Broem, broem Fiat 500 tweecilinder

Auteur: , 91 Reacties

Chicks dig this shit! Wil je een auto vol vrouwen hebben? Ren dan snel naar de dichtsbijzijnde Fiat dealer en bestel een Fiat 500 TwinAir. Je weet wel, met zo'n miniscule 0.9 liter grote tweecilinder turbo motor voorin. Die zijn namelijk onwijs zuinig en groen. Schijnen vrouwen van te houden.

De nieuwe tweecilinder voor de Fiat 500 levert 85 pk en stoot slechts 95 gram Co2 per kilometer uit. Dat is bijna nog schoner dan ademhalen ;). In september zal de 500 met tweecilinder torretje op de markt verschijnen. Je hebt dus nog alle tijd om de juiste kleur en opties te bedenken.



91 reacties

Svenska Aeroplan AB
Als ze dat motortje nou in het dashboardkastje bouwen, heb je ook nog 2 bagageruimtes!

;)

Knapppe techniek hoor…
das nog best veel vermogen voor een 2cilinder!! maar ik heb liever een motor met 4 cilinders of hoger
kleiner, minder koppel, minder zuinig als de Polo bluemotion. Als je dan toch een koffiemolen zoekt om van a naar b te komen.
@Laue:

Makkelijk praten zo. Als je motoren wilt gaan vergelijken moet je ook alleen dat doen. Niet verschillende auto’s met te veel variabelen. Mijn gok is namelijk dat de Bluemotion al een lagere cw waarde heeften vermoedelijk ook op andere lagere weerstand banden staat. Kijk anders eens naar de Lupo 3 liter van een tijd terug: Als je ziet hoe substantieel die anders is dan een willekeurige Lupo….
@laue: zie maar eens een meid te versieren met je dichte grijze muis :-)
@simpson
denk je dat een meid valt op een auto dat een fout imago heeft bij jongens? En dat de meid zelf geen 500´tje heeft? ;)
@laulau: Je hebt dan de zelfde auto, bij de verkeerde gaan staan en hoppa.
@simpson: zolang je maar geen meid,met een dichte grijze muis, versiert.
@laue
die bluemotion is een diesel. dit is een benzine als ik me niet vergis.
@mc: klopt, de polo is een diesel. maar wegenbelasting is dan niet meer van toepassing. maar in dit segment: mensen die een auto hebben om zo cheap mogenlijk van a naar b te komen, dan ben je toch gek als je voor fiat gaat? Vergis je niet dat de grootste groep automobilisten voldoen aan het bovenstaande profiel.
2 cylinder en 95 gr co2/km … niet echt wereldschokkend qua uitstoot .. deze zit op het randje van vrijstelling als ik mij niet vergis, als de overheid over een jaar de regels weer aanscherpt is het aantrekkelijke van deze auto direct weer verdwenen. Wel knap overigens dat ze zo snel op de hype inspelen
Ik ben benieuwd naar het geluid van dit apparaatje met een stel open uitlaatjes
integralechubasco
@prop
FGA is nu bezig met de opvolger van multiair, uniair. waarbij er helemaal geen nokkenas wordt gebruikt.
bovendien komt er nog een zuinigere versie met wat minder pk’s. die kan zomaar de bpm vrijstelling krijgen.
@integralechubasco:

Dit blok gebruik als maar 1 nokkenas. De overige kleppen worden al electrisch bedoeld. De Multi-Air motor heb ik van dichtbij mogen bestuderen en kunnen fotograferen. En ben er best van onder de indruk. Ok, het zijn geen noemenswaardige verbeteringen in verbruik, maar toch best een leuk concept. Het missen van de weerstand van de nokkenas wordt namelijk weer te niet gedaan door de extra energie die nodig is voor het aansturen van de kleppen via de actuators.De 2 cilinder is niets anders dan een opgedeelde 4 cilinder, waardoor hij relatef goedkoop is om te maken. Grootste voordeel van de electronica is dat je oneindig variabele nokkenassen hebt, en geen gehannis meer hebt met het verwisselen van de distributie. Enige nadeel is dat de klep+ actuator 1 geheel is, en je die zult moeten vervnagen. wat je nu kwijt was aan arbiedsloon ben je sraks kwijt aan onderdelenkosten. Wanneer het mogelijk is om met de software aan de slag te gaan kan je hier best leuke motoren van maken. Chiptuning bied dan op benzinemotoren ineens de rendementen van chiptuning op dieselmotoren. Zit er ook nog een turbo op, dan zijn de rendementen nog veel hoger….
@prop:

Alsof autofabrikanten zich iets aantrekken van de Nederlandse overheid?!?
Wij zijn maar zo’n klein marktje en de eisen zijn overal (onbegrijpelijk) weer anders…
dat zeg ik niet, als bijkomstigheid gebruik ik de regels van de nederlandse overheid. Ik doelde (lees:wereldschokkend) op de concurrentie .. deze scoort naar verhouding beter

een motor zonder nokkenas .. da’s interssant, alhoewel de nokkenas toch wel handige energie kan leveren. vaak zie je nu ook al dat de directe verbinding is verdwenen tussen de nok en de klep
@integralechubasco
dit is een benzine motor daar ligt de grens al op 110gram i.p.v. 95 gram zoals bij een diesel motor. Ze moeten de regelgeving wel heel ver aanscherpen wil deze auto de boot missen.
@prop

De grens van BPM vrijstelling ligt bij 110 gr/km.
We hebben het hier namelijk om een benzine motor.
Op dit moment is de zuinigste benzine auto de Toyota IQ met een uitstoot van 99 gr/km. (ik heb het dan over non-hybride auto’s)
Deze Toyota heeft dan de beschikking over 68 pk bij 6000 tpm.

Ik denk dus dat je met deze Twinair Turbo dus voorlopig nog wel even goed zit qua grenswaarde
jammer dat het alsnog een 0,9 liter is.
Dit vind ik niet echt heel klein.
Bij daihatsu kijken ze er niet van op.

Hopelijk stokken ze nog eens een echte 500cc in de 500.
Heel netjes van Fiat.
integralechubasco
@donsei
ok….
goede zet ook om zo’n kleine autootje een benzinemotor meet te geven. want echt veel meer dan 30000 km/jaar rijd je eerder in een grote auto, belasting technisch is dat handiger dan bijvoorbeeld een lupo 3l tdi.
Knappe techniek om er dan nog 85 pk uit te pompen! Sta je dan met je Ibiza 1.6 8v (75 pk)..
Ik dus ja ;)
Hmmm. De uitstoot valt me serieus tegen voor zo’n klein en groen tweepittertje.
alfa mannetje
en een turbo uitvoering met 105 pk .
Je zou denken:”leuke auto voor erbij.” Gelukkig doet mijn moeder niet mee aan die onzin met haar 8-cilinder motor in haar auto. Gadverdamme, wat verschrikkelijk laag, die 2 cilinders
Het is toch wat, 8 cilinders, 7 zitplaatsen en er meestal alleen in rijden.
@PAN: 5 zitplaatsen en 4×4
vanaf 3 cilinders + turbo wordt het pas leuk (good ‘ol GTti: 101pk)
integralechubasco
@laue
dan?
deze gaat van de zomer in de verkoop. voorlopig betalen we nog wel een jaar of 5 wegenbelasting…
integralechubasco
en bovendien gaat dit torretje ongetwijfeld ook in de panda en punto zitten…
Hmm :s 85 pk, dat is meer dan de 1,4l 4 in lijn die in mijn punte zit eruit krijgt.. :/ Dus positief.

Als autoliefhebber vind ik dit eigenlijk geweldig, er zijn mensen genoeg die gewoon een auto willen en voor de rest er niets van willen weten. Geef hun dit zuinig ding.

Dan is er meer benzine voor de echte mannen, autobloggers dus :D
Voor de duidelijkheid, ik bedoelde Punto. En die heeft maar 74 pk.
Respect voor Fiat dat ze dit gewoon doen, al hoop ik voor hun wel dat het goed zit met de betrouwbaarheid. (denkt toch even terug aan de TS en JTS blokken van FGA)

Mooi karretje voor de pizzakoerier
“Chicks dig this shit!” had moeten zijn “Chicks dig guys that eat out!”
Weet iemand trouwens wat de specs zijn van een axiam?
@Pressman
De TS en JTS blokken van FGA heb ik zelf allebei gehad, de 2.0 16v TS in 155 en de 2.0 JTS in 156. Zeker de 2.0 16v TS een goed blok (de 2.0 8v TS in de 75 was het echte Alfa TS superblok met zijn 148pk in 1987, noem maar eens iets beters?)!

Dit kleine 2 cilindertje is een goed zuinig alternatief voor de kleine vermogens. Variërent van 65 tot 105pk kan FPT hiermee de kleine FGA’tjes bemoteren.
leuk motortje, veel beter dan die achterlijke tsi motoren
@SjonnieKroket: Achterlijke TSI-motoren? Leg eens uit?
Knap karretje. Ziet er goed uit in dit retroblauw. Bovendien heeft de 500 zijn guitig imago als troef tegenover alle andere zuinigheidskarretjes.
@BananaFlip

Volkswagen en kwaliteit. die combinatie kennen ze daar in Duitsland niet. Die TSI motoren zijn met 2 jaar versleten. Volkswagen staat er al om bekend vanwege z’n storingsproblemen en olie- koelwater verbruik. Bij zo’n opgefokte 1.2 of 1.4 turbo zal daar wel geen verbetering in komen
@SjonnieKroket: Naar mijn weten is kwaliteit altijd zeer goed samengegaan met het merk Volkswagen. Waar haal jij die informatie vandaan? Volkswagen heeft volgens mij al een aantal awards gekregen voor de TSI-motorenlijn.
@BananaFlap:

Jij wilt dus zeggen dat al dat koelwater en olieverbruik staat voor kwaliteit? Eerder voor rommel. Veel VAG motoren hebben dit probleem. Ook de TSI blokjes, toch een teken dat ze nog geen kaas gegeten hebben van motoren bouwen. Misschien moeten ze eens een keer een workshop volgen bij Fiat.,
@SjonnieKroket: Ik vraag sterk af waar je dit vandaan hebt. Je verhaal kan inderdaad wel kloppen. Kleine motoren voorzien van geforceerde inductie en die vervolgens te zwaar belasten leidt inderdaad niet tot een sterke kwalitatief goede motor. Maar je veronderstelling dat Volkswagen en kwaliteit niet samen gaan gaat echt te ver.
@BananaFlip:

En al helemaal niet als zo 1.4 tsi in een passat komt te liggen. De normale 1.4 motoren van VAG waren al niet één van de besten. Er zijn genoeg mensen ontevreden over hun volkswagen, autobild schrijft hier ook over. Ik heb zelf ook nare ervaringen met Audi en zou daarom ook nooit meer een VAG product kopen. VAG heeft er altijd al een handje gehad om bepaalde motoren in verkeerde modellen te steken. Bijv. Skoda Fabia 1.2 12v, Hoe kun je nou in hemelsnaam een 65 pk motor in een 1070kg zware auto gooien. Dit is vragen om problemen, daarom zijn deze motoren ook schoon versleten bij 200.000 km. Maar ook de kwaliteit van verschillende TDI motoren laat te wensen over.
@SjonnieKroket: Waar heb je dat nou vandaan dan?
@BananaFlip:

http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=1015 ach en als je nog iets verder zoekt dan je neus lang is. Google staat vol met problemen van VW. Kortom kwaliteit en vw gaat dus niet samen
@SjonnieKroket: Dat is een nogal simpele conclusie. VW bouwt kwalitatief zeer hoogstaande producten. Alleen een kleine motor te veel belasten gaat niet goed. Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Denk ik ;)
@BananaFlip: Ja ja, dus als ik met een lijst met feiten kom, is het ineens een simpele conclusie. Ik heb zelf ook geen goede ervaringen met de duitse autobouwer, dan wel de variant die zichzelf premium noemt.

Premium in de garage ja, hoge rekeningen meer premium is er niet aan.
@SjonnieKroket: Dat is niet waar. Als ik de kroketten van de snackbar om de hoek niet lekker vind moet ik niet meteen concluderen dat de snackbar slecht is.
@BananaFlip:

Wel als die snackbar McDonalds is, lust je het bij 1 McDonalds niet, dan lust je het bij de andere ook niet ;-) VW blijft VW.
@BananaFlip:

Ik bedoel er mee te zeggen, VW plaatst die motoren in alle modellen. Dus ze zullen in alle modellen wel klachten hebben. Ook de DSG’s zijn niet om over naar huis te schrijven
@SjonnieKroket: Nou hebben we het net over twee verschillende dingen :D Wat ik bedoelde was dat als TSI-motoren slecht zijn dat niet betekent dat VW geen kwalitatief hoogstaande producten aflevert. Afgezien van die motoren (blijkbaar) maakt Volkswagen wel heel goede auto’s. Wat is er overigens mis mee DSG’s?
@BananaFlip:

Hoge onverklaarbare piepgeluiden: Het ingrijpen van de tandwielen veroorzaken dat. Komt door het soort vrtanding. Op den duur krijgen alle DSG’s dat voor zover ze dat standaard al niet hebben….
@Kevski-Style: In welk opzicht verschilt de vertanding van DSG’s van andere handbakken?
@BananaFlip:

Ze zijn recht ipv schuin. Voordeel is dat de lagers het dan veel minder zwaar hebben. Nadeel is het extra geluid. Normaal zou een extra nadeel zjn dat je preciezer moet schakelen om schade te voorkomen, maar dat is met een gerobotiseerde bak niet aan de orde…
@Kevski-Style: Is dat niet haast onmogelijk? Rechte vertanding gaat toch bijna niet in combinatie met bijvoorbeeld de 350 Nm sterke 2.0 TDI?
@Kevski-Style:

Volgens mij zijn ze niet helemaal recht, ik heb ooit een mechanische sequentiële bak gehad met rechte vertanding, en dat klinkt echt wel anders dan een DSG.
@SjonnieKroket:

Helemaal recht zijn ze ook zeker niet, maar dat veroorzzaakt wel het geluid van de bakken. Persoonlijk vind ik het mooi….

Maar goed, topic gaat om de Fiat 500 twin air, niet om een dsg versnellingsbak….
@Kevski-Style:

Rechte vertanding is niet echt geschikt voor ‘road use’ dat gejank is wel overheersend in de auto als je +200 rijdt.
@SjonnieKroket:

Wat klopt er niet aan Road Use en 200+?
@Kevski-Style: ?
@SjonnieKroket:

200+ en Road use. 2 dingen die onverenigbaar zijn. Road Use is 130 en niet harder. Alles daarboven moeten mensen ook niet zeueren. Maar nogmaal, gaat om de Fiat 500, geen DSG van Volkswagen….
Wel een zeer retro-kleurtje. Is dit kleur ook in het echt beschikbaar op de 500?

@Mardec: Dus Autobloggers rijden alleen met onzuinige auto’s?
@ Bananaflip
Je bedoelt bij de engine of the year sponsoring?
Dat zegt niks over de kwaliteit op de langere termijn.
Ennuhh nee.. kwaliteit is niet altijd goed samengegaan met volkswagen.
2 cylinders? Hoe moet dat klinken? Iets als Crazy Frog? Deng deng deng deng? Of krijgen we mooi motorfietsgejank? Het zou leuk zijn als dit blokje boven de 8000 rpm kan komen.
In Italië reden altijd al Panda’s met een heel klein motortje. Ik kan me herinneren dat ik iedere keer verbaasd opkeek als ik dat gekke geluid hoorde en dan een Panda voorbij hoorde komen, ik dacht namelijk eerder aan een Fiat 500. Was nog tot in de jaren 1990.
Leuke techniek en meer dan genoeg pk voor zo’n klein autootje..
En die kleur staat hel eigenlijk ook niet mis..
integralechubasco
@dafmaf
dat waren ook 2 cylindertjes ofwel fiat panda 25… goeie ouwe tijd… :)
Fiat is er wat mij betreft in geslaagd om met de leuke blauwe kleur en de twee babes de aandacht van de bromfietsmotor af te lijden.
TheHondaSpirit
…benzine, diesel, elektrisch, cabrio, abarth, hybride (?) en nu ook al met een brommerplaatje???
prijs?
@sjonniekroket , de nieuwe volkswagen polo
is niet voor niks auto van het jaar
volkswagen en degelijkheid gaat heel goed samen
ik ben zeer blij met mijn nieuwe polo blue motion
die ik heb besteld
@ray:

Mooi voor je dat je tevreden bent, maar auto van het jaar zegt wederom niks over de kwaliteit. De voorgaande polo modellen waren nou ook niet bepaald een voorbeeld van kwaliteit. Zijn tweeling broertje(ibiza) is in engeland uitgeroepen tot de slechtste occasion.

De autobild lange duur testen vertellen ook een heel ander verhaal over de kwaliteit
knap stukkie techniek, petje af. ben wel benieuwd of het ook zo degelijk is dat je er ook 200000km mee kan rijden net als de huidige benzine motoren.is voor mij persoonlijk ook een puntje bij de keuze van een auto.
Dat was idd een 2-cilinder zoals inegraledinges al zei, dezelfde motor als in de oude 500R (iets meer vermogen dan de oudere 500’s). Deze panda is trouwens nooit in nederland geleverd.

@esprit de flandre.
Kleur heet Cha Cha Cha azzure en is al sinds de introductie leverbaar.
@mezelf,

nu ik goed kijk lijkt hij donkerder, zou dus ook een nieuwe kleur kunnen zijn.
@volvoXCseries of moet ik zeggen @volvo240,
Hallo ben jij wel een echte volvo liefhebber? Essentie van volvo rijden is dat je niet te koop loopt met de power. Trouwens de V8 ligt toch alleen in de S80 en XC90? Als je het dan toch over XC hebt dan is het dus XC90 en die heeft toch standaard 7 zitplaatsen?

OT: Ik vind al die innovaties m.b.t. motoren eigenlijk best interessant. Als de prestaties ok zijn, dan waarom niet.

@GWBoes: hoeveel van die kleine autootjes hebben er meer dan 150k op de teller? Daarnaast vraag ik me af waarom dit een probleem zou moeten zijn.
@sjazz: van mijn nickname moet je niet afleiden welke auto’s er staan bij mij. Feit is wel dat ik Land(Range) Rover en Volvo bij elkaar vind passen, de andere auto is overigens een D5-V70, dus dan is dat geschil weer de wereld uit(ok, er is geen XC, maar dat maakt niet uit, het ging volgens jou om de Volvo-filosofie)
Ik blijf echter vinden dat een 8-cilinder qua loopcultuur de beste motor is die je kan krijgen en een 2-cilinder gewoon niets van doen kan hebben met autoliefhebberij(maar dat kan nog veranderen…)
Heerlijk die ‘niet lullen maar het gewoon doen’ mentaliteit die de Italianen (soms) laten zien. Bravo!
Leuk kleurtje! Maar ik vraag me nu af he (naast de vraag hoe die rijdt), hoe klinkt dit apparaat? Een 2 cilinder… soort plopjes ofzo? Ik ben benieuwd!
Best schattig blauw :P
Ik heb het niet over TSI motoren, maar over VW motoren in het algemeen. Ook met de DSG’s zijn genoeg problemen. Hoge onverklaarbare piepgeluiden in de bakken. Hakerig schakelen, storingen in de dsg computers enz enz. de 1.9 TDI motoren lusten ook een beste slok olie. Ik koop in ieder geval nooit een VAG product meer
@SjonnieKroket: Het is jammer dat magazines weinig duurtesten en vooral dat er nooit langer wordt gereden dan een jaar. Want de problemen die jij beschrijft heb ik nog nooit en zou ik ook nooit kunnen lezen in een magazine. Aangezien ik zelf nog niet rij hoor ik dan alleen maar de voordelen en beloften op korte termijn. Of jouw veronderstellingen kloppen kan ik dus niet bepalen maar ik kan je wel zeggen dat ik het erg vreemd vind dat een DSG hakerig zou schakelen.
Over de 1.9 TDI kan ik wel iets nuttigs zeggen: een prachtige motor. Mijn ouders hebben een Passat B5 1.9 TDI 110 gehad (dat is dus wel de vorige generatie 1.9 diesel maar er is vrijwel niets veranderd) en hebben daarmee 4 ton op de teller gezet. Gedurende die 400.000 kilometer heeft de Passat niet één keer een motorisch probleem gehad. Overmatig olieverbruik was ook niet aan de orde. Maar misschien is de nieuwe 1.9 toch ineens dorstiger, dat weet ik niet. En ach, dat is toch een pompverstuiver en de toekomst ligt in de commonrail-injectie.
@BananaFlip:

Ik heb in twee jaar tijd ruim 14.000 euro aan onderhoud gehad aan de geweldige duitse vag automobielen. Minder afschrijving dan gemiddeld? het onderhoud alleen al kun je een leuke nieuwe auto voor kopen.
@SjonnieKroket: Volgens mij is dat meer pech dan gebrek aan bouwkwaliteit.
@BananaFlip:

Pech met 2 Audi’s? Dat noem ik geen pech, helemaal als de garage doodleuk vertelt dat het ‘normaal’ onderhoud is.
@SjonnieKroket: Audi’s schijnen inderdaad slechte auto’s te zijn en vervolgens behandelen de dealers hun klanten op een nogal onvriendelijke manier. Mag ik vragen welke Audi’s?
@BananaFlip:

Audi A4 2.5 TDI en A6 2.5 TDI
@SjonnieKroket: Die motor heeft inderdaad veel problemen gehad met nokkenassen en de turbo. Jammer ;)
@BananaFlip:

klopt inderdaad. En de automaat. Maargoed, slecht spul dus;) Voor mij nooit een VAG product weer. Ik rij nu in een C5 II 2.7 HDi, rijdt 10x fijner dan de Audi, fijnere motor. En kwalitatief ook een veel betere auto.
Twee cilinders kan behoorlijk goed klinken! Denk maar aan choppers. Mijn 800cc quad heeft 68pk en maakt een verdomd mooi geluid! Mijn 136pk 2 liter diesel auto daarentegen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).