Aston Martin wil binnen twee jaar de beurs op

Auteur: , 27 Reacties

Als iedereen dan even aandelen AM koopt, hebben zij weer wat geld om de graflelijke Lagonda SUV in productie te laten gaan.

Dat is wat baas Ulrich Bez namelijk wil, meer geld om dergelijke projecten te kunnen financieren. Winstgevend is het bedrijf nog steeds volgens de topman. Maar als ze ook in de toekomst volop luxe sportwagens willen produceren en de Lagonda productierijp willen maken moeten ze a la Spyker de beurs op om aandeeltje te verhandelen. Zo kan iedereen een beetje Aston Martin-eigenaar worden.

Daarnaast moet ook de Rapide gaan zorgen voor de nodige omzet. Dit jaar zijn ze van plan 2.000 stuks op naam te zetten van dolgelukkige 4-deurs liefhebbers. De productie van de Rapide vindt plaats in het Oostenrijkse Magna, omdat ze -voor de crisis- overtuigd waren dat het hoofdkwartier van Aston Martin in Gaydon niet genoeg capaciteit had om de auto te bouwen.

Nu ligt dat echter anders en is er plaats genoeg in het AM HQ. Om daar de boel draaiende te houden wordt er niet alleen de gruwelijke One-77 gebouwd, ook de gerebagde Toyota iQ (Cygnet) zal daar van de productielijn rollen. Oh, wat kostte dat stadswagentje ook al weer? Ongeveer €35.000. Hiervan hopen ze 4.000 stuks in elkaar te knallen om de eega’s van Aston Martin-bezitters te plezieren. (bron: TimesOnline)



27 reacties

verglijkingsmongool [AAN]
Die one-77 lijkt eigenlijk best wel op een chrysler firepower.
http://rmtvbf.org/Photos/%23Chrysler%20Firepower.jpg
verglijkingsmongool [UIT]

ontopic: easy money.
@Laue:
Aston Martin vergelijken met een chrysler is het zelfde als vloeken in de kerk :O,

de One 77 is in iedergeval de mooiste auto die ik heb gezien…
@BMW001: ik nu eenmaal de balls om gekke uitspraken te doen ;)
chrysler was er nu eenmaal eerder dan AM sliep uit,sliep uit :P de firepower is helaas nooit in productie gegaan
laat die lagonda drol maar zitten ik heb nog liever een Tickford uit de vorige serie:

http://www.harikaarabalar.com/data/media/153/lagonda.jpg

wat denken jullie?
@ Laue

Hij lijkt inderdaad, maar dat isn iet zo moeilijk als je eenmaal voor het zelfde klassieke concept/recept gaat. Zo’n mooie motorkap is gewoon gruwelijk mooi. Toch vind ik de 77 wel wat aparter en de chrysler een beetje tegen vallen.
Kapitaalkracht leidt niet altijd tot meer exclusiviteit binnen merken…kortom, koersbepalingen komen dan in handen van een selecte groep grootinvesteerders; en ik heb nog nooit een investeerder gehoord, die geen rendement wil. Dientenhgevolge zal AM zich lelijk kunnen verbijten op nieuwe ontwerpen, omdat de aantallen ook gaan tellen.
@floryn , ik vind die oude Lagonda toch wel iets hebben :P
@ Laue. En de chrysler firepower lijkt weer op de Nissan 350z.

AM op de beurs wordt een flop net als Ajax. Ze hebben daar gewoon niks te zoeken.
@Majinstar:
Ieder zijn ding, maar die verglijking snap ik helemaal niet.
@Laue:

die Firepower is er in die vorm nooit gekomen inderdaad, van het opzich interessante Firepower concept hebben ze uiteindelijk de Crossfire gemaakt..

wat dat betreft wens ik je dus van harte ongelijk toe in je vergelijking. en het enige wat beide auto’s gemeen hebben is dat de stance (en dan voor de firepower alleen onder deze hoek) ongeveer gelijk is. grote motorkap, paar sleuven er in en brede muil. daar houdt het wel mee op.
de rest van de lijnen zijn niet heel kenmerken voor de auto, meer voor het autotype..

in de bepalende details verschillen de auto’s te veel.

en idd, vloeken in de kerk!
@bakkerst: beter laat dan nooit.
de crossfire is een compleet andere auto,eerder een sportcoupeetje. De firepower is gebaseerd op de doge viper, formaatje supercar.
1. oude Lagonda veel mooier
2. Nieuwe DB9 en Vanquish gewenst.
3. Een model onder de AM8 in de categorie Boxster/Cayman.
Bez heeft nog wel werk.
op de eerste foto was hij veel mooier dan op de 2de
ik zou dan toch een DB9 kopen
Leuk bedacht van die Lagonda, maar daar trappen we niet in, meneer Bez heeft op de afgelopen IAA in Frankfurt heel hard geroepen dat dat net zo’n grote vergissing was als bijv. een elektrische AM.
Ik zou nooit aandelen kopen van een autobedrijf. Zeker niet in een onzekere markt waar niemand weet wat de toekomst van auto’s is. We hebben allemaal geleerd van de geschiedenis, automerken komen en gaan.
@DRU: idd, merken komen en gaan, maar daartussen bestaan ze wel en brengen ze soms veel geld op. Als je aandelen van een autobedrijf koopt, zorg dan dat het een Chinees merk is. Kun je niet mee missen.
@ Laue.

Toen ik die vergelijking maakte. Deed ik mijn ogen halfdicht en keek ik naar jouw plaatje ( Het eerst wat in me opkwam was die 350z ) :D.
@ floryn: helemaal mee eens… Pracht kar die Lagonda!
Maar die SUV mormels of SAV’s hoe men het ook noemt, de X6 is verschrikkelijk lelijk maar zou wel fenomenaal goed rijden.
En aston kan moeilijk nog wat lagonda 4 deurs maken want dan zitten ze in het vaarwater van de rapide.
Die Cygnet is ECHT slim!
Zul je denk ik meer gaan zien in de toekomst…
De reden? Elke autofabrikant moet voldoen aan een bepaalde max. gemiddelde uitstoot over het hele gamma. Opgelost!
@ hupke

Misschien is er wel ruimte voor een variant op de Rapide die dan Lagonda heet. Net zoals dat vroeger met de V8 gebeurde. De ontwikkelingskosten zijn laag en toch kan je de auto een karakter geven dat net wat anders is. Bij jaguar hadden ze ook de Daimler bijvoorbeeld en dat werkte wel aardig voor de liefhebbers.

http://www.classicandperformancecar.com/front_website/octane_interact/modelpicture.php?id=2502
@floryn:
nja michien wel

maar Daimler en Jaguar, aston en lagonda het voelt toch anders aan voor mij toch. Maar het is zeker een mogenlijkheid alleen hoe reageert de markt op badge engineering net op het moment dat je een beursgang wil maken?
Time ‘ll tell.
@ Svenska_Aeroplan_AB

Zo’n kleine luxe tender werkt wel voor het gemiddelde van de CO2 uitstoot, maar zal ook heftige inflatie van de “Brand-value” opleveren, daarom gaat AM hem alleen aan klanten leveren die ook een andere Aston bezitten/kopen.

Slimmer lijkt het me om als automaker samen te werken met een andere automaker die ook kleine auto’s maakt. Daar heb je dubbel voordeel van, want je krijgt er vaak ook nog technologie voor terug om je auto’s zuiniger te maken. Zoals de DSG van het volkswagen concern. Zit die ook niet in de Bugatti?
@ Hupke

De huidige Rapide is ook grotendeels gebaseerd op de huidige DB9 en daar hoor ik hier al bijna niemand over. Laat staan investeerders. Die zullen dat juist toejuichen, want je potentiele markt wordt groter met relatief minder investeringen en dus meer winstuitkeringen.

Tenzij iedereen inderdaad begint te zeggen dat ze het niet pikken etc. Maar dat is in ieder gevaal geen bestaande klantenkring. Ik stel voor dat ze dan een andere auto kopen. Het is al moeilijk genoeg voor de autofabrikanten op het moment.
Aston for life!!
die foto is een mercedes meclaren achtig toch?
@ floryn
nuja das waar, eig staat de rapide te dicht bij de DB9, ipv een een design richting is er maar 1 design met verschillende varianten

En die verkoopt ook niet slecht.
Maar dan zal lagonda als het gepositioneerd word als een iets duurdere rapide met allerlij snufjes (zo was de oude toch ook, alleen niet echt betrouwbaar naar ik gehoord heb)
en hoogtechnoligische gadgets zou het mischien wel werken en er zou wel winst mee gemaakt worden maar er zullen er geen 1000en van verkocht worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).