IND BMW M3 “Green Hell” project

Auteur: , 48 Reacties

Vanavond is het witte avond. Bijna dan, want deze M3 is wel voorzien van een paar hele knappe groene details. IND heeft weer een nieuw project, een eerbetoon aan de Nordschleife.

IND zoekt altijd naar klanten die nét dat beetje meer auto willen hebben. Klanten met een auto waar ze écht op los kunnen gaan en alles tot in de puntjes uitwerken. Dat was zo bij de Dakar-Gele-Porno en dat is zo bij deze nieuwe M3 “Green Hell”.

Het doel was de M3 ongekende circuit-prestaties mee te geven. In Amerika betekent dat nog steeds dat de auto vooral hard rechtuit moet gaan, maar goede grip in de bochten is niet ongewenst. Om de Beierse bolide tot het uiterste te drijven is er een supercharger gemonteerd, het uitlaat systeem vervangen, de ophanging aangepast en zijn er nieuwe remmen gemonteerd. Tot slot is de auto met een groen penseeltje behandeld voor net dat beetje meer ‘speciaal’.

Na de behandeling beschikt deze M3 over 600pk. Eisenmann heeft wederom het geluid verbeterd. Een speciaal ‘Inconel’ uitlaatsysteem. Deze is gemaakt van een speciale metaal-legering, die ook veel inde F1 gebruikt wordt, en moet net dat beetje meer nekken doen draaien als de M3 voorbij komt rijden. Luister maar. (bron: bmwblog)



48 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Ik zou die groene rommel niet willen hebben al gaven ze er geld bij..
Kikkergroene afdekplaten zijn best cool.
ze zijn de moterkap vergeten.
No thanks. Ik zou toch liever mét motorkap rondrijden. Geef mij dan maar die mooie Dakar-gele M3
@Edge: Ik deel je mening…
Die dakar gele is gewoon veel mooier.. En die groene accentjes op de motor… Mja daar versta ik het nut niet echt…
Wil je per sé groene fluo accenten op je wagen
doe het dan zoals op deze Bmw x6:
http://www.autojunk.nl/2009/11/matzwarte-met-fluogroene-bmw-x6
@Edge: je hebt gelijk, ik zou ook liever met motorkap en dakar bmw is mooier
@ Alwood:

Iconel is niet zozeer sterker, maar soepeler. Vergelijk het maar met alluminium, maar dan met veel beter warmteisolatie. F1 gebruikt het al 10-tallen jaren….
@Kevski-Style: ah, tnx! Heb het er nog even bij gezet. Opzich is flexibeler ook sterker toch? Beter tegen trillingen, en ik zag dat inconel idd veel beter met hoge temperaturen om kan gaan.
@Alwood:

Ligt aan je definitie van sterk. Materiaalsterkte is anders. Dan heb je te maken met iets wat gigantische krachten kan voorduren, maar wel broos is. Denk aan trillingen. RVS is bijvoorbeeld veel sterker dan inconel, maar ook veel broser. Een ander sterk materiaal is magnesium, wat heel erg broos is. Dan snap je de context een beetje ;)
@Kevski-Style:

Wat gebeurt er eigenlijk als men een alluminium uitlaat zou gebruiken (alluminium een vrij goede geleider zijnde) ?

Er komt natuurlijk veel warmte op verkeerde plaatsen terecht en de gassen koelen al vrij veel af in de uitlaat (waardoor ze krimpen, komt dit de circulatie nu ten goed of niet)
en het is licht dankzij het corrosie laagje zal het ook niet verder corroderen (toch zeker niet bij de relatief lage uitlaat temperaturen) en als men een juiste legering pakt is het elastisch genoeg zodat er niet bij het eerste paar schokken breuken optreden.

En gebruikt men het eigenlijk al op uitlaten of niet?

Jah sorry dat ik je zo lastig val maar jij bent zo ongeveer een encyclopedie op dit gebied en ik wil graag zoveel mogenlijk bijleren.
@Hupke:

Omringende spullen worden zo warm dat ze smelten. Denk aan je bekabeling: +/-80 tot 120graden. Radiateurslangen gaan er ongeveer aan bij 140 graden. Uitlaatgassen wil je eigenlijk zo warm mogelijk hebben. zonder dat het de boel sloopt. door de afkoeling verraagd het gas alleen maar, dus dat is ten nadele van vermogen. Daarnaast wordt allu soms te flexibel bij hogere temperaturen, waardoor het voor uitlaten zeer ongeschikt is. Wil je ongeveer dezeflde eigenschappen dan ga je voor iconel, maar dan met een hele goede isolatie en hoog smeltpunt. Wil je meer de looks hebben (mooi gepolijst, want iconel is mat achtig) dan zl je voor titanium moeten gaan. Overigens kun je dat het beste niet doen bij het uitlaatsspruitstuk, want dan treden er scheuren op op de lange duur. Hetzelfde geld ook voor RVS spruitstukken. De meeste soorten RVS zijn ongeschikt voor uitlaatspruitstukken en scheuren meestal net naast lasnaden….

Als je meer over autotechniek wilt lezen moet je maar eens een kijkje nemen op http://www.klassiekerrally.nl/over-klassiekerrally/redactie/kevski-style/ Daar schrijf ik nu ;)
-edit: weer een originele bijdrage van iemand die nog steeds niet snapt wat autoblog is-
waar slaat dit nu op, supercar: groen!!
zonde van de bandjes
Ook met motorkap leverbaar?
“Niiiiiiiiiice!”

Mja, daar sluit ik me wel bij aan :)
-edit: laatste waarschuwing-
@Ahura:
het valt natuurlijk wel op dat 10 van de 20 laatste post over duitsers gingen en dan nog een groot deel over tuning en nederlandse politiek maar om nu te zeggen dat autoblog een mislijdende naam is ?
maar het is mss wel een goed idee op de site autoblog.de te noemen…
de laatste degelijke post over japanees spul is bijna 3 dagen oud, dus dat zegt ook iets..
Ga gewoon naar jalopnik, en als je een artikel niet verstaat kijk je hier gewoon naar een letterlijke vertaling….
Maak je een auto die ook goed een hoek om zou moeten kunnen ga je het ding promoten met zo’n rukkers-video.
Ahura : ze doen nog zo hun best om niet te hard te laten opvallen dat ze zielsveel van het Beierse merk houden. En van ‘tjoening’.
Kop op, als het je niet boeit kan je ook nog altijd het linkje “lees meer” niet aanklikken natuurlijk…
karate kameel
OMG :O dit is mijn lievelings kleur en bmw mijn lievelings auto deze wil ik hebben ……en hij trekt em wel goed in die burnout
integralechubasco
inconel wordt vooral aan de uitlaatspruitstuk gebruikt… zal in dit geval ook wel zo zijn…
integralechubasco
@Ahura

ahurablog… moet je echt doen…
-edit: het is nu vaak genoeg uitgelegd, autoblog is van ons en we plaatsen wat we zelf willen-
@ Alwood ik neem aan dat dit het enige filmpje was dat er beschikbaar was.
en als we dan toch beginnen met het visueel oppimpen van je motor dan heb ik liever een oude Alfa Romeo. Dat ziet er een stuk beter uit. Dit is alleen maar wat gekleurd plastic.
dacht eerst toen ik de titel zag dat ze een hybride m3 hadde:P
@ edit nou en reaguurders mogen toch best kritiek hebben.
edit: uiteraard, graag zelfs, maar als iemand bij elk tuningbericht dezelfde reactie plaatst dan begint het vervelend te worden. Dat gaat nu al een paar weken zo, dus dit was de laatste keer
Zo is een M3 zoals het hoort (wel in Dakar Yellow uiteraard). En antraciet velgen!
het kan technich best allemaal indrukwekkend zijn, maar in de praktijk totaal niet bruikbaar, en dat filmpje is pure verkwisting van de banden. Ik denk dat wie heeft moeten werken en sparen voor een mooie bmw niet van die onzin mee gaat doen
Super lekkere burnout.

Ow ps.: Hij mist zijn motorkap, grapje!
Lekker! Hij klinkt in de mid-range echt top! V8 sound…
Oh jee… Ik vind ’t -met motorkap- best nog fraai gedaan.

Alleen dat bandjes-oprook-gedoe begrijp ik niet zo goed. Het zegt niets of nauwelijks iets over de capaciteiten van de auto, maar des te meer over de hersencapaciteiten van de bestuurder denk ik?

Of willen ze ook zo’n leuke burnout-FAIL-video op YouTube produceren?
Oke, speciaal voor jullie, is spot van een tijdje terug :

http://i45.tinypic.com/2clcmb.jpg
http://i50.tinypic.com/64gw0m.jpg
http://i47.tinypic.com/3142mfl.jpg
http://i47.tinypic.com/2hnm8ll.jpg
http://i50.tinypic.com/rcsymv.jpg
http://i50.tinypic.com/esn9xh.jpg

Overigens is deze ‘Green hell’ M3 boven ook zeker niet verkeerd :)
@MLTB: thanks, hij staat inmiddels ook op autojunk!
http://www.autojunk.nl/2010/02/bmw-m3-dakar-yellow
M3 Dakar Editie, geweldig
ik ben benieuwd wie hier zijn M3 aan opoffert.
Mooi hoor!! Dat groene lijntje met de zwarte velgen maakt hem echt af!! top!
Kijk zo hoort het. Lekker dicht bij het asfalt, een nog extremer onderstel en 200pk erbij :)
Waanzinnig lekker…
Ik had persoonlijk ook vrij goedkoop 100kg van het gewicht afgehaald. Denk aan Droogcarbon motorkap, kofferdeksel en stoelen. Race uitlaatsysteem scheelt ook 30/40kg ofzo.
Dan wil ik ‘m wel tegen een Corvette ZR1 zien rijden…

De standaard M3 gaat al als een gek de hoek om, moet je je voorstellen hoe hard dit wel niet gaat!
@CSL:

Dat gewicht gaat je nog vies tegenvallen: 30 of 40 kg haal je echt niet met een uitlaatsysteem. Denk aan een kg of 10 max. Nu weet ik niet exact hoe zwaar de stoelen van een M# zijn, maar met alle electrsche meuk zal dat iets van 25kg per stoel zijn. Stoelen voor de weg moeten iig geval een verstelbaar stoelframe hebben en nog enigsinds comfort. een circuit is een biljartlaken, maar buiten is dat anders. Stel je neemt normale racekuipen: die wegen een kg of 8 in de lichtste uitvoering+ 1 kg per stoelframe. Dan nog zit je maar op 9 kg. Maar is voor de meeste mensen niet uit te houden of ze passen er niet eens in. Meeste mensen hebben namelijk al een XL racekuip nodig, welke al snel 12kg wegen. Je hebt dan met uitlaat 34KG bespaard. Carbon motorkap en kofferklep halen weinig uit. Dit zijn crashzones en al vrij zwak+ niet dragend. Ok, het wordt er wel lichter van, maar geen 66kg. Carbon is namelijk ook weer niet zo verschrikkelijk veel lichter dan plaatstaal van 0,3mm dik. En je hebt daaronder nog steeds een upport frame nodig aangezien de motorkap ook open moet. Voor de kofferklep hetzelfde….
Krijg je de motorkap er wel bij ? :P
Zeer mooi bakje zo… Mooie kont ook met dat CSL kofferdeksel… :p mjamm
Mooie burnout in’t filmpje, die kerel weet hoe hij het moet doen zonder al te veel schade. Big up!
Ik wil meer details en pics van de motor :D
Zo zou bmw hem ook moeten leveren voor wat extra €’s!
(…al zou ik liever voor een e46 turbo gaan.)
Klinkt goed, ziet er goed uit, ik neem hem!
@MLTB,

dank u zeer voor het verblijden van mijn dag met deze foto’s! Wat een lekker ding is het toch in het geel.
bagger, kots en drama
nog nooit zoveel onzin zien uitkramen als Kevski.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).