Met een 3L Ferrari V8, een van de lekkerste oudjes van dit moment. Als station al helemaal, een soort auto-milf. Je ziet dat ze ouder is, maar het is nog steeds een lekker ding en ze kan grommen als een beest.
De achtpitter uit de Lancia Thema 8.32 was afkomstig uit de Ferrari 308. De acht stond voor het aantal cilinders, in dit blok voorzien van 32 kleppen. Er werd wel het een en ander aangepast, en de Lancia moest het natuurlijk met iets minder vermogen doen. De belangrijkste wijziging was de krukas. Ferrari houdt nog altijd vast aan haar ‘flatplane’ krukassen, Lancia deed het met een comfortabeler ‘crossplane’ exemplaar. Dit paste meer bij de Thema als reis-auto. Een flatplane-as heeft altijd een wat onrustiger karakter.
Voordat de katalysator verplicht werd had de 8.32 215pk. Hiermee ging de Thema in 6.8 seconden naar de 100km/u en door naar een top van 240. De katalysator kostte de auto 10pk, waardoor de 0-100 sprint 0.3 seconden langer werd en de top op 235km/u kwam te liggen.
Veruit de meeste Thema’s 8.32 werden natuurlijk als sedan afgeleverd. Ook leuk, want dan krijg je wel een verstelbaar spoilertje op de achterklep. De eerste eigenaar van dit exemplaar wilde duidelijk liever een praktische auto. Ooit was het een Lancia Thema SW 3.0 V6 LX, waarvan er destijds slechts 20 zijn gemaakt. Met de nieuwe motor is pas 1.000 km gereden. De rest heeft er al 130.000 km opzitten. Nu moet rijden in deze auto echt geen straf zijn, dus grijp je kans. Wel de eerste kilometers met enig behoud, de V8 moet nog ingereden worden.
Met dank aan Gerben voor de tip!
57 reacties
Overigens vind ik het echt een prachtige auto.
Ik vind het een geslaagde auto, erg begerenswaardig zoals floryn zegt. Alleen maakt dat dat de prijzen ook zo hoog blijven tegenover andere Thema’s.
Ik vind het eigenlijk veel chiquer als een auto als station wordt gebruikt. Ik kan niet zo goed uitleggen waarom, maar het heeft wel stijl. Als je dan ook nog eens in een model rijdt waar eigenlijk geen stations van worden gemaakt, is dat helemaal vet cool ;)
De opvolger, de Kappa, was te grijs en diens opvolger de Thesis duidelijk te vooruitstrevend.
Hadden ze een nieuwe neus op de Thesis geschroefd a la oude Aurelia, was die Thesis zeker een succes geworden.
Ik vind de Thesis nog steeds mooi, maar ja ik hou niet zo van middle of the road design.
IDD Thesis helass geflopt.
Echt een wolf in schaapskleren! :)
alleen de ferrari badge verantwoorde zijn prijs ..
En ondanks dat deze net 1000 KM heeft gelopen is het toch iemand gelukt om voor die paar meter een telefoonhouder aan de console te schroeven, deze na de rit weer te verwijderen en daarmee 4 grote gaten achter te laten…
Uiteraard niet meer standaard :)
Van mijn andere volvo, een oudere 460 turbo heb ik het turbobadge afgehaald, de turbodruk op het maximum mogelijke gezet en dan gaan rondrijden, da’s wel feesten!
:lol:
Er staan anders nog best wel een aantal 8.32’s te koop, zelfs eenmaatje van me heeft er eentje in de ‘aanbieding’
Acherhaald: elke 3 liter zes cilinder diesel levert nu ongeveer dezelfde prestaties.
Het concept bestaat nog steeds, alleen heten ze nu Maserati ipv Lancia. (Ferrari V8 er in, voor veel minder geld dan een nieuwe F430 oid).
Noem mij 1 klassieker die naar hedendaagse maatstaven wel veiliger is, weinig verbruikt, veel meer pk haald uit een 2.9 liter motor atmosferisch, niet kostbaar is bij reparatie uit 1987.
Naast de bmw M5… :)
Toen maar een s80 t6 gekocht. Ik heb er nu nog wel enigzins spijt van, want aan die s80 zijn ook om de haverklap elektronische mankementen.
Trouwens een bloedgeile auto deze estate!
ik vermoed dat een bmw E34 M5, met een iets grotere motor, maar dan ook maar liefst 100pk meer stukken betrouwdaarder en goedkoper in onderhoud moet zijn.
En hoewel ik vind dat deze wagen wel iets heeft, vraag ik me af wat het nut van die motor icm een voorwielaandrijver is.
ik zou eerder een E28 M5 als vergelijkmateriaal kiezen aangezien de auto’s in dezelfde jaar zijn uitgebracht. Qua prestaties is de E28 m5 de 8.32 verreweg de baas met 286 pk(zonder kat).
motor ligt dwars voorin. raad jij eens welke wielen er worden aangedreven…
de bmw heeft natuurlijk ook wel wat meer volume (3.5 liter). Als je de ferrari met een 528i vergelijkt uit dezelfde tijd dan zie dat de bmw met 181 pk minder is dan de 2.9 liter 8.32 blok (215pk).
indrukwekkende lijst met auto’s heb jij gehad, zeg! Wat is er met de evo 1 gebeurd? gewoon verkocht?
Alwood, dude, wat wil je hiermee zeggen? Dat je zo’n oude grommend lekker ding beest wel zou willen fucken?
Nou gaat mijn autoliefde ook ver. Een dagje autobloggen, elk autoblaadje wel even doornemen, mijn nek verdraaien als er iets exotisch langskomt….maar om nou te zeggen dat ik er mee zou willen fucken…nou nee.
Ik begrijp het dus goed dat bij jou je toetsenbord plakkerig is, bladzijdes in jouw autoblaadjes aan mekaar plakken en als jij je nek verdraait bij het voorbij rijden van een exoot in ieder geval één van je knuistjes niet je stuurwiel vasthoudt.
Ieeeuw DUDE!
Maar goed, over de auto zelf. Geef me maar liever de sedan. Krijg je er tenminste zo’n automatisch opkomende spoiler bij. Prachtig gewoon.
Met dito Ferrari onderhoudsprijzen…
Milf? Eerder een Gilf!
muhahaha
@ IntegraleChubasco.: Volvo 850 T5R… oeps heeft een Turboo.
met alle respect dit was natuurlijk een drama auto de voorwielen konden hier toch niets mee…
in die tijd als je echt een sedan wilde hebben
kon je beter een bmw m5 kopen of een alpina b7
http://auto.marktplaats.nl/bmw/302865991-bmw-e36-m3-3-0-touring-96-carbon-airbox.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=33699
Uit ervaring weet ik overigens dat zo’n V8 gewoon 1 op 8 loopt als je door de Italiaanse bergen trapt. Een prachtig resultaat. Al interesseert me dat niet. De kenner weet waarom.
Ik heb zelf een thema 16v turbo en wat het verschil is met de 8.32 ik denk het gevoel en de beleving.
Ooit hoop ik er 3 te bezitten nl 16v turbo,3.0 v6 lx,en de 8.32 allemaal in dezelfede kleur nl bleu lord.Zodat niet iedereen ziet dat je elk jaar een andere rijdt.Alleen de kenner ziet het.Ja en wat is er nu leuker dan geen een heids worst terijden,iets zoals bmw of mercedes (maar het zijn wel fijn rijdende auto’s)maar ze hebben niet de allure van een thema lx of 8.32