Marco van Overbeeke, een Nederlandse design-student, is van mening dat er een nieuwe Miura moet komen. Hij maakte alvast een voorzetje; de Lamborghini Miura Nuovo!
In 2006 toonde Lamborghini zelf een Miura concept, maar daar is weinig meer van vernomen. Het retro-apparaat uit 2006 hadden ze net zo goed niet kunnen maken, om met de woorden van CEO Stefan Winkelmann te spreken: “This Miura was a celebration of our history, but Lamborghini is about the future. Retro design is not what we are here for. So we won’t do the Miura.”
Marco was het daar mee eens en wil géén gedateerd retro design of regelrechte kopie, maar wél een hedendaagse interpretatie van dat klassieke archetype. Dat is het doel van zijn Miura Nuovo. Een ode aan het verleden, gericht op de toekomst. De auto is een concept voor 2012 en heeft een lange neus, laag gewicht, MR-layout en een tweepersoons cabin. Het vermogen is afkomstig uit een V12 en die zou zowel in de lengte als dwars kunnen worden geplaatst, tevens zou het monteren van twee afzonderlijke motoren een alternatief zijn… De afmetingen van de auto zijn vergelijkbaar aan die van de Lamborghini Reventón, ze delen hetzelfde platform.
De diverse schetsen, dankzij wekenlang ontwerpen, zijn verwerkt in een 1:5 klei-model. Er zijn twee verschillende karakters geïmplementeerd in dat model, wat te zien is aan de verschillen tussen de linker-en rechterzijde van het asymmetrische model. Check het portfolio van Marco hier of bekijk meer afbeeldingen in onderstaande gallery.
57 reacties
laat maar komen, vooral de achterkant
laat maar komen, vooral de achterkant, voorkant zaten beter varianten in de voorkant studie, bvb de 2 fijne vertical lijntjes
Van mij mag hij zelfs ook een hoog retro gehalte hebben.
Een supercar in zijn algemeen wel trouwens. Zoveel moois van vroeger is vergeten en ik weet zeker dat er markt voor is!
@Marco van Overbeeke: nice work, dat klei model!
Leuk om te zien hoe zoiets ontstaat…
Ook het asymetrische design mag je wel wat vaker zien vind ik. Ik rij ook met een andere set velgen links en rechts. Ik parkeer hem voor ’t huis net wat voor bui ik heb…
;)
ben benieuwd als lamborghini weer een soort gelijk model op tafel legt
ze kunnen beter het nieuwe ‘murciélago’ platform gebruiken die is van aluminium en niet van staal
Neemt niet weg dat men de Miura concept gewoon moet bouwen…
Voor de rest; het ontwerp ziet er oké uit maar ik vind ‘m lang niet zo mooi als het concept van Lamborghini.
Ik denk dat deze student eerst nog een paar extra stages moet lopen.
alleen die kop lampen en dat ie een beetje te kaal is vind ik erg lelijk .
http://www.pistonheads.com/pics/news/14473/DSC_2344-L.jpg
Het design is voor mij tijdloos, dus veel moet je er niet aan wijzigen. Beetje als de Ford GT.
Desalniettemin dapper geprobeerd. Stug volhouden dan komt die gast er nog wel. Jammer dat hij meteen zo hoog geschoten heeft en een onverbeterbaar ontwerp wil gaan ‘moderniseren’.
Deze Nuovo lijkt doormidden gebroken bij de voorruit ofzo
Nee dank u
Mag u houden
Een gave tekening maken kunnen veel mensen maar goed omzetten naar 3D maar weinige…
lijkt een beetje op een spyker
http://img697.imageshack.us/img697/2315/muiraconcept.jpg
lekker whore!
In dit ontwerp is de lijn die dwars over de motorkap loopt( ongetwijfeld voor de koeling van de radiateur) helaas niet in overeenstemming met de rest van het ontwerp. Ik zou het perssonlijk beter vinden om de lijn van de motorkap, vanaf de zijkant gezien, gewoon lekker te laten doorlopen en niet abrupt af te laten lopen naar beneden. Dan krijgt het ontwerp een iets aerodynamisch lijn. En mocht er toch iets wat van een opening in de motorkap moeten, waarom dan niet een paar strakke, scherpe lijnen die overeenkomen met de rest van het lijnenspel van het ontwerp, maar dan een grote opening in het midden van de motorkap( beetje lotus stijl zonder het middenstukje).
Verder is het enorme gapende gat aan de voorkant iets teveel van het goede. Het moet gebroken worden. Die enorme gapende gat doet me wel een beetje herinneren aan de amerikaanse muscle car van rond 1970 (bijvoorbeeld camaro). Maar die hadden koplampen aan de zijkanten, embleems of een soort van een grille om de boel te breken. Misschien een idee om aan weerskanten wat mistlampen erin te zetten.
Aan het model mis ik buitenspiegels. Het zou uitstekend zijn op die erop te zetten om de enorme lage lijn aan de voorkant wat te verhullen. En wat te denken aan twee enome ronde uitlaatpijpen aan de achterkant. Zo eentje waar je vuist in past.
Om de boel wat aerodymischer te laten ogen misschien een idee om de daklijn te doorlopen tot aan de spoiler. En als laatste de luchtinlaat aan de onderkant/zijkant. Misschien een idee om een plaatje (15 cm, 1:1 schaal) in de vorm van een ‘L'(dwarsdoorsnede) aan het begin van de luchtinlaat (net achter het voorwiel) te plakken, zodat er een klein stukje op dezelfde hoogte ligt als van het voorspatbord, om die enorme lijn van de luchtinlaat te breken.
Verder is het echt een enorm strak ontwerp. Mooi hoor. En mocht je mij wijsmaken dat het naast een lamborgini concept een opvolger voor de lancia stratos is, dan had ik je meteen geloofd.
Een knight-rider