Top 10: Auto’s met vleugeldeuren

Auteur: , 80 Reacties

Auto's met vleugeldeuren blijven toch altijd iets magisch houden. Daar speciaal voor jullie een overzich van de 10 meest lekkere, opmerkelijke en bijzondere auto's met vleugeldeuren.

Om het een beetje overzichtelijk te houden zijn conceptcars en tuners voor het gemak buiten beschouwing gelaten bij het opstellen van deze lijst. En omdat ik het stiekem niet eerlijk vind om de ene auto boven de andere plaatsen is de lijst opgesteld in alfabetische volgorde. Als jullie van mening zijn dat bepaalde auto’s niet thuishoren op deze lijst, of dat er juist auto’s missen dan hoor ik dat uiteraard graag.

Bristol Fighter
Eigenzinnige Britse auto, die zelfs leverbaar is met een dikke V10 die 1.012 pk levert. Move over Veyron zou ik zeggen (die heeft ook nog eens ‘normale’ deuren).
Bristol Fighter

DeLorean DMC-12
Deze auto mag uiteraard niet ontbreken in dit lijstje. De auto die eigenlijk geen succes was, maar dankzij een belangrijke rol in de ‘Back to the Future’ films is het een ware klassieker geworden. Overigens schijnt de productie van nieuwe exemplaren inmiddels weer te zijn gestart.
DeLorean DMC-12

Donkervoort D8 GT Coupe
Ook in ons koude kikkerlandje zijn vleugeldeuren immens populair. Toen Donkervoort voor het eerst in haar bestaan besloot om een dichte auto te bouwen werden er gelijk vleugeldeuren opgezet. De eerste exemplaren zijn inmiddels al afgeleverd aan klanten en ook op het circuit blijkt dit stukje Hollands glorie supersnel te zijn.
Donkervoort D8 GT coupe

Gumpert Apollo
De Gumpert Apollo is niet alleen heel erg snel, maar ook nog eens zeer exclusief. Hoeveel exemplaren er precies uit de Duitse fabriek zijn komen rollen is niet bekend. Maar het zullen er niet meer dan 50 zijn zo is de verwachting. En om het makkelijk te maken hebben ze ook nog eens tig verschillende versies ontwikkeld: Apollo Speed, Apollo Sport, Apollo Hybride racer.
Gumpert Apollo is de baas met 7:11,57

Koenigsegg Trevita
Hoewel je misschien kan betwisten of een Koenigsegg nou wel of geen ‘echte’ vleugeldeuren heeft vind ik hem toch wel in dit rijtje passen. Hij heeft in elk geval bijzondere deuren. En deze tot 3 exemplaren gelimiteerde Trevita is natuurlijk wel het summum van wat Koenigsegg te bieden heeft.
Sprankelend Heldere Trevita

Lamborghini Reventon
Een heleboel Lambo’s zijn uiteraard voorzien van vleugeldeuren, maar om het lijstje een beetje afwisselend te houden heb ik slechts 1 exemplaar uitgekozen. En dat is uiteraard de ultieme versie van de Murcielago geworden: de Reventon. Want wie wil er nou niet meer dan 1 miljoen betalen voor een Lamborghini?
Lamborghini Reventón

Mercedes 300SL Gullwing
Als er 1 auto bovenaan had moeten staan in dit lijstje dan had het deze auto moeten zijn. De 300SL heeft niet voor niks de koosnaam Gullwing (of Geilwing) meegekregen. De aparte constructie van de deuren heeft ervoor gezorgd dat deze auto wereldwijd door autoliefhebbers en auto analfabeten wordt herkend.
Mercedes 300 SL Gullwing van Nigo

Mercedes SLS AMG
De moderne interpretatie van de 300SL verdient wat mij betreft toch wel een plaatsje in deze top 10. We hebben er nog niet mee kunnen rijden. Maar het wordt nu al duidelijk dat dit de komende jaren een van de trendsettende auto’s gaat worden.
Koop me!

Savage Rivale Roadyacht GTS
Officieel is dit Nederlandse product nog niet op de markt, maar dat zien we maar even door de vingers. Deze auto is namelijk voorzien van maar liefst 4(!) vleugeldeuren. Zo’n unieke prestatie van Nederlandse bodem mag uiteraard niet ontbreken in deze lijst.
Savage Rivale Roadyacht GTS AutoRAI

Spyker C8 Aileron
En we sluiten af met een andere Nederlandse creatie die vleugeldeuren heeft, namelijk de Spyker C8 Aileron. Wat is dat toch met Nederlandse merken en vleugeldeuren? Het lijkt wel alsof ze er een ware fetish voor hebben. De Aileron is het nieuwe model van Spyker dat vanaf 2010 ervoor moet zorgen dat het bedrijf eindelijk zwarte cijfers gaat schrijven. De productie zal plaatsvinden in Engeland en de Spyder versie is inmiddels ook al gepresenteerd.
Spyker C8 Aileron Geneve



80 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
En nog steeds zie ik in de meeste gevallen niet in waarom het handig of leuk is…
@Citrofiel: ga eens met mijn mamma praten…die moet ook alles alleen maar functioneel vinden…grmbl… ;-)

Erg fijn om auto’s met een eigen gezicht te zien, hoewel die Savale (ofzo..) errug Fugly is ! De mooiste; de Reventón
@Megakix: Ik vind anders-dan-andere-oplossingen altijd leuk, daar ligt het niet aan. Hier zie ik echter niets in. Ik vind het niet mooi en het is genadeloos onpraktisch.
Tsjah en zo nog tientallen anderen, een Enzo of een McLaren F1 zou ik toch ook ff noemen.
Doe toch maar het Gullwing systeem, dat is net een tikkeltje cooler. En de tuners zullen zich niet zo snel aan gullwing deuren wagen ;) Volgens mij kan je zo langzamerhand in ieder tuningblad wel die lamborghini stijl scharnieren bestellen.. Maar toch ziet het er op een aantal wegens niet verkeerd uit (supercars bedoel ik hiermee voor de duidelijkheid geen aftermarket ;))
Lees net in de reclame die hierboven staat dus Gullwing deuren ook tot de mogelijkheid behoren :S waar gaat het heen …
@ Citrofiel

Dat is de kracht van de 300SL, daar waar alle andere auto’s in het rijtje de deuren als gimmick of als stoerdoenerij gebruiken is het in het geval van de 300SL noodzaak.
@JPM: Dat had toch met de buizenconstructie te maken?
Wat een klassieker. Echt kwijlen…
En deze Donkervoort, blijft bijzonder… Het design moet je ding zijn..
Alleen jammer dat de McLaren er niet in staat.

Hier nog een… ;)

http://www.japanesesportcars.com/galleries/data/media/261/custom-prius.jpg
Wat is die 300SL Gullwing verkracht zeg!!!
@Doekse: inderdaad echt gewoon LELIJK.
Het is een patsfactor. Het is iets dat weinig auto’s hebben, en meestal laat zien dat je geld genoeg heb om zo’n dure auto aan te schaffen. En daar draait het denk ik om. Om naar je jacht toe te rijden net als de rest, maar niet uit je Bentley of zo te stappen, maar uit een sportwagen met vleugeldeuren. Niemand heeft gezegd dat het handig is.

Ik vind trouwens dat onder andere de Lambo, de D8, die Savage en de Koenig weg moeten. Dat zijn geen echte vleugeldeuren. Als er een vogel is die met zijn vleugels naar voren klapt, is het waarschijnlijk een mogooltje. Vleugels draaien om de lengte as van het ding, en niet om de breedte as. Bovendien vind ik de deuren van de Koenig bijzonder genoeg voor z’n eigen groep.
Wat is die Doekse verkracht zeg!!!
Donderdagavond was Back To The Future op tv! Een erg leuke film! :D
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-

En de Trevita is toch wel de coolste!! :D
Ik vind de meeste deuren geen vleugeldeuren. Uit bovenstaande lijst hebben alleen de 300SL, DeLorean, Gumpert en SLS AMG echte vleugeldeuren. De andere deuren zijn ‘scissordoors’ of een afgeleide daarvan.
Houden we echter op met muggenziften, dan vind ik dat de Countach absoluut nog vermeld moet worden. Misschien zelfs wel in plaats van de Reventon. Hij was er immers eerder!
hey, ik zag vanmiddag nog een Delorean, in amersfoort tegenover de dominos pizza ! toeval :)
De Gumpert moet uit dit rijtje, die is lelijk.
Altijd van die redelijk hopeloze lijstjes dit.
Missen we niet de Countach? De EB110? McLaren F1? Isdera Commendatore? Om er zo maar eens een paar te noemen…

De helft is zoals eerder gezegd ook idd geen échte “Vleugel”-deur.
@ BananaFlip:
Omdat jij een auto niet mooi vind, moet het artikel worden aangepast? Laterrr :roll:

De 300SL is natuurlijk de voorvader van de vleugeldeuren. Waar het tegenwoordig alleen maar cool is, had het op de MB een technische functie. Het buizenframe is namelijk zó hoog opgetrokken dat gewone deuren schier onmogelijk waren gemaakt en ook nog eens enorm onpractisch. Daarnaast is deze auto ontworpen in de tijd dat racers nog een wandeling moesten maken na het startschot (Le Mans, Mille Miglia) en zo’n Gullwing maakte de instap veel makkelijker.
@Jesper: Ik geef slechts mijn mening op een misschien enigzins dringende wijze :P
Fransdebakker
Klopt! De ‘Gullwing’ was,en is toch de ‘daddy’ van alle vleugeldeuren…
[email protected] Hoewel het soms wel stoer staat, I admit…
waar is de murc sv? en ik kies uit dit lijstje de sls amg in het zwart. gaaf ding
Bij een test hebben ze bewezen dat LSD-deuren veiliger zijn dan normale. Bij een impact van 50km/u. krijg je moeilijk nog gewone deuren open, bij LSD-deuren wel.
@Nick: Behalve als je op je kop ligt, dan ga je dood omdat je met geen mogelijkheid meer een deur open krijgt.
Voor mij blijft de 300SL Gullwing de mooiste.
Deze op een meeting in Amerika (2007) mogen bekijken:


(als je op de foto klikt zie je er meer…)
SLR?
Een slr heeft geen vleugeldeuren
@mb man: een lamborghini ook niet, maar robbie vond blijkbaar van wel. En toch blijf ik erbij, zoek jij maar es een vogel die met z’n vleugels vliegt dmv een beweging volgens de SCISSORDOORS die lambo’s hebben.

Nogmaals, scissordoors. Die vind je op Lambo’s. Vleugeldeuren niet.
@HDM: Niet bewegende vleugels op vliegtuigen zijn zeker geen vleugels…? Kom dan niet met het argument dat we het over deuren hadden, want dan zou de definitie al helemaal niet kloppen. Deuren zijn geen vleugels, vleugels zijn geen scharen… whatever man.
@mb man nog een keer: dat ”zoek jij” is niet naar jou bedoeld, sry.
Volgens mij halen mensen hier engelse en nederlandse termen door elkaar. In het Engels heb je:
– Gull wing doors; (300 SL)
– Scissor doors; (Countach) en
– Butterfly doors. (McLaren F1)

Nederlandse vertaling voor deze soorten deuren: vleugeldeuren. Dus alle auto’s die hierboven genoemd zijn hebben vleugeldeuren.
Jammer dat er (op twee na) alleen maar recente modellen zijn genoemd.
De countach Is BV echt een vleugeldeuren auto die absoluut in dit lijstje had gemoeten.
Dat terwijl het niet eens de eerste auto met scissor doors was. Dat is nl. de AR Carabo:
http://www.special-classics.com/Archive/prototyp/carabo1.jpg
McLaren F1 had erin gemoeten, in plaats van die walgelijke Savage Rivale. Mooie lijst verder maar waarom díe foto van de 300SL? :rollseyes:
Wat is er met die gullwing? Zo’n mooie wagen compleet om zeep helpen met die camo en die velgen…. Kunnen ze zo’n klassieker niet gewoon standaard laten???
wat een gedrocht!
@Wessee: sinds welke spellingsrevisie is een scharende deur een vleugeldeur? Die dingen scharen, en ik zei eerder al, wijs jij mij eens een vogel aan die zo beweegt met z’n vleugels. Butterfly betekent volgens mij nog altijd vlinder, en niet vleugel, idem voor scissor. Tis heel simpel.

Vleugels bewegen om de lengte as, dus alleen auto’s als de Apollo, de DeLorean en de 300SL hebben voor mij de ware vleugeldeuren.
@HDM: Vlinders hebben geen vleugels? In welke wereld leef jij? En doe nou eens eerst onderzoek voordat je allemaal onzin begint te blèren, ik ben niet van gisteren.
Zie hier trouwens de lieve Kolibrie, die je hele theorietje onderuit haalt:
http://ieline.nl/wp-content/uploads/2009/05/kolibrie.jpg

@Bart: de intentie is goed, maar het was een Camaro. :P
De Carabo is OOK ontworpen door Marcello Gandini, net als de Countach. Er is nog een auto met vleugeldeuren, de Chevrolet Firebird uit de jaren ’80 tekenfilmserie Mask. En die vloog ook nog eens echt :D
@Wessee: daarom blaast de SLS zijn deurscharnieren op met explosieve boutjes. hoe cool is dat?
Wat ik zeg is geen onzin. Dan zou het dus onzin zijn dat vleugels omhoog draaien, dus om de lengte. Bewijs maar dat dat pure onzin is.
Laten we qua vaag opengaande deuren vooral de Nova Sterling niet vergeten: ;)

http://www.therightsigns.co.uk/nova/introduction_files/image003.jpg
@Canguro: Dat is een canopy door, is een hele andere discipline. ;)

@HDM: ik zuig dat niet uit mijn duim hoor, als jij lekker dwars alleen jezelf wil geloven moet je dat vooral doen, daar lig ik niet wakker van. Vleugeldeuren heten zo, omdat ze verticaal bewegen, niet omdat ze op een bepaalde manier afgehangen zijn. Volgens jou heeft een meeuw dus altijd, zijn vleugels in dezelfde stand als bijvoorbeeld een 300SL zijn geopende deuren heeft. Knock-knock…
http://media.techeblog.com/images/aero_1.jpg

Vergeet deze niet ;) SSC ultimate
@JamesBond007: Die is lelijk en verdient het niet om hierboven te staan.
dat plaatje van de mercedes 330 sl gullwing bevalt me niet



deze bedoel je?
@ Citrofiel

Deze is duidelijk meer voor de beginnende deur-fetisjist geschikt Peugeot 1007

http://www.desktopcar.net/wallpaper/32552-2/Peugeot_1007-03.jpg
En nog een recente en naar mijn mening prachtige SAAB Aero-X

http://www.justdesktopwallpapers.com/images/cars/saab/1024/Saab_Aero-X_3.jpg
de definitie fetisjisten wessee en HDM zullen er al een naam voor hebben.
@floryn: Ja, schuifdeur en canopy top/door, zoals ik al gezegd heb. Ben ik dan ineens een fetisjist omdat ik wel de goede namen weet?
Joepie, een Donkie in de top 10.

Zet er dan wel wat fatsoenlijke foto’s bij, ipv die computertekening:
http://i63.photobucket.com/albums/h138/DonkieTom/L_000884_copy_Resized.png
http://i63.photobucket.com/albums/h138/DonkieTom/D8GT_Rear_Interior_Resized.png
@Donkervoort: Zou Donkervoort 2010 nog halen? Vorig jaar hebben ze (BOVAG info) maar 3 auto’s op kenteken gezet. Ik mag hopen dat er tientallen de grens over zijn gegaan, want met zo weinig verkoop lijkt het mij snel over.
Ik zou eerder de Countach en de McLaren F1 in het lijstje hebben gezet .. maar goed .. dat ben ik
dit is raar nieuws:S:S:S

Engels: deze hele gedoe klopt niet als je het over zoals Klassiekerrally al zei over vleugel(gullWING)deuren hebt.

Nederlands: en als je het zooitje bij ekaar gooit zoals Wessee al zei dan moet er nog SERIEUS naar die lijst kijken!!!
@ Wessee

;)

Je houdt wel van discussiëren, laat ik het daar maar op houden.
Natuurlijk, anders post ik hier niet. ;)
Als ik aan vleugeldeuren denk dan zie ik maar twee auto’s voor me…De Mercedes 300SL Gullwing en de Lamborghini Countach. De rest vind ik na-aperij of hoe je het ook mag schrijven.
die bristol lijkt op een alfa tz
Vaag begrijpt het. De allermooiste vleugeldeur is de 300SLR Uhlenhaut.
Waarom staat de CRX er niet bij?
En de Toyota Sera:

img src=”http://my.reset.jp/~inu/ProductsDataBase/Products/TOYOTA/SERA/sera-03.jpg” width=”450″>
Er staan nu inderdaad verschillende soorten deuren in de lijst, niet alleen vleugeldeuren, maar ook scissordoors (lambo-style doors) & Butterfly doors (McLaren F1) http://en.wikipedia.org/wiki/Gull-wing_door
Liever toch de countach wat nog een orginele lambo was ipv de zoveelste evolutie erin en de Mclaren F1 mag ook niet ontbreken.
Zelfs in de allerkleinste autoklasse (kei-cars) heb je ze gehad. Op de Mazda AZ-1/Suzuki Cara

http://www.autozine.nl/text/cache/5_2458_300.jpg
http://pix.motivatedphotos.com/2008/9/16/633571851740216798-LamboDoorsSoplayedoutevenLambosdonthavethem.jpg
Tja niets meer aan toe te voegen lijkt me…

Overigens vleugeldeuren moeten omhoog open en niet naar voren!
Hier goed te zien, (proto met oud interieur zonder dak) naast de looks, hebben we de deuren zo gehangen dat ze de kortste draaicirkel maken, in verband met in en uitstappen….

http://www.designerspace.com/cars-l/2010/02/i15845i97-20100221122733.jpg

http://www.designerspace.com/cars-l/2010/02/i15845i98-20100221123100.jpg

In Monaco op de TopMarques 2010 zal het tweede proto worden getoond!!
DeLorean hebben we een op t werk staan, heeft opzich best veel bekijks da ding;)
Wat een reacties zeg, dat sommige autos geen vleugeldeuren zouden hebben, omdat de scharnieren ergens anders zit. Alle autos met een deur die naar boven opent worden gewoon vleugeldeuren genoemd. Of het technisch correct is (scharnierwerking) doet er niet toe.
er stond een delorean bij mij voor de deur.
ik loop de deur uit opweg naar school en ik loop zo tegen een Delorean aan :P
Hopelijk heb je je niet al te erg bezeerd.
Ik heb een DeLorean en de vleugeldeuren zijn veel handiger om in te stappen dan een vergelijkbare sportwagen (bv. een Lotus Esprit).
Dan heb jij waarschijnlijk nog nooit een auto met vleugeldeuren gehad (DeLorean-vleugeldeuren, geen Lamborghini-vleugeldeuren!). Je zou wel weten hoe handig ze zijn …
Er zijn er zo veel… Bijna niet te noemen! Maar ik denk dat de Reventon en de Trevita toch wel de ultieme deurmasters zijn;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).