Nederlandse overheid: winterbanden, waarom?

Auteur: , 107 Reacties

Grappig. Terwijl onze overheid probeert het gebruik van winterbanden aan te moedigen, blijkt nu dat een deel van de overheidsdiensten ze zelf niet nodig denkt te hebben. Onder hen een aantal politiekorpsen en ambulancediensten.

Misschien zijn ze bij de politie bang dat de dienstwagens dan regelmatig op blokken terug te vinden zijn, omdat winterbanden natuurlijk enorm diefstalgevoelig zijn. Toch lijkt het een aangenaam idee dat de politie en ambulancediensten op z’n minst over optimale grip beschikken als ze weer eens met een rotgang naar een noodgeval moeten.

Noodgevallen die soms het gevolg zijn van het ontbreken van winterbanden. Ook bedrijven in het persoonsvervoer rijden namelijk vaak zonder winterbanden. Connexxion, de grootste vervoerder van kinderen in Nederland, bevestigt dat een groot deel van hun voertuigen niet met winterbanden is uitgerust. Connexxion is in opspraak na een ongeluk in Drenthe, waarbij een busje met van een viaduct over de A37 bij Erica gleed. Vier kinderen en de chauffeur raakten hierbij gewond. Overigens heeft Connexxion een beleid waarbij ritten worden afgelast als men het te glad vindt.

Het argument van Connexxion is simpel: als er geïnvesteerd moet worden in winterbanden, dan moeten de tarieven omhoog. Daardoor worden ze te duur en verliezen ze de aanbesteding van de concurrent. Oplossing zou zijn om de winterbanden wettelijk verplicht te stellen, dan moeten alle aanbieders namelijk aan dezelfde eisen voldoen. Het is me wat met die winter tegenwoordig.



107 reacties

Tja, moeilijk.
1 zo’n wintertje is toch vrij listig.
Het lijkt mij wel nuttig als de hulpdiensten (en vervoerders) met winterbanden rijden.

Overigens, volgens mij rijdt de politie hier (Groningen-stad) wél op winterbanden.
Winterbanden tussen oktober en april verplichten.
Klaar.
@Jan Rap: nou nee dankje. Wat als je je auto niet vaak nodig hebt en in dec wanneer het ff niet vriest je met de auto boodschapjes gaat doen? Moet je speciaal daarvoor winterbanden aanschaffen..? Iedereen die dagelijks op de weg zit moet zelf nagaan dat het een stuk verstandiger is om winterbanden aan te schaffen..
Vanochtend zag je weer de nodige automobilisten stapvoets over de straat glijden….
Ze leren het ook nooit.
Voor 200 Euro heb je een fatsoenlijk setje winterbanden waarmee je een stuk veiliger de winter doorkomt.
En dan heb je hier van die sukkels die denken : hoe breder hoe beter, want dan heb ik nog meer grip met mijn winterbanden. Die kunnen dus gewoon beter op hun zomerbandjes blijven rijden.
Groeten vanuit een glad Limburg
Tja, het goeie voorbeeld geven…

‘Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk, maar het gaat om een kwetsbare groep. Kwaliteit en veiligheid zouden voorop moeten staan,’ zegt woordvoerder Arga Paternotte.

Ja, tot ze afkomen met de rekening.
Goed plan Jap,
Was het niet een jaar of 2 geleden dat het in April tussen de 25 en 30 graden was?

Verplichten = controleren = een extra boete riskeren.

Hmmm, misschien toch wat te kort door de bocht…
@Dreke:
Dan doe je toch gewoon je zomerbandjes eronder.
Kwartiertje krikken en klaar is kees. ;-)
Wat is het probleem?
@Hubert: Denk je dat jij veiliger bent als je met je winterbanden sneller gaat rijden dan die stapvoeters? Een winterband is alleen beter dan een zomerband als je even traag rijdt zoals je deed met die zomerband. Vanaf dat je sneller gaat, ben je het voordeel zo weer kwijt. Zelfde verhaal met AWD.
-Edit: check, danku!-
Ik rijd zelf met winterbanden, en het verschil is voor mij duidelijk. Wat me overigens is opgevallen is dat vele borden op vluchtheuvels, de laatste tijd schots en scheef staan.
Tja, op een vastgevroren sneeuw(dus ijs geworden) wegdek schiet je nog niet veel op met winterbanden, vraag me af of bovengenoemd ongeluk had kunnen worden voorkomen. Blijft altijd een kwestie van rustig aan doen.
Piet van Oever
@ Jan Rap

Verplichten van oktober tot april is een slecht idee. Er is in zo’n grote periode te weinig sneeuw voor winterbanden. Dan heb je in die periode meer genot van zomerbanden.
Lees: winterbanden hebben alleen zin als er daadwerkelijk sneeuw ligt (wijst iedere test uit)
Ik ga niet sneller rijden dan die stapvoeters(oke, misschien dat ik op fietssnelheid ga…), maar ik glij niet alle kanten op. En dat is het grote verschil.
En heb dus de auto onder controle.
het lijkt me een goed plan om de winterbanden verlicht te stellen. Ik heb zelf deze winter een ongeluk gezien op de A2 bij een cm of 10 sneeuw voor me. Dat was zo’n kleine Toyota Yaris die ineens achteruit stond op de weg. Ik zie het ook bij mijn ouders. Voor de grote auto hebben ze winterbanden en voor de kleine niet . In die kleine door de sneeuw rijden kan wel, maar is echt rete gevaarlijk! Je ligt zo aan de kant van de weg met je auto of tegen een andere auto aan.

En als het verplicht is blijven al die mutsen van huisvrouwen tenminste van de snelweg af als het sneeuwt. Nu gaat iedereen 30 rijden op de snelweg terwijl dat echt niet nodig is. Je kunt met gemak 100, maar je moet wel de goede banden hebben!
Haha, ik zie reactie hierboven.

200 euro heb je setje winterbanden?

Hangt natuurlijk van de auto af. Ik ben zelf al gauw 2000euro kwijt.

Mvg.
@Rhyo:
Ik heb een setje Vredestein Snow Trac 3(De beste volgens ADAC en ANWB).
Maar gelukkig heb ik een gangbare grootte gekocht. Ik heb namelijk normale velgen zonder exotische afmetingen.
Wel bestand via reifendirekt.de. Scheelt toch snel 40% in aanschaf.
voor die eene keer dat ik m’n auto naar buiten laat met dit weer ga ik echt geen winterbanden aanschaffen veels te kostbaar!
och er gebeuren deze bijzondere winter een paar ongelukjes met zomerbanden door sneeuw, strooizout 1x in de 100 jaar op is.. en dan krijgen we dit gezeik.. eind februari als de winter bijna afgelopen is en de eerste volgende 10 winters weer niets voorstellen en winterbanden dus totaal niet nodig zijn
volgende
gewoon beter naar piet paulusma luisteren en zodra we doorkrijgen dat het een serieuze winter wordt, winterbanden evt. maar onder die auto maar anders is het echt geldverspilling hoor!
Die (semi) overheids instellingen moeten niet klagen. Ze krijgen miljoenen subsidie. Het merendeel wordt in de organisatie-laag opgeslokt. Laat de directeur maar een paar honderd euro per bus inleveren. Ontsla de secretaresse. Zorg dat het geld bij het werk terecht komt in plaats van bij de zakkenvullers. In tijden van crisis snij je het vet weg, maar die semi-overheid wordt alleen maar vetter en luier.
@ Paulusrc7

dan laat je de auto toch lekker staan, tot je wel het geld hebt om je een auto te veroorloven. het is nou eenmaal een behoorlijke verantwoordelijkheid. Als we die drempel een beetje hoog houden (en dat bedoel ik niet persoonlijk) houd je ook de mongolen van de weg. Zoals ik al zei mensen zonder winterbanden rijden vaak echt heel langzaam en dat is super irritant.

In Duitsland zijn de banden overigens wel verplicht bij een temperatuur vanaf ongeveer het vriespunt. Mensen die geen winterbanden hebben moeten ze dan onder de auto leggen, aanschaffen of een boete riskeren.
@Geest van Vlaanderen

Je slaat hier de plank toch echt volledig mis (ja ik weet het, dat is zo erg), als je met een winterband sneller rijdt heb je juist nog meer voordeel, dan dat je sneller rijdt met een zomerband. De remweg is veel korter.
@ Allen zonder winterbanden

Hubert heeft DE tip:

http://www.reifendirekt.de
winterbanden helpen bij welke weersomstandigheden eigenlijk?
sneeuw, bevroren regen op de weg?
wanneer hebben we dat nou?
gewoon voorzichtig rijden of met de trein of helemaal niet de deur uit op die paar dagen dat dat voorkomt..
ot
ambulances ed zijn uitzondering die zouden het wel verplicht moeten hebben denk ik..
Omdat we nu toevallig 1, a 2 keer (vorig jaar was ook redelijk streng) een strenge winter hebben moeten we ineens allemaal winterbanden. Komop zeg, laat de mensen daar lekker zelf over beslissen. Winterbanden hebben pas nut als de temperatuur lager is dan 7 graden. Vaak is dat gewoon niet zo in de winter, goed nú toevallig wel, maar dit is ook niet normaal. Bovendien, wat Dreke zegt, verplichten = controleren. Zie je het gebeuren?
Als iedereen gewoon goed oplet als het glad is gaat het ook goed. Moet je niet van die dwazen hebben die (met een Golf 3) in een dikke sneeuwbui met 100 over de linkerstrook knallen (terwijl iedereen rechts stapvoets rijdt), zoals ik laatst op de A15 zag gebeuren, dan vraag je om problemen. Oftewel, het ligt niet aan die bandjes maar aan mensen die denken dat ze niks kan gebeuren. Alles staat of valt met voorzichtigheid.
@B // //:

Inderdaad, waarom moet er altijd 120 gereden worden?
Gewoon gas terug, ook met winterbanden.
Er zijn zat mensen, zoals mij vrouw, moeder(zeg maar vrouwen) die gewoon niet prettig vinden met dit soort weer.
En die gaan dus langzaam rijden met of zonder winterbanden.
Het zijn altijd de debielen die denken dat ze wel hard kunnen rijden omdat ze vaak rijden die met sneeuw brokken maken.
Eigenlijk zijn het de zelfde figuren die normaal ook brokken maken.
Het is gewoon overmoed die vaak leid toch ongelukken, ook met winterbanden, want er zijn zat mensen die denken dat het dan allemaal weer normaal is en lekker door blazen en ook met winterbanden blijft het link.
Even Marktplaatse, voor 250 euro heb je echt wel een setje winterbanden op velgen. Je hebt natuurlijk altijd M5 rijders enzo, die setjes kosten wat meer, maar ja, als je zo’n auto kunt betalen… Trouwens M5 rijders moeten winterbanden gebruiken, anders zijn ze geloof ik niet verzekerd!
Winterbanden bestaan niet. Het zijn sneeuwbanden. Om commerciele reden hebben ze die maar winterbanden genoemd. Dit verkoopt namelijk beter.
@hbassen: zever,gezever.
@micheloo0: Helemaal geen “zever”. In sneeuw werken winterbanden perfect, maar als daaronder een ijslaagje zit, of als de weg überhaupt een ijsplaat is, zijn winterbandjes echt geen haar beter dan zomerbandjes.
Ik ben wel pro winterbanden hoor, maar uiteindelijk draait het allemaal om de bestuurder.
@RtB: De uitleg staat hier boven al ergens maar zomerubber wordt hard als het koud is en winterrubber niet dus winterbanden hebben wel degelijk meer voordelen dan alleen op sneeuw ;)
Ideale sneeuw/ijscombinatie;
Suzuki Alto 1.0 Exclusive 2009 (standaard ESP/ABS)
14″ winterbanden

En een volle tank is minimimaal 500 km plezier en een big smile als je overal tussendoor kan cruisen :-)
…. Dat Connexxion busje; de werkgever is aansprakelijk vanwege het niet voldoen in de plicht om in een veilige werkomgeving te voorzien; De Duitse regel… Je veroorzaakt een ongeluk tijdens glad weer én je hebt zomerbanden, heb je niet je best gedaan om redelijkerwijs een ongeluk te voorkomen, aansprakelijk…. (in dit geval de werkgever)…
(Artikel 5 van de RVV??)
met winterbanden om hoef je niet meer voorzichtig te rijden?
Maar als ik me niet vergis zijn winterbanden alleen echt nuttig in sneeuw. De plek waar dat busje van een viaduct stuiterde was een ijsbaan, ik denk niet dat winterbanden veel hadden geholpen. Misschien moeten we slipcursussen gaan verplichten. En als er sneeuw ligt mensen zonder winterbanden aansprakelijk stellen.

Veel mensen kopen wel winterbanden, maar hebben vervolgens geen idee wat te doen als de auto toch in een slip raakt.
reifenschreiber.de

Met setje staal voor 600 euro (16”)

Past 14” ook? Dan ben je voor 400 klaar. (met staal)


Wat mij betreft zelfde systeem als in Dld, geen verplichting maar aansprakelijkheid.
etienne-corporaal
ag heerlijk he audi A6 avant uit 2008 automaat 2.7 TDI V6 en quattro op winterbanden ik zie geen probleemen meer

van mij mogen ze gelijk stoppen met strooien (word men ruit niet zo vies)
De reden dat de desbetreffende politiekorpsen en ambulancediensten niet met winterbanden rijden is trouwens dat ze uitverkocht zijn!! Geloof jij die onzin?!
Bron: http://www.spitsnieuws.nl/archives/tech/2010/02/hulpdiensten_zonder_winterband.html
@ etienne-corporaal

who cares wat jij rijdt

Verplichten is idd controleren, wat weer meer inkomsten door boetes betekent, vanuit dit perspectief acht ik het zeer aannemelijk dat dit misselijke kabinet het er door heenramt

Ik ben tevens ook niet voor aansprakelijkheid, wel voor stimulatie, geen btw over winterbanden ofzo
@ John

idd bullshit, afgelopen jaar en het jaar daarvoor enz enz weet men al dat het mogelijk glad kan worden in wintertijd
overigens vind ik dat verzekeringsmaatschappijen ook een rol hierin mogen spelen, het is ook in hun eigen belang. Preventie

Net als dat bijvoorbeeld Agis je een keer in de zoveel tijd ‘gratis’ een nieuwe bril laat aanmeten
Reifendirekt kan ook in het nederlands hoor :P

http://www.autobandenmarkt.nl 3x al besteld, een keer verkeerde maat, even een mailtje en opgelost. En infomeren wat de kleinste maat is die op je auto kan, kan ook geen kwaad. ’s Zomers zit ik op 195/40/17V en 205/40/17A, probeer hier maar eens winterbanden voor te halen… ’s Winters lekker op 185/60/14 en 185/65/14 ;)
@35i:
Klopt, maar ik woon vlak bij de grens.
Dus ik laat ze vanuit duitsland afleveren bij een postbus hier vlak over de grens.
Scheelde mij weer een paar tientjes.
We blijven hollanders tenslotte…
@Hubert: Da’s helemaal mooi :lol: Ik kan de verzendkosten weer enigzins goedmaken door zelf te monteren :)
Ik heb gewoon All-weather Bridgestone banden op mijn 4WD. Geen flauw idee wat dat moet voorstellen (waarschijnlijk zowel matig in de winter als matig in de zomer), maar het heeft prima gewerkt deze winter. Ook in de zomer tijdens hoosbuien perfecte controle.
Maar dat ambulances en politie geen winterbanden gebruiken is zeer vreemd. Deze mensen maken heel wat kilometers en lopen veel meer risico.
Maar ach, van deze regering zijn we nu wel gewend dat ze A roepen en zelf B doen.
ben zeer gelukkig met de winterbandjes op men wagen
dat samen met het quatro systeem geeft me toch meer controle al moet je natuurlijk nog steeds je snelheid aanpassen. als je remt op ijs maakt je band namelijk niets uit tenzij er spijkers inzitten…
Connexxion kan ook niet rekenen he: als ze winterbanden monteren, slijten de normale zomerbanden niet (want er wordt immers niet op gereden). Dus gaan die zomerbanden tot 2x zo lang mee. En dat scheelt weer enorm op de begroting. Dus…
Momenteel zie ik mensen met winderbanden nog achtelijker rijden dan ze in de zomer op zomerbanden doen.

Veel mensen denken dat ze GOD zijn zodra er winter of snow op de bandwang staat.

Vreemd verhaal dus. GOD zit meestal hier.
@RenesisHP: knap dat jij zo het onderscheid ziet tussen winter en zomerbanden op rijdende auto’s :P Heb ’s winters ook lichtmetaal namelijk ;) en nee ik voel me geen god hoor… als je auto gaat ben je weg.
=> achterlijker.
Het aantal ongelukken heeft inderdaad vooral te maken met overmoed, ik rijd al de hele winter op zomerbanden en gaat hartstikke prima. De plekken waar ik over de weg gleed, gingen de mensen met winterbanden net zo hard mee. Waarschijnlijk is het met sneeuw iets beter ik heb die ervaring niet. Maar mensen met winterbanden denken vaak in eens dat ze onsterfelijk zijn, het heeft vooral te maken met je weg gedrag en het aanpassen aan de omstandigheden. @ etienne-corporaal, wat jij zegt is nonsens. Reed namelijk 3 weken terug in de auto van mijn baas Audi A6 allroad 3.0 tdi (zoals jij dat graag vermeld) met winterbanden en deze ging in de bocht ook gewoon schuiven.
je hebt toch all season banden…maak die de wet zo hebben we winterbanden noch zomerbanden nodig.
@ roadronner

zo zal het vast niet zitten.

busbanden lijken overigens net sliks
Een kennis heeft al 3x een snipperdag op moeten nemen omdat het busje het te gevaarlijk vond om de kinderen naar school te brengen omdat ze geen winterbanden hadden.
Maar je moest de niet gereden ritten wel gewoon betalen!
Daar ben je ook mooi klaar mee!!
@Hubert:
tuurlijk joh, bij ijs ligt zo’n busje met winterbanden als een blok op de weg (als een ijsblok wel te verstaan).
@super:
Ik maak uit je reactie op dat je volledig op de hoogte bent van de situatie.
Feit blijft dat de concurrent gewoon z’n busjes de weg opstuurt, met winterbanden. En deze glijden niet over het wegdek van links naar rechts.
alfa mannetje
komen we nu , na 2 maanden sneeuw, met dit onderwerp ?
@ hubert

Ja precies dat bedoelde ik. Dit geldt dus alleen wanneer geen exotische afmetingen betreft.

325 breedte achter valt onder exotisch dan haha.
@Rhyo:
Klopt, alleen sukkels kopen winterbanden in exotische maten.
Winterbanden moeten een stuk smaller zijn dan normaal en het liefst ook een hogere wang. En dan val je vanzelf in een goedkopere categorie.
winterbanden bla bla goed bla bla.
Onze bus heeft bijna trekker bandjes eronder liggen. Soort Continental Allround Van rondom met FWD. Die dingen zijn zo hard als een steen en hij heeft al meerdere keren vast gestaan. Hebben we nog een bus met normale zomerbanden van 5 jaar oud rondom en die kan gewoon overal overheen en die heeft nergens last van.
Het grote verschil zit hem in de hardheid inderdaad. Trekkers bij ons met tm700 (redelijk duur en je kan er je voet onder leggen, zo rond de 350 per bandje) komen bijna nooit vast te zitten. Leg er dan harde goedkope banden onder die niet inzaken en je slipt op asfalt.

Dus winterbanden hebben inderdaad nut. Het is dan nog een kwestie van WIL je het? 200 euro besteden om een maand of 3/4 veiligER rond te kunnen rijden? Het zou niet verplicht moeten zijn omdat we hier eens in de 10 jaar een paar cm sneeuw krijgen maar iedereen legt tegenwoordig andere velgen onder zijn auto. Doe daar dan zomer banden onder en op een set stalen velgen winterbanden en je kan ze gewoon omwisselen. Blijven je mooie glimmertjes ook nog eens netter.

Pfff stelletje kleutertjes.
OK Novastar.
Maar dan gaan we eind november weer verder (of beginnen we weer opnieuw) ;-)
@Hubert:
mensen die denken dat winterbanden alle gripproblemen bij gladheid oplosssen zijn vele malen gevaarlijker op de weg dan mensen met zomerbanden die voorzichtig rijden in mijn mening. En ja, ik heb zelf winterbanden onder m’n auto.
@super:
Mooi zo, ik deel die mening.
@Jan Rap: Winterbanden zijn niet alleen nuttig als er sneeuw ligt; De compound (rubbermengesel) van een winterband is anders zodat de band ook in de kou zachter blijft. Je zomerband wordt steeds harder naar mate het kouder wordt, en een harde band heeft minder grip. De winterband blijft langer zacht, ook in de kou, en houdt dus meer grip. Daarom moeten je winterbandjes er in de zomer ook weer af anders worden ze te zacht en verliezen ze uiteindelijk weer hun grip. Ook kost het helemaal niet zoveel meer geld aangezien je nu de helft van de tijd op je zomerbanden rijdt en er dus twee keer zolang mee doet. De enige extra kosten zijn eventueel de extra velgen of het omzetten van de banden.
@janmartijn: Dat was @Piet van Oever
@35i
Als jij zomers op 17″ rijdt en ’s winters op 14″ gaat er of zomers iets gruwelijk mis met je kilometerstand, of ’s winters. Of je moet dat ook instellen in je boordcomputer, motormanagement of weet ik veel waar je dat instelt. Maar wat ik me vooral afvraag, wat voor auto rij jij, ik bedoel, tussen 14 en 17 inch zit maar liefst 10cm verschil in de diamter, dat is 5cm in de radius, vereken het verschil in wanghoogte, en de conclusie is dat je auto ’s winters maar liefst 4cm lager staat dan ’s zomers. Heb je dan nog genoeg vrije ruimte onder je auto voor drempels? Het lijkt me dat jou auto er of zomers of ’s winters er niet uit ziet, das jammer! Ik houd het dus toch maar bij mijn zomerbandjes en doe gewoon voorzichtig.
hier komen ze nog steeds niet.

het auto geld is wel even op atm. net 6 nieuwe banden om de luxe auto. eerst 4 nieuwe. daarna een gebroken veer die de band sloopte. en vervolgens een lekke band buiten het loopvlak. weer een nieuwe.

weer zo ongeveer 1500 euro lichter in een paar weken. excl nieuwe veer.

En dan ook nog winterbanden erbij? a 1000 euro. mij niet gezien. bovendien moeten er dan 2 auto’s gedaan worden. al zijn van die 2e de banden wat goedkoper. reken nog steeds maar 1500+ euro bij elkaar.


@janmartijn
De gelijke kosten gelden alleen als je de banden op rijdt. in ons geval willen we geen jaren meer blijven rijden in deze. dan is het wel een stuk duurder aangezien je 2 sets dure banden niet verslijt. en met verkoop van je auto krijg je er ook niks voor terug. misschien 3 knikkers en een koekje, maar meer ook niet.
@35i
Of jij rijdt de hele zomer voor l*l met veel te grote 17″ wielen, of jij rijdt de hele winter voor l*l met veel te kleine 14″ wielen…
Maar als je een andere wielmaat neemt heeft dit ook consequenties voor je kilometerteller en snelheidsmeter, dus dat is niet handig, of je moet dat ook aan laten passen (weg voordeel van goedkope banden). Maar het verschil tussen jouw winter en zomerbanden is maar liefst 8cm (grofweg, en uit mijn hoofd), oftwel, je auto staat ’s winters 4cm lager dan zomers! Kan dat met de bodemvrijheid van je auto, blijf je dan niet hangen op drempels, of kraak je dan niet je carterpan bij elke hobbel? Wat voor auto heb jij??
@B // //:
Of het klopt met in de zomer 17″ en in de winter 14″ weet ik niet.
Maar die 8cm van jou kloppen zeker niet.
De velg is dan misschien wel 7,7cm groter, maar dit kun je voor een flink deel compenseren met de wanghoogte van de banden.
En waarom zou je de km-teller en snelheidsmeter aanpassen?
Bang dat je iets minder rijdt dan hij aangeeft?
Lijkt me gewoon een extra stukje veiligheid.
Zo krijg je zeker niet van die zeik-boetes van 3kmh te hard.
@B /\/\ \/\/ & @Hubert: de afrolmaat van de 205/40r17 banden is 1820 mm, de 185/65r14 banden is óók 1820 mm, dus er is géén enkel verschil op de snelheidsmeter, géén enkel verschil in hoogte van de auto en/of bodemvrijheid. Theoretisch zou 35i zelfs 13 inch kunnen gebruiken, 165r13 (heeft ook 1820mm afrolmaat).
@406_v6:
Je zit er net iets naast, maar vooruit.
Je snapt mijn punt.
En toch heb ik afgelopen dagen heerlijk rondgecrossed hier in de omgeving.
Was fantastisch.
Al die gierige nederlands wat geen winterbanden nodig hadden toen het nog niet sneeuwde zullen de volgende keer wel beter nadenken.Momenteel is de combinatie RWD en geen winterbanden levensgevaarlijk.
Sorry mensen, ik heb twee keer bijna dezelfde reactie gegeven, maar de eerste keer was hij opeens weggefloept dus toen schreef ik hem maar over en nu staat hij er twee keer, heel irritant…
@hubert:
17″ x 2,53cm = 43.01cm, in diameter + 40mm wanghoogte = 47.01cm. 14″ x 2,53cm = 35.42cm, in diameter + 60mm wanghoogte = 41.42cm. Verschil = 5.59cm, je hebt gelijk die 8cm klopt niet helemaal, maar dat was grofweg uit mijn hoofd. Wat betreft de teller, je hebt het over een verschil in wielomtrek van 18cm, dat is best fors, dat verschil zie je wel terug in je kilometerstand/snelheidsmeter. Zeker met de flitspalen die overal staan lijkt me dat niet verkeerd om toch even aan te passen, anders kan het wel erg duur worden.
@B // //:
Ik kom op een verschil van 0,05%, dus verwaarloosbaar.
(Beide banden hebben een omtrek van 1,88m en een hoogte van 599mm)
De wanghoogte wordt niet in mm opgegeven maar in % van de breedte.
en ja, het is hier rustig op het werk en heb niets beters te doen…. ;-)
@hubert
Mmm, die wanghoogte in procenten wist ik niet, haha, weer wat geleerd, nou dan zou je gelijk kunnen hebben, dan weet ik het ook niet meer, zo technisch onderlegd ben ik ook weer niet, gezond verstand is dus niet het enige wat je nodig hebt hier, haha.
@B // //:
Deze vond ik net :
http://www.205gti.com/techtyrecalc.htm
@B // //: Hubert geeft als eerst een goed (voorbeeld) antwoord. Maar ik zit er een wanghoogte onder. originele maat is 185/65/14 voor en achter maar door 7cm verlaging heb ik voor die maten gekozen. Tellerafwijking heeft elke auto wel in een mate dus die 0.05% is verwaarloosbaar. En tevens: wie koopt mijn auto nog over, een passatje variant uit ’93 ;)
Omtrek = pi x d
1820mm = 3,14 x d
d= 579,6 mm
Ik heb zelf bij Slotemakers gewerkt… Winterbanden zijn de grootst mogelijk onzin en zelfs gevaarlijk.
Winterbanden zijn alleen veilig in regen of sneeuw. Op droog wegdek zijn ben je slechter af dan met gewone banden. Aangezien het 90% van de tijd droog is ben je over de hele winter gezien onveiliger af met winterbanden dan met normale banden…
@KOKUSMAKREEL:
Dan ben je er waarschijnlijk niet voor niets uitgegooid.
Wat een onzin.
Hej, die is handig!! Verrek man, dat werkt echt goed!
@hubert, heb die data rechtstreeks van Continental ;)

Hier de link: http://www.conti.nl/prijslijst2010/Continental%20prijslijst%202010_01%20LR.pdf

ff doorbladeren naar achteren, daar staat een overzicht van álle bandematen met afrolmaat.
:mrgreen:
@406_v6:
Ik doe het gewoon op de ouderwetse manier.
Dus eerst de totale uitrekenen en dan met pi de omtrek.
Is wel zo leuk en je hebt dan enig idee waar je mee bezig bent.
;-)

Maar toch bedankt voor de link. Zal eens uitzoeken waardoor het verschil komt. Misschien dat Continental rekening houdt met deformatie van de band op het wegdek ofzo.
Dat politie en ambulance personeel niet met winterbanden rijdt vind ik echt te absurd voor woorden, vooral ambulances die levens moeten redden! Snel verplicht stellen graag!
Het blijft een kwestie van aanvoelen welke snelheid je kan rijden,dus je zwaarte punt zoveel mogelijk in het midden zien te houden…en niet eerst je koppeling intrappen en dan remmen (mijn vrouw)….koppeling pas intrappen als je bijna stilstaat….maar,ik ben zeker VOOR winterbanden.

inderdaad bij gelijke snelheid….en niet denken dat je dan ineens veel harder kan gaan rijden.
Nog even een toevoeging:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html zet de waarde’s op metric en het word een stuk duidelijker ;)
hey vet handig .. thanks
In plaats van winterbanden verplichten beter alle automobilisten VERPLICHTEN tot een rij/slip cursus!!

Ik rij in de sneeuw ook nog gewoon rond met achterwielaandrijving met breed zomerrubber, ik rij ook nog steeds normale tempo in de sneeuw. En dan rijden er opeens van die mensen met winterbanden met een flink lage snelheid voor je…
Connexxion kijkt alleen maar naar geld i.p.v. veilig kinderen vervoeren? Commercieel gezien wel ok maar moreel…
17″ velgen. Kan voor winterbanden echt niet kleiner als 16″ lopen anders tegen de remmen aan. Dus wie 17″ zomer en 14″ winter heeft die rijden in de zomer ook voor lul met van die mini remmen.
@slak: Hangt van de velg af in hoeverre je de remmen ziet he ;)
Mwah, hangt echt af van de schijven, ik kan bijvoorbeeld doordat ik 312mm schijven voor heb niet kleiner dan 16″ gaan qua velg. Jij hebt zodanig kleine schijven dat 14″ wel past.
@Bart: uhm, nee. Als je een dichter model velg hebt zul je weinig van de schijf zien, hoe groot of klein deze ook is ;)
wat een gezeik altijd over winterbanden dat het te veel kost…
al rijd je 4 maanden met winterbanden dan slijten je zomerbanden 4 maanden niet dus uiteindelijk scheelt dat geen drol
gewoon hetzelfde als in duitsland, geen winterbanden is zelf opdraaien voor schade bij een ongeluk
Inderdaad waarom met winterbanden rijden als er alleen maar nat sneeuw valt. Mensen hebben echt geen verstand van banden tegenwoordig.
@ hubert, ik had geen zin meer om voor 1150 netto te werken
Wat een zeveraar: prijs omhoog? :-S
Als je winterbanden hebt gaan je andere banden langer meegaan, waardoor de kosten constant blijven. ;-)
@timberleek: Ik snap je punt dat als je je banden niet oprijdt voordat je het hele setje verkoopt dat het dan wel heel duur wordt met dubbele setjes banden, maar als je je banden niet oprijdt worden ze zowiezo duur… Ook die vergelijking gaat maar ten deels op…
Bij de politie zou je er vanuit mogen gaan dat ze een loods vol banden hebben die altijd opgereden worden onafhankelijk van de levensduur van de politieauto. Toch allemaal dezelfde maat (Astra of Touran)
En hier hebben we het ook al over gehad.. Winterbanden in Nederland is zo’n geldklopperij en de domme laten zich weer doen.. of zullen we het maar fanboy’s noemen:-).
Iedereen is voor een kleinere overheid, minder regels en minder ambtenaren tot de eerste specifieke ergernis of angst. De reden dat we zo’n overgereguleerde samenleving hebben zijn we collectief zelf.

Bovendien herkent bijna niemand een commerciele lobby, zelfs niet als hij er live door bestolen wordt.

Accepteer gewoon dat er altijd een zeker risico blijft wanneer we met 120 in een stalen bak van 1200 kg rondzoeven en beperk het risico met je gedrag.
Een bestelbus staat normaal op bestelbus banden, die harder zijn dan gewone banden vanwege het grotere gewicht dat gedragen moet worden. Winterbanden (eigenlijk sneeuwbanden) zijn zachter. Ze je een bestelbus op die sneeuwbanden en ga je er op droogasfalt mee rijden wordt het voertuig stukken instabieler en daarmee onveiliger. Connexion heeft hier gewoon de juiste en veiligste keuze gemaakt!
Ik heb een slipcursus gedaan op winterbanden, was 3.5 graden buiten, en de Trials instructeurs die zeiden alleen maar ofdat ik een anker aan het uitgooien was zo snel dat ik stil stond. Ik stond met de zwaarste auto 1600Kg eerder stil dan de kleine corsa’s, golfjes, corrolla’s, en punto’s die toen mee deden. geloof me probeer het een keer uit, het is echt geen slechte keuze voor de koude maanden ook al regent het alleen maar, het bewijs van mij zegt natuurlijk niet genoeg. Ik was er persoonlijk van geschrokken hoe goed de banden op nat wegdek hun werk deden omdat je veel testen leest dat zomerbanden beter werken dan winterbanden op nat wegdek, maar dat heeft een oorzaak, het was 3.5 graden toen ik de cursus deed en oftewel mijn rubber heeft dan wat meer grip en voordeel dan een hard geworden zomerband. Ik wil jullie niks in je portemonee aanpraten maar wel aanpraten om het eens te proberen, het werkt ook in de regen met koude temp. EN over de sneeuw ben ik heel kort, heb me rot gelachen dat ik wel de dijk op kwam met grip, en er vele andere met zomer banden stil stonden, maar ja daar zijn ze dan ook uiteindelijk voor gemaakt en wat minder voor de regen.
H.H.,
Winterbandenkosten niets meer, alle banden slijten.
Wat wel geld kost zijn de velgen, die zijn waarschijnlijk goedkoper dan banden.
Groetjes,
Leo.
Wie kan mij echt overtuigen van het nut van een winterband.
Het lijkt wel een vrijbrief te zijn geworden om dezelfde hoge snelheid aan te houden als op een droge weg. Mijn oplossing is, gewoon langzamer gaan rijden. Is zelfs vijliger en goedkoper. Doe ik trouwens ook het hele jaar door en dat bevalt mij prima. En als ik achteraan moet sluiten bij een file, staan de hardrijders al tijden te wachten.
Ronald

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).