Zo blijkt maar weer eens dat geruchten lang niet altijd zomaar uit de lucht komen vallen. Begin dit jaar bleef Porsche hardnekkig de geruchten ontkennen dat men zou werken aan een hybride sportwagen. Wat zien we hier? Precies, een hybride Porsche sportwagen.
Deze Porsche 911 GT3 R Hybrid is gebaseerd op de Porsche 911 GT3 R die gebaseerd is op de Porsche 911 GT3 Cup die gebaseerd op de Porsche 911 GT3 RS en zo zou ik nog wel even door kunnen gaan.
De 911 GT3 R Hybrid wordt net als z’n donor achterwiel aangedreven door een 480 pk sterke 4,0 liter 6-cilinder. Beide voorwielen worden aangedreven door een elektrische motor. In de ruimte achter de voorstoelen is een vliegwiel geplaatst die de remenergie opvangt en daarbij rotatiesnelheden van 40.000 tpm kan halen. Denk daarbij aan een systeem vergelijkbaar met het KERS systeem uit de Formule 1.
Zodra er voldoende energie is opgeslagen kan tot 120 kilowatt (zo’n 160 pk) worden losgelaten op de voorwielen waarmee de auto gedurende 6 tot 8 seconden een flinke boost krijgt. Deze powerboost kan de bestuurder inzetten via een knopje aan het stuur.
Porsche heeft nog geen details vrijgegeven ten aanzien van de prestaties, want de Porsche 911 GT3 R Hybrid wordt volgende maand in Genève officieel gepresenteerd. Op 15 mei zal deze auto deelnemen aan de 24 uur van de Nürburgring. Deze race zal Porsche gebruiken om de nodige ervaring op te doen. Het is de bedoeling dat een verder verfijnd model van de 911 GT3 R Hybrid in 2012 zal deelnemen aan de 24 uur van Le Mans.
Bewegende beelden, maar helaas zonder geluid. Zou ‘ie echt zo stil zijn? ;)
43 reacties
maar wel een vette auto met een prachtig innovatief systeem!
in ieder geval zou ik als porsche eerst nog wat sleutelen aan de gewone R ik geloof dat bij de vorige keer le mans niet 1 de finish gehaald heeft, er er waren er best een hoop!
Beetje raar omdat een GT3 R natuurlijk geen achterstoelen heef, maar los van dat ligt het gewicht dus centraal in de auto!
Je moet wel in de mode blijven natuurlijk.
Maar serieus, je mag toch geen AWD hebben in de FIA GT3?in de GT1 en 2 ook niet, dus hoe zit dat dan?
Daar had ik over gelezen.
BLijft toch dat een vliegwiel een gigantische neiging heeft niet van richting te willen veranderen – reden waarom een tol niet omvalt zolang hij draait. Dus die auto wordt in een bocht dan toch rechtdoor geduwd. Met het vliegwiel in het midden zal dit zonder tollen gebeuren – maar ’t lijkt me toch niet ideaal.
Misschien komt het in de praktijk neer op sneller maar controleerbaarder driften?
.
Volgens mij klopt het niet wat je zegt. Het vliegwiel hoeft namelijk niet van richting te veranderen, die blijft altijd in de zelfde hoek staan ten opzichte van de auto en roteert op een vast punt. De auto verandert alleen van richting. Je kan dat niet met een tol vergelijken. Alles wat massa heeft, of het nu draait of niet, wil door het voorwaartse momentum rechtdoor blijven gaan in de bocht.
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
verder leuk innitiatief, je moet je alleen wel afvragen hoe serieus je porsche nog kunt nemen in hun uitspraken.
– geen diesel.. (check)
– geen hybride sportwagen.. (check)
– we nemen volkswagen over.. (check)
– de vierdeurs sedan komt snel.. (check)
duss..
En om even mee te doen over dat vliegwiel, ik denk dat je de massa van de auto niet moet verwaarlozen wanneer het gaat over het niet van richting willen veranderen.
bussen hebben al jaren vliegwielen, grote en zware, en di gaan ook nog steeds de bocht om.
bovendien denk ik dat het vliegwiel alleen op bepaalde momenten gebruikt wordt om kortstondig electriciteit op te wekken. daardoor remt het vliegwiel automatisch af. (wet van behoud van energie)
ben benieuwd naar de technische uitwerking en de specificaties..!
Ontopic: Als ik iemand was die zou kunnen gaan racen door mijn financiele middelen. Had ik dit lekker achterwegen gelaten, ook al ga je harder en zo. Racen hoort juist puur te zijn.
Zoek eens de term van innovatie of innovatief op. Het is wel degelijk innovatief, omdat dit systeem voor het eerst in een productiewagen wordt toegepast ;)
maar op de site van porsche zie je achter deze Porsche 997 GT3 R hybrid de nieuwe Porsche Cayenne staan!!
http://www.porsche.de
http://static.autoblog.nl/images/wp2010/porsche_cayenne_hybrid_teaser.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gyroscope_operation.gif
Ik denk dat Porsche zoiets ook toepast, anders is een vliegwiel inderdaad vrij nadelig voor de wegligging.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d5/Gyroscope_operation.gif