Strooizout: duur, niet op en weer bijna overbodig

Auteur: , 24 Reacties

Sommige mensen rijden in auto's die niet 100% veilig zijn, maar dat maakt in Nederland inmiddels niet meer uit. Wij gaan toch allemaal dood, er is namelijk geen strooizout meer. Althans, er schijnt een tekort te zijn. Wat een beetje kou niet allemaal te weeg kan doen.

Nu is het natuurlijk geen ‘beetje kou’. We hebben hier in Nederland te maken met een werkelijk barre winter, al weken vriest het ‘wel af en toe’, Siberië is er niks bij. Om die reden moet er veel gestrooid worden, anders wordt het glad, en bij gladde wegen gaan er mensen dood. Banden, rijstijl en -tijden aanpassen is namelijk geen optie in de drukke Nederlandse samenleving. Dit heeft tot gevolg dat er bakken strooizout doorheen gaan de laatste tijd. De leveranciers willen hier ook een graantje in meepikken en verhogen de prijzen, vervolgens vindt de overheid de prijs niet OK en kopen ze minder in. Berichten worden de wereld ingeslingerd dat het zout ‘op’ is en er worden enkel nog hoofdroutes bestrooid.

In Arnhem heeft deze strijd tussen gemeente en zout-leverancier inmiddels een kritiek punt bereikt. Nadat de leverancier de leveringsvoorwaarden eenzijdig zei aan te passen is de gemeente naar de rechter gestapt. De gemeente werd in zijn gelijk gesteld en voor het einde van het weekend zal er nog 500ton zout worden geleverd.

Gelukkig zwakt de winter inmiddels aardig af. Zelfs ’s nachts vriest het nog maar in delen van het land. De vraag naar en prijs van het strooizout zullen weer kelderen als de krokussen de grond uit schieten. Over een paar weken kunnen de auto’s eindelijk weer zonder pijn over straat, ook als het chassis niet gegalvaniseerd is. Tijd voor een grote schoonmaak, kleine reparaties en een goede beurt. Dan kunnen we volgend jaar eindelijk overschakelen op zand/grit, wordt alles lekker vies, maar gaat er gelijk niks meer stuk. (bron: nu.nl)



24 reacties

Oud nieuws is het niet???
Zelfs gewoon geen nieuws meer eigenlijk…
“Siberië is er niks bij.” *Proest* Beetje vorst en iedereen is van slag.
Er komt weer een koude periode aan. Met aardig lage temperaturen.
Dus, we kunnen wellicht onze borst weer nat maken, of niet. bevriest ie.
Maar goed, als deze koude golf dan weer komt, dan vraag ik mij toch af. Hoe ze deze willen gaan opvangen.. Als nu al alles op een kritiek niveau zit..
@toyotaprius: Ze moeten niet zeuren, betalen en strooien. Ben ik desnoods als het echt niet anders is ook wel bereid 10 euro extra wegenbelasting voor te betalen. Hoewel ik het meest voor de optie niet strooien en spijkerbanden ben :P
@Saab_Spyker_Automobiles: Helemaal met je eens! Ze zijn verantwoordelijk voor de wegen en ook als het min 100 is..
Spijkerbanden klinken goed! Kan je tenminste een beetje door rijden als er weer sneeuw en ijs ligt!! :D
Ik mag hopen dat die @#[email protected] kou lekker weg blijft!
Ik ga mijn auto morgen wassen en dan zit ik niet op weer een sneeuwbui/ijzel met de bijhorende strooizout te wachten!!!

BTW, Nadat de leverancier de leveringsvoorwaarden eenzijdig zei aan te passen is de gemeente naar de rechter gestapt

Stelletje huilebalken bij die gemeente! Maar wel bewoners / ondernemers kapot maken met net zulke eenzijdige verhogingen.
En protesteren kan dan niet. Geen rechter die jou gelijk geeft…
Sry voor de volgende compleet off topic reactie… Maar autoblog.. gelieve die irritante reclame van renault van jullie website te verwijderen. Het is heel storend en creërt een tegenovergesteld effect… Nu wil je zeker GEEN renault kopen…
@xilver: Ik ben door die reclame vandaag naar de dealer geweest.
@Saab_Spyker_Automobiles:
Saab dealer that is :D
@xilver: de reclame is heel kinderachtig. Precies als de houding van de gemeente, de zoutleveranciers en schrijver van dit artikel omdat hij gladheidsprobleem niet serieus neemt.
Het is ‘te weeg kan brengen’ of ‘kan doen’. Niet allebei tegelijk volgens mij.
Ontopic: het maakt Rijkswaterstaat niet uit of we massaal door de gladheid bomen in worden geboord, het gaat ze erom dat de economie blijft draaien..
En het kapot gereden (door vrieskou) ZOAB weer repareren…
Overal, op de snelweg, in het centrum, op een randweg; allemaal ‘potholes’. Landelijk dus, fijn dat je wegenbelasting betaald… strooien en maken hó maar.

Ja als het te laat is!!!
We hebben het nú liggen en het moét op…


@xilver.: ik rij Renault Sport!
@ Saab_Spyker_Automobiles

“Hoewel ik het meest voor de optie niet strooien en spijkerbanden ben”.

Probeer je nou een paard te laten lachen? Op de meeste wegen barst het al van de diepe gaten door de vorst. Denk eens aan de massale wegwerkzaamheden voor reparatie hiervan en het dagelijkse oponthoud, dat dit met zich mee zal brengen. Met spijkertjes zal dat resulteren in een veelvoud van dit oponthoud. En ik denk, dat je daar echt niet zo vrolijk van zou worden: Is de winter eindelijk voorbij en denk je weer “normaal” te kunnen rijden, zit je minstens een half jaar lang op max. 70 km/h wegens wegwerkzaamheden. Nee, laten we maar gewoon blijven strooien.
En wil je alsjeblieft NOOIT geen pleit meer dooien voor € 10,- extra wegenbelasting? Stel je voor, dat Den Haag de smaak te pakken krijgt? “Wintertoeslag”, ik moet er niet aan denken!
winterbanden hebben zin wanneer er sneeuw ligt of wanneer het gewoon erg koud is en blijft. Ze helpen geen donder wanneer er ijs ligt. Een aangezien de temperatuur in Nederland de laatste weken te vaak langs het vriespunt is gegaan, zijn ijs en ijzel gewoon een realiteit. Dan is er inderdaad maar 1 oplossing: strooien om te voorkomen. En anders van thuis uit werken of met het OV gaan.
Wéér die winterbandendiscussie…? **Gaap**
Mot je maar in Duh Haag wonen…Dit punt ligt voor ons al een paar weken achter ons.
Krokussen? Vergeet het maar, dit jaar groeit er zeewier op de bermen!
Heb gehoord dat 500.000.000KG €38Miljoen euro kost, vind wel dat er erg veel zout doorheen gegaan is.
jezus wat een kortzichtigheid is dit allemaal. Mensen, dit kan je niet meer uitspelen op persoonlijk niveau. Dit is de wereld van de grote getallen (iets waar google bijv. van leeft). Strooizout van Akzo nobel raakt op een gegeven moment op. Zij hebben productie circa 2,5 miljoen ton zout per jaar. dit is 2500000000 kilo zout per jaar. Alleen is dit niet allemaal strooi zout. Strooizout is namelijk vervuild met zand e.d. en daarom kom je op een prijs van € 35 per ton strooi zout. Nu zijn er gemeentes die duurder en zuiverder zout kopen om schade te beperken. Kan je uitrekenen in de wereld van grote getallen. Dit kost meer per ton. Nu is het ook zo dat instanties weer contracten hebben afgesloten met zout leveranciers. Daarom schopt zoiets de rechtszaal, en niet om dat alles in nederland zo kut is…. nogmaals heel kortzichtig om dat te denken.
@9000se

En hoe komen die gaten daar? Doordat het smeltwater van je gestrooide weg gaat bevriezen en zo het asfalt kapotduwt.

Als je een weg niet strooit bevriest die één keer voor een langere periode, met veel minder schade.
Ook deze sector wil natuurlijk geld verdienen en kent dus helaas dezelfde nadelen die je kan tegenkomen in alle commerciele instanties…..
In Duitsland strooien ze nog veel minder, ik heb eigenlijk onder de rijlessen die ik gehad heb nog niet 1 helemaal schone weg meegemaakt echt triest…
wat een gezeur…:)
dan koopte toch gewoon wat bij van de belastingcenten betalen toch om op de weg te kunnen rijden moeten ze ook zorgen dat het rij-baar is en trouwens ook die gaten in de weg gelijk dicht maken….in 2weken al drie sterren,

maar zolang je rechtuit rijdt en niet onnodig (hard) gaat remmen of aan je stuur gaat zitten rukke kom je ook al een heel eind!:P

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).