Valt BMW van z’n geloof met voorwielaandrijving?

Auteur: , 99 Reacties

We kennen deze afbeelding uit een oude BMW advertentie toch nog wel? Een konijn (of haas, ik zie het verschil niet) met enorme voorpoten in plaats van een paar stevige achterpoten, dat is natuurlijk geen gezicht. Daarom maakt BMW geen auto's met enkel voorwielaandrijving.

Althans, tot nog toe, want het het Britse Autocar schrijft dat er een eind komt aan het tijdperk dat BMW uitsluitend achterwiel- en vierwielaangedreven auto’s bouwt. Het Britse blad/website heeft in Genève goed geluisterd naar BMW topman Norbert Reithofer. Hij heeft aangegeven dat zijn merk een voorwielaangedreven entry-level model (0-serie?) zal introduceren. Deze kleine zondaar zal onder de 1-serie worden gepositioneerd. Dit model wordt gebouwd op een nieuw platform waarop ook de volgende generatie Mini Cooper zal worden gebouwd. BMW wil de kruisbestuiving tussen de twee merken stimuleren met het oog op een stukje efficiëntie, dus kostenbesparing. BMW en Mini zullen in de toekomst veel meer onderdelen gaan uitwisselen.

Tevens kan BMW wel een model gebruiken die de strijd aan mag gaan met o.a. de A1 en de toekomstige Forfour van aartsrivalen Audi en Daimler. De volgende generatie Mini staat vooralsnog voor 2014 op de agenda, maar een kleine voorwielaangedreven BMW zou er al een jaar eerder kunnen zijn. En als BMW dan toch van z’n geloof is gevallen, zou het zelfs kunnen zijn dat voor de derde generatie 1-serie (2018) voorwielaandrijving wordt overwogen.

Met dank aan Maarten voor de tip.



99 reacties

De nieuwe 1-serie pas in 2018?!
@Cardesigner: Dat is de 3e generatie 1 Serie. De 2e generatie is momenteel in ontwikkeling en komt (ongeveer) in. Staat overigens ook duidelijk in de bron:
BMW is still undecided on whether the third-generation model, due in 2018


@Dennis: Konijn = haas
-edit: Tjsssttt, ik zie het verschil niet-
@robbie: Het is echt een konijn, met gefotoshopte voorpoten. Zie de kop en de oren. Hazen hebben een veel bonkiger kop en langere oren. De kleurverdeling is die van een wild konijn.
Aan alles komt een eind.

Kan niet zeggen dat het erg is, voor de puristen misschien, en de betweters, maar stel dat van deze kleine auto een M versie komt, dan is iedereen weer tevreden.
//merkbash modus aan// Een BMW is ook geen gezicht, dus wat is het verschil :P //merkbash modus uit//
of ze zouden gewoon een rwd mini kunnen maken… maakt het trouwens uit ? Als je voor weinig geld een sportieve rwd auto zoekt kon je nu ook al niet bij bmw terecht, en als je wel iets wil uitgeven zijn er betere alternatieven.
@JDM__Wotevajjjj:

Welke (hier in europa bij de dealer te krijgen) auto heeft er dan vandaag de dag nog goedkope RWD? En ik spreek hier nu over moderne sportieve middenklassen wagens? (of zelf lage of iets hogere klasse ik denk dat op mercedes en smart na er niet zo veel te vinden zijn?) Het enige wat ik kan bedenken is de MF (t)f maar dat is een cabriotje.

BMW met een FWD so what? De wereld vergaat toch in 2012 en dit is alleen maar extra voorteken…
Hoe ge het ook draait of keert dat bwm met een licht wagentje komt is nu niet echt wereldschokkend. Zelfs aston doet het. En de fiat 500 is al lang achterhaald met zijn achterwiel aandrijving. En Smart is van daimler en die gaan namaken doet BWM echt niet vooral omdat het zo moeilijk is om die wagentjes fatsoenlijk te ontwikkelen zodat ze op de weg blijven. Dus FWD enige optie, en iemand die ietwat rijden kan kan met een FWD zeker zoveel lol beleven als met een RWD.
@Hupke: Fiat 500 achterwielaandrijving???

On topic: waarom zou bmw dit niet doen. Voor kleine auto’s wegen de voordelen zeker wel op tegenover de nadelen. De mini heeft dit ook al bewezen dacht ik.
@Emitgs: De oer-500 (1957—1975) had achterwielaandrijving ;)
dan=dat en ik zou het dan maar bij die auto laten als ik bmw was
@Cardesigner: Het blijven geruchten, maar de 1-serie zal nog wel een aantal facelifts krijgen, voordat er een geheel nieuwe generatie 1-serie komt.
Dit was 10 jaar geleden al bekend (lichtelijk overdreven)
Is ook wel logisch toch.
Een simpel auto-tje om van A naar B te komen kun je beter met voorwielaandrijving maken.
Je hebt meer ruimte en het is goedkoper.
Mensen die zon auto-tje kopen geven geen ruk om wegligging
@Cardesigner

De 1-serie na de opvolger van de huidige denk ik ofzo
Mja misschien raar van Bmw, maar logisch dat ze kosten willen drukken…
En bovenaan dit artikel vind u een uiterst zeldzaam exemplaar van de Sfinxhaas.
de 1 serie komt toch in 2011, en de daaropvolgende pas in 2018 dacht ik
Zolang het bij een instap model blijft is er niet zoveel aan de hand…De mini is er nu toch ook al een tijdje met enkel voorwiel aandrijving en dat is tenslotte min of meer een BMW.
Voorwielaandrijving is zeker niet slechter of minder leuk dan achterwielaandrijving.
voorbeelden genoeg.
Ik ken 7 BMW/Mercedes rijders, en na deze winter zeggen ze allemaal (da’s 100%) dat ze nooit nog achterwielaandrijving willen. Zelf vond ik – in m’n BMW tijd – dat driften door de sneeuw best leuk. Maar sinds ik m’n wagen deel met m’n vrouw ook voor mij geen achterwielaandrijving meer.
@Bert: toch wel raar dat er nog altijd zoveel BMWs/mercedessen nog rondrijden…
op de mini na dan… dat is toch gewoon een bmw maar omdat hebben ze hem maar mini genoemd

owja hoe gaan ze dat ding noemen? 0serie? -1serie? lekker doordacht bmw…
@ Bert

Ook handig dat je de reden er ff bij zet waarom die 7 man geen achterwiel aandrijving meer willen.
@ paulusrx7

sowieso geen cijfer aanduiding, eerder een letter.
waarschijnlijk i
of megacity
Heb dit, een model onder de 1 serie, al echt super lang geleden in een magazine gelezen. Ben heel benieuwd!
Het is natuurlijk ook ronduit zot om een klein hatchbackje op de achterwielen aan te drijven. Leuk, dat wel ;)
http://www.itsonlikedonkeykong.net/myspace/jelly/fwd_sucks.jpg
@q-oekje:
Groot gelijk!
Ik haatte dat fietsje omdat het voorwiel steeds spinde!
mijn go-cart had daar tenminste geen last van.

OT: Ik vond de RWD/AWD van BMW net zo leuk. Lekker dwars doen en de andere merken te kakken zetten!
In de stad is FWD natuurlijk goedkoper/makkelijker, maar ik hoop dat ze daar niet al te snel aan zullen toegeven!
@GOD
’t Is hier nogal bergachtig (nou ja, heuvelachtig) en de achterstraatjes waar die mensen hun villa’s hebben worden niet geruimd. Terwijl de audi’s lustig zonder problemen de berg over gingen, moesten de achterwielaandrijvers te voet naar de bushalte. Ze zijn net iets te veel uitgelachen geweest denk ik.
@Bert:
Dat heb ik er voor over. Want zonder sneeuw weet ik wie er het meeste plezier heeft hoor.
Tjonge jonge jonge, dan maken ze die goddamn Mini toch met achterwiel aandrijving!
Dit gaat helemaal nergens over..
Die fuckin Norbert verdient een nekschot!
@ Bert

Ok dat is heel begrijpelijk.
Ik als trouwe achterwielaandrijving aanhanger had in de zelfde situatie ook een AWD gekozen.
@Dennis Dit is geen gerucht, maar een feit. Zie ook de BMW-persconferentie voor Genève. Zie hier het exacte citaat: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?p=580214#p580214

-edit: thanks, ik heb de tekst aangepast-
Vraag ééns aan de grote meerderheid van de BMWrijders welke wielen aangedreven worden,50% weet het niet ééns.
Als het BMW embleempje er maar blijft aanhangen,das het voornaamste.
@Imom: Hah, hier sla je de spijker RECHT op de kop.
De nieuwe tweede generatie 1 Serie komt zelfs al in 2011. En de derde generatie dus in 2018.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_1_Series_(F20)
Zelfs een smart heeft achterwielaandrijving…
lamborghin__fan
ah zou goed zijn bmw met fwd en dat heet dan 0-serie
o staat dan voor 0 , zero , niemendal een bmw met fwd trekt op niks
De exacte woorden van Dr. Norbert Reithofer (persbericht BMW):

It also means that: We will be extending the BMW and MINI brands into the small car segment with new models and variants. Our focus is on the customer: And there is demand for premium vehicles in the small car segment – as we have proven with our huge success with MINI. We will be offering attractive new products in this segment. For these new vehicles we could envisage developing a common architecture for both front and four-wheel drive.


Het was overigens al sinds oktober vorjg jaar een gerucht dat BMW hier over nadacht.
http://www.autoblog.nl/archive/tag/0-serie

Nu is echter voor het eerst door BMW bevestigd dat ze er inderdaad serieus over nadenken om BMW’s en MINI’s op hetzelfde FWD/AWD platform te gaan bouwen.
Vloeken in de kerk. Deze man moet ontslagen worden! Dan bouwen ze maar een nog kleinere mini. Je hoeft toch niet alles na te doen wat Audi en Benz doen? Zou me ook niets verbazen als die Audi ook niet aan gaat slaan.
Ik hoop niet dat ze dat gaan doen, een BMW is een BMW. en die heeft altijd achterwiel aandrijving.
Als ze dan toch zo nodig een voorwiel aandrijver willen bouwen, dan maar onder de naam Mini.
Mannen rijden achterwiel vrouwen voorwiel zo is het en zo zal het altijd blijven, wat bmw ook doet.
@CL65: En zo is het*

Het mooiste is nog altijd rwd en dan zelf handmatig beslissen of je de awd wil inschakelen. De fun van rwd met het gemak van awd als het nodig is.
Ja wie gaat er nu ook in zo’n kleine auto achterwiel aandrijving leggen. Misschien alleen als het een elektrische aandrijving zou zijn, dat het mogelijk was.
@Prutsor: Eh Smart?
Ik lig er niet van wakker, mercedes zijn A en B zijn ook FWD. En deze 1 serie is idd 1ste generatie, 2de generatie 2011 en derde 2018 ;)
ik hoop dat het rwd blijft. is juist zo leuk
het zou erg spijtig zijn.
Esprit_de_Flandre
Wel, ze doen maar. Dan zijn we toch van die gezever van de fanboys af die zeggen dat RWD zoveel beter is en heilig en onverslaanbaar en en en…
geen bmw zonder achterwielaandrijving
Ik vind dat de Mondeo Ghia van mijn vader lekkerder stuurt dan mijn 5series M-sport ophanging. Aandrijvings puristen zijn blaaskaken die niet beseffen dat Tiff Needle en soortgenoten vooral entertainers zijn. Denken dat purisme een symptoom van vakkunde is, terwijl het omgekeerde waar is. Met FWD en AWD kan je evengoed spelen. Mannen dit, vrouwen dat… we hebben het hier over een doos met wielen, doe normaal.

Voor mij hoort FWD wel thuis op kleine wagens, en AWD op zeer krachtige en/of zware wagens.

Hier nog een interessante link :
http://www.bmwarchiv.de/e-code/

De F06 (6 series 4drs), F34 (3GT) en de MCV staan er nog niet bij, maar deze lijst wordt regelmatig bijgehouden.
zal tijd worden stelletje stijfkoppen.
Ach BMW bewijst met de mini dat ze de best sturende voorwielaangedreven auto op de markt kunnen bouwen.

Komt wel goed dus als de 1serie fwd zal worden.
@Donstil: Wat een onzin argument. Zo wat iedere VW/Audi, Renault, Peugeot, Ford en Mazda stuurt net zo goed of zelfs beter dan een Mini.
@Peter: Haha nee sorry.
@Donstil: Toch wel, neem het maar aan van iemand die met zowat allen gereden heeft dus ervaring uit eerste hand. Dat is net iets relevanter dan fanatisch merkvertrouwen.
@Peter: ik heb het van mezelf das nog veel dichterbij. Rij een mini cooper s namelijk.
@Donstil: Dat wil nog niet zeggen dat je anderen kent. Mijn ervaring zet de Ford Focus hoger. De Mini welke ik gedurende een week gebruikt heb was dan wel geen Cooper, maar ook geen enkele van de andere was een topversie en allen presteerden qua sturen/wegligging gelijkwaardig en toch verschillend. Dit wil niet zeggen dat ik de Mini minderwaardig vind maar geheel objectief en neutraal kan ik hem zeker niet de beste noemen.
O.T. BMW verliest hierbij toch wel een beetje een stuk van hun premium status.
een beetje autobouwer heeft veel varianten,prijsklasses en doelgroepen. kijk naar VAG, ik geloof niet dat die het verkeerd doen. De meeste mensen willen toch een simpele auto die van a naar b gaat. dan hoef je niet bij BMW aan te kloppen. en van het kleine selectieve stokoude BMW RWD fans kan BMW niet op leven.
Misschien domme opmerking, maar achterwielaandrijving wil toch niet per se gelijk nadelig zijn ten opzichte van een voorwielaandrijving? Of zit de nadeligheid van achterwielaandrijving alleen in de bouwkosten?
@GH: er zijn twee voordelen van RWD. 1- je kunt meer PK kwijt. 2- het is leuk.
De fransen zijden het al, je kan beter trekken dan duwen. Trekken gaat een burostoel makkelijker over een drempel dan duwen maar alsje zwaar moet trekken kan je beter RWD hebben ivm gewichtsverplaatsing.
@NovaStar: En jij luistert naar de Fransen…?

@Peter: Nou nee
Sinds Richter niet langer de hoge pief is bij de M-afdeling, gaat het steil bergaf: 4WD, SUV, trekhaak, automaat, turbo’s, downsizing, … En nu gaan ze bij BMW aan een van hun fundamenten raken??? Zijn ze dan zo slaafs tegenover de huidige economie?
@Timmie: Helemaal met je eens. BMW is binnenkort BMW niet meer.
Uhm, de Audi A1 wordt toch de concurrent voor de MINI? Waarom heeft BMW dan een klein model nodig als concurrent voor de Audi A1? Beetje dubbel……..
Waar zijn de echte mannen naartoe? Zelfs mn bmw met esp/dtc is al voor softies ;).
Grapje he mensen :)
achterwielaandrijving is ook niet verantwoord met een korte wielbasis met wat pk’s erop. Het is niet voor niets dat Mercedes de A en B klasse met voorwielaandrijving uitrust. EN ja smart heeft achterwielaandrijving, maar met zo’n licht motortje en beroerde bak krijg je die achterwielen toch niet aan het spinnen…
bij gewone auto’s
>200PK = FWD
<200PK = RWD
dus ik zou er niets op tegen hebben als ze het zouden gebruiken
en AWD alleen bij SUVs/trucks/pickups en daar zou RWD moeten verboden zijn en je moet al helemaal gestoord zijn om daar FWD te gebruiken
@six-trey: maak daar maar >300 pk van voor voorwielaandrijvers.
@alle mensen tegen de FWD.

Dan koop je toch gewoon nog steeds een 1-3-5-6 of 7 serie met RWD?!?

Dan het volgende, degene die hier roepen over RWD is het beste dit en het beste dat. Wedden dat van die groep nog niet eens 50% überhaubt een RWD auto rijd.
@jack abarth
ik wel hoor, 1x quattro, 1x rwd. Ik ga nooit meer fwd rijden, laat ze dat maar in een Prius stoppen!
Als de 3 serie maar RWD blijft
De BMW 5 serie deelt z’n platform met de 7.
Ik denk dat iets soortgelijks gaat gelden voor 3 serie en 1 serie.
De 0 serie deelt dus z’n platform met de nieuwe mini (en misschien enkele PSA producten???).
Volgens mij hoeven we vooralsnog niet te vrezen voor een voorwielaangedreven 1 …
Wederom een bewijs dat geen enkele traditie resistent is tegen een veranderende economie…
Dit is trouwens een wild (photoshop) konijn. Haas heeft zwarte rand aan de iets langer oren …
Dat is toch al een half jaar bekend?

Zie: http://drivr.be/2009/09/29/alle-details-bmw-0-reeks-i-city-car/
ik begin die haas / konijn discussie wel beu te worden.
FWD hebben ze toch al! En dat is de scherpsturende Mini!
Zelfs met de aandrijving voor zorgt BMW voor de BMW gevoel.
Dat kunnen beter dan wie dan ook.
Maar warom maken ze niet gewoon eentje met midden/achter motor. Dat scheeld gewicht en ruimte toch! Kijk maar naar de Smart en dus niet naar de A-klasse! Zelfs zonder stuurbekrachtiging rijdt dat super goed.
Jammer.. Deze nieuwe bmw wordt een peugeot met bmw embleems.. Wat echt heel erg jammer is want ik heb zelf meerdere keren voor mn werk in een 407SW gereden.. Was redelijk vlot, maar toen ik klaar was met werk en in mijn e36 reed toen voelde die toch directer aan met gasgeven en sturen.. De enige FWD’s die ik wel oke vind rijden was de Golf V en de Citroen Jumpy.. Mijn volgende auto wordt zeer waarschijnlijk weer achterwiel aangedreven.. Met winterbanden is sneeuw geen probleem.. (in NL)
@ Pieter-Jan,

Theorie van de koude grond lijkt me, daarom hebben ze in de F1 zeker ook AWD…

Maar ik zou zeggen, koop een Mondeo en laat de 5 Serie staan voor mensen die de techniek wel op waarde weten te schatten.

Gr.
Svenska Aeroplan AB
Zo, worden ze bij BMW ook ineens modern?
;)
met de mini en focus RS is al bewezen dat voorwielaandrijving best goed kan sturen… al blijf ik bij mijn standpunt dat je het vermogen niet op de sturende wielen moet overbrengen (of toch minder dan de helft).
RWD4ME! En ik ben die zever over sneeuw beu! Ik heb er geen problemen mee gehad, terwijl ik sporen zag van voortrekkers die de bocht niet haalden door onderstuur, gleed ik lekker door de bocht met een beetje overstuur…Als een achtertrekker niet weg geraakt ligt dat enkel aan het gewicht, leg er dan een zak cement in ofzo…
Ben wel een voorstander van RWD, dat is net één van de sterke punten aan BMW, je krijgt zoiso RWD (of AWD) dus zoiso fun en een goed rijgedrag!

Ik ben dus geen voorstander van een BMW met FWD, want voor je het weet zitten ze het ook op de 1 en op de 3, en dat zouden we niet willen.
(Als je een BMW met FWD wilt, doop dan een Mini.)
Bij kleine auto’s is FWD mss beter (dat weet ik niet), maar daar heb je de Mini voor hé!
Zolang het echt tot de 0-serie (?) beperkt blijft kan ik er perfect mee leven. Maar dan ook enkel daar!
Ach, ik sta nu nergens meer van te kijken.
Ze moesten bij BMW al noodgedwongen aan de turbo’s om de concurrentie enigszins bij te kunnen benen terwijl de 100pk de liter inhoud toch altijd het handelsmerk van M-Power was.

We zullen zien..
Ooit met de eerst 320’ér probeerde BMW iedereen ervan te overtuigen dat een vier cilindertje ‘not done’was.
Maar toen kwam de M3 uit, juist, een 4 cilindertje dat zwaar opgefokt was.
BMW beweerde toen dat het blok korter is en de krukas ook en dat het blok daardoor stijver was en daardoor meer spanning kon hebben (logisch verhaal)
Vanaf dat moment is BMW bij mij van zijn voetstuk gedonderd en zijn het gewoon gekostumeerde marktkooplieden geworden die je omwille van een broodje aap je in een te dure auto willen hijsen. ( Die ouwe versleten M5 die ik ooit had reed wel geweldig, eerlijk is eerlijk)
Ach het kan nog gekker…

platform sharing Opel en VW.

http://www.youtube.com/watch?v=HbiPSFBADFw
Voor wie graag een kleine BMW met rwd wil is een Z1 misschien een tip.
Fijne wagen en zal in waarde niet veel meer zakken!!
hopelijk breidt dit niet uit naar boven toe. De 316d / 318d /320d s zijn momenteel de enige betaalbare lease gezinswagens met RWD die niet teveel uitstosen ( mercedes & lexus) naar belastingen toe.
ik heb zo de indruk dat ze bij BMW niet meer weten van welk hout pijlen maken… Nu gaan ze Audi nog lekker na-apen ook door die verfoeilijke voorwielaandrijving in hun premiumsleetjes te hangen ook (!) Eveneens interessant: check dit maar effe: http://www.ausmotive.com/2010/02/22/bmw-returns-serve-in-latest-audi-war.html

Het beste waar BMW op komt is 1500$ korting geven als je je Audi inruilt en een BMW koopt… Hoe zielig wordt BMW wel niet, spelen op de prijs is echt het laagste van het laagste en niet echt een lange termijn visie… Ach ja, ze hebben blijkbaar niets anders en veel succes heeft dat waarschijnlijk niet, 1500 dollar krijgen om een gedrocht te kopen, daar trapt een Audibezitter toch niet in… Sjonge jonge, toch echt zielig bezig hoor daar in Beieren…
@nomar
Audi naapen?
Zelfs de Audi A8 heeft voorwielaandrijving!
Dat die mensen geen achterwielaandrijving meer willen in de winter ligt aan hun zelf, omdat ze te zuinig zijn om een paar fatsoenlijke winterbanden te kopen.
(ik heb hetzelf ook eens gezegd) maar als je eenmaal achterwielaandrijving hebt gereden wil je niet meer anders ook niet in de winter! achterwielaandrijving heeft met goede winterbanden ook in de sneeuw juist zijn voordelen,de auto is veel beter te corrigeren en glijd veel minder snel weg over zijn voorwielen.
Alleen het verhaal wat compactheid betreft gaat wel op,dus bij kleine auto’s is voorwielaandrijving in het voordeel, maar niet wat betreft wegligging!
BMW met voorwielaandrijving? Dat is geen BMW, dat is merkverzieking! Ik koop dan nog liever een Megane RS (vergelijking: ik eet liever hondepoep dan een halve boterham).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).