Nieuw model Koenigsegg in Geneve heet Agera?

Auteur: , 51 Reacties

Groot nieuws! Koenigsegg neemt een nieuwe auto mee naar Geneve. Ze heet Agera en she will blow your mind.

Naast Pagani is Koenigsegg natuurlijk het merk wat de meest pure supercar vandaag op de markt bouwt. Bloedjesnel, een tikje onhandelbaar en ieder detail spreekt tot de verbeelding van je innerlijke tienjarig jongetje. Pagani laat ons nog even wachten op een nieuw model, en neemt wederom een special edition mee. Koenigsegg neemt wel een nieuw model mee: de Agera. Vrij vertaald vanuit het Grieks betekent dat: tijdloos. In het Zweeds betekent Agera: doen/handelen.

De nieuwe Zweedse volbloed borduurt wel voort op de CC8S/CCR/CCX. Zie het als evolutie. De auto heeft precies dezelfde buitenmaten als de CCX. Achterin ligt wederom een supercharged V8, dit keer met 910pk (@ 6850tpm) en 1100Nm (@ 5100tpm). Dat blok heeft er niet zo gek veel moeite mee de 1290kg van de Agera van de plek te brengen. De 100km/u wordt dan ook in 3.1 seconden bereikt om vervolgens door te stomen tot voorbij de 390km/u.

Net als vroeger is de hardtop te verwijderen en voorin de auto op te bergen. Leuk voor flaneren langs de boulevard, maar op topsnelheid kan je het dak er beter op houden. In zijn dichte vorm zorgt de aerodynamica van de auto voor 300kg downforce bij 250km/u. Verantwoordelijk hiervoor zijn twee ‘venturi tunnels’ en een dichte bodemplaat onder de auto. In combinatie met het 255 rubber voor, en 325 achter laat dit krachten in de bochten toe tot 1,6G. Voor de momenten dat de downforce nog niet optimaal fungeert is er ook een geavanceerde traction-control aanwezig.

Een prijs is nog niet bekend, en zeldzaam blijft de auto in ieder geval. De Zweden zijn voorlopig niet van plan meer dan 20 auto’s per jaar te bouwen. (bron: GTSpirit.com)



51 reacties

aaaaarghhh stomme ledjes altijd.
Svenska Aeroplan AB
Goddelijk: 910 pk /1290 kg/ open rijden!
He-le-maal goed!
Beleef je alles ook nog 2x zoveel!
Maar 1 foto?! :o
Dan ga ik nog niet mn mening vormen.. Ben het overigens wel met jip eens..
Svenska Aeroplan AB
@ Mr. V8: U vraagt, wij draaien… klikkerdeklik:
http://www.gtspirit.com/2010/02/26/exclusive-koenigsegg-agera/
De neus van de oude vond ik toch strakker. Misschien is het geheel mooier dan de delen.

Idd, stomme ledjes.
Svenska Aeroplan AB
@ jip: het zijn geen ledjes! ‘A new ‘ghost’ lighting system implements invisible nanotubes to illuminate the aluminum buttons’

Het zijn invisible nanotubes!
Hahahaha!
Same difference…
;)
Deze heeft dan in elk geval nog ‘wenkbrauwen’ ! Bij de Audi zijn het ‘wallen’ ;-).

Maar, déze auto wil ik heel graag eens beleven ! Kost me misschien mijn ‘kruin’, maar voor de rit van m’n leven over Die Autobahn heb ik dat over !
@Svenska Aeroplan AB : dat zijn nou linkies , thnx

-edit: staat ook gewoon onder het artikel hoor-
Lol,lijkt meer op en facelift …
kheb wat vragen over die 255 vanvoor, tenzij dat ding een echt fantastisch goede gewichtsverdeling en ophanging heeft gaat die keihard ondersturen bij hogere snelheden
Svenska Aeroplan AB
Led-verlichting kán trouwens best mooi zijn hoor: zo doet Saab het, was er ook 1 van de eersten mee trouwens…

http://automobilesdeluxe.tv/wp-content/uploads/2009/04/saab-9-3-automobiles-de-luxe-300x300.jpg
Net als vroeger is de hardtop te verwijderen en voorin de auto op te bergen.

En dat heeft Autoart zelfs mogelijk gemaakt op 1:18 :D

Opzich niet onaardig die Bagheera ehh Agera. Maar toch ben ik benieuwd hoe lang ze dit gaan uithouden met deze facelifts.
Dit is toch geen nieuw model…
Het is gewoon een facelift van de CC(etc). Beetje jammer, ik had al zo’n goede hoop.
erg goed opgedroogd. Kan weer vijf jaar mee!
En waarom hebben ze saab weer niet gered?
Want als je het zo hoort kunnen ze alles.
die achterkant ziet er nu véél beter uit maar de voorkant kon aggresiever
@ Svenska Aero AB: Thanks voor de links
@ AB: mijn excuses voor de laksheid van het niet op jullie link klikken.


OT: Mooie auto, zeker te herkennen als een Koenigsegg maar in een moderner jasje. Gewoon goed!
Aaah ziet er weer schitterend uit! Koenigsegg is echt tig keer mooier dan zo’n lompe Veyron. Jammer dat ze nog steeds die RX-7 lampjes in de achterbumper hebben..
Wauw! Echt ge-wel-dig! Wat een prachtig ding! De Koenigsegg hiervoor was al mooi, maar dit slaat echt alles!
-edit: nutteloze bijdrage-
Ik ben voor zover ik kan lezen 1 van de weinige mensen die een Koningsei helemaal niet zo mooi kan vinden.
Ik heb een nieuw lustobject. Dank u Christian. Wat een machine!
Mooie specs! Heel benieuwd of deze auto in z’n totaal ook wat appetijtelijker is dan de CC8S/CCR/CCX etc..
Vergeleken met een Pagani vind ik deze auto echt mooi! Maar als ik het zou kunnen betalen, werd het toch echt een Bugatti.
stomme kutledjes
Ziet er lekker uit! Ben alleen geen fan van die goedkoop uitziende led lampjes. Maarja, dat zal wel wennen denk ik ;)
laat die ledjes dan minder opvallen
Gadverdamme :S
Ledjes het nieuwe look at me fenomeen ;) hehe
Tgoja ik vind ze nog meevallen….
Van de voorkant ziet hij er nog mooi uit en van de rest kan je er gewoon een foto van de ccx opplakken ;) Dan weet je al hoe hij eruit zal zien ;)
Heb deze Zweedse schoonheid altijd al weten waarderen…
Looks a bit Mclaren F1 doesn’t it?
Svenska Aeroplan AB
@ Jamesbond, NovaStar en Dimglor: zijn geen ledjeeeeeeees!
Zijn Invisible Nanotubes!!
Eerst lezen he…
;)
@Svenska Aeroplan AB: eerst goed lezen. Die nanotubes hebben ze in het interieur verwerkt om de aluminium knoppen te verlichten. Dat in de koplampen zou dus zomaar stiekem toch ledjes kunnen zijn, toch??
voor de rest, nieuw model of geslaagde facelift, zet maar voor mijn deur, ik zou d’r niet op spugen.
Ze noemen dat steeds een nieuw model, maar ik zie alleen facelifts. Mooi weliswaar, maar echt nieuw is het nooit.
Supercharged V8
910pk @ 6850tpm
1100Nm @ 5100tpm
1290kg
3,1 seconden naar de 100 om dan door te trekken tot 390km/u…

*kwijl*

Zo goed kon ik het niet dromen, zelfs toen ik nog kind was!

Toch prefereer ik de Koenigsegg CCXR. Die is en blijft de overtreffende trap van de CCX
En voor het verbruik van 1:15 hoef je het ook nie te laten..
Jammer genoeg niet echt heel anders maar wel weer een mooie bak.
@ Ahura: dat deed Chevrolet ook toen ze de Kalos een facelift gaven en ‘m opeens Aveo noemden.
@Jochempie: ja was ook stom. Hoewel hij in NA sowieso al Aveo heette. Maar goed, een budgetauto of een sportwagen.. beetje verschil :P
misschien is ie onderhuids wel compleet nieuw
Ik hoopte zo dat het iets anders zou worden… CCX was een facelift van de CCR, de CCXR was de facelift van de CCX, met zulke kleine verschillen… Apart van de lampen bijna dezelfde, zoals iedereen hier zegt. Ik dacht eerst een Lotus te zien, na even scherp te stellen op deze vroege zaterdagochtend zag ik een Koenigsegg CCX, na de titel te lezen zag ik een Koenigsegg CCX met kerstverlichting.

Dus @edit: ik schreef meer dan een woord, en elk woord betekent nagenoeg hetzelfde.
@Ahura: eh ja ook al zeg ik opeens, dat was op hetzelfde moment als de facelift.
@Jochempie: watte?
En in het Latijn betekend het agrarisch.
Oh en om nog maar even voor de zekerheid te vermelden:

“Iedereen zou zijn of haar god op de blote knieën moeten bedanken dat dit soort auto’s nog gemaakt worden.”
En ik weet nu al dat ik hem wil…
Call me crazy, maar ik vind de CCX gewoon mooier. En dan met name wegens die ledjes (@ SAAB ;) ) en de achterlichten… Sequels zijn nooit beter dan de eerste…
achterlichtjes deden mij denken aan de stap die lamborghini maakte van de diablo naar de canto.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).