
Vanaf juni krijgt het Nederlandse wegdek er weer een heet hatchbackje bij: de nieuwe Polo GTI. Omdat onze fotoslaaf nog ruimte had op zijn rolletje schoot hij ook hiervan een handjevol foto’s.
Dit nieuwe Polootje belooft een lekker sturende auto te worden met ruim voldoende vermogen aan boord om de 1.184 kilo aan Volkswagen fatsoenlijk vooruit te kunnen jagen. De 1.4 TSI levert namelijk 180 pk en 250 Nm en volgens de technici in Wolfsburg is het verbruik slechts 6,0 liter per 100 km.
Wie plaats neemt op de geruite bestuurdersstoel (focking retro) en heel lang door accelereert zal een top halen van bijna 230. De 7-traps DSG bak heeft ook in deze GTI een plaats weten te bemachtigen en de gebruikelijke nul-tot-honderd-sprint gaat mede hierdoor in slechts 6.9 tellen. Om de 180 aanwezige Duitse paarden enigszins te temmen is er een elektronisch lockdifferentieel (XDS) gemonteerd. Livefoto’s vanaf de beursvloer hieronder!
Leuk bakje, zou ik persoonlijk verkiezen boven een Golf GTI. Dit is veel meer in lijn met de originele GTI van volkswagen! Hoop overigens wel dat dit niet al te onderstuurd is, oftewel dat dat lockdif z’n werk echt goed doet!
Die sprinttijd klopt echt niet vrienden van AB; de afwijking is gigantisch op de VAG-produkten. De tijd zal ca. 7,5 sec naar de 100 km/h zijn!
@Megakix:
Volgens mij valt dat hoogstens mee. Bovendien is dit een uitermate realistische tijd voor een 7 traps dsg met (vermoedelijk) relatief korte eindoverbrenging(want relatief lage topsnelheid t.o.v. vermogen en aantal versnellingen), en 180 pk en 1200 kg;)
Wat een gewicht voor een kleine auto. Als ze nu nog eens fatsoenlijke velgen er onder schroeven dan wordt het nog wat (R32 velgen bijv.).
Moet je kijken hoe dun die B-stijl is! Net een coupé. Ik vind die GTI velgen echt heel lelijk zeker om aan die 6L/100km te komen, liever dunne 5-spaaks velgen (bijvoorbeeld OZ Racing – Energy).
Allerliefst RWD, helaas is 1-serie hier uniek in. :(
@BaySideBlueBoy:
Je moet de 1-serie sws als je ‘m dan met een Volkswagen wilt vergelijken toch al niet met een Polo vergelijken, maar met een Golf, in dit segment is er naar mijn weten momenteel niks meer dat achterwiel aangedreven is;)
@EJS:
Nee, heb je wel gelijk in. Een Smart heeft wel rwd, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met dit bommetje.
Echt heerlijk dit. Ik verkies dit zeker wel boven een Golf GTI. Gooien en smijten!
@Ferdinand1:
Een smart is weer een segment kleiner.. die zou je denk ik eerder tegen de Lupo moeten zetten, qua formaat iig, maar denk dat ook die vergelijking uiteindelijk niet opgaat;) Bovendien is die niet met meer dan 100 pk leverbaar!
@EJS:
I know. Dat is ook wat ik zei..
Maar een Lupo? Fox bedoel je dan, anders zit je wel heel ver terug in de tijd! ;)
Komt hij niet met een handbak?
Heerlijk heet hatchbackje! En uitermate stoer voor een Polo.
Dit ziet er wel strak uit zeg.
Eerder deze Polo GTI dan de Golf GTI.
ben altijd al fan geweest van de ruitjesstof maar dan wel in de porsche…
Vind het gewicht nog aan de hoge kant zitten voor een Polo 1.4. Oke het is een GTI, maar 1200 kg?
@Roy: Dat is inderdaad 200 kilo meer dan een ‘gewone’ Polo. Vreemd. Waarschijnlijk anders berekend.
de polo is ook fors gegroeid hé, kwa grootte meer te vergelijken met een golf 3 dan met de vorige polo…
Weeral rood ;)
Rood is inderdaad populair aan het worden ;)
Ziet er echt goed uit
Ik vind deze misschien nog wel leuker dan de Golf GTI. :shame:
velgen beginnen afgezaagd te worden, verder is het een heel leuke auto wel :)
Een leuk, snel karretje. En dat word dan volledig verpest door van die daf-aandrijving voor bejaarden die te lui zijn om met de linkerpoot een pedaal in te drukken.
Een erg slechte trend vind ik dit dan ook, een echte auto heeft een handbak en daarmee basta.
@El Rey:
Ik weet niet hoor, maar in een Daf zit een CVT en hierin een dsg-bak, dat is écht héél wat anders en geeft ook een héél andere beleving
@Ferdinand1
Oeps, je hebt gelijk, ze moeten die namen ook niet met elke generatie veranderen:O
@L-Fred:
Nee hoor, dit is een Polo.
@EJS: Namen veranderen?? De Polo heet al sinds jaar en dag Polo, net als de Golf! Hoezo veranderen…
@Tommy2:
als je nou gewoon voorgaande reacties ook gelezen had had je geweten dat het over de Lupo/Fox ging^^
Simpelweg: hebben. Inpakken niet nodig, scheur zo wel weg.
mooi gooi en smijt bakkie
Dat gewicht klopt niet. Zal gewoon rond de 1.000 kg liggen, net als de gewone Polo.
Waar ik heel benieuwd naar ben zijn de prijzen. De Ibiza Cupra, waar deze Polo GTI volgens mij technisch min of meer mee overeenkomt, kost al 25K. Beetje VW zal zomaar 2-3K meer kosten dan een gelijkwaardige Seat. Dan ga je wel heel snel richting de Golf GTI………..
Op zich een leuk autootje, maar ik snap niet waarom al die VAG-GTI-gebakjes allemaal ALLEEN DSG bak krijgen. Een echte hot hatch heeft een handbak. Dus doe mij maar een Punto Abarth. :)
Hoezo vergelijken met een Golf? Dit IS een Golf..
jammer van de DSG, maar dat neemt niet weg dat ik deze op mijn verjaardags-verlanglijstje heb staan voor komend jaar :-)
Een GTI met automaat? Dat is echt hopeloos…
Hebben ze het nu nog niet begrepen bij VW?
Huuunhuuunhuuun i.p.v. Wroar, schakel, wroar, schakel, wrooaarrrr….
Die ideale auto voor sjonnies die niet kunnen/willen schakelen
Persoonlijk zelf vind ik dit model mooier dan een golf 6.
Schroefset erop en zwarte kleur je hebt echt een hele mooie auto.