Top 10 beste circuits ooit

Auteur: , 130 Reacties

Bedevaartsoorden, slagvelden of gewoon circuits. Voor de liefhebber hangt er vaak iets speciaals om de toegewijde slierten asfalt heen. Voor mij persoonlijk geld dit alleen vooral voor oudere circuits. Waar de F1 tegenwoordig allemaal overheen rijdt lijkt allemaal niet zo interessant. Te glad, te kort en te breed. Tijd om het circus weer naar circuits op mooie locaties te kijken. Voor het volgend seizoen heb ik er vast wat geselecteerd.

Nürburgring Nordschleife

Nurburgring Nordschleife

Ja, het is een cliché, maar iedere raceklasse zou de Nordschleife in het kampioenschap moeten hebben zitten. Niet met opgepoetst asfalt, niet met een bredere baan maar gewoon in min-of-meer ongewijzigde vorm het huidige circuit. Opeens staan de F1 auto’s hoger op de poten om de bodemplaat niet te veel af te schuren en alleen de beste coureurs overleven.

Mazda Laguna Seca

Mazda Laguna Seca

Een Amerikaans circuit, die zie je niet veel in de Formule 1. Zowaar een Amerikaans circuit met bochten, helemaal een zeldzaamheid. Misschien wel het circuit met de mooiste bocht/chicane ooit. De bult over, links de heuvel af en op de helling meteen een zwieper naar rechts maken. Een prachtige combi die tot prachtige inhaalacties kan leiden.

Brooklands

Brooklands

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat het Brooklands circuit ooit terugkeert in de racerij, maar een man mag dromen. Sinds 1939 is de baan al gesloten. Overal groeien planten tussen de stenen en het beton. In tegenstelling tot de Nordschleife zou hier juist heel veel werk verricht moeten worden om het weer bruikbaar te maken. Vervolgens heb je wel een heuse ‘oval’ in de F1. Een oval met een knik erin, er moet wel enige spanning in zitten natuurlijk

Circuit de la Sarthe

Circuit de la Sarthe

De lijst is vandaag gevuld met klassiekers. Niet F1 klassiekers, maar race-klassiekers, omdat zij de F1 zo veel interessanter zouden kunnen maken. Een logische keus is dan natuurlijk La Sarthe. Het liefst de oude baan, zonder chicanes op het rechte stuk. Dit dwingt de constructeurs om de F1 auto’s lekker veelzijdig te maken. Genoeg bodemvrijheid voor de Karussel, maar ook aerodynamica waarmee ze de rechte stukken op Le Mans over vliegen.

Spa-Francorchamps

Spa-Francorchamps

Omdat wegligging minstens net zo belangrijk is als topsnelheid, Spa. Het liefst de originele 15km, maar het huidige circuit is ook zeer vermakelijk. Verraderlijke heuvels en scherpe bochten. Aan de ene kant kan je de snelheid niet missen, aan de andere kant wil je vooral aan de grond blijven.

Monza

Monza

Gelukkig hoeven niet alle banen vervangen te worden. Vooral de acceleratie en het sturen bij hoge snelheden wordt hier mooi getest. Bovendien hebben de coureurs dan een circuit waarbij ze nog een beetje kunnen rusten. Tussen de chicanes door heb je bij lange na de concentratie zoals bij Spa niet nodig.

Suzuka

Suzuka

De Formule 1 is natuurlijk een evenement voor heel de wereld. Veel mooie circuits liggen weliswaar in Europa, in de rest van de wereld is ook mooist te vinden. Net als Monza zit ook Suzuka al bij de huidige circuits. Een baan die zondermeer mag blijven. Lekker scherp sturen en dringen in de bochten.

Monaco

Monaco

Om te komen tot de laatste nominatie. Het stratencircuit van Monaco. Natuurlijk mag die niet ontbreken. Laguna Seca mag dan de beste bocht hebben, in Monaco ligt zondermeer de leukste bocht. Gewoon van de berg af, om de rotonde en weer verder met de race. Je zou haast knipperlichten in het reglement opnemen, gewoon omdat die hier leuker staan.

De oplettende lezers is het inmiddels opgevallen dat er maar acht circuits vermeld staan. Dat kan natuurlijk niet in een top 10. Daarom mogen jullie de laatste twee nomineren.



130 reacties

Yas Marina Circuit!
Brands Hatch absoluut.
Ascari circuit van klaas zwart, prachtige baan!
En niet te vergeten het Top-Gear circuit!
@MrJones: ja idd
Eau Rouge in spa, beste bocht!
Silverstone
Assen
@Doekse:

Het huidige TT-circuit bij Assen heeft echt geen reet meer te maken met het oorspronkelijke circuit. ik heb een poosje geleden wat oude beelden gezien, uit de jaren 1950. dát circuit mogen ze wel gebruiken. dat ging gewoon over de openbare weg, met strobalen in de berm, en fotograven in de sloot op twee meter van de weg. dik 200 jakkeren op een opgevoerde brommer met provisorische kuip. en dat commentaar erbij geweldig. het nieuwe circuit is niet heel interessant volgens mij. hoewel er wel plannen zijn het gereed te krijgen voor de Formule 1. bij mijn weten zijn er serieuze overwegingen om de A1 Gran prix naar assen te halen, maar ik heb geen idee of dat ondertussen gelukt is
@bakkerst: je hebt gelijk, in vergelijking met 60 jaar geleden is het circuit van assen totaal anders. maar dat betekend niet dat het NU geen mooi circuit is. want dat is het wel degelijk. de beleving van vroeger was (ook naar mijn mening) idd mooier, maar veiligheid? was er niet eens een klein beetje maar gewoon helemaal niet! dus natuurljik is het anders dan 60 jaar geleden… dat is met elk normaal circuit zo.

van mij mag het TT circuit van assen bij in het rijtje!!
Montréal: leuk circuit, gegarandeerd prachtige race, met als mooiste bocht net voor de eindstreep (mét muurtje) !
Prima rijtje voor de F1. Zouden ze gewoon eens moeten doen.
MrJones [ reply ]
13 March 2010 om 19:07

Ascari circuit van klaas zwart, prachtige baan!


Dit
Ik ben nog steeds een liefhebber van Mugello, het circuit heeft een super lange start finish en hele mooie vloeiende bochten en daarnaast ook veel hoogte verschillen.

De Sachsenring, word nog gebruikt bij de MotoGP, is een super kort circuit met de meest uiteenlopende bochten. Daarnaast ook veel hoogte verschillen met de start finish boven op een heuvel.

Ik kan het eigenlijk niet bij 2 houden, Philip Island in Australië is ook een super circuit. Mooie bochten, van alles wat, en wanneer je de laatste bocht uit komt lijkt het net of je regelrecht de zee in rijdt……
Nurburgring GP circuit!
En het circuit van Ferrari bij Maranello??
lamborghin__fan
@timo: dat is fiorano
spa ftw!
De oude Hockenheimring (van voor 2002), Interlagos.
Hockenheim, het oude circuit dat helaas is afgebroken dan wel. Of Silverstone.
het oude circuit van Hockenheim met 3 heerlijke lange stukken door het bos. http://www.youtube.com/watch?v=9RouJd25lSc

maar ook Zandvoort mag ook wel in het lijstje toch!
Zelf een paar keer er op mogen rijden…en vooral achterin de duinen is het leuk sturen! http://www.youtube.com/watch?v=nXsbE2uCs8s
Mijn tuin binnen een jaar of twee met een inside out spiraal. Weliswaar voor het kleinere geschut, vandaag met de maaier, morgen met carts. Toch kijk ‘k er naar uit om het dan op Google Earth te beloeren :D
nah…binnen 2 minuten tijd dezelfde gedachtes over hockenheim haha!
Heeft er al iemand Bathurst geroepen? Nee?

Bij deze dan:

BAT-HURST!
Enige suggesties;
Pau,Macau en de onbekende Sudschleife

En niet te vergeten het bloedsnelle(en met kangaroos vergeven)circuit Bathurst

Prachtige races altijd daar Down Under
Alle circuits die ik er sws in zou willen hebben staan erin, een mooi rijtje! Allemaal plekken waar ik met plezier naar een race zou kijken, en er met plezier ook zelf een keer over zou raggen met een oude auto!
zandvoort en het ascari circuit ;)
Ik heb al op verschillende circuits gereden maar ik vind de Nurburgring nog altijd het beste
Bahrein, en het straatcircuit van Valencia.
Ik ben dol op de Nordschleife.
@BmwMPower: Het stratencircuit van Valencia? What the…..

Zijn er twee stratencircuits in Valencia? Rijdt de Formule 1 dan toevallig op de verkeerde van de twee?

Het F1 circuit in Valencia is wel het meest inspiratieloze saaie kutcircuit dat ik ooit op de kalender van de F1 heb zien staan…

Ontopic: Gilles Villeneuve is een pracht van een circuit, en het circuit in Interlagos is ook niet verkeerd.
waar is tsukuba? waar is motegi?
@paulusrx7: In Japan als ik het wel heb!
@Alwood: die mooiste bocht op Laguna Seca is er ‘uitgehaald’, althans, de snelle daling ná de brug is verbreed en meer rechtuit gemaakt. Dus dooien zullen er niet meer zo snel vallen zegmaar…
Overigens is Zandvoort pure ‘shit’ voor de F1…echt jongens, dat circuit kán niet meer ! Doe dan nog beter Assen aan (net als MotoGP). De uitstraling, de betere ambiance, de snellere tijden, de vrije ligging (parkeren). Zandvoort is een oefenbaantje voor allegaartjes in Golfjes…sry..
Het oude Hockenheim en Circuit Gilles Villeneuve in Montreal, Canada!
Het is niet alleen hoogst onwaarschijnlijk dat Brooklands terugkomt het is onmogelijk. Ten eerste omdat de baan niet meer bestaat. Er is nog een aardig gedeelte over maar waar de rest van de baan stond staan nu kantoren en andere gebouwen. Daarnaast is het een National Trust geworden geloof ik.
Imola hoort er ook thuis, net als zolder.
Imola! Waarom deze niet vaker genoemd wordt?? GE-WEL-DI-GE baan!
@T-Spark: Ja, tuurlijk, Imola, huurmoordenaar des F1
Hockenheim(in de oude vorm natuurlijk) en TopGear test-track haha.
elke keer weer als ik over het circuit in spa rij met men formule Vee weet ik weer wat er zo super aan is.. het blijft je kriebels in de buik geven. Iets wat zolder toch niet echt doet…
Yas Marina & Assen
ik tel er geen 10 hoor maar 8 xD
top gear
oh ik lees nu verder en zie dat je zelf ook nog 2 mag invullen :P

dus
Top Gear track en Imola natuurlijk
SINGAPORE
dikke richard
Mont tremblan,canada. Super
Laguna Seca hadden jullie gelukkig zelf al bedacht.
Cork screw is echt de mooiste bocht ter wereld!
Paul Ricard en Imola
@Bonnoh: Lezen kan soms tot nieuwe inzichten leiden.

Ik moet, zelfs als Belg, zeggen dat Asse een leuk circuit is. Al heb ik het enkel met de moto gezien.
een circuit door de natuur is altijd prachtig vind ik
en gelukkig hebben we de nurburgring relatief dicht in de buurt
@Flamingo: en SPA natuurlijk. :)
Ronnie T uit L
Clermont Ferrand en Bathurst zijn de circuits die ontbreken.
Oulton Park
Elkhart Lake
Bathurst
Sebring
Ascari en Laguna Seca mogen van mij worden toegevoegd :)
Mijn favoriete circuit (oke eigenlijk geen circuit) is 11,4km lang en ligt in Parijs:



Waarschijnlijk wel bekend, maar zo ontzettend gaaf, brutaal en asociaal. Eigenlijk zou ik dit ‘circuit’ wel willen rijden!
@kro
is dat die testbaan van VW (en James May)?
Jep dat is die ene circuit met de veyron. ;)
Het valt mij op dat Yas marina alleen maar wordt genoemd door diegenen die niet oud genoeg zijn om échte banen te kennen. Dat is echt een saaie, emotieloze baan bij uitstek!
Sepang, Silverstone die horen er ook bij vind ik
@bakkerst
Assen zou in het weekend van 16 mei de A1GP hosten, maar de hele A1GP serie is gecanceld. In plaats van de A1GP komt de Superleague Formula dat weekend. En dat het huidige circuit niks meer met het oude te maken heeft kan je ook over Monza zeggen, was vroeger een oval en Spa Francorchamps, was vroeger een straten circuit.
lamborghin__fan
inderdaad ascari race risort prachtig baantje
EINDELIJK wordt het goed gezegt mazda laguna sega
Nordschleife roelzzzzz
9 minuten tussen de bruggen met de IbiTDI
zoals eerder vermeld: bathurst!
echt een geweldig circuit! super veel hoogteverschil!
NORDSCHLEIFE ! ! !
Mugello en Spa!!
Allemaal top! Op Monaco na, dat is alleen maar show en rijden in een treintje.
Zolder!
Kombaan?
Niet per sé de beste, wel de leukste waar ik zelf over heb gereden;
“Pukekohe Park Raceway”
http://en.wikipedia.org/wiki/Pukekohe_Park_Raceway

En Mexico City Raceway (AUTODROMO HERMANOS RODRIGUEZ).
Lekker “bumpy”! een echte uitdaging voor een F1-technicus / engineer!! Ja, de rijders zouden klagen over het belabberde wegdek…maar ik wil hen dan best vervangen hoor… :roll:
interlagos niet te vergeten, heeft de laatste paar jaar spannende races opgeleverd
oude zandvoort,

en road america
Isle of Man TT stratencircuit.
Hatzenbach @ Nordschleife… Kenners weten waarom..
Leuk dat ook Spa-Francorchamps deze top-10 haalt… Dat de Nordschleife op 1 staat is trouwens best OK :)

Deze top-10 is verder wel maar “een voorbeeld”, want je kan er ook nog wel andere samenstellen hoor :P
Een circiut op man? Daar worden de mannen gescheiden van de jongens hehe.
http://theracingline.net/racingcircuits/racingcircuits/Netherlands/Luttenbergring.gif
luttenbergring is gratis en het is in nederland dus wat staat er nou op nummer 1
ik stem magny cours en silverstone, 2 prachtige circuits, vooral silverstone.
Bleekemolen race planet Delft. Gewoon een baan over meerdere verdiepingen…
Fujimi Kaido zouden ze moeten bouwen! Met dit soort bochten :P
http://bulk2.destructoid.com/ul/149877-forza3fk620.jpg
en circuit Mugello en Catalunya(barca) :D
Trouwens….niemand hier die het Yas Marina circuit in Abu Dhabi retestrak vindt?
@ Rick Dos
Check de eerste comment ;)
Imola, het oude Hockenheim, en Bathurst mogen er van mij nog bij. (maak er dan maar een top 11 van)

Road America, Silverstone, Brands Hatch, Donington Park en Istanbul Park mogen er eigenlijk ook nog bij. Ik vind het een beetje vreemd dat nog niemand die laatste twee vernoemd heeft.
Het oude circuit van Zolder het beste ooit, met de bolderberg er nog in in plaats van die paar uitlopertjes.

En dan Brandshatch zou ik zeggen maar Silverstone is leuker en daar is alles begonnen. Dus toch maar Silverstone.
Als ik zo de lay-outs zie van de circuits die niet meer gebruikt worden, of slechts een deel ervan, dan kan ik niet anders zeggen dan dat vroeger op dat gebied echt een stuk beter was. Het duidelijkst is dat wel bij de Nürnbergring wat echt een fractie is van het oude circuit (Incl. de Nordschleife)
En Zandvoort…Hoewel het een leuk circuit is om te rijden had ik graag het deel meegenomen waar nu de bungalows staan..maar ja…
9. San Luis in Argentinië
http://img248.imageshack.us/img2

10. Hockenheim (oude baan)
Circuit Rotterdam
http://www.youtube.com/watch?v=4T0pYqKfi58

rondje Albers in 2 minuten. Lekker geluid…
De Brussel ring tijdens spitsuur. Daar heb je pas aandacht, reactievermogen en stuurkunst voor nodig.

http://sintpietersleeuw.files.wordpress.com/2009/10/2009-10-08-wegenwerken-ring-oktober.jpg
Monaco moet gewoon op 1 komen en verder om Nederland te promoten: Zandvoort en Assen !!!!!!
portimao,assen of gaudix….hmmmm
zandvoort ook niet vergeten,en vanwege de geschiedenis ook indy.
Als Monaco en Le Mans op het menu staan dan moet ook de Indianapolis Motor Speedway in het lijstje.

Het is alleen Graham Hill gelukt om de Formule 1 race in Monaco, de 24 uur van Le Mans en de Indy 500 te winnen;
http://en.wikipedia.org/wiki/Triple_Crown_of_Motorsport
@Esprit_de_Flandre,

haha! de periferique (Parijs) is ook indrukwekkend:
http://www.youtube.com/watch?v=cH1-tieh9rA
Om op te rijden mis ik nog: Crois en Ternois en Zandvoort. Assen is en blijft toch minder….
TheVeenmeister
Phoe… Lastig hoor.
Sowieso al een paar die al veelvuldig genoemd worden.

-Hockenheim (oud)
-Autodromo Enzo e Dino Ferrari, Imola (oud/nieuw)
-Adelaide street Circuit
-Autodromo Jose Carlos Pace, Interlagos
-Autodromo Nazionale Monza
-Autódromo Oscar Alfredo Gálvez, Buenos Aires
-Tanaka International Circuit, Aida
-Suzuka Circuit
-Nordschleife
-Monaco
-Macao
-Autódromo Hermanos Rodríguez, Mexico City
Spa franchorchamps… Belgische trots ;)
Vele f1 rijders vinden dit het beste circuit ;)
Spa en de Nurburgring doen mij het meest. Vooral Spa!
Boys, boys, boys!

Jullie vergeten het oude Adelaide stratencircuit, toneel van de Australische GP tot 1995! Check dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=hoXuoARdX74
de Indianapolis Motor Speedway heeft toch ook een vrij legendarische status
Suzuka,Zandvoort,Zolder en ieder ander circuit dat mr. Hugenholtz heeft ontworpen.
zonder twijfel Spa-Francorchamps!
Mijn favorieten op willekeurige volgorde:

Nordschleife
Spa
Barcelona
Bathurst
Sepang
Zandvoort
Assen
silverstone en Magny Cours
@ C6R



Dan wel de oude Mount Panorama Bathurst, zonder The Chase, die aangebracht werd ivm een dodelijk ongeluk op de fameuze Conrod Straight.
hmmm insluiten lukt niet.

En Road America wil ik ook nog nomineren.
Bathurst en Interlagos zouden daar niet in misstaan imo.
Ben het er mee eens dat Mugello erbij moet in Forza is dat een van de mooiste om te rijden, hetzelfde geld voor Road Atlanta waar elk jaar petit Le Mans georganiseerd wordt. Verder is dat nieuwe Portimao circuit in de Algarve in Portugal echt geweldig, ziet er ongelooflijk gruwelijk uit.
En Mid Ohio Sports car circuit en Bathurst FTW.
Bathurst en Fuji Speedway.
Circuit Zolder sowieso en ongetwijfeld Imola
Doet me goed dat zoveel mensen Bathurst noemen, vind ik ook een geweldige baan
Tweede is lastig, maar ik ga voor Brands Hatch in de lange uitvoering.
Bathurst mag niet ontbreken zoals gemeld
Maar ook de A1 ring zorgt door zijn gas en stoppen layout voor heerlijke actie en is in een Formule 1 auto toch een beetje een kartachtige baan
Dijon – Prenois!!!
Pau,
Niemand die het stratencircuit in Pau supergaaf vindt? Idd, de inhaalmogelijkheden zijn nihil, maar door oude stadjes rijden is cool.
Verder inderdaad de sachsenring: kort maar krachtig.
nou in elk geval geen nederlandse circuit want die zijn toch geen ruk meer aan.

TT of Mann dat is toch wel echt nummer 1 hoor daar kan geen gewoon circuit tegenop! en anders doe maar de enterbrookring voor de demorace XD
Er is zo veel keus! Veel is al genoemd: Brands Hatch, Bathurst, Oulton Park, Road America, Imola…

Maar waarom is Watkins Glen nog niet genoemd?!
Lingotto (boven op de Fiat fabriek :)

http://www.rwcreusel.nl/info/rome_p10.jpg
jermenyclarkson
spa
Prachtige top 8! Ik zeg Zandvoort er bij;) (circuit mag dan wel iets verbeterd worden… Want nu is het niet veel…)
Mugello of Silverstone
het oude Imola ( wel met bandenstapels in de tamburello ) en ik vind de A1 rind in oostenrijk ook wel wat hebben

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).