
Op de lange termijn blijken bepaalde auto’s nog altijd een goede investering, zoals twee Duesenberg’s die onlangs geveild werden. Het gaat om een Model J Sport Berline en een Model J Cabrio Coupe, allebei coachbuilds van Murphy.
Tijdens de recente veiling te Amelia Island hebben de Duesenberg’s een mooi bedrag opgeleverd. De auto’s waren afkomstig van ene John O’Quinn, zijn erfgenamen mogen zichzelf 2,5 miljoen dollar toerekenen.
De eerste, een sedan uit 1930, overtreft de schattingen tussen de 1,2 en 1,5 miljoen dollar. De klassieker leverde een zeer nette 1.705.000 dollar op. De tweede, een cabriolet uit 1932, werd voor een opmerkelijke 825.000 dollar verkocht. Dat is aan de onderkant van de grens, de auto was geschat tussen de 800.000 en 1 miljoen dollar.
Let wel, de aanschafprijs van deze auto’s was destijds rond de 20.000 dollar. Dat had vooral te maken met de werkzaamheden van The Walter M. Murphy Company, een coachbuilder uit Pasadena (Californie). Dit bedrijf richtte zich vooral op merken zoals Lincoln en Duesenberg, maar heeft ook prachtige aanpassingen gedaan voor Bentley, Bugatti, Buick, Cadillac, Ford, Hispano-Suiza, Mercedes-Benz, Packard en Rolls Royce. Ze zijn echter het meest bekend geworden dankzij de Duesenberg Model J, en terecht!
Wat een wagen, zoo elegant :)
jay leno trekt zn portomonee vast wel,als ie ze al niet had staan
@fubar:
Ja, maar hij vindt ze ook bij een dame in een garage in een buurt van dat je denkt, nou! Daar zou ik mijn Lupotje nog niet willen neer zetten!
@RickB: Hehe, Discovery Channel! :lol:
@RickB: Dat was inderdaad op Discovery, maar ik geloof dat ze daarbij een Duesenberg X hadden gevonden waar er maar 13 van zijn gebouwd.
idd een definitie van elegantie ..
schiterende proporties ..
Prachtige wagens, vooral die sedan, wat een elegantie, echt waar als ik een paar miljoen had, zou ik niet twijfelen! adjugé!
wACHT EVEN ;;;; COACHBUILDING,, wIL DIT ZEGGEN DAT deze twee voertuigen manueel van nul terug zijn opgebouwd ok is dit een renovatie van bestaande wagens geweest.
Ik denk dat je met enkele goede techniekers twee van dergelijke wagens voor iets goedkoper ook kan laten bouwen.
Maar inderdaad het zijn schitterende creaties in elk geval.
@beemer core:
Nee, fout dus, destijds kocht je een chassis met motorkap en spatborden en de wagen werd bij een specialist opgebouwd.
– Hooper : Rolls Royce
– Mulliner : Bentley
– Carrozeria Touring : Bentley
– Zagato : Aston Martin, ALfa Romeo
– Chapron : Citroën
– Pininfarina : Ferrari, Lancia & Peugeot
– Tissier : Citroen
Om er een paar te noemen
ik maak voor 20.000 wel n replica,
Ja nieuw 20 000. Dat was toen omgerekend 4 a 5 miljoen dollar nu. Ze zijn dus in prijs gedaald.
@Sjakie Peters:
$20.000 in 1930 zou nu ongeveer $250.000 zijn.
En terecht!
Maar wat zou 2x Duesenberg X wel niet op moeten brengen dan..
Da’s respectievelijk ongeveer 6,5 en 5,5% rente over 70 jaar. Zo’n goede belegging zou ik het nu ook niet noemen, zeker als je stockage- en onderhoudskosten niet in rekening brengt.
Wow die Model J Sport ziet er echt wel stijlvol uit.. Mooie wagen, wel stevig aan de prijs ;)
Jay Leno, kom er maar in
haha mischien was het wel jay leno die ze kocht? :P of heeft iemand anders details over de koper mischien?
@ Supreem
Je hebt deels gelijk:
$257,000.00 using the Consumer Price Index
$214,000.00 using the GDP deflator
$809,000.00 using the unskilled wage
$1,250,000.00 using the nominal GDP per capita
$3,130,000.00 using the relative share of GDP
Het is afhankelijk van hoe je het meet. De prijs loopt al gauw in de relatieven miljoenen als je het vergelijkt met het BNP van toen.
@Sjakie Peters:
Lijkt me wel, handig, van welke site of rekenbot heb je dat gekopieerd?
@beemer core:
Neen, jongeman. Deze zijn indertijd ‘gecoachbuild’. Niet onlangs!
En inderdaad, 20.000$ toen was een smak geld hoor!
@Hupke
http://www.measuringworth.com/ppowerus/
Als ik ‘m vond in mijn garage, zou ik de kids erin laten rondrammen…oké, hij heeft dan nog wel wat elegantie, maar ‘oud is oud’ en alles wat ‘oud’ is boeit mij niet.
@Megakix:
toch grappig he als je auto het op elk punt: design, 0-100 tijd, onderhouds kosten, race prestaties moet onderdoen van een auto die je niet boeit
Schitterende wagens, mijn favoriete klassieke merk, Duesenberg.
ik heb veel liever een veyron dan dat oud ding
@KaCh1ng: Jij kent blijkbaar niet je klassiekers…anders had je die opmerking niet gemaakt…
Simpelweg prachtig!
Voor de beeldvorming, want $ 20.000 lijkt nu niet veel. Een gemiddelde nieuwe woning kostte toen $ 7.000, een jaarinkomen was gemiddeld $ 2.000, en een nieuwe auto kostte gemiddeld $ 650,-
Een T Ford kostte destijds $250,-
Model J blijft mijn favoriete vooroorlogse machine. Maar zal wel altijd een droom blijven, als je die prijzen ziet.
EDIT:
@KaCh1ng: het is geen “oud ding” maar een heus kunstwerk met historische waarde.
Helemaal mee eens Emile. We hebben blijkbaar met een jochie te maken die niets van stijlvolle klassiekers weet…
@duke: en ook weinig tot géén kennis heeft over het technisch vernuft uit die tijd.
Vind het erg veel geld voor zo’n oude bak…
@Megakix en KaChing:
Kijk voor de verandering eens met een open blik naar deze wereld, in plaats van alleen maar naar je eigen navel. Laat je eens verrassen en sta eens ergens voor open, wordt je een rijker mens van, want rijkdom heeft niet alleen wat met je bankrekening van doen.
hot rod that b*tch :twisted;

nu zijn er nog een 10 tal van die auto’s over hotrod je hem is hij uniek, of werkt dit zo niet ;)
belachlijk veel voor deze kut auto