Nederland baalt van onbetrouwbare autoverkopers

Auteur: , 54 Reacties

Er had toch ergens een belletje moeten gaan rinkelen. Maar meerdere publicaties die vaststelden dat er echt bij heel veel tweedehandsjes wat aan het handje is mochten niet helpen. Nu is de maat vol. Potentiële kopers bekijken velen tientallen aangeboden vierwielers voor ze überhaupt langs gaan. De eisen bij het uiteindelijke bezoek zijn vervolgens ook steeds hoger. Een goed woordje van de aanbieder is niks meer waard. Wat zijn 'goede woordjes' immers waard van iemand die zijn moeder nog zou verkopen?

Te vaak wordt informatie achtergehouden. Slechts beperkt is er informatie bekend over het gepleegde onderhoud. Vooral het achterhouden van informatie naar de kopers zorgt voor veel ergernis. Vooral bij oudere auto’s telt dit natuurlijk steeds zwaarder mee. De kans op defecten groeit aanzienlijk met de leeftijd.

De meeste kopers schijnen zich dan ook aardig in te lezen. Er wordt nog maar weinig rond gevraagd, veel informatie komt rechtstreeks van het wereldwijde web. De kopers vinden het belangrijk om ook de koude start en het warmrijden mee te maken, om zo een beter te kunnen oordelen over de techniek. Ook de tijden van enkel een snelwegritje lijken voorbij. Het onderzoek is gehouden door Marktplaats. Zij bieden al een redelijke registratie van de historie van een auto aan, maar het beste kan je gewoon om een stapel bonnetjes vragen bij de verkoper en vervolgens zelf de belangrijke onderdelen nalopen. Ook bij auto’s met garantie.



54 reacties

Ik heb hier al wel eens eerder over geklaagd, in stukken over de crisis in autoland, maar autoverkopers zijn idd verschrikkelijk, zelfs als het om nieuwe auto’s gaat.
Die gasten kunnen zo weinig…
Halloooooooo :-)
Jee, even tweemaal knipperen met je ogen, voordat je ook maar één woord kan lezen.
hoe maak je de foto groter?
@hjkort: Het gaat over onbetrouwbare autoverkopers.. Niet over die foto ;) hehe
Mja altijd zelf eens kijken naar de wagen en niet alles geloven wat de verkopers zeggen….
Zowel bij een oude als nieuwe wagen… Ze gaan de mankementen niet aanduiden want anders zouden ze een verkoop kunnen mislopen …
En hoe komen die louche verkopers aan die tweedehands kneusjes?
Wij van WC-eend…
Waarom zijn autoverkopers verschrikkelijk…? ieder heeft een boekje waar alles eerlijk in staat beschreven, zeker van nieuwe auto’s!! ik snap dan niet dat de consument zich dingen laat wijs maken door een verkoper. ik werk zelf als verkoper in deze branche en merk dat ik echt niet hoef aan te komen met een mooi lul verhaal. zoals boven wordt beschreven, iedereen weet toch al hoe het in elkaar steeks voordat ze de showroom binnen komen. ik denk op mijn beurt dat je eerder moet kijken naar de consument, deze wordt tot de dag van vandaag brutaler.. het enige wat ik wil is de klant in een juiste auto weg laten gaan waar zei zich lekker in voelen. heeft niks met mooie praatjes te maken!! hoe zit dat met de broeken verkoopster?
@jvb: Ben het helemaal met je eens, ik zit zelf ook in de branch maar dan van nieuwe wagens en wat er tegenwoordig soms uit de consumenten komt is niet meer normaal…
Moet zeggen dat ik het artikel een beetje kort door de bocht vindt.

De verkoper heeft een “vertelplicht” maar ook de koper heeft een “vraagplicht”.


Gebreken moeten inderdaad kenbaar gemaakt worden. Maar niet alles is voor iedereen een gebrek. Stel ik bied een auto waarin is gerookt en er wordt NIET naar gevraagd zal ik het ook niet opnoemen. Dat is mijn plicht ook niet omdat iemand die bijvoorbeeld ook in een auto rookt hier geen waarde aan hecht, terwijl een nietroker daar misschien wel waarde aan hecht.

En zo heb je meerdere punten die discutabel zijn m.b.t. de verkoop van een product.
sssst.. geniet even van de afbeelding.. de rest komt later…

Ahhgrum..

Heb er niets aan toe te voegen. Een mens met een beetje verstand zou dit al moeten weten.
De consument doet er goed aan zich eerst te laten informeren op het web. Het staat vol met informatie ( kost / advies prijs, autospecificaties etc.. ).

Heb zelfs vanochtend een auto gebracht naar de garage voor een keuring. Krijg ik net een belletje… Ja meneer… Uw branstof leiding lekt, terwijl het vanochtend nog niet lekte toen ik vertrok ? Met andere woorden: Ze prikken er een gaatje in en laten je opdraaien voor de kosten.

@ jvb. Uiteindelijk zal je ze toch met mooie woordjes de deur uit laten gaan, want als jij niet verkoopt krijg je gewoon ontslag of je onloopt je commissie.
@Majinstar:
1)Let wel op met internet want niet alles is er even juist. Iedereen met een pc kan op het internet gaan brallen over auto’s terwijl er maar weinig mensen zijn die er echt iets van kennen.

2)Denk niet dat een garage zich bezighoudt met het stuksnijden van je brandstofleiding, en als je het wil zeker zijn moet je het oude stuk maar vragen.
Iemand zonder bewijs beschuldingen wijst op geen al te hoog intelectueel niveau.
Ik heb zelf ook een slechte ervaring met een dealer van notabene een premium automerk (BMW) gevestigd in het noorden van het land.

Uit ervaring blijkt dat als de consument ergens niet naar vraagt, het ook niet verteld wordt. Zo worden er tal van ex-huur auto’s uit Duitsland geïmporteerd en verkocht onder de term ‘fabrieks auto’,’AG-auto’ of ‘Company Car’. Ook zou alleen de BMW dealer deze kunnen bestellen, ik citeer: ‘Op basis van uw wensen kunnen wij een BMW zoeken in het systeem van de fabriek.’
Achteraf blijkt dat iedere consument deze zelf ook kan opzoeken incl prijzen op de http://www.bmw.de/jahreswagen

Nee voor mij geen auto meer van deze firma.
@tuurlijk: Heeft die dealer ooit gezegd dat alleen zíj die auto’s konden bestellen? Ik bedoel, als wij zo’n auto kunnen uitzoeken kunnen zij het ook. En dan mogen ze toch zeggen ‘Op basis van uw wensen kunnen wij een BMW zoeken in het systeem van de fabriek.’ Daar kan ik ze niet op een onwaarheid betrappen…

En Majinstar: ‘Jullie horen dienstverlenend te zijn ipv winstgevend. Zie het verschil.’ Wake up dude!! Het doel van een (auto)bedrijf is winst maken. In het geval van een dealer via het verkopen van auto’s. Zij zijn géén verlengstuk van de importeur in de zin van dat ze er zijn om jou vrijblijvend van alles over auto’s te vertellen en jou lekker te laten rijden en jou adviseren zodat je vervolgens geheel uit vrije wil ergens een auto gaat kopen. Zo is het dus echt niet!
Ik heb zelf 6 jaar auto’s verkocht (bij verschillende mooie dealerbedrijven)en zou het graag zo doen. Maar als mijn ‘klant’ nadat hij door mij met alle egards en de door jouw gewenste dienbaarheid is geholpen, bij een ander bedrijf binnen loopt en daar zit wél zo’n gehaaide sluwe verkoper, dan ben ik ‘m kwijt. Snap je wat ik bedoel?
@ jf.

1)Dat neem ik op de koop toe. Het meeste komt in grote lijnen overeen. Zelfs als ik een brochure haal bij de autodealer en dit vergelijk op het net.

2)In tijden van crisis en bezuinigingen doen vele bedrijven de gekste dingen om winst te maken. Bij autodealers / garage bedrijven zijn dit soort situaties algemeen bekend. Als ik krenterig was, dan had ik hem ook niet laten vervangen. Ik wil alleen een voorbeeld geven met feiten waarom de autohandel onbetrouwbaar is. Dit staat los van het intellectueel niveau van een persoon.
@Majinstar: Je zou dus liever hebben dat hij je laat vertrekken met een lekkende brandstofleiding?
Zoals ik al zei kan je het stuk dat vervangen is opvragen, laten expertiseren en er dan een conclusie uit trekken. Niet zoals nu roepen dat alle autohandelaars zwendelaars zijn.
Een fiets kan je probleem oplossen en ik denk dat je garagist blij gaat zijn dat hij je kwijt is.
Jezus, wat een flauwekul weer.
Ik denk dat een verkoper van een goed bedrijf beter te vetrouwen is dan 300 sulletjes die op het internet maar lukraak wat plaatsen en zo intelligent lijken.
Doen alsof ze er verstand van hebben, en trappen een keer tegen de bandjes aan; “nou die zitten goed vol hoor!”

Tjaa, jammer dat die verkopers het moeten ontgelden, want dat zijn juist vaak mensen met liefde voor auto’s, en zonder verkoper koopt men ook niet want dan krijgen ze geen informatie…

Raar volk die consumenten.
@majinstar. Hoe kan ik de consument laten vertrekken met mooie woorden als alles uitgebreid te vinden is op het web..? vindt wel een beetje dat alle verkopers over 1 kant worden geschoren in het algemeen. ik bedoel, je hebt louche handelaren/ verkopers en je hebt opgeleide verkopers voor de verschillende merken. wordt ik nu afgerekent door bedrijven als jetcars die de boel flashen…!

@vag-lover. ik ben blij dat er ook nog mensen zijn zoals jij die echt weten hoe de consument is en hoe zei met ons omgaan. wij verkopers van nieuwe auto’s hebben het gedurig zwaar te voorduren met de onbeschofte consument waar in veel gevallen nog geen goedemorgen vanaf kan komen.
@Danny: lol :mrgreen:
@ton. bedankt!! gelukkig zijn er ook nog mensen die weten wat ze zeggen
Heb ook nieuwe auto’s verkocht in het verleden. En consumenten willen gewoon voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Auto verkoper is gewoon een ontzettend ondankbaar beroep met een imago dat nergens op slaat. In kledingwinkels (stukken gaan minimaal 7x over de kop), markten, bouwmarkten etc. Daar word je opgelicht en de service is heel erg ver te zoeken. Autoverkopers moeten strijden voor een paar procent marge (op een auto van 10.000,- ong. 7 a 8%) En consumenten hebben daar het idee dat ze genaaid worden. Men moet zich eerst eens verdiepen in hoe deze branche in elkaar steekt ipv onbeschoft te zijn en altijd maar het onderste uit de kan willen halen. Ik begrijp bovenstaande reacties van de verkopers wel en ik kan dat voor 100% beamen!
@Mr. V8: kleding gaat zeker geen 7 keer over de kop.
Ik zit in retail en de marge op kleding is ongeveer 70% bij invoering van een collectie, daarvan wordt echter maar een klein deel in de normale periode verkocht omdat de sale spoedig aanbreekt en artikelen vaak voor tot wel 70% afgeprijsd worden (en dus voor kostprijs)

tel daarbij de huisvesting op premiumlocaties, personeelskosten, verzekeringen, winkelinventaris etc bij op en je begrijpt waarom zoveel retailers het niet gered hebben de afgelopen moeilijke jaren..
@ Mr. V8

Natuurlijk zijn de marges verschillend, dit is echt appels met peren vergelijken. Los van dat is minimaal 7x ook erg aan de hoge kant.
Daar komt bij dat als je je afspraken gewoon netjes nakomt en mensen een vertrouwt gevoel geeft er niets aan de hand is. Heb in het verleden (lees 2 jaar geleden) toen ik nog werkzaam was in de branche vaak genoeg presentjes en cadeautjes van tevreden klanten gehad. Dat werkt enorm motiverend en dan weet je waar je het voor doet. En nee, ik werkte niet met provisies etc.
Ik werk ook bij een dealer en ook bij andere garage bedrijven meegelopen en gewerkt. Maar dit beeld is echt voor veruit het grootste deel onwaar. Bedrijven met een goede naam hebben die naam niet voor niks. Deze doen er alles aan om de klant weer goed op weg te helpen. Idd zijn er altijd mensen die ook bij de dealer voor een duppie op de eerste rang willen zitten en dat werkt niet. Bijv een auto zonder garantie kopen omdat je die niet kunt betalen en later wel huilie huilie doen als er betaald moet worden wanneer er iets stuk is.

Dan het verhaal van majinstar, vent ga fietsen! Jij ziet echt achter elke boom een beer. Als jij je garage niet vertrouwd zoek je toch een andere? Types zoals jij hebben nog een veel slechtere naam bij de bedrijven dan de gehele autohandel. Louche autobedrijven hebben alleen maar bestaansrecht in deze wereld omdat we simpele lui hebben die er in trappen en altijd het goedkoopste willen.
Zoals in het artikel vermeld staat is het onderzoek afkomstig van Marktplaats. De uitkomsten zijn dus vooral gebaseerd op de handelaren en particulieren die daar aanbieden.
alfa mannetje
Ook onderscheid tussen een jonge verkoper en de al oudere 50 plus . De laatste hijgt niet zo , wil ook luisteren ( kenmerkt de goede verkoper …) , ik verbaas me vaak , te vaak.
@ alfa mannetje: leeftijd zegt niets, ik was 19 en had collega’s van 50+ die stukken minder presteerden en luisterden maar gewoon auto’s door de strotten van potentiële kopers douwden. Dat zegt dus werkelijk NIETS!
alfa mannetje
@Mr. V8: een auto door mijn strot duwen zal je niet lukken , de jonge hijgers ben ik gauw klaar mee.
Als de ego’s prefaleren , zeg maar…..

Mijn credo overal: de klant heeft altijd gelijk , al heeft ie geen gelijk , dan nog heeft ie gelijk.
kan me voor een deel wel vinden in het verhaal, maar enige informatie opdoen voor dat je iets koopt is eigen verantwoording. En er zijn zelfs merk dealers die soms de boel oplichten heb helaas die ervaring zelf ook. Maar betreft markplaats en tweedehands is het niet geheel raar ik heb mijn tweedehands barrels ook verkocht via marktplaats met garantie tot aan de voordeur om een halfjaar later een telefoontje te krijgen van de eigenaar met de mededeling ‘de dorpels van de auto zijn compleet door geroest en hij komt niet door de apk, en volgens de garage is dat al veel langer zo’. Er wordt misbruik gemaakt van de onwetendheid van de mensen, en ja iedereen wil voor een dubbeltje op de eerst rang zitten. Soort DSB? legaal oplichten van de mensen?
Er wordt inderdaad veel op internet opgezocht over auto’s voordat consumenten gaan kijken naar een evt. nieuwe auto. Daarentegen bestaan er toch ook onderzoeken naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van een dealer + klantenervaringen. Verschil in verkoper is zo natuurlijk als verschillen in mensen en een gedegen begeleiding en opleiding is ook van belang. Het belangrijkste is een goed gevoel hebben bij een auto en een goed gevoel hebben bij een dealer. Bij een handerlaar gaat het er dan ook iets anders aan toe dan bij een dealer.
Overal heb je rotte appels en mensen zijn geneigd sneller hun negatieve ervaringen te delen dan positieve als je het mij vraagt. Ik heb goede en slechte ervaringen met allerlei autoverkopers: van een Audi-dealer tot een autoverkoper met eenmanszaak op de hoek die 15 auto’s in de verkoop heeft.
Zolang je met mensen hebt te maken, zullen de ervaringen wisselen.
@ jf.

Juist niet ! Ik geef alleen aan dat er ook louche autohandelaren en garages zijn ( ik scheer heus niet iedereen over 1 kam ), die dus wel volgens dit protocol werken om in deze tijden hun bedrijf staande te houden.

@ jvb.

Ik ken je niet, dus kan ik ook geen oordeel over je vellen. Ik denk dat mijn punt wel duidelijk te lezen is ( de reactie op jf ). Wij zijn daarnaast ook niet verplicht jou of een andere verkoper te groeten. Jullie horen dienstverlenend te zijn ipv winstgevend. Zie het verschil.

@ KUYL.

De consument vraagt alleen vertrouwen en kwaliteit. Productie bedrijven ( zoals de meeste autodealers ) kunnen dat nou eenmaal niet geven. Het is makkelijk om te zeggen zoek maar een andere garage, maar ook tegelijkertijd dom. Met andere woorden ( jullie hebben geen verstand van jullie zaken en geen tijd, wat mijn argument bevestigd ). Goedkoop is altijd duurkoop, maar hoeft niet altijd slechter te zijn.
@ Brandhout: Nee, is niet waar, ik ben in een fabriek geweest in Sri Lanka waar de Zeeman polo’s naast die van de Ralph Lauren liggen. Het enige verschil is dat die van RL meerdere malen door de kwaliteitscheck gaan en kijk naar de verschillen in prijs van beide merken..

Maar ik ben er van overtuigd dat in de autobranche zo’n beetje de laagste marges worden gehanteerd, vergeleken met andere branches, op moment van verkoop. (verschilt natuurlijk per model) Maar het geld moet verdient worden met het onderhoud en eventuele accesoires en montage etc.
Als alle autoverkopers nou dezelfde kwaliteiten als bovenstaande dame zouden bezitten had dit hele onderwerp niet bestaan. ;)
@majinstar. Wij hebben een commerciele functie! leer de definities kennen voordat je ze gaat noemen.

een ziekenhuis is een dienstverlenen! daar wordt niks verkocht (direct aan de consument). LOI lijkt me niet geheel onverstandig
@ jvb. Ben je nooit in een ziekenhuis geweest ofzo. Met je er wordt niks direct verkocht aan de consument ? Garages dienen ook dienstverlenend te zijn, maar dan op een andere manier.
@majinstart. ff voor de duidelijkheid mijn werkgever heeft mij dus aangenomen om de auto’s als een dienst te verkopen. maar pas op! maak vooral geen winst!!!! dus….. LOI is voor jou niet overbodig.
@jvb:

LOI is toch HBO?

Sinds wanneer hebben autoverkopers HBO nodig?
Je moet dus zo je best doen dat de ‘klant’ niet meer bij een ander bedrijf gaat kijken. Hij moet bij jou, jouw product willen kopen. Maar tegelijkertijd mag hij niet het gevoel krijgen dat je hem pusht. Wij moeten dus continu balanceren op het randje van dienstbaarheid en commercie.
En wat jvb schrijft, ook ik wilde het liefst dat de klant gelukkig naar huis ging. Met een auto die bij ‘m past. En dat ‘ie tegen iedereen die het maar horen wil verteld dat je dáár (waar ik dan werkte) een auto moet gaan kopen. Want dáár luisteren ze naar je. Dáár wordt je goed geholpen, en echt geadviseerd. God, die jongen heeft er echt verstand van.
Maar soms maken de ‘klanten’ je dit wel heel moeilijk, zoniet onmogelijk.

I rest my case…….
waarom kopen mensen die te achterlijk zijn om een auto te kopen een auto ??
Ik ben zelf ook werkzaam in de autobrache als verkoper bij een volumemerk…
wij doen ook nieuw maar dat staat op een laag pitje…
wij moeten het hebben van onze gebruikte auto’s
(andere vestiging op 10 minuten afstand…

De brutaalheid die (sommige) consumenten durven te hebben door je letterlijk voor gek te verklaren en met 10 printjes van ANWB koerslijsten e.d. te komen…

Het is hun goed recht hoor..maar het kan ook op andere manieren…
auto’s afkraken bij merkdealer kan vast..maar tot op een bepaalde hoogte…gerenomeerde merkdealers zullen niet snel een “onder-de-HTM-gelegen-in-de-sloot-geduwde-afgebrande” auto verkopen..heb je niet alleen jezelf als dealer mee maar ook het merk opzich…er is door importeurs genoeg controle op merkoccasions…

waarom dan nog steeds bij dealers wantrouwend zijn…

Over het stukje dienstverlenend of commercieel laat ik met niet eens uit…prutser…
Iedereen baalt toch van onbetrouwbare mensen???
Vooral in lagere prijsklasse gaat het natuurlijk al snel wringen. Een gebruikte auto, een handelaar die iets wil verdienen en een consument die ergens op 200km van z’n woonplaats toch “echt” de goedkoopste heeft gevonden.
@ alfamannetje: ben het volledig met jou credo eens, dat is ook de kunst van het verkopen! ;)
Hoe kopen autoverkopers eigenlijk zelf hun eigen auto?
Veel erger vind ik de “garagetests” van autoweek en andere bladen waar bij het onderhoud van auto’s erg veel gesjoemeld word.
Onderdelen die vervangen werden volgens de rekening maar niet gedaan zijn etc. Dat is gewoon oplichting.
Dat dit bij beunhazen gedaan word is al erg, maar bij “premium” merkdealers? dat is erg slecht voor de autohandel.
Er moet veel meer gebruik gemaakt worden van mystery shoppers door de Bovag of importeur/fabriek maakt me niet uit. (in winkelbedrijven word dit veel gedaan)
En overtreders uit de Bovag gooien en/of het merkdealerschap ontnemen.
nou en ..

als je op marktplaats kijkt bij de particuliere verkoop hebben de auto,s ook allemaal toevallig net een grote beurt achter de rug ..
Ik denk dat het heel eenvoudig is. Ik hoor zojuist van een collega een hele mooie quote: Wat je zegt moet waar zijn maar wat waar is hoeft niet altijd gezegd te worden.

Eigenlijk is autoverkoop niets anders dan verkoop in welke branche dan ook. De ene verkoopt iets en de andere koopt is en zoals eerder is gezegd heeft de ene een plicht om informatie te verstrekken en de andere om die te geven. Maar tis maar net waar de nadruk op wordt gelegd door een klant. Als je bijvoorbeeld een koelkast gaat kopen mag je er dan wel vanuit gaan dat die verkoper een engel is? Ik denk het niet, net zo min als een autoverkoper dat is. Zoals eerder gezegd denk ik dat je eerlijk moet zijn maar wat is er mis met de voordelen benadrukken voor een klant. Ik vind het persoonlijk te kort door de bocht om het onderzoek te doen bij autoverkoop en niet bij andere vormen van verkoop.
@Thijs

Autohandel is niet te vergelijken met andere verkoop, het begint al met dat het een gebruikt en ook complex lees kans op defecten artikel is. Daarnaast zijn er veel factoren die de waarde kunnen bepalen.
Advocaten, politici, weermannen, gemeente raadsleden, kun je niet ontlopen. Auto verkopers zijn er om je van een instap model, in een duurder model te zetten. Maar dat doen we allemaal (slager: mag t ietsje meer zijn?)
Afgelopen week heb ik telefonisch contact gehad met autobedrijf Van Renselaar Cars te Zwolle :evil:, welke via de marktplaats ook een motor te koop heeft staan.
Tijdens dit gesprek heb ik gevraagd of het ook mogelijk is om een proefrit te maken.

Vandaag de motor bekeken en ik wou graag een proefrit maken, want je koopt nou eenmaal geen andere motor zonder erop gereden te hebben.
Toen begon het verhaal, of ik deze wel kon kopen… Hoezo, ik rij nu op een motor welke €3000 waard is en zou een €4000 bij moeten betalen. Dat lijkt mij de hoofdprijs niet. De verkoper, moest daarna even de andere verkoper halen. Wat de eigenaar blijkt te zijn.

Die maakte mij duidelijk dat je niet zomaar een proefrit kan maken, want er moet eerst over getalletjes gepraat worden… Ronduit belachelijk!!
Ik heb notabene 1,5 uur in de auto gezeten om volgens afspraak om 13:00 aanwezig te zijn en in telefonisch overleg een proefrit te kunnen maken.
De eigenaar is net als de verkoper, stug en verre van klantvriendelijk!!
Derhalve ben ik verontwaardigd weggegaan…

Achteraf gezien had ik het advies van mijn collega die in Zwolle woont, direct moeten aannemen. Hij wist me al te vertellen dat dit een zgn. sjaggeraar en onbetrouwbare zaak is.
:evil: Van Renselaar Cars :evil:, bedankt voor mijn waardeloze zaterdag en voor niets gereden km!!
Punterweg 24-28
8042 PB Zwolle
Je hebt overal goede en slechte, maar gezien de opmerkingen van de h.h. autoverkopers hier, is er nog veel werk aan de winkel.
“Ik hoef niks te vertellen als de klant niks vraagt”
“Wat je zegt moet waar zijn, maar je mag de waarheid verzwijgen”
Jongens in het geleende pak van je oom:
De waarheid is NIET ik herhaal NIET het verzwijgen van een leugen.
Dit soort “verkopers” zou je met pek en veren over de stadsgrens moeten zetten, maar helaas, als je niks kunt word je autoverkoper blijkbaar.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).