Project EVIE: Wereld rond in elektrische productieauto

Auteur: , 48 Reacties

Project EVIE: De wereld rond in een electrische productieauto. Achttien maanden, zeventigduizend kilometer, zes continenten, vijftig landen, nul emissie.

Elektrische auto’s staan nu niet bepaald bekend om een geweldige actieradius, maar een team enthousiastelingen (hippies?) heeft het plan opgevat om met een elektrische productieauto de wereld rond te rijden. De rit start in Nieuw Zeeland en eindigt in New York.

Het team wil daarmee bewijzen dat wanneer zij met een elektrische auto kilometers lang snelwegen, bergen, woestijnen en off road gebieden kunnen trotseren, dat wij er dus gemakkelijk heen en weer mee naar ons werk kunnen rijden. Een soort showcase die de acceptatie van elektrische auto’s moet bevorderen.

Welke auto gebruikt zal worden, dat wordt later bekend gemaakt, maar het zal een originele auto elektrische worden die jij en ik ook gewoon kunnen kopen. De wereldreis zal in juni starten en dus zo’n 18 maanden duren. Er wordt ondertussen nog gezocht naar sponsors en donateurs. (bron: project-evie)

Project EVIE



48 reacties

Get a life!
De boottocht stoot nogal wat uit…
@BmwMPower:
Inderdaad, wat nou zero emissions
Nul emissie? Bij de auto, maar net zoveel CO2 de lucht in bij de energie centrale. (Wat vaak vergeten wordt!)
@FiXeR: helemaal mee eens! Wat een onzin weer… Probeer dit maar eens ECHT CO2 neutraal te doen! En hoe vaak moet dat karretje onderweg opladen? Ik ben benieuwd. Zal ik met een Lamborghini Murcielago of 458 Italia laten zien dat het ook sneller kan dan 18 maanden?
@Cantago: tja echt CO2 neutraal kan dus gewoon niet. Alles kost energie lijkt me ;) Geen uitstoot voor alleen de auto is dan toch een goed iets? Gaat nl om de auto uitstoot, niet dat van een boot ofzo
Wordt er alleen stroom vanuit Kerncentrales gebruikt?
Dan inderdaad geen emissie, anders is het lulkoek.
Overigens, dat tempo (plm 140 km per dag) red ik ook nog wel met de fiets. Dan ga ik ook de wereld rond zonder emissie!
Ze krijgen van mij een euro per Co2 wat ze gaan uitstoten, niks dus… Zo’n project is toch veel vetter in een supercar ofzo, om te stimuleren dat we daarmee ook naar het werk kunnen. Fleurt het grijze file verkeer in NL ook weer even op!
Sponsoren doe ik niet, rijden wil ik wel hoor :P.
Heel leuk tijdverdrijf, maar ze dragen niets bij aan de samenleving in mijn opzien, behalve dat ze op elektriciteit gaan rijden die voor nuttigere dingen gebruikt had kunnen worden. Beter gaan deze mensen met elkaar opzoek naar een echte oplossing van het energieprobleem.
Tijdens de reis wordt door de auto geen emissie uitgestoten. Wat dat betreft geen woord gelogen. Daarmee is de rit echter nog niet klimaatneutraal, maar dat wordt ook niet beweerd.
Maar evengoed vindt ik het niet een heel nuttig project.
@Vanquish: ja, rijden ja, zij het dat het maar een paar honderd km’s per dag is en je de rest op een hometrainer moet zitten om de accu’s bij te laden.
Ik kom met een serieuze reactie als ik uitgelachen ben!

“Het team wil daarmee bewijzen dat wanneer zij met een elektrische auto kilometers lang snelwegen, bergen, woestijnen en off road gebieden kunnen trotseren, dat wij er dus gemakkelijk heen en weer mee naar ons werk kunnen rijden”

Met een pokke-elektromobiel, die niet eens meer dan 140 km per dag kan afleggen!!! Asl dat ding nou een goede 400 km per dag kon doen…

Dat wordt lachen geblazen in de bergen (accu’s worden geheid leeggetroken) en in de woestijn (de airco kost geen stroom? Of gaan ze met hun handjes wapperen?!?)…

Sommige mensen… :lol:
@Ahura: Nouja, het lijkt me dat als je reden CO2 uitstoot verminderen is, dat je dan ook echt daar voor gaat! Dus GEEN boot of andere onzin! Co2 uitstoot dring je hiermee absoluut niet terug;) En dat alles energie kost lijkt me logisch;) Maar als ik tegen CO2 uitstoot of energieverbruik was dan zou ik deze campagne op de fiets doen ofzo!

@FrankypankyV8: Haha, helemaal gelijk! Aan zaken als airco in de woestijn had ik geeneens gedacht!
@Cantago: de is niet reden CO2 uitstoot verminderen. De reden is ook niet nul emissie maar nul emissie uit een auto. Groot verschil ;) Daarbij staat in het nieuwsbericht wat verder hun doel is. En daar staan boten los van
@Ahura: Wat is het nut in hemelsnaam van 0-emissie uit de auto? Kan een paar kleine voordelen bedenken, maar die wegen niet op tegen de nadelen. In mijn ogen, hoe ze het ook bedoelen, deze actie is in mijn ogen gedoemd te mislukken.
en hoeveel auto´s denken ze daarvoor nodig te hebben? En hoeveel CO2 wordt er verbruikt bij het bouwen van deze auto’s? Daarnaast ben ik er niet van overtuigd dat de elektro-technologie het de hele wereld rond vol zal houden. Ik geef het weinig kans van slagen, maar de een zijn dood….
Als ik dit lees, denk ik… zit deze organisatie er achter??
http://www.yesplus.org/
en het transport vliegtuig en de hele menigte die er bijkomt, hoeveel co2 is dat niet…
snappen die dat nu niet dat wanneer ze dit niet doen pas echt co2 vrij zijn.
Houden ze ook hun adem in onderweg?
Iemand een wetenschappelijke lijst van meest vervuilende producten? Ben benieuwd waar de auto staat..
snel je lege batterijen binnenbrengen
geen slechte reclame voor duracel :)

straks auto’s aan den duracel
Ik heb net voor de gein eens even wat rondgezocht hoeveel een energie central qua CO2 uitstoot per kWh. Dit ligt dus (volgens die bron dan in ieder geval) rond de 450gram CO2 per kWh.

Als je dan bijvoorbeeld de Tesla pakt, deze heeft een batterij capaciteit van 53 kWh. Dus dat wil zeggen om dat ding te laden, stoot je dus ongeveer 24 kilo CO2 uit. Nou volgens de EPA moet de Tesla 390-ish km halen, dus dat wil zeggen ongeveer 61,1 gram CO2 wordt er per kilometer uitgestoten door de Tesla. Weinig, ja, maar niet “zero emission”.

Kortom, als zij deze rit zouden doen met een Tesla, en ze krijgen het voor elkaar om met de Tesla 390km per ‘tank’beurt te rijden. Dan stoten ze over hun hele reis een kleine 4300 kilo aan CO2 uit. Daarbij nog niet de CO2 meegerekend die het kost om die leuke Li-ion batterijen te maken over de hele wereld, alles dan te sturen met boten naar China om het in elkaar te zetten, het dan weer te versturen naar Nieuw Zeeland. Nja, you catch my drift.


Wat nou, zero emission?! Ik denk als je alles bij elkaar op zou tellen, je ALSNOG boven de 100 gram CO2 per km komt.
@AlfaGTV: Dus heeft het zin? Nee! Zoek ook gelijk even op hoeveel energie de gemiddelde server gebruikt om ons internet draaiende te houden en onze zoekopdrachtjes te doen;)
Pure marketing… een goodwill actie / stunt voor de elektrieken auto.

ZERO emissie inderdaad.
Productie van stroom is vervuilend net als de produktie van benzine zeeer vervuilend is.

Maar goed beter gaan ze verder met Waterstof!

@ Peter.: Kerncentrale stoot niks uit? Nee maar je zit ergens anders mee. Je weet wel dat radioactief goedje. Aglum!
@Cantago: Ligt eraan hoe groot je server is. :p De gemiddelde huis tuin en keuken PC stoot ongeveer iets van 60 gram CO2 per uur uit.
@ Alfa GTV, knappe berekening. Daaraan zie je dus hoe hypocriet en hoe publiciteitsgericht dit Project EVIE wel is.

Ik denk dat we er echt van zouden schrikken hoeveel uitstoot de trip van begin tot einde brengt (zonder de productie van de auto bij te tellen)

Maar moest je dit exact weten en je ging het aan de grote klok hangen, wordt het direct in de doofpot gestopt. De groenen hebben het nu voor het zeggen, ook al worden ze (in Belgie toch) elke keer minder en minder verkozen.
@Dennis
“het zal een originele auto elektrische worden” volgens mij klopt dit niet helemaal…
ok dat is dan weer een marketingwoordspeling. er komt inderdaad nul co2 uit de “uitlaat” maar moesten ze dit project niet doen, dan had je pas co2 uitgespaard, net zoals Kopenhagen.
Jon Azrielant
Hallo iedereen!

Please excuus mijn gebroken Nederlands. Ik ben het vertalen vanuit het Engels, en slecht …

Ik wilde een minuut nemen om een aantal van uw zorgen over onze expeditie te beantwoorden. In de eerste plaats met betrekking tot onze CO2-uitstoot, zullen we rijden in een voertuig dat geen CO2 uitstoten of enige andere verontreinigende stoffen, dus in die zin, is dit een nul-emissie-expeditie. Naast deze hebben we gekocht compenseren Carbon credits voor al onze energie gebruiken om make-up voor de emissies die door onze reis.

Ten tweede, voor elke dag dat we op de weg zijn, zullen we rijden meer dan 300 km op een enkele lading – veel meer dan de meeste chauffeurs ooit moet doen in een dag. Wij doen dit in 18 maanden, omdat we niet in een race, in plaats van we proberen om de wereld te verkennen op een manier die geen kwaad voor het milieu.

Een stap terug naar de grotere motivatie te overwegen voor ons project, zijn er verschillende feiten over elektrische auto’s die ik zou willen dat u overwegen. Ten eerste is het waar dat, zolang elektriciteit op het net wordt geproduceerd door verbranding van fossiele brandstoffen, elektrische voertuigen indirect uitstoot produceren. Maar zelfs als alle elektriciteit in de wereld werd geproduceerd alleen uit steenkool, zou het nog altijd 60% efficiënter tot auto’s rijden op het elektrisch netwerk dan op benzine. Dit is vanwege de inefficiënte thermodynamica van verbrandingsmotoren. Belangrijker is dat van een overheid beleidsperspectief, is het veel eenvoudiger tot 3000 de macht heeft dan 300.000.000 auto’s te regelen. Onze hoop is dat als elektrische voertuigen worden goedgekeurd door het grote publiek, zal de toename van de elektrische gebruik maken van hernieuwbare energie meer economisch rendabel – stellen wij een fase van de oplossing, niet de volledige oplossing.
Het is trouwens een Tesla dat ze gaan gebruiken.
@Jon Azrielant: Thank you for taking the time to clarify some things and putting another light on the discussion. I wish you and your team lots of succes with Project EVIE.
Op de site van jalopnik heeft een Tesla de US als eens doorkruist van Californië naar de autoshow in Detroit. Dus deze “stunt” is theoretisch als eens uitgevoert.
Volgens een studie van het WWF samen met IZES is een elektrische auto (door het gebruik van fosiele brandstoffen om stroom te maken) slechts 1% minder vervuilend dan één met verbrandingsmotor. Als het WWF het zelf al zegt… Hou dus maar op met die onzin om iedereen elektrisch te laten rijden zolang er geen groene stroom is.
Ja nog ff ! Zo kan ik mezelf óók vermaken…ik zat te denken aan een reis om de wereld in een cabriolet, geheel naakt met 3 naakte vrouwen erbij ?….
Doe het dan met een leuke auto, ik denk aan m3,exige,gallardo , italia oid en maak er een leuk videoverslag van; dan hebben wij er ook nog iets aan! :)
Ze maken ook nogal een omweg heb ik’t idee. Vooral die lus in Zuid-Amerika is lame. Wie gaan ze daar overtuigen van hun groene boodschap? De houthakkers die het regenwoud omleggen?
Ik ben er niet van overtuigd dat electrische autos de toekomst zijn. Ik zie wel als voordeel dat je de uitstoot verplaatst waardoor je in de stad die uitstoot niet hebt. En belangrijker: als ze straks wel een energecentrale uitvinden die “groen” is hoef je alleen maar een andere centrale te bouwen.
dank jon,

maar nog steeds niet overtuigd door de zero-emissie statement
Jon Azrielant
@Dennis, @prop: Thank you. I would be glad to answer any further questions you might have about our work or about electric cars in general.

@Raptor:

Vanaf het US Environmental Protection Agency (http://www.epa.gov/oms/consumer/f00013.htm): De gemiddelde auto in de VS produceert 0.916 pond CO2 per mijl = 0,26 kg / km
Vanaf het Carbon Fund (http://www.carbonfund.org/site/pages/carbon_calculators/category/Assumptions) via het Amerikaanse ministerie van Energie: De gemiddelde CO2-uitstoot van het stroomverbruik in de VS: 1.297 pond CO2 / kWh = 0,5883 kg CO2 / kWh.
Een Tesla Roadster krijgt 244 mijl op een 53 kWh batterij = 0,217213115 kWh / mijl
Verdelen deze cijfers, hebben we 0.282 pond CO2 per kWh = 0,0794 kg CO 2 / km voor een Tesla.
Dus, de elektrische voor benzine efficiency ratio 0,0794 / 0,916 = 0,086. Dat betekent een Tesla produceert 91,4% minder CO2-uitstoot dan de gemiddelde Amerikaanse auto op de weg en het is een sportwagen.
Met meer efficiënte EVs ontworpen voor regelmatig gebruik en op een schoner net zoals je in Nederland, wordt dit aantal aanzienlijk hoger. Ik heb geen idee waar het WNF krijgt zijn cijfers, maar ik daag u uit om mij te vertellen wat er mis is met mijn berekeningen.
@Jon Azrielant: Wat is de CO2 uitstoot van het produceren van een accu die in een elektrische auto komt? en natuurlijk van de elektrische auto zelf. Volgens bronnen heb ik mij laten weten dat een hummer h2 inclusief het produceren en 5 tot 10 jaar lang rijden in de auto minder CO2 uitstoot geeft dan een toyota prius die geproduceerd is en 4 tot 5 jaar lang mee gereden is. Onderdelen van een Hybrid-auto zijn ook een stuk duurder + zit veel meer elektronica en rare kunststoffen in die meer Co2 hebben uitgestoten in de productie. Graag zo ik een reactie hierop willen, alvast bedankt.
Greez
Jon Azrielant
@6200CC: De CO2-uitstoot van de productie van de accu zijn hoog, maar de CO2-uitstoot van de productie van alle de bewegende ijzer gegoten delen van een verbrandingsmotor en de ingewikkelde constructie van een transmissie-systeem (elektromotoren zitten direct op de as) zijn zelfs nog hoger.

Wat maakt de CO2-uitstoot van de productie van een Prius zo hoog is het feit dat de hybriden hebben zowel elektrische en verbrandingsmotoren – de slechtste van beide werelden. Elektrische auto’s geen last van dit probleem.

Maar de echte bron van de uitstoot bij de productie van elektrische auto’s is niet de componenten, het is de scheepvaart. Omdat elektrische auto’s worden geproduceerd in honderden (niet honderdduizenden) is het economisch niet haalbaar voor autofabrikanten om de hele auto intern te produceren, zodat de componenten zijn afkomstig van fabrieken over de hele wereld en vaak geassembleerd in het land van verkoop aan fiscale stimulansen veilig . De emissies van de scheepvaart deze onderdelen over de hele wereld op benzine brandende vrachtwagens, vliegtuigen en boten zijn absurd hoog.

Dit is niet een inherent probleem met de technologie, maar een gevolg van het feit dat de markt voor elektrische auto’s is nog klein. Met de tijd, als elektrische auto populair is geworden, zullen hun productie daadwerkelijk minder koolstofintensieve dan verbranding auto’s.
feit blijft:

niet rijden is helemaal geen uitstoot.
Ik heb me hiervoor speciaal aangemeld om even korte wilde reageren.

Ik raad iedereen eens aan zich wat meer in te lezen over elektrische auto’s. Educatie (en niet het propageren) van de massa is zeer belangrijk.

Alleen al door het feit dat een gemiddelde verbrandingsmotor een efficiency heeft van 20% en een gemiddelde elektrische motor iets van 85%-90%. We hebben hier te maken met een technisch immens verouderd product want in stand word gehouden door de oliemaatschappijen. Kijk “Who killed the electric car?” maar eens.

Hier zit toch iets goed fout. Mensen lopen op te scheppen over een dikke v6 turbo. Dit alleen maar doordat die efficiency zo bar laag is en je het zowieso nodig hebt om dergelijke prestaties te krijgen. Elektrisch = instant koppel (geen opbouw). Super ervaring!

Wat betreft de uitstoot. Hier kun je hoog en laag over springen maar bij de ontwikkeling en implementatie van een nieuw product zullen uitstootcijfers altijd hoger zijn dan een product wat inmiddels al tientallen jaren beproefd is.

Bij een grootschalig invoer zullen alle uitstootcijfers omlaag gaan. Productie-uitstoot zal worden gereguleerd, elektriciteitsproductie verschuift van grijs naar groen en voor mensen zelf zal binnen de komende periode zeker een financieel voordeel te behalen zijn. Sowieso in het geval gebruik word gemaakt van grijze stroom i.p.v. groene stroom zorg je nog steeds voor een hoop voordelen t.o.v. benzine/diesel. Uitstoot-cijfers zijn hoe dan ook minder door de hoge efficiency van de elektrische motor plus de uitstoot van vervuilende gas en kool fabrieken is (met enkele tientallen?) gecentraliseerd en makkelijker te managen dan de uitstoot van de 10.000.000 verbrandingsmotor-auto’s in dit land.

Uiteindelijk door het gebruik van smart grids (lees je maar in) zullen energieproducties uit groene en grijze energiebronnen in efficiency stijgen.

Plus vergeet de voordelen voor de omgeving niet van de elektrische vervoersmiddelen. Het leven in de grote stad zal stukken verbeteren door de geluidsreductie en lucht kwaliteitsverbetering.

Ik kan hier wel uren over doorgaan discussiëren maar men moet tot inkeer komen over de verslaving aan en het gemak van olie. Dit houdt gewoon een keer op… Klaar!


Nieuwe initiatieven op het gebied van mobiliteit en energiebronnen zorgen ervoor dat deze wereld over 50 jaar nog zo is zoals wij die graag zouden willen hebben.
Excuses voor de fouten. Ik had het tamelijk rap getypt.
@Monstarr: goed stuk. Maar valt de hele economie niet ineen als bijna alles electrisch gaat? Heel toevallig zijn er nu in Afghanistan bronnen gevonden waardoor het land rijk kan worden. En wie zit daar oorlog te voeren? Juist, het Westen… draaien veel oorlogen eigenlijk niet vanwege wat ze er aan kunnen verdienen?
@Ahura

Dat zou ik niet weten tot zover reikt mijn kennis niet.
Ik heb geen verstand van politiek.

Wel heb ik het idee dat een heel groot deel van de winsten uit olie exploitatie niet op de juiste manier gebruikt worden en er een klein aantal mensen rijk van worden. Dus als die winsten weg zouden vallen zouden wij er persoonlijk niet slechter van worden. De economie zal inderdaad een verplaatsing meemaken en ook op elektrische voertuigen zal t.z.t. weer belasting en accijnzen gehefd worden. Let ook op dat elektrische voertuigen niet massaal dit of volgend jaar het huidige wagenpark zullen overnemen.
Prognose voor 2020 is 1 miljoen EV’s in Nederland. Dit is nog altijd maar 15% ongeveer van het totale aantal auto’s.

De economie zal zich aanpassen daar maak ik me niet druk over.

En wat betreft het midden oosten, die zullen zich ook aan moeten passen. Om welvaart te scheppen heb je nu een eenmaal een businessmodel nodig. Kijk naar Abu Dhabi welke haar core-business van olie naar toerisme aan het verleggen is. En om nu te stellen dat iedereen in het midden oosten welvarend is door de olie……..enkel die “few”.
En uiteraard met prognose bedoelde ik doelstelling.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).