Spookfiles zijn te verminderen volgens TNO

Auteur: , 31 Reacties

De meesten zullen het tafereel wel kennen. Een complete rits aan auto's die plots begint te remmen op de snelweg. Om niets, wel te verstaan. Want als de korte opstoppingen weer opgeheven zijn blijkt er niets aan de hand. Volgens onderzoek zijn 25% van de verkeersopstoppingen te wijten aan zulke incidenten. Hoogste tijd dus dat dit eens opgelost wordt.

Of het in alle gevallen gaat om notoire linksrijders die het rempedaal door de bodem van hun leasebak proberen te trappen omdat ze denken een flitser te zien is niet bewezen. Eigenlijk weten ze gewoon nog steeds niet precies hoe deze files nou ontstaan. Om daar meer duidelijkheid over te krijgen is gisteren de A270 tussen Helmond en Eindhoven gebruikt als testparcour voor TNO (uitlegvideo). Ze gingen daar met 100 testwaggies de weg op. 50 met speciale communicatieapparatuur aan boord en 50 zonder. De auto’s met testapparatuur konden met elkaar ‘communiceren’ over onder meer tussenafstand en snelheid. Hierdoor kregen de bestuurders o.a. info over meer gas geven of juist wat afremmen.

Voor aan de rij met testwagens reden auto’s die een zogenaamde spookfile in gang moesten zetten (lees: irritant remgedrag vertonen). Wat bleek: op de rijbaan vol met TNO testgoodies was de file eerder opgelost dan op de rijbaan met gewone auto’s. Hoe deze techniek in de toekomst de Nederlandse fileterreur moet gaan verminderen is nog niet helemaal duidelijk. Maar ongetwijfeld dat we hier nog meer van gaan horen. (bron: AD.nl)

Nog steeds geen idee wat een spookfile is? Hieronder een video uit de oude doos die het harmonica-effect van zo’n irri-file nog maar eens duidelijk laat zien.



31 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Afstandhouden op je voorganger en niet van rijstrook verwisselen en het probleem is opgelost. Hebben we geen machine voor nodig toch?
@The Bear: Afstandhouden? In Nederland? Dan wordt je direct rechts ingehaald, daar schrikken mensen van, er wordt op de rem getrapt (al dan niet hard) en juist: FILE!
..dus afstand houden in geen oplossing voor spookfiles…
Ik denk overigens dat veel spookfiles ook worden veroorzaakt door inhalend vrachtverkeer. Als het een beetje druk is zie je binnen notime een enorme slang achter zo’n *kuch* beroepschaffeur hangen. 1x op de trem trappen, en je hebt file.
Oplossing? Niet meer met de auto… (nee, dat is inderdaad geen oplossing)
@Henk_he:

“..dus afstand houden in geen oplossing voor spookfiles…”

Neuh.. Het scheelte echter wel “normale” files die worden veroorzaakt door crashende bumperklevers.
Ben benieuwd naar alle bevindingen van die test. Zag er leuk uit, die test gisteren, maar alle auto’s reden wel erg netjes… dus twee seconden afstand etc.
Communicatieapparatuur voor files?
Big brother is watching you!
Afgelopen jaren rijd ik elke dag van mijn werk naar huis over de A59 tussen Den Bosch en Oss en daar is het nooit druk. Soms moet je even inhouden voor een linksrijder in een prius, maar over het algemeen kun je gewoon doorrijden.

Tot een paar weken geleden. Er is niets in de omgeving veranderd aan de verkeerssituatie, maar sindsdien staat er élke dag zo’n spookfile. Het lijkt wel of er van de een op de andere dag 3 keer zo veel mensen besloten hebben om elke dag deze weg naar huis te nemen. Hoe kan dit toch? Een of ander langzaam voertuig dat elke dag met 50kmph invoegt en zo een file veroorzaakt? Is er iemand die elke dag schrikt van de aslasten-meet-camera die er al maanden staat?
@Barracuda_82: een linksrijder in een Prius? Waarom ga je dan niet opzij?
“Testwaggie’s” kut op zeg. Ok nu weer verder met lezen.
Ietwat off-topic, maar ik ben ook wel eens benieuwd of files niet ’n stuk minder zouden zijn als iedereen zich zou houden aan de aanwijzigingen 90, 70 of 50 km op het moment dat de borden aan gaan, en dus niet met 110 doorrijden totdat je in het rijtje kunt aansluiten.
Of we geven gewoon toe dat we met zijn alle niet kunnen auto rijden en gaan we gewoon in de file staan.
Sorry we kunnen er niks aan doen en het zal altijd zo blijven.
Het probleem onstaat gewoon omdat als de voorganger remt, de achterligger iets harder remt, enzovoort.. Als ze nu eens allemaal zoals ik eerst gewoon gas lossen ipv vol in de rem te gaan :-)
Dit zie je ERG vaak op de A2 van Amsterdam naar Utrecht. En bijna altijd gebeurt het op een plek waar je niet ver vooruit kunt kijken, valt me op.

Er zitten een paar heuvels in het traject waardoor je nog maar iets van 50 meter vooruit kunt kijken, en bijna altijd blijkt het na die heuvel vast te staan, blijkbaar omdat men vóór die heuvel meer gas geeft (“zit toch niemand voor me”)…

Gevolg: mensen achter de gasgever zien meer ruimte en geven ook meer gas, en uiteindelijk mag iedereen keihard op de rem.

Ook zie je vaak dat ná zo’n opstopping iedereen weer extra veel gas geeft. Ik maak er dan juist een sport van om niet te hoeven remmen voor m’n voorganger en precies genoeg gas te geven om op constante snelheid te kunnen doorrollen. Lukt aardig ook; vaak rol ik rustigjes vooruit terwijl de weggebruiker naast me weer enorm gas geeft, en ik hem even later rustig rollend weer inhaal.

Oplossing: gewoon rustigjes blijven rijden. Pas als je héél ver vooruit kunt kijken kun je gas geven. Anders lekker huidige snelheid blijven rijden. Zeker niet volgas uit een spookfile wegrijden, want dat is ongeveer de garantie dat je er een minuut later weer in rijdt…

De oplossing zal alleen in de praktijk nooit plaatsvinden, omdat mensen rijden als achterlijke neanderthalers zonder verstand die het verdienen om in een file terecht te komen. (Mag ik m’n frustratie ook even kwijt? ;))
@Sorcerer: vooral in de linkerbaan zijn ze daar goed in, schijnen trouwens ook de meeste ongelukken te gebeuren tijdens een file. De vrachtwagenchauffeurs zijn veel relaxter in de file, maar t vlotst gaat in mijn ervaring de middenbaan (als die er is). Of de vluchtstrook!
@Sorcerer:

Vloeiend rijden is in vrijwel elke drukke situatie de meest relaxte, veilige en voordeligste oplossing. Als je er consequent in bent passen sommige medeweggebruikers hun rijstijl ook aan. Daardoor minder bumperklevers en meer overzicht.
Echt veruit de meest irritante file’s! En op stukken snelweg waar je ver vooruit kan kijken zie je vaak genoeg dat dit door inhalende vrachtwagens, linksremmers en meer van die onzin veroorzaakt wordt.
Heet dat niet gewoon adaptive cruise control? Daar hebben we TNO toch helemaal niet voor nodig met dit veel te ingewikkelde systeem?
Ze moeten die borden boven de snelweg gewoon gebruiken om daar de tekst ‘Wil sukkel vooraan doorrijden!’ op te zetten.

En de veroorzakers an dit soort files een dikke boete thuis sturen. Met al die camera’s van tegenwoordig moet dat toch wel duidelijk te krijgen zijn.
Twee mogelijke redenen:

1) (is al genoemd) men probeert afstand te houden, maar een licht vertragend object vóór je, leidt tot hardere reacties erachte;

2) als je de opdracht krijgt max. 100 km/h te rijden, dan is er nog zoiets als ‘tellerafwijking’ die bij sommige merken ca. 10km/h is ! Constante snelheid kan alleen als iedereen een satellietsnelheid aanhoudt…door punt 2 ontstaat weer punt 1 etc..
Ik heb alle drie de testen mee gedaan, waarvan twee testen met de aangepaste Tomtom’s en het heeft wel degelijk effect gehad. Zo kan je zonder problemen dichter op je voorganger rijden zonder dat je heel nerveus bezig bent met het continue bij remmen e.d. Dit omdat de Tomtom’s onderling doorgeven wanneer een auto voor je afremt en dit aan je doorgeeft waardoor je tijdig je gas kan los laten.

Zelfs in de stromende regen werkte dit systeem gisteren op een paar keer na erg goed. Dit merkte je aan het eind van de rij, waar ik reed, erg goed, ik denk dat het zeker 9 wagenlengtes scheelde.
Als diezelfde Prius rijder ook nog “pulse and glide” toepast, zijn spookfiles gegarandeerd…

OT: nuttige technologie, als we daardoor heel dicht op elkaar kunnen rijden bespaart het ook nog heel wat brandstof!
Van teveel afstand houden met onze drukte krijg je óók een file…;-)
Als je les 1 en 2 nu eens combineert en alle weggebruikers weer eens inprent dan zullen de files een stuk minder zijn.
LES 1 Verder vooruit kijken dan de achterlichten van je voorganger.
LES 2 als je eerder je gas loslaat kan je afremmen op je motor zonder dat je die rem moet aantikken en dus een kettingreactie veroorzaakt door al die bumperklevers….

Volgens mij ontstaan files niet door de (lay out)van de weg maar door de gebruikers ervan !
Mensen moeten gewoon zoveel mogelijk rechts rijden en alleen links inhalen.Vrachtwagens uiterst rechts en niet inhalen tijdens de spits.
Zodra er ergens een ongeluk is moeten ze er meteen een scherm omheen zetten zodat er niks te zien valt en mensen ook daar niet voor hoeven te remmen.
EN ze moeten stoppen met die rukmatrix borden op 90 te zetten als er verder niemand op de weg is(’s avonds bijvoorbeeld) Die borden veroorzaken de meeste files, meestal is er niets aan de hand, zetten ze die borden op 50 en bam meteen file. Kap daar mee.
Het valt me op dat de matrixborden tussen gouda en utrecht in de spits regelmatig vrijwel om en om aan en uit staan. Bordje 50, en iedereen remt af, bord uit, mensen trekken weer op, 50, uit, 50, uit, etc. Logische reactie is dat de borden aan en uit gaan omdat het verkeer remt of versneld. Maar ik krijg meer het idee dat het remt en weer versneld omdat de borden steeds aan en uit staan. Gebruik die dingen gewoon alleen om te waarschuwen als er plotseling file is, en laat ze verder uit. Als ik in een “stilstaande en langzaamrijdende” file sta zijn die borden 50 niet echt meer nodig. Als er ineens 50 brand reageren de meeste mensen toch door een beetje in te houden, (en terecht), maar heb vaak het idee dat de borden aanstaan terwijl er nog niets aan de hand is, waardoor er juist zo’n spookfile ontstaat.
@Richard: de matrix borden geven de afgeronde snelheid aan die een eindje verderop gereden wordt. Ze gaan volautomatisch aan en uit (daarom moet je ze ook niet blijven gehoorzamen als de file oplost). Wat jij beschrijft lijkt precies het kantelpunt, de file is aan het ontstaan.
Dit is soms zo vervelend..
Rustig in de auto, plots file en dan ben je gepasseerd en vraag je je af waarom er eigenlijk file was…
Het ergste vind ik dat constante optrekken en remmen.
Gelukkig sta ik zo goed als nooit in grote files.
Alleen in de stad omdat die kut stoplichten na 3 seconden weer op rood gaan. kun je weer 2 minuten wachten en dan gaan ze weer 3 seconden op groen. Mega irritant.
Elke honderd meter een dummyflitspaal en het keihard remmen voor een paal is opgelost…
Het blijft een feit : als iedereen reed zoals ik aws er geen file.
TNO loopt achter de muziek aan. Dit fenomeen is al jaren geleden onderzocht. Het probleem zit hem in de mens achter het stuur. Je hebt maar 1 bestuurder nodig om files op te werpen. Die ene bestuurder kan de vorige dag wel een modelbestuurder zijn geweest, en de volgende dag gestrest zijn. Daarbij heb je ook nog notoire aso’s en mensen die altijd haast hebben in het verkeer. Alle techniek ten spijt, de mens bepaalt wat er in het verkeer gebeurd.
@Pim Brussee: ik had het niet beter kunnen zeggen! Mijn advies: rij relaxt, probeer vloeiend te rijden en te cruisen en probeer ondanks alles je stress te beheersen, want stress creëert alleen maar meer stress.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).