Het rommelt in de F1, nieuwe teams nu al failliet?

Auteur: , 23 Reacties

Zoals je wellicht weet (of niet) is het de bedoeling dat op 14 maart tijdens de start van het nieuwe F1 seizoen maar liefst 4 nieuwe teams hun opwachting maken op de grid. Er waren namelijk een paar fabrikanten afgevallen en ome Bernie leek het sowieso wel leuk als er wat extra botsmateriaal auto's meededen. Uiteindelijk werden Virgin Racing, Lotus F1, Campos Meta 1 en USF1 uitgekozen om mee te doen. Maar het lijkt er niet op dat ze allemaal de start van het seizoen gaan halen.

Lotus en Virgin hebben inmiddels hun auto’s gepresenteerd en rijden ook op Jerez samen met de gevestigde teams hun eerste (langzame) rondjes. Maar uit de hoek van USF1 en Campos blijft het angstvallig stil.

Zo zou de vader van USF1 coureur Jose Maria Lopez te horen hebben gekregen dat het team dit jaar niet aan de start zal verschijnen. Ook geldschieter Chad Hurley (oprichter YouTube) zou zich hebben teruggetrokken als sponsor van het Amerikaanse team. Zowel Jose Maria Lopez als Chad Hurley zouden willen overstappen naar het Spaanse Campos Meta 1 team, maar daar loopt ook niet alles op rolletjes.

Oprichter (en oud coureur) Adrian Campos zou al enige tijd de rekeningen niet kunnen betalen (oa aan chassisleverancier Dallara) en daarom zou investeerder Jose Ramon Carabante de boel wel willen overnemen. Er gaan geruchten dat hij dat zou willen doen samen met steun van Bernie Ecclestone en… Volkswagen! VW zou de boel achter de schermen steunen en in 2011 overnemen. Een heel vaag gerucht, maar ik noem het toch maar even. Als Campos in de problemen blijft is het ook nog maar de vraag of we Bruno Senna dit jaar nog aan de start zien verschijnen.

En dan is er ook nog het verhaal van het ‘oude’ Toyota team. Zoals we weten maakte Toyota in november vorig jaar bekend dat ze uit de sport zouden stappen. Inmiddels zijn de restanten van het team verkocht aan het Servische Stefan GP van Zoran Stefanovich. Dit team zegt dat ze een auto ontwikkeld hebben voor 2010 (of eigenlijk had Toyota dat al gedaan) en dat ze klaar zijn om in 2010 van start te gaan. Probleem is echter wel dat ze nog geen startbewijs van de FIA hebben gekregen. De FIA wil namelijk niet dat er meer dan 13 teams meedoen. Stefan GP moet dus hopen dat een van de bestaande teams (waarschijnlijk Campos of USF1) afhaakt en ze die plaats kunnen innemen.

Stefan GP heeft wel aangegeven dat ze hoe dan ook, startbewijs of geen startbewijs, de containers met spullen zullen verschepen naar Bahrein voor de eerste race van het seizoen. Voor het team zouden (naar verluid) bekende namen gaan rijden als Kazuki Nakajima en Jacques Villeneuve. Ook de naam van oud-Toyota coureur (en broer van) Ralf Schumacher dook nog even op.

Hoe het allemaal uit gaat pakken? Ik durf er geen wedje op te leggen, maar het beloofd in elk geval een zeer interessant seizoen te worden. Zowel op de baan, als naast de baan.



23 reacties

Toyato formule 1 bakken hebben geen hangend gaspedaal?
Hopen dat het weer ouderwets spannend wordt.
wie vind de auto van de f1 mooi??
ik niet echt…
@LH:

Beetje kansloze opmerking eigenlijk :S Who cares hoe die dingen eruit zien, Gaat erom dat ze doen waar ze voor bedoeld zijn….
Mja de F1 is natuurlijk een dure sport…
Moet je niet aan meedoen als je geen centjes hebt ;)
Was zo te verwachten… Die kleine teams maken geen schijn van kans tegen de wagens van de veteranen en hun budget. Dit wordt een titanenstrijd tussen Mercedes GP, Mclaren, Ferrari en Redbull (Renault eventueel?). De overige teams doen maar gwn mee om kleur te geven op de baan en zoals Robbie het al zei, te fungeren als botsmateriaal. Ben wel benieuwd naar het nieuwe seizoen^^
stop er maar gewoon mee
Lol, laat Stefan GP maar aan de start staan, dan kan ik eindelijk mij eigen team toejuichen :lol:
@ Dimglor
Wat is dit voor een domme opmerking. Formule 1 auto’s zijn nu eenmaal zo ontwikkeld om effectief, airodynamische, snel, wendbaar enz. te zijn. Naar het uiterlijk wordt pas in laatste instantie gekeken door de jongens die de kleursteling doen en de sponsors erop plakken.
En ja, ik weet dat ze vroeger mooier waren en dat bernie met zijn regeltjes de auto’s verkloot maar daar kan je nu eenmaal niks aan doen als je geen miljarden op je bankrekening hebt staan, dus daar moet je ook niet over zeuren.
het is dan toch belachelijk dat ze prodrive,toch een bekende naam.geen toestemming kreeg om mee te doen.bernie zit overal in,cosworth heeft ie ook al aandelen in,renault f1,en dan strax ook nog campos?hoe kan je dan nog dat hele circus runnen
@xilver

ja inderdaad! alleen denk ik niet dat renault iets zal betekenen.. ze blazen altijd hoog van de toren maar als het er op aan komt zijn ze met moeite in de top 10 te zien. en als ze daar stonden was dat door de meesterlijke alonso, niet door de deftige wagen

hoe dan ook, zeer spannend 2010!!
Het enige waar ik op zit te wachten is als Schumi weer achter het stuur kruipt en weer races gaat winnen! En dat gaat gebeuren! Mark my words!

GO SCHUMI!

OT: Snap uberhaupt niet dat al die teams erbij komen. Het is gewoon veldvulling want ze kunnen toch niet mee doen om de prijzen. Zoals hierboven ook al gezegd werd, het word een titanenstrijd en daar hebben deze hobbyclubjes niets bij te zoeken. Lotus, Campos, USF1, Stefan… Pff, laat me niet lachen!!!
Geert Schoots
Ik hoop alleen dat ze voor die nieuwe teams geen blauw vlaggen gaan zwaaien als ze op een of meer rondes worden gezet. Laat iedereen er maar omheen slalommen dan kan het nog wel eens een interessant seizoen worden.
F1 = Fail ! Misschien dat Schumi iets kan betekenen om de sport weer op de kaart te zetten, maar zoals het nu is / gaat is er gewoon geen donder aan….geen inhaalacties, geen prestaties, geen spanning, geen coureurs…
Humanspectrum
Robbie, heb je dit bericht geschreven (en met jou ook andere journalisten, columnisten, fans), omdat Campos en USF1 mediastilte hebben ingelast, of zijn er feiten die wijzen op een niet-deelname van deze teams? M.a.w. is dit speculatie of een op feiten gebaseerd stuk?
Ik vraag dit, omdat die teams, als ze bezig zijn met voorbereidingen van dit jaar, liever hun energie in de auto en het vormen van een team willen steken, dan in het te woord staan van de media. Gevolg is mediastilte, zodat ze in alle rust aan hun auto kunnen werken en andere belangrijke dingen kunnen doen.
@Humanspectrum: soms is ‘mediastilte’ zo oorverdovend stil dat er wel iets aan de hand moet zijn. Daarnaast kan je via de linkjes in mijn artikel precies vinden waarop ik mij gebaseerd heb. Er zijn genoeg bronnen rondom beide teams die aangeven dat er iets aan de hand is.

Bernie Ecclestone heeft niet voor niks al meerdere malen aangegeven dat twee nieuwe teams zwaar in de problemen zouden zitten. En als iemand van de hoed en rand weet dan is hij het wel.

Verder zou USF1 deze maand de eerste meters gaan rijden met de nieuwe auto. Heb jij ze al gezien? Zelfs de website van USF1 is offline, zogenaamd wegens ‘technische redenen’. Sure…
@Humanspectrum
Lees de titel van het bericht nog eens.

De feiten zijn dat ze minder dan 3 weken hebben om op de grid te staan. Beide teams nog geen volledige driver line up bekend hebben gemaakt, nog geen km op asfalt hebben gereden en er geen enkel nieuws is rond die teams. Dan is het niet gek dat dit soort berichten verschijnen.
Ik wens ze veel plezier. Saaie kutsport waarin alles geregeld is. Gaat alleen nog maar om de naam en dat wordt de laatste tijd ook minder.

Trouwens, waar zijn de Tree-huggers nu? ^^ grootste nutteloze co2 uitstoot komt van de auto, boot en motorsport!
@LH: ze zijn wondermooi vanuit een engineering perspectief.

@Humanspectrum: Een splinternieuw F1-team dat een mediastilte inlast? Ofwel iets ernstig mis en ze durven het slechte nieuws niet melden, ofwel een achterlijke PR-afdeling. Ofwel een gewaagde underdogmarketingstrategie.

Twee teams echter die zwijgen? Zeker iets mis.
Humanspectrum
@Robbie & Jozo: OK, jullie hebben me meer dan overtuigd. Goed werk!

Dat is wel wat, zeg! Laat je als Formule 1 drie nieuwe teams toe, valt er een om (Campos) en dreigt de tweede te volgen… (USF1). Ik wil nu niet ineens de wijsneus uithangen, maar ik vond het al vreemd toen Bruno Senna in Abu Dhabi bekend maakte dat hij helemaal geen salaris zou krijgen bij Campos, maar dat hij via z’n sponsors 1,1 miljoen kon verdienen. Op zulke wankele voorwaarden zou ik persoonlijk nooit gaan rijden.
Mooi toch?
Het lijkt wel een Michel Vailant verhaal!
Zolang er maar gereden wordt! Veel interessanter dan die rondjes rijders in Amerika!
(@Robbie: Laatste zin ” …het beloofd in elk geval…” belooft is met een t)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).