De kale cijfertjes hadden we nog niet volledig voorbij zien komen. 600pk. 1300kg. 0-100km/u in minder dan 3 seconden. Vmax meer dan 322km/u. En weg is 'ie...
McLarens jongste wordt ook al een concurrent voor Porsche’s 911 genoemd. De prijzen zullen in Nederland alleen ook niet ver bij die van een LP560-4 of 458 Italia vandaan liggen. Misschien dat de 997-turbo-update een beetje bij kan blijven met deze nieuwe supercar.
In ieder geval worden de Lambo, Ferrari en zelfs Corvette ZR-1 al vrij snel zoekgereden. Met 0-100 tijden van 3.3-3.5 seconden mogen zij allemaal achter aansluiten bij de eerste bocht. Vervolgens begint het echte spektakel. De McLaren moet naast leuke cijfers op papier namelijk ook een ongekende wegligging hebben.
Zelfs ten opzichte van Ferrari’s jongste heeft de MP4-12C een gewichtsvoordeel van bijna 100kg. Veel carbon en slimme aerodynamica zorgen voor de finishing touch in prestaties. Button is in ieder geval onder de indruk: “I felt like part of the car”.
62 reacties
-edit: ahum, dank u, is inmiddels gefixt-
Bij dit soort autos gaat het toch ook wel om emotie. Mclaren is natuurlijk een vette auto, maar lijkt me ook ergens een Audi R8 in het kwadraat. En het oog wil ook wat en daar is deze Mclaren wel erg behoudend in.
OT: indrukwekkend, jammer van het wat cleane uiterlijk.
Jammer dat het geen atmosferische V12 is, maar ja, dat is niet zo raar in deze tijd. Tevens doet deze McLaren mij denken aan de beoogde opvolger van de Lotus Esprit:
http://www.carpictures.com/media/images/640/06CGC290525429A.jpeg
Want ie ziet er wel snel uit, maar ik dacht niet dat ie zo snel was ;)
http://en.wikipedia.org/wiki/Ricardo_plc
Engine by McLaren
While Mercedes-Benz has a 40 percent ownership share in the McLaren holding company that controls McLaren Automotive, it has no role in the direction of the car-building subsidiary. Indeed Sheriff makes no secret of the fact that McLaren Automotive is currently seeking investment in the MP4-12C program, said to be to the value of $410 million.
Sheriff claims the MP4-12C is 100 percent McLaren, which is why it carries the “MP4″ designation just like the F1 racing cars. Even the engine is a 100 percent McLaren effort. The M838T is an intercooled, twin-turbo 3.8-liter V8 with variable valve timing and lift. The 90-degree V8 with its racing-style flat-plane crankshaft has been developed in partnership with Ricardo, the British powertrain specialists. The use of a dry-sump oiling system allows the crankshaft to be located at about the height of your shin, and the very low center of gravity enhances manueverability. The engine revs to 8,500 rpm, which is extremely high for a turbocharged engine.
McLaren claims a power output of about 600 horsepower and 443 pound-feet of torque. At the same time, McLaren also says that this engine is extremely clean in terms of air emissions, delivering more power per gram of carbon-dioxide emissions than any other power plant, including diesel- and gasoline-electric hybrids.
De GT-R is dat toch ook, maar rijdt gewoon heel goed?Voor mij nog steeds het belangrijkste punt.
als ze een wagen bouwen, bouwen ze een verschrikkelijk, maar dan ook angstaanjagend snelle wagens
8500 rpm voor een turbocharged is inderdaad zeer hoog !
even ‘for the record’…
‘claims the MP4-12C is 100 percent McLaren, which is why it carries the “MP4″ designation just like the F1 racing cars. Even the engine is a 100 percent McLaren effort.’
de mclaren formule 1 wagen is natuurlijk niet 100% mclaren, aangezien er een motor van mercedes inhangt. de motorblok van de mp-12c is nauturlijk in samenwerking met ricardo (of mahle of cosworth, wat is het nou?) gebouwd dus om nou te spreken van 100% is een beetje overdreven.
Cosworth is overgenomen door Mahle in 2004. http://www.mahle-industrialfiltration.com/mi/home.nsf/CurrentBaseLink/W26MPHFT008STULEN
McLaren werkte eerst samen met Mahle, maar die blokken bleven onbetrouwbaar en McLaren heeft deze samenwerking beeindigd. Het ontwerp of in ieder geval de specificaties van de motor zijn door McLaren opgesteld. Geen enkel component van de motor en aandrijflijn is oud of hergebruikt. Alles is nieuw en door McLaren zelf ontworpen.
wat ik me dan afvraag, niet dat het te maken heeft met de kwaliteit want dat zit vast en zeker snor…:
ontwerpt mclaren de motorblok helemaal zelfstandig, overhandigt de blueprint aan ricardo of ontwerpt ricardo een v8 op aanvraag van mclaren.
Er zijn zat autofabrikanten die uitgebreidt shoppen bij ricardo of cosworth/mahle maar dat niet aangeven bij de specificaties. in mijn integrale zitten ook zuigers van mahle bijvoorbeeld…
Mahle: ok.
En dat noem je ontwikkelen?
De mclaren F1 auto: dempers van Koni, remmen van Brembo, wileen van OZ, versnellingsbak ontwikkeld door Mercedes (ilmor) en verder nog heel veel ideeen van de Ferrari F2007. Tjonge, wat origineel.
Leuke auto, zal best snel zijn, maar de looks vind ik niet geweldig.
@Birger
Nee, Mazda ontwerpt mooiere, eigenzinnigere supercars.
http://www.cheapsportscar.info/wp-content/uploads/2009/05/2488544415_5973e6c6ff.jpg
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/AllCars/248208/
Clean, weinig frutsels, gewoon gemaakt voor 1 ding..
hard rijden!
Zo blijven ze elkaar goed pushen natuurlijk.
Vind hem toch niet mooi maar hangt ook af in welke kleur je hem ziet natuurlijk.
De Ferrari California is heel erg mooi in een donkergrijze kleur bvb.
Denk Pagani Zonda F qua prestaties en gewicht…
En één van de sterke punten zijn de remmen…. 100-0 in ongeveer 30meter (mogelijk zelfs BINNEN 30meter) en 200-0 in minder dan 5 seconden! 0-200km/u in minder dan 10 seconden.
http://farm3.static.flickr.com/2746/4413578030_0aed7765da_b.jpg)
Mclaren vs Ferrari
Maar waar het bij de Mclaren Mp4 12c omgaat is dat ie aan de ene kant de meeste supercars zoekt rijdt en aan de andere kant zeer gemakkelijk te rijden is in het dagelijks leven. Lijkt me wel een markt voor. Enig minpunt is de prijs.
Nu niet dat Top Gear 100% eerlijke tests uitvoert maar het zou wel geweldige televisie worden.
De bedoeling was niet om de bruutste supercar te maken, maar de best rijdende.
McLaren kennende zullen ze een eind in de buurt gekomen zijn.
Dat is te bezien, Ferrari heeft al een vast clienteel, ze zijn al zeker van een groot deel verkopen. Ook al door hun naam, Ferrari de Mythe de legende…
Mclaren daarentegen heeft dat niet, dus om meer succes te hebben dan de 458 zal moeilijk te meten zijn, meer verkopen zullen ze zeker niet doen (we kunnen altijd anders hopen).
Als ze gewoon al winst maken danmag Mclaren al van een succes spreken.