Mercedes S63 AMG krijgt nieuwe 5.5 BiTurbo V8, 544 pk

Auteur: , 62 Reacties

Eind vorig jaar hoorden we al dat AMG het snode plan had om hun huidige atmosferische 6.2 liter grote V8 met pensioen te sturen en te vervangen door een 5.5 liter grote biturbo V8. Vandaag is in Affalterbach deze gloednieuwe motor gepresenteerd in een S63 AMG. En hoewel deze nieuwe motor ruim 700 cc kleiner is perst hij er dankzij twee Garrett turbo's flink meer vermogen uit. In standaardtrim levert het blok 544 pk/800 Nm en met het optionele AMG Performance package is het zelfs 571 pk/900 Nm.

De huidige S63 AMG levert ‘slechts’ 525 pk en 630 Nm. En het goede nieuwe voor de Femke Halsema’s van deze wereld is dat de S63 AMG met deze nieuwe motor ook nog eens flink zuinig is geworden. Het gemiddelde verbruik is nu 10,5l/100 km ipv 14,4l/100 km. Dat scheelt een slok op een borrel! Het sprintje van 0 naar 100 gaat in 4,5 (en 4,4 met AMG Performance) ipv 4,6 voor de huidige versie. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u bij de normale versie en op 300 km/u bij die met AMG Performance package.

De motor (interne benaming M157) is gekoppeld aan de 7-traps AMG SPEEDSHIFT MCT transmissie die we al kennen van oa de E63 AMG. En de S63 AMG is ook voorzien van een start-stop systeem. In de tweede helft van dit jaar zal de nieuwe S63 AMG naar alle waarschijnlijkheid op de markt komen.

En verwacht deze motor op termijn ook in alle andere AMG producten. Hoewel dat niet op hele korte termijn zal gebeuren. Een 4.6 liter grote variant van deze motor zal later dit jaar ook zijn opwachting maken in de S-Klasse en nieuwe CLS.

De rode S63 AMG die je hier op de foto’s ziet is nog een conceptversie die opgeleukt is in de stijl van de legendarische Mercedes 300 SEL 6.3 AMG. De productieversie zal er uiteraard een stuk saaier uitzien ;)

Mercedes S63 AMG Concept 2011

Mercedes 300 SEL 6.3 AMG

Mercedes AMG M157 5.5l V8 turbo motor
Mercedes AMG M157 5.5l V8 turbo motor
Mercedes AMG M157 5.5l V8 turbo motor
Mercedes AMG M157 5.5l V8 turbo motor

PS Kan iemand mij uitleggen waarom Mercedes deze auto niet gewoon S55 AMG noemt?



62 reacties

Klinkt goed!
Denk dat ze S55 niet willen gebruiken omdat mensen het dan als een “stapje terug” gaan zien, ipv een stapje vooruit. En in bepaalde opzichten is ’t dat ook, weg met dat zalige motorgeluid:(
Waarom eigk niet weer een 5,5 V8 met compressor? Dat is veel leuker!
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE, what du fock :S Dit mag gewoon niet. Tenzij het blok weer zoveel beter is dan de 6.2. Maar dat kan ik haast niet geloven.
onmogelijk mooie auto ook hé die s-klasse. Doet zijn naam eer aan. Klasse
S63 verwijst naar de 300SEL 6,3. Maar is zoals we allemaal ondertussen weten gewoon geschiedvervalsing (geen 6,3, maar 6,2 liter in de huidige AMG’s).
Die hoekige uitlaten vind ik nog steeds niets :(
omdat 55 niet leuk staat op je auto.
Altijd een schoonheid geweest, de huidige S. In facelift vind ik’m zelfs nog mooier geworden. Dat rood staat’m nog goed. Zal wellicht likkebaardend lekker rijden!
Uhm…. 5,5 Liter / 2 turbo’s en nog steeds geen 100pk per liter??
Als ze dan toch aan het “downsizen” zijn moeten ze het wel goed doen!!
@FabianVTS16V:

Keep in mind, 10.4 l/100km.

Voordeel van grote motorinhoud is veel koppel bij lage toeren, dus er wordt relatief weinig verbruikt wanneer er niet hard gereden wordt. Dat zie je ook terug bij een auto als een Corvette C6 bijvoorbeeld. Daar valt ook 1 op 12 mee te rijden, hetzelfde als een 997 Carrera zou kunnen, terwijl het toch het verschil is tussen 3800 cc en 6000 cc als ik het goed heb. Daarnaast is topvermogen ook niet alles, een lineaire vermogenskromme is natuurlijk ook belangrijk (vooral bij een S-klasse).
ze kunnen best 100pk/liter halen… Bedenk wel dat het de S klasse is en geen CLK DTM ofzo.. Comfort boven alles, “woften” naar 300 en niet scheuren.
Het is wel degelijk een stap vooruit. Maar ik vrees voor het geluid. Want de “oude” 6.2 klonk wel heerlijk :D
Als het geluid maar zo lekker blijft! Hopen dat ze een beetje gaan soundtunen als dat nodig is…
Als het oude geluid maar blijft vind ik het goed.
Zijn dus alleen maar voordelen bij deze nieuwe motor ;)
in alle opzichten een stap vooruit,
behalve in het geluid
Yes de oude 55 amg motor terug !!!

Zelfs de 65 amg kan niet op tegen de SL 55 amg.
Ok, eerst gooit Mercedes-Benz de 55 kompressor blokken uit het gamma, om er een 6,2 liter atmosferische V8 voor terug te laten komen. Prima door kon ik nog enigzins mee leven. Het blijkt achteraf een perfect smeuiig blok te zijn met een goede koppelkromme en prestaties.

Nu gooien ze wéér een perfect blok uit het gamma om er een 5,5 liter biturbo voor in de plaats te laten komen.

Ja het zal vast een krachtig blok zijn, ja het zal vast betere prestaties leveren. Maar er worden enkele essentiële, zeer kwetsbare, elementen aan toegevoegd die zorgen voor een compleet andere beleving. Daarnaast zal het blok veel gecompliceerder zijn en zorgen voor een gevoel dat het niet meer een “lekker rauw, simpel, monsterlijk” blok is. (zoals in de 63 AMG modellen)

Jammer. Moet alles en iedereen dan toch bezwijken voor de milieu mafia?

Gelukkig heb ik een 63 weten te bemachtigen, en daar zal ik dan ook nog lang van gaan genieten.

En om een beroemde quote aan te halen: “Wij bukken niet voor de milieu mafia, en we rapen al helemaal hun zeepje niet op!”
@FabianVTS16V

Met de performance package haalt hij 571pk uit 5,5 liter, dus dat is dan toch wel meer dan 100pk de liter;) Zie die gewone dan maar als gedowntunede versie:p
Turbo = valsspelen. turbo < kompressor < NA.

Dit is een achteruitgang als je het mij vraagt. Mercedes, doe eens heel snel mij zo'n 'S63' meegeven om mij van gedachten te (proberen doen) veranderen!
zonder sticker is hij rete gaaf. echt lauw, die wil ik wel op mijn stopeje hebben. super reizen en porsche het lastig maken
De pkstrijd is nog niet over zo te zien.
Dit nieuwe blok maakt de S65 helemaal overbodig. Kwestie van een chip kuurtje met dit twin turbo blok en je zit ook op de 600+ pk en 1000Nm koppel.
En de s65 dan heeft die nog wel bestaansrecht, of zal deze ook ge-upgrade worden??
Ik voorzie loads aan turbolag voor deze auto. Biturbo en zoveel pk’s kan alleen betekenen bij een bepaalde toeren range.

Voor de rest wel knap hoor, maar kan iemand de top gear aflevering herinneren waarin de Lancer Evo 10 tegen een Fiat Croma 1.4 racet in de 5e versnelling?
@Seroo: Op 5.5 liter? Dachetniet.

Tis geen 4-banger die er 600 pk uitduwt.


Dit blok genereert een serieuze hoeveelheid koppel trouwens. Zeker in tussensprintjes en snelweggezoef zal deze de ouwe versies hard spanken.
@Seroo: Turbolag?Na-ah.

Dit monster heeft -bij wijze van spreken- al 80% van z’n max koppel bij neutraal toerental.

Zoals bozewolf al zegt, het is geen opgevoerd 4-cilindertje met veel vermogen, bv evo 8 fq400 met 400 pk uit een 2.0 liter en slechts één grote turbo.

Nee deze is 5,5 liter groot en heeft 2 kleinere turbo’s die snel op gang spinnen.

Het is juist tegenovergesteld.Mercedes heeft juist véél te véél koppel bij een laag toerental.Zie de 65 amg motor bv.Een 6.0 liter biturbo V12 met z’n max koppel van 1000Nm op 2000 toeren.2000 toeren !!

En trouwens, bedoel je niet Lancer Evolution 8 tegen Fiat Stilo?
Vet zeg hoe ze em hebben laten lijken op dat ouwe racemonster :D

Ik hoop idd dat het geluid waardig is om de 6.2 te vervangen want god wat maakt dat ding een geluid in alle uitvoeringen.
En idd, waarom hij geen 55 heet zal denk ik met marketing te maken hebben. Kleiner getal in de naam schrikt mogelijk klanten af. Klinkt kinderachtig, maar zo zal het wel gaan.
Ja maar die 6.2 klinkt zo lekker.
lol, omdat een 55 tweederde subaru is ;)
Tja, zat er aan te komen… BMW heeft z’n huiswerkopdracht gekregen… 580pk minimaal voor de nieuwe M5 en geen pk minder. Ben benieuwd naar het blok en het geluid, maar ik geloof nooit dat de 5,5 twin-turbo zo lekker zal klinken als de atmosferische 6,2l v8.
Dus gewoon weer lekker veel kopel onderin zoals met de oude 55. Toppie! Good old times. Nieuwe blok vondt ik niks!
aj valt me erg tegen qua vermogen. BMW perst uit de 4,4l V8 twin turbo 555pk. Maarja bij mercedes zal er nog wel flink rek in zitten
@BramBMW: vermogen is niet hetzelfde als pk’s, denk daar maar eens over na.
@BramBMW: Zozo, en ook 900Nm koppel?
Nou, dat is een hele sprong voorwaarts… Qua koppel moet de standaardvarsie nog steeds de S600 laten voorgaan (830 Nm). En bij mijn weten is de S65 AMG niet harder dan 250 km/u te krijgen (alle omhooggevallen tuners buiten beschouwing gelaten).
Een nieuwe S63 die krachtiger is dan een S600 en sneller dan een S65… Volgens mij gaat deze S63 de imago’s van de laatste 2 omlaagtrekken. En daar bij de ster zijn ze zo afhankelijk van hun imago!
@Timmie: zonder restrictor schijnt de s65 vrij makkelijk 199mph te halen… 318km/u dus.
Jammer maar helaas.. De 6.2 AMG gaat verdwijnen wat in mijn ogen echt een domper is. Na Bmw gaat ook Mercedes aan de turbo’s.. Als het geluid en de beleving er maar niet onder zullen lijden.. Met de prestaties en de cijfers zit het meer dan goed. Daarbij is en blijft het imo een klassewagen..
Zal ongetwijfeld weer een supermoter worden, hopelijk blijft het geluid inderdaad dicht bij dat van de huidige 6.3 amg.
@Sascha: Wanneer kunnen we de rijtest verwachten? :d
Het zat er aan te komen. Ze kunnen ook niet anders.
Een atmosferisch blok is hoe gek het ook mag klinken ouderwets geworden. Het geluid hoeft er niet perse onder te lijden maar in de meeste gevallen jammer genoeg wel.
Ik blijf hopen op iemand die een olie vervanger uitvind die tevens ook niet slecht voor het milieu is.
Dan gaat het weer leuk worden.
@GOD: is er toch allang? Ethanol en biobrandstof gemaakt door Algen… beetje water geven, wat mineralen en zonlicht, OH ja en Co2, lots of Co2!!
Als S 55 AMG denk ik? Wat een dik blok, 900 Nm trekt als een gek! Maar waarom niet de nieuwe 8-traps ZF automaat zoals bij Audi en BMW. Die is veel beter toch! (1000 Nm) :D
@ w0o0dy

Is dat op grote schaal toe te passen?
@GOD: in feite wel alleen is het nogal een uitdaging om een goede setup te creëren waarmee je efficiënt kunt oogsten. De opbrengsten zijn echter vele malen hoger dan bij het verbouwen van andere bio-brandstoffen (cellulose uit groenafval, of mais, of suikerriet etc…..)
@wo0ody: You’re right.. Daarnaast kan je nog wat met de afstellingen rommelen voor een nog hogere top..
Geinig, exact evenveel PK’s als de 760i van BMW ! BMW doet het echter met een iets grote motorinhoud en slechts één turbo…voor de bi-turbo hebben we Alpina.
…en BMW heeft 4 cilinders meer…
megakix, goede vergelijking hahaha maar je moet de 760i met een s 600 v12 vergelijken ;)
@NovaStar: al…zie bericht 2
@NovaStar: overigens is Novastar een geweldige one-mans-group uit België…heerlijke plaatjes gemaakt !
@ Megakix

Een 7 serie draait om luxe en comfort, en niet om performance. Het is een lui blok zoals ze dat noemen.
Zelks Kia kan als ze willen meer dan 100pk/l uit een blok halen. De vraag is of het nodig is.
@GOD: daar is het mij niet om te doen….ik vond het gewoon frappie dat het exact dezelfde aantal PK’s heeft…geen oordeel over de S63 (vette bak !) of over de BMW…
Met het AMG-Package komt deze trouwens wel erg dicht in de buurt bij de V12 biturbo..
@ w0o0dy

Hmm interessant.
Moet ik eens een keer wat verder in verdiepen.
@Megakix: Of een S65: Bye bye Siebener..
@Benz..: jaja…en daarom schreef ik ook dat sommige dingen door Alpina worden ‘afgerond’ ;-). Dus ook de lekker Nm’s etc… Maar wel lezen bloggertjes, allemaal overigens… ;-)
geweldig en lekker zuinig… tot je de turbo gaat gebruiken. En ja het geluid ik ben erg benieuwd,want Mercedes heeft een reputatie hoog te houden!
lekker, rolkooi in je limo:d
@Megakix: Prima hoor.. :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).