De Honda CR-Z heeft reeds een verkooprecord gerealiseerd in Japan, nu Nederland nog?
Vanaf de lancering op 26 februari 2010 zijn er in Japan meer dan 10.000 orders geplaatst van de CR-Z. In Nederland staat de Honda CR-Z vanaf begin juni bij de dealer, de auto is dan leverbaar vanaf 24.990,0 euro. Voor dat geld krijg je een CR-Z 1.5 S (zonder port). De CR-Z 1.5 Sport kost 26.390,- euro en de CR-Z GT kun je voor 28.690,- euro meenemen. Een PDF van de prijslijst staat hierrr.
De Honda CR-Z is de eerste coupe met een hybride aandrijving, de auto heeft een 1,5-liter benzinemotor (124 pk) plus een elektromotor (14 pk) en een handgeschakelde zesbak. Ja je leest het goed, een hybride met een handbak, hetgeen dus sportief moet zijn…. De sprint naar 100 km/u is iets minder “sportief“, dat kost 9,9 seconden. De topsnelheid is 200 km/u. De CR-Z komt overigens in de 20% bijtellingsklasse en is met 117 gram CO2 per kilometer dus niet zo schoon en voordelig als een Insight of Prius.
Wel de mooiste van alle hybrides. Maar niet bijster indrukwekkende cijfertjes.
@bozewolf: Na de nodige kilometers met de auto te hebben gemaakt moet ik helaas zeggen: het ziet er niet uit én het rijdt niet. Vleesch noch visch.
ik vind hem lelijk…
daar wil je ook nie dood in gevonden worden… echt POEP lelijk
ik blijf het achterste vreemd vinden
Afgrijselijke auto :)
enter the spice ship
Verdomd, waarom moeten al die japanse hybrides toch zo’n lelijke achterkant hebben?!
Zag m gisteren staan, redelijk mooie auto in het echt!
en waarop heb dat ding een handbak en niet gewoon een dubbelkoppelinggeval? sneller en deze auto zal vermoedelijk toch al niet spectaculair voelen dus maakt dat ook geen drol meer uit..
ja maar de achterkant is zo lelijk en zie ik daar vooraan het begin van een Mazda / Peugeot bumperbek?
Groot gemis dat hij niet in het 14% bijtellingstarief komt. Dat had deze auto onderscheidend kunnen maken, maar nu is het niks bijzonders. Een Scirocco blijft namelijk veel mooier.
Weet iemand toevallig hoeveel die weegt? Moet toch wel vrij veel zijn dan?
Plak er een premium automerk op bijv Vw of Audi en iedereen vind het 100% mooi!
@jdm :
lulkoek, het is een kleine,lelijke, langzame,bijtellingtechnisch dure auto.
ik wil hem nog niet eens als skischans gebruiken…
ziet er beter uit dan dat geval dat ze nu verkopen(:
9,9 sec is niet snel maar vlot genoeg. Een coupe hoeft niet perse gelijk snel te zijn maar ook gewoon leuk om te zien. Al vind ik de CR-Z nog altijd niet echt fraai
De velgen verpesten trouwens ook een hoop. Ze zijn niet heel groot maar ze ogen vooral gedateerd
Als de CR-Z geen Warp-drive heeft dan hoef ik em niet! Warp 9 moet mogelijk zijn!
toekomstige petjes auto!
@hardermach: blijf jij dan in je suf zakelijk hok rijden?
blauwe, groene, roze lichtjes, waarom ziet dat dashboard er nou uit als de bar van een bordeel?
Deze stoot te veel CO2 uit om een succes te worden. Geen 14% en geen vrijstelling van houderschapsbelasting.
Voor 25.000 euro zijn er hoop alternatieven. Een Mito 1.4 Turbo valt bijvoorbeeld ook in de 20%-categorie, kost maar 22.000 euro en heeft meer vermogen.
Ik vind ‘m van de zijkant echt raar..
eens kijken hoe lang het duurt voordat petjes er spinners op zetten een zo groot mogelijke uitlaten op schroeven :D
@fiestafeest: te duur voor de petjes
ik vind hem anders wel mooi en in 10 sec naar de 100 is niet snel maar voldoend
Moet je kijken wat een lange overhang aan de voorkant. Dat word oppassen bij fileparkeren!
wat is er nou zo moeilijk aan om een fraaie hybride auto te maken waarom zijn al die dingen zo verdomde lelijk (op die van lexus na dan natuurlijk maar dat zijn ”andere” hybrides)
“1,5-liter benzinemotor (124 pk) plus een elektromotor (14 pk)”
Dat klopt niet. De benzinemotor heeft 114pk en de elektromotor 14pk, gezamelijk 124pk.
Over de vormgeving van de achterkant had ik op basis van de foto’s nog zo m’n twijfels, maar in werkelijkheid valt dat juist heel erg mee, en is het in z’n totaliteit gewoon een zeer geslaagde coupé. Uiterlijk een waardige opvolger voor de oude CRX.
Prestaties houden inderdaad echter niet over en 20% bijtelling zal het overgrote deel van de huidige hybriderijders met een aflopend leasecontract ook afschrikken, dus of we hem vaak op de weg gaan tegenkomen valt nog te bezien.
Aan de andere kant, een Scirocco in basisuitvoering is nagenoeg even snel/traag, kost aanzienlijk meer en valt in de 25% bijtelling, maar wordt desondanks ook best aardig verkocht. Het hoeft dus geen beletsel te zijn.
In de 20% klasse kun je voor meer modellen shoppen en ik denk dat veel mensen dat ook gaan doen. Zo zou ik eerder een Volvo C30 Drive kijken die bijna net zo duur is en ook in de 20% categorie valt.
Heb net de foto’s van het interieur nog eens een keer goed bekeken. Wat een rommeltje, zo onoverzichtelijk, ik vind het niet mooi om het vriendelijk uit te drukken.
Daarnaast zit het navigatiesysteem ongeveer op de plek van het dashboardkastje, misschien wel om zo te verhullen dat het er voor een af-fabriek optie toch wel erg goedkoop uit ziet.
Pas echt goedkoop is toch wel dat de instapversie zelfs geen afdekzeilje voor de bagage mee krijgt. Dat maakt de auto dermate armoedig dat ik het volmondig met Firfly eens ben: voor dit geld is wel iets beters en zeker, mooiers te krijgen.
O ja, voor je de verkeerde indruk krijgt: ik rij zelf nu ook al in een hybride.
Das toch een gerestylde CRX, geen CR-Z.
@ iedereen: kunnen jullie een zinnige reden geven waarom ie lelijk is in plaats van het zomaar te zeggen? Dacht het niet!
@Timmie: Mmm, volgens mij kan je niet genoeg tekens kwijt om dat te omschrijven… Nee, zonder gekheid of overdrijven: het is gewoon een lelijk ding.
Zie mijn eerder commentaar over het minimaal vreemd te noemen interieur met als hoogte-, of beter gezegd: dieptepunt de plaatsing van het navigatiesysteem, maar ook het exterieur is niet echt oogstrelend. De onevenwichtige grote overhang vóór in verhouding tot de korte achter, het haaievinnetje dat door de langgerekte vorm vreeemd midden op het dak staat of de geknepen, bijna misvormde kont, het is gewoon niet mooi. Niet zo mooi als je van een spiritueel opvolger van de CRX zou mogen verwachten. En dat maakt het voor mij op voorhand een mislukt model.
velgen zijn erg lelijk, jammer en inderdaad hangt de voorkant een beetje ver over. studymodel prachtig, maar deze niet
VEEL TE DUUR! Voor 28 mille heb je een Clio RS (201PK), voor 27 een Mito QV (170pk en 20% bijtelling), voor 25mille een Ibiza SC cupra (180pk), voor 20 mille een Yaris 1,8 vtti (133pk) en dan hebben we nog de 500 Abarth, de Mini en ik denk ook de DS3….. kortom te duur.
Ik vind hem niet echt mooi… (lees lelijk ;))
Nou nou….”coupé”….lijkt toch verdacht veel op een hatchback. En een enorm lelijke hatch ook nog, wat een gedrocht.
uhm duur…. vind het wel mee vallen. ongeveer even duur als een civic hybrid dus waarom zou dit niet lopen? Mensen kopen deze auto niet omdat hij 300pk moet hebben maar omdat het zuinig loopt en honda kennende ontiegelijk strak op de weg zal liggen. argumenten genoeg te vinden hoor;)
Ik verwacht met deze Honda een terugroepactie van Honda. Niet om een of andere technische malaise,maar omdat er een opstand komt van de burgerij. Die wil deze Honda niet meer zien in het mooie Nederlandse landschap. En gelijk hebben ze.
Prachtige auto.
)
)
Er komt nog zeker nog een TypeR uitvoering.
Ik vind alleen jammer dat er nog geen S2000/Delsol vervanger is gekomen.
maak daar maar electromotorTJE van. maar goed beter dan een meer vervuilende en meer slurpende suvs of ‘sport’wagens.
Van een CR-Z zou je toch verwachten dat hij sneller uit de startblokken komt dan een civic. Hij wordt er echter vakkundig verloren door gereden.
Dez mooiste van de hybrides, maar nog niet mooi genoeg, en te weinig vermogen. 2 redenen waarom ik hem niet zou kopen.
Ik verkies de Scirocco R!
tweedehands koop ik voor dat geld 3 a 4 crx’jes;) dan weet ik het wel:d
Aparte auto deze civc. Een auto die anders dan anders is en je uitdaagt qua ontwerp. Het dashboard vind ik echt top vergelijk dat eens met een VAG daar krijg je een stijve nek van. Deze is mooi!
Ik vind ‘m wel mooi en er zijn genoeg tuning bedrijven die hier performance mods voor maken.
Daarbij moet deze min of meer de handling krijgen van een Type R, dus heel erg goed.
Als je dat ding laat tunen naar 150pk (wat zeker mogelijk is) heb je een heel leuke en mileuvriendelijk sportcoupé.
Meer pk heb je tegenwoordig toch niet nodig want een bon zit in een heel klein hoekje.
vandaag eentje in het zwart zien rijden (demo wagen). Vond hem best mooi :)
uuuhm moet de bijrijder vertellen waar we heen gaan zie interieur foto
Het lullige van Nederland is ook nog dat je voor het geld van een S in Duitsland een GT rijdt. *lange diepe zucht*
Toch maar eens gaan kijken wat de mogelijkheden zijn met mijn Duitse schoonouders :)
De CR-Z is om te zoenen. Een echte leuke Honda. In ieder geval wacht ik nu op een proefrit die ik besteld heb via autoweek nl. ik hoor nog niks, nog niet, nog niet.
Daarom verkoopt Honda in Nederland zo slecht. Ze luisteren niet naar de autoliefhebber.
Gemiste kans. daarom VW! DAS AUTO !
Daarom wordt je om de oren gereden door VW’s. Er was eens een vw verkooper die me een new beetle wilde geven voor een proefrit en die stond nog in de showroom. Heel attent, ik vond het teveel service voor de potentiele klant.
zo kan het ook.
De opvolger van de CRX… Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik ervan moet denken. Dashboard ziet er wel gruwelijk uit.
Rij zelf in een CRX Del Sol (obviously), zou wel een S2k willen, maar die is ff iets te duur… :(