand. Tot nu toe zijn in Europa 26 meldingen op 1.800.000 auto’s. In tegenstelling tot hetgeen in de media wordt gemeld, zijn geen ongelukken gebeurd. Het betreft, zo benadrukt Toyota, een preventieve aanpassing om zo de allerhoogste veiligheidsstandaard voor haar klanten, hun passagiers en andere weggebruikers te garanderen.

Ongelukken zijn niet gebeurd en bij Toyota importeur Louwman & Parqui zijn twee meldingen bekend van een niet optimaal werkend gaspedaal. Eigenaren van auto’s die worden teruggeroepen, ontvangen op korte termijn persoonlijk een brief waarin hen de vervolgstappen wordt uitgelegd.

De terugroepactie betreft uitsluitend de onderstaande acht modellen, met hun respectievelijke productiedata.

Model Geproduceerd tussen

* Toyota AYGO februari 2005 – augustus 2009
* Toyota iQ november 2008 – november 2009
* Toyota Yaris november 2005 – september 2009
* Toyota Auris oktober 2006 – januari 2010
* Toyota Corolla oktober 2006 – december 2009
* Toyota Verso februari 2009 – januari 2010
* Toyota Avensis november 2008 – december 2009
* Toyota RAV4 november 2005 – november 2009



Het oplossen van deze kwestie heeft absolute prioriteit voor Toyota. Inmiddels hebben de ingenieurs en ontwerpers de oplossing gevonden die de kwaliteit garandeert die de klant van Toyota kan en mag verwachten. Toyota onderzoekt nu op welke wijze deze oplossing zo snel mogelijk geïmplementeerd kan worden in de auto’s. De procedure rond (en de uitvoering van) de terugroepactie wordt op korte termijn met de eigenaren van de betrokken voertuigen gedeeld. Zij ontvangen persoonlijk bericht.


Pieter van der Velden, algemeen directeur van Toyota importeur Louwman & Parqui: “Bij Toyota zijn we trots op de geroemde kwaliteit van onze auto’s. En die kwaliteit mag nooit ter discussie komen te staan. Daarom zullen we er alles aan doen om de kwaliteit te waarborgen.”

Toyota voert continu vele modificaties door aan haar modellen. Tijdens dergelijke running changes worden vele kleine aanpassingen gedaan, zoals bijvoorbeeld het wijzigen van een gaspedaal. Medio januari werd duidelijk dat de sinds augustus 2009 volgens planning geleidelijk vervangen gaspedalen, in zéér zeldzame situaties mogelijk niet optimaal functioneerden.

Tadashi Arashima, President en CEO van Toyota Motor Europe: “Niets is belangrijker voor Toyota dan het implementeren van een juiste oplossing voor de mogelijke problemen met het gaspedaal. Wij begrijpen dat de terugroepactie waarschijnlijk onrust met zich meebrengt. U mag er dan ook op vertrouwen dat we alles op alles zetten om zo snel mogelijk een Toyota waardige oplossing te bieden.”

Op de homepage van http://www.toyota.nl wordt de informatie over de terugroepactie voortdurend bijgewerkt. Als er na het lezen van deze informatie toch nog vragen zijn, kunnen berijders en eigenaren van een Toyota contact opnemen met het Toyota Informatie Center.
@Jan

Dan moet je hem in N(eutraal) zetten.
@henk

de ongevallen gebeurde vooral in Amerika geloof ik.
daar rijden voor zover ik weet de meeste mensen met een automaat. dan moet je hem dus in neutraal zetten, maar dat kan niet bij elke bak terwijl je rijdt (beveiliging).
maar dan nog zou ik zeggen. gewoon goed remmen.

wel slecht voor je remmen en je motor zal het ook niet zo leuk vinden denk ik. maar je stopt wel.


al zullen de ongelukken denk ik meer zijn gebeurt in bochten en bij kruispunten etc. als je dan je gas loslaat en hij blijft doorgassen. tegen de tijd dat je dan gekoppeld en geremd hebt sta je al op het kruispunt.
Svenska Aeroplan AB
Zo, die brief kan wel in de ‘marketing en gebakken pr’ categorie zeg!
Maakt niks uit hoe het gaspedaal staat, ze zijn toch altijd even traag! :P
Het “bandwagon effect”. Toyota kan de oorzaak van het probleem niet vinden. Er is namelijk geen probleem, behalve een handvol debiele bestuurders en een mediahype. Helaas voor Toyota: de waarheid is wat de meeste mensen geloven en wat de meeste mensen geloven is de waarheid….en de meeste mensen geloven nu dat Toyota’s op hol kunnen slaan door een probleem met het gaspedaal.

Toyota zit nu in de spreekwoordelijke world of shit.

– ze kunnen eerlijk zijn en verklaren dat ze geen probleem kunnen vinden. Dit zal door de massa worden aangegrepen als HET bewijs van de schuld, arrogantie, onkunde en nonchalance van een groot automerk. Het vertrouwen in Toyota krijgt een enorme klap, grote rechtzaken volgen, de verkoop- en marktwaarde van hun auto’s kelderen tot een historisch dieptepunt. Uiteindelijk kost het allemaal bakken met geld en jaren om de schade te herstellen.

– ze kunnen een oorzaak verzinnen, diep door het stof gaan, wereldwijd MEA CULPA MEA CULPA roepen, koppen laten rollen, de grootste terugroepactie ooit op touw zetten zetten, binnen 2 maanden de gaspedalen en vloermatten van elke Toyota vervangen en hopen dat de kous daarmee af is. Als deze oorzaak niet geloofwaardig is (en die kans is aanwezig, want hoe verzin je een geloofwaardige oplossing voor een niet-bestaand probleem), zal dit de paranoia van de menigte alleen maar aanwakkeren.
Uiteindelijk kost het allemaal bakken met geld en jaren om de schade te herstellen, maar hopelijk net iets minder.

In Ingolstad lachen ze als een boer met kiespijn, want dit haalt ongetwijfeld pijnlijke herinneringen naar boven. Audi koos in de jaren 80 met hun zogenaamd spontaan accelererende Audi 5000 namelijk voor de eerlijke aanpak, en het heeft hen 10 jaar gekost om de Amerikaanse markt terug te winnen. Dit was nog in de tijd van mechanisch bediende gaskleppen.

Met de electronica van tegenwoordig vinden de meeste mensen het volstrekt aannemelijk dat een auto er op eigen willetje vandoor kan gaan. Ik vind het anders volstrekt aannemelijk dat een paar niet al te snuggere amerikanen hun Toyota crashen, een ijverige journalist wat smakelijke cijfers bij elkaar verpakt in een sensationeel jasje, de grote massa het verhaal oppikt en dat iedereen mekaar napraat over op hol slaande Toyota’s.

Wat is enger dan een op hol slaande auto? Op hol slaande mensen.
@joop
nee. wel een japans fototoesstel
Wat een gezeur en opgeblazen gezeik is dit!! Ik denk dat de media zich beter met andere zaken bezig kunnen houden dan dit gezeur uit de VS! Bij Mercedes worden continu auto’s wijzigingen doorgevoerd aan de auto bij een beurt! en wat dacht je van de injectoren van de OM651 motor van o.a de nieuwe e-klasse. Die auto’s stoppen er na de eerste 40km al mee. Daar hoor ik nu ook niks meer over!
@ HLK: goed verhaal. En errrrg waar helaas! Het verschil tussen de perceptie van de markt en de waarheid is soms erg groot…

Nadeel van de ‘age of communication’ vrees ik!
Doet me denken aan heel vroeger vooral met dit koude weer, gaskabel of heveltje van de carburateur bevroren. Mensen lijken tegenwoordig zo snel in paniek.
Altijd dat negatieve over Toyota!!
Ze zijn niet voor niets bijna s’werelds grootste autoconcern, en op VW na het best verkochte automerk in NL.
En dat terwijl VW ook kamt met grote problemen met versnellingsbakken en motorblokken, maar daar hoor je nooit iemand over!!
Toyota geeft het gewoon toe, en komt met een oplossing.
Vroeger werden ze allemaal in Japan gemaakt, en hadden nooit problemen.
Tegenwoordig wordt het grootste gros Toyota’s in Europa gebouwd, en is het allemaal wat minder.
Maar dat komt gewoon omdat Europeanen geen auto’s kunnen bouwen.
Tsja aan de ene kant slechte zaak dat de fout aanwezig kan zijn, aan de andere kant netjes dat ze het oplossen, 26 gevallen op 1,8 miljoen wagens, dan is de kans dus 0,0014% is dus heel erg laag

4,2 miljoen auto terug halen kost, stel dat het pedaal + arbeidsloon 150,00 is, totaal 630 miljoen.

Diezelfde 4,2 miljoen auto maal dat kans 0,0014%, zijn er totaal 60 gevallen, stel dat de helft daarvan verongelukt en geld claimt zou dat 30 x 150.000,00 kosten, ofwel 4,5 miljoen.

Ik zou het wel weten, dan maar 30 slachtoffers
citroen gooit het op de vloermatjes?
Bij andere merken zullen ze zich wel ook wel druk maken aangezien de toeleverancier ook voor hun produceerd!
zie: http://www.ctscorp.com/investor_relation
@ dw

Vanwege zo’n “sublieme” redenatie pleegde een aantal jaren geleden een CEO van Mitsubishi zelfmoord. Proficiat!
@dw: Proficiat, ga maar bij Ford werken. Kun je het helemaal de grond inboren. Duidelijk nog nooit gehoord van het Pinto-schandaal?

Bij de Pinto was de benzinetank tegen de achterbumper geplaatst. Bij een lichte botsing langs achteren kon de auto daardoor in brand vliegen. Ford wist dit, en berekende hoeveel het zou kosten om dat te verhelpen. Ze berekenden ook hoeveel een mensenleven waard is. Conclusie: het ging veel meer kosten om de auto’s terug te roepen dan om een paar schadevergoedingen te betalen (121mio tegenover 50mio).

27 mensen kwamen om, talloze rechtszaken volgden, schadevergoedingen werden betaald, en Ford werd verplicht om de aanpassingen alsnog te doen. Plus ferme imagoschade natuurlijk.
@HLK: Je zegt daar zoiets. Audi heeft een zeeeeer gelijkaardig geval – “Unintended Acceleration” – meegemaakt in de US – waar ook dit weer begonnen is. Ach, processen aanspannen is daar een doodgewone hobby.

http://en.wikipedia.org/wiki/60_Minutes#Unintended_acceleration
good excuus om te hard te rijden,
houdt de politie je aan, meneer hoezo reed u zo hard:
mijn gaspedaal bleef hangen.

perfect excuus
Dit kost Toyota idd veel geld en een flinke deuk in het imago. Maar ik ben ook wel benieuwd wat de andere merken nu doen die hetzelfde gaspedaal hebben. Sommige hebben al acties aangekondigd, maar zouden er nog meer merken zijn dat hetzelfde gaspedaal gebruiken?
Mooi om het scala aan tactieken van de Toyota apologeten te lezen! :lol:

-Er is geen probleem
-Iedereen heeft de pik op toyota (huil, huil)
-Andere merken hebben ook een probleem
-Vroegah waren Toyota’s wel betrouwbaar
-Het is goed dat Toyota dit doet (en daarmee suggereren dat er bij andere fabrikanten zich ook soortgelijke problemen voordoen waar niets aan gedaan wordt…)
-Als je auto een mankement heeft dan moet jij dat als bestuurder maar oplossen…
@MVD: You’re totally right! Ik heb een stuk of 8 Toyota’s in mijn vriendenkring en zelf een 1990 Starlet en een 2003 Yaris (die trouwens te koop staat) en je kunt het echt zien: de oude Toyota’s zijn veel beter gebouwd. Als ik vantevoren had geweten dat deze Yaris in Frankrijk was gebouwd had ik hem niet gekocht. Vergeleken met de Starlet is het dag en nacht verschil in kwaliteit en afwerking.
Tja de aygo wordt gebouwd door straal bezopen boeren in oost europa en de avensis in engeland (dus dan weet je het wel)
carowoman-ilse
Ik ben toyota-medewerkster en roep alle toyota klanten op rustig te blijven. Indien je meer informatie wilt kun je contact opnemen met je toyota dealer.
Als toyota rijder hoef je niks te doen, zodra je een brief ontvangt van de toyota importeur kan je contact opnemen met je dealer voor een afspraak.
Kan iemand me uitleggen waarom mensen in Amerika zich dood gereden hebben door een vast zittend gaspedaal?

Motor uit en hard op het rempedaal trappen is toch een optie? Goed, het is flink doortrappen zonder rembekrachtiging maar als je dat ding af weet te remmen tot een k/m of 50 per uur kun je ook de handrem voorzichtig aan gaan trekken zonder dat er grote ongelukken gebeuren.

Ben overigens benieuwd of we de echte oorzaak ooit nog te horen krijgen, de fabrikant van het systeem achter de gaspedalen zegt dat het onmogelijk aan zijn systeem kan liggen omdat er meer merken zijn die het gebruiken welke nooit problemen hebben….
ilse, weet jij of dit ook zo is bij Citroën C1 rijders, dan we automatisch een brief krijgen. Vrijdag gekocht en ja hoor zaterdag gehoord dat ie terug kan…. Behoorlijk balen.
Wel netjes dat Toyota er voor uit komt en het oplost, zo hoort het. Schandalig dat de andere merken hun kop in het zand steken! Zal niet lang duren voordat ze ook met een terugroepactie komen… ze moeten wel…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).