Zoals je waarschijnlijk wel weet, staat HUD voor: head-up display. Een technologie waarbij informatie in de voorruit kan worden geprojecteerd. Hierdoor hoeft de bestuurder niet naar een schermpje in het dashboard te kijken, maar kan zijn “head up” houden. Dit moet de veiligheid bevorderen omdat tijdens het rijden niet hoeft worden weggekeken. General Motors tilt de technologie naar het volgende level en geeft alvast een voorproefje.
Bij het gros van de HUD systemen die we nu kennen, wordt de snelheid in de voorruit weergegeven. Heb je een moderner systeem dan kan ook de navigatie worden geprojecteerd. Er zijn zelfs portable HUD systemen verkrijgbaar die films kunnen projecteren, lekker veilig.
General Motors wil nu ook het HUD systeem gebruiken om bestuurders te ondersteunen bij slecht zicht. Sensoren en camera’s verzamelen dan informatie over de weg en de omgeving en gebruiken deze informatie in combinatie met navigatiesoftware om bijvoorbeeld de belijning op de weg te markeren. Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld om verkeersborden te omlijnen, zodat deze niet onopgemerkt blijven.
GM zit nog midden in de ontwikkeling van het systeem en onderzoekt de verschillende soorten toepassingen. We hoeven een dergelijk systeem dan ook niet voor 2016 te verwachten, maar het idee goed en het begin is er. Het zou me niets verbazen wanneer Mercedes hier stilletjes ook mee bezig is. Bij Mercedes heeft men immers de reputatie dat men vaak als eerste nieuwe technologische snufjes presenteert. Deze worden dan traditiegetrouw als eerste toegepast op de S-klassen en vinden daarna hun weg naar de kleinere modellen.
UPDATE: Voor de liefhebbers die er alles over willen weten staan een vijftal video’s (1, 2, 3, 4, 5) op Autojunk.
Goed verhaal, het lijkt me leuk als ze de navigatie dan ook op de voorruit laten zien. Dus dat er een pijltje staat op de rijbaan of afslag of wat dan ook, welke je moet nemen.
@JW, ja dat zou inderdaad wel suoper zijn
Dan moet je wel ook scannen waar de ogen van de bestuurder zijn, anders sluiten de lijnen niet aan op het beeld voor een erg lang of kort persoon. Maar goed, dat is wel te doen. Het klinkt als een erg nuttige optie.
“De belijning op de weg te markeren.”
Dit is wel zeer handig.
Dan moet er alleen geen storing in het systeem komen , anders zie ik er nog wel een aantal ergens spontaan de weg af rijden :p
Heb een M6, hier worden de navigatie pijltjes reeds geprojecteerd via de HUD, alsook de snelheid en de instelling van de cruise control. In M-modus wordt er zelfs een kleuren toerenteller geprojecteerd…
(off-topic): Er staat al dagen “Inloggen is tijdelijk niet mogelijk”. Wanneer wordt dat gefixt?
@ Crusader: lucky bastard! ;)
Het lijkt me erg nuttig, maar het moet dan wel goed werken en het mag geen fouten maken. Want uiteindelijk ga je dan blind vertrouwen hierop, maar als deze HUD het een keer fout heeft rij je zo de sloot in of erger.
Ja dit is zeker de toekomst ze zijn er al lang mee bezig.
Het is een kwestie van tijd voor je dit in wagens zult zien. In mijn optiek zeker ergens in 2015 en standaard in 2020!
aub graag in mijn nieuwe Camaro GM .. thanks.
Toch lastig als je HUD bij slecht zicht een witte schutting of muur interpreteert als wegbelijning. Als je weinig kan zien door slecht weer, lijkt het me handiger je snelheid gewoon aan te passen.
.
Overigens zijn de overige toepassingen wel heel ok. Navigatie HUD zal je over 5 jaar wel in elke S klasse zitten.
Ben benieuwd hoe ’t systeem de lijnen herkent als er een pak sneeuw op ligt. :-)
@Lustigson: Denk dat ie dan de paaltjes langs de weg pakt als het een vlakke weg is zonder vangrails etc dan ben ik ook benieuwd ja
Ze hadden hun geld beter in Saab gestopt…
@Buyck Als het zo zou zijn zou ik na 100m tegen een muur rijden :o
Die lijntjes bij slecht weer zijn wel handig, kunnen we gewoon lekker doorkarren!!!
In de nieuwe Saab 9-5 zit al een HUD, mét navigatie-aanwijzingen. Deze wordt trouwens niet geprojecteerd op de voorruit maar lijkt boven de motorkap te zweven. Ook nieuw, en errrrrrg cool!
@Svenska_Aeroplan_AB: Bij BMW net hetzelfde…hebben dit al 5 jaar…met navi-aanwijzingen en al…ook zwevend boven de motorkap.
@buyck: Ik vind het maar gevaarlijk als het plaatje zo ‘blend’ in je blikveld… Het is moelijk te zien wat de echte witte lijnen zijn en wat de lijnen van de navigatie zijn. Maar goed, is een persfoto zullen we maar zeggen.
Maar zoveel auto’s maakt GM toch niet meer op dit in te kunnen bouwen ;-)
Sommige auto’s hebben nu al een schermpje op het dashboard met infrarood beelden, zodat je in het donker ook voetgangers kunt zien. Zou tof zijn als ze dat ook in de HUD kunnen verwerken, want nu moet je telkens je blik van de weg halen, en op dat schermpje kijken
Heb een Prius III. Het HUD kun je instellen of je behalve de snelheid ook de navigatie instructie wilt laten zien.
Ik hou het gewoon op de snelheid. De navigatie hoor ik wel spreken.
@Beetje Verward
In een prius hoef je de snelheid niet te weten die is nl meestal de maximale van 135 km/h
@j
Tja er lopen wat sukkels rond op deze aarde. Mensen zoals jij zijn blijkbaar niet in staat op een normale manier informatie uit te wisselen.
Overigens was mijn post een test. Kijken wat er gebeurt. En jawel hoor. Gooi een hengeltje uit en er bijt meteen een scharminkelig visje.
das wel interessant om te lezen, ben toevallig net bezig met onderzoek naar fullscreen HUD icm augmented reality.
Dit scheelt mij weer wat onderzoek :D
wat gaat de techniek toch snel voorruit he?
@Zub-zero: Hahahaha! :lol: Very nice!
Comment of the week mense!!!
Ontopic, leuke techniek in potentie, ziet er alleen nog een beetje crappy uit.
Als piloten al niet 100% vertrouwen op hun meetapparatuur, hoe gaan normale gebruikers dan 100% vertrouwen op hun HUD display die in dichte mist de lijnen gaat aangeven die je zelf dus niet meer kan zien.
@Beetje Verward
Ik moet zeggen dat jij, je naam wel eer aan doet
@j
Wat is er verward aan de kwalificaties die ik je meegeef? Lijkt me voor bijna iedereen heel begrijpelijk.
Ja zal toch wel raar doen in het begin..
Ik denk dat het enerzijds wel een goed idee is, maar langs de andere kant kan het ook wel hinderen tijdens het rijden…. Ik vind dat ze zo een beetje teveel informatie in het gezichtsveld willen plaatsen….
snel patent aanvragen op een transparante voorruit ..
Ik denk dat ik zoiets niet wil, om de simpele reden dat je niet meer reageert op een bord als je systeem wegvalt of een fout maakt. We worden onnodig afhankelijk van sytemen. OF plaats verkeersborden, OF plan de snelheid in op je navigatie, zodat het weergegeven wordt. Maar een verkeersbord dat langs de weg staat omcirkelen op je voorruit? Dat is echt te omslachtig!