Tijd om alle "nay-sayers" definitief de mond te snoeren. Waar eerst leningen nog op zich lieten wachten, stroomde later het geld binnen. Vandaag is de deal helemaal rond. Saab zal als zusterbedrijf van Spyker Cars onder de vleugel van het overkoepelend Spyker Cars N.V. een nieuwe toekomst tegemoet rijden.
De toekomst zal uit moeten wijzen of het daadwerkelijk kan. Of een kleine sportwagen fabrikant daadwerkelijk een groter merk over kan nemen. Vooralsnog kunnen we Spyker alleen maar heel hartelijk feliciteren met de deal. Voor een prikkie hebben ze een veel groter merk met flinke geschiedenis op de kop getikt. Er staan mooie plannen klaar om Saab zich weer te laten onderscheiden van de grijze massa. Brutaal, sportief en milieuvriendelijk zijn de trefwoorden.
Gelukkig staat er al een nieuwe 9-5 klaar om de komende jaren mee door te komen. De nieuwe 9-3 laat nog even op zich wachten en zal de eerste Spyker-Saab worden. Met een beetje geluk zien we die misschien wel weer terug in het WRC. Na de Formule 1 mogen oude merken ook wel weer eens terugkeren in de rallysport.
40 reacties
Ben ik trouwens de enige die om een of andere reden ineens steeds meer Saab’s ziet rijden?
Muller is meer een praalpoppetje met een snikkel.
Belangrijkste voordeel voor Spyker is toch wel dat er nu een groter dealer netwerk is.
Ik weet niet waar je de afgelopen maanden hebt gezeten, maar in ieder geval niet op Autoblog. GM kòn wel winst maken met Saab maar wílde het simpelweg niet. GM maakt in Amerika veel, laten we het houden op kwalitatief mindere, auto’s waar ze niets op konden verdienen. Die verliezen hebben ze zoveel mogelijk naar Saab toegeschoven omdat het belastingtechnisch gunstiger voor ze was om verlies te maken in Zweden. Helder?
Terug on topic; Hoe vet dat het nu echt rond is. Ik wens Victor en de Saab-mensen veel succes! En nu hopen dat de wind van alle reaguurders maar snel gaat liggen. Ik gun het ze wel.
Ik denk dat de schaalvoordelen bij GM Saab juist de das om hebben gedaan; het waren geen Saabs meer.
VAG doet dat inderdaad een stuk beter, maar heeft het voordeel dat het OF volumemerken zijn (VW, Audi, Skoda, Seat) OF ijzersterke merken (Lamborghini, Bentley, en nu Porsche) EN meer investeert in modellen, facelifts, nieuwe motoren etc.
17!
op…200 huizen ofzo..
ik wens ze iig veel succes!
Het is Saab-Spyker
een beetje het verhaal van de aston martin cygnet. maak er een leuke auto van, maar het is en blijft toch altijd een auto van een ander merk die er eigenlijk ook helemaal niet verkeerd uitziet.
hoop desondanks dat nieuwe modellen GEEN gelijkenissen meer hebben met GM- modellen.
Je zou zelfs kunnen stellen dat de Insignia is afgeleid van de 9-5.
Nu eens zien wat Spyker met dit merk zal aanvangen??
Ik wacht tot ik de 9-5 op de baan zie… ;)
En over het zien van meer Saabs… Misschien dat een paar liefhebbers gezien de laatste tijd uit trots hun Saab uit de garage hebben gehaald, maar het zullen er echt niet meer zijn, je let er alleen meer op. Heb ik af en toe ook met een bepaald model dat in het nieuws is.
-ontopic: ik hoop dat er veel moois uit komt uit deze deal.
@RenesisHP Op de man spelen is altijd een uitweg voor sukkels die het niet over de inhoud kunnen hebben, zou ik hier kunnen zeggen. Maar dat doe ik natuurlijk niet!
:D
Tja, bizar dat het gelukt is!
Wie had dat een half jaar geleden gedacht?
@ Geert Schoots: Er zit in Zweden bij Saab Automobile al jaren een top management. Die is de laatste jaren overschaduwt door GM Europe, waar meer en meer verantwoordelijkheden naartoe gingen. Ga maar na: de 9-3 is nog ontworpen door Michael Mauer, nu hoofd design bij Porsche en een grote naam. Maar ook design is naar GM Europe gegaan. Ging gewoon achteruit, terwijl er een topteam in Zweden zat, en nog steeds zit! Die nu weer de verantwoordelijkheid te geven is 1 van DE redenen dat ik geloof dat het gaat lukken.
Daarnaast zal dee marketing belangrijk worden. Kijk naar Audi nu met hun gi-gan-ti-sche campagne ’30 jaar Quattro’. Als Saab budget had gehad dit 3 jaar geleden precies het moment dat ieder ander merk ook aan de Turbo is gegaan)hetzelfde te doen met ’30 jaar Turbo’ had het nooit zover gekomen!
En laat Muller nou net WEL goed zijn in marketing!
Dus die combinatie moet het gaan doen
Dus ik denk dat SAAB hetzelfde lot zal ondergaan als MG ROVER , eenmaal dat het vertrouwen geschonden is……
Laten we hopen van niet…..
De afgelopen jaren werden er meer Saabs in Belgie dan in Nederland verkocht