Pron voor de plumeau: hagelnieuwe M3 gevonden

Auteur: , 100 Reacties

"Schat, ik was de garage aan het opruimen. Tussen al je troep vond ik ook nog een rood sportautootje. Is die van jou? Hij mag wel eens afgestoft worden zeg!"

En ja hoor, er is weer een verwaarloosde verrassing gevonden in een schuurtje. Ditmaal vond de gelukkige vinder een splinternieuwe BMW M3 in het knalrood. Eentje uit de, jawel, E30-reeks met 59 echte kilometers op de teller! De auto heeft in twintig jaar (sinds het bloemetje van de dealer) dus ongeveer geen centimeter bewogen. Naar verluidt wordt het beestje nu opgelapt bij een BMW-dealer. Alles wat van rubber is zal zo ongeveer uit elkaar barsten als je er naar blaast…

Op het het forum van de Britse Ford RS Owners Club waar dit nieuws vandaan kwam gaan geruchten over nóg een splinternieuwe M3 in dezelfde garage. Een witte, naar het schijnt. Twee stuks dus, dat is toch te mooi om waar te zijn (in ieder geval mooier dan dit)? Als iemand er plaatjes van heeft… Graag!

Met dank aan Douwe voor de tip!



100 reacties

Prachtig !
Waarom overkomt mij dit nooit en hoe kan je zo’n auto ooit vergeten?
Heel erg mooi.
mooiste wagen ooit !
Dat is volgens mij een evolution. Kijk maar naar de stoelen en het stuur.
Ik heb trouwens een Alpina gevonden in een schuur, maar die is wel helemaal weggeroest. Deze M3 is echt in topstaat.
Het is geen EV, dus goedkoop een accu’tje wisselen en lopen maar. Nieuwe bandjes en vloeistofjes verstandig, maar als het ding netjes opgeslagen is geweest…
Tering, en nog een evo ook.. *kwijl*
ik vind het wel knap dat de eigenaar een auto kan kwijtraken.
Ik bied 50 mille.

Ow wacht dat heb ik nog niet.
In het BMW museum staat precies zo’n zelfde. Zelfde kleur, wielen en ook een evo.
T is niet zo maar ene Evo maar een Sort EVO. Dit soort auto’s worden gewoon door verzamelars opzoij gezet om in waarde toe te nemen. Het zou me niet verbazen als deze voor meer dan 60.000 over de toonbank gaat. Normale gebruikte Sport EVO’s gaan al voor 35.000 ekkies. Een van de ultieme boys toys vor mij.
Haha twee sport EVO’s in een garage. Eigenlijk zijn die verzamelaars een soort strenge vaders die tegen je zeggen dat je tot je achttiende moet wachten met rijden.
Doe mij dat interieur maar voor in mijn wagen :D mooie stoeltjes!
Die witte is volgens mij een ford RS200, superzeldzaam!!
Shit zeg, hoe kan je die M3 nou vergeten..

@Alpinaa: Klopt idd!
Toch zonde dat er niet gewoon mee gereden wordt.
Heeft ie trouwens ook nog een 190 2.5 EVO II toevallig staan? :D
Omg ,die wagen heeft nu en waarde van 35-45 Euro
Mooiste Beemer ooit!
Ik ben benieuwd of ‘ie het meteen doet na zoveel jaar! Maar lekkerdere vondsten vind je bijna niet!
@ Snickers..

denk dat 35 a 45 euries iets weinig is ;)
Het is jammer dat het een viercilinder is, een 6 is zoveel beter.
waarom krijg ik nooit zoiets te vinden? zou wel ontzettend leuk zijn natuurlijk :) mooie auto trouwens ;)
Spontaan tranen krijg je ervan. Wat een prachtige wagen! Hoop dat ze hem goed opknappen en dat ie een mooi leven gaat leiden!
Gezondverstand
Gauw geld voor maken. Wat een Sjonnie hok, bah bah.
Ik ben dit al een paar dagen aan het volgen op e30zone en de twee M3’s waren door een erg rijken man gekocht voor zijn kinderen 22 jaar geleden. En dat is waar ze sind dien hebben gestaan. Niet echt een barn find, de nieuwe eigenaar was door de rijke man gebeld of hij geintereseerd was.
Mooie vondst. Een BMW-puristenauto.
Opgedoekt???
Maarre, wat een vondst zeg. Ondergetekende vond ooit een hagelnieuwe Ford Taunus, een witte met bruin vinyl dak. Nog geen 5.000 km’s gelopen. Maar ook daar moest flink wat aan vervangen worden. Maar bij een Taunus was dat tenminste nog betaalbaar…desondanks had ik liever die M3 gevonden natuurlijk!
Ik denk dat de merc en rs200 duurder zullen zijn voor onder delen voor de 2 m3’s
rubbers zijn nog goed hoor ..
alleen de vloeistoffen niet meer ..

gewoon nooit op kenteken gezet .. kan gebeuren ..
@AJ
Die witte auto op je foto is vele malen zeldzamer als die M3’s die er achter staan. Het is namelijk een Ford RS200 (250 tot +500pk).

http://www.preromanbritain.com/gwem/martbean/rs200/spec.htm
@Vincent van B: Opdoeken? Je bedoelt denk ik oppoetsen o.i.d. http://www.mijnwoordenboek.nl/synoniemen/opdoeken
Net even in m’n berging gekeken,
en wat denk je…. NIKS!!!
@Yaku
Het is een RS200 (twee honderd), niet een RS2000 (twee duizend)… RS2000 was een Escort (vanaf de MK1) met een 2.0 liter motor.
@Kyanite, excuus. Was te enthusiast bezig met mijn nulletjes.
@Henk_he: LOL! Scherp! Thanks, ik bedoelde natuurlijk niet opdoeken, maar oplappen. Lapjes, doekjes, het maakt dus wel degelijk verschil…
,k heb ook nog een m3 in de garage staan allen dat is een csl een nieuwer model maar die m3 evo komt er zeker nog,s
Carlito///e39
BMW e30 is een legende en ooit zal ik een m3 ‘moeten’ kunnen betalen. Bmw is meest onmisbare merk ter wereld Bmw heeft mij vader/moeder liefde gegeven zonder dit merk zou ik nu geen toekomstperspectief hebben. Er er gaat geen dag voorbij waarin ik merk BMW niet hoor, zie en geniet van het merk! Ik denk dat ik niet de enige ben met deze genotrijke aandoening,telkens ik een BMW zie voorbij komen draai ik mijn nek om. Ik zal dit merk altijd trauw blijven ook al gaat dit tenkosten van een ralatie cq werk :0 im out of conrol
Zalig, geweldige beleging ook.
Leuke vonst, is dit nou wat je vind als je met je metaaldetector de stad afgaat in plaats van het land?
@Kiasorento: Je zegt dat je een M3 CSl hebt, maar je noemt jezelf “Kiasorento”. Klinkt geloofwaardig.
@Alpinaa: En volgens zijn reacties heeft ie 3 BMW´s en een golf gti. En in sommige reacties alleen een Kia Sorento???? Ik snap het niet.

Even ot. Hoe kan je die vier auto’s “vergeten” :-S
Nice :D

Wat zal de waarde zijn van deze M3 ?
no offense aan de BMW liefhebbers hier maar ik vind dit nu echt geen mooie wagen hij straalt niets echt speciaal uit ook al is hij zeldzaam? hij ziet er uit als de BMW die petjes kopen als eerste auto
@six-trey:

Wel duur dan voor het petjes volk. Van de sport evolution zijn er maar 600 gemaakt. De waarde per stuk is ongeveer €100.000
@M3 E30:
Ik geloof je voledig, maar een petje uit mijn straat heeft ongeveer de zelfde auto maar in gewone 3 serie met een rice can uitlaat, veel te luide subwoofer waar bij je alleen bass hoort,… the works dus en geloof mij er zijn veel van die mensen die met dergelijke 3 series rijden ik heb er vandaag alleen al 3 gezien. dus het kan zijn dat hij waardevol en zeldzaam is maar zijn uitstraling is dit niet meer door dergelijke mensen. het zelfde geld voor de Buick GNX (die zwarte uit begin van Fast and Furious 4) zeldzaam, waardevol maar lijkt op die ouwe crap amerikaanse bakken waar little wayne fans vleugel deuren 24 inch velgen op steken

@maxx0r:
geloof mij ik weet meer van auto’s dan 75% van de autobloggers en heb ook met meer auto’s gereden dan 75% van de bloggers van BMW’s uit die jaren ben ik gewoon niet echt op de hoogte
Als deze auto nog niet eerder op kenteken is gezet, zal dat nu wel eens een heel groot probleem kunnen worden om dat alsnog voor elkaar te krijgen. Dan moet die auto namelijk aan alle technische, milieu- en veiligheidseisen van 2010 gaan voldoen…
Bij dat soort auto’s kan je de kilometer stand nog terug draaien. Leuk om als 2de auto erbij te hebben.
Dat is mijn droom auto samen met een Mercedes-Benz 190e 2.5 16v Evolution II. :D

Zulle we ruilen van garage? (A)
heb ng een M5 in men garage gezien allen was hij 1:16 schaal. :P
sorry ng moet zijn nog
Hier meer:

http://www.s14.net/forums/showthread.php?t=44227&page=5

Het is een Engelse collectioneur, hij heeft een collectie van Ford RS modellen. Heeft nu de collectie van een miljardair overgenomen. 4 auto´s: 2 maal M3 E30 SPORT EVO, Ford RS200 en een MERC 190e 2.5 Evo2. Waarde van deze vier bij elkaar minimaal €500.000,-
OMG! 2 gloednieuwe Sport Evolution’s wat een vondst.
Jammer dat ze niet het tri colore interieur hebben:
http://www.ultimatecarpage.com/images/large/3280/BMW-E30-M3-Sport-Evolution_2.jpg
Hoe kan je deze dingen nu in de garage laten staan voor zo’n 20 jaar?
@Dimglor:

Auto´s waren gekocht voor de kinderen van de eigenaar, maar daar is het dus nooit van gekomen.

Het zijn allemaal ongeregistreerd auto die nooit bedoelt waren om me gereden te worden. Ze nu zeker nooit meer de weg op.

Van de sport evo zijn er trouwens maar 600 gemaakt.
@Dimglor ; ik heb geen idee, vind het bijzonder..

@Six-trey ; misschien moet je niet op een autoblogsite komen als je NIETS van autos weet

@RRRobert ; hij heeft een typegoedkeuring dus dat is vast geen probleem
misschien stiekem al ‘klokje rond’ geweest ;) ??
Ik twijfel nog even of het echt een Sport EVO is,

volgens mij hebben de EVO modellen een veel grotere bumper voor (splitter) en een extra kofferdek spoiler onder de hoofdspoiler.

bovendien heeft het laatste EVO model (sport EVO of EVOlution 3) een grote lip op de hoofdspoiler. twee vrij opvallende kenmerken die hier missen.

dus, wel een zelfdzame M3, maar EVO? volgens mij niet.

E30 M3 EVO1:

http://www.autojunk.nl/2009/07/uber-bmw-e30-m3-evo1

kijk vooral vanaf de zijkant naar de voorbumper, die zit een behoorlijk stuk lager dan de auto in het artikel./

uitleg iemand?
@bakkerst:
De Sport Evo (officieel Evolution 3) heeft niet de extra lip op de voorbumper van de Evo2 of de cecotto. De Sport Evo heeft daarintegen de normale voorbumper met carbonsplitter en luchtkokers naar de remmen ipv mistlampen. Dat je carbon achterlip van de achterspoiler niet ziet is omdat hij ingeschoven zit. Dat is dus dat zwarte randje wat je op de openings foto aan de achterspoiler kunt zien.
@bakkerst:
Die auto in dat linkje is een EVO 2
@M3 E30:

fair enough het is een Sport Evo, ik heb me de pleuris gezocht naar een goede afbeelding van die Evo3, maar jullie verhalen (incl GOD) kloppen.

echter de link naar de autojunk upload is volgens mij wel een EVO1, de plaquette in het interieur geeft aan dat dit nummer 401/505(bouwjaar1989) is. de EVO2 is maar in een oplage van 500 gemaakt, en de EVO3 in 600, dan houd je dus alleen de EVO1 over, en die is inderdaad in een oplage van 505 stuks gemaakt..

waarop basseren jullie dat dit een EVO2 is? persoonlijk zie ik de verschillen niet
Ai.. Ziet er goed uit. Al met al heb je een mooie verzameling in handen als eigenaar zijnde.

Wat zou die 190 EVO kosten?
@Benz..:
ASV heeft er een staan met 50.000 km en die moet al €50.000 kosten. Dus dan gaat deze zonder enige twijfel ruim over de 100.000
Voor dat geld koop je een lancia integrale evo veel stijlvoller. Vond dit model een beetje we moeten mercedes nadoen met ook een 4 cylinder. BMW is nou typisch een merk die nooit ergens de eerste mee is altijd andere nadoen.
@ronan:
Wat een complete onzin! Als je niet weet waar je over praat schrijft dan toch gewoon niks op.

BMW en Mercedes kwamen allebei uit de DTM daarom hebben ze dus vergelijkbare motoren. 16kleppers met 2.3 liter en later dus een homologatie special voor de 2.5
@M3 E30:
Nee hoor De mercedes was al ontwikkeld voor de rallysport. Mercedes besloot later met deze 190 2.3 cosworth mee te doen met de DTM. Dit was BMW’s antwoord. Sorry dat ik het allemaal niet zo exact weet vond het indertijd nogal zwak van BMW dat ze zo gekeken hadden naar mercedes, ik dacht dat de zescylinders hun ding waren. Verder zijn duitse auto’s helemaal niet mijn ding dus zo exact weet ik het niet. Vond dat mercedes cosworth toen wel leuke techniek had.
@ronan:
nogmaals onzin, BMW heeft ook een prima historie op 4 cilinder gebied. Denk bijvoorbeeld aan de 2002Tii, 2002 turbo , e21 320i 4 cilinder en de allerbelangrijkste het 1.5 liter turbo blok waarmee BMW wereldkampioen formule 1 werd.

De S14 zoals het blok van de M3 E30 heet is gebaseerd op het blok uit de M1, M635i en M5. De voordelen van een 4 cilinder zijn dus, hoger specifiek vermogen en lichter blok wat de balans van de auto zeer te goede komt. Die balans is precies wat de M3 E30 zo uniek maakt. Auto´s die later zijn omgebouwd naar 6 cilinders hebben nooit die balans van het origineel omdat de motor zwaarder is.
@ bakkerst

Ik ben een kenner en ik zie gelijk dat het een Sport Evolution is.

2 meest herkenbare cosmetische punten om te zien of het een EVO3 betreft zijn: De rode bougiedoppen+draden en het interieur: De Recaro stoelen met de ingebouwde hoofdsteunen, suede stuur, suede pookzak, suede handremzak, rode gordels, en het type plaatje.

Natuurlijk zou een normale M3 omgebouwd kunnen zijn om op een Evolution te lijken maar in dit geval betreft het 2 gloednieuwe exemplaren.
En verder kun je het aan nog heel veel andere dingen zien.

Wat betreft de voor en achterspoiler heeft @M3 E30 gelijk
De EVO3 heeft de normale voorbumper en niet de airdam.
De frontsplitter en gurny flap (lip achterspoiler) zijn verstelbaar in 3 standen. “Monza” (als de normale M3 en voor topsnelheid), “Normal” (iets uitgeklapt voor meer downforce) en “Nurburgring” (volledig uitgeklapt en voor de meeste downforce)
In dit geval staan beide op de Monza stand en zie je dus geen verschil met de normale M3 behalve het carbon.

Die auto op die link is idd een EVO2
Aanvulling op M3 E30 … deze specifieke sportstoelen, rode gordels, rode kappen op de bougies, de velgen in die kleurstelling en het stuur in suede vertellen dat het wel degelijk een Sport Evo is …
integralechubasco
wat is nou de charme van een splinternieuwe auto als je in zo’n auto kunt rijden voor nagenoeg dezelfde prijs. als ik 50k had liggen en ik zou moeten kiezen tussen bijvoorbeeld een 135i of een e30m3 evo2, dan wist ik het wel.
Dit is geen barnfind maar gewoon een foto uit een museum?
Unieke vondst..
Serieus knaken waard.
Op marktplaats staat een m3 evo met 170.000 op de klok.
Die moet nog 29.000 euro opbrengen.. Om maar ff een gedachte te hebben
Kan ik dus ECHT niet begrijpen…..
HOe kun je nou op een punt in je leven zo’n auto aanschaffen en hem dan vergeten….

Echt serieus… waarschijnlijk iemand met toch al teveel geld… anders vergeet je zo’n auto niet.
@TWJ:
oude mensen, ik heb mijn chevy gekocht van een boer die er mee reed in de 60s en 70s maar in de jaren 80 een compactere auto heeft gekocht en die chevy 20 jaar laten roesten in een vochtige stal. Hij wist zelf niet meer dat hij hem had

de krachtigste en zeldzaamste mustang ooit, de Boss 429 slechts 850 gemaakt gevonden op een vuilnisbelt in Arizona met de papieren in het handschoenkastje en de sleutels in het contact ik heb hem gekocht van de eigenaar van die vuilnisbelt (een dikke redneck) voor niet gelogen 300 dollar! de waarde van het ijzer
integralechubasco
@six-trey
alle amerikanen lijken op elkaar, laat staan een mustang. logisch dat ze zo’n auto voor oud ijzer aanzien…

heb ik nu boter op mijn hoofd?
tyfus wat mooi idd! zeer vet! Ik wil m wel kopen.
zo heerlijk nieuw nog!
Als de rs200 in top staat is, en nieuw is, zal hij 2x zo veel opbrengen als de benz evo. Ik schat rond de 150K tot 200K. Er zijn maar 200 gebouwd, en de meeste zijn gecrached met rally’s. Standaard 250 PK, met rally’s tot 450 PK van 1984 tot 1986 geleverd. Na 1987 kreeg je de rs200 evo. 550PK tot 800 PK in rally’s. 0 tot 100 p/u net boven de 2 seconden afhankelijk van de settings van de transmissie. Toen kregen we de ban van groep N, afgelopen met de pret.
Aan al de mensen die denken dat de m3’s simpelweg ‘vergeten’ waren. De oorspronkelijke eigenaar (blijkbaar een miljardair..) had ze als investering gekocht voor z’n 2 zonen toen ze nog kleine kinderen waren. (je moet er maar op komen..) Ze zijn nu respectievelijk 21 en 22 jaar oud en hij achtte de tijd rijp om de auto’s te verkopen aan een verzamelaar.
@ Ronan

Dat BMW voor een 4 cilinder ging en niet voor een 6 cilinder heeft een reden. De 4 cilinder haalde toerentallen van boven de 10.000rpm
Dat ging met een 6 cilinder niet lukken omdat de krukas langer is en daardoor veel sneller en ging vibreren. Ook is een 4 cilinder een stuk lichter.
En zo zijn er nog een aantal redenen waarom ze voor een 4 cilinder gingen.
Voor als je alles wilt weten over de M3 E30:

http://www.bmwmregistry.com/model_faq.php?id=8
@M3 E30:

ik zie net die link naar BMWregistry, ik heb even rond gekeken, en wat betreft de sport EVO hebben jullie absoluut gelijk, mi excusi,

maar die EVO in mijn link is toch echt een EVO1, de plaquete die op BMWregistry bij de EVO2 hoort is echt anders dan de plaquete die in de EVO1 zit. ik heb er destijds geen foto van geüpload omdat die niet heel mooi waren. maar ik heb die fotos nog wel.
@bakkerst:
Dan is het dus een Cecotto die ziet er qua optiek het zelfde uit als de EVO2. Het enige verschil was dat de Cecotto wel mistlampen had en de EVO2 niet(die zijn bij deze dus vervangen voor de EVO2 luchthappers, daarom dacht ik EVO2). De EVO2 was een nieuwe homologatie special met 220pk, de Cecotto was de introductie van de 215pk cat motor.
@M3 E30:

tering, complex verhaal..
ik kon het opgeven vermogen bij de RDW al niet matchen met de beschikbare tabellen op internet.

dus het is een E30 M3 Cecotto editie met een EVO2 voorbumper?
@bakkerst:
Nee een Cecotto heeft standaard dezelfde bumper als de EVO2. In dit geval zijn de mistlampen vervangen voor airducts zoals die standaard zijn op de EVO2.
Wouw! wat een schitterende sport evo’s. ik ben benieuwd wat ze op gaan brengen.
@ bakkerst

“The initial E30 M3 Evolution was created to homologate refinements to the E30 M3 designed to make it more competitive in its competition guise. The main mechanical alteration was a revised cylinder head, distinguishable by an “E” cast into it, though peak power remained unchanged from the standard non-catalyst M3 at 200 hp (DIN). The model is otherwise identical to a standard European-spec E30 M3 and lacks a numbered dash plaque or any other identifying feature to denote this special series. A total of 505 examples were produced with consecutive ViNs (2190283 through 2190787) during March and April of 1987″

Oftewel kort samen gevat had de EVO1 de normale M3 bumper en geen special edition typeplaatje.

“a plaque on the center console that displays the signature of Johnny Cecotto, as well as the exclusive number of each car in the series out of 505”

Hier dus het antwoord, het is een Cecotto uitvoering.
Wow…prachtig!!!!!
waaw, die oplegger met de 2 m3 SportEvo’s in is voor elke echte bmw liefhebber een natte droom!
Prijzen zijn echter absurd. (en btw, een EVO II is het zelzaamst met 500 stuks, als ze voor zo eentje een goede 60d euro geven ken ik iemand waar je er direct eentje kan gaan halen!!)
Wat zou de geschiedenis zijn achter deze vondst…
Wat een heerlijke vondst! Ik wou dat ik die in onze garage nog ergens vond… 59km, dat is van de dealer naar huis!
er staat er nog ergens een in brabant.
Al jaren onder een hoesje,onder in de kelder van
een voormalige bmw bekend persoon zijn huis
Ben er al zo,n 7jaar mee bezig maar hij (77) verkoopt ‘m helaas “nog” niet.
zucht,
misschien ooit (met 13000kms)
probeer dat eens te vergeten!!
Nog een (bijna) gloednieuwe E30 M3:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?lang=de&id=152620905&origin=PARK&pageNumber=1&tabNumber=2
@Jochempie: Had ik laatst inderdaad al gezien, wat een prachtexemplaar.. Zet die maar op m’n oprit.
@kaasboerin: Werd al vermeld op het Driving-fun.org forum :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).