Gallery & specs: Koenigsegg Agera

Auteur: , 77 Reacties

Gisteren konden we jullie al verblijden met de eerste beelden en informatie over de nieuwe Koenigsegg Agera en vandaag hebben we een hele shitload aan foto's en informatie. Ben je er klaar voor? Ga er maar eens lekker voor zitten!

Laat ik beginnen met te vertellen dat de Agera geen compleet nieuw model is. Feitelijk is het een sterk gefacelifte versie van de Koenigsegg CC die al zo’n 15 jaar in tig verschillende varianten wordt gebouwd. De basis mag dan wel ‘oud’ zijn, toch is dit een auto die fors verschilt van zijn voorgangers.

Laten we beginnen met de motor die achterin ligt. Dit is nog steeds een twinturbo 4.7 liter V8 (oorspronkelijk van Ford) die dankzij geoptimaliseerde ademhaling en andere finetuning er nu 910 pk en 1.100 Nm uitperst. Overigens is er vanaf 2.680 tpm tot 6.100 altijd minimaal 1.000 Nm beschikbaar, bizar! Het zal je hopelijk niet verbazen dat de 1290 kilo lichte Agera daardoor retesnel is. Zo duurt het sprintje van 0 naar 100 slechts 3,1 seconden en in 8,9 seconden tik je al de 200 km/u aan. De topsnelheid ligt volgens Koenigsegg op 390+ km/u.

Al dat geweld tot stilstand brengen doe je met nieuwe geventileerde keramische remschijven en daarnaast is de Agera ook nog voorzien van een nieuwe tractioncontrol systeem dat in staat is om zich automatisch aan te passen aan je rijstijl en de ondergrond waarop je rijdt.

Ook het interieur heeft de nodige aandacht gekregen van Koenigsegg, zo is de sfeerverlichting gemaakt van zogenaamde “onzichtbare nanotubes”, dit systeem wordt door Koenigsegg “Ghost Lights” genoemd. De middenconsole is voortaan gemaakt van carbonfiber en bevat een scherm waarop je een G force meter, power meters, navigatie, muziek, rondetijdmeter en een kompas kan vinden.

De naam Agera is overigens een Zweeds werkwoord dat “handelen” betekend. Volgens Koenigsegg staat dat synoniem voor de bedrijfsfilosofie.

De auto die in Geneve zal schitteren (en je hier op de foto’s ziet) is overigens nog een pre-productiemodel. Koenigsegg gaat de komende 6 maanden nog volop testen met de Agera om de auto helemaal fijn te slijpen. Hierbij zullen ze overigens hulp krijgen van Michelin, die zullen namelijk een speciale band ontwikkelen voor de Agera. Die banden worden overigens enorm groot: 255/35/19 aan de voorkant en 335/30/20 achter.

Per jaar wil Koenigsegg zo’n 16 tot 20 exemplaren van de Agera gaan bouwen. Prijzen zijn nog niet bekend, maar ongetwijfeld zal het rond de 1 miljoen euro liggen. En dat is uiteraard zonder al die fijne belastingen die wij hier in Nederland hebben.



77 reacties

Heerlijk ding! Nog eens een echte wagen die voor echt nieuws kan zorgen! En dan is hij niet eens volledig nieuw. Beestig.
Thank You Koenigsegg…

Een geüpdate CCX!
ik wil er een
Apart dat zon wagen geen AWD heeft. Vooral die acceleratietijd is wel erg teleurstellen voor de specs die je daar ziet.
@Relief: misschien omdat awd voor onderstuur kan zorgen of het te zwaar is, en heb je wel eens in een auto gezetten die zo snel naar de honderd gaat? dan valt het ineens niet tegen.
@Relief: 3,1 seconden teleurstellend? voor een lichtgewicht wagen (dus minder druk op de achterwielen die de tractie verbeteren) is dit buitengewoon…je mag dit niet vergelijken met een veyron die met launchcontrol en een pak meer massa op de achterwielen een halve seconde afdoet, de veyron is dan ook een engineering miracle om het zo te zeggen…een 0-100 sprinttijdje zegt trouwens weinig over een wagen…de 0-200 km zegt een pak meer over het acceleratievermogen, aangezien tractie na de eerste meters meestal geen probleem meer vormt, en aerodynamica en motorvermogen het overnemen. Relief, ga eens rijden met een 997 turbo ofzo…met een goede launch krijg je daar een 3,9 seconden uit, dat gaat al heel hard!
aan sommige details kun je inderdaad wel zien dat deze auto al een behoorlijke tijd mee gaat, maar het blijft een prachtig ding.
Deze vind ik echt stoer….
Die achterlichtjes, die zwarte velgen en het typische Koenigsegg design…Nice!
Ook mooi interieur..
gaaf ding, maar waarneer komt hier nou eens een rijtest van? ( en van de gt3 en ferarri 458 en pagani en nieuwe lambo lp560-4 of de murc sv, ext, ext, ext. volgens mij zijn er veel mensen met me eens dat dze ook eens moeten worden getest) XD
@killioq: Ik neem aan dat je begrijpt dat de wagens die jij wilt zien niet echt makkelijk te krijgen zijn. Buiten je ferrari posters op je kamer is een echte wereld en in die echte wereld lenen ze auto’s van 250.000+ niet zo makkelijk uit.
downsizing my ass!
Dit ding doet me echt kwijlen!!
Waar is de pook? Is het een automatische versnellingsbak?
@vale46: Schakelflippers
Nu zie ik de flippers achter het stuur ook.
Iemand info over de versnellingsbak? Ik hoop een DSG!
@vale46: En jij denkt dat ze voor een gepeperde Ford V8 eve heel snel een versnellingsbak met dubbele koppeling ontwerpen.

Zelfs Porsche deed daar 2 jaar over hun PDK nadat ze les kregen van Nissan. ;)

Met al dat koppel, paarden en de beoogde Vmax zouden ze een 7/8-speed dual ceramic clutcht transmission moeten ontwikkelen wat meer zou kosten dan het ontwikkelen van de hele Koenigsegg zelf. Maar inderdaad het zou wel mooi zijn zo’n DSG/PDK/DCT/(KDK :P)
@BaySideBlueBoy: Zo moeilijk kan dat toch niet zijn?
In onze tractor(!!) van 8 jaar oud zit al een dubbele koppeling zoals deze in een DCT zit. voor de rest is een DCT 2 versnellingsbakken die op dezelfde aandrijflijn zitten.
Ik begrijp dat 2 versnellingsbakken ontwerpen langer duurt, en dat ze ook deftig moeten samenwerken d.m.v. elektronica.
Maar 2 jaar?? bij een Porsche zit heel de aandrijving in de kont, dat vraagt wel een beetje puzzelwerk.

Maar ik had het stilletjes wel gehoopt in de Koenigsegg.
ZF is een goede versnellingsbakken fabrikant en deze zal er geen 2 jaar over doen.
PRACHTIG
zo te zien zijn ze dit keer niet de spoiler vergeten :p
Oef, wat een heerlijke auto. Bijna net zo mooi als de Pagani Zonda R
Deze wagen is net uit een science-fiction film gerold PRACHTIG !!!!!!!! Echt ik krijg er kippervel van.
Iemand die zegt dat de acceleratietijden wel tegenvallen weet niet waar hij over spreekt. Dit zijn fantastische specs. Wat killioq al zegt, je moet dat eerst meegemaakt hebben. Ik weet ook niet hoe snel dat voelt, maar op papier vind ik dit al zeer indrukwekkend. Ook met déze cijfers.
Haha dat apparaat is gewoon lichter dan een Porsche 997-2 GT3 RS :D Ik vind alleen de klokkenwinkel erg Knight Rider…
Overigens wel raar dat deze Koenigsegg een stuk duurder is dan dat de vorige modellen waren (uitzonderingen daargelaten)
Geen gigantische versnellingspook meer? Jammer :-P

Wel een erg vet machien!
Het is een beauty. Hij is zo netjes overal en geen irritaties. Ondanks de shitload aan plaatjes toch geen plaatje schuin van boven. Ik kan de hoofdvorm zo nog niet helemaal beoordelen. Maar het is zo op het eerste gezicht een volwassen design van het mooie bedrijf.
Bakpao..lover
hebbe hebbe hebbe:D
Leuk zo’n BHP meter.. waar ken ik dat toch van..?
@MrJones: Rolls-Royce of Bentley weet niet meer maar volgens mij van de Phantom.
*Kwijl*.. looks Nicee :D vind wel gaaf dat ie dan net niet over de 400 gaat ;)
Nice Nice!
Jammer dat er zoveel ledjes op zitten. Maarja, dat is mode :(
En het interieur is wel erg Knight Rider. Vooral die boost meter:roll:
Zelfs AWD kan weinig doen aan acceleratietijden. Sterker nog, het zal eerder vertragen. Een berg vleugels en radicaal vernieuwde bandentechnologie, dat heb je nodig om sneller naar de 100 te gaan. Zoek maar eens een auto die echt veel sneller is, vind je niet. Dragsters misschien, moet je eens goed kijken hoe die zijn gebouwd ;)

Moi vind de CCX overigens mooier. Misschien kwestie van wennen, maar de ronde voorkant ligt me niet zo. De rest wel.
Die laatste foto klopt niet. Hij doet 4000 toeren in z’n 4 aan 90 km/h… dat doet mijn Fietsa 1.3 nog niet… en ja dit is muggenziften :D
Subtiel hoe ze aangeven dat deze wederom niet betrouwbaar is. Alle waarschuwingslampjes branden op de dashboard foto ;)
Blijft en schitterende auto. Niet zo lomp als die vreselijke Veyron
It’s a drivers car. Als alles hierboven klopt is het best wel een tof wagentje.
En hij ziet er ook nog eens goed uit.
Smullen ! Grappig dat de kilometerteller (was overigens ook bij het vorige model) stapjes kent van 30km/h ipv 10km/h ;-)

En als je de foto van de stoelen bekijkt, dan zie je eigenlijk 2 doodshoofden !!!
ziet er wel lekker uit :D
Echt een prachtige wagen, met ook nog eens een prachtig interieur. Doemijdiema!
8,9 seconden van 0-200 valt wel tegen in vergelijking met de 700kg zwaardere Veyron die dit kunstje in 7,3s klaart. Zoveel vermogen schreeuwt gewoon om AWD. Er zullen weinig mensen vol gas durven te geven met deze auto, wat heb je dan aan dat vermogen.
“Agera” is ook Latijn voor “agrarisch”. Vind ik eigenlijk veel grappiger dan “doen” of “tijdloos”.
Ik vind Koenigseggs prachtige sportauto’s maken, maar ik vind deze Agera niet echt nieuws. Het is dezelfde techniek, gelijke uiterlijke verschijning en identieke prestaties. Maar misschien is er natuurlijk weinig aan te verbeteren!?
Waar blijft de baby-Koenigsegg? Je ziet ze bijna nooit rijden. Een kleiner en goedkoper model (klasse 911) zou ervoor zorgen dat je ze toch wekelijks ziet. Misschien als ze wat geld in SaabSpyker steken dat ze daarmee kunnen samenwerken?

@Jea: zei ik op de post van gisteren ook al.
@Esprit_de_Flandre: Misschien omdat dit merk helemaal niet uit is op “massa” productie.
heeft iets aan de voorkant van een ferrari 360
Mijn favoriete supercar van dit moment. Geweldig ding!
die lichten ofzo in de achterbumper lijken wel op deze:
http://www.ssip.net/upload/mazda-rx7-series-6-rear-3_176.jpg
Zeer gelikt design zeg! de achterlichten doen me denken aan de bugatti eb 110 en dat is positief.
Dragradial banden onder zetten! Dan weet je pas wat zo’n auto doet van 0-100.
Dit is echt een van de gaafste auto’s ooit! Alles klopt gewoon, alle lijnen, hoeken, spoilers, alles! En dan die velgen… En die prestaties! Ge-wel-dig! Ik wil er een, zonder twijfel!
Sorry, maar wat een gedrocht. Die kerstverlichting vooraan, dat drukke interieur, de weinig herkenbare achterlichtunits. Dit is gewoon een uiterlijk gepimpte CC(X).
@Bert: Ik ben met je eens die kerstverlichting is echt F**KING lelijk!. SAAB doet het beter met een subtiel melkglazen tube waarachter LED’s bevinden, heeft veel meer klasse en ziet er pas futuristisch uit. :D
@ Robbie “Dit is nog steeds een twinturbo 4.7 liter V8”

Voor zover ik weet is dit toch echt de eerste keer dat Koenigsegg turbo’s gebruikt. De vorige modellen waren allemaal supercharged.
Hot damn fuck me runnin’!! :o :D
Wat een kneitergeil apparaat is dit!! Die bekleding, kruisgestikt door in de hemel, en i.c.m. carbon… *kwijlt*

Who needs hybrids?!?
Allemaal heel leuk en aardig, ik zou het zelfs bijna professioneel noemen. Maar als 3 idioten van een programma genaamd Top Gear Koenigsegg moeten vertellen dat er een spoiler op moet voor de handeling dat geloof ik geen woord van wat ze zeggen. Dan hebben ze dat ding dus voor geen meter getest. Het is en blijft een hobby projectje..
@JPM: Er zit meer achter het bedrijf dan je blijkbaar denkt. Zeker geen hobby projectje. Er zit een heel team achter met veel ervaring in extreme autotechniek, welke onder leiding van Christian von Koenigsegg zijn visie proberen te realiseren door -jaarlijkse- grondige evolutie en af en toe revolutie. Daarnaast heeft het bedrijf ondertussen zo’n reputatie dat er veel toeleveranciers aankloppen om hun nieuwste technologie in de auto toe te passen, wat natuurlijk voor beide een mooie showcase oplevert.

Die ‘TopGear’ spoiler was overigens gewoon een optie en droeg vrij weinig bij aan de downforce. Was meer een mooi ding die de optische balans van het voertuig wat verbeterde. De echte reden waarom de auto er af vloog bij TG was een opsomming van een aantal factoren. O.a. dat die auto idd nog niet getest was, omdat TG hem direct na Geneve MOEST hebben zonder dat de auto volledig getuned was; onderstel afstemming -geometrie en vering/demping- en banden, wat allemaal opgelost was een maand later.

De update van de motor heeft nu o.a. twee turbos ipv twee Rotrex superchargers. Dit geeft een veel mooiere koppelkromme, waardoor de auto nu nog een stuk sneller is geworden. Meer dan de cijfertjes doen vermoeden. Ben erg benieuwd naar de tussen acceleratie cijfers. Die maken het pas echt een speciale auto. Kan bevestigen dat de CCX vanaf 150km/u harder lijkt te accelereren dan tot die snelheid. Hoop het in de Agera ook nog eens mee te maken.

@ gummen: 15 tot 20 autos per jaar en jij gaat moeilijk doen over CO2? Gum jij in een hybride ofzo?
nice kwil der wel zukjin wi
Ziet ik daar nou een bekerhoudert in de middenconsole :?
Indrukwekkend interieur met al die lichtjes en metertjes! :D
Sub-zéro!
Ze weten in ieder geval wel hoe ze de LEDjes moeten plaatsen, dat is Audi nog niet gelukt volgens mij.
Dit noem ik gewoon een grote facelift, ledje hier en niew achterlichten,
Geweldige auto.

Beetje hypocriet overigens. Deze supercar zal het niet van zijn lage CO2 uitstoot moeten hebben, maar (bijna) iedereen is laaiend positief, terwijl een SUV die (veel) minder uitstoot als aboslutt overbodig en not-done beschouwd wordt…
@gummen:Komt omdat een SUV de meest nutteloze auto is die je maar kan bedenken, Neem dan een echte Terreinwagen of een MPV of iets dergelijks.
Voorderest een prachtige Auto maar als ik het geld had dan nam ik een Trevita, Mocht het deze worden zou ik gelijk die ledjes eruit slopen!
@Mezelf: Voorderest=Voor de rest
@Phille: de 997 turbo mk2 pdk is al geklokt op 3,0s 0-100…
waar is de radio gebleven ?
wss geen vr gewichtsbesparing .
Ziet er niet verkeerd uit. Maar om dit nou “nieuw” te noemen…

Waarschijnlijk hebben ze dit vooral gedaan om van de type aanduiding ccxz-rrkhhejjnrlkllerkktiilmsn af te komen. Agera klinkt al beter. Maar om ‘m nou “handelen” te noemen…
dit noem ik nu eens pure supercar porno… als je hier instapt vergeet je zelfs elke andere vorm van porno ;-)
Werkt Koeningsegg niet met compressors ipv turbo’s?
Lotus Evora anyone?

front lijkt er sprekend op IMO.
@nissarr!: Dat zal dan de enige overeenkomst zijn ;)
Aha, Koenigseggs krijgen klasse.
Koenigsegg Agera

this is the king of the road

koenigsegg
bugatti is hier niets bij
staat Agare dan niet voor
WTFZOMGSUPERCARINC ofzo?
Dat vat het allemaal wat beter samen…
al die 0-100 acceleraties zijn volstrekt oninteressant. Degene die zo’n auto koopt wil er of mee patsen of echt een speciale rijervaring hebben. Ik denk dat de rijervaring niet gebaseerd is op die 0-100 tijd.

I’m curious how this baby handles the TG track, driven by a tame racing driver.
ik heb er 1 gezien in zweden dat was zo vett en die v8 echt uber dat geluid hij was nog van de vabriek groen nummer bord

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).