Video: Virgin Racing VR-01 F1 bolide onthuld

Auteur: , 58 Reacties

Het Virgin Racing F1 Team heeft vanmiddag haar Formule 1 bolide aan de wereld getoond, de VR-01. Waar de meeste teams gebruik maken van windtunnels, heeft Virgin Racing de auto volledig ontwikkeld achter de pc, met behulp van zogenaamde CFD technologie.

Richard Branson, teameigenaar, is apetrots op de eerste Virgin Racing F1. In iets meer dan een half jaar is deze auto van scratch ontwikkeld en opgebouwd, een prestatie op zich. Donderdag en vrijdag gaat de auto haar eerste kilometers draaien op Silverstone waarna het team afreist naar Jerez, alwaar er serieus getest gaat worden. John Booth, de teambaas, laat weten dat hij erop vertrouwt dat ontwerper Nick Wirth een geweldige auto heeft geleverd. We zullen het volgende week zien, als de Virgin los gaat op Jerez tussen de andere teams.

Virgin Racing F1 Launch

Vooralsnog is het wat mij betreft in ieder geval de mooiste auto die deelneemt aan seizoen 2010. Maar oordeel zelf in de onderstaande gallery. Opvallend: Marussia is sponsor van dit team.



58 reacties

Ik vind deze persoonlijk mooier dan de BMW of de Ferrari.
Aardige kleuren. Rood en zwart, goeie combo.
Alleen een beetje jammer dat de onthulling via internet een grote FAIL was:
http://www.worldcarfans.com/110020324380/online-launch-of-virgins-2010-car-fails
Hopelijk zijn de prestaties op het circuit een stuk beter ;)
Ziet er inderdaad best mooi uit, vergeleken met eerder gepresenteerde nieuwe bolidas van andere merken. (voor zover je bij een moderne F1 nog van mooi kunt spreken…)
Nu erg benieuwd of er ook nog vaart in zit!
ik bedoelde bolides natuurlijk… niet bolidas
Ik hoop dat ze met deze computeranimatie iedereen het stront voor ogen rijden!
Ik denk dat ze wel problemen krijgen met die logo VR:

http://www.seeklogo.com/images/V/Velvet_Revolver-logo-93BB5E27ED-seeklogo.com.gif

VR staat ook voor Velvet Revolver (een rock groep). We zien wel.
lol, how werken die plaatjes? Kan iemand mijn bricht even bewerken.

http://www.seeklogo.com/images/V/Velvet_Revolver-logo-93BB5E27ED-seeklogo.com.gif
PantheraLeo205
Tja, welke F1 mooier is, is toch ’n beetje à la wie van de Olsen-twins mooier is.
Mooie F1 bak, maar ik ben voor die andere rooie
Bij mijn weten maken alle teams gebruik van computersimulatie om een bolide te ontwikkelen, maar dan in combinatie met de windtunnel om alles te controleren en perfectioneren.

In dat opzicht lopen ze hier dan wel een stapje achter…
@Clocker & AMG Powerrrr: De ontwerper is Nick Wirth. Wirth heeft op dezelfde manier (CFD) de LMP-auto’s voor Acura ontworpen die in de American Le Mans Series rijden. Dit jaar werd David Brabham in zo’n Acura kampioen. Ik denk toch dat ie wel verstand van zaken genoeg heeft. Het is geen Mastercard Lola.
Hmmm… hij ziet er wel heftig uit hoor.
@Clocker,

Mwa denk het niet, aangezien die Richard Branson wel van aanpakken weet. Kijk nu naar zijn ontwikkelingen in vliegtuigen, denk dat die gozer zat computerkundigen hebben om dit te kunnen maken zonder windtunnels.
Hopen dat ‘ie niet van de weg afwaait, wegens te onaerodynamisch :P Wel een mooi apparaat, ’t moet gezegd worden!
Tsjah hij ziet er goed uit. Uiteraard wordt bij alle teams gebruik gemaakt van computersimulatie, BMW, McLaren en Ferrari hebben zelfs supercomputers van tientallen tot honderd miljoen dollar.

Mijn voorspelling, dit ding gaat 3 seconden achter het veld aanrijden.
@JPM,

wat klink jij toch hoopvol hahaha!
Uiteraard samen met Campos, Lotus en USF1.
ziet er goed uit, wat simpel, misschien te simpel?

OFF-TOPIC: ik wil nakajima en kobayashi terug !
Ik wil dat Lotus zich weer aan een F1 auto waagt. Een nieuwe John Player Special zou geweldig zijn!
@AMG Powerrr: JPS-versie zal er nooit komen. Althans, niet met duidelijk “John Player Special” op de auto. Tabaksreclame is verboden binnen de EU of zoiets. Ze zouden het natuurlijk wel als Ferrari en Marlboro kunnen doen (Barcodes of iets dergelijks gebruiken)
Hij doet me overigens ontzettend aan de Midland denken van een paar jaar terug. Kijk het is voor de ‘nieuwe’ teams natuurlijk helemaal niet de bedoeling dat ze voor de punten gaan. Best of the new, is zeer waarschijnlijk het hoogst haalbare. En bij nieuwe teams reken ik Sauber en Stefan GP niet mee. Iemand een mening over huidige testresultaten. Ferrari lijkt goed te gaan en zeer betrouwbaar. De Sauber zit er ook lekker bij.
@JPM: Ben het niet helemaal met je eens. Ik verwacht wel dat deze auto strak achteraan het veld gaat staan, maar ik denk dat Lotus aansluiting met de ‘ervaren’ teams kan vinden.


Gascoyne heeft al een aantal aardige auto’s in elkaar geknutseld en denk dat hij met Lotus (ruim) de beste van de nieuwe teams gaat zijn.


Overigens is het nog maar de vraag of USF1/Campos de grid gaan halen. Als ze dat niet doen mag Stefan GP waarschijnlijk gewoon racen, Ecclestone is er al mee bezig om dat mogelijk te maken. (Officieel is het zo dat een team 3x een no-show mag hebben, hier staan wel flinke boetes op maar zodra ze een 4e keer niet op komen dagen zijn ze meteen klaar ook en hoeven ze niet meer terug te komen.)


Over de testtijden: Vorig jaar zag Ferrari er erg snel uit, we weten allemaal wat dat voor een jaar is geworden. De testtijden zeggen zeer weinig, na de kwalificatie in Bahrein weten we pas echt wie er snelle auto’s hebben gebouwd. Het enigste dat ik in de gaten hou is het gat tussen teamgenoten, ze kunnen andere dingen aan het testen zijn maar het geeft in ieder geval een indicatie. Gezien de tijden deze week lijkt het er op dat Schumacher niet door de mand gaat vallen maar gewoon op een normaal niveau kan rijden. Ik vind de Mercedes overigens de mooiste auto van het veld, die knik in de neus is zeer mooi en de groene effecten staan het ding niet slecht.
@ JDM_Wotevajjjj

Kobayashi is terug! Hij zit in de Sauber dit jaar naast Pedro de la Rosa. Hij zou zomaar eens mee kunnen doen voor het WK.
@JDM, kobayashi rijdt voor Sauber. En over Nakajima gaan geruchten dat hij rijder is/zal worden voor Stefan Grand Prix (eigenlijk het oude toyota), maar die hebben geen startbewijs
@Lenny:
ik had deze pagina gebruikt :http://www.formula1.com/teams_and_drivers/teams/
Sauber staat zelfs niet op de lijst van teams
@JDM__Wotevajjjj: dan moet je toch maar wat beter Autojunk in de gaten houden ;)
http://www.autojunk.nl/2010/02/de-nieuwe-bmw-sauber-c29
@robbie:
nooit gedacht dat AJ up-to-date-er (woord?) was dan de officiele website :p wel nice, hopelijk geraken ze ook aan sponsors
@Alex,

ooh, dan zal ‘ie niet van de weg afwaaien…
dit vind ik de mooiste en dan die vloekende groene streep op de banden die er dan toch nog bij past. heel erg mooi ding, ik wil dat ze zo’n project bij de tu in delft organiseren.
@killioq:

als je dat wil moet je je eens beter laten informeren. Delft is één van de universiteiten die meedoen aan de Formula Student races.
http://www.formulastudent.com/universities/ in classe 1
op deelnemersplek 25..
Stel je voor dat dit een succes wordt: geen windtunnel, maar pure software gebruiken. Dat de FIA dat maar eens probeert te dwarsbomen. Niet dus!
Deze heeft van alle nieuwkomers waarschijnlijk de meeste sponsering erop staan, zeker allemaal; bedrijven van branson zelf
die ziet er net als die van mercedes goed uit , maar weer niet mijn team

@Benjamin1

ik ook ;)
Mooi logo!
Ik vind de McLaren mooier! De kleurstelling van de Virgin auto is wel erg mooi. Ik vraag me af of je wel een goede auto kan bouwen zonder windtunnel. Ik begreep nu juist dat veel andere merken nu juist investeren in windtunnels omdat dit toch echt een voordeel oplevert.
@pomoek: Windtunnels zijn eerder ouderwets: duur, omslachtig en erg tijdrovend, en beperkt in het verstrekken van informatie omdat je voor ieder meetpunt een sensor nodig. CFD meet over je gehele object, je krijgt dus veel meer gegevens en je kunt in no time nieuwe modellen/aanpassingen in je software invoeren. Met name in de luchtvaart wordt CFD al langer toegepast, de Joint Strike Fighter dankt er zijn vermogen aan om verticale landingen te kunnen maken. Als ze dat op conventionele wijze hadde ontwikkeld, was het toestel waarschijnlijk zo duur geworden dat de Nederlndse regerig niet eens over aanschaf had nagedacht. In de toekomst wordt de software alleen maar beter en nauwkeuriger, met alleen MS-DOS had je hier ook geen plaatjes kunnen kijken.
@ J.

Nou daar moet ik je toch ongelijk geven. Ik weet niet of jij je nog de testresultaten van vorig jaar herinnerd maar daar ging Brawn als een tierelier. Een seconde voor de rest in elke test. Daarnaast was Toyota en RB altijd snel. Ferrari en McLaren stonden vorig jaar standaard in de middenmoot. Natuurlijk zegt testen niet zo heel veel maar als je constant een seconde onder de rest zit, zegt dat wel iets. Overigens zegt testen erg veel over betrouwbaarheid. Ferrari heeft al bijna 360 ronden gereden zonder probleem, dat is al beter dan vorig jaar.

En ook op het gebied van Gascoyne ben ik het niet met je eens. Hij heeft jaren voor Toyota gewerkt en dat pakte ook rampzalig uit. Uiteindelijk bij FI hetzelfde verhaal. Nadat hij vertrok en FI met een heel nieuw design aankwamen lukte het opeens wel om in de punten te rijden. Vroeger in het pen en potlood tijdperk was hij iemand, maar in de huidige computer wereld.. overschat als je het mij vraagt. Maar goed we gaan het allemaal zien!
Goede kleurencombo, geen gekke frutsels, hij ziet er inderdaad best aardig uit.
Nu al legendarische livery. Gouden velgen, en ik vind hem mooier als de RBR’s en de John Player Special. And that’s saying something. :D
@ Jesper

Waarom legendarisch? Weet je wel wat dat betekend?
Dat je hem heeeeeeeeeeeeeeeel mooi vind is wat anders.
Die van mercedes is toch net ff wat mooier. Apart dat ik op autoblog niets heb gelezen hierover.
Heb maar 1 reactie: “Wauw! Super mooie auto!”
@ slappehap

En toch is een windtunnel nog noodzakelijk. Het is waar dat CFD veel van die windtunnel uren weet te reduceren maar de windtunnel is nog wel noodzakelijk. Kijk naar de grote teams, die hebbben de duurste en meest uitgebreide computerprogramma’s maar hebben daarnaast nog 2 fullsize 24/7 windtunnels op volle toeren draaien.
@slappehap, hier maak je toch een denk fout, CFD “meet” helemaal niets, het is een rekenkundig model dat waarden genereert. De betrouwbaarheid van deze waarden zijn afhankelijk van de input die je aan het model toevoegt. Daarom is het verstandig om een CFD model te valideren met tastbare metingen in een windtunnel.
De kleurstelling is in ieder geval alvast helemaal goed!
Wel mooi Marusia sponsoring; jeweetwel de Supercar uit Rusland.

CFD, gegeneerde luchtstromings data… virtuele windtunnel.
Dé oplossing als je geen BIG budget hebt voor een windtunnel.

Kleuren een beetje als het goood old Minardi F1 Team.
Heeeele dikke wagen! nu maar hopen dat ze echt snel is.. CFD is idd betrekkelijk en kan nooit helemaal tippen aan een windtunnel..
@ Daantje
En een windtunnel kan niet zonder CFD.
Qua layout verre weg de mooiste bolide! Super vet rood, zwart en dan die tribals egt super dik!
als die goed is moeten wij nog effe afwachten, ik hoop het maar zoals iemand reeds vermeld heeft ziet het ontwerp er erg simpel uit als dit werkt zou een revolutie zijn
afwachten maar
Volgens mij is Richard Branson geen teameigenaar maar hoofdsponsor!
She´s a beauty!
Audi A4 rijder
Mooie achterhoede F1 auto ;-)
Ik vind de Mercedes het mooist, maar deze mag er ook zijn. chapeau.
die J kan beter eens een boekje gaan lezen…zoals anderen aangeven was Ferrari helemaal niet snel in de winter vorig jaar.
En ja hoor, mercedes is echt de enige met die knik haha. Maar goed, maakt niet uit…Ferrari gaat net als de laatste 10 jaar de rest in de hoek zetten…alleen nu met Alonso.
@JPM:

Hier de testtijden van 2009: http://www.f1complete.com/archive/2009-guide/2009-testing

Je hebt inderdaad gelijk dat Ferrari er in het begin compleet niet bij stond, maar ik weet toch nog 100% zeker dat er onder de tifosi grote verwachtingen waren voornamelijk doordat Ferrari in Bahrein indruk maakte door regelmatig sneller te zijn dan Toyota (die al wel regelmatig zeer snel waren gebleken).

Overigens kun je hier ook zien dat Brawn maar 3 dagen heeft getest, en dat ze maar 1x de snelste tijd neer hebben gezet. De prestaties van dat team kwamen in Melbourne echt nog als een duiveltje uit een doosje :).

@Vincenzo:
Wat ik bedoel is het volgende: http://www.autosport.nl/cms/images/stories/2010/Internationaal/Formule%201/Voorbeschouwing%202010/ferrari_f10-schuin.jpg

Dat is een foto van de Ferrari, de neus vind ik toch vrij hoog en heeft maar een zeer klein knikje er in zitten. De meeste andere teams hebben een soortgelijke hoge neus.

http://www.mibz.com/wp-content/uploads/2010/02/2010-Mercedes-GP-Petronas-W01-01-500×318.jpg

En hier de Mercedes, een veeeeeeel grotere knik er in en een veel lagere neus. Dat vind ik persoonlijk toch veel mooier.

Verder ben ik het helemaal met je eens: Forza Ferrari, en ik hoop van harte dat ze iedereen in de hoek gaan zetten.
@JPM:

http://www.f1complete.com/archive/2009-guide/2009-testing De 2009 testresultaten. Je hebt gelijk dat Ferrari er zeker in het begin niet goed bij stond, ik had dat toch anders in m’n geheugen staan.

Nu ik die testtijden doorloop zie ik dat het optimisme onder Ferrari fans pas in Bahrein is gekomen waar Ferrari ineens snelle tijden neer zette en ze Toyota met gemak bij/voor bleven. Op de laatste testdag in Barcelona hebben ze ook nog een 2e tijd gepakt, wel op een seconde achterstand maar toch.

(Je kunt hier ook zien dat Brawn maar enkele dagen heeft getest en maar 1x de snelste tijd had).

@Vincenzo:

Zoek de verschillen:

Ferrari: http://www.autosport.nl/cms/images/stories/2010/Internationaal/Formule%201/Voorbeschouwing%202010/ferrari_f10-schuin.jpg

Mercedes: http://www.mibz.com/wp-content/uploads/2010/02/2010-Mercedes-GP-Petronas-W01-01-500×318.jpg

Hint: Ferrari hoge neus met kleine knik, Mercedes lagere neus met veel sterkere knik. Juist die sterkere knik vind ik er veel mooier uit zien.

Verder hoop ik het van harte dat Ferrari de rest in de hoek gaat zetten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).