Audi RS5 – alle info en specificaties

Auteur: , 82 Reacties

Dankzij een lekkend fotobedrijfje wisten we eigenlijk al hoe de RS5 eruit gaat zien. Audi gooit er nu een hele zwik met persfoto's en info achteraan. Maak kennis met ontzettend veel power in een stijlvolle coupé, maak kennis met de Audi RS5!

Als eerste de V8 in het vooronder: de ingenieurs uit Ingolstadt hebben de welbekende achtcilinder uit de Audi-stal flink verbouwd zodat er nu een hoogtoerig, atmosferisch 4.2 FSI-blok overblijft dat goed is voor 450 pk’s (331 kW) bij 8.250 toeren per minuut. Het koppel bedraagt 430 Nm en piekt tussen de vier- en zesduizend toeren. Vlammen naar de honderd km/h gaat in 4,6 seconden, de topsnelheid is naar goed Duits gebruik elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Schakelen gebeurt met een zeventraps S-Tronic bak. Een halfautomaat met flippers achter het stuur dus.

Uiteraard heeft de RS5 Quattro-vierwielaandrijving meegekregen. Maar op de heetste versie van de A5 heeft Quattro GmbH ook een uniek differentieel geplempt tussen de voor- en achteras. Hierdoor kan met nog meer precisie de kracht verdeeld worden tussen voor en achter. Standaard staat de krachtverdeling ingesteld op 40:60 (v/a). De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging kan bij deze Audi in drie standen gezet worden: comfort, auto en dynamic. Deze standen hebben ook invloed op de motor, uitlaat (kleppen die het geluid regelen), het sport-differentieel en de versnellingsbak.

De binnenkant van dit kanon kan naar hartenlust worden aangekleed. Er is keuze uit drie sportstoelen, allen elektrisch bedienbaar en multi-instelbaar. Afgewerkt met leer en alcantara moeten deze zetels je aardig op z’n plek kunnen houden. Het stuur is in geperforeerd leer gewikkeld, voor dat extra beetje aan premiumgrip. Het instrumentenpaneel is afgewerkt met veel zwart en witte letters en cijfers. De rest van het interieur is overwegend zwart aangekleed met hier en daar wat carbon-fiber accenten. Ex-BPM & BTW kost de RS5 €77.700. Verder kwijlen over de RS5 kan op de Autosalon van Geneve, daar zal Audi voor het eerst de pers kennis laten maken met de nieuwste telg uit de RS familie.




82 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Doe mij die maar ;)
Wow wat een geweldige wagen!
yeah!!!
windelijk een mooie coupe met veel power:D
60/40 torque split

LOL

moet omgekeerd zijn
Sweeeeett
die willen we wel eens irl zien rijden :D
60/40? Waarom niet andersom?

Audi toch.. weet gewoon te falen met zulke specificatie’s!
Hoogtoerige V8, check, strak uiterlijk, check, quattro check, Powerrrr, check, stoere pattas, check.

1,5K euro… helaas…
De kracht verdeling lijkt me eerder 40/60 voor/achter (ipv achter voor), zoals bij de RS6.
edit: klopt, het is inmiddels aangepast
Ik vind 450pk tegenvallen voor Audi begrippen na al dat wachten, ik dacht nu gaan ze de Mercedes C63 AMG ook wel even dik voorbij maar nee hoor. En alleen een automaat? Dat zou wel een heel groot gemis zijn.
4,6 seconden van 0 naar 100 is ook niet bijster snel, een normale S5 doet dit al in 5,1 seconden.
En dat differentieel en de snelheidsafhankele stuurbekrachting instelbaar in 3 standen is ook al verkrijgbaar op de S5.
“Maak kennis met ontzettend veel power in een stijlvolle coupé, maak kennis met de Audi RS5!”
.
Zelf geschreven of moest het van Pon..?
.
Prachtige auto maar toch iets te braaf voor zo’n topmodel. De heupen vallen nauwelijks op. Maar misschien komt het door de kleur. Bij de RS6 is het iig wat opvallender heb ik het idee

http://www.autoweek.nl/images/480/d/6a209220880766ede4548d2532b781ed.jpg

Maar goed, eigenlijk vind ik die heupen niet eens echt bij de A5 passen aangezien die golf aan de zijkant dan niet maar matched
een A5 met wat extra spoilers, de mooiste Audi is er niet mooier op geworden
wel een vette bak met die specs, maar hij lijkt toch wat uit proporties…vreemd.
Deze zal ongeveer 150 duizend kosten??
Doet u mij dan maar een veel te cliche carreraatje, dank u.
@ RH… 1,5 K euro? Das toch 1500 euro?

Leuk hoor om zoveel PK met een zooi onderstuur de bocht om te gooien…
Mooie auto verder, maar ik kan er niet warm voor lopen met zoveel PK zou ik ook een sportief chassis willen hebben.
@kraakensmaak
Zeg je kan ook zeuren, 4.6 seconden naar de 100 is netjes, kijk naar de RS6 weegt meer maar heeft ook 130pk meer en heeft de zelfde tijd. Ze moeten niet met 500pk aankomen, dat is een te groot verschil met concurrenten. Nu gaan ze de M3 netjes voorbij, maar niet meteen met 100pk of iets dergelijks, dan is de pk-race natuurlijk meteen voorbij. Het moet wel een beetje leuk blijven, over die automaat dat vind ik ook.
@Audiracer: een BMW M3 heeft dat extra vermogen niet nodig. Die heeft gewoon RWD en is 150 kilo(!) lichter dan deze logge RS5. En raad eens? De M3 zit ook in 4,6 seconden op de 100.

Je mag dus kiezen: zware, AWD Audi of lichte RWD BMW.
Ik zou het wel weten.
Vraag me af wat de RS5 doet tegen de M3. Denk toch dat een M3 meer rijplezier biedt dan deze RS5 (en ook wat sneller is)

Wat is het gewicht van deze RS5?
Ik moet zeggen dat ik de s5 mooier vind dan de rs5
Doe mij toch maar een M3 coupe :P
BMW M3
1.575 kilo
420 Pk
RWD
0-100 4,6 sec (met DCT)

Audi RS5
1.725 kilo
450 pk
AWD
0-100 4,6 sec
@robbie: Waar haal je die gewichten van? Dacht dat hij lichter ging worden
Hij is perfect. Die uitlaten liggen zo schitterend op dat speciaal gevormde plaatje. Die two tone velgen zijn brute monsters. Die hoge toeren zullen gieren door mijn oren en naar mijn hart. Ik voel die sportstoelen al om mijn Zeeman boxer heen vormen en ik ruik dat leer, dat heerlijke nieuwe leer hmmmmmm…
1575 kilo vs 1725 kilo dus

En ik blijf erbij, dat gewicht altijd veel belangrijker is dan vermogenstoename

M3, zeker weten :D!!
ik blijf erbij dat het turbo had moeten zijn.. dat hoort zo bij een RS
Mooi ding.. Ik zou echter voor de C63 AMG gaan..

En 150.000 euro? Dus voor net geen 20K meer heb je een RS6 C6? En met 1725k is het wel een zwaargewicht in z’n klasse..
Stoer apparaat, al heeft deze ook weer die (te)grote ovale RS eindstukjes. Net als op de R8 V10 bijv.. Nee toch liever 4 subtiele pijpjes zoals de S5.

Maarja mocht ik het geld hebben; dan toch echt wel de M3 inderdaad!
SAAAAAAAIIIIIII!
Niet dat ik het kan betalen, maar voor dat geld zou ik toch iets spannenders kopen.
niet alleen jij thomas die anderen kunnen em ook niet betalen, meesten hebben niet eens een bankpasje.
@Tripple: Jij dus ook niet.. Al wel een bankpasje?
Vergeet niet dat dit de meest revolutionaire auto is die audi bouwt op het moment. de motor ver naar achteren geplaatst voor betere wegligging (a la de rest van de wereld exclusief VAG, eindelijk na jaaaaren onderstuurde troep) en eindelijk een beetje inteligentie in die stenentijdperk troep die ze quattro noemen. Al met al kan deze audi misschien toch wel een leuk alternatief zijn voor de M3, maarja, dat gewicht heh …
M3: ongeveer 3,75 kg/pk
RS5: ongeveer 3.83 kg/pk

Dit wordt spannend!
(ik zou voor de M3 coupé gaan!)
komt toch wel aardig dicht bij de volmaaktheid he :p
prachtbak!
Audi S5 weegt 1640 met V8 dus waarom zou de RS5 85 kg meer wegen???
@jf: jij kan wel roepen/hopen dat de RS5 lichter is, maar het officieele persbericht van Audi zegt toch echt het volgende:

The 4.2 FSI propels the coupé’s 1,725 kilograms (3,802.97 pounds) in 4.6 seconds from 0 to 100 km/h (0 to 62.14 mph) to an electronically governed top speed of 250 km/h (155.34 mph). Audi can increase that to 280 km/h (173.98 mph) upon request.


Je dacht toch niet dat ik zulke dingen zou verzinnen?
@jf: qua gewicht zou ik de RS5 eerder vergelijken met de S5 met automaat. Die weegt namelijk ook al 1.675 kilo. En dat nieuwe Quattro systeem zal ongetwijfeld ook wel wat extra kilo’s in de schaal gooien. En dan hebben we het nog niet gehad over die dikke bumpers ;)
M3 blijft nog altijd de beste in deze klasse dus voormij geen twijfel mogelijk !!
keb liever de AMG dat geluid alleen al….
Het is mooi hoor maar wel wat saaitjes… Ik hou wel van een wolf in schaapskleren maar dit zijn meer kleertjes voor lammetjes, jammer..
Zo voorspelbaar. 4.6 sec van nul naar honderd. Hahahaha. dat gaat net zo snel als de R8, waar je 1 ton extra voor betaalt. De M3 trekt op in 4.9 sec. Chiptune je hem en hij breekt die RS5 is 5 stukken op het asfalt.
Jammer dat die niet met een handbak komt. Als ik het geld had zou ik toch voor een tweedehands RS4 gaan dan een nieuwe RS5.
Sinds wanneer is de S-tronic een halfautomaat, gewoon Audi’s benaming voor dubbele koppeling neem ik aan>? Of is dit toch een andere bak?
Tikkeltje zwaar, dus extra vermogen om een zekere Beier bij te houden. Hij ziet er goed uit, maar mijn cheque zou toch richting München gaan.
Tegen mijn verwachting in een mooi hoog vermogen uit de 4,2 V8 gehaald, overigens wel lullig voor R8-rijders. :P
Freude_am_Fahren
ik voel hier een fanboywar aankomen… ;)
(waaraan ik zelf net iets te enthousiast aan meedoe)
Freude_am_Fahren
Wel raar dat op de “gelekte” foto’s die chromen (?) lijnen ontbreken aan de voorkant en aan de achterkant.
Ik vind het zonder mooier
Freude_am_Fahren
@falco:
de S-tronic heeft geen dubbele koppeling (denk ik toch)
kijk maar naar de rijtest van de R8 V10. Ik vind het ook raar, maar volgens mij doet S-tronic het met een enkele koppeling.
@Freude_am_Fahren: volgens mij haal je S tronic en R tronic door elkaar ;)

S tronic
Dubbel is beter: de technische basis van de S tronic is een transmissie met dubbele koppeling.

R tronic
R tronic is een geautomatiseerde transmissie met een door Audi ontwikkelde joystick.


De R8 heeft R tronic en de RS5 heeft S tronic.
@robbie: HMMMMMM volgens mij is het leeggewicht van de M met dct geen 1575kg maar 1675kg. ;) Iedereen kan een foutje maken dus. Zelfs jij robbie

Dus is er maar 50 kg verschil tussen AWD audi en achterwielaangedreven m3
@jf: Specifications of the BMW M3 Coupé, 03/2010

Weight, unladen, to DIN/EU 1600 kg/1675 kg


Het is dus maar net wel leeggewicht je neemt ;) De bron waar ik mijn info in eerste instantie vandaag had heeft er wellicht een foutje inzitten. Ik weet niet of Audi het heeft over DIN of EU gewicht.

Feit blijft wel dat de M3 ondanks dat hij 30 pk minder vermogen heeft (en 30 Nm) toch in dezelfde tijd op de 100 km/u zit.
Wachten op S5 met 3.0 TFSI ipv 4.2 V8 en blok laten tunen, scheelt een hap.
Mooie auto! Misschien heel klein beetje jammer dat ze bijv. de leds in de voorkant niet vervangen hebben voor zo’n vloeiende ledstreep maar dat wilden ze blijkbaar bewaren voor de volgende generatie a5 en dat snap ik..

verder zie ik ttrs wat opzich niet erg is en een interieur wat erg standaard is gebleven, beetje jammer misschien..hoewel carbon inleg, sportstoeltjes en rs logootjes,das toch niet niks
@robbie: Je hebt het dan ook moeilijk om je voorkeur onder stoelen of banken te steken hé…
@freude am fahren: s-tronic is wel degelijk een doppelkoplungsgetriebe
Freude_am_Fahren
@robbie & jf:
thx, vergissinkje dus, maar ik heb weeral iets bijgeleerd. ;)
@jf

Denk dat je toch nog wat beter naar de feiten moet kijken:

RS5 = 1725 kilo

M3 = 1555 of 1575 kilo

http://www.autoweek.nl/carbase_data.php?add=1&cache=no

;)!
Heb hier de catalogus voor mijn neus liggen van de BMW m3 zelf en dat is 1675 kg (in coupe met dct)
@Freude am Fahren: “Wel raar dat op de “gelekte” foto’s die chromen (?) lijnen ontbreken aan de voorkant en aan de achterkant”.

Dat viel mij ook op. Alles in het rood (zoals op de onderste foto’s) is vele malen mooier. Zou dát wellicht hetgene zijn wat hij geshopt heeft…? ;>
Gewicht M3 Coupé volgens BMW website is 1655/1675 kg (handbak/DCT). Dit is echter met 90% volle tank, 1 persoon à 68 kg en 7 kg bagage. (Vraag me niet waarom.) Gebruikt Audi dezelfde standaard?
@robbie

Dat klopt, zelfde 0-100 tijd. En het gaat er eigenlijk ook niet om hoeveel pk een auto heeft, maar hoe die pk’s door de versnellingsbak, door de aandrijfas etc. uiteindelijk op de banden terechtkomt. En het chassis zal daarna bepalen hoe dit optimaal te benutten…..rauwe cijfers zeggen niet alles.

Een M3 is meer “The sum of its parts” ;)!!
meer dan, woord vergeten :P
Erg mooie goede auto wordt de RS5. Ik snap die domme opmerkingen niet.
Ik vind de prijs wel aan de hoge kant voor een Audi.
67.579 kost de M3 coupe met DTC en 64.385 zonder.
En de Audi durft 77.700 voor te vragen. Dat is toch gewoon even 10.000 euro meer dan de M3 DTC.

Het wordt meer een Nissan GTR concurent van de Audi kant maar dan met 30pk minder(boeie). Ben zeer benieuwd naar de uitkomst!
@ robbie: gewicht van de RS5 is gewogen volgens de EU norm
@jf: weet je dat zeker? Of gok je dat?
@robbie: heb er gisterenavond nog voor gebeld naar de Belgische invoerder D’Ieteren. Dus ja ik ben het redelijk zeker.
Zeer mooie wagen, alleen de R8 wordt dan overbodig, Want de RS5 heb de zelfde moter met pk’s als de Audi R8
Doe mijn er maar één
@Lendox:
Dus omdat Audi een sportcoupe introduceerd word hun supercar overbodig ?
Rond de € 140.000,– euro incl., met effe snel rekenen. Tja had ik eigenlijk verwacht, blijft toch een aardig brok geld. Kun je een Nissan GT-R black edition voor kopen en hou je nog geld over,…leuke motorupgrades etc
Hmm, vergis ik mij of is dat veel waar voor je geld (in België dan ;) )?
Erg mooie bak hoor! Wou dat ik het geld had….

Grootste verschil wat me eigenlijk gelijk opviel is dat ik nu 2 gaskleppen zie i.p.v. 1 bij de RS4
Motorblok is dus aardig aangepast!!
De RS5 een prachtcoupe en ook nog eens ontiegelijk snel. De A5 vind ik mooier dan de 3 Serie coupe en de E Klasse coupe.
Mmmmm, lekkere wagen…
Kan er nog een strikje rond??
Super auto! Heerlijk!
Waarom? Voor wie is een S5 nog niet genoeg? En waarom wil die persoon dan geen echte sportwagen (R8)? De meest overbodige auto van het jaar. Dan kan ie nog zo mooi rood zijn en een geinig spoilertje in de kofferklep hebben. Het is 2010 er is een economische crisis, de benzine wordt al weer duurder, de pk race is voorbij, deze auto is gewoon niet nodig. De M3 wordt door de gewone S5 allang voldoende beconcureerd. Audi, ga iets zinvols doen!
@mashell:
“De M3 wordt door de gewone S5 allang voldoende beconcureerd.”

De 335i rijdt de S5 het stront voor de ogen, laat staan de M3.
De M3 heeft nog geen serieuse concurrentie gehad van Audi en daar brengt Audi verrandering in.
Hele mooie auto. Maar misschien is een S5 wel beter. Dat doet wat minder afbreuk aan de elegantie.
Ik vind de S5 een erg mooie wagen (zeker voor een Audi), ik had dus ook hoge verwachtingen voor de RS versie, maar hij oogt me iets te tam. Die splitter en diffuser in afwijkend kleurtje is echt doodzonde! Hadden ze niet nog een lapje carbon folie over?
Uitgaande van de prijs in Duitsland zal de prijs in Nederland tussen de 115 en 120 mille uitkomen, ongeveer hetzelfde als een M3-coupe met m-sport onderstel en dct…

De RS5 is duidelijk de mooiere auto, of ie nou sneller is of niet… de RS5 is een leuke optie. Verder denk ik dat gegeven het hoge vermogen, de RS5 voor veel mensen de betere keuze zal zijn…. 450pk op de achterwielen in goede banen, leiden is niet voor iedereen weggelegd. 450pk op alle 4 de wielen ook niet maar wellicht is het toch wel wat makkelijker dan de m3.

De Bmw kan wel eens de leukere rijmachine zijn… maar ik ben benieuwd naar de vergelijkingen van Evo, AutoCar, Motortrend, InsideLine en Autobild…
Niet slecht, zeker niet slecht.
En boeiend of de M3 sneller is op een circuit. Hoeveel mensen die een M3, C AMG, IS-F etc kopen rijden op het circuit? De meeste wedstrijdjes tussen deze wagens worden uitgevochten bij een stoplicht.
ongetwijfeld een knap staaltje techniek en een sensatie om te besturen maar deze hormonenkuur doet de fraaie lijnen van de de A5 geen goed in mijn ogen. zelfs een S5 vind ik al op het randje. Hetzelfde gevoel heb ik met de M3. zag er laatst nog eentje en de wagen ziet er in mijn echt ‘fout’ en ‘patserig’ uit. Het betrof nu wel een wit exemplaar dus mogelijk ziet een donkerder exemplaar er iets meer ingetogen uit. De standaard 3 coupé vind ik daarentegen wel een mooie wagen. Ik vrees dat ik dat ik dus het esthetische prefereer boven zaken als ‘stront voor de ogen rijden’ zoals sommigen hier zo plastisch omschrijven :)
Wat een heerlijke site is dit toch, iedereen loopt op elkaar in te hakken terwijl er geen 1 van jullie tussen zit die een M3 of een Audi rs type rijden
En in deze pk klasse gaat het om smaak, wat vind je het mooiste, bedoel harstikke leuk dat BMW alles kwijt rijd op een circuit, dat doet BMW ook zeker goed en ongeslagen, dat zou toch niet de enigste keuze moeten zijn denk ik aangezien de meeste toch op een normale weg rijden. De mensen die zulke auto’s kopen willen meer iets exclusiefs op de oprit staan en af en toe eens lekker van het geluid en de sensatie genieten, en daar zijn deze auto’s ook gewoon voor gebouwd, klasse, sensatie, voor op de gewone weg, als jij nou echt persee cicuit wil rijden dan snap ik uberhaupt niet waarom je 1 van deze 2 zou kopen, bedoel koop dan ook een echte cicuit racer met rolkooi en alles erop en eraan, met spullen die zijn gemaakt voor op het circuit. Mensen met de “gewone” M, AMG, of RS klasses zijn veel zuiniger op hun wagen, wie wil nou zeggen kijk ik reed die rs kwijt op het circuit maar mijn motor heeft wel een onvoorziene zware slijtage opgeleverd. Kortom mijn conclusie, die cijfers zeggen geen ene moer op de openbare weg, alleen de ervaring, luxe, motor etc dat wel om lekker van te kunnen genieten, dus de meest mooie conclusie voor jullie merk verdedigers, rij in wat je zelf het lekkerst vind, en jou het meest aantrekt, en niet om een simpele reden van de mijne heeft betere weg ligging, lekker boeiend op een snelweg, mijn voorkeur ligt bij de RS omdat voor MIJ PERSOONLIJK, weet je wel een mening die voor iedereen anders kan zijn, het design me meer aanspreekt, en de cockpit van audi me altijd een warm gevoel geeft, terwijl een ander misschien je zeer overzichtelijke interieur van een BMW een vorkeur geeft.
En voor dit topic, mooie bak heb er geen andere woorden voor
ik ben het met pffff eens… 3.0tfsi komt eraan.. + tuning, heb je ook rond de 400 pk maar ben je een stuk lichter.. Prijstechnisch denk ik ook dat het geen succes wordt daar een nissan gt-r er voor 30-40.000 minder is. EN ja ik ben een audi liefhebber maar vind een gt-r echt niet minder…
Hij is helemaal niet lelijk, maar toch vind ik de S5 mooier. Zo staat die niet in kleur meegespoten diffuser niet helemaal, en de UR style verbrede wielkasten komen ook niet helemaal tot zijn recht. Gezien de golf van voor naar achteren denk ik dat ronde verbrede wielkasten mooier waren geweest
Nog even wat officiele info vanuit PON-HQ. De RS-modellen belichamen de sportieve top van Audi. De Audi RS 5 zet een lijn voort die 15 jaar geleden werd ingezet met de RS 2 Avant. De hoogtoerige, atmosferische V8 met een inhoud van 4.162 cc is nauw verwant aan de V10 van de Audi R8. Zoals bij nagenoeg alle benzinemotoren van Audi, beschikt ook deze V8 over directe inspuiting, bekend onder de afkorting FSI. Deze techniek bezorgde Audi met de R8 al vier zeges in de 24 uur van Le Mans. Het systeem werkt met een maximale druk van 120 bar.

Eindeloos fijnslijpen van het inlaatsysteem en het uitlaattraject heeft ertoe geleid dat de V8 vrij kan ademen. Vier verstelbare nokkenassen en kleppen in het inlaatspruitstuk optimaliseren de mengverhouding. De 4.2 FSI levert een imponerende hoeveelheid trekkracht, schuwt hoge toerentallen niet en vertoont daarmee overeenkomsten met een racemotor. Zijn maximale vermogen van 331 kW / 450 pk komt bij 8.250 t/min. vrij, terwijl het maximale koppel van 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 t/min. beschikbaar is.

Zijn kracht, het geluid, de graagte waarmee de machine hoge toeren draait en de gretige respons op het gaspedaal maken deze met de hand gebouwde V8 een feest voor alle zintuigen. De 4.2 FSI lanceert de 1.725 kg wegende RS 5 in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en versnelt moeiteloos door naar een topsnelheid van 250 km/h. Op verzoek kan Audi de topsnelheid verhogen tot 280 km/h.

Efficiëntie is standaard bij Audi. Eigenlijk spreekt het al voor zich dat een hoogwaardige krachtbron als deze ook op het gebied van brandstofverbruik fraaie cijfers laat zien. Met een gemiddeld verbruik van 10,8 l/100 km is de sterke achtcilinder zuiniger dan zijn belangrijkste concurrenten. De motor en de aandrijflijn kennen een lage wrijvingsweerstand, de oliepomp werkt vraagafhankelijk en door middel van recuperatie wordt tijdens het uitrollen en afremmen energie teruggewonnen.

De zeventraps S tronic, aangepast aan het hoge vermogen van de V8, draagt met zijn extra lange hoogste versnelling eveneens bij aan het gunstige verbruik. De bestuurder heeft de keuze uit een volautomatische modus of kan zelf schakelen met de nieuw ontworpen schakelpaddels aan het stuur. De RS 5 is standaard uitgerust met Audi drive select, waarmee het automatische schakelprogramma in de modi auto, comfort en dynamic kan variëren. Met het programma ‘Launch Control’ zorgt de zeventraps S tronic voor een perfecte acceleratie vanuit stilstand.

Net als de andere RS-modellen beschikt ook de Audi RS 5 over quattro permanente vierwielaandrijving. Voor het tussendifferentieel, dat de krachten tussen de voor- en achteras verdeelt, is Audi – marktleider op het gebied van vierwielaandrijving – weer een stap verder gegaan met het zogeheten kroonwieldifferentieel. Dit zelfsperrende tussendifferentieel is compact en licht en werkt uiterst precies. Door middel van lamellenpakketten kan de verdeling van de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras breed variëren; indien nodig tot 70 procent naar voren of eventueel maximaal 85 procent naar achteren. De standaard verdeling van 40:60 is duidelijk op sportief rijgedrag geënt.

Naar wens levert Audi een sportdifferentieel voor de achteras. Dit verdeelt de krachten tussen de achterwielen, wat de grip en de stabiliteit in het grensbereik nog verder verbetert.

Het onderstel van de RS 5 is straf afgestemd en de carrosserie ligt 20 millimeter lager dan die van de A5. Lichtmetalen 5-armstructuurwielen in de maat 19 inch met banden in de maat 265/35 zijn standaard en tegen meerprijs zijn 20 inch wielen met de bandenmaat 275/30 leverbaar.

Het remsysteem is volledig toegespitst op het prestatiepotentieel van de motor. Het bestaat uit fikse, geventileerde schijven met een optimale warmteafvoer en in hoogglans zwart uitgevoerde, aluminium remklauwen met het opschrift RS. Op verzoek monteert Audi op de vooras keramische remschijven die licht, duurzaam en vooral zeer krachtig zijn. Het stabiliteitssysteem ESP kent een sportmodus en is tevens volledig uitschakelbaar.

Nóg dynamischer met Audi drive select

De snelheidsafhankelijke servotronic stuurinrichting is in de RS 5 extra scherp afgesteld. Bovendien is met het standaard aanwezige Audi drive select de besturing, de werking van de S tronic transmissie, het sportdifferentieel, de motor en het uitlaatsysteem in drie gradaties in te stellen: comfort, auto en dynamic. Is de auto uitgerust met het MMI-navigatiesysteem, dan komt daar een vierde modus bij, die de bestuurder zelf kan samenstellen.

Op motorisch gebied regelt Audi drive select de gaskleppen en de soundkleppen in de uitlaat. Zodra die opengaan, klinkt de V8 zeer opzwepend. Met het optionele dynamic steering varieert de stuuroverbrenging van heel direct tijdens inparkeren tot indirect bij het rijden op de snelweg. Tijdens snel bochtenwerk geeft het systeem kleine tegenstuurimpulsen in het grensbereik van de grip.

Uiterlijk onderscheidt de RS 5 zich op veel punten van de A5 en S5. De bekende single frame grille is voorzien van een antracietgrijs binnenwerk. Xenon plus koplampen en LED-dagrijverlichting zijn standaard. Grote, speciaal gestileerde openingen voeren koellucht naar de motor en de remmen. De brede spatborden roepen herinneringen op aan de eerste Audi quattro, die 30 jaar geleden in Genève debuteerde. De sierlijsten rond de grille en de zijruiten zijn, net als de spiegelkappen, in mat aluminium uitgevoerd. Er is keuze uit acht lakkleuren. Aan de achterkant springen de twee ovale uitlaten in het oog. De in het kofferdeksel geïntegreerde achterspoiler laat zich vanaf 120 km/h zien en trekt zich bij een snelheid van 80 km/h discreet terug.

Uiteraard is ook het interieur niet ongemoeid gelaten. Elektrisch verstelbare, met leder en alcantara beklede sportstoelen met stevige wangen en geïntegreerde hoofdsteunen zijn standaard. Nog sportievere schaalstoelen of zacht beklede, geventileerde comfortstoelen zijn ook leverbaar. Het dikke, stevige stuur is met geperforeerd leder bekleed. De instrumenten hebben zwarte wijzerplaten met witte aanduiding. Het bestuurdersinformatiesysteem is uitgerust met een rondetijdenteller en een olietemperatuurmeter.

Het interieur is zwart, de interieurlijsten zijn in carbon uitgevoerd. In het instrumentarium is een paneel in zwarte pianolak opgenomen. De pedalen, de voetsteun en de bedieningsknoppen van het (optionele) MMI-navigatiesysteem zijn van aluminium, net als de instaplijsten op de dorpels.

De interieurlijsten zijn ook leverbaar in RVS-optiek, zwarte pianolak of geborsteld aluminium. Diverse ledersoorten en –kleuren behoren ook tot de mogelijkheden, evenals een zilverkleurige hemelbekleding. Daarnaast biedt het Audi exclusive programma RS-specifieke opties, zoals de met wildleder beklede bedieningselementen en vloermatten met RS-opschrift. De motorruimte is met een designpakket in carbon aan te kleden en voor de carrosserie zijn er optiepakketten in zwart en mat aluminium.

De Audi RS5 wordt deze zomer op de Nederlandse markt verwacht. Prijzen zijn op dit moment nog niet beschikbaar.
Zozo! Dat ziet er strak uit zeg! Alleen waarom nou geen handbak? Daar ga je… (dit is moeilijk om te zeggen maar ehh…:) AFGEKEURD dus!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).