VW: Skoda is te luxe en moet weer sober worden

Auteur: , 78 Reacties

Het lijkt de omgekeerde wereld, maar het gaat echt gebeuren: Skoda wordt opnieuw gepositioneerd in de markt. Lager in de markt om precies te zijn...

Skoda doet het te goed en heeft nu te kampen met een te fraai imago. En dat kan Volkswagen-opperhoofd Martin Winterkorn natuurlijk niet gebruiken. Skoda heeft volgens hem echter een imago dat niet langer past bij het instapmerk van het Volkswagen concern. De kwalitatief sterke en luxe Skoda’s zouden daarnaast te duur zijn geworden, vindt Winterkorn. Bij dat soort uitspraken kun je trouwens gerust vraagtekens zetten, de Superb is bijvoorbeeld een absoluut koopje in zijn klasse en dus zeker niet te duur.

Het is opmerkelijk dat deze uitspraken een half jaar voor het vertrek van Skoda-baas Reinhard Jung worden gedaan door Winterkorn, die ook voorzitter is van de Raad van Toezicht bij Skoda. Winterkorn lijkt dan ook een signaal af te geven aan Winfried Vahland, die in september Jung opvolgt. Vahland is op dit moment de baas van Volkswagen China. Waarschijnlijk is Winterkorn bang dat zijn kindje Volkswagen marktaandeel verliest aan Skoda maar volgens mij is hij daar een paar jaar te laat mee.



78 reacties

-edit: check-
tja volkswagen verkoopt zeker wening modellen??????????
Hij is idd te laat.. Vergeleken met volkswagen is skoda spotgoedkoop en net zo goed.. en stiekem vind ik dat ze bij skoda in sommige segmenten nog mooiere auto’s maken dan volkswagen ook..
tja volkswagen verkoopt zeker te weinig modellen, zeker teveel terein verloren aan Skoda????????
Dat is jammer, de nieuwe superb station vind ik één van de mooiste stations van dit moment en inderdaad nog een koopje ook! Ik hoopte dat ze zo door bleven gaan.
Lekker is dat dan.. Konden we eindelijk goedkoop kwaliteitsproducten rijden uit het Volkswagen concern gaat Volkswagen haar eigen merk de nek omdraaien. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld. Je moet toch juist blij zijn als je merk binnen het concern het goed doet.
Heel simpel, Skoda is vreet aan het segment waar VW inzit. Hoeveel leaserijders rijden tegenwoordig niet liever in een Octavia en een Superb, dan in een Golf en Passat..? Volgens mij groeit deze groep aardig.
Binnenkort de Skoda Alto uit India. De VW Gol uit Brazilie als Fabia en de VW Lavida uit China als Octavia. Tot die tijd kunnen we terecht bij Dacia voor het Oostblok-gevoel.
de superb(combi) is zeker een bijzonder mooie auto. Je ben al jaren gek als je een VW koopt. zowiezo word het moeilijk om een budget auto te creeren, overal zit tegenwoordig al airco,navi, e.d. in. wat wil je nog meer? sidelane assistance? night vision? de “premium” merken gaan het nog veel moeilijker krijgen. wat moet je tegenwoordig nog verzinnen om als “premium” gezien te worden?
Daar gaat de VAG mythe dus….
Ze kunnen natuurlijk ook per ongeluk een beetje te weinig olie en koelvloeistof in iedere Skoda gooien, is het imago zo naar de knoppen toe.
Ja zo’n cocnern heeft grote voordelen, maar je moet je ook schikken en inderdaad die superb is aan het cannibaliseren door zijn goede prijs kwaliteitsverhouding. Alleen is het merk al zo no-nonsense als maar kan. Misschien kan Skoda zich beter richten op alleen de kleine modellen zoals Fiat dat doet.
Ja maar wat is het probleem? Skoda is toch van VAG? Vestzak… broekzak… het geld komt toch naar hen? Of zouden de marges op een Skoda lager als op een VW zijn?
@Freewarefreak: Skoda’s zijn in principe wagens die al eerder door VW of Audi ontworpen, geproduceerd en verkocht zijn.
Door op dat verouderde (niet allemaal) platform een nieuwe auto te bouwen in een goedkoper segment kan de apparatuur langer in bedrijf zijn en geld opleveren.
Als verkopen van VW en Audi inzakken betekend dat dat zij niet de mogelijkheid hebben om nieuwe modellen te gaan maken of te innoveren.
Als iedereen straks genoegen neemt met een verouderde wagen en niets blijkt te geven om nieuwe technieken heeft VW Audi geen bestaansrecht meer.
@hjkort:
Och, als ik ergens anders op dit blog lees dat 80% van de BMW 1 rijders denkt dat die wagen voorwielaandrijving heeft – terwijl BMW ons doet geloven dat hun clientele conaisseurs zijn- ; hoeveel mensen denk je dan dat er zijn die het nieuwe Passat platform goed aanvoelen?
’t gaat vooral in deze tijden om value for money
@hjkort:

Dat is niet waar. Skoda heeft een eigen productie-afdeling en gebruikt daarbij de laatste onderstellen van VW-Audi.
wij hebben thuis onze passat omgeruild voor een Superb

heel tevreden over, enkel de status is minder dan een VW
@laurens324:

Staus is voor mensen die vroeger op school vaak gepest werden. Mensen die niets om status geven zijn zekerder van hun zaakjes!!
@ ErikkNL

Ja voor de conument zijn dit soort acties alleen maar onvoordelig. Toch is het wel begrijpelijk en waarschijnlijk ontstaan omdat VW zoveel merken in haar portefeuille heeft. Als VW meer premium moet worden, cannibaliseert het Audi weer.
Een ieder die nu ook nog tekent voor een Passat in plaats van een Superb is ook niet goed bij z’n hoofd. Jammer, want Skoda was goed op weg. Hoewel de ware kracht van Skoda natuurlijk ligt bij auto’s als de Roomster en Yeti: tikje eigenzinnig, maar vooral no-nonsense en waar voor je geld. Alles wat een VW eigenlijk niet is..
Wel skoda is technisch in orde, dat komt omdat het de techniek van volkswagen heeft. Het kost daarbij nog evenveel om de wagens een fatsoenlijk onderstel en vering te geven als om dit slecht te doen.
Dus ze zijn bijna even kwalitatief als volkswagen.
En aangezien volkswagen niet up-market wil, kan. Moet skoda naar beneden, wat ik me dan vooral afvraag is, gaan ze de modellen dan onaantrekkelijker maken, de techniek slechter,…?
Of gaan ze ze gewoon goedkoper maken waardoor volkswagen te duur word tov Skoda?
VAG begint imo GM-trekjes te vertonen. Gevalletje hoogmoedswaanzin? Of moet Skoda achtergesteld worden aan Seat?
Tja de Superb is ruimer en heeft mooiere materialen dan de Passat. Ze gooien zo zelf hun eigen ruiten in. Snap de rol van Skoda dan ook niet zo goed. Ze hebben ook behoudende styling en zijn verder kwalitatief ong. hetzelfde als VW. Stop dan gewoon helemaal met Skoda. Voor een goedkoper merk met wat andere styling hebben ze Seat al voor
@Axela: Hoewel de Superb een prima auto is, is hij toch met iets mindere materialen afgewerkt dan de Passat. Leuk voorbeeld daarvan is dat de Passat zo’n soort sleutel-staaf heeft, terwijl de Superb het met een conventionele sleutel moet doen.
Tja ik rij zelf een octavia combi en die doet zeker niet onder voor de golf… De golf stond ook op mijn shortlist, maar omdat de octavia voor minder geld beter uitgerust was was die keuze relatief snel gemaakt.
Ik ben daarnaast erg te spreken over skoda, dus ik snap niet waarom men nu aan de poten van skoda begint te zagen. Zal idd wel met de VW verkoop te maken hebben… zonde!
Er is toch nog wel wat ruimte tussen Bentley en Audi? Dan kan mooi Audi een stukje omhoog, vw een stukje omhoog, en Skoda blijven waar ’t is.. Wat doet men moeilijk?
Ik ben het met Winterkorn eens. Een jaar of 10 geleden was Skoda een echt budgetmerk met prima auto’s in de aanbieding. Hoewel nog steeds goedkoper dan VW zijn ze in prijs behoorlijk gestegen en zijn ze vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Franse merken.
En als ze audi nu gewoon wat omhoogschopten? Dan wordt vw weer (?) budget-premium en Skoda gewoon budget.
Het is natuurlijk wel zo dat Skoda Seat voorbij gaat op het vlak van luxe:

– De interieur afwerking in een Octavia ligt op een hoger niveau als bij een Leon
– Exeo is een gereviseerde A4, Skoda komt voor dat budget met een nieuwe ontwikkelde auto: de Superb. Die ook nog eens luxer (want groter en ook goed afgewerkt).
– Fabia en Ibiza is dan weer redelijke gelijk, al doet een Fabia in mijn ogen luxer aan, de Ibiza sportiever.


Skoda is natuurlijk wel een vreemde eend in de bijt, het zijn niet de allemooiste auto (op dat vlak verliezen ze het van VW, volgens de meeste), maar biedt een behoorlijk vergelijkbare auto. De Seat’s onderscheiden zich door een heel duidelijk sportief karakter, de Audi’s zijn groter>luxer>duurder, en de sportwagens komen van Porsche. Maar Skoda lijkt in zekere zin te veel op de hoofdrol speler: VW.

Naar beneden afwaarderen lijkt me geen eenvoudige klus, je kunt toch nauwelijks verkopen dat de nieuwe Fabia een Dacia Logan concurrent word?!
@Roel:
Hey Roel wel eens goed naar die lelijke dikke kont van de Passat gekeken? Oude model was veel eleganter met het derde ruitje niet in de achterdeur deur zoals het huidige model
Vind dat de Superb het qua vormgeving wint van de Passat, en dan hebben we het niet eens over de prijs.
Het is idd een beetje raar bij VAG. Volkswagen haalt al bijna het niveau van de premium-merken (ook qua prijs :D) en Skoda zit bijna tegen merken als Peugeot aan. Moet Audi dan omhoog? Maar dan zou Audi zweven boven MB en BMW, en dan zouden de meeste mensen toch vooreen van die laatste twee kiezen, vanwege de prijs.
Wat een flapdrol weer he. Ik reed in mijn Octavia RS omdat ik die mooier vond dan de equivalenten uit de VAG stal. Nog steeds. Vond het ook lekkerder rijden dan een GTI/FR. Ik woon niet langs een B-weg.

Maar goed ze willen dus goedkopere wagens gaan maken die dan waar voor geld bieden. Dat doen Skoda’s daarom verdienen ze er geld aan. Skoda kwaliteit omlaag halen gaat veel klanten kosten. En die gaan echt niet naar VW of SEAT. Ik denk eerder dat ze naar bv Kia stappen en andere opkomende merken. Goedkope wagens maakt Dacia al. En die gaan er ook beter uitzien. Dus laat Winterkörn vooral starten met de vernietiging van Skoda. Daar is die man heel goed in. Vernietigen wat anderen groot hebben gemaakt. Porsche Corradoxter V5 anyone? :)
de Superb is bijvoorbeeld een absoluut koopje in zijn klasse en dus zeker niet te duur??? Dat zal wel… Ja inderdaad, als je een 1.9 TDI erin dropt. Maar als je er een 2.0TDI170 in steekt, ga je al een eind boven de 30 mille…
Is dit geen belemeering van vrije marktbewegingen? Als ik baas van Skoda was, zou ik Winterkorn voor de handelsrechtbank slepen!
ja maar wat is het probleem dan? Het is natuurlijk voor de VW boys niet leuk dat ze door hun mindere broertje worden ingehaald. En wat met te laat betreft, Volkswagen wou eigenlijk op het niveau van Audi komen en dan Audi nog hoger in de markt zetten. Maar dat is niet gelukt. Dus wat Audi en VW niet lukt lukt Skoda wel! Namelijk stijgen van Imago!
@AudiQuatro: Nou, je zou toch wel kunnen zeggen dat het imago van VW grenst aan die van de premium-merken.
@Cardesigner: Volgens mij zit Skoda al wel op het niveau van Peugeot, of zelfs hoger. auto’s.
@Cardesigner: VW staat boven de koreanen ja maar verder toch niet? Ik bedoel het Imago van een Passat is echt niet beter als dat van een Mondeo!
Dit is eigenlijk de schuld van het VAG-concern zelf. Ze willen meer poen, dus lijven ze een extra merk, Skoda, in. Ze willen nog meer poen, dus gaat Skoda iets luxueuzer en vooral groter bouwen volgens de stijgende conjunctuur. En nu zitten ze met de hete patat. Dat ze hun vingers maar eens goed verbranden, zodat ze dit geen tweede keer flikken! Wanneer het erop aankomt, zitten er toch angsthazen bij VAG…
Ze zijn nu gewoon jaloers dat ze een mooie Superb op de markt hebben gebracht, die toch wel meer opvalt dan een saaie Passat.
Okeee, en met wat zouden ze dan moeten concureren, IPV dat ze Suzuki er nou bij betrekken en die LAGER zetten, die staat toch al niet hoog!
@RickB:
goed plan.
VW en Skoda zitten gewoon in elkaars vaarwater. Op zich maakt dit niets uit, het geld vloeit immers in dezelfde portemonnaie. Dit lijkt meer op machtsspelletjes binnen het concern.
ben ik mee eens, nu zie je mensen in lelijke skoda’s rijden terwijl ze ook gewoon een leuke VW hadde kunnen kopen. En wordt er al helemaal ziek van als ze een superb kopen, en dan neit alleen om die naam!
Ze willen een Dacia. Snap ik wel.
Die Winterkorn heeft al bewezen niet helemaal goed wijs te zijn, dat blijkt wel uit het feit, dat volkswagen nu 65 miljoen nieuwe aandelen uit gaat geven, in april 2010, daarmee hoopt hij en zijn kornuiten, dat er 4 miljard opgehaald wordt, om Porsche weer wat lucht te geven en het eigen vermogen op te waarderen. Als hij persoonlijk er niet voor had gezorgd, dat zowel Volkswagen, als Porsche, elkaar aan het afbluffen waren gegaan, zo’n anderhalf jaar geleden, dan was het geld probleem er nu niet geweest.

Maar nu over naar het afwaarderen van Skoda, Skoda heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld, naar het niveau waarop het diende te zijn, in de ogen van de strategie, die men tien jaar voor Skoda bedacht had. Piëch vond de huidige strategie van Skoda, een goed plan en dat was en is het ook. Daarbij had Piëch het idee om Volkswagen op te waarderen, maar in die strategie is men maar gedeeltelijk geslaagd, laat ik het zo zeggen, het komt er wel, alleen doen ze er langer over.
Skoda is het zusje van Volkswagen, met als oudste broer Bentley, zit het prima in de familie. Audi heeft zijn eigen Status-Aparte, een goed pleegkind, zal ik maar zeggen, daaronder zit pleegzusje Seat en als toefje slagroom is ervoor Audi, nog neef Lamborghini. Porsche en Bugatti zijn zo ongeveer de kinderen onder curatele, mogen zelf dingen doen, maar moeten verantwoording afleggen, voor zowel al het tecnische en financiele doen en laten.

Omdat het met de groei van Volkswagen, als merk, wat minder gaat, moet het broertje, Skoda, het rustiger aan gaan doen, terwijl meneer Winterkorn zich misschien iets drukker moet maken, om de groei van Volkswagen, door dit beter te laten vorderen, nog betere kwaliteit en controle op alle onderdelen, om te voorkomen dat Volkswagen de kant van Toyota op wandelt. Zo kan Skoda gewoon zijn nu ingeslagen pad vervolgen en blijven concurreren met merken, als Peugeot, Citroën en Renault, want dat is het niveau waarop het nu zit. Volkswagen moet doorgroeien naar het niveau van Saab en Volvo, net onder de “premium” merken, BMW, Mercedes-Benz en Audi.

Als meneer Winterkorn zich een goedkopere auto wenst, kan hij beter het volgende doen, of hij kiest ervoor een overleden merk, zoals Wartburg, of iets in die geest, weer tot leven te brengen, of hij neemt Trabant over. Die zijn al bezig met het ontwikkelen van schone goedkope auto’s van de toekomst, daarmee redt hij ook nog eens een merk, dat niet alleen de juiste status al heeft, maar ook nog eens perfect past bij volkswagen, het was en is een wagen van het gewone volk. Daar verwacht men geen status en show, dit willen de liefhebers zelfs niet.
De huidige Skoda’s concurreren nu iets teveel met de produkten van VW zelf (en in mindere mate ook van Seat). Bovendien ziet Volkswagen met lede ogen het succes van Dacia aan. Ze zullen in de auto’s in Tsjechie natuurlijk niet zo goedkoop kunnen bouwen als Dacia in Roemenie doet, maar op deze manier kunnen ze wel proberen een graantje mee te pikken van de budget-markt.

Dus – wel begrijpelijk, en misschien worden de auto’s nu wel echt ‘simply clever. Aan de andere kant is het wel heel zuur voor de mensen van Skoda die de afgelopen jaren bezig zijn geweest met het beter maken van de auto’s.
waarom?? skoda verkoopt toch goed?? en VAG moet gewoon niet zoveel automerken hebben dan hebben ze dit probleem niet
Wat een f*ckers bij VAG. Ik vond net dat ze de goede kant op gingen met de Suburb en co.
het zit zo skoda is de mercedes van VAG op de prijs na vw de audi en seat de bmw

seat staat voor sportief vw er tussen in en skoda puur op comforte
zonda dat de vw baas het niet kan hebben dat zijn merk vorbij word geschoten door een low budget auto vind de superb superrrr
tja, het is een discussie waard.
ik vind dat hun positie nog zeer goed is, maar een V6 benzine in een superb? nee, dat vind ik weer niet kunnen, vooral het prijskaartje dat daar aan hangt is gewoon te hoog voor een skoda. het blijft een koopje, maar voor dat geld koop je een echte volkswagen ofzo
@RazorHead: Idd, voor het geld voor de V6 kun je zelfs een leuk uitgeruste A6 2.0 TFSI kopen. Geen V6 welliswaar, maar toch wel een flink verschil in imago, en misschien ook wel in kwaliteit en high-tech.
Die man vergist zich als hij denkt dat Skoda-klanten potentiële VW-klanten zijn. Sommigen misschien wel, de meesten niet. Als hij besluit Skoda lager te plaatsen, dan kopen mensen wel een Fiat/Citroën/Kia/whatever. Het probleem zit hem in het feit dat deze managers denken dat mensen steeds meer zullen uitgeven aan steeds duurdere wagens. Think again: er zit een grens op die beweging.
Misschien moeten ze bij volkswagen eens fatsoenlijke modellen maken.
line-up nu:
– fox: raar hoog en duur (aygo, 107,C1, panda, allemaal bpm vrij)
– Polo: zeer geslaagd (doet ibiza ook met ecomotive)
– Golf VI: wetenschap dat er iets nieuws en beters op korte termijn komt. Daarnaast een facelift 5.
– jetta: golf sedan, maak hem origineler.
– Passat: op korte termijn vervanger. Fijne auto, daar niet van, maar duur. (C5, superb, insignia: lastige concurrenten)
– Tiguan: slecht aanbod van motoren, automaten en daarnaast erg duur. (ca. 30k voor een kale FWD handbak. Yeti doet dat voor 10k minder)

Skoda heeft gewoon een prima plek met de Yeti en de superb, maar ook de octavia doet goede zaken. Niet zo gek dat skoda hard loopt. De yeti is gewoon een betere koop en de superb eigenlijk ook wel.
Ze hebben nog mazzel dat Seat, behalve de ibiza, geen heel erge up-to-date modellen heeft(exeo telt niet mee), anders hadden ze daar ook een verkoop-lek gehad.
Vind ik wel jammer, skoda is net juist goed omdat het goedkoop ‘luxe’ is, 10jaar geleden zou ik er niet naar kijken maar laatste tijd begint het wel goed te worden (superb station) …
wat is er mis mee als Skoda een Dacia-killer gaat worden?? Wordt meneer Winterkorn alleen maar beter van…

Ik kan niet in jullie portemenee kijken maar wat meer aanbod in het Daciasegment lijkt me niet verkeerd.
WTF! Zijn ze soms helemaal de weg kwijt?!
Als ik naar het aanbod kijk van de VAG-Group is de enige auto die ik zou rijden de Skoda Superb. Het is een ultiem compromis tussen style en anonimiteit.
Een sjonniebak als een Audi A8 hoef ik niet eens aan te kijken maar een Superb bijvoobeeld is lekker volwassen en zeer aardig om te zien.
@SjonnieTurk:
A8 sjonniebak?
Lijkt me volstrekt logisch om dit te doen. renault verdient goed geld met het verlengen van de levensduur (=uitmelken) van hun oude techniek door het in dacias te verkopen. Als VAG nieuwe techniek in skodas gaat stoppen heeft het geen mogelijkheid meer om de levensduur van die techniek in een budgetmerk verder uit te melken, of ze moeten weer een ander budgetmerk op gaan tuigen/kopen (wartburg? nsu? dkw? trabant?) Dat skoda concurreert met vw lijkt me niet zo belangrijk, het geld gaat toch naar VAG.
@super: Euhm skoda maakt al gebruik van oude (en nieuwe) volkswagen techniek dus wat dat betreft doen ze dat dus al… alleen is skoda dus blijkbaar in staat om alles completer, goedkoper en kwalitatief net zo goed aan te leveren… misschien zouden VW onder skoda moeten plaatsen… Het is toch een VOLKSwagen?
@911GT2:
vergelijk het eens met dacia/renault, een dacia is in feite niets meer dan een renault van een paar jaar terug, daar zitten dus nauwlijks ontwikkelingskosten meer aan maar er wordt wel geld mee verdiend, dat is pure winst. Ik wed dat er aan een skoda nog aardig wat extra ontwikkelingskosten zitten, kosten die ook al eens voor vw/seat modellen zijn gemaakt, op die manier worden de marges dus een stuk kleiner. Het concept om je oude techniek uit te melken met een budgetmerk is bijzonder slim, je kunt daarmee een veel langere terugverdientijd op je ontwikkelingskosten bewerkstelligen en daarmee gewoon betere producten ontwikkelen en/of hogere marges halen. De Toyota baas heeft ook al eens gezegd dat de product cycli gewoon te kort zijn in de auto industrie en voorzag in de toekomst langere cycli. Renault heeft het echter slim opgelost en kan de cycli kort houden maar toch de levensduur verlengen. Dat volkswagen dat ook wil is gewoon gezonde bedrijfsvoering, nik kindje van Winterkorn.
Misschien VW upgraden voor de huidige prijzen zou een betere zet zijn. Een manager die zo’n onzin uitkraamt aan het hoofd van een dergelijk bedrijf, straf…Voel mee met de mensen die voor zo’n nul werken. Zie hoe eerder Opel en Ford al naar de haaien zijn gegaan door dit soort ‘visionairen’ … Skoda doet het uitstekend, en dat is een ware stunt als je ziet waar ze 15 jaar geleden stonden!
@laurens324

status is iets wat men elkaar aanpraat (net als premium). op deze manier kun je voor hetzelfde geld een veel beter uitgeruste auto rijden. van dezelfde makelij, alleen een ander naamplaatje.

wat geef jij meer ‘status’? Een totaal leeggesloopte passat of een goed uitgeruste passat-met-een-andere-naam. Ik wist het wel ;-)
daarom ben je ook een turk..
Dat niemand hem d’r nog ingekopt heeft…, nou, dan ik maar:
Misschien even bij Toyota vragen hoe je het imago van een merk in korte tijd een niveau’tje omlaag haalt, dat hebben ze daar inmiddels wel uitgevogeld. ;)

OnT: regelrechte bullshit dit natuurlijk. Een goed merk de nek om draaien omdat je je core-business (in dit geval VW) te hoog in de prijslijst hebt gezet. In plaats van dat je dan op één merk een paar orders mist, heb je zometeen twéé merken waar het spaak loopt. Inderdaad gaan ze hier GM achterna; ze zien door de merken de markt niet meer.
Jammer, volgens velen was er zelfs een markt voor een Skoda Coupe op het onderstel van de Audi A5…
Mijn naam zegt genoeg, zeer tevreden en geen passat meer voor mij. Tenzij de nwe Passat 20% bijtelling geeft met een diesel en Skoda niet….
Moeten ze maar met een nieuw budgetmerk komen. Alhoewel, een instap-Fabia is zo kaal als wat en heeft niet eens centrale vergrendeling en maar 2 airbags. Lekker ouderwets kaal dus. Octavia idem.
Meneer Winterkorn is, denk ik, niet goed bij zijn kopke. Waarom ga je goed verkopend merk als Skoda om zeep helpen als je binnen je concern al een zorgenkindje hebt. Namelijk Seat. Dit merk heeft niet gebracht wat men voor ogen had. Misschien is het slim om hier het lowbudget merk van te maken om zo te kunnen concurreren met Dacia. Seat is van oudsher ook een b-merk, als rebadge Fiat. Dan is namelijk ook het rebadgen van een Audi A4 gerechtvaardigd.
Tsja de verkoop van vw zal wel aangetast zijn…
Ik vind het net goed dat Skoda zo’n kwalitatieve producten voor een aanvaardbare prijs kunnen aanbieden…
Zelf rij ik al weer sinds 2007 rond in een Octavia RS. Toevallig was mijn wagen vandaag binnen om er terug de zomerbandjes te laten opleggen en ik heb dit kort even aangekaart met de dealer. (Ze verdelen zowel Volkswagen als Skoda.)

Blijkbaar had hij al langer dergelijke geruchten gehoord en het probleem zit in de winstmarge. Op Volkswagen en Audi verdient VAG nu eenmaal heel wat meer per verkocht exemplaar.

Nu goed, mij maakt het persoonlijk weinig uit. De volgende jaren ga ik nog heel wat plezier hebben van mijn Skoda en als het tijd is voor wat anders zien we dan nog wel…
Ja, gelijk hebben de directieleden van [ strike ]KDF [ / strike ] VAG natuurlijk, want de Skoda Felicia was mooi zat (of niet Herr Piëch?).
Veel en veel mooier dan een passat!
@ AudiA6

Wat een bull-sh*t.

On-Topic:
Laat het zo? Het is alleen maar beter voor het bedrijf en in deze tijden moet je roeien met de riemen die je hebt. Maak Skoda over een jaar of 5 Full-Hybrid ofiets?
Oeps! Te laat! Skoda is gewoon veel auto voor weinig geld, en ja, dan verkoop je ze makkelijk he! En nu krijgen ze spijt, had je vooraf al kunnen bedenken… Maar ze moeten niet denken dat ze dan meer VW’s gaan verkopen, ik denk dat mensen dan eerder een Kia kopen ofzo, want er is gewoon veel animo voor redelijk goedkope auto’s die kwalitatief goed zijn.
We zeggen over bvb de Superb combi wel dat dit concurentie is voor de Volkswagen Passat, maar eigenlijk denken we ‘een Audi A6 avant look a like, die mooier is dan de Passat aan de prijs van een Skoda[schkoda]
Naar mijn idee maakt die Winterkorn alleen maar reclame voor Skoda.

Met andere woorden, iedereen wil toch een te luxe auto voor een klein prijsje!

Skoda heeft net zijn gamma vernieuwd, dus voor er een uitgeklede Skoda serie er komt, zijn die woorden allang weer vergetelheid.
weet je wat er scheelt? Die dikke audi-rijders zijn jaloers op deze mooie skoda en vertikken het om er één te kopen. Je zal MAAR met een skoda rijden zeker. Het zijn superwagens aan superprijzen. Ik rij met een octavia, je mag gerust naast een bmw, volkswagen en audi staan hoor.Hopelijk bindt skoda nu niet in en doen ze verder zoals ze bezig zijn…
Heb hier een Octavia RS Combi tfsi (standaard) en een Golf Gti Abt (240ps) Afgezien van het feit dat de Golf iets sneller is door de Abt-tuning en iets dynamischer is (lees: harder onderstel, ook niet altijd een voordeel) rijdt de RS beter, remt beter (grotere schijven),is ruimer (grotere achterbak en marginaal meer beenruimte) heeft een buitengewoon stijve carroserie door extra versteviging(alleen bij Octavia RS-modellen),zit standaard beter in de spullen (metallic standard) , heeft een mooier geluid en is als totaal beter in balans. Andere RS-rijders weten het: briljante auto. Het is dat ik meer ruimte voor de kids nodig heb en 4×4, daarom komt er nu een Superb Combi 3.6. Als de Golf tzt vertrekt: weer een Octavia Rs Combi.
Ik kan de vergelijking maken denk ik: ik heb in een jaar tijd twee Q7’s 3.0tdi S-lines versleten, die zijn allebei teruggenomen door Pon ivm trillen en dreunen uit de versnellingsbak/middentunnel. Lees op Autoweek.nl maar es over de “nieuwe” Cayenne diesel: zelfde blok en bak, zelfde euvel, en dat bij een auto van 112.000 euro. Audi is puur badge, iets meer tech, en hier en daar in de marge misschien een beetje mooier materiaal.
Forse misvatting dat skoda rijders anders wel een volkswagen kopen. Skoda Superb is een geweldige en een mooie auto voor een goede prijs, daar gaat het om. Er zijn andere merken die dit ook kunnen. Meer betalen omdat er VW of vier ringen op de motorkap staan lijkt mij niet erg slim.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).