Volvo S60: alle specs & info (gadgets)

Auteur: , 68 Reacties

In Frankfurt werd ik redelijk verliefd op de S60 concept -die overigens ook al in Genève stond- en inmiddels weten we al lang hoe de uiteindelijke S60 eruit komt te zien. Lang niet zo spectaculair, maar het belooft desondanks best een fraaie auto te worden, zeker niet getekend door een blinde. Volvo heeft zojuist wat nieuwe informatie omtrent deze auto gepubliceerd.

De spannendste uitvoering wordt de standaard vierwiel aangedreven T6. Een geblazen 3 liter benzinemotor met 304 pk en 440 Nm die de sprint naar de honderd in 6,5 seconden mogelijk moet maken, alsmede een topsnelheid van 250 kilometer per uur. Ook komt er een een nieuwe direct ingespoten tweeliter benzinemotor, de 2.0T, goed voor 203 pk, 300 Nm en een sprint naar honderd in 7,7 of 8,2 seconden, dat ligt eraan of je de handgeschakelde of de automaat wil. De topsnelheid van de 2.0T ligt op respectievelijk 235 of 230 kilometer per uur. Er komt ook nog een T5 in de vorm van een twee liter met 240 pk en 320 Nm. Ook komt er een 1.6 GTDI met 180 en 150 pk. Deze heten respectievelijk T4 en T3 en hebben beiden een koppel van 240 Nm.

Diesels komen er ook. Zo is er een 2.4 liter vijfcilinder turbodiesel, de D5. Deze heeft twee turbo’s en beschikt over 205 pk en 420 Nm. Nul naar 100 gaat in 7,8 seconden in zowel de automaat als de handgeschakelde versie, maar de topsnelheid verschilt wel. De automaat stopt bij 230 kilometer per uur terwijl je met de handbak nog 5 kilometer meer in datzelfde uur kunt afleggen. Voor de tragere (of minder rijke) dieselaars is er de nieuwe 2.0 D3, die in essentie hetzelfde is als de huidige 2.4D, maar dan iets kleiner om het brandstofverbruik te optimaliseren. Ook is er nog de DRIVe 1.6 diesel. Deze stoot slechts 115 g/km CO2 uit en levert daarbij 115 pk en 270 Nm koppel. Een overzicht van alle motoren:

Motorengamma bij de productiestart
Benzine
T6: 3,0 liter, 6 cilinder in lijn, 304 pk, 440 Nm
2.0T: 2,0 liter, 4 cilinder in lijn, 203 pk, 300 Nm

Diesel
D5: 2,4 liter, 5 cilinder in lijn, 205 pk, 420 Nm
D3: 2,0 liter, 5 cilinder in lijn, 160 pk, 400 Nm

Motoren die in de komende vijf jaar volgen
Benzine
T5: 2,0 liter, 4 cilinder in lijn, 240 pk, 320 Nm
T4: 1,6 liter, 4 cilinder in lijn, 180 pk, 240 Nm
T3: 1,6 liter, 4 cilinder in lijn, 150 pk, 240 Nm

Diesel
1.6 D DRIVe: 1,6 liter, 4 cilinder in lijn, 115 pk, 270 Nm

Gadgets zijn er ook. Zo heeft de S60 “Pedestrian Detection met Full Auto Brake” aan boord. Dit systeem zorgt ervoor dat je tot en met 35 kilometer per uur gered kan worden van een aanrijding met een voetganger. Rij je harder, dan wordt de focus verlegt naar het beperken van de impact. Ook belooft men bij Volvo dat er voor je geremd gaat worden als je te hard richting een paaltje of medeweggebruiker gaat.

Tevens wordt de S60 uitgerust met een infotainmentsysteem waarbij alle functies vanaf het stuur beschikbaar zijn. Tevens beschikt de S60 optioneel over een “Premium Sound” systeem met 5×150 watt vermogen en Dolby Pro Logic II Surround MultEQ technologie. Iets wat vooralsnog bijna vrijwel alleen maar voor in de thuisbioscoop te krijgen was.

Volvo wil 90.000 S60’s per jaar gaan verkopen. Het eerste jaar denkt men in Nederland 1500 S60’s te kunnen slijten. Zowel de benzine als dieselversies worden beschikbaar voor minder dan 36.000 euro in Nederland.



68 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
Lelijk die foto van opzij!
Amai, duurt het een halve seconde langer met de automaat!?!
@Timmie: in de 2.0T wel ja.
mooie wagen, al denk ik niet dat we hem veel in die kleur gaan zien
typisch Ford ..

gewoon doorgaan met ontwikkelen tijdens een verkoop-proces ..
@ timmy: die automaat van volvo is echt traag, ik had gehoopt dat ze in deze S60 alleen de powershift hadden gebruikt
Normaal gesproken vind ik Volvo’s mooi, vooral het hoekige design spreekt me aan, deze kan ik echter (nog) niet mooi vinden. Met name de grille en de lampen vallen me tegen.
Hmm, de auto is wel mooi… maar de motoriseringen?

De T6-motor doet traag aan en klinkt niet echt mooi. Ik zou zelfs willen beweren dat de 5-cilinder diesel mooier klinkt, maar dan zou ik het nog een keer moeten horen…

Anyway, ik mis een dikke 5-cilinder benzine! :( Zou niet weten waarom je in deze auto een andere motor dan de D5 zou nemen (tenzij je weinig rijdt).
Trouwens, dat pakket met die zilverkleurige versiering aan de onderkant, is dat de R-design meuk? Ziet er wel leuk uit! Zwaar overpriced waarschijnlijk, maar leuk…
Oh, wel nog een correctie (sorry voor de stortvloed aan posts, moeten jullie maar een edit-functie inbouwen :)) … ik heb alleen in de vorige T6 gereden, dus die met 286 pk, in de XC60 (die, inderdaad, iets zwaarder is). Maar tenzij de nieuwe veel beter is: nee…

Zo snel issie ook niet trouwens: 6,5 sec naar de 100 waar m’n huidige R daar maar 5,7 voor nodig heeft (mits je superplus tankt ;)) … maar dat zal wel door die prutsautomaat van ze komen, die overigens ook het verbruik met ~1L/100km doet stijgen.
@Sorcerer: deze T6 is iets sneller en wordt uitgerust met de tweede generatie Geartronic, die sneller schakelt dan de vorige versie.
Foutje in de tekst: De D5 is volgens de tabel geen 2.0, maar een 2.4 :)
-edit: thanks, artikel is aangepast-
Overigens jammer dat de benzine 5-pitters verdwijnen. Ik weet het, ze zijn niet meer van deze tijd, maar de 5-cilinder turbo motor is toch een machtig mooi blok. Een T5 met een 4-pittertje.. tja… dat hoort toch niet, vind ik.
Nou ik moet wel zeggen dat die Chinezen op de goede weg zijn met het ontwerpen van auto’s. Prachtige wagen!
Volvo had de concept model uit moeten produceren :( nu ziet ie er gewoon saai uit.
Het is zo jammer dat met elk merk dat auto’s produceert de concept versie uiteindelijk verpest en wijzigt naar een saaie versie -_- zucht
Lelijke lampen voor en achter… Jammer want de concept was zó gaaf!
Svenska Aeroplan AB
Die automaten van Volvo blijven jammerlijk slecht…
Qua design weet ik het nog niet!
Moet hem even in het echt zien. Achterkant vind ik wel mooi, maar vind het totaalplaatje niet zo ‘strak’. Vind hem eigenlijk niet zo Scandinavisch vormgegeven eigenlijk! Jammer…
Svenska Aeroplan AB
@ Something: en waarom zou dat zijn? omdat een productie-auto aan 62757689124750 Europese eisen moet voldoen voor dat hij in productie kan, en omdat de accountants en technici ook een vinger in de pap hebben, niet ALLEEN de designers…

Daarnaast denk ik dat dan de afzet markt veeeeel kleiner zou zijn.
Ik vind ’t jammer van die type aanduidingen.. D3, net of je met een 3-cilinder rijdt..

En moet zeggen dat het design me ook niet helemaal aanstaat, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Het heeft wel iets weg van de Opel Insignia, ook geen lelijke auto.
Ik mis echter wel een stukje “Volvo”,
het is allemaal mooi en netjes maar je merkt dat het allemaal zon eenheidsworst wordt.
Dit zal vast komen door het designen voor focusgroepjes waardoor ze alle karakterestieken eruithalen denk ik.
Hebben ze bij VAG ook zon handje van, ze ontwerpen het zo dat je het gewoon niet lelijk kan vinden maar er zit ook niet echt iets in van WOW.
Prachtige auto! In die kleur graag, motor maakt me niet uit. Zelfs de Drive durf ik aan..
Je hebt in de specs de 2.0 en de 2.4 omgedraaid ofzo? Want als je zegt dat de 2.0 205 pk levert en er staat 2.4 raak ik een beetje in de war!
Van welke hoek ik em ook bekijk, kan de voorkant maar niet mooi vinden, kwestie van smaak denk ik.. En vind beetje jammer dat Volvo niet meer dan 205pk uit een 2liter turbo haalt, een heb een 4jaar oude A4 met 2liter TFSI en daar zit ook 200pk in en 280nm..
Als iedereen n beetje slim is stoppen we met het prostitueren van europa aan china.
@ troublesome88: de 2.0T is zowel in 203 als 240pk leverbaar. De T5 is namelijk ook de 2.0GTDI motor, dus aanmerkelijk meer dan de genoemde A4…

Verder vind ik het een prachtige automobiel, genoeg vermogen, goede labels én als Volvo de belofte waarmaakt qua driveability beter dan de huidige A4. De allerbeste Volvo dus qua rij-eigenschappen!
Graag een zwarte..
Het was niks, het is niks, het blijft niks en het word niks…
@ Demis én alle andere China klagers: het wordt nu een beetje flauw hoor, kijk anders een even rond in je huis en ga eens na wat er allemaal in China wordt geproduceerd. Het zelfde is overigens van toepassing op een hoop onderdelen in je huidige auto. Gewoon accepteren dat China lagere productiekosten heeft én inmiddels top kwaliteit kan leveren.
De combinatie Volvo en Geely gaat veel deuren openen en kansen bieden!
Geen er geen foto’s van het interieur ofzo? Neem toch aan dat Volvo nu alle details wel prijs heeft gegeven…
@robbie: http://www.autojunk.nl/2010/02/volvo-s60-interieur
@autoblogger: ook de Volvo mediasite zie ik 70+ foto’s (interieur, exterieur, etc), toch iets beter dan 15 foto’s van alleen de buitenkant ;)
@robbie: kunnen dat soort dingen niet intern worden besproken? Beetje onprofessioneel zo :S OT: op zich wel mooie auto. Maar moet ik wel echt eerst in het echt zien. Trouwens een automaat dat 0,5 sec slomer is is toch niet raar??
Echt zo jammer dat er geen 5 cilinder benzine motoren komen :( met of zonder turbo… mooi klinken ze zeker :D
Doordat de achterkant wat omhoog lijkt te staan(waarschijnlijk gezichtsbedrog)lijkt het achterwiel verloren te gaan in het achterscherm,alvast een dikke kont gekregen voor een cabrio versie misschien?
Verder vind ik de voorkant indd niet erg sterk en ook niet erg Volvo.

Zonde dat de 5 cilinders verdwijnen(richting Ford…)

De automaten bij Volvo zijn altijd waardeloos geweest,trager dan traag,helaas heeft Ford dat nog steeds niet willen oplossen.De bouwkwaliteit is ook heftig achteruitgegaan door alle bezuinigingen van het moederbedrijf overigens.
Stoplichtsprintertje
komt er ook nog n (S60) R variant ?
ik vindt hem wel mooi, maar hij heeftr ook weer iets waardoor hij weer niet mooi is vanaf de zijkant, zn kont is te kort…!
Mooie wagen, ben alleen wel benieuwd wat er van dat mooie neusje overblijft als er een lelijke pukkel (een kentekenplaat) op komt.
die T6 klinkt lekker 305 pk :D
@ TJ: Ik zie zelden Volvo’s rondrijden met type aanduidingen erop, of vergis ik me?
Wel echt een ongelofelijk gaaf kleurtje zeg! Ik zeg: gedegen concurrent van de BMW 3-serie!
Die t5 mag geen t5 heten.
http://www.autoweek.nl/images/480/c/9e4f1a374cfdefea7a16badb5c9d011c.jpg
Afknapper :( één grote brede rooster doet me altijd aan een één oog monster denken. Bovenste gedeelte doet weer erg jaren 90 Amerikaans aan. Middenconsole blijft top maar de plaatsing van de roosters geeft het voor mij een niet erg mooi gezicht. Jammer :(
Deze auto vraag natuurlijk gewoon om een vijfpitter turbo! Zonde dat die er niet komt. En zoals eerder gezegd vind ik ook dat de verschillen tussen handbak en automaat echt nog wel geoptimaliseerd moeten worden. Het is al minder geworden maar als je bedenkt dat bij Mercedes de 7G-tronic soms sneller is dan de handbak, dan ligt Volvo echt nog een stuk achter. Verder wel een mooie auto om te zien denk ik in het echt.
@ Ahura

Onprofesioneel? Noem het liever transparante bedrijfsvoering. En het laat zien hoe gemakkelijk is om te discussieren via deze site! Ik heb weer geleerd dat er een volvo media site is en nu ga ik me daar ook maar eens inschrijven. :)

Vette auto die er van voor wel erg lief uit ziet. Ik ben wel van mening dat het voor de volvo liefhebbers nu een beetje moeilijk wordt om alle modelnamen te volgen. En dan was er vorige week een bericht dat volvo het makkelijker wil gaan maken. :s

Erg jammer dat volvo de 5 cilinder zo laat vallen. Ik vind dat die meer eer verdient, ook in deze neiuwe modellen, ga dan liever eens wat op gewicht besparen om groen te doen.
@ Pier

Je hebt gelijk. het feit dat volvo nog steeds geen DSG-achtig systeem heeft voor alle modellen is werkelijk beschamend, naar mijn bescheiden mening. Laat ze daar mee komen ipv een 2.0 4 cilinder turbo blokje (hoe zuinig ook).
Trouwens, het interier dat Ahura heeft geplaatst doet mij in de verte ergens aan denken…qua plaatsing van scherm en het rechter rooster. Doet mij denken aan dat van een Opel Vectra bouwjaar 1999-2002…..
http://www.crayola.com/coloringcraft/craft/media/small/1681.jpg

Die chromen rand om de rooster maakt het imo ook niet echt mooier. Net een tandje te druk
Niet simpel, die motorcodes. En bijna gedaan met de 5-cilinders & al zeker met de 2.4-blokken. Toch wel jammer, maar ’t zal van moeten zijn.
interieur vind ik top! maar van buiten eigenlijk niet zo. misschien moet het ontwerp wat inzinken.
Ik zou graag wat meer foto’s van het interieur willen zien…
Voor wat betreft de DSG lovers, vraag eens aan de vrienden van VW hoeveel problemen (lees: kosten) ze daar mee hebben. Valt niet mee om zo’n bakkie in elkaar te schroeven, zeker niet met iets meer koppel. Dan liever een conventionele automaat hoewel de geartronic van VW wel erg op comfort is afgesteld ipv sportiviteit cq. sprintjes.
Prachtige auto, heerlijke motoren en een heel erg netjes interieurtje. Dit is echt een goede auto.
nee echt niet die achterkant.
Mooie wagen.Jammer dat ie niet meer met een 5 cylinder geleverd wordt.Dan maar de t6.
@mb man: De diesels (D5 en D3) wel.
Ik vind het nog wel meevallen met dat interieur. Goed, het eenoog rooster is wennen, de rest is mooi hoewel het bovenste deel een beetje aan de saaie 3 serie plastic bonk doet denken. Verder vraag ik me af wat Volvo bezielt heeft met dat roestbruin oranje. In andere kleuren (zoals dat crashtest mat geel) is dit een veel mooiere en sportievere auto. Doe mij maar een rode!
@mashell: Ach ja, het is nou eenmaal de nieuwe trend :P
Bah helemaal geen 5 cilinder benzinemotoren!
En dan nog wel een 4 cilinder T5, zucht.
Deze vind ik niet echt mooi.. Wel jammer… Na de c70, c30, de s40/v50, s80/v70, d xc60 en de xc90 had ik toch iets beter verwacht…..
@Dimglor: Ehm… de C70, C30 en XC60 hebben op het moment allemaal dezelfde soort neus als deze S60. Wat vind je er lelijk aan dan?
@BananaFlip: Mja ik bedoelde voor de facelift ;)
En ik vind de xc60 qua neus hier niet echt op gelijken….
Ik vind het er gewoon raar uitzien… grote koplampen en een beetje raar gevormd….
Misschien dat het betert als ik hem in het echt zie ;)
De geheime formule om een s60 te bemachtigen:

Neem de neus van een e-klasse, vervolgens neme men een achterkant van een laguna. Plak deze aan elkaar m.b.v. een rol ducktape i.c.m Bison superlijm. Tadaaaaaaaaa>>>>>>>>> s60
de voorkant lijkt gesmolten
Ik ben niet echt te spreken over deze auto. Wat ik mooi vind is de achterkant en van opzij. De neus vind ik minder maar wat ik erger vind zijn de details. Hij blinkt niet uit en mooi ontworpen spiegels of de raamlijn die mooi en slim is weggewerkt. Het interieur is oke! Maar ook niet meer dan dat. De bumper en onder de neus? ik mis daar mooie vormen en afwerkingen. Deze auto staat best hoog in het segment-middelklasse. Maar kijk ik naar de concurrentie dan vind ik dat daar meer gekeken word naar mooi afwerking.

Veder heeft deze bak een hoop toch spul aan boord m.b.t veiligheid. Dus daar scoort het weer veel punten.

Ik geef het een 6,5 Olllleeeh!

Hoi!
Ik zag net de wat andere foto’s op de site van een wekelijks verschijnend autoblad waarvan autoblogger liever niet heeft dat je naam noemt…
…dat deze S60 dezelfde vreselijke zwierige lijn over de flank heeft die de Audi A5 zo onharmonieus maakt. Heel, heel, heel erg jammer.
Complimenten aan Caspar, dat hij die schokkende foto’s uit de autoblog gallery heeft gehouden.
En toch vind ik dat hij er super uitziet:D Vind de Volvo’s van de laatste tijd hoe dan ook mooier dan eerdere types.
Het Imperial College London coördineert het onderzoek naar de koolstofcomposiet-accu’s en werkt samen met negen onderzoekslabs, die zich bevinden in Zweden, Duitsland, Griekenland en het Verenigd Koninkrijk. De Europese

Commissie heeft 3,4 miljoen euro voor het onderzoek beschikbaar gesteld en autobouwer Volvo zou overwegen de accu in een prototype-auto in te bouwen. Na afloop van de looptijd van de subsidie, die drie jaar bedraagt, zouden elektrische auto’s met gebruik van de accutechniek vijftien procent lichter moeten zijn. Over vijf of zes jaar zou het accumateriaal in het plaatwerk van auto’s verwerkt moeten kunnen worden.
bron: Tweakers.net
Wat zal de Volvo S60 D5 ongeveer gaan kosten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).