Lang leve de SM, Citroëns snoepje is 40 geworden

Auteur: , 70 Reacties

Heel weinig auto's komen bij de Citroën SM in de buurt. Als het gaat om uitstraling en techniek wint ze bijna alles. Hydropneumatische vering, een sappige zescilinder en een uiterlijk als geen ander. Een beetje vreemd, maar o zo lekker.

Een sportwagen van Citroën, het klinkt raar. Je verwacht van Ferrari toch ook geen diesel bestelwagentjes? Toch heeft Citroën wel een supercar gemaakt, en hoe. De SM deelde weinig met traditionele sportcoupés of grand tourers. Net als de DS zat ze vol met prachtige techniek, en het was zowel een échte Citroën als een échte sporter. Een bijzonder concept en misschien wel dé definitie van een auto voor de liefhebber.

Citroën was toe aan een sportauto. Een waarmee ze, na de DS, konden laten zien dat ze tot nog mooiere techniek in staat waren. Bovendien hadden ze niet al te lang geleden Maserati opgekocht en voelde ze wel voor een beetje ‘leentjebuur’. De auto moest natuurlijk wel als echte Citroën op de markt komen. Bestaande modellen ‘rebranden’ was een grote nono.

De SM kreeg al het vernuft waar Citroën op dat moment over beschikte. Zoals gezegd hydropneumatische vering, maar ook een unieke stuurinrichting. Het stuur centreerde zichzelf, waardoor er nauwelijks caster nodig was. Caster bepaalt de hoek van de as waar de wielen omheen draaien bij het sturen. Het resultaat was een wiel wat altijd volledig vlak op de weg stond, en dus een maximaal contactoppervlak had. Verder waren de koplampen voorzien van automatische niveauregeling en draaide deze mee in de bocht. De Maserati V6 werd in het midden van de auto gepositioneerd. Net als bij moderne sporters, tussen de vooras en het schutbord.

In totaal zijn er 12.920 Citroëns SM gemaakt. Een deel daarvan is zelfs officieel verkocht in Amerika. In Nederland is het altijd een zeldzaamheid geweest, slechts 98 exemplaren zijn hier origineel op kenteken gezet. De auto kostte destijds 36.900,- gulden (of 16.745,- euro). Voor dat geld kon je toen ook een Jensen, Mercedes of Jaguar kopen, of de hele straat vol zetten met Dafjes.



70 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
Een leuk verhaal over de sm van onze grote vriend Jay Leno:
http://www.jaylenosgarage.com/video/clips/citroen_sm/187642/
@JanJansen: bedankt voor het filmpje van Jay Leno. Extreem vette wagen zo’n SM.
@JanJansen: Leuk filmpje van Jay leno!!
Er bestaat gewoonweg niets, maar dan ook niets, koelers.
pa van een maatje van me heeft zn sm pas ingeruild op een c6 2.7hdi..
meeste gave auto ooit! Johan Cruijff en Jules Deelder hebben er ook één gehad
Fransen kunnen beter bij hun stokbrood en okselhaar houden. en ja nog steeds.
Een van mijn absoluut favoriete klassiekers…
Gefeliciteerd lievelingsauto! Want zoals ik al in vele WoDaSpoDa’s heb verkondigd vind ik dit één van de meest briljante, eigenwijze, kenmerkende en leuke klassiekers ever. Je houdt er van of je walgt ervan. **geeft zijn modelauto een aai**
Wat een wagen… staat ook op mijn favorieten lijstje..!!
Nummer 1 op mijn lijstje van topauto’s? Mogelijk (dat lijstje is een beetje vaag ;) )… Ze staat heel hoog, dat is zeker.

Ultiem comfort, mooie prestaties en een origineel jasje dat ik wel kan waarderen. What’s more to want!?

Trouwens, lang leve Nederland als Citroën-land.

“Wij schatten in dat er ca. 250 SM’s in Nederland zijn (terwijl er oorspronkelijk maar 99 zijn verkocht) waarvan toch al gauw 170 in rijdende staat…”
Bron.
@Citrofiel: Gefeliciteerd! En natuurlijk alle andere auto liefhebbers gefeliciteerd!
Die stuurbekrachtiging, DIRAVI genaamd, is echt geniaal!
DIRAVI was de eerste Drive by Wire besturing (By Wire niet te letterlijk nemen, het systeem was hydraulisch). Dat wil zeggen dat wanneer er druk was in het hydraulisch systeem er geen mechanische verbinding was tussen stuur en voorwielen. Het stuur gevoel is dus kunstmatig, Op lage snelheid gaat het sturen licht, als de snelheid toe neemt wordt de besturing zwaarder. Door de ontkoppeling van stuur en wielen heb je ook geen last van ongewenste stuuruitslagen, omdat het systeem wanneer je niet stuurt altijd recht uit wil. Dit komt doordat de zuiger in de stuurcilinder door 150 bar hydraulische druk wordt vast gezet wanneer je recht uit rijdt. Stuur je dan neemt de druk af en bewegen de wielen links of rechts.

Met andere woorden, je kunt 200km/h rijden zonder handen omdat, ook wanneer je door een kuil rijdt, de auto altijd recht door zou gaan.

Maar goed DIRAVI is echt heel erg gaaf! Zat ook of de CX en XM V6, maar in de SM had het slecht 2 omwentelingen nodig van uiterst links naar rechts.

Een van de mooiste auto’s ooit de SM, beetje apart heel erg eigenwijs en zo ontzettend gaaf! ook na 40 jaar
Moet je die lijnen zien!
http://cache.gawker.com/assets/images/jalopnik/2009/11/SM_1.jpg

dat ontwerp is zo mooi, simpel, elegant, gaaf en vooral Frans
Tja, ik vind het absoluut geen mooie auto. De techneik interesseerd me ook niet zoveel van deze auto eigenlijk. Het is voor mij een auto die niet in mijn richting komt. Enige echt interessante aan de auto is de motor, en die is eigenlijk weer niet van Citroen….

@ Alwood:

Je omschrijving van caster klopt niet. Caster is de wielvluchthoek. Stel je hebt een triangel. De triangel zal bij de meeste auto’s horizontaal staan. dan heb je 0 graden caster. Wanneer je het ene scharnierpunt lager plaatst dan het andere scharnierpunt spreek je van een paar graden caster. Wielen hebben namelijk maar 1 as, in welke hoek die ook staat. Ik denk dat je dan ook in de war bent met camber? Dat is de wielstand, oftewel de hoek waarin een wiel staat ten opzichte van ht wegdek….
@Kevski-Style: ik hoopte het in weinig woorden uit te kunnen leggen… maar kortgezegd is caster toch de langshoek en camber de dwarshoek van de as waar de wielen omheen draaien?

Bij de Citroen zou die as dan praktisch verticaal moeten staan?
@Alwood:

Klopt idd! En het maakt ook zeker wat uit bij het ontwerpen van de ophanging, maar het heeft er weinig mee te maken hoe de auto rechtuit gaat en centreerd. Jos zijn antwoord is dan een stuk aannemelijker….
Mijn absolute nr.1, een uitstraling als maar weinig auto’s hebben, en qua lijnen ongeëvenaard.
@alwood

de SM heeft true centerpoint steering (schuurstraal=0).
Voordeel van true centerpoint steering is dat de besturing wendbaar (direct) is en zeer licht. Het nadeel is dat de rechtuit stabiliteit slecht is. Vandaar dat de SM een stuurbekrachtiging (DIRAVI) heeft die zelf centreert(altijd rechtuit gaat).
Ahh de SM, ik zag er vanochtend toevallig eentje staan. Wat een beauty is het toch, mijn felicitaties!
@alwood nee wat ik net zij is iets anders; ;)
Overigens klopt het dat de SM nauwlijks caster had wel.
Neem een zijaanzicht van de auto. Je hebt twee fusee’s (draaipunten/schanieerpunten). Fixeer de onderste fusee. beweeg de bovernste fusee naar achter. Trek een lijn door de fusee (die is nu schuin). De hoek die de lijn door de fusee’s maakt is de caster hoek. In dit geval positief caster want de lijn door de fusee’s raakt het wegdek voor het punt waar het loop vlak v/d band het wegdek rijkt. de band loopt asl het ware achter de fusee helling aan waardoor het stabiel wordt.

http://www.thepetricasa.com/home/IH_scout_II/Entries/2008/7/23_caster_correction_successful_files/Align_Caster.gif)

Bij de SM is deze helling zeer klein. Hierdoor is de auto onstabiel, maar wel zeer wendbaar. het stabititeits probleem wordt idd op gelost door de zelf centerende bestuuring.

Eigelijk net als de F16, de auto/f16 is eigelijk onstabiel, waardoor heel wendbaar, maar de techniek maakt het voertuig kunstmatig stabiel EN wendbaar!

en dat in 1970 ;)
Ik vind het geen mooie auto, dan ben ik zeker geen autoliefhebber hé?
@BmwMPower:

Nee idd, je bent dan een YUP, die er meestal niks van begrijpen

@KEvski, Volgens mij ben jij een knulletje met een petje op, die in een Golf GTI rijdt. Je hebt blijkbaar nog nooit van stijl en elegantie gehoord.
@SjonnieKroket:

1, aan mijn profiel had je al kunnen zien wat mijn leeftijd is. Die zijn nu alleen even tijdelijk niet beschikbaar?
2. Nee ik rijdt niet in een Golf GTi. Eigenlijk alleen maar in oldtimers, maar dan wel degen die mij aanspreken. Met een Type 1 Golf vind ik ovrigens nit mis.
3. Ik loop meer in pak dan met een petje op. Hooguit een beanie als het koud is.
4. Stijl en elegantie zijn voor mij auto’s als een Jaguar MK IV, een Rolls Royce Silver Shadow, of een lincoln continental. Prima auto’s. Een Citroen zoals deze is dat voor mij echter niet. En als je mijn eerdere comments al had gelezen had je mijn autovoorkeur voor de rest al kunnen lezen. Een Mini kever of 4cv zijn niet echt sjonnie waardig ;)
Maar ja, als jij vind dat iedereen onder de 30 een sjonnie is, dan is dat jouw goed recht natuurlijk. Daaruit blijkt dan maar weer eens hoe bekrompen je denkt. En wat voor Fanboy je dan wel niet bent. Wat stel je voor dat iemand iets over jouw geliefde auto zegt. Kijk en stel het is niet waar, dan is het nog een ander verhaal, maar dit is niets anders dan een mening.
Daarnaast heb ik mijn sporen wel verdient. Ik heb o.a. hier voor AB geschreven en schrijf nu voor klassiekerrally. En ja, zoals je kunt zien is dat een site gericht op klassiekers. Dus check eerst je feiten voordat je gaat blaten….
Net als de Lancia Thema 8.32 met de Ferrari motor is dit een van mijn favoriete auto`s. Zo worden auto`s niet meer gemaakt.
Zo ken ik iemand die heeft de Citroën SM die van de russische president Leonid Breznjev is geweest.
Deze auto rijdt in Nederland en is via en veiling van de KGB gekocht.
De auto is groen en rijdt in Smilde rond.

Het is een hele mooie groene en deze man gebruikt hem ook waarvoor hij gemaakt is.
Gewoon met 230 km/u door Frankrijk knallen en genieten van de techniek.
Een nadeel dat elke 30.000km (kan ook 20.000km zijn) het blok uit elkaar moet om de distibutieketting te vervangen. Deze motor hoef je niet naar Maserati of naar Hessing te sturen want die bezitten deze kennis niet meer. Zijn nog wel een paar specialisten te vinden die dit blok kunnen onderhouden maar ze worden wel schaars.
@Dennis: Klopt, Breznjev had en groene en was gek op dat ding
Er is een Brit die een oplossing voor die kettingen heeft, de man werkte toen bij de VW importeur, nadat hij bij Citroën UK was weggegaan omdat ze vonden dat hijmet zo’n oud ding reed.
Bij VW waren ze er trots op dat er een SM op de parkeerplaats stond….
’t is trouwens een ‘Grande Routiere’ en absoluut geen Spoooortwagen.
@de sjonnies: nee hoor, hij won ook rally’s, rally = sport, dus SM is sportauto…

Juist door de combinatie van technieken in de auto is de SM eigenlijk alles… Sport, GT, supercar, limousine :D

@jos:
tnx voor het plaatje! ;) dat was inderdaad wel wat ik in gedachten had.
een van de mooiste en misschien wel beste supercars uit zijn tijd, ben afgelopen zomer een stoet van deze wagens tegen gekomen bij een tankstation in het zuiden van frankrijk, de eigenaren koesteren de auto’s. Een kennis heeft er ook een, toen der tijd niet gekocht, ze blijven super!
Hoewel het niet mijn favoriet is, vind ik het wel een héél bijzondere auto. Degenen die daar anders over denken, moeten hem eens bekijken in vergelijking met andere auto’s uit dezelfde periode om in te zien hoe uniek en vooruitstrevend de techniek en het design is. Als je het dan nog niets vindt, ben je waarschijnlijk geen autoliefhebber maar een fanboy van een overroepen merk en dus slachtoffer van de marketing-jongens die vandaag de industrie en maatschappij beheren.
@Peter:

Niet mee eens. Ik vind hem gewoon echt niks. En nee, ik ben geen man die 1 merk specifiek achterna loopt. Om je een voorbeeld te geven: Chevorlet Corvair, Renault 4cv, Citroen le Traction, VW Kever, Austin Mini Clubman, Honda S800, Fiat 600, Ford Mustang. Just to name a few…. Zoals ik al zij is de styling en techniek precies van mij af gegaan ipv naar mij toe. Comfort geef ik helemaal niks om, dus zaken als stuurbekrachtiging, rembekrachtging en hydrolische vering zijn bij mij zaken die ik niet in een auto zou willen. Rijden/Racen doe j met je kont, dat geeft het meeste inpunt, daarna met je handen en voeten. Als daarvan bijna alle factoren hydrolisch zijn, krijg je geen goede feedback. En daarnaast vind ik dat het uiterlijk me niet aanspreekt. Voor mij zit er geen emotie in. Het mist voor mij dat gevoel van opwinding. Dat gevoel waarvan je haren overeind gaan staan….
@Kevski-Style: Ik beweer niet dat je hem mooi moet vinden (dat is een kwestie van smaak en valt dus niet over te twisten en gaf trouwens zelf aan dat het niet mijn favoriet is) maar wel dat je moet herkennen dat het een heel bijzondere auto is, zowel in vormgeving als in techniek. Techniek is voor mij belangrijk in een auto wat toch de grootste, meest invloedrijke ontwikkeling in de geschiedenis van de mens heet te zijn. Ik kan niet begrijpen dat je als autoliefhebber dat niet belangrijk vindt. Conclusie: ieder zijn ding.
@Peter:

Als iemand techniek belangrijk vindt dan ben ik het wel. Maar nogmaals. het is de verkeerde richting. Techniek moet bij mij maar 1 functie hebben: Het moet harder/sneller/beter worden. Comfort voegt voor mij alleen maar ongenoegen toe door roll. Ik wil niet zo geruisloos van A naar B rijden in alle rust en comfort./ Ik wil van A naar B op een manier dat als ik uitstap, dat ik denk: Ik heb er van genoten ook al was het werken. de adrenaline moet stromen. Wil niet zeggen dat ik als een idioot door het verkeer rijdt, voor je dat als conclusie gaat trekken. Ik hou me prima aan de snelheid. Maar stel je hebt een weg waar een rotonde inzit, waar je 50 mag, dan druk ik als het even kan mijn rem ook niet in en gaan alle bochten ook met dezelfde snelheid. Verder wil ik het idee hebben dat ik gewerkt heb. Techniek in die richting vind ik super. Sterker nog, ik hou me er ook mee bezig: Zowel het prepareren van auto’s als het maken en ontwikkelen van nieuwe onderdelen….

Ik ben het overigens wel met je eens dat ht een bjzondere auto voor zijn tijd was. Minder bijzonder dan de DS, want dat was een revolutie op het gebied van techniek voor massaproductie. Maar in hetzelfde opzicht is een Fiat Multipla bijzonder. Bijzonder is daarentegen niet altijd mooi en goed….
Ik heb het geluk mogen genieten er ooit zo één in mijn bezit te hebben gehad. Gelukkig een simpele uitvoering met 3 dubbele carburators want de latere injectieversie was minder betrouwbaar en voor een doehetzelf-liefhebber een lichtelijke ramp.
Fantastisch automobiel zijn tijd (te?) ver vooruit, maar wel zoals de sjonnies reeds aanhaalde een ‘Grande Routiere’ en geen echte sportwagen. Daar was hij net iets te log voor.
Als ik er nu zo overdenk dan heb ik massa’s spijt dat ik hem ooit van de hand heb gedaan, en daarom ga ik mijn Activa V6 nog wel wat bijhouden en conserveren (ook al kan je die zijn waarde in de verste verte niet vergelijken met die van een SM) want die doet mij in zekere zin wat aan die SM denken (V6 en tjokvol aparte techniek maar dan wel betrouwbaarder).
Lelijker dan deze auto zijn ze bijna niet te vinden…brr..het is en blijft een gedrocht van de eerste orde. Mensen lullen altijd met elkaar mee over deze auto (ooooh, wattizzie mooooooi), maar ondanks hun lofuitingen wéten ze gewoon dat ze voor lul rijden in dat ding ! Of anders gezegd; mensen die deze auto mooi (moeten) vinden hebben een hapering hun gevoelens te laten spreken…
@Megakix:

Les gouts et les couleurs ce ne discute pas, is een Frans gezegde en een waarheid als geen één, dus laat andere mensen hun mening zonder……
@Activa: over smaak valt niet te twisten…ik heb de beste smaak ! ;-)

Laat ik het anders brengen; je hoort wel tot de categorie ‘beter een dooie vogel in je hand, dan 10 levenden in de lucht tiepjes’ als je stellig kunt beweren dat je dit ‘design’ mooi vind. Kom op, schoonheid kan alleen bestaan uit nostalgie in dit geval, niet uit objectiviteit ! Daarom kan een man ook nog steeds van zijn vrouw houden na 80 jaar huwelijk…
Ik vindt vooral die nummerplaat mooi ingebouwd, en hij lijkt wel op de BX…
Geweldige auto, zo worden ze niet meer getekend!
Ik heb dus zo’n SM. Een 74-er met een 3 liter motor en carburateurs. Zéér zeldzaam, want er zijn maar een handje vol 3 liters met handgeschakelde bak gebouwd. De 3 liter motor kreeg je namelijk normaal alleen met automaat. Het verhaal over de distributiekettingen die maar 30.000 km mee gaan is totale onzin. Als je een hydrualische spanner en moderne ketting van het merk reynolds gebruikt gaat de hoofketting 250.000km mee en de secundaire kettingen zeker 80.000 km. Ik heb met mijn SM in 7 jaar 80.000 km gereden. Nooit pech gehad. Ik heb de motor 1x laten reviseren en laten moderniseren met de beste modificaties en materialen. Doe je dat, dan gaat je SM blok niet meer stuk.
Ding is nog pure emotie, waarom?
Omdat Citroën toen nog een statement kon maken en de marketingjongens de kelder in gejaagd werden door de techneuten!
Citroën liet de wereld zien waar La France technisch toe in staat was.
Je leest het in de reacties : je vind hem of geweldig of je vind hem niets.
En dat vind ik voor een auto op zich geweldig !
Bij onze oosterburen staat nog een fraai exemplaar te koop:
http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=lrcuzntjshui
Prachtige auto, dit soort modellen zonder compromissen maken ze tegenwoordig gewoon niet meer.
Ik heb Citroen altijd vreemd gevonden: ik vind ze niet mooi en bepaalde ergonomische keuzes die ze ma(a)k(t)en zijn er gewoon om dwars en eigenzinnig te doen. Ik zou er nooit een willen en toch kan ik het niet laten van er met een zekere bewondering naar te kijken….
Die auto is écht geweldig!!!
leuk autotje maar die naam, daar hebben ze niet goed over na gedacht. (SM)
Imagine that, a white car! haha
@ Megakix:

Ik heb nog nooit iemand zoveel onzin horen zeggen.
@Dennis: ..jij komt niet vaak onder de mensen ? ;-). Je kunt beter schrijven dat je tot de door mij geschetste categorie behoort ! Egwel ! Tuurlijk ! Kom er maar voor uit dat je innerlijk zich verzet tegen de gotspe om te zeggen dat dit een mooie auto is…kommaar, kommaar, kommaar… :lol:
@Megakix:
Blijkbaar gefrusteerd want je weet niet van ophouden? Laat ons mensen zonder smaak toch gewoon gerust.
Trouwens door te schrijven ‘ik heb de beste smaak’ bewijs je wie je bent en daar heb ik (of laat ons zeggen wij) zo mijn (ons) idee bij :lol:
@Activa: …laat me raden…oude ideeën ? Please, parkeer die grafbakjes in je achtertuin of sla ze op op je stoffige boekenplank. Een citroën zoals deze, het is werkelijk ‘paarlen voor de zwijnen’ ;-)
De SM is bijzonder mooi en apart.

Als je dit lelijk vindt dan heb je geen smaak. Mensen die dit niet mooi vinden kopen saaie VAG auto’s zonder emotie waarvan er 13 in een dozijn zitten met een hoog petje gehalte.
@Dennis:

Klinklare onzin. Voor de redenen zie mijn eerdere comments….
@Megakix
Ga aub van dit blog want je bent ergerlijk.
Een autokenner weet dat de SM een fenomeen is die zijn tijd ver vooruit was. Op de markt gekomen toen de oliecrisis begon en alleen leverbaar met een zware benzinemotor en je beseft direct dat de verkoopscijfers wel moesten tegenvallen.
Citroen is en blijft een prachtig merk.
@Dirk: hé Dirk is ook weer onder de mensen, grinnik. Het is mijn doel ook om een beetje ergerlijk te zijn; jullie zijn ermee begonnen namelijk…per slot…jullie bejubelen dit autoslijk alsof je nog gehecht bent aan je overleden oma…hahahaha !

Ik blog al jaren met plezier; de suggestie vanuit mijn zijde is dan ook je ‘lekker te nestelen in een SM-rotary’ samen met overjarige bejaarde genen-genoten. Mensch, leeft ! En blijf niet hangen in een spartaanse opstelling rondom automongoliek ;-)
Prachtig design. Zelfs nu oogt het nog futuristisch.

Plaatje.
@Kevski:

Vind ik niet….
@Dennis:

Leg dan maar eens uit waarom ik niet in een VW rijdt, en er ook niet van plan ben om in te rijden? En daarnaast zoals al eerder gezegd ook geen petje draag? Fanboy niveau is weer hoog hier. Meestal het gedrag van petjes. Geeft wel weer aan hoe bijzonder hoog het niveau is….
Een van de mooiste auto’s ooit, maar goed dat is hier al genoeg gezegd. Voor de SM haters
http://www.youtube.com/watch?v=sgcGQx_Efow
Ik heb dit eigenlijk nooit een mooie auto gevonden..
Ziet er wat raar uit zelfs..
@megakix

Ben je zo dom of speel je het alleen maar?
SjonnieKroket
Zo zo, je sporen verdient nog wel. Get a reality check!
@SjonnieKroket:

Dat is lang niet alles wat ik heb gedaan in de autowereld, maar het is een begin. Voorlopig lees ik hier geen weerlegging, wat in mijn ogen betekend dat er weaarheid zit in wat ik zeg. Zo had je laatst ook al iets over straatgebruik en 200+. Dat samen met je reacties hier laat meer perjesgedrag zien dan wat anders….
sjonnie kroket
jij bend een schreiver? Volgens mei moedt jij eerst op een kursus schreiven en leren om geen tiepvauten te maken. Of komt er nu een flauwe smoes dat je toetsenbord deze fouten maakt, en niet jij? Vertel eens wonderknul, wat heeft +200 volgens jou met petjes gedrag te maken?
@sjonnie kroket:

200+ in het verkeer heeft alles met petjesgedrag te maken. Daar heb je een circuit voor. Echte mannen leven zich daar uit, waarbij iedereen om je heen er bewust van is. In het verkeer zijn mensen dat niet en kan het daarom ook gewoon niet. Verkeer is bij mijn weten 120 hier in NL en in het buitenland 130. En niet harder. Zelfs in Duitsland is dit een wettelijk bepaalde snelheid in geval van een ongeval.
Wat mijn excuus betreft voor de fouten: Niet de comp, maar gewoon mijn luiheid. Nothing more, nothing less. Maar ja, ik kom dan ook gewoon eerlijk uit voor mijn fouten….
SjonnieKroket
@Kaski-stijl

Wel nee, er is niks mooiers dan op de openbare weg +200 te rijden. Het liefste in de spits!

Ik zei toch dat je met een smoes zou komen?: geef nou maar gewoon toe dat je de nederlandse taal niet goed onder de knie hebt.

Jou ‘expertise’ over oldtimers zegt mij niks, in mijn ogen ben je nog steeds een Car-No0b die geen kennis van auto’s heeft als de de SM niet weet te waarderen.
@Yanktank: Wat een verschrikkelijk filmpje… :cry:
De Citroën SM is een iconische auto,

Ik ben geheel subjectief en mijn mening is gekleurd.
Desondanks is de SM (evenals vele ander Citroëns)een toonbeeld van fantastisch design.

Check “de gulden snede”

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).