Rijders tweedehands Mitsubishi minst merktrouw

Auteur: , 51 Reacties

Niet eens een kwart van de eigenaren van een tweedehands Mitsubishi zou een volgende keer weer een auto van hetzelfde merk kopen, zo blijkt uit onderzoek.

22,4% van de mensen met een tweedehands Mitsubishi geeft slechts aan wél genoeg vertrouwen te hebben in het merk. En dat is best opmerkelijk omdat Japanse merken doorgaans toch als zeer betrouwbaar worden bestempeld. Het onderzoek wijst als waarschijnlijke oorzaak aan dat Mitsubishi nogal varieert met haar modellen en het nalaat waardige opvolgers voor haar modellen te creëren. En dat terwijl men wel steeds weer nieuwe modellen op de markt brengt. 52,2 procent geeft echter aan zeker over te stappen naar een ander merk. Meer dan de helft van de tweedehands Mitsubishirijders is dus niet blij met zijn of haar auto.

Automotive heeft een onderzoek laten uitvoeren onder 400.000 huishoudens. Gemiddeld bleek 43,1 procent merktrouw maar bijna evenzoveel mensen geeft aan na de huidige auto een ander merk auto te kopen: 40,1%. Overigens kan het zijn dat het wat tijd gekost heeft om de 400.000 enquêtes te verwerken, aangezien Toyota occasionklanten met 62,5% merktrouwe klanten als beste uit de bus komen. Iets wat met de recente perikelen wat onwaarschijnlijk lijkt.

Andere merken met een trouwe achterban zijn veelal “premium van aard” blijkt uit het onderzoek. Audi (59,1%) en Alfa Romeo (52,9%) completeren de top drie, op de voet gevolgd door Mercedes (52,8%), Volvo (51,3%) en BMW (51%). De verliezers (minder dan 40% merktrouwe klanten) zijn onder meer Ford, Renault, Suzuki, alles uit Korea, Fiat, Seat, en zo kunnen we nog wel even door gaan. De reden zou zijn dat deze merken niet genoeg gevoelens van trots opwekken bij de bezitters doordat ze niet (daar gaan we weer) premium genoeg zouden zijn. Opel, Citroën, Skoda en Volkswagen presteren iets boven gemiddeld. (bron: Automotive)



51 reacties

-edit: nutteloze bijdrage-
Ik vind dat ook niet zo gek. Mitsubishi stelt ook niet zoveel voor. Colt was leuk maar nu verknalt, Grandis schitterend maar overtuigd niet in andere kwaliteiten (rumoerig ook), Lancer was bij introductie al gedateerd en de Outlander was prachtig maar ook niet erg bijzonder om te rijden enzo. Mitsu’s heeft gewoon weinig eigens denk ik
Verbaast me nog dat Volvo zo laag geëindigd is. En waar staat Saab?
Ik heb eens een Eclipse gehad, reed echt super fijn en had echt een goede wegligging.
Daarna een Corrado vr6 gekocht, ik was die Mitsubitchie zo vergeten..
Is op zich een vreemd verhaal. Komt het misschien door het vreemde gamma van Mitsubishi, of heel klein of 4×4.
Of het komt gewoon doordat ze de Dakar niet meer winnen..
Ik rij nu met een lancer van 1997, betrouwbaar autootje maar de huidige modellen van mitsubishi spreken me gewoon niet aan. Je hebt natuurlijk wel de Evo X, maar de kleinere wagens zoals de nieuwe colt en sportback vind ik gewoon niets hebben.
@WouterD: ik heb ook een lancer uit 97′ heb de station, en ik vind het ook een fijne bak om als eerste auto te hebben hoor. Weer eens wat anders als een afgetrapte petjesgolf. On topic: als ik het geld voor een nieuwe auto zou hebben zal ik niet bij de Japanners gaan shoppen. :mrgreen:
wat dat betreft mag Mitsubishi wel weer eens komen met een lekkere sportcoupé
@Laue: Die hebben ze al, genaamt Eclipse GT.
Alleen nu nog ff naar nederland halen!
http://www.autowp.ru/pictures/mitsubishi/eclipse/autowp.ru_mitsubishi_eclipse_gt_7.jpg
Laat ik nu net overgestapt zijn van een ford fiesta 91′ naar een toyota corolla 99′
heb hem afgelopen weekend gekocht en ben er zeer blij mee
@Bart_V: Veel plezier met je nieuwe auto Bart, is altijd leuk natuurlijk :)
Ben wel benieuwd naar je volgende auto :D !
@John: tnx John

On topic

Een collega was van HAAR 3000 gt overgestapt naar een nieuwe colt dus er zijn wel mensen die merk trouw zijn.

haar 3000gt had continu veel onderhoud waardoor het niet meer leuk was om er mee te rijden en dus ingeruild tegen een nieuwe colt
wacht ook nog steeds op een opvolger van de 3000gt
en land rover dan

de meeste land rover eigenaren zijn behoorlijk merk trouw
Simpel, als je in de gemiddelde Koreaanse bak rijdt schaam je je kapot! In de gemiddelde Alfa of Audi niet, logisch waarom Alfa hoger staan dan bv Mitsubishi.
@Cantago: ligt denk ik meer aan jou als je je kapot schaamt in een Koreaan. Nieuwste modellen van Kia en Hyundai al bekeken?

@Bart_V: ja tuurlijk zijn er uitzonderingen. Er wordt niet gezegd dat ze totaal niet merktrouw zijn ;)
@Axela: ja is ook maar er zijn er maar weinig die bij mitsu blijven

Bij Toyota kan ik heel goed begrijpen waarom je bij het merk blijft plakken (betroubaarheid / degelijk)

valt mij wel op dat volvo en ford heel laag staan
en met name Volvo omdat er toch wel een hoop Volvo fanaten zijn
De laatse jaren is Ford ook gestegen in de verkopen dus die link kan ik ook niet leggen
@Bart_V: Ford verandert om de paar jaar hun designtaal en daardoor spreken ze soms weer andere mensen aan denk ik. Volvo door gebrek aan echt goed concurrerende modellen? C30 lijkt me veel kopers van andere merken te hebben, de S40/V50 heeft z’n beste tijd ook wel weer gehad en de V70 en S80 worden toch wel ingehaald door de A6 enzo
@Axela: Denk dat je je wat de V70 betreft erg vergist. Dat is absoluut een model waaraan de kopers erg trouw zijn. V70 is veel ingetogener dan een A6. Volvo kopers houden daar van.. (vreemd maar waar)
@John: Nee hoor, zo vreemd is dat niet. Ik rij zelf nu S80 en geen enkele klant waar ik voor kom rijden denkt dat ik te hoge tarieven reken, juist omdat door het behoudende karakter van het merk. Had je de commentaren eens moeten horen toen ik (tijdelijk) in een BMW rondreed.
Dus zakelijk gezien is de Volvo (voor mij) een hele verstandige keus, en daarbij is de afschrijving ook nog eens een stuk plezieriger dan van een A6 bijvoorbeeld.
Daarbij vind ik de Volvo’s ook nog eens mooi, maar dat is smaakgebonden.
@John: ik heb eerlijk gezegd ook niet de verkoopcijfers van de V70 bekeken. Maar naar mijn gevoel zie ik die minder dan vroeger het geval was. Een A6 vind ik overigens ook behoorlijk ingetogen. Wellicht wat dat dikker om te zien
@Axela: Er zitten inderdaad best fatsoenlijke modellen tussen, maar vergeleken met de passie die een Alfa Romeo uitstraalt kon ik alleen maar “schamen” als reactie op Koreanen geven;) En het spreekt voor zich dat ik niet alleen de nieuwste modellen van Kia en Hyundai bedoel;) Had het ook over gemiddeld:P
Men kiest niet specifiek een Mitsubishi om in te rijden. Dat doet men wel met merken als Alfa, Mercedes, BMW en Audi, Landrover, Jeep, maar ook Toyota of Suzuki om eens een Japanse merken erbij te noemen. Het merk heeft nu eenmaal geen imago…
“Met Subsidie”, zeiden we altijd :-)
@L-Fred: ja inderdaad en dan met die slogan van ze op de achterruit: “De gestaalde perfectie” :mrgreen:
Zoals Henk-Jan Smits zou zeggen: Sorry Mitsubishi, je mist gewoon die X-factor. En dat is denk ik het hele punt van merkentrouw, die X-factor. Alfa is dat italiaanse wat het em doet met mooi design in een mannelijk jasje. Mercedes heeft het imago met de ster (je moet er maar van houden), BMW de sportiviteit icm RWD, LandRover heeft de terreineigenschappen en robuste uitstraling (met belabberd innerlijk) en Toyota heef (lees: had) natuurlijk de reputatie van betrouwbaarheid… zo kan je natuurlijk nog wel even doorgaan wat merken betreft maar nu komt de vraag.
Wat heeft Mitsubishi? (besides three diamonds)
En toch zijn het best degelijke autos, jammer dat er zo weinig te kiezen valt aan modellen.
Ikzelf heb op dit moment een Colt uit ’99! op zich een heerlijk wagentje om in te rijden. Weinig problemen, heel betrouwbaar.
Ik zou namens het onderzoek ook willen meegeven dat ik in principe niet opnieuw een Mitsubishi ga rijden. Maar mocht er een leuke Evo op mijn pad komen, haha :-)
Heb een Colt uit 1994 gehad, met die fraaie ronde achterlichtjes. Reed goed hoor! Daarna wel voor een andere Colt gekeken, een nieuwere… maar dat zijn echt ouwezakkenbakken!
Waarschijnlijk zo eentje als Treff heeft. Sorry Treff.
nou ik doe mn EVO4 nog lang niet weg :)
Svenska Aeroplan AB
Toch vreemd…dit betrouwbaarheidsonderzoek:
http://businesscenter.jdpower.com/news/pressrelease.aspx?ID=2010034
edit: de juiste link toegevoegd

Eindigt VW als 2 na laatste!!
En Audi als 26e!

Niet echt nieuws natuurlijk dat de reputatie van VAG vooral gebakken lucht is, maar toch…
Mijn eerste auto was een Colt uit ’91, niet de meest betrouwbare auto en de service en technische kennis van de dealer was ook belabberd. Die hebben 10 uur verspilt om een ontstekingsprobleem op te lossen, is ze niet gelukt maar ondertussen wel proberen mij een bedrag van €1250,- aan te smeren. 2 uur arbeid betaalt een meegenomen. Even aan een kennis gevraagd, die kijkt ernaar, gaat naar de sloop voor een nieuwe bobine, plempt die erin en vroem… Nee, Mitsubishi hoeft voor mij ook niet meer, doe dan maar iets van de grotere Japanse merken of BMW of VW.
Wat is zo’n Starion op de foto toch mooi he!!
Ik heb inmiddels ook het gevoel dat ze bij Mitsubishi achter lopen en als relatief klein merk, de grotere niet meer kunnen bijhouden. Dat geld zowel voor de techniek als de mogelijkheden voor modelontwikkeling.
Ik hoop dat het in de toekomst weer de goede kant uit gaat voor het merk, dat verdiend dit merk dat ook fantastische auto’s (heeft ge)bouwd!
Overigens wil ik nog even kwijt dat ik ook niet snap wat mensen in Audi zien. Alles, maar dan ook echt alles lijkt op elkaar, alleen daarom wordt ik er moe van en zou mijn opvolger dan niet een Audi laten worden….
Ooit een Lancer gehad uit 1980. Wat een vreselijk ouderwetse auto was dat. Zag er wel redelijk uit, maar onderhuids was het allemaal oude troep. Bijv. de besturing was geen tandheugel maar een wormwielkastje met armpjes. Het ding zwalkte over de weg, het leek wel een Landrover. De Mitsubishi dealer was ook een oplichter. Moest CO afstellen en (bleek later) had de tandriem laten verspringen omdat ze de motor gigantisch hadden laten janken. Maar niets gezegd en me gewoon weggestuurd met een beschadidge motor. Ik kreeg ook geen faktuur mee (sorry, computer al afgesloten), later bleek dat hij niet wilde dat ik bewijsmateriaal had. Nooit meer een Mitsubishi!
Mijn buurman had een Cordia (mooie auto), helaas binnen een paar jaar roestten de A-stijlen door. Hoezo gestaalde perfectie. Toyota is nu de pispaal, maar Mitsubishi heeft ook jaren lang gebreken verzwegen.
@Markus; neej, ik heb nog de vorige versie!! De nog net niet ouwel*llenwagen :-)
Maar het ouwel*llengevoel in de Mitsu Colt is wel één van de reden om niet meer voor Mitsu te gaan!
Een Galant met V6 zie ik wel zitten.
Is ook netjes te pimpen, omdat de basisvorm sjiek en agressief tegelijkertijd is
Een setje jetsers, lipje op de kofferbak (geen eettafel), getinte ramen en een andere uitlaat en klaar ben je.
Heb alleen geen idee of die dingen betrouwbaar zijn…
Tja… mijn vader rijdt al 20 jaar probleemloos mitsubishi. 1 Lancer, 4 Galants en nooit met pech of wat dan ook gestaan.

Ik heb zelf een Colt overwogen, maar ik vond die gewoon duur voor wat je krijgt. Achteraf gezien spijt, want Frans is toch niet echt “je van het”.

@ Midasracer
Nou en of (doelend op je laatste zin)! Mits heeft in Japan vanwege het verzwijgen en dubbele boekhouding ook flinke klappen gekregen. Heel stom, want daar zijn ze eigenlijk nooit helemaal overheen gekomen.

Ach, zolang ze maar 4×4’s blijven maken, want zo een Pajero zou ik toch echt wel eens willen rijden :)
Ja, niet echt heel verassend onderzoek?
geweldige auto´s die mitsu´s. Vooral de Evo, 3000gt, pajero enz..
Ik heb 9 jaar bij mitsubishi gewerkt,zijn zeker niet slecht
maar zo emotieloos,afschuwelijke interieurs en zeer veel
hard plastiek binnenin.Nochtans een pajero rijdt zeer goed,een galant v6 ook en de evo’s zijn schitterend.Die krengen zoals space star,carisma en andere weg ermee.
Ik heb zelf een carisma 1997, maar me volgende auto wordt zeker geen mitsubishi…gewoon omdat ze emotieloos zijn en zo verekte saai…
enigste wat er fijn aan is, is de pittige 1.6…al duurt het een eeuwigheid voordat hij op de 100 zit.
Mja niet premium genoeg…. Hmmm…. Beetje dom argument..
En merkentrouw van Renault is bij mijn ouders wel redelijk hoog… Ze hebben zonet hun 12de besteld…
@Dimglor:

Als je Renault rijdt zal je er ook 12 nodig hebben. Zucht. Die eerste generatie die ik had was een ramp. Sorry, maar ik heb spijt dat ik niet eerder voor Mitsubishi had gekozen.

Net zoals alle Japanners hebben ze hun uiterlijk niet mee. Maar ik zou nu dus bij voorkeur een Mitsubishi kopen met de nieuwe generatie.
@Dennis: Hmm … Typische reactie… Wij hebben er al 12 gehad en geen enkel probleem… Dusja..
@Saab;

Leuk lijstje. Zeker om te zien dat VAG helemaal geen goeie auto’s maakt! VW staat bijna onderaan met betrouwbaarheid.

On Topic: Vind de nieuwe lancer wel geinig maar als ik een nieuwe auto moet kopen dan zal ik niet snel in een Mitsubishi stappen.
Tsja, de meeste 2e hands Mitsubishi’s komen uit het tijdperk dat ze wel erg suffe auto’s maakten (carisma, space star, lancer van vorige generatie en 2 generatie’s terug). Ik vind zelf de nieuwe Lancer wel een erg mooi model.
Ik rijdt nu een Space Runner met de bekende 2.0 erin. Trekt als een speer. Die motor is ongelofelijk. Serieus stil en toch zoveel power. De afwerking is goed, alleen slijtende rubbers. Alles bij elkaar 1 van de beste auto’s die ik heb gehad, zeker gezien de prijs. En ik heb veel merken gehad.

Het model is alleen oubollig. Maar ik zo heel graag zo’n nieuwe Lancer 2.0 turbo willen hebben hoor. Mooie auto, super prestaties en handling.
Mitsubishi behoort nog steeds tot de meest betrouwbare merken. Alleen red je het niet met betrouwbaarheid alleen. Sterker, dat lijkt tegenwoordig niet veel uit te maken, gezien de populariteit van franse merken, maar ook een premium merk als Audi is minder betrouwbaar dan de gemiddelde japanner.

Wat wel uitmaakt, is design en uitvoering c.q. varianten. Mitsubishi heeft per model maar een paar uitvoeringen, waardoor het een deel van de markt laat liggen. Daarbij is het modelbeleid niet consistent. Het begon in de jaren 90 al, toen de enkele Sigma-rijder geen vervanger vond bij het merk zelf. Mitsubishi was ook te ongeduldig om van de Sigma een succes te maken. Kijk naar Lexus hoe lang het geduurd heeft voor de conservatieve nederlander eindelijk doorhad dat een Lexus kwalitatief minstens het niveau van bijv. BMW haalt. Vervolgens is de Galant in NL. niet meer leverbaar en zijn die klanten overgestapt naar een ander merk (immers: geen volwaardige vervanger bij het eigen merk). De Carisma en Space Star zijn er ook niet meer. De Carisma was het meest saaie model, maar in NL. wel het best verkochte Mitsubishi model, hoewel kwalitatief (materiaal gebruik) wat minder dan in Japan geproduceerde Mitsu’s.

En vroeger stond het merk vooraan met inovatie (zie o.a. de Sigma; in Japan reed begin jaren 90 de Sigma al met adaptieve cruise control). Nu is het meer volger… Concept modellen waarin wel inovatieve technieken (ook op milieu)gebied zijn verwerkt, zoals de concept ZT en die sportcoupe (naam even kwijt. Concept CT??) blijven een concept, terwijl dat mooi ontworpen auto’s zijn die in concept-fase al heel degelijk in elkaar geschroefd zijn en met mooie materialen! In landen als China, de VS en Rusland zijn dit modellen die goed kunnen lopen, gezien wat concurrenten doen in dat segment.

Resumerend: het merk heeft zoveel mogelijkheden, maar geen lef en wellicht niet voldoende (fuinanciele) middelen en een matige marketing op dit moment?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).