Kia haalt de Forte naar Nederland

Auteur: , 44 Reacties

Dit hybrideproject van Kia was niet bestemd voor de Europese markt, maar aangezien het hier financieel lekker voordelig is om in hybrides rond te tuffen heeft de importeur van Kia Nederland besloten de Forte zelf hierheen te halen. In tegenstelling tot Priussen en Insights heeft deze Zuid-Koreaan een LPG-tankje aan boord. Superzuinig dus.

Wel moeten ze nog even een typegoedkeuring regelen voor de Forte Hybrid, daarom haalt de importeur van Kia eerst twee modellen hierheen om te laten testen. Volgens onze tipgever staan deze twee modellen inmiddels al een week bij de importeur, uiteindelijk moeten er 1000 units deze kant op komen. De Forte Hybrid heeft een 1.6 benzinemotor aan boord waarin dus ook de nodige LPG verbrand kan worden. Alleen de viercilinder levert 116 pk, de elektromotor doet daar nog 20 pk’s bij. het verbruik ligt hiermee op 5.8 liter per 100 km.

Vanaf 2009 was de Forte al terug te vinden in het Koreaans straatbeeld, maar als de reacties op de Forte Hybrid overtuigend genoeg zijn dan wil Kia volop gaan inzetten op deze mild-hybrid. Maar wat zou je kiezen als je verplicht aan de hybride moet? Toch voor de Prius, Auris of Insight gaan? Of liever dit nieuwkomertje op de oprit?

Hi!

Hieronder een verzameling foto’s van de originele Kia Forte Koup, waarop dit model dan weer gebaseerd is.



44 reacties

denk ik nu eerder aan saab of een evo als ik dit zie?
doe mij die kia dan maar ipv n prius of insight, ziet er niet aartslelijk uit en zal wss n eeuw minder nodig hebben om de 100 aan te tikken
Brokkenpiloot
@svenni: Prius heeft meer pk’s en 0-100 tijd waarmee het gemiddelde leasebakkie er makkelijk mee wordt uitgereden.

Trouwens, 5,8 l/100 km? Dat wordt dan geen 14% bijtelling en dat zou het succes wel eens lelijk in de weg kunnen staan.
Als je zuinig wilt zijn, wat is er dan mis met een simpele VW Polo Blue Motion???

On-topic: Die forte ziet er in ieder geval veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter uit dan een Prius
Beetje Verward
De Prius III is veel mooier dan dit huis tuin en keukenautootje. Moet je die kruiwagenwieltjes toch zien. Kwa acceleratie zal het ook een stuk minder zijn.
Maar evengoed toch een mooi initiatief die voor veel mensen een goede oplossing biedt.
Super goedkoop rijden natuurlijk, zo’n verbruik met LPG! Kan echt een hit worden als de prijs goed is en er voldoende geproduceerd kan worden.

(Die rechter Zuid-Koreaanse dame is ook zeker niet verkeerd!)
Ziet er in elk geval eindeloos veel beter uit dan de Pious, en zal ook nog eens een stuk voordeliger zijn om in te rijden. Geen slecht idee lijkt me.
In een wereld waar uitstoot heel belangrijk is vraag ik me toch af of deze auto succesvol kan zijn. Want met een verbruik van 5,8 op 100l zal de uitstoot van deze auto waarschijnlijk niet onder de 110 gram liggen waardoor hij helemaal niet zo voordelig is om mee te rijden.
@DonSei: Volgens officiële informatie is de uitstoot 99 g/km. Het verbruik lijkt inderdaad hoog, maar ik denk dat het om lpg gaat, dus de cijfers kun je dan niet vergelijken met andere auto’s.
wat kost een accu voor zon hok?
Jezus dat rechtermokkel. Man man man.

Ontopic: Een verbetering van het straatbeeld t.o.v van al die doodskist-Priussen.
Gnermo: My thoughts exactly… man man man… ik was het hele artikel spontaan weer vergeten.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@ricardo: “verbrandt kan worden”, laat die T aan het einde van “verbrand” maar weg.
oeps, bij de refresh na mijn reactie zie ik dat ricardo de verbetering al had gemaakt… Sorry!
ik zou trouwens voor de Lexus CT200h gaan…
“De Forte Hybrid heeft een 1.6 benzinemotor aan boord…”
Volgens mij heeft de auto een “Liquefied Petroleum Injected” engine, een motor speciaal ontworpen dus voor het gebruik van LPG. Er zitten twee 53 liter gastanks in (waar 85 liter LPG in past), benzine tanken behoort niet tot de mogelijkheden. De bijtelling zou hier dan ook 14% gaan bedragen.
Zozo, een Koreaanse Honda Accord! Nounou wat een inspiratie hebben die Koreanen weer… niet te geloven zeg. Dat Honda dit pikt!
Doe mij maar de Toyota FT-80, is ook wel zuinig, en is veeeel dikker
huh verbruik 5.8 / 100 das te slecht gewoon! kun je net zo goed een golf rijden. ben benieuwd naar z’n co2 uitstoot. maar wel een goede ontwikkeling dat zo veel merken over gaan op hybride / electrisch.
ik vind hem wel erg leuk..
Volgens het web is het een milde hybride, zoiets als een Honda Insight, maar dan op aardgas. Is het werkelijk haalbaar om voor zo’n klein aantal auto’s een typegoedkeuring te regelen en je dealernetwerk te trainen enzovoorts? Overigens lijkt het me dat er wel een klein benzinetankje in moet zitten, anders krijg je weer een nieuwe variant van Range Anxiety.
Heeft deze auto nou alleen LPG + elektro, of zit er nou ook een benzinetank in? Hoe dan ook ziet deze auto er erg netjes ui, veel beter dan de andere hybrides en Kia’s!
Kia brengt steeds leuker uitziende auto’s op de markt, dat is een heel GROOT plus punt. Van de week de introductie/aankondiging van de KIA Magentis en nu deze Forte.
Leuke auto, die rijdt op Curacao ook rond, als ik het goed heb. Niet als hybride waarschijnlijk, want daar hebben ze scheit aan uitstoot :-)
Die ga ik kopen!

En dan een enorme uitlaat eronder hangen en Priussen pesten.

(H)

Hmm.. of toch maar in m’n BMW blijven rijden?
Die coupé is echt wel mooi. Maar dit spaarexemplaar is nou niet echt aantrekkelijk.
Beetje Verward
@Kyanite
Mijn hemel: Kia steeds leuker uitziende auto’s? Zeker alleen maar omdat de Autoblog en Autoweek dat elkaar en jouw dus aanpraten.
Je kunt dit toch met de beste wil van de wereld geen mooie auto noemen. OK, heel goed bruikbaar denk ik, maar mooi?
@Beetje Verward
Door Autoweek of Autoblog laat ik me helemaal niets aanpraten, ik kan prima zelf beslissen wat ik leuk/mooi/fraai/grappig/lelijk/onhandig/etc/etc vind.
.
En dan nog wat… waar bemoei je je mee? Als ik vind dat KIA steeds leukere auto’s maakt, dan vind ik dat. Wat jij vind dat moet je zelf weten.
best een leuk ding:) vooral die koup.
Als ik een hybride moet, dan maar deze. Kia is leuk.
Waar blijft die Honda waar James May mee gereden heeft?
Uiteraard kip en ei verhaal: Hydrogen moet natuurlijk wel leverbaar zijn. Al moet dat geen probleem zijn; immers tankte James z’n Honda in California bij de Shell.
Lijkt me prima !
uitstoot 99 g/km = geen wegenbelasting
verbruik = 1 op 17
LPG = 60 eurocent per liter
dus tel uit je winst !
Die rooie is nog mooi, maar die gele ziet er niet uit…
Ziet er wederom goed uit en zelfs stukken beter nog dan een Prius, Auris, Civic Hybrid of Insight. Daarbij: even uitgaande van de fabrieksopgave en adviesprijzen, rijdt je hiermee rond voor ca. 3,5 cent/km (5,8l/100km en €0,60 cent/liter), tegenover ca. 5,5 cent/km voor een benzine-hybride (bij 3,9l/100km en €1,40/liter)

Hij zal in Nederland echter ook moeten concurreren tegenover een VW Polo Bluemotion en dat lijkt me in de ‘14% categorie’ op dit moment wel de beste keuze.
Om wat positiefs bij te dragen: de meest coole mistlampen op de markt!
Verder staat het idee van standaard LPG me wel aan, als je jezelf opoffert voor het milieu dan moet je het ook goed doen.
Ik hoop niet dat ik een ban krijg maar die Kia zet er best aardig uit.
@ricardo; jemig man, tijd voor je middagdutje joh ! ;-)
Svenska Aeroplan AB
@ AB.nl: jullie zijn iets vergeten: dit is de eerste hybride met Lithium-Ion accu’s! En Kia bouwt zelfs de accu’s zelf! Knap hoor…
Humanspectrum
Iedereen tussen hier en Zuid-Korea vindt een sedan een echte auto. Wij allang niet meer, gelukkig, anders hadden in Nederland een paar lelijke hokken rondgereden (ik noem alleen al de Renault Clio Thalia… Pfff!). Dus of dit gaat slagen? Zullen mensen de beurs laten spreken of hun afkeer van sedans?
Svenska Aeroplan AB
@ humanspectrum: wat denk je zelf??? kijk maar naar de Civic hybride…
ligt het nou aan mij of lijkt dit gebakje op een Honda Accord? des ondanks is het een mooi samengeraapt ontwerp.
koop wel een q7 v12 TDI en dan zeg je gewoon dat het ”mogelijk” is om zuinig te rijden.

een s400 hybrid van mercedes zal het ook wel doen. mooie auto die s klasse, deze niet
Ik zag er net een rijden op de A2 bij Vianen…… iemand anders ook al?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).