Alpina toont B3s en B7 xDrive in Genève

Auteur: , 32 Reacties

Op een bomvolle en veel te kleine stand toonde Alpina in belachelijke spotlights haar laatste twee creaties: de B3s en de B7 xDrive.

Laten we beginnen met de de B3s Bi-turbo op basis van de BMW 3 serie. 400 pk, 540 Nm koppel en dat alles bij een uitstoot van slechts 224 gram CO2 per kilometer. Het gemiddelde verbruik ligt net onder de één op tien. Je schiet naar de honderd in slechts 4,7 seconden en de topsnelheid ligt op 300 kilometer per uur.

De vierwiel aangedreven B7 xDrive is (uiteraard) gebaseerd op de BMW 7 serie en levert 507 pk en 700 Nm koppel uit de 4,4 liter V8 Bi-turbo. Nul naar honderd gaat ook in de B7 in 4,7 seconden al ligt de top iets lager dan bij de B3s: 280 kilometer per uur. Het gemiddelde verbruik is ongeveer één op acht en de uitstoot komt neer op 282 gram CO2 per kilometer.

Je herkent beide Alpina’s uiteraard aan de verschillende badges, de Alpina velgen en het flink opgewaardeerde interieur. Daarnaast zijn er wat subtiele uiterlijke wijzigingen gedaan om de koeling en luchtweerstand te optimaliseren. De gewone B7 werd overigens al eens gespot op autojunk!




32 reacties

Iets met aap en gouden ring.
Zat er al op te wachten :)

Wel goede specificaties en een mooie update op de huidige B3. 40PK en 40NM meer is toch wel een leuke verbetering. Ben heel benieuwd hoe deze auto zich houdt tegenover de M3, omdat de B3 Biturbo zelf al zeer dichtbij qua snelheid kwam. Qua sensatie zeker een M3 kopen, maar voor dagelijkse bruikbaarheid en comfort toch zeker een B3(S).
En natuurlijk exclusiviteit, want die is bij de huidige M3 ver te zoeken ;)
Alpina BS3? Nog noooit van gehoord ;) De B3 S daarentegen…
My pride *__*

Leuk speelgoed
PS Bijzonder aan de Alpina B7 is tevens dat hij AWD heeft. Een primeur ;)
@robbie:
zouden de bmw fanboys dan eindeljk toegeven dat 4×4 meer grip heeft dan RWD.
Alsof iemand het hier boeit hoeveel co2/km er wordt uitgestoten…
Nice, alleen is het nu tijd dat ze de B3s upgrade in de 135i lepelen.

@Erik, Alpina is in principe eigenlijk gewoon van bmw al since een heel aantal jaartjes. Dus een echte M3 concurent is het niet, alpina heeft altijd al meer “tour” auto’s gemaakt, echte lange afstand verslinders, die ideale autobahn stormers, zo kon je op de alpina B6 E30 een 90 liter tank bestellen. En onderstelafstelling zit vaak een beetje tussen het te comfortabel van de standaard bmw en het sportief van het M model in.
@jurrian:

Klopt de auto’s worden alleen optisch bij Alpina aangepakt dacht ik en op motorisch gebied gebeurt alles gewoon in de BMW fabriek.
-edit: thanks, de maker van de gallery wordt ontslagen-
Ik denk dat die B3S breder moet. er is zowat geen plek meer op de achterklep om alle badges kwijt te kunnen :P
@AB, -edit: thanks, ontslag en stokslagen voor de maker van de gallery-
Voeg wat meer fotos van die b7 toe :D
De Alpina motorenvisie er eentje met GT Tourer karakter. Niet zozeer gericht op maximale prestaties maar wel op bruikbaarheid.

Vriend van me heeft een Z3 Alpina en vind het een heerlijke tourwagen. Altijd een constant koppel ter beschikking , ook in lage toeren, relatief laag verbruik bij lange afstanden en toch sportief als erom gevraagd wordt.
BMW heeft al heel lang de X-drive voor mensen die per se 4 wiel moeten. Achterwiel aangedreven rijd gewoon veel lekkerder.
@ErikkNL, klopt dat het een beetje kromme verhouding is tussen Alpina en BMW. Maar volgens mij komen bij Alpina de standaard BMW blokken binnen die ze dan weer helemaal naar eigen specificaties bouwen. Op de site staan soms ook wel eens losse standaard blokken van BMW te koop.
@ TSI-tje:

Dat ziet er werkelijk niet uit…laat gewoon lekker leeg, men ziet aan de de velgen wel waar je in rijdt ;)
Kijk dit is de blok die de M3 cabrio had moeten krijgen!
507 pk en 700 Nm in een drie serie is wel lekker :)
is die B3 S nou gebasseerd op de M3 of niet?
en zo niet, welk blok is er dan zo aangepakt dat er bijna M3 performance uit rolt?
op basis van welke 3 serie?? de 316i?
gebaseerd op de 3 serie coupe, 335i om precies te zijn dus het 3 liter twinturbo blok N54
Die B7 stond ook in Brussel en die was wel mooi…
Die 3 serie vind ik dan weer minder geslaagd..
Die B7 is echt een übersaloon. Eén van de weinige préparateurs die ik zeer stijlvol vind.
Die B3S is echt een super propositie. Mooi om te zien dat ze bij Alpina weer eens wat nieuws laten zien.
@Doekse, helemaal mee eens, verpest de looks van de auto.
Lekker kaal, is (zowat) overal beter. :P
@ Laue

Niemand zal zeggen dat AWD minder geeft dan RWD. Het rijdt alleen heel anders, en daar gaat het vaak de liefhebbers van RWD om.
On topic vind ik dat Alpina een puik werkje heeft afgeleverd. Ik vind Alpina, zou ik het geld hebben, zeker een hele goede optie. Zoals eerder genoemd, de M3 is voor dagelijks gebruik iets té. En de Alpina is daarnaast ook een exclusievere optie.
@Entwicklung88:
BMW rijders hebben vaak de neiging om te zeggen dat RWD beter is als AWD.RWD zal vast meer fun zijn ;)
@Laue: het ligt niet alleen aan de aandrijving, maar RWD scheelt tov AWD toch vaak al flink wat kilo’s, niet dat dat nog heel veel uitmaakt tov van een flinke auto als een siebener. maar awd verbruikt ook meer, en rwd zal wel meer fun opleveren (kan ik niet beoordelen, nog geen auto/rijbewijs)
Deze auto’s zijn echt geweldig!
Ik vind de wielen van alpina’s echt prachtig(Y)
Kan iemand mij misschien vertellen op welke motorisering die B3s is gebaseerd?
Alpina is een zelfstandig bedrijf met een hecht samenwerkingsverband met BMW. Niet alleen motorische aanpassingen worden door Alpina verricht, ook het complete chassis word aangepast, extra laspunten, verstevigingen etc worden gemaakt. Dat aangepast chassis wordt overigens gewoon tussen de standaard BMW’s geassembleerd in de BMW fabriek.
@ jurrian
“zo kon je op de alpina B6 E30 een 90 liter tank bestellen”

6 cilinder E30 had standaard al een 92 liter tank.
Laat maar heb nog niet geslapen en ben een beetje harry in de warrie.
Alpina had al vanaf de E21 de mogelijkheid tot een zusatztank (standaard op de B6, optie op de C1). Motoren worden tegenwoordig uiteraard gegoten bij BMW want gietijzer kan je wel opboren maar gegoten lichtmetaal ivm de coating in de cilinder natuurlijk niet. En ja, ze werken nauw samen, ook al vanuit assortimentsoverwegingen: anders was er bijvoorbeeld al lang een 323d geweest natuurlijk.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).