Column: auto’s voor de liefhebber

Auteur: , 72 Reacties

Er zijn auto's en er zijn liefhebbers van auto's. Bijna voor ieder model auto zijn er wel liefhebbers te vinden, maar de echte autoliefhebber heeft vaak een voorkeur voor bepaalde modellen en/of typen auto's. Kijkend naar wat er commentaren op deze en andere sites zijn; geluid, stuurgevoel, schoponderdekont en in mindere mate looks erg belangrijk. Dit is al heel lang zo, en op bijna ieder continent hetzelfde. Er is op het moment echter veel aan het veranderen in de 'autowereld' en die veranderingen hebben mij aan het denken gezet.

Heel lang geleden is er iemand opgestaan. Hij stond op, keek naar buiten en dacht iets in de trant van: “verrek, al die paarden, dat moet ook anders kunnen”. Er werd in die tijd al geëxperimenteerd met simpele verbrandingsmotoren en stoommachines werden veelvuldig toegepast. De beste man, die net opgestaan was, nam dat ter hand en begon te knutselen. De ontwikkeling van de auto was begonnen.

Vele jaren en vele ontwikkelingen later werd de auto langzaamaan een belangrijk onderdeel in het leven van veel mensen. Voor sommigen een net iets belangrijker onderdeel dan voor anderen. Voor sommigen werd de auto zelfs zo’n belangrijk object dat ze er zelf één wilden maken, helemaal naar wens.

In de jaren ’50 en ’60 ontstonden opeens her en der autofabrikantjes. Individuen die allemaal bezig waren met het vervullen van een droom. Enzo Ferrari, die ooit voor een renstal werkte, en later vanuit een eigen renstal een heel automerk optrok. Ferruchio Lamborghini die zeer ontevreden was met Ferrari’s product en vervolgens zelf maar aan de slag ging. Maar ook Ferdinand Porsche, die maar wat graag zijn kennis los liet op een unieke nieuwe sportauto. Dit zijn natuurlijk drie hele bekende voorbeelden, maar het zijn ook stuk voor stuk mensen die zeer begaan waren met hun werk. Ze hadden een doel voor ogen. De auto’s werden met een zekere dosis ‘gevoel’ gemaakt, op de automarkt zorgde dit soort individuen voor een zeer kleurrijk aanbod.

Tegenwoordig worden auto’s niet meer door en voor de liefhebber gemaakt. De overlevende merken zijn stuk voor stuk grote bedrijven, die hun producten aanbieden ter consumptie. Er moet voldaan worden aan heel veel strenge regelgeving voor een model uberhaupt de weg op mag. Uiteindelijk kent de ontwerpfase dan zo veel bureaucratie dat de meeste creativiteit er zorgvuldig uitgefilterd is. Los daarvan zorgt alle regelgeving voor heel erg veel extra apparatuur in de auto. Elektra die het rijplezier niet ten goede komt en luxe die overbodig is in een speeltje voor het weekend.

Mijn grote vraag is: wat zijn de auto’s voor de liefhebber van de toekomst? Belangrijke prikkels bij mijzelf waren de oude auto’s waar pa vroeger in reed. De mooiste herinnering heb ik aan een beige Peugeot 504 met sky dak, ik was toen 4. Foto’s heb ik nooit gezien, maar de auto staat in mijn herinnering gebrand. Het bruine interieur had sfeer en er was geen tweede auto hetzelfde. Met de Volvo 740 heb ik het jaren moeilijk gehad, maar ook die auto bleek een ziel te hebben. Dit lijkt al snel zo met simpele techniek en achterwielaandrijving, zodra je mag rijden in ieder geval. Vanaf het moment dat ik mocht rijden ben ik bezig geweest met ‘voelen via het stuur’ en zo precies mogelijk schakelen. Soms uit noodzaak, omdat de oude versnellingsbak een wat ruime bediening kende, maar ook voor gewoon een vloeiender rit. Vervolgens is er nog het gaspedaal. Je wil kunnen voelen hoeveel benzine er ‘onder’ je voet door stroomt, nooit te veel brandstof naar de cilinders sturen, maar zeker ook niet te weinig.

Allicht worden er op dit moment kinderen geboren met een sterke voorkeur voor de trouwe vierwieler, maar wat in de toekomst de prikkelingen die het bloed harder moeten doen stromen is mij een raadsel. Het kan niet zo zijn dat enkel het uiterlijk de merken nog gaat onderscheiden. Een auto is dan uiteindelijk weinig méér dan een broodrooster, mobiele telefoon, of ander willekeurig gebruiksproduct.



72 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
vroeger waren auto’s nog mooi, en goed, en leuk. Mooi collumn!
Tsja, met mijn 17 jaar kan ik er misschien niet veel over zeggen. Ik baseer mijn voorkeuren nu natuurlijk puur op uiterlijk, want met rijden moet ik nog twee maandjes wachten. Dat auto’s geen ziel meer hebben kan ik dus niet beamen, maar ik denk dat hier het principe opgaat van “als je niet weet wat je mist, dan mis je het ook niet”. Ik denk dus dat de komende generatie hier niet heel erg onder zal lijden :)
Nou ja, tegenwoordig heb je nog steeds mensen als meneer Nobel die ook vanuit zijn liefde voor auto’s echt iets nieuws wil bouwen. En natuurlijk ook meneer Pagani. Die twee zijn prima te vergelijken met de Ferdinand Porsches en Enzo Ferraris van 50 jaat geleden.
@MDA: klopt, het gemist voor de jonge bestuurder zit hem dan ook in de Fiat Dino, VW kever, BMW E30, Alfa 75, Volvo 240/740 en aanverwanten… Juist in de simpeler auto’s is alle variatie er uit.
Ik denk dat MDA gelijk heeft, het zijn nu gewoon niet meer Lamboghini en Ferrari, maar Noble, Pagani, Koenigsegg, TVR, Lotus, die nog de echte sportauto’s met zielen bouwen! Ferrari en Lamborghini zijn gewoon te groot gegroeid. Wat ik vooral jammer vind is dat auto’s zo onnodig veel zwaarder worden bij elke generatie! Nergens goed voor!
Ik krijg anders heel veel gevoel bij broodroosters. De feeling van het schuivertje, de metalige plof waarmee hij de toast omhoog schiet, de nukkigheid van de stroomstekker.
Vroeger konden ze nog spelen met het design van een auto. Prachtige creaties maken zoals bijvoorbeeld een Muira, GT40, 365 GTB/4 of een Cobra. Maar tegenwoordige zijn er zoveel eisen waar men zich aan moet houden dat auto’s saai en eentonig worden. En het zelfde met wat ze aandrijft. Tegenwoordig moet je een auto maken die ook als astma-inhalator moet dienen… Geluiden zoals een 426 Hemi, 429 Cobra Jet of een 454 Big Block hoor je tegenwoordig niet meer.
Dinosaurussen, het meest succesvolle species, hebben meer dan een miljoen jaren geleefd. De auto met verbrandingsmotor heeft onlangs haar 100 jarig bestaan gevierd maar als we over 50 jaar allemaal elctrisch rijden, zal zij reeds extinct zijn! Wie had dat een paar jaar geleden gedacht.

Ferrari’s vandaag de dag zijn ongewoon krachtig. Zonder electronica zouden ze in de handen van gewone stervelingen levensgevaarlijk zijn. Blijft daarom buitengewoon interessant hoe kleinere producenten zoals een Zenvo, met klein budget uit het ogenschijnlijke niets, een supercar weet te bouwen die de met enorme budgetten ontwikkelde Aston Martin 77 ruimschoots verslaat. Dat is leuk en leerzaam. Autos blijven uiteindelijk slechts vervoermiddelen en een enorme verbetering tov de paarden, maar zal ongetwijfeld ook in de toekomst wederom sterk veranderen. (waterstof, electrisch, etc). Daar zal voor de romantici weinig meer aan te bleven zijn. Dus zolang het kan, geniet van je classic car en haar gebreken.
De laatste zin vat het mooi samen inderdaad. Goed verhaal!

Iedereen aan de classic car! Ben ook erg blij met mijn twee mini-Porsches…hehe ja een Kever :P
Om antwoord te geven op je grote vraag, Alwood.
Ik denk om te beginnen dat de AMG reeks, M-Reeks en RS-reeks altijd geliefd zal blijven.
Maar de auto’s worden steeds moderner, en er moet veel meer op aan opties. 5 soorten kleuren voor het stiksel op de handrem. Eigenlijk onzin.
Ik ben van mening dat de oudere modellen uit deze reeksen (BMW E30 M3, E39 M5 etc.) Alles moet zo nieuw tegenwoordig, en als je een echte liefhebber bent, dan hou je van een paar jaartjes oud, af en toe een mankement.
De problemen van uniformiteit hebben een aantal aanwijsbare oorzaken :
– Schaalvergroting van de industrie
– Marketing (heeft niet met design te maken)
– Electronica
– Wet en regelgeving
– Engineering
Door het voorgaand is bv een VW naar een Alfa toegekropen en een Alfa naar een VW
Vroeger roestten Alfa’s en reden en remden VW’s als bagger. Koop je nu een VW rijdt het ding gewoon goed en koop je een Alfa hoef je je absoluut geen zorgen te maken om roest.
at auto’s geen ziel meer hebben kan ik dus niet beamen, maar ik denk dat hier het principe opgaat van “als je niet weet wat je mist, dan mis je het ook niet

ik denk ook dat autos leven, je bent niet de enige hoor :P

ps ik ebn ”fan” van de peugeot 406 coupe (omg een peugeot!)

niet omdat ik elke grote beurt 2000 kan aftikken bij de dealer maar gewoon omdat hij mooi is, helaas..ik mag hem nog niet omdat ik nog geen 18 ben (kloteregering..schiet op met 17 rijbewijs!)
Redelijk betaalbaar (hoewel ik het niet kan betalen) maar een auto die ik toch erg graag zou willen rijden:
Peugeot 406 coupé met het neusje van 2003/2004, zwart met Alezan interieur en de V6 in het vooronder.
Zou ik zo’n auto kunnen bezitten, dan zou hij goed vertroeteld worden!
Ik heb al eens vaker gezegd, waar blijft de RWD coupe, met 2.0 carb motor zonder abs,stuurbekrachtiging,enz onder de 8000 euro.
@Laue: Die staan gewoon op Marktplaats toch?

Een moderne dealer weet zich geen raad met een carburateur.
@ Laue:

Capri, Manta, Kadett C, Oude Jappaners, BMW E21 en E30

En ga zo maar door.
Uit de huidige reeks auto`s zou ik geen ( behalve de exotische merken ) auto kunnen opnoemen wat nog een echte ziel heeft of een echt onderscheidend karakter heeft. Zeker nu steeds meer platforms en motoren worden gedeeld is er bijna geen persoonlijkheid meer. Daarom hou ik meer van ( Italiaanse ) auto`s van voor 1992. Lijkt wel of die meer door liefhebbers waren gebouwd dan de huidige welke puur om geld te verdienen worden gebouwd. Uiteraard kan je dan discusseren over kwaliteit maar ik heb liever een kwalitatief mindere auto maar barstensvol karakter dan andersom. Daarom spreken bijvoorbeeld de VAG producten mij niet aan. Verschillende merken met een ander design maar inhoudelijk gewoon de zelfde auto`s.
@ alwood
Ik krijg de indruk dat je vind dat vroegah alles beter was.
Dat is echt zoiets dat door elke generatie wordt gezegd net als de jeugd gaat naar de kloten.

Net als meneer Benz zal op een dag iemand uit het raam kijken en denken verdomd dat moet anders kunnen.
@ BmwMPower

Mee eens, vroeger had je gewoon niet zoveel poespas op auto’s en kon je er ook van genieten. Met de BMW Z8 (de mooiste auto naar mijn mening) is dat ook zo, die auto wordt ook een klassieker.
Ik verlang ook vaak terug naar oude tijden, maar altijd kom ik er weer bij dat het niet nodig is.

Ten eerste Het is fijn dat het gros van de mensen vooruit wil en elke 5 jaar een moderner, comfortabeler, schoner en veiliger mobiel koopt, zodat ik de dure auto’s van vroeger voor een prikkie kan kopen.

Ten tweede zal het nog heel lag mogelijk zijn om auto’s met verbrandingsmotor te rijden aangezien je er natuurlijk na kleine aanpassingen ook ethanol in kan gooien en dat is onuitputtelijk. Koop je zelf een hectare met suikerbieten en dan zit je voor een duppie op de eerste rang.



Een auto die volgens mij echt geniaal is is de Alfa Romeo Spider. De huidige opvolgers zijn totaal de elegantie van het oermodel verloren en bieden veel te veel wat ik als rechtgeaarde liefhebber niet nodig heb. Het is voor de grote merken volgens mij echter niet interessant om een auto te maken die zo simpel mogelijk is. Toch zie ik een lichtpuntje als ik zie hoe simpel de tata Nano in elkaar zit. Misschien kunnen we nog ens verrassigen gaan verwachten uit een onverwachte hoek (derde wereld landen).
@Alwood: tja, elektronica heeft ervoor gezorgd dat alles veel ‘soepeler’ loopt, en FWD is gewoon lichter en simpeler tegenwoordig… Het is een nadeel (weinig ‘karakter), maar ook een voordeel (betrouwbaar, zuinig, stil etc). Maar goed, we hebben nog een alijd de MX-5, en hopelijk binnenkort een waardige opvolger voor de Alfa Duetto (die van Pininfarina graag).

Trouwens: hoe zie je een auto als de Megane R26R hierin? Die kun je moeilijk betichten van een gebrek aan karakter…
@ yanktank

Inderdaad jij ziet het patroon van de nostalgisten. het is leuk om het oude te waarderen, maar hecht er nooit te veel aan, want je kunt het nooit terugkrijgen. Kijk liever vooruit zelfs Citroen en Jaguar hebben dat weer door.
Alwod kon het trouwens weer niet laten om een Volvette hier neer te zettten :) Zijn eeuwige fascinatie. En een 850 T5-R. Allebei heel erg gaaf.
Hij zou net zo goed Volvofiel kunnen heten :)
p.s. is dat de enige echte Volvette naast de 850 T5-R?
@Floryn: Haha! timing!
Citroen XM V6.24 eerste serie ? Of Citroen C6 ? Twee auto’s voor de liefhebbers.
Heeft wel de zelfde kleur als de volvette van Youtube. David Letterman zei in zijn show dat er maar twee waren en dat zijn volvette was afgebrand dus het zal wel de enige zijn. ik kan me niet voorstellen dat iemand de zelfde auto op precies de zelfde manier gaat nabouwen dat is echt hersenloos. Alhoewel goed gejat…
auto’s de dag van vandaag hebben het gewoon niet meer en dat heeft niets te maken met wat Yank Tank zegt

Kijk eens naar de Big Body cabrio’s die GM/Ford/Chrysler vroeger bouwde 5m lange 2m breede luxe wagens die veel comfortabeler zitten dan nieuwe wagens die kilometers kunnen rijden zonder een of ander probleem.. wat hou ik van dergelijke coupe’s zo als mijn 60s Impala. o
Oke ze zijn niet perfect ze zijn wat moeilijker te besturen, het verbruik is hoog en als je optrekt moet je schreeuwen tegen elkaar om boven het motor geluid te komen

Het zelfde geld voor sport wagens paar jaar geleden de eer gekregen om met een 1968 Mustang Shelby (die met die mooie platte neus) te rijden in Arizona dat gevoel van die 500 ongetemde PK’s zonder ABS, zonder iets gewoon rechtstreeks verkijgbaar aan je voet het is iets wat bijna even opwindend is als sex. Ik heb al met een Porsche GT2 RS gereden, met een nieuwe Camaro/challenger/mustang zijn het uitstekende wagens? Ja! maar toch kan geen enkele in de buurt komen van die good old ‘stang zelfs die porsche niet. op papier is hij op elk vlak beter dat geef ik eerlijk toe maar qua rij plezier zal hij nooit in de buurt komen

auto’s zijn saai geworden sinds milieu normen en geluids normen knalpotten verplichten, sinds aerodynamica, verbruik en veiligheid voor de voetgangers op de eerste plaats zijn beginnen komen beter in theorie ja, maar in praktijk…

http://www.youtube.com/watch?v=GMc2RdFuOxI
Wedden dat over een paar decennia je dit stuk opnieuw kunt schrijven? Dan vliegen er broodtrommels van 4 meter lang, 2 meter breed en 1,5 meter hoog door de lucht, via electronische snelwegen. Stuur? Controle? Snelheidsveranderingen? Inhalen? HELEMAAL NIETS OLE OLEEE!!!

Nee, de auto zal waarschijnlijk in zo’n gestuurd electronisch broodtrommeltje waar je niets meer in te zeggen heb. En dan zal de auto van nú de auto voor de liefhebber van dan zijn. Terugkijkend naar de goeie ouwe tijd dat auto’s nog verbrandingsmotoren, pedalen, een stuur en 4 wielen hadden.
Karakter = imperfectie, waarvan door voortschrijdende ontwikkeling steeds minder overblijft…?
De volvo amazone’s zijn de wereld nog niet uit en zullen dat binnen 50 jaar ook nog niet zijn.

Ik heb zelf in veel te weinig wagens gereden om te kunnen vergelijken.
Heb een aantal jaren geleden de Panda Nuova gereden.
Mijn zoontje is op dit moment helemaal lyrisch over de Panda. Wedden dat ie, als ie 40 is, een Pandaatje 100HP aanschaft :)
tja al die stomme CO2 regelingen, en de veiligheid shit, allemaal nutteloos gooi het weg, en ja kan weer heerlijke autos maken :)
Tja ik ben van de generatie die de carburatie nét niet meer heeft mee gemaakt, maar er zit toch absoluut een ziel in mijn Celica’tje. En de Fiat 124 Spider 2000 van mijn opa was helemaal te gek om in te rijden!! Man wat mis ik die auto.

Hoewel ik altijd heel erg onder de indruk ben van een RS6, een C63 AMG, en een F355 die ik laatst zag rijden, maken die niet zoveel indruk als bijv. de GT350 die met enige regelmaar door Amstelveen rijdt, of een 512TR, of een ’69 Charger R/T, of, of… ga zo nog maar even door.

Ik vrees ook met grote vrees dat ik de generatie ben die het eind van de productie van de verbrandingsmotor mee gaat maken. Met auto’s als een Tesla is dat geen straf, maar god wat zal ik het geluid van die 5, 6, 8, 10, en 12 cilinders missen. Thank god voor mensen als de Huet broertjes die het wél begrepen hebben :D
We moeten met zijn allen gewoon het hele land een paar dagen ‘op slot’ zetten. Gewoon een aantal hoofdwegen blokkeren. Misschien dat den Haag dan eens wil luisteren, ze gaan maar mooi alles opnieuw inrichten. Minder ambtenaren, ander belastingsstelel en meer asfalt.
@rot

Peugeot 406 coupé met het neusje van 2003/2004, zwart met Alezan interieur en de V6 in het vooronder.

hmm..ikzelf zou voor de ‘zalm’ gaan ipv die met die ‘smoelbumper’

ook zou ik voor de 2.0/2.2 gaan, omdat de v6-24 onbetaalbaar is, helemaal met onderhoud, benzine en co2 uitstoot
@jan1666: Hobby, in dit geval het bezit, mag wat kosten. De zalm vind ik iets te braaf, volgensmij ben ik ook een van de weinigen die de 2003 versie mooi vind bekken. In Boxtel staat een prachtige 2.2 te koop, zwart+alezan, prachtig. Maar dan heb je ook weer het gemis van de heerlijk smeuige 6-pitter met prachtige sound.
Saab!
Als we het dan hebben over de jongere klassiekers die je redelijk goedkoop kunt krijgen:

Het eerste model Saab 900 cabrio .. of de viggen
Alfa 165 V6
Fiat Spider
BMW 850
BMW Z3
@Alwood: er zijn nog steeds merken die auto’s maken ontwikkeld door en voor autofreaks… ik noem maar een paar: GT-R, Wiesmann, Morgan, TVR (rip), Noble, Pagani, Ultima, X-bow, Superformance, Fisher Fury, Caterham, Donkervoort….
Leuk stukje, jammer dar er alleen aan de heren Gottlieb Daimler en Carl Benz voorbij is gegaan. Zonder hun was er geen leuk automobiel. En ook dus geen leuk artikel of autoblog.Of ferrari, porsche enz enz.
@rot

het geluid mis je zeker, en als studentje maakt geld veel uit :P dus voor mij wordt het over een klein jaartje een 2.0 op LPG, als het dan nog te betalen is.
@jan1666: Hier net zo een student ;) Met het aanbod om de auto van de ouders te rijden komt er voorlopig nog geen eigen, anders zou het hard sparen worden voor een mooie coupé. Hoewel een ’98er niet heel veel meer kost.
Ach, ik ben opgegroeid (ben nu 20) met een Citroen C5 Break, niet de meest begeerlijke auto maar met die auto heb ik met mijn ouders (ik was 13/14) leuke vakanties beleeft. In die auto heb ik op mijn 14de leren auto rijden, door die auto ben ik enthousiast geworden voor auto’s, Ik heb die C5 helemaal (nu overdrijf ik) uit elkaar gehaald (was een lease auto, dus mijn vader vond het prima). Dus veel leuke herinneringen aan een saai doorsnee auto.

Het gaat er denk ik niet om of de auto duur is of heel veel karakter heeft, het gaat om de herinnering (op jonge leeftijd) die de auto je geeft!

en misschien koop ik later wel eens een C5, jeugdsentiment (en dat nu al…. ojee ben pas 20)
@Jos: zo had mijn vader een kadett E in 86 nieuw gekocht en heeft hem gehad tot 2000 man ik was er helemaal wild van, maar ga ze nu maar eens vinden de meeste zijn “ver-jhonny-t” of weggeroest. nu rij ik in de auto die ik gekregen heb van mijn opa (check profiel) maar daar gaat ook verandering in komen
vroeger .. een tijdsbestek van 100 jaar ..
tegenwoordig .. is vandaag ..

ik kan je vertellen dat vandaag de dag er net zoveel carroserie varianten te koop zijn als in de laatste 100 jaar ..

en voor mij is geen enkele auto “saai” ..
stuk voor stuk een technisch wondertje ..
Aan de huidige generatie auto’s kan je niet veel meer verbeteren. Sterker nog, ze gaan niet eens meer kapot.  En als er dan toch iets kapot gaat kan je het vaak niet zelf maken. Op zo’n moment ben je aangewezen op de merkdealer. Kinderen die nu opgroeien zullen dus nooit die voldoening ervaren van je eigen auto repareren; het hele hechtingsproces is verdwenen.
Oude auto’s zijn met de hand gemaakt. Die kan je dus ook met de hand repareren. En daarom hou ik zo van oude auto’s.
Daar heb je wel gelijk in. Misschien is de simpele oplossing dat alleen mensen die echt kunnen rijden de weg op mogen. Dan kunnen de fabrikanten zich uitleven zonder restricties en veiligheidsverplichtingen die het autorijden minder leuk maken. Maar ja, dat kan natuurlijk niet omdat zoveel mensen afhankelijk zijn van hun auto.
@BananaFlip:
Of auto’s die betaald zijn, dan zijn de wegen praktisch leeg…. ;)
@de sjonnies: Inderdaad de hedendaagse techniek, dat is echt prachtig… Diesel technieken.. Hoe dat een vogelvlucht heeft genomen. maar ook allerhande veiligheid zaken, of andere dingen.. Alleen de schaal er om heen, de buitenkant wil nog wel eens eentonig zijn…
Wat wel geweldig is tegenwoordig : DIESEL, of liever TDI of HDI.
Ik heb nog met van die ronkende Peugeot 404’s gereden die wel 130 km/uur liepen. Mercedessen waren zelfs nog langzamer.
Dus niet alles is slecht, nu rij je met een 2.2 liter HDI gewoon stug door de 200 km/u, het ding heeft altijd koppel, loopt makkelijk naar de 1:17 toe en is fluisterstil.
Vroegaaahhhh toen alles nog beter was :)

Je hebt gelijkt Alwood en daarom zal en blijf ik altijd (privé) met de oldies rijden. Puur voor nostalgie en het feit dat een nieuwe auto gewoon niet kan tippen bij de ervaring en feeling van de oudere wagens.
Mooi stukje. Ben nu 19, heb de autos van vroeger niet echt meegemaakt. Maar ben dol op kever, e30, alfa 75… Maar wat hier indd gezegd word. Rijdt weekends als bob met plezier de polo 2 coupe van mn vader. niks geensturrbekrachting, etc. Maar de auto is tegenwoordig meer voor de massaproductie. En er worden steeds meer eisen aan gesteld. Aan de andere kant denk ik dat we over 20 jaar met weemoed terugdenken aan de tijd van nu.
Over het algemeen kan je zeggen: Eind jaren `80 begin `90 zijn de sterkste bruutste en snelste wagens gebouwd. Dood aan alle treehuggers.
@ de sjnonnies. Die 2.2 hdi motor van Peugeot is een absolute topper. Heb een 406 2.2 hdi met 360.000 km op de teller en het beestje loopt nog fantastisch. Net terug van vakantie, cruise snelheid zo rond de 190, een keer 220 aangetikt. Motor is ongelofelijk soepel. 50 in z’n 4 1300 toeren, geef gas en hij pakt ontzettend mooi op. Heb ook een verscheidene tdi’s en cdi’s gereden, maar op de een of andere manier halen die het niet bij hdi’s. geweldige motoren!
@MDA
Je hebt gelijk. Pagani en Noble zijn twee voorbeelden van hedendaagse autobouwers, zoals Porsche en Enzo dat in hun tijd waren.
Nou zijn er wel meerdere voorbeelden, maar veel meer dan 1 model generatie komen ze niet, dus is het niet echt noemenswaardig.
@vincent996:
Carol Shelby :P die doet het al een 50 jaar
Mijn eerste autootje was een Peugeot 205 uit 1989, een 1.0 litertje met carbu’s. Geen ABS, geen servo, geen esp, geen electrische ramen, geen dikke velgen, gewoon de basis van de basis…
Maar wat een wagen! Ok, 4 versnellingen en 50pk zijn niet bevorderlijk voor de prestaties, maar je moest werken in de auto (zeker in regen en sneeuw), en je kreeg er tonnen plezier voor terug.
Ik zou gewoon voor de fun terug zo’n autootje kopen omdat het nog zo ‘puur’ was. Niets rijdershulp, gewoon gas geven en niet van de weg vliegen…
@six-trey: You’re damn right! :)
Zeer goede column!
vandaag had ik met mijn maten na een weekendje ook een discussie over auto’s:
je hebt een leasebak en je wilt nog iets leuks kopen als 2e auto. de criteria was: hij moet nieuw zijn, en onder de 30.000euro blijven (neem voor nederlands 40.000euro, want daar is alles duurder) de auto moet ook helemaaal niet praktisch zijn want het is als 2e auto. ik kwam dan tot de conclusie dat een echte leuke mannenauto in die categorie amper bestaat.. oke een megane RS kan je er mee kopen enzo. maar ik bedoel iets echt hard, racy, goedkoop. vroeger had je dan zoveeel keus, een honda CRX, honda Prelude, leuke Alfa’s etc.
@RazorHead: waarom moet een tweede auto nieuw zijn? Met dat criterium zet je bijna alle fun-auto’s overboord die (ook alo zijn ze een paar jaar oud) voor dat soort geld te krijgen zijn….
@Razorhead: Een tweedhands Jaguar XKR van de vorige generatie?
Betrouwbaar (dankzij Ford), snel (dankzij de 4.2liter) en leuk (dankzij achterwielaandrijving)
De overlevende merken zijn stuk voor stuk grote bedrijven
Op Morgan, Lotus, TVR (mag je dat overlevend noemen?), Marcos, Wiesmann en dergelijke na dan…

Maar zij bouwen allemaal sport- en racewagens.

Naast de vraag wat de klassiekers van de toekomst worden moeten we nog een vraag stellen: Welke hobbyist kan ze nog restaureren met al die elektronica?
Ach, er zijn nu ook auto’s die later een klassieker blijken te zijn. Wie had in de tijd ooit verwacht dat de Kever een Icoon zou worden of een Fiat panda ?… Allemans auto’s, geen exoten en nu toch dié status. Dat zal vast ook voor hedendagse auto’s gaan gelden. En de combinatie van motor / styling / kwaliteit (of juist géén kwaliteit) zullen de ingrediënten blijven waarom mensen een bepaald type auto waarderen. En wat betreft onze kinderen…
Ik heb een zoontje van 4, en ik kán zeggen die spendeerd meer tijd met z’n ‘Hotwheels’ als met z’n Nintendo DS. En als de nintendo wél ter hand genomen word hoor ik al snel dat ‘monster-jam madness’ of ‘NFS Shift’ opgestart word. Autogekte is onze plicht, als ouder, over te dragen op onze kinderen, dan komt het best goed met deze liefhebberij en bestaat het over 1000 jaar nog.. ;)
Veel kan en mag niet meer, erg jammer inderdaad!
Ik weet alleen zeker dat het niet uitsterft, maar ik denk dat we er in de toekomst anders tegenaan kijken. De toekomstige klassiekers, dat zijn gewoon ander soort auto’s. :)
@W0o0dy

Omdat men door die criteria te nemen heel goed ziet dat er geen zeer leuke auto’s meer zijn die er spannend uit zien, leuk rijden en prijselijk zijn..
ik weet ook dat er 2e hands zeer leuke auto’s zijn voor zelf minder dan 10.000euro, maar het geeft gewoon weer dat de huidige merken zich niet meer met zo’n dingen bezighouden..

@Nemus
criteria was dat het nieuwe auto moet zijn, maar idd, leuke auto!
ik vraag me af of je auto’s überhaupt nog wel kunt liefhebben, of dat het compleet verpest wordt door de overheid… Ik denk dat laatste. Helaas!
@ Cantago

Ja hoor. Koop gewoon een ‘gemiddelde’ T5R en je hebt lief. ;-)
(Foto staat niet voor niets boven dit artikel)

Uitgeroepen door de ANWB tot ‘youngtimer’, altijd een plezier om in te rijden en geschikt voor alles (behalve off-road, dan). :-)

Met kleine hummel achterin naar Zuid-Frankrijk? Geen probleem.
Even de week-boodschappen doen? Geen probleem.
Even nieuwe inboedel halen bij bv Ikea? Geen probleem.
Even TDI-tjes pesten? Geen probleem. (en dat geldt voor vrijwel alle turbodiesels t/m 3.0 liter).
Of zelfs een Cayenne (zonder turbo) op de snelweg aanduwen? Geen probleem.
(Altijd weer mooi, die verbaasde en gefrustreerde blik als ze die heul erg vierkante, 15 jaar oude Volvo niet kwijtraken).

Maar het belangrijkste is: altijd met plezier….heeeeel veeeel plezier. :-)
Je kan hier bij autobloq je ei wel kwijt.Sorry dat ik wat achterloop met mijn reactie.Ik heb in geen van mijn auto`s karakter of ziel gevonden. Lesje van mijn vader “het is een machine waar je je vrouw en kinderen naar opa en oma brengt”.Hier zijn heel veel varianten op en daarom zijn er zo veel mooie auto`s die om de titel strijden van auto voor de liefhebber van de toekomst.Welke dan?
Bugatti Veyron,ongeveer 200 liefhebbers.
Ford Escort 1600 RSi,ongeveer 250 liefhebbers.
De Kever en de Panda gelukkig niet.Teveel cultuurstatus.
Hummer ( alleen in rood ).
En natuurlijk de Ford Taunus 17M van m`n vader.
Met deze Ford gaan we over een paar maanden naar India om hem om te laten bouwen naar Electric Ford ( El Ford Lith ).
ik ben zelf ook nog maar 17, maar ik en me vader zijn nu 2 jaar in het bezit van een audi coupe quattro 1985, en elke keer weer krijg ik er een lach van op me gezicht, en het zijn enkel de leuke dingen, een ronkende 5 cilinder, het oldschool interieur, toch wel redelijk sportief, het grote ronde stuur, en de geur dat “oud” ruikt!
en vd week nog een s70 gezeten, en dan klinkt zo’n 5 cilinder toch heel speciaal, en anders dan iets anders!
trouwens, netjes geschreven!
En wat te denken denken van merken als Panhard. Schitterende auto’s waren dat. Ben zowiezo weg van de auto’s uit de jaren 50 en 60. Heb nog gereden met de Morris Oxford, Austin mini 850-, Glider 1100- en Balanza 1800, Taunis 17M, Simca 900-, 1000-, 1100- en 1300, Citroen 2CV-, Dyane-, AMI6-, DS-, ID19-, en HY. De meest bijzondere van deze auto’s vond ik de Austin Balanza. Vooral in de typisch groene Engelse kleur.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).