De jaarlijkse zomerbandentest van onze Koninklijke Nederlandse Toeristenbond

Auteur: , 43 Reacties

Onze Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB test ieder jaar een stapeltje zomerbanden. Terwijl een groot deel van Nederland de komende weken nog op winterbanden rijdt, heeft de ANWB alvast uitvoerig een aantal zomerbanden voor ons getest. Dit jaar heeft men de bandenmaten 185/65R15 en 225/45R17 onder de loep genomen en er blijken grote verschillen in kwaliteit.

Automobilisten hebben een ruime keuze aan goede zomerbanden, zowel in het premium segment als in het goedkopere marktsegment. De kwaliteit van 10 van de 36 geteste banden is zodanig dat de ANWB de aanschaf daarvan afraadt. In zes van die tien gevallen gaat het om goedkope Chinese troep. Tot nu toe is volgens de bond ieder jaar opnieuw gebleken dat goedkope Chinese banden ongeacht het merk, er het er slecht vanaf brengen. Verrassend hè…, NOT!

Verder is opmerkelijk dat dat vier van de zes belabberde Chinese banden zijn voorzien van een zogenoemde M+S (modder en sneeuw) markering terwijl het profiel overduidelijk laat zien dat het pure zomerbanden zijn en helemaal niet over wintereigenschappen beschikken. De schurken!

In beide geteste bandenmaten zijn er vijf banden die de hoogste aanbeveling ‘goed en zeer aan te raden’ verdienen. In de kleinere 185/65R15 maat zijn dit, naast de premiummerken Pirelli, Continental en Dunlop ook de goedkopere alternatieven Nokian en Uniroyal. In de grotere 225/45R17 maat behoren alleen premiummerken tot de vijf topscoorders, Pirelli, Dunlop, Continental, Michelin en Bridgestone.

Maak voor de uitgebreide toelichting op de testresultaten een kort uitstapje naar de site van de ANWB, maar daarna snel weer terug.



43 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik rijd Bridgestone..
Ben er nog steeds heel content van.
Ik heb 4x GoodYear F1 Asymmetrical onder mijn E39 530 liggen, volgens AutoBild een van de betere keuzes. En laat ik Autobild nou net wat hoger inschatten dan de ANWB…
@RacerX: De ANWB-test is exact dezelfde als de ADAC-test, echte Deutsche Gründlichkeit.
@RacerX: Da’s de duitse versie van het VAG magazine….. :twisted:
Beetje kort door de bocht om alleen dit soort banden te testen. Er zijn veel meer verschillende banden frabikanten in dezelfde maat. Toch staan die er niet tussen. Toyo mis ik, net als Yokohama bijvoorbeeld. Zijn ook geen sportbanden in opgenomen, en ook geen straatlegale semi slicks….
@Kevski-Style:

Geen sportbanden?.. Ik durf een Bridgestone Potenza RE050A toch best sportief te noemen. Tuurlijk, het zijn geen semi slicks zoals een Toyo R888. Maar voor het straatgebruik heb ik weinig extra wensen.
@RenesisHP:

Mwah, redelijk sportief, maar niet echt. Banden die ik bijvoorbeeld mis zijn de Toyo T1-…. (s R of whatever) Falken F451, Yokohama Advan series, Pirelli P-zero, enz. Je gaat mij niet wijsmaken dat die banden er niet waren in die maten….
Ik rij met uniroyal rainsport 2, ze staan er nu een 4000 km op. Ik kom van michelin pilot sports 1 en ik schat de uniroyals veel hoger in. Ze zijn veel neutraler in extreme snelheden in bochten (de michelin begon dan precies te bokken op de weg) en in het nat zijn ze gewoon fenomenaal (pilot sports was hier gewoon een verschrikking, had nog nooit geaquaplanned met een wagen maar met deze banden eronder heb ik ettelijk billen-knijp situaties gehad). Ik had ze toch liever wat hoger gezien maarja… De ééne test(er) is de andere niet

ps de pilot sport 3 zal wsl wel een pak beter zijn, mss als volgende keuze overwegen
michelin banden, het enige op auto gebied uit frankrijk wat wel goed is…

ik rij er al een tijd op rond, de pilot premacy HP en eerder de energy, mijn winterbanden zijn de michelin alpin A2
superbanden
Je zal toch maar Veyron rijden.. Dan heb je dus niets te kiezen.. :roll:
potenza 215/40 R17 helemaal top. alhoewel bij regen een beetje breed onder mijn swift :P
Pff. Koop gwn? Neem continental of iets anders goeds want op banden hoor je niet te besparen, voor je eigen veiligheid en die van anderen. Ik rijdt voor met een Pirelli Sport Demon en achter een Continental. Last van sneeuw? neeuhj.
Dit jaar ga ik voor de de Pirelli en laat de bridgestone Potanza achtermij.
Ben ik de enige als ik zeg dat er een importverbod moet komen op die meuk??? Je zal maar 700 euro stukgeslagen hebben voor goede banden en succesvol een crash hebben vermeden. Waarop vervolgens een tokkie (sorry mijn mening) er vol bij jou naar binnen ragt vanwege inferieur materiaal van chinees tuig onder zijn auto!
@RobinS: Nee, je bent niet de enige. STOP de chinese bandenmeuk!!
@RobinS:

Helaas geld dat net zo hard voor remschijfjes van sommige auto’s.
Goede banden en slechte remmen zijn ook niet geweldig.
Trap jij op je rem met goede banden en remmen, hangt dezelfde tokkie met goede banden alsnog in je nek. :?
Erg tevreden met mijn Conti Sportcontact 3, de test onderstreept dat ook, en via autobandenmarkt voor maar 115 euro per stuk niet eens zo heel duur.
Haha, Koninklijke Nederlandse Toeristenbond.
Of: Koninklijke Nederlandse Caravanbond.
Het is bovenal de gigantische afzetterij op autobanden waardoor mensen goedkope troep gaan kopen. €1600 voor 4 winterbandjes… ex BTW. Waar gaat dat geld in zitten? Belastingen? Woekerprijzen? Kartelvorming?
@zdev:

In welke maat is dat? En toch wel zonder velgen hè?
Ik heb Pirelli P Zero Nero 19 inch zomerbanden en Michelin 17 inch winterbanden, geen klachten en ben zeer tevreden!

Mvg,

Remon
Ah,

De winter is voorbij, dus de zomer komt eraan. Tijd om U een zomerbandje aan te smeren?!?
integralechubasco
pirelli is toch altijd al de stoerste merk geweest, op hoosier na dan…
@integralechubasco:

Hoosier kalender? ;)
Vanaf maandag nieuw zomerrubber, Vredestein Sportrac 3.. :-)
Vanaf maandag nieuw zomerrubber, Vredestein Sportrac 3 ;-)
integralechubasco
@RenesisHP
:) je hebt gelijk, er gaat niks boven pirelli…
http://images.volkskrant.com/weblog/www/pub/mm/2007/01/1170006052.67131.jpg

Ik hoop dat al die mannetjes die zo hoog van de toren bliezen dat het levensgevaarlijk is om met zomerbanden rond te rijden deze winter, inmiddels al gewisseld zijn naar zomerbandjes. Gezien de temperaturen heden ten dagen zijn jullie levensgevaarlijk bezig. Foei!
@Rick dos:
Heel zielige reactie, ik had je hoger ingeschat.

En ja, van het weekend lekker een half uurtjes krikken om het zomerrubber er weer onder te leggen.
@Rick dos:

Dat zeg ik!!!
Geld moet rollen, net als je banden. Eerst dat gebazel over winterbanden en nu begint het weer, maar dan over zomerbanden.

Nee, autorijden is nog te goedkoop… :roll:

BTW, ik heb de gehele winter op mijn zomerbanden gereden. ik kan nml. autorijden.
P-zero nero doet het in de praktijk slechter dan de RE050A. Dat kan ik je garanderen. ;)
Ik gebruik de Uniroyal en ben er zeer tevreden mee onder mijn 147 .
Doe mij maar Avon onder mijn 200SX (kheb die rond begin augustus)
Michelin zal toch altijd mijn voorkeur hebben. Ze hebben tenslotte Citroën ooit gered. ;) Maar goed, ik denk dat ik me in de praktijk meer zal laten leiden door prijs en testresultaten.
Ik zweer bij Conti, al 10 jaar op gereden. Door grenzenloos enthousiasme van de garage heeft mijn Volvo nu Michelins voor. Eigenlijk zijn die best goed, fractie stiller, meer grip in bochten maar ook flink eerder aquaplaning.
je kunt zeggen wat je wilt autoblog, maar ik heb autoblog nog niet met een onafhankelijke bandentest zien komen. Ik vind dit soort tests altijd even leuk om te lezen en ik ben op de hoogte welke banden ik in ieder geval NIET moet hebben. voor de rest zijn het natuurlijk een stel azijnpissers de anwb.
Ik heb op aanraden van mijn bandenboer en kennis EP Accelera in de maat 215/40R18 onder mijn 147 en moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben! Het is een onbekende band maar doet het in alle opzichten beter dan ik had verwacht, alleen doordat de compound vrij zacht is gaat de slijtage wel hard.
Bridgestone Potenza’s nu en dat rijdt echt super!
zelf rijd ik met continental 225/19 en ben hier zeer tevreden over, mechien wel de beste band die ik tot nog toe gehand hebt maaar is wel bikkel hard
Ik rij met Federal SS595’s, beter dan de Advan’s die ik daarvoor had, zeker met droog weer ontzettend goede grip.
Binnen een merk en soms zelfs maat zijn er vaak verschillende kwaliteiten.
Ik heb speciaal gekozen voor een zacht rubber. Dit kan je aflezen of opzoeken op de tekst op de zijkant van de band.
Google eens op: UTQG (Uniform Tire Quality Grade Standards)

Continental Premium Contact2 175/60 R14
Threadwear: 280
Traction: AA
Temperature: A

Threadwear: 100-500 (hoe hoger hoe harder=minder grip)
Traction:
Grades Asphalt g force Concrete g force
AA Above 0.54 0.41
A Above 0.47 0.35
B Above 0.38 0.26
C Less Than 0.38 0.26

Temperature (welke snelheid kan de band belast aan voordat hij oververhit raakt)
Grades Speeds in mph
A Over 115
B Between 100 to 115
C Between 85 to 100
Doodnormale Pirelli P3000’s onder mijn Mini en Dunlop SP Sportmaxx onder de Mito. De Dunlops doen het in de regen iets beter dat de Pirelli’s, maar de Mini-handling maakt dat nadeel weer goed.
Wil toch wat zeggen:D Alleen waar is Vredestein in dit rijtje?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).