De 19 meest complexe wegen ter wereld!

Auteur: , 87 Reacties

In navolging van de 10 meest bijzondere straten ter wereld presenteren we de 19 meest complexe/gevaarlijke wegen. Zodat we alvast plannen kunnen gaan maken voor de komende zomervakantie.

Of dit daadwerkelijk de meest complexe en gevaarlijke wegen ter wereld zijn is de vraag. De overgrote meerderheid heb ik nog niet bereden, maar Noorwegen wordt wel steeds aantrekkelijker als vakantieland. Het is natuurlijk erg leuk om volgas over de autobahn te jagen, maar een complexe weg kan ook erg leuk zijn. Een echte uitdaging, denk aan veel verkeer, veel bochten, veel hoogteverschillen of gewoon een slecht wegdek. Via waze.com (ja die) kwam ik de volgende 19 wegen tegen, aanvullingen of opmerkingen horen we graag…


Nr 19: Lysebotn Road (Noorwegen)
Dit is waarschijnlijk de leukste weg die je zowel op vier wielen als op twee benen kunt kiezen, kijkende naar de verschillende wandelroutes in dit gebied. Het begint allemaal met een smalle weg omhoog langs de steile wanden van Lysefjord. Vervolgens krijg je 27 scherpe bochten en een 1,1 km lange tunnel voor je kiezen (incl 3 scherpe bochten in de tunnel). De laatste 30 kilometer van Lysebotn road is een ware achtbaan, het is erg smal maar heeft een perfect oppervlak.

Lysebotn Road


Nr 18: El Espinazo Del diablo (Mexico)
El Espinazo del Diablo (de ruggengraat van de duivel) is een bergpas in Durango, Mexico. De rit duurt ongeveer 5 uur en was voor lange tijd de enige weg uit Durango naar Mazatlan Sinaloa. Er zijn veel waarschuwingen over deze weg te vinden, maar het geheel schijnt uitzonderlijk goed onderhouden te zijn (incl borden die de gevaarlijkste stukjes markeren). Die borden zijn overigens wel in het Spaans, een woordenboek kan dus van pas komen. Er zijn een aantal scherpe bochten, deze belemmeren vaak het tweerichtingsverkeer in deze regio. Het uizicht schijnt echter meer dan de moeite waard te zijn.

El Espinazo del diablo


Nr 17: Van Zyl’s Pass (Namibie)
Van Zyl’s Pass (ook wel de DR3703 genoemd) is gelegen in Namibie en is een klassieke extreem slechte weg. Het is niet eens echt een weg, maar meer een route die in de loop van de tijd een standaard is geworden. De zeer steile pas biedt een pure dosis adrenaline, waarbij je rotsen, keien en ravijnen moet ontwijken. Aan het einde wordt je beloond, als de weg afdaalt naar een prachtig oud gletsjerdal genaamd Marienfluss.

Van Zyl pass


Nr 16: Iroha-Zaka winding road (Japan)
Iroha-Zaka is een kronkelende weg en de belangrijkste route tussen het centrale Nikko en Oku-Nikko. De eerste Iroha-zaka weg wordt gebruikt om naar beneden te gaan, met de tweede Iroha-Zaka kun je omhoog. De weg werd in het verleden door asceten gebruikt en er zijn 48 bochten (welke refereren aan de 48 letters van het oude Japanse alfabet).

Irohazaka Winding Road


Nr 15: Los Caracoles Pass (Argentinie en Chili)
Deze weg loopt door het Andes gebergte tussen Chili en Argentinie. Los Caracoles is een serie van scherpe bochten op een zeer steile helling, zonder vangrails. De weg is voor het grootste deel van het jaar bedekt met sneeuw. In combinatie met de aard van de weg vereist dat extreem veel geduld en vaardigheid. Er gebeuren echter opvallend weinig ongelukken, er rijden zelfs dagelijks vrachtwagens en toeristische bussen over deze weg.

Los Caracoles


Nr 14: Trollstigen (Noorwegen)
Dit Fjord in Noorwegen heeft vele wegen die toeristen aantrekken. De meest opvallende wegen worden samen de Trollstigen genoemd (trollen ladder), een reeks van prachtige wegen met een adembenemend uitzicht op watervallen. De weg is goed beveiligd maar vergt wel veel concentratie en rijvaardigheid. De duizelingwekkende steile hellingen, intense haarspeldbochten en smalle wegen laten geen ruimte voor fouten. Zodra je op de top bent schijnt het uitzicht adembenemend te zijn, aanrader dus.

Trollstigen Roads


Nr 13: The Halsema Highway (Filipijnen)
Typische naam, zouden ze daar links rijden? De Halsema snelweg loopt door de Cordillera Vallei van de Filipijnen. De weg is ongeveer 150 mijl lang en grotendeels onverhard. De route loopt door steile rotswanden, met nauwelijks relingen of andere veiligheidsvoorzieningen. Deze smalle doorgangen en steile rotswanden maken de weg bijna onbegaanbaar tijdens het regenseizoen. Er gebeuren hier tal van ongevallen, misschien een leuke aanbeveling voor je schoonmoeder?

Halsema Highway


Nr 12: Pasubio, Vicenza (Italie)
Dit is een oud wandelpad en dient voornamelijk voor motorfietsen en bepaalde types auto. De weg is gevaarlijk smal en glibberig, verspreid over vele rotswanden en tunnels, maar met een prachtig landschap. Een populaire bestemming voor avontuurlijke reizigers, maar wellicht kun je beter op de motor gaan.

Pasubio Vicenza


Nr 11: Taroko Gorge Road (Taiwan)
De Taroko Gorge Road in Taiwan is een bergroute gemaakt door uitgehouwen rotsen. De weg loopt door het Taroko nationaal park en heeft dus een prachtig uitzicht.

Taroko Gorge Road


Nr 10: Guoliang Tunnel Road (China)
Net zoals de Taroko Gorge Road is deze weg in de bergen uitgehouwen. De weg werd gebouwd door 13 lokale dorpelingen onder leiding van hun chef, Shen Mingxin, en nam ongeveer vijf jaar in beslag. Veel dorpelingen hebben hun leven verloren bij ongevallen tijdens de bouw van de tunnel. De 1200 meter lange tunnel werd uiteindelijk op 1 mei 1977 geopend voor het verkeer. De doorgang is 5 meter hoog en 4 meter breed. Het is gelegen in de Henan-provincie van China en is een mooie aanvulling op het lijstje met meest gevaarlijke en ingewikkelde wegen. De weg wordt ook wel aangeduid als “the road that does not tolerate any mistakes.”

Guoliang Tunnels


Nr 9: “Militaire” bergwegen (Rusland/Georgie)
Als hier geen sneeuw ligt, dan ligt er een dikke laag modder. Deze afgelegen snelwegen kun je beter niet met een gemiddelde sedan nemen, alhoewel de lokale bevolking hun Lada’s gewoon naar beneden schijnen te jagen. De weg is gelegen in de Kaukasus en werd vroeger alleen gebruikt door de Russische militairen, vandaar dat er geen officiele benaming is. De verbindingsweg wordt op dit moment zelden gebruikt maar is van strategisch belang voor Rusland en Georgie. Het harde oppervlak, samen met de problemen door sneeuw, maakt deze weg bijna ontoegankelijk in de winter.

Militaire bergweg


Nr 8: Gravelly Hill Interchange (Engeland)
Gravelly Hill Interchange stata ook wel bekend als ‘Spaghetti Junction’ en is de 6e kruising van de M6 snelweg bij Birmingham. De kruising is een indrukwekkende 30 hectare groot en serveert 18 routes en omvat 4 kilometer aan afritten. Op 6 verschillende niveaus zijn er 559 betonnen palen, tot maximaal 24,4 meter hoog. De ingenieurs moesten 13,5 mijl van de snelweg omhoog brengen zodat er 2 spoorlijnen, 3 kanalen en 2 rivieren onderdoor konden. Het is de meest ingewikkelde kruising in het Verenigd Koninkrijk.

Birmingham Interchange


Nr 7: Lena Highway, the Highway from Hell (Rusland)
Als iemand de “Long Way Round“-serie met Ewan McGregor kent, dan heb je deze weg misschien al gezien. Dit is de laatste 600 mijl (950 km) van de Russische Federal Highway (Moskou) naar de Siberische stad Jakoetsk. De weg heet de “Lena Highway” en loopt parallel aan de rivier de Lena. Jakoetsk wordt beschouwd als een van de koudste steden op aarde, maar verrassend genoeg is het alleen in de zomer dat deze weg onbegaanbaar wordt. Wanneer het begint te regenen dan wordt de weg een enorme modderpoel waardoor het bijna onmogelijk is voor voertuigen om te passeren.

Regen in Rusland


Nr 6: The Road of death (Bolivia)
Over deze weg reden de heren van Top Gear in de recente Zuid-Amerika special. Deze North Yungas Road (ook bekend als El Camino de la Muerte AKA de weg van de doden) is een 43 mijl lange weg in Bolivia tussen La Paz en Coroico, 35 mijl ten noordoosten van La Paz. De weg is beroemd om het extreme gevaar en werd in 1995 tot de meest gevaarlijke weg ter wereld gedoopt, door de Inter-American Development Bank. De weg heeft een eenbaans breedte en kent enorme afgronden en er ontbreken vangrails. Tevens is er door de mist en regen vaak slecht zicht, het wegdek is modderig, er is veel los gesteente, etc. Er wordt geschat dat hier 200 tot 300 reizigers per jaar de dood vinden.

Road of death


Nr 5: The Judge Harry Pregerson Interchange (Amerika)
De Judge Harry Pregerson Interchange is te vinden in Los Angeles en is een van de meest ingewikkelde knooppunten in het land. Het is een ingewikkeld netwerk van wegen met diverse lagen van bruggen. Dit knooppunt is geopend in 1993 en bestaat uit vier niveaus plus een rijstrook met beperkte toegang, die gebruikt kan worden door noodvoertuigen.

Judge Harry Pregerson Interchange


Nr 4: The Puxi Viaduct (Shanghai)
Dit is het drukste en grootste knooppunt van Shanghai waarbij duizenden voertuigen per uur voorbij komen. Het heeft vijf niveaus van bruggen, welke twee van de drukste snelwegen verbinden.

Puxi Viaduct


Nr 3: Leh-Manali Highway (India)
De Leh-Manali Highway ligt in India en heeft een lengte van 297 mij. De weg loopt langs de Himalaya bergketen en door enkele van ’s werelds hoogste bergpassen in de wereld, met een gemiddelde hoogte tussen de 2 tot 3 mijl boven de zeespiegel. De weg is een van de meest gecompliceerde en uitdagende wegen in de wereld, met sneeuw, aardverschuivingen en moeilijke begaanbaar terrein. Zonder 4WD zul je hier waarschijnlijk niet overheen komen. De weg werd gebouwd en wordt nog steeds onderhouden door het Indiase leger.

Leh manali


Nr 2: Stelvio Pass (Italie)
De Passo dello Stelvio is gelegen in de oostelijke Alpen van Italië en is een van de bekendste, zwaarste, beruchtste en hoogste passen in Europa. Deze bergweg ligt op een hoogte van ongeveer 1,7 mijl boven de zeespiegel (2750 meter) en heeft 48 haarspeldbochten met zo’n 7,7 % gemiddeld stijgingspercentage). Het is de hoogste verharde bergpas in de oostelijke Alpen en de op een na hoogste in de Alpen, na de 2770 meter hoge Col de l’Iseran. De uitzichten zijn ongekend mooi, de berg is ongekend lang, steil en wisselend.

Stelvio Pass


Nr 1: Col de Turini (Frankrijk)
Col de Turini is een bergpas gelegen in het zuiden van Frankrijk, in de Alpen. De weg ligt meer dan 1 mijl boven de zeespiegel en is tevens deel van de Rally van Monte Carlo (WRC), met 34 uitdagende haarspeldbochten en lange stukken waar snelheid gemaakt kan worden. De pas kennen we uit de eerste aflevering van Top Gear seizoen 10, toen de presentatoren op zoek gingen naar de “greatest driving road in the world.”

Col De Turini



87 reacties

Ik mis de A6 tussen Almere en Lelystad of Emmeloord en Lemmer.
@toyotaprius:
Prachtige route, daar kan ik lekker blazen als het rustig is :)
@zdev: pas op, bij Bant staan ze vaak in de middenberm (onzichtbaar.. :( ).. en trouwens ook bij Haje Lelystad..
@toyotaprius:
Ik houd altijd goed de RDS in de gaten…
Echt sneu dat ze zo vaak op die weg flitsen. Overdag is het rustig, ’s nachts zelfs uitgestorven. Dan heb je kilometers asfalt voor jezelf… de enige autobahn in Nederland en je mag er maar 120 :cry:
@zdev: De weg zal 3 baans moeten zijn (want ik stond er regelmatig in de file.. tussen Almere en Lelystad en vv, raar maar waar..) en ja, 120… het is wat je zegt, het leent er voor om toch sneller te rijden..
nr.10 is gewoon te bizar ..
ik weet er nog wel 1tje, ligt tussen de nummer 1 en nummer 2 in, alleen is de laatste jaren een stuk verbeterd, de weg naar de Col de la Croix fer.
bufallowiesmann
geef mij maar weg 6 haha
Was nr 14 niet de plek, waar laatst een topic over was ivm de stuur kunsten van vrachtwagen chauffeurs?
Leuk artikel, maar sinds wanneer meten we in nederland in mijlen?
@pierre: sinds kort, ik heb hier en daar ook de km erbij gezet.
@pierre:
En dan ook nog eens op een heul rare manier: 1,7 mijl boven de zeespiegel is hetzelfde als 2.750 meter?
@autoblogger nummer twee is de “greatest driving road in the world.” volgens top gear….
@Saab_Spyker_Automobiles: Na de oostblok special, Bulgarije uit me hoofd is de opvolger van de stelvio pass.

@flamingo: jeremy clarkson lag er bijna in met zn range rover Mk1 met een aantal missende delen..
@Flamingo: zie de reactie van Booli, die pas bedoelde ik.
integralechubasco
stelvio is wreed… kostte een litertje olie volgas omhoog in de integrale…
De Stelvio! Ik vroeg me al af waar hij ging komen! Ik had braaf het hete artikel gelezen, incl alle tekst, en ik was al bang dat hij er niet bij stond. Waardevolle 2e plek. Deze zomer ga ik hem rijden. Speciale autovakantie, met als hoogtepunt deze weg :D
@ mezelf: hete = hele ;)
@ toyotaprius:
Is dat niet een beetje de flitsambtenaar-heaven? :?
Heb d’r meer dan eens op mn flikker (lees; portemonnee) gehad…
@Jesper: Zoiets ja.. Ik geloof dat ze in 2009, het dag record met boetes hebben verbroken (op de A6 bij Haje, dacht ik..)
Je wordt er af en toe echt moedeloos van… En ze staan er ook ’s nachts… Dat heb ik ook eens mee gemaakt.. :S
Die Road of death is vreselijk! Hoeveel dooien zouden daar wel niet onderaan de berg liggen!?!
Het zijn voor de rest allemaal wel heel aparte wegen.
Bedankt! Leuk
Echt geweldige routes !
Was nummer 1 toen top gear met een lambo aston martin en prosche de mooiste wegen gingen zoeken?
@Race-R: Dat was de special met James May in de Aston Martin, race uitvoering? Volgens mij was dat inderdaad deze weg!
De Trollstigen in Noorwegen ziet er erg ruig uit.
Lijkt me heerlijk om over enkele getoonde wegen te cruisen met een heerlijke auto.
Ik dacht al dat ik Nr. 14 eerder had gezien: http://www.autojunk.nl/2010/01/dat-is-een-krappe-bocht
@Edge: Scherp! :D
@ toyotaprius:
Ik houd me daar tegenwoordig ook kéurig aan de snelheid. Maar what the f*ck is het nut van ’s nachts flitsen… Heeft geen ene flikker (behalve die ambtenaar) te maken met verkeersveiligheid… eigelijk zou je met een geblindeerd busje moeten komen en dat ding achterin flikkeren. Anyone? ;)
@Jesper: ’s Nachts flitsen… ik begrijp het ook niet… waarschijnlijk een overijverige ambtenaar die in zijn vrije tijd op de weg auto’s inhaalt met 1 km/u verschil.. Ik heb het nooit begrepen.. Ik heb het ook niet vaak meegemaakt. Want na het trainen rond een uur of 12 ’s nachts rij ik er en eigenlijk altijd harder dan 120.. en nooit meer verrast op een flits..
Maar het slaat nergens op…

@slsamg Inderdaad. Ik zat het filmpje net ook weer te kijken.. het is het echt..
ik zou al deze wegen wel willen berijden geniaal!!!
zondagsrijder
Misschien een zinloze bijdrage, maar wil het toch even kwijt: Hulde voor dit topic. Zo zou ik er graag meer zien.
Recent was er nog een betere op Top Gear toen ze in Roemenië op een fenomenale bergpas reden door chauchesku aangelegd, nog beter dan de stelvio of Turini….
trollstigen en stelvio check (nuja als pasagier)
leuk leuk, lekker grind op de weg en wegen kapot rijden. Fijn voor wielertoeristen, houd het netjes!!
Afgelopen zomer nog met de fiets van berg nr 2 afgedaald :-D, was wel een lekkere beloning..
@toyotaprius dat is inderdaad de weg van de vrachtwagen in het filmpje van laatst.
De gemiddelde weg in Amsterdam is complexer, dit zijn allemaal wegen zonder kruisingen/invoegstroken etc, alleen wat haarspeldbochten en hoogteverschil.
Wat denk je van deze:
Nr. 14 is lekker steil!

-edit: fijn, het contactadres staat gewoon op de homepage-
@Flamingo, die trukker zat er nog in of niet soms? Dat bewijst maar eens wat voor een volk dat ook is, die trukkers.
@Cardesigner

Ik zie idd nog wel iets roods achter het raam als ie valt. oeps!
hier nog een filmpje van een viper die van een berg af slipt (speciaal voor jou ;)), en dan stop ik maar met filmpjes voordat deze site crasht
http://www.youtube.com/watch?v=IrtSIBYJVtg
Ook veel fijne wegen in de buurt van m’n vakantiebestemming dit jaar: http://www.pointandsquirt.co.uk/roads-wales.html
Haha dat belgisch klaverblad, briljant!
Leuk! Ik woon vlakbij de Col de Turini in Monaco en ga er elk jaar weel een paar keer scheuren, het is een prachtige route die ik iedereen kan aanraden!
@ Autoblogger:

Nr 18: El Espinazo Del diablo (Mexico)
Die borden zijn overigens wel in het Spaans, een worodenboek kan dus van pas komen.

Inderdaad, een woordenboek kan nog wel eens van pas komen…..

Sorry, kon het niet laten :)

On topic:

Ik mis de Transfăgărăşan in Roemenie. TG heeft er wel gereden en is misschien niet super gevaarlijk, maar wel degelijk complex (o.a. gaten in de weg aan de zuidkant enzo) Ik ben er regelmatig overheen geweest (ik woon in RO) en geniet elke keer van dat prachtige stukje weg versmolten in de natuur. Vaak nog beter dan een snel stukje Autobahn.
Damn! :| Ik hoop maar dat zulke wegen bij mij op route naar Turkije zitten over 6 maanden.

*Mogelijke reis via Italie, weggekrast…. voor de zekerheid*
*..wegen niet bij..*
Hier is ook een leuke weg, tussen Peje, Kosovo en Rozaje, Montenegro. Montenegro ligt in een bergachtig hoog gebied, en Kosovo in een relatief vlakker laag gebied. de klim van 2 km in hoogte verschil en 18 km tot aan het hoogte punt duurt 1.5 uur. de weg is in zeer goede staat. en scherpe haarspeld bochten wisselen elkaar af met lange stukken waar wat meer gas gegeven kan worden. vanaf boven kun je met helder weer zowat heel Kosovo overzien.

zeer leuke weg, behalve als en bewolking is, dan zie je nog geen meter voor je.

http://maps.google.nl/maps?q=42.756182,20.294881&num=1&t=h&z=15&vps=4&jsv=202c&sll=45.555878,11.517871&sspn=0.015627,0.032015&hl=nl&iwloc=null&iwstate1=saveplace
Nummer 2 CHECK :D

De Stelvio pas vorig jaar zomer gedaan met een huur Opel Zafira 1.9 CDTI :P

Prachtige weg. Ik mis btw bij de tekst van nummer 2 dat Top Gear deze weg ook uit had geroepen tot beste weg van de wereld.

http://www.youtube.com/watch?v=EZm8VFCKNj4&feature=related

Vanaf 2.54 minuut :D

(weet even niet hoe je youtube film direct in een bericht laat zien)
Hij laat em wel zien. Nice :D
Stelvio Pas ga ik komende zomer rijden met de Alfaclub (scarb). Verheug me er nu al op. ;-)
Waar is die weg in Romenië waar TopGear laatst in geweest? Caucescu’s highway toch?
Mooi item! Prachtige foto’s, spreekt enorm tot de verbeelding.
Wel leuk dat ik bij nummer 4 ben geweest :)
die wegen met een aprilia sxv550 doen! niks auto, die raakt toch alleenmaar van de weg af!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Die Viper! Op zijn wielen, ongewond… hoe bestaat het :O

Die kerel in die truck is wel levensmoe. Dat ding staat al te wankelen, en hij stapt vrolijk in en rijdt achteruit… Vooruit had-ie nog een kansje gehad, maar dan nog deed ik het niet :?
paar van die bergen wil ik wel met de fiets beklimmen! net zoals de stelvio, die zit ook af en toe in de giro.
Bij dat viaduct in Puxi staat “duizenden voertuigen per uur”. Dat haalt de vierbaans A1 bij mij om de hoek ook, behalve ’s nachts of als er een file staat.
Gewoon in dezelfde paragraaf dezelfde stad tweemaal anders spellen. Jakoetsk vs. Yakutsk. Kom op, autoblog, ik weet dat het laat is, ik dronken ben maar JEZUS. Lezen jullie echt je artikelen niet na, ofzo? Geen enkele verrekte mongol die jullie op de schouder tikt en zegt “ey, jongens, staat niet zo profi”.

Het is gewoon een moeite/baten relatie die zo laag is dat hij niet te ontduiken valt.

Doe er wat aan, zeg. Alsjeblief.
Nr 19: heb ik gereden en het ‘leuke’ is: die tunnen is NIET verlicht!!
Komende zomer weer naar Noorwege, ben benieuwd of ik nog wat leuke wegen tegen kom.

Moet zeggen: op Corsica kan je je ook goed uitleven op de binnenwegen. 2x geweest, kon me niet inhouden :) 1e keer was huurauto, geloof dat de voorbanden bij 20.000 km kaal waren toen ik hem inleverde…
Iemand ervaring op Corsica??
Nr. 2 is ”The best driving road in the world!” Maar dat is ook echt een mooie weg
ik had geen zin om alle reacties te lezen maar monte carlo word nu alleen door de irc vereden en deze is onlangs gewonnen door hirvonen in een fiesta
@autoblogger dr zijn ook mensen die vinden het irc niet interessant genoeg voor europa
splugen pas anyone?
De Trollstigen is idd een aardige route, ik heb em 4x gereden toen ik 2 jaar geleden reisgids in Noorwegen was. Toch zijn er in de Alpen uitdagender routes te vinden ;)
Er is in Cuba een weg waar hoogteverschillen van op en neer 20
meter inzitten. Ben er deze zomer in Chinese troep over geweest, en het was echt een achtbaan. Beetje hetzelfde idee als dat ze in Frankrijk die gigantische brug niet hadden aangelegd maar ‘gewoon’ asfalt in een rechte lijn door zouden trekken. Jammer dat de wegendaar niet zo bekend zijn, er is daar namelijk ook nog een oude landingsbaan die iedereen als snelweg gebruikt. Ow en er is geen geld voor snelheidscamera’s daar :p
De Stelvio is het mooiste stuk weg asfalt waar ik op heb gereden. Afgelopen zomer achter de integrale aan! Trouwens de afdaling aan de westkant mocht er ook wezen!

http://www.youtube.com/watch?v=5lkWRhTCFmc
Een wellicht terechte nummer 3: de Manali-Leh highway.

Er is heus geen 4×4 nodig om op de Manali-Leh highway te rijden. Welja, eigenlijk… nodig wel, maar om het even welke Tata, bus, vrachtwagen of zelfs driewieler zie je daar naar boven tsjiezen… Het was een van de prachtigste ervaringen ooit die ikzelf per bus heb mogen beleven. Hier zijn twee van de foto’s: een deftige aanrader.

Photobucket

Photobucket
Nummer 6 werd de gevaarlijkste weg ter wereld genoemd. Al jaren is er een alternatieve route en hoeven er bijNa geen auto’s meer langs. De weg is nu in trek bij toeristen om er op een mountainbike vanaf te razen of om er van de prachtige natuur en vergezichten te genieten. Zo nu en dan valt er iemand naar beneden om de spanning erin te houden. Dat kost geen 200-300 slactoffers per jaar zoals in de tijd dat de lokale bevolking geen keus had!
@ bozewolf

ja was jij ook zo gefrustreerd? heel m’n zondag verpest man……… zeikerd!!!!!!!!!!!!
dit is de mooiste weg ooit gemaakt. kijk vanaf 6.55 min dan zul je zien dat dit de echte nummer 1 is!

Wat een prachtwegen ze! Ik kan alleen maar dromen dat ik daar overheen mag…
Transfergarison?
Kent iemand de bergweg die leidt naar de krater van de Bromo vulkaan in Indonesië? Die is ook bizar steil en onverhard. Waar de meeste toeristen dachten het snelst boven en beneden te komen met een Landcruiser 4×4 v8, wij waren het snelst met onze Mitsubishi Colt (zo heten de vrachtwagentjes/busjes daar) met dubbel lucht en achterwielaandrijving.
Ik mis de ‘Magic Roundabout’…

http://picdit.files.wordpress.com/2008/08/rndabout.jpg
Heb nummer 2 de Stelvio Pas met m’n 59er Kever met 30 hele pk’s in 2008 bedwongen. Wat een gave route is dat! Helaas was het mistig, dus weinig van het uitzicht kunnen genieten. Een aanrader iig!
nr 14 is gewoonweg angstaanjagend!
In Scandinavië zijn nog een aantal leuke weggetjes, waarvan sommigen echt het ontdekken waard zijn. De oude paswegen zijn meestal gewoon berijdbaar (voor het geval de tunnel versperd is) en zijn dus echt aan te raden.
In het zuiden heb je ook een vrij onbekende maar extreem steile (iets van 35%) pasweg; we hebben geprobeerd hier bij op te rijden maar moesten het bij de tweede haarspeld opgeven, omdat deze gewoon te krap was en de wagen niet verder kwam. Toen dus achteruit weer naar beneden.
In Zweden heb je het meest bochtige weggetje bij Håverud richting Dals Långed met heel veel bochtjes en korte steile hellingen.
het is gewoon allemaal te mooi.jammer ik heb hoogtevrees

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).