Volvo 2.0T-motor met 203 pk: einde vijfcilinder?

Auteur: , 82 Reacties

"Deze viercilindermotor is net zo sterk als onze 2,5-liter vijfcilinder, maar veel efficiënter." Noooo!

Wij zijn smoorverliefd op de rauwe vijfpitter die, met of zonder blazertje, in zoveel Volvo’s en ook in sommige Fords te vinden is. Maar al te zuinig of modern is ie niet, dus we vreesden al een beetje voor z’n toekomst. Bij deze is de 2.5 dan ook ingehaald door Volvo’s nieuwe 2.0T-viercilinder met directe injectie en dubbele variabele nokkenassen.

Het nieuwe blokje is voorzien van een turbo die werd ontwikkeld door Volvo zelf, in samenwerking met BorgWarner en Benteler Automotive. De behuizing van de turbo is geïntegreerd in het spruitstuk en beide onderdelen bestaan uit plaatstaal in plaats van gietijzer, waardoor het geheel compact en licht is. Deze constructie is uniek en door Volvo gepatenteerd.

Het gevolg is een motor die niet alleen 203 pk levert, maar ook 300 Nm koppel tussen 1.750 tpm en 4.000 tpm (320 Nm bij overboost). Dat zal best soepeltjes rijden. De prestatiecijfers liegen er ook al niet om: het motortje stuwt een handgeschakelde Volvo S80 van 0 naar 100 km/h in slechts 7,9 seconden, terwijl het gemiddelde verbruik blijft steken op 7,9 l/100 km. De CO2-emissie bedraagt 184 g/km, goed voor een C-label. Naast de S80 komt het blok ook in de V70, XC60 en straks in de nieuwe S60 te liggen, al lijkt het ons niet onwaarschijnlijk dan andere modellen snel zullen volgen.

Prachtig nieuws en leuk voor mensen die een goede balans tussen prestaties en verbruik zoeken. Maar niet ten koste van die heerlijke vijfcilinder! Don’t kill it!



82 reacties

Jammer maar hoort helaas bij deze tijd. 3 cilinder in een 1-serie.. meer van dat soort onzin. En dan rij ik in zo’n moderne 1.6 Turbo in de nieuwe Astra en blijft het (door het gewicht van de auto) helemaal geen 180pk gevoel te geven en is ie niet vreselijk zuinig ofzo. Blegh.. back to the 90s please!
@Ahura: Dat ligt aan je Astra. :P

Jammer van de vijfcilinder. Audi stopte er ook al mee. Mooi geluid blijft het.
@mrtn: voor de duidelijkheid; ik heb geen Astra. Ik heb er alleen een dag in gereden ;) Punt was dat dat hele downsizen soms helemaal geen voordelen oplevert. Meer een hype vind ik
@Ahura: Ben ik het mee eens. De voorbeeldige verbruiken die je altijd terugleest zijn met de 1.4T’s en 1.6T’s al helemaal niet te halen met gewoon dagelijks verbruik. Daarnaast de last die op die kleinere motoren komt te staan is naar rato véél meer dan de oude 2.0’s bijvoorbeeld.
Dat zijn geen misselijke cijfertjes! :D
Al een geluk dat ik nog met een echte volvo 2.4 5-cil rij :D
Gietijzer ftw…al die lichte blokkies kunnen niks meer aan.
Bij bijna alle merken merk je dat tegenwoordig het “mooie”, of emotie van die specifieke merk verdwijnt.

Bijv. M GmbH die tegenwoordig turbo’s gebruikt i.p.v. een lekkere hoogtoerige machine.

Echt jammer :(…..waar gaat dat heen….
mobility-design
203pk is allemaal leuk en aardig maar de Ford Focus RS waar de 5 cilinder ook in zat heeft +300pk en klinkt ook nog eens supervet. Dat zal bij deze 4 cylinder wel even wat minder zijn.
verklein dan de inhoud van de 5 cilinders naar 2l dan blijft die sound tenminste :(
volvo 5 cilinders,

for life!
terug met die 5 cyl ..
weg met de vooruitgang ..
o.k. .. wie heeft hier meer dan 200 peekaa ??
en wie heeft dat nodig ??
Die 5 cylinders waren zo lekker… zou zonde zijn die mooie roffel!
Overigens, de linker motor op het plaatje is dat niet de 3.0 6 cil turbo uit de V70R?
hmm, ik neem m’n woorden terug.
De v70r is een 2.5T ik dacht dat het dezelfde motor deelde als de XC90
@jack_abarth:

zover ik weet is de nieuwste generatie V70 R. wel de 3.0 V6.

OT. leave the 5 cilinder alone. vorige week nog in een Volvo 850 Estate 2.3 T-5R gereden, vond het fantastisch, helaas kan ik zelf niet zo’n auto rijden vanwege de kilometers en voor hobby is hij ook vrij duur. Milieu gaat alles slopen wat leuk is.
Hopelijk ontwikkelen ze voor de topmodellen alsnog 5 cylinders, is uiteindelijk gewoon veel leuker.. En kan me best voorstellen dat een 5 pitter niet handig is in een snelle C30, maar in een S60, V70 of S80 hoort ’t er gewoon écht bij..

Volvo heeft overigens al eerder een tijdje een 2.0T gehad met 200 pk en 300 nm, in de S40 T4 van ’96-’04, dus echt veel zijn ze niet opgeschoten sindsdien.. Maar wat het iig ook zegt is dat het best kan dat ze er alsnog vijfcylinders naast blijven bouwen, deden ze in die tijd echter ook:)
Mijn V40 heeft ook 200pk en 300nm en dat met een 1.9 liter blok. Hij is alleen iets minder zuinig dan de nieuwe haha. Maar al 210.000km zonder problemen!
na dit artikel gelezen te hebben wil ik al helemaal die lekkere roffel terug! http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=14095&n=2
In de plaats van een vijfcilinder roffel een viercilinder gepruttel. Maar in plaats van de viercilinders komen wel weer drie- en tweecilinders die wél weer een leuk geluid maken. Toegegeven, zo leuk als de vijfcilinder wordt het niet, maar 10 driecilinders ipv 10 viercilinders ten overstaan van een viercilinder ipv een vijfcilinder (want je moet in verhouding denken) is wel weer oke.
Oke, dit is een onzinverhaaltje. Maar ik bedoel maar: Er zitten ook voordeeltjes aan. ;)
@lincoln
Wij hebben thuis een passat (2.0tfsi) met 200pk.
Je hebt het eigelijk niet nodig maar het rijd wel heerlijk soepel en als je gas geeft kom je ook goed vooruit :D
Nothing beats qubic inches!
@joskevermeulen:
There is no substitute for cubic inches.

@NovaStar: Neem in je berekening ook even mee dat de auto’s minimal 50% zwaarder zijn geworden en dat er 10 KW opgaat aan airco, computer, navi etc.
@Vreddy,

Alleen de vorige generaties zijn in R geleverd. Het recente model is de T6, en dat is ook de motor waar ik op doelde. Ik dacht dat dat eerst de R motor was.
@jack_abarth:

Ik begrijp wat u bedoelt en zat er naast de T6 is slechts een R Design.. word weer eens tijd voor een echte R. Misschien kan ik mijn baas overtuigen dat die veel leuker zijn dan de zwarte audi’s
ik heb een Volvo S60 2.5t uit 2004, heerlijk geluid. zou hem niet inruilen voor de nieuwe met 2.0
@Vreddy_B

Er moet idd weer eens een fatsoenlijke R uitkomen.
Btw “je” volstaat beter, ben pas 22 ;)
@jack_abarth:

Ohww broekkie, ik 21 ^^
@mezelf
het rijdt met dt natuurlijk
weer ’n merk dat ’n stuk eigen identiteit verliest
peter - italia
cijfertjes zijn van de 4cil niet mis… maar die is standaard al verder opgefokt dan het T5R blok… betekent dat er voor de tuners minder uit te halen is. (kleinere marges)

voor 100nm meer bij de T4 zal je veel meer moeten aanpakken dan voor de T5… das jammer.

*ik weet hoe de T5R klinkt, mijn vader rijd een zwarte V70R AWD uit ’99… jammer dat die auto onbetaalbaar is hier in italie*
Svenska Aeroplan AB
@ Lincoln: Ik! 2 Saabjes met 200pk +
Maar dat heb je bij Saab al snel…
Deze motor doet me trouwens ook aan een Saab-motor denken, uit de jaren 90 dan: 205pk/300nm 2.0 liter Turbo.

OT: Zoals veel mensen al zeggen: jammer inderdaad, dat steeds meer merk-specifieke zaken verdwijnen. Doet me vrezen voor over een jaar of 25: allemaal eenheidsworsten, met min of meer dezelfde motor…

En dat lijkt me niks!
Svenska Aeroplan AB
@ Citrofiel: HUH??????

LOL
Ik mij toch ook een lekkere Fiat Bravo HGT herrinneren.. ;)

Is dat trouwens hetzelfde blok als de volvo??
M’n pa heeft een S60 2.0T, gelukkig nog een vijfcilinder. Rijdt en klinkt prachtig. Doodzonde dat ze die oerdegelijke blokken laten vallen…
@ Svenska Aeroplan AB

Inderdaad, ik ben ook bang dat het in de toekomst allemaal eenheidsworsten zijn. Dat zie je nu al bij VAG. Elke Audi motor is in essentie een VAG-blok.

Alleen de RS4/R8 blok hebben nog emotie naar mijn mening
@Wanker

Nee deze waren van Fiat zelf, Lancia eigenlijk. Renault heeft de Volvo motor wel in de Safrane gehad, werd het een hele fijne auto van.
Als dat zo doorgaat rijden we binnenkort allemaal met een halve cilinder, of minder :X
Ik heb mijn vijfcylinder 2.4 volvo ingeruild voor een 1.6t opel.
Het verbruik is niet minder maar ook niet meer. Het vermogen en koppel zijn wel 40pk en nm meer en dat merk je.
Al gaat mijn voorkeur uit naar meer motorvolume ipv een kleiner volume met turbo. Liever een 2.4i met 180pk dan een 1.6t met 180pk.

Vergeet niet dat de kenmerkende roffel van Volvo ook niet meer is wat het was.
Zet maar eens een 850 naast een V70 van nu.
de 2.0t is een prima motor. maar wil je richting de 300 pk zul je toch richting meer inhoud moeten gaan en daarmee ook meer cilinders. ik zie de vijfcilinder niet zo gauw verdwijnen, tenzij ze die overslaan en overgaan op de prachtige 6 pitters die ze hebben.
Nee! Al die herinneringen die ik heb aan die vijfcilinders! :(
@vla:
jammer voor je herinneringen ..
want die verdwijnen nu ook .. aap ..
@lincoln:
Wel er kunnen er in ieder geval geen bijkomen hé… En op goeie herinneringen, bouw je relaties op. :) Met een auto natuurlijk niet, maar ik duid gewoon aan dat herinneringen wel degelijk belangrijk zijn. Zo kan ik me herinneren dat dat blokje heerlijk smooth is, en betreuren dat hij heden ten dage niet meer gemaakt wordt.
houdt gewoon de vijfcilinder erbij, is er een mooie balans i het gamma:
2.0 met 145pk
(hier zou nog een motor moeten met pak m beet 170pk)
2.0T met 203pk
2.5T met 231pk
3.0T met 286pk
Nein nein nein! Als Volvo de vijfpitters wegdoet, is dat het allerlaatste USP dat Volvo verwerpt. Eerst waren alle Volvo’s vierkant, nu zijn ze bol. Vroeger waren ze RWD, nu veilig FWD. Ondertussen zijn andere merken net zo ver qua veiligheid, eerder had Volvo een grote voorsprong.
De prachtige vijfcilinders mogen niet verdwijnen, zo gaat Volvo steeds meer op in de massa!
ff een vraagje, hoeveel cc had je vroeger nodig bij een GOEDE KRACHTIGE benzine motor nodig voor ongevver 120pk? denk aan ongeveer 5 tot 10 jaar geleden. Toen had je 2liter nodig voor ongeveer 120pk. nu halen ze 200+ uit een 2.0… auto’s beginnen eindelijk ‘ontwikkeld’ te lijken.
Plak hier gewoon nog een cilinder aan vast, geef goed geld uit voor het aanpassen van het blok aan 5 cilinders en je hebt alsnog een leuk blok voor de topuitvoeringen. Zal wel te duur zijn…
5 cilinder ftw! vanaf 2.0l zijn 5 cilinders gewoon hetgene wat je moet hebben :D
Ik heb zelf een S60 T5 met 250 pk het zal mijn laatste volvo zijn die halve ford troep hoef ik niet
@peter: en wat is er mis met Ford?
7.9L/100km vind ik niet echt indrukwekkend. De ongeblazen 2.4 5-cilinder van Volvo haalde dat ook al bijna qua zuinigheid…

Naja, ik heb gelukkig nog zo’n heerlijke geblazen 2,5L 5-cilinder met 300 pk onder de kap. Heerlijke roffel, klinkt beter dan menig 6-cilinder en verrassend snel (5.7s naar de 100) en nog “best zuinig” ook (9.5L/100km).
Is die 4 cilinder geen Ford Duratec HE blok?
nog een goed stukje van de auto industrie dat verloren gaat door de milieu hype.

het autorijden wordt steeds minder leuk zo:-(
Even rekenen.
Sneller .
Zuiniger.
6 cilinders.
178g Co2 (niet echt boeiend maar toch).
Uitkomst? BMW 525i
@ Lincoln: Ik,

t gaat er niet om of je het gebruikt, maar het rijdt gewoon een stuk rustiger ipv dat je het gaspedaal volledig moet indrukken om enigzins met fatsoenlijke snelheid de snelweg op te kunnen. Met rustiger bedoel ik ook snelheden boven de 120.. denk aan 140/160 op de autobahn. het rijdt gewoon fijn.
Svenska Aeroplan AB
@ NovaStar: Je verhaal klopt. behalve Saab natuurlijk, want die had in eighties al 2.0 Turbomotoren. Sterker nog, in ’77 al! Maar inderdaad, nu lijkt de rest van de automerken inderdaad ook ontwikkeld te worden…
Daar gáát de legacy van Audi…
@Lincoln,
Hier ook. Gechipte Volvo 850R. 5-cilinder met ruim 285 échte pk’s.
En die klinken ZÓÓÓÓÓ lekkeRRRR.

Volvo moet mooi 5-cilinders blijven bouwen maar ik ben bang (toevallig vernomen vandaag van een bron die best eens betrouwbaar zou kunnen zijn) dat ze geheel overgaan op 4, 6 en 8 cilinders.
Overigens heb ik over die 8 cilinders mijn twijfels. Laten we hopen dat we het fout hebben.
SjonnieKroket
@Teddeh,

Bestaan er ook nog nep pk’s dan?
@SjonnieKroket:
reken maar dat 25% van alle peekaas op de wereld “folder-peekaas” zijn ..
@ SjonnieKroket
Ja er bestaan ook nep pk’s
Mijn auto met 1000pk heeft meer dan 800 nep pk’s
o.k. .. ik ben geen Volvo-boy ..
en heb ook geen ervaring met Volvo ..

wel heb ik enorm veel sympathie voor het merk ..
Ford heeft Volvo dan ook veel goed gedaan ..
en Geely gaat het nog beter doen .. let maar op ..

Volvo is te “kostbaar” om te verkwanselen ..
en na jullie massale oproep om liefde te hebben voor een on-even aantal cilinders ..

ben ik met jullie ..
5 cilinder MOET blijven ..
SjonnieKroket
@God,

Zoek de betekenis van nep eens op?

waarschijnlijk staat er iets van: iets fictiefs/ niet bestaand….

dus het bestaat niet
Svenska Aeroplan AB
LOL @ GOD

Hahaha!
800 nep-pk’s…

Ik heb er nog 1: oude pk’s!
Als blijkt dat je met 4 cilinders betere prestaties kunt halen dan met 5, waarom wil iedereen hier dan zo graag dat laatste? Vanwege het geluid?!? Raarrrr.

OT: d’r wordt hier nogal veel aan de auto paps gerefereerd. Vraag me af hoeveel reaguurders werkelijk een rijbewijs hebben. Polletje? ;)
@Oli4k:
die geluids-factor is idd sneu ..

maar dan ik er ook nog zoiets als “loop-cultuur” ..
hoe meer cilinders des te minder toeren want meer koppel ..
maw .. er zal wel een reden voor zijn ..
auto van paps, that is.
@ SAAB :lol:

@ Oli4k
Ga eens een dagje op 1 been lopen en daarna op 2 benen.
@GOD: 5 cilinders klinkt mij meer als lopen op drie benen ;-)

@SjonnieKroket voor dat soort ‘autoliefhebbers’ zijn tegenwoordig setjes te koop waarmee iedere auto als een V8, V10 of voor mijn part zo’n ding uit Star Wars kan klinken.
@Oli4k,

inderdaad vanwege het geluid, dat is iets wat jij en de meeste vrouwen nooit zullen begrijpen. Autoliefhebbers kicken namelijk op het geluid van een auto. 4 cilinders kunnen mooi klinken, maar zo’n 5 cilinder buldert zo mooi, daar kan zo’n 2.0 turbo’tje niet tegenop
Tsja… zonde… Dat typische vijfcilinder-geluid waarmee Volvo middels de 850 heel wat nieuwe zieltjes heeft gewonnen…
Helaas wordt de down-sizing steeds vaker merkbaar. Porsche die het met minder cilinders wil gaan doen, Golf R die van een V6 naar een viercilinder turbo is gegaan, etc.
Straks moet je aan de oldtimer, als je een mooi motorgeluid wil…
@Oli4k,

Echte autoliefhebbers willen geen ‘kitjes’ op hun auto’s zodat hij klinkt als een 6 of 8 cilinder. Elke keer als ik me 6 cilinder boxer start, krijg ik weer kippenvel. Iets wat je met een prius nooit zult hebben!

Maar nogmaals alleen echte autoliefhebbers begrijpen mij.
Het is zeker zonde, maar mensen laten we eerlijk zijn als je op de een of andere manier meer geld met u bedrijf kon verdienen, zou u die kans dan laten gaan?
Heb nu de beschikking over de genoemde T5 – 230pk, heerlijke machine. Overigens blijft het bij de 2.0t niet bij 203pk er komen ook nog versies met 240pk (+)…
Wat het geluid betreft hoe weet iedereen toch zoveel te vertellen als dit blok nog niet op de markt is..?
Ik hoop ook dat de vijf cilinder blijft. Ze moeten gewoon even werk steken in een nieuw blok met dezelfde techniek als de vier cilinder, dan hoeft het ook niet meer zo’n “drankorgel” te wezen :)
@ Volvo !

Nou ja, als je een beetje een autokenner bent, dan weet je dat een 5 pitter wat imposanter klinkt dan de gemiddelde 4 cilinder.
@all

er zijn overigens ook voor de Italiaanse markt 2.0 liter 5 cilinder 805 T5-R’s gebouwd. Die reed in 1995 ook 1 op 10. Als je daar nu even wat modernere techniek op plakt zit je ook zo aan de 7,5/100 grens (denk ik)

En het geluid is godellijk! Ik geloof een compromis.

Een goede concurrent is overigens de Audi 2.0 TFSI met 210 Pk en ook ongeveer 7,5/100 Of pak een 2.0 TFSI uit de S3 en dan heb je geloof ik al 265 pk te pakken.
De 5-cilinder ga ik vooral missen vanwege het geluid… Waarom niet gewoon een 2 liter 5-cilindertje maken? Jammer hoor… Gelukkig heeft Audi wel een 5 cilinder in hun TT-RS! Dan die maar kopen;)
Als zweeds liefhebbertje voelt dit nieuws als wortelkanaalbehandeling of een trap in mijn ballen of iets van dergelijke strekking… Dan maar een aanhangwagen voor de katalysator om vadertje staat tevree te houden.
5 cilinders zijn kwa geluid zo ontzettend verslavend, ik ben er gek op! Nu rijd ik in een v70 T-5 en hiervoor had ik de Alfa Romeo 166 2.4 Jtd.. ook een dikke 5 pitter roffel ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).